Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.322.2019.1.MM
z 5 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2019 r. (data wpływu 16 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usługi organizacji wypoczynku dla dzieci w formie półkolonii oraz dostawy towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami związane – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usługi organizacji wypoczynku dla dzieci w formie półkolonii oraz dostawy towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami związane.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni wykonuje działalność gospodarczą pod firmą ... Przeważającym przedmiotem działalności gospodarczej jest „Nauka języków obcych” (PKD 85.59.A). Faktycznie Wnioskodawczyni prowadzi centrum edukacyjne, a działalność placówki opiera się na rozbudowanej ofercie warsztatowej skierowanej do dzieci w wieku niemowlęcym, przedszkolnym i szkolnym. Są to między innymi: program edukacyjno-rozwojowy dla dzieci od 3 miesiąca życia – „ ”, Program dla dzieci od 3 roku życia – „ ” i „ ”, Program dla dzieci od 5 roku życia – „ ” i „ ”, Zajęcia z . Placówka prowadzi należącą do międzynarodowej sieci szkołę języka angielskiego ... Specjalizuje się w organizacji i prowadzeniu animacji różnych imprez: urodzinowych, okolicznościowych, festynów rodzinnych. Proponuje spektakle teatralne, koncerty oraz eventy tematyczne.

W ramach powyższej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni planuje świadczyć usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą – półkolonie w czasie ferii letnich w roku 2019, których będzie organizatorem. Półkolonie będą organizowane w pięciodniowych turnusach (od poniedziałku do piątku) w okresie od 24 czerwca 2019 r. do 30 sierpnia 2019 r. Wynagrodzeniem organizatora (Wnioskodawczyni) będzie opłata wnoszona przez zamawiających, którymi będą opiekunowie prawni uczestników półkolonii. Opłata obejmuje opiekę wykwalifikowanej kadry w godz. 7:30-16:30, wszystkie zajęcia zgodnie z ofertą półkolonii, ubezpieczenie grupowe NNW, wszelkie rodzaju narzędzia i sprzęty niezbędne do przeprowadzenia zajęć, a także wyżywienie: zupę, drugie danie i napoje. W trakcie każdego turnusu planowany jest jednodniowy wyjazd.

Wszystkie dostawy towarów i usługi są ściśle związane z usługą podstawową, są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, a ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Wnioskodawczynię, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Półkolonie będą realizowane w siedzibie ... w ... przy ul. ... półkolonii nie będą korzystały dzieci w wieku do 3 lat. Organizowane półkolonie nie stanowią imprezy turystycznej, o której mowa w art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.

Półkolonie będą realizowane z zachowaniem wszystkich wymogów stawianych przez przepisy o systemie oświaty, tj. art. 92a i kolejne przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. tj. z 2018 r., poz. 1457, ze zm.) oraz zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2016 r., poz. 452, ze zm.). Wnioskodawczyni zgłosi wypoczynek dzieci i młodzieży właściwemu kuratorowi oświaty.

Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy opisane usługi półkolonii oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane będą korzystały ze zwolnienia z podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, opisane usługi półkolonii oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane będą korzystały ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) u.p.t.u., zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad
dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r., poz. 996, 1000, 1290 i 1669).


Jak przy tym stanowi art. 43 ust. 17 u.p.t.u., zwolnienia, o których mowa m.in. w ust. 22-24, nie mają i zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:


  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z m.in. ust. 22-24 lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


W świetle powyższego uregulowania należy stwierdzić, że jeżeli świadczone usługi będą stanowiły usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą, i opieka ta sprawowana będzie w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy – Prawo oświatowe, to usługi opieki będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisów istotne jest spełnienie zawartych w tych przepisach warunków. Zwrócić należy uwagę, że powyższe uregulowania odsyłają bezpośrednio do przepisów o systemie oświaty.

Zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r., poz. 1457, z późn. zm.), ilekroć w art. 92b-92t i art. 96a jest mowa o wypoczynku, należy przez to rozumieć wypoczynek organizowany dla dzieci i młodzieży w celach rekreacyjnych lub regeneracji sił fizycznych i psychicznych, połączony ze szkoleniem lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży, trwający nieprzerwanie co najmniej 2 dni, w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, w kraju lub za granicą, w szczególności w formie kolonii, półkolonii, zimowiska, obozu i biwaku.


Stosownie do art. 92c ust. 1 ustawy o systemie oświaty, organizatorami wypoczynku mogą być:


  1. szkoły i placówki;
  2. przedsiębiorcy wpisani do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych, o którym mowa w art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (Dz. U poz. 2361 oraz z 2018 r. poz. 650);
  3. osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, inne niż wymienione w pkt 1 i 2, organizujące wypoczynek w celu:


    1. niezarobkowym albo
    2. zarobkowym, jeżeli organizowany wypoczynek nie stanowi imprezy turystycznej, o której mowa w art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.


Należy w tym miejscu zauważyć, że ww. ustawa nie określa żadnych szczególnych wymagań co do formy prawnej, ani też warunków organizacyjno-finansowych, które powinien spełnić organizator.

Analizując powołane wyżej regulacje prawne należy zauważyć, że zwolnienie od podatku, określone w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) u.p.t.u., ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, zatem warunkiem jego zastosowania jest to, by dany podmiot wykonywał usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą w formach i na zasadach określonych w odpowiednich przepisach, tj. w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach prawo oświatowe.

Wnioskodawczyni wskazała, że półkolonie będą realizowane z zachowaniem wszystkich wymogów stawianych przez przepisy o systemie oświaty, tj. art. 92a i kolejne przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r., poz. 1457, ze zm.) oraz zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2016 r, poz. 452, ze zm.). Wnioskodawczyni zgłosi wypoczynek dzieci i młodzieży właściwemu kuratorowi oświaty.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawczyni będzie spełniała wymagania przewidziane w ww. przepisami, to świadczone przez Wnioskodawczynię usługi polegające na organizacji wypoczynku (półkolonii) mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) u.p.t.u.

Z treści powyższego przepisu wynika również, że zakresem określonego w nim zwolnienia jest objęta nie tylko opieka nad dziećmi i młodzieżą, ale również dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanych.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego Wnioskodawczyni spełnia wymagania stawiane przez art. 24 ust. 1 pkt 24 lit. a) u.p.t.u., a więc usługi podstawowe (usługi półkolonii) będą korzystały ze zwolnienia podatkowego. Zatem zwolnieniem objęte będą nie tylko usługi podstawowe, ale również dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanych. W analizowanej sprawie, w ramach usługi podstawowej, tj. opieki na organizowanych półkoloniach, świadczone będą różne usługi dodatkowe (wyżywienie, transport, ubezpieczenie) Usługi dodatkowe będą ściśle związane z usługą organizacji półkolonii jako usługi niezbędne do wykonania usługi podstawowej. Ponadto ich głównym celem nie jest osiągnięcie przez Wnioskodawczynię dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia. Zatem nie wystąpią przesłanki, o których mowa w art. 43 ust. 17 u.p.t.u., wyłączające zwolnienie od podatku usług dodatkowych.

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych (tak np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 listopada 2018 r., 0111-KDIB3-2.4012.604.2018.4.SR, interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 maja 2017 r. 0111-KDIB3-2.4012.2.2017.2.MGO).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Ponadto tut. organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj