Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.153.2019.2.BJ
z 25 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 kwietnia 2019 r. (data wpływu 10 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym 18 czerwca 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia, czy na Wnioskodawcy ciążą obowiązki pobrania i wpłacenia tzw. podatku u źródła w związku z wypłatą wskazanego we wniosku wynagrodzenia z tytułu nabycia Usług wsparcia – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia, czy na Wnioskodawcy ciążą obowiązki pobrania i wpłacenia tzw. podatku u źródła w związku z wypłatą wskazanego we wniosku wynagrodzenia z tytułu nabycia Usług wsparcia.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 31 maja 2019 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.153.2019.1.BJ wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 18 czerwca 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również: Spółka) prowadzi działalność m.in. w zakresie produkcji na zlecenie określonych materiałów, komponentów i artykułów tekstylnych (np. pokrowców) głównie dla koncernów samochodowych i ich poddostawców.

Zgodnie z założeniami przyjętymi w Grupie, do której należy Wnioskodawca, inny podmiot należący do Grupy będący spółką kapitałową z siedzibą we Włoszech (dalej: Usługodawca) podejmuje starania mające na celu pozyskanie dla Grupy określonych kontraktów na realizację zleceń produkcyjnych, w tym realizowanych przez Spółkę. System ten wynika z tego, że Usługodawca prowadzi działalność w branży artykułów tekstylnych i komponentów dla przemysłu motoryzacyjnego na całym świecie, a do jej odbiorców należą jedni z największych producentów w tej branży. Jednocześnie, Usługodawca opracowuje/posiada i dzieli się z innymi podmiotami z Grupy informacjami/know-how dotyczącymi procesu produkcji oraz technologii z tym związanych. Usługodawca opracował i rozwija model biznesowy, z którego korzystają spółki zależne, w tym Wnioskodawca.

Usługodawca uzgadnia z odbiorcą ostatecznym produktów sposób dotyczący prowadzenia procesu produkcji oraz technologii z tym związanych, jak również opracowuje techniczną specyfikację wyrobów przygotowywaną zgodnie z wymaganiami oraz wytycznymi wskazanymi przez odbiorcę ostatecznego produktu w ramach konkretnego projektu. Wykonuje próby, testy, zatrudnia stylistów oraz opracowuje technologię, wybiera dostawców surowców. Takie ustalenia związane z danym zleceniem są przekazywane tej spółce z Grupy (np. Wnioskodawcy), która dzięki współpracy z Usługodawcą otrzymuje do realizacji dane zlecenie produkcyjne.

Jednocześnie Spółka w ramach realizowanego już konkretnego zlecenia produkcyjnego na rzecz konkretnych odbiorców korzysta ze specjalistycznego wsparcia ze strony Usługodawcy. Udzielane na rzecz Spółki wsparcie może obejmować pomoc techniczną, projektową, handlową, dotyczącą jakości oraz związaną z zaopatrzeniem.

Reasumując, Spółka może uzyskać od Usługodawcy wsparcie w szczególności w następujących dziedzinach:

  • przygotowanie próbek przez stylistów oraz techników,
  • prezentacja oferty odbiorcom,
  • wykonanie badań laboratoryjnych pod kwalifikację pod normy specjalistyczne,
  • negocjowanie z potencjalnymi odbiorcami warunków współpracy,
  • ustalenie warunków z dostawcami, testy próbek oraz kwalifikacje surowców,
  • wybór maszyn oraz negocjacje z dostawcami,
  • wsparcie produkcji oraz inne formy wsparcia w zakresie jakości/zaopatrzenia/laboratoriów, usługi te są ściśle związane z produktami,
  • przygotowanie projektu/modyfikacje projektu (m.in. wynikających ze standardów określonych w wyniku negocjacji Usługodawcy z danym kontrahentem),

(dalej łącznie określane jako: Usługi).

Usługi mogą objąć także inne dziedziny adekwatnie do potrzeb, po uprzednim uzgodnieniu przez Strony, niemniej te wskazane powyżej oddają zasadniczy charakter Usług. W ramach świadczonych usług wsparcia działalności Usługodawca przede wszystkim nawiązuje i utrzymuje relacje handlowe z odbiorcami ostatecznymi wyrobów Grupy, tj. koncernami motoryzacyjnymi i ich poddostawcami. Usługi świadczone są poprzez pracowników Usługodawcy na rzecz Spółki na bieżąco, zgodnie z zapotrzebowaniem zgłaszanym przez Spółkę. Wnioskodawca i Usługodawca każdorazowo określają szczegółowo zestawienie wyrobów/artykułów objętych wsparciem na mocy umowy wraz ze wskazaniem odbiorcy ostatecznego tych wyrobów (koncerny samochodowe). W trakcie realizowania projektu produkcyjnego Spółka korzysta z opracowanych przez Usługodawcę wytycznych technicznych dotyczących produktów oraz prowadzi z Usługodawcą bieżące konsultacje przemysłowe w zakresie wdrażania produktów.

Usługodawca w ramach usług wsparcia dzieli się ze Spółką know-how odnośnie produkcji, informacjami technicznymi, oraz założeniami projektowymi z odbiorcami, oraz zapewnia wsparcie techniczne tak, aby odpowiadało to potrzebom Spółki, ale przede wszystkim oczekiwaniom odbiorców ostatecznych i ogólnym standardom Grupy i aby zrealizowane zostały założenia wynikające z zawartych kontraktów z odbiorcami zewnętrznymi.

W trakcie trwania roku finansowego wynagrodzenie Usługodawcy z tytułu powyższych Usług kalkulowane jest na poziomie określonego procentu wartości obrotu netto wyrobami w ramach projektów, do realizacji (produkcji) których wyznaczona została Spółka. Jednocześnie po zakończeniu roku finansowego Spółka i Usługodawca dopuszczają możliwość korekty poziomu opłaty za Usługi (dalej: Korekta), w zależności od osiąganego przez Spółkę faktycznego zysku netto, co wiązać się może z ewentualną koniecznością uregulowania dodatkowej płatności na rzecz Usługodawcy. Celem przeprowadzanej Korekty jest to, aby wynik Spółki na całkowitej działalności produkcyjnej, wliczając w to wszystkie transakcje, które związane są podstawową działalnością, w tym zakup Usług mieścił się w przedziale rynkowym określonym w analizie porównawczej.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 12 czerwca 2019 r. Wnioskodawca wyjaśnił na czym polegają usługi wsparcia dotyczące poszczególnych wskazanych we wniosku dziedzin:

a. Przygotowanie próbek przez stylistów oraz techników.

Usługi te obejmują zaprojektowanie oraz wykonanie kosztownych jednostkowych próbek tkanin z różnych przędz o ściśle określonych parametrach technicznych i wizualnych (które również wymagają akredytacji jakościowej, wizualnej oraz wymagają spełnienia norm bezpieczeństwa np. palność).

Aby uzyskać potencjalną możliwość uczestniczenia przez Grupę (do której przynależy Spółka) w danym projekcie (zleceniu klienta), Usługodawca musi przygotować bardzo dużą ilość wzorów tkanin/próbek, katalogów prezentowanych klientom podczas spotkań. W przygotowaniu próbek uczestniczy cały dział stylistyczny - projektowy z ramienia Usługodawcy, następnie sugestie stylistów opracowuje dział technologiczny Usługodawcy. Polska spółka (Wnioskodawca) nie posiada działu projektowo - stylistycznego.

Jednocześnie, wskazane czynności poprzedzają proces produkcji i stanowią pierwszy etap opracowywania produktów poprzez tworzenie nowych linii oraz poszukiwanie najbardziej odpowiednich rozwiązań stylizacyjnych, by zaspokoić wymagania formułowane przez klienta. Proces ten przebiega zawsze z uwzględnieniem technologii, w jakie wyposażone są poszczególne zakłady, tak by opracować produkt, który da się wyprodukować przy użyciu urządzeń dostępnych w parku maszynowym danego zakładu.

Proces prowadzący do opracowania, a następnie do produkcji nowego produktu, uruchamiany jest z reguły wskutek impulsu od producentów samochodów, będącego skutkiem decyzji o produkcji nowego modelu samochodu; w takim momencie bowiem centrum stylizacji przyszłego klienta kontaktuje się z projektantami Usługodawcy, którzy w oparciu o wskazówki i specyfikacje techniczne przekazane przez klienta, przygotowują propozycję. W stosownych briefingach pomiędzy klientem a Usługodawcą klient formułuje i przekazuje wytyczne, na podstawie których przygotowywane są poddawane ocenie próbki tkanin. Podczas briefingów określa się w szczególności:

i. trendy, to znaczy rodzaje wzorów i kolorów, jakich oczekuje klient;

ii. ceny, rozumiane jako koszty produkcji żądanego towaru;

iii. specyfikacje techniczne, to jest właściwości techniczne, jakie ma spełniać produkt gotowy.

Ten pierwszy etap ustalania specyfikacji technicznej produktu ma formę bezpośrednich spotkań z klientem, podczas których przekazywane są parametry techniczne oraz informacje z zakresu stylistyki konieczne do opracowania żądanego produktu, a także poufne informacje dotyczące produktów będących w fazie projektowania, pokazywane są także wkłady, rodzaje lakieru, elementy, które będą stanowić wewnętrzne wyposażenie pojazdu, tak by móc odpowiednio dopasować dostarczaną tkaninę do wnętrza pojazdu.

Na szczeblu operacyjnym wskazywane są natomiast terminy, w których należy przedstawić kolekcję. Po pierwszym etapie bezpośrednich kontaktów i współpracy z klientem, zespół z ramienia Usługodawcy spotyka się na zebraniach wewnętrznych celem opracowania próbek, które będą przedstawiane klientowi.

W ciągu kilku tygodni uzyskuje się materiał nadający się do pierwszej prezentacji, podczas której następuje pierwsze skonfrontowanie produktu z oczekiwaniami klienta, tak by można było stwierdzić, czy żądania klienta zostały prawidłowo odczytane. Równolegle odbywa się także ewaluacja cen oraz przeprowadzane są laboratoryjne testy techniczne.

b. Prezentacja oferty odbiorcom.

W oparciu o zgłaszane zapotrzebowania produkcyjne potencjalnych nabywców (klientów), planowane na kilka lat do przodu, i na podstawie szerokich wymagań koncepcyjnych dział sprzedażowy Usługodawcy uczestniczy w szeregu spotkań prezentacyjno kosztowych z potencjalnymi klientami. Podczas takich spotkań, przedstawiciele Usługodawcy prezentują ofertę Usługodawcy, warunki realizacji projektu (w tym dotyczące udziału w realizacji projektów podmiotów zależnych/warunków produkcji w zakładach spółek zależnych, np. Wnioskodawcy), materiały produkcyjne.

c. Wykonanie badań laboratoryjnych pod kwalifikację pod normy specjalistyczne.

Każdy klient z branży motoryzacyjnej (która jest branżą strategiczną obsługiwaną przez Grupę, do której przynależy Spółka) posiada szereg własnych norm dotyczących jakości, walorów estetycznych oraz norm bezpieczeństwa, które dany produkt musi spełnić. Każdy artykuł musi spełnić około kilkudziesięciu różnych parametrów technicznych, bez spełnienia których nie można rozpocząć ani kontynuować produkcji. Przy wszelkiego rodzaju modyfikacjach projektów kwalifikacja danego produktu musi nastąpić całościowo od początku. Niektórzy klienci wymagają dodatkowo by produkty poddane zostały szeregu badań zewnętrznych wykonywanych przez akredytowane laboratoria, a dotyczących spełnienia określonych parametrów technicznych, norm jakości, walorów estetycznych, norm bezpieczeństwa. Usługi w tym zakresie zapewniane są przez Usługodawcę.

Usługodawca posiada własne laboratoria (lub współpracuje z odpowiednimi laboratoriami zewnętrznymi), w których wykonywane są podstawowe testy zgodności i badania jakości (w szczególności próbek produktu przed wdrożeniem do produkcji).

d. Negocjowanie z potencjalnymi odbiorcami.

Usługodawca z uwagi na szerokie kontakty biznesowe wyszukuje dla Spółki obiorców finalnych dla wyrobów produkowanych w Polsce. Spółka działa albowiem na zlecenie Usługodawcy, który jest odpowiedzialny za utrzymanie i rozwój relacji handlowych. Usługodawca ustala/negocjuje z odbiorcami (na poziomie odbiorcy lub spółek wyższego szczebla) między innymi: ceny, warunki techniczne jakie muszą spełniać wyroby produkowane w Polsce, terminy płatności, sposób dostawy i pakowania oraz zasady składania zamówień i procedury komunikacji pomiędzy odbiorcą a Spółką. Usługodawca tym samym odpowiada za kontakt bezpośredni z odbiorcami wyrobów (tj. głównie koncernami motoryzacyjnymi i ich poddostawcami), prowadzi negocjacje w zakresie przyznania realizacji projektu Grupie do której przynależą Spółka oraz Usługodawca, prezentuje ofertę a także ustala warunki realizacji kontraktów.

W zakresie wsparcia mieści się także ustalanie/negocjowanie ewentualnych upustów dla odbiorców. Jednocześnie, przy każdej modyfikacji projektu następuje ponowna rekalkulacja cen i negocjacje z odbiorcami, które prowadzi Usługodawca.

Decyzja odnośnie do ceny, którą przedstawia się klientowi, podjęta zostaje w centrali Usługodawcy w oparciu o informacje o kosztach operacyjnych ponoszonych przez zakłady produkcyjne.

e. Ustalenie warunków z dostawcami.

Usługodawca ma ogromne doświadczenie w branży tekstylnej oraz szerokie kontakty biznesowe z dostawcami surowców niezbędnych do produkcji. Dlatego w imieniu spółek z Grupy podejmuje negocjacje cenowe, ustala warunki techniczne, testuje surowce laboratoryjnie i ustala sposób dostawy surowców, w szczególności na rzecz Spółki. Usługodawca zakupuje także partie próbne surowców do wykonania szeregu próbek (testów).

f. Testy próbek oraz kwalifikowanie surowców.

Jak wyjaśniono powyżej, w punkcie e, Usługodawca zakupuje partie próbne (próbki) surowców/materiałów wykorzystywanych do produkcji, w celu wykonania testów jakościowych, technicznych itp. z perspektywy przygotowania do procesu produkcji. Dzięki przeprowadzonym testom, możliwe jest dokonanie kwalifikacji jakościowej i technicznej surowców/materiałów produkcyjnych.

g. Wybór maszyn oraz negocjacje z dostawcami.

Wnioskodawca jest spółką produkcyjną, zatem w celu realizacji celów produkcyjnych Spółka korzysta z maszyn. Usługodawca mając ogromne doświadczenie produkcyjne oraz szerokie kontakty z producentami maszyn produkcyjnych określa na jakich maszynach możliwy będzie proces realizacji produkcji zleconej przez klienta. Tego typu maszyny Usługodawca często zakupuje dla siebie i wykonuje na nich pierwsze próby produkcyjne stąd jego znajomość maszyn, ich parametrów, wydajności itp. jest istotna. Dodatkowo Usługodawca negocjuje z producentami maszyn ceny zakupu, ich parametry techniczne oraz warunki i terminy dostawy.

h. Wsparcie produkcji oraz inne formy wsparcia w zakresie jakości/zaopatrzenia/laboratoriów.

Podczas standardowej produkcji występuje szereg problemów natury technicznej, logistycznej oraz organizacyjnej, gdzie część z nich rozwiązywana jest przy znaczącym zaangażowaniu ze strony Usługodawcy. Są to np. przypadki opóźnienia w płatnościach od kontrahentów, pomoc w rozwiązywaniu problemów jakościowych zarówno z materiałami/surowcami jak również w zakresie wyprodukowanych wyrobów w zakładzie Spółki, wsparcie techniczne na produkcji podczas jej organizacji. Usługi te mogą być świadczone zdalnie lub na miejscu, w zależności od przypadku którego dotyczą. W trakcie realizowania projektu produkcyjnego, Spółka pozostaje w kontakcie ze specjalistami Usługodawcy, i jednocześnie korzysta z wytycznych technicznych dotyczących produktów oraz procesów, a także prowadzi z Usługodawcą konsultacje przemysłowe/techniczne w zakresie wdrażania produktów.

Grupa, do której przynależy Spółka oraz Usługodawca posiada m.in. centralny wydział jakości, znajdujący się we Włoszech u Usługodawcy. Zadaniem tego wydziału jest m.in. nakreślanie wytycznych oraz opracowywanie procesów z zakresu jakości, których muszą przestrzegać wszystkie spółki zajmujące się produkcją. Wydział zajmuje się także koordynacją i kontrolą wdrażania ustalanych przez siebie zasad.

Ponadto Usługodawca zapewnia możliwość przeprowadzenia części prób produkcyjnych wykonywanych na specjalistycznych maszynach będących w posiadaniu Usługodawcy. Jednocześnie, podczas uruchomień produkcyjnych w zakładzie Spółki, Spółka wspierana jest w zakładzie w Polsce przez grupę specjalistów (w tym inżynierów) z ramienia Usługodawcy. Dodatkowo, w procesie produkcji Spółka korzysta z gotowych kart technologicznych przygotowanych i udostępnionych przez Usługodawcę. Karty techniczne zawierają przede wszystkim parametry techniczne produktów, surowców oraz ustawienia parametrów maszyn.

i. Przygotowanie projektu/modyfikacje projektu (m.in. wynikające ze standardów określonych w wyniku negocjacji Usługodawcy z danym kontrahentem).

Usługi te obejmują w szczególności działania związane z planowaniem i przygotowaniem projektu produkcyjnego (który realizuje Spółka) oraz w zakresie wdrożenia jakichkolwiek modyfikacji do projektów, w szczególności, w ramach działań ze strony Usługodawcy mieszczą się czynności związane z przygotowaniem wolumenów produkcji, mocy produkcyjnych, standardów produkcyjnych (jakościowych oraz technologicznych) jak w punktach opisanych powyżej, a także zaprojektowanie/przygotowanie matryc do produkcji wyrobów.

Produkcja uruchamiana jest po dokonaniu wyboru zakładu i po ustaleniu przez dział rozwoju Usługodawcy w porozumieniu z klientem właściwości technicznych produktu, jakie mają być zachowywane. Na tym etapie zespół pracowników Usługodawcy zwykle udaje się na miejsce, by przekazać specyfikacje techniczne oraz informacje niezbędne pracownikom odpowiedzialnym za przemysłowe wdrożenie produktu w zakładzie produkcyjnym. Na podstawie specyfikacji technicznych zakład wytwarza serię próbną, to jest próbki niezbędne do uzyskania ze strony klienta ostatecznej akceptacji wyglądu estetycznego i monitoruje próby montażowe u klienta. Po pierwszym etapie zatwierdzenia produktu następuje uruchomienie produkcji przemysłowej.

W odpowiedzi na pytanie: O jakich innych formach wsparcia w zakresie jakości/zaopatrzenia/laboratoriów jest mowa we wniosku? Czy usługi te są przedmiotem wniosku - jeśli tak, proszę dokładnie wyjaśnić na czym polegają? Wnioskodawca wyjaśnił, że Usługodawca świadczy na rzecz Spółki usługi będące przedmiotem Wniosku, dotyczące obszarów wsparcia procesu produkcyjnego, poprzez zarówno wsparcie w prowadzeniu badań, analiz, jak również w procesie pozyskiwania surowców/materiałów (wsparcie procesu zaopatrzenia w odpowiednie surowce/materiały), oraz procesie pozyskiwania projektów do realizacji przez Spółkę, w sposób zależny od potrzeb biznesowych (w szczególności przy okazji wprowadzania na rynek nowego produktu bądź istotnych problemów jakościowych. Ponadto Usługodawca zapewnia pomoc/wsparcie techniczne dla działu jakości Spółki oraz w kontaktach z klientami w sytuacjach zgłoszeń reklamacyjnych, itp.).

W ramach bieżącej działalności, Spółka wykonuje do Usługodawcy szereg zapytań jakościowych, technologicznych, wdrożeniowych, modyfikacyjnych odnośnie różnych produktów (w firmie zarejestrowanych jest ok. 1500 kodów surowców i ok. 4500 kodów produktowych). Przy takiej ilości różnego rodzaju artykułów normą jest ciągłe weryfikowanie jakości, technologii oraz ciągłości produkcji. W tym zakresie, dzięki współpracy z Usługodawcą, jego know-how i pozycji oraz doświadczeniu na rynku w branży wyrobów tekstylnych, możliwe jest zapewnienie fachowej opieki w zakresie ciągłości procesu produkcyjnego (dzięki wsparciu w procesie zaopatrzenia, doboru materiałów/surowców, pozyskiwaniu i negocjowaniu kontraktów produkcyjnych,) jakości wyrobów powstających w zakładzie Spółki (dzięki odpowiednim testom, badaniu próbek, itp.), wykorzystania właściwych technologii (w tym maszyn).

W uzupełnieniu wniosku wyjaśniono ponadto, że usługi - w obszarach innych dziedzin związanych z działalnością gospodarczą Spółki mogą przykładowo dotyczyć bieżącego wsparcia w zależności od występującego zapotrzebowania w zakresie wyboru przewoźników i innych aspektów działalności logistycznej, negocjacji odnośnie np. najmu lokali, negocjacji z dostawcami usług, przedstawienia/określenia sugestii/wytycznych technologicznych odnośnie wymaganego parku maszynowego u dostawców usług zewnętrznych w szczególności takich jak stabilizacja, laminowanie oraz haft, jak również opracowywania/budowania długoterminowej strategii rozwoju w tym Spółki (np. w zakresie nowych inwestycji w park maszynowy, środki produkcji, itp.).

W odpowiedzi na pytanie: Czy w związku ze świadczeniem na rzecz Wnioskodawcy wskazanych we Wniosku usług wsparcia, Wnioskodawcy udostępniane są prawa autorskie lub prawa pokrewne, prawa do projektów wynalazczych, znaków towarowych lub wzorów zdobniczych, udostępniana jest tajemnica receptury lub procesu produkcyjnego, informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - jeżeli tak to proszę wymienić w jakim zakresie i na czym to udostępnienie polega/będzie polegało? Wnioskodawca wyjaśnił, że należy podkreślić iż Spółka bez wsparcia Usługodawcy nie miałaby szansy zdobywać projektów oraz produkować, bynajmniej nie na obecną skalę.

Jak wskazano we Wniosku, Usługodawca opracowuje/posiada i dzieli się z innymi podmiotami z Grupy, w tym ze Spółką informacjami/know-how dotyczącymi w szczególności procesu produkcji oraz technologii z nim związanych. Usługodawca opracował w przeszłości i rozwija bowiem model biznesowy, z którego korzystają spółki zależne, w tym Wnioskodawca.

Usługodawca prowadzi w szczególności działalność projektową, badawczo-rozwojową w zakresie rozwoju i wdrażania projektów przemysłowych oraz kontaktów z klientem końcowym (odbiorcą wyrobów dostarczanych przez spółki z Grupy, do której przynależy Spółka). Usługodawca, jak i Spółka działają pod marką „X”.

Spółka jako część Grupy, będąca podmiotem zależnym od Usługodawcy, korzysta ze wsparcia Usługodawcy, posiadanych przez niego kompetencji, pozycji, wiedzy oraz doświadczenia w branży, zajmuje się produkcją wyrobów, a także operacjami sprzedaży na rzecz klienta (otrzymywanie zamówień, planowanie lokalnej produkcji, logistyka, fakturowanie i pobieranie płatności). Wsparcie dostarczane przez Usługodawcę dotyczy obszarów takich jak produkcja, sprzedaż/marketing, technologia, badania i rozwój, jakość, badania laboratoryjne/techniczne, zaopatrzenie). Usługi świadczone w powyższych obszarach, obejmują lub mogą obejmować udostępnienie Spółce przez Usługodawcę założeń projektowych, rysunków technicznych, instrukcji, innej dokumentacji technicznej (w szczególności kart technicznych) oraz informacji technicznych lub handlowych, natomiast Spółka wykorzystuje udostępnione jej materiały i informacje tylko i wyłącznie na potrzeby realizacji zleconych jej projektów/kontraktów produkcyjnych, bez prawa do ich udostępniania, modyfikacji, rozpowszechniania, kopiowania itd. Spółka nie uzyskuje prawa do wykorzystywania przekazanej jej dokumentacji do innych celów, w szczególności nie jest uprawniona do wykorzystywania jakiejkolwiek dokumentacji czy informacji we własnym zakresie, poza realizacją zleconych jej projektów. Tym samym prawa autorskie do jakichkolwiek materiałów udostępnionych Spółce nie przechodzą na Spółkę, i jednocześnie nie dochodzi do wykorzystywania tych dokumentów/materiałów/informacji w polu eksploatacji szerszym niż wykorzystanie na potrzeby produkcji zleconej przez/za pośrednictwem Usługodawcy.

W procesie usług świadczonych przez Usługodawcę na rzecz Spółki ma miejsce komunikacja oraz wymiana informacji pomiędzy Usługodawcą a Spółką (w określonych sytuacjach Spółka uczestniczy także w ustaleniach z klientem), której celem jest realizacja projektu, zgodnie z oczekiwaniami ze strony klienta końcowego.

Spółka nie jest właścicielem znaku towarowego/marki, pod którą prowadzi działalność. Znak ten jest wykorzystywany w ramach działalności operacyjnej na potrzeby oznaczenie Spółki (jej nazwy) oraz wyrobu wyprodukowanego przez Spółkę (np. oznaczenia tkaniny, z której wykonywane jest poszycie wyprodukowane przez Spółkę), przy czym tak jak wskazano powyżej Spółka jest producentem produkującym i sprzedającym wyroby na rzecz odbiorców, co do zasady na zlecenie/za pośrednictwem Usługodawcy (Spółka produkuje wyroby, zgodnie ze zleconym jej projektem przez Usługodawcę, które sprzedaje na rzecz klienta bezpośrednio bądź realizuje dostawy do Usługodawcy, który podzleca jej produkcję, a następnie sam realizuję dostawę do klienta).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie wypłacane przez Spółkę na rzecz Usługodawcy z tytułu nabycia Usług jako określony procent od wartości sprzedaży netto produktów, z uwzględnieniem płatności tytułem ewentualnej Korekty jest objęte dyspozycją art. 21 ust. 1 ustawy o PDOP, a tym samym czy podlega ono opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym (tzw. podatkiem u źródła), zgodnie z art. 26 w zw. z art. 21 ust. 1 ustawy o PDOP?

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie wypłacane przez Spółkę na rzecz Usługodawcy z tytułu nabycia Usług jako określony procent od wartości sprzedaży netto produktów, w tym także wypłaty z tytułu Korekty, nie są objęte dyspozycją art. 21 ust. 1 ustawy o PDOP, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym (tzw. podatkiem u źródła), zgodnie z art. 26 w zw. z art. 21 ust. 1 ustawy o PDOP. Wnioskodawca nie jest tym samym zobowiązany do pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego (tzw. podatku u źródła) zgodnie z art. 26 w zw. z art. 21 ust. 1 ustawy o PDOP od opłat dokonywanych na rzecz Usługodawcy z tytułu nabycia Usług, z uwzględnieniem płatności z tytułu ewentualnej Korekty.

Art. 21 ust. 1 ustawy o PDOP reguluje kwestię opodatkowania podatkiem dochodowym określonego katalogu przychodów osiąganych na terytorium RP przez podmioty podlegające tzw. ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. W art. 21 ustawy o PDOP wymienione zostały określone rodzaje należności wypłacane przez podmioty polskie podmiotom zagranicznym, w przypadku uzyskania których podmiot zagraniczny podlega opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym, a obowiązanym do jego naliczenia, potrącenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego jest podmiot polski. Podatek ten nazywany jest podatkiem „u źródła” ze względu na szczególny sposób jego poboru, który dokonywany jest przez polski podmiot wypłacający określone należności na rzecz nierezydenta, w trybie i na zasadach wymienionych w art. 26 ustawa o PDOP.

Z kolei zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy o PDOP, przepisy art. 21 ust. 1 powołanej ustawy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których Rzeczpospolita Polska jest stroną.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 ustawy o PDOP podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów:

1. z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how),

2. z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2a. z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze

-ustala się w wysokości 20% przychodów;

3. z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych,

4. uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej, z wyłączeniem przychodów uzyskanych z lotniczego rozkładowego przewozu pasażerskiego, skorzystanie z którego wymaga posiadania biletu lotniczego przez pasażera

-ustala się w wysokości 10% tych przychodów.

W odniesieniu do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o PDOP zauważyć należy, że katalog usług w nim wskazanych jest katalogiem otwartym, na co wskazuje sformułowanie „oraz świadczeń o podobnym charakterze”. W ramach tego katalogu za świadczenia o podobnym charakterze należy jednakże uznać wyłącznie świadczenia równorzędne do wymienionych w ustawie. Oznacza to, że aby dane świadczenie można było zakwalifikować do katalogu wskazanego powyżej, winno ono spełnić takie same przesłanki, albo winny wynikać z niego takie same prawa i obowiązki dla stron jak ze świadczeń wymienionych w cytowanym przepisie. Innymi słowy, lista ta obejmuje również świadczenia, które zasadniczo są podobne do wymienionych, lecz mogą być np. inaczej nazwane. Niemniej jednak sama nazwa umowy o świadczenie usługi nie może być wyłącznym czynnikiem, który kwalifikuje lub dyskwalifikuje daną usługę jako należącą lub nie do katalogu świadczeń podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych. Decydujące znaczenie dla stwierdzenia, że dane usługi mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma treść postanowień umowy zawartej z kontrahentem zagranicznym, a przede wszystkim, charakter rzeczywiście wykonywanych świadczeń.

Jednocześnie zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o PDOP osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwoty 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez płatnika.

Tym samym jeśli dana należność jest objęta dyspozycją art. 21 ust. 1 ustawy o PDOP, to wtedy co do zasady podlega podatkowi u źródła. W pierwszej kolejności należy zatem ocenić, czy dana należność na rzecz nierezydenta podlega zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu.

W ocenie Wnioskodawcy przychody uzyskiwane przez Usługodawcę w związku z Usługami nie stanowią należności z tytułów wskazanych w art. 21 ust. 1, w szczególności w pkt 2a) ustawy o PDOP, co wynika w ocenie Wnioskodawcy z natury i charakteru Usług.

Jednocześnie z tych samych powodów zdaniem Spółki Usługi nie mogą zostać uznane za usługi księgowe, prawne, przetwarzania danych, rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczenia o podobnym charakterze, wskazane w treści art. 21 ust. 2a ustawy o PDOP. Należy zatem rozważyć, czy należność za Usługi może zostać uznana za należność z tytułu usług doradczych, badania rynku, reklamowych, zarządzania i kontroli oraz świadczeń o podobnym charakterze.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (sjp.pwn.pl), „doradczy” to „służący radą”, „doradzający”. Z kolei „doradzać” to „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. W konsekwencji zdaniem Wnioskodawcy usługi doradcze obejmują usługi polegające na wyrażaniu opinii w danej sprawie, nie obejmując jednocześnie usług polegających również na działaniu. W konsekwencji w opinii Wnioskodawcy Usługi nie stanowią usług doradczych bądź świadczeń o podobnym charakterze, polegają one bowiem na aktywności wyrażającej się m.in. na prezentacji oferty odbiorcom, negocjowaniu z potencjalnymi odbiorcami warunków współpracy. Natomiast jeśli chodzi o Usługi w części polegającej na wsparciu produkcji oraz inne formy wsparcia w zakresie jakości/zaopatrzenia/laboratoriów - zdaniem Wnioskodawcy jako związane z produkcją (oraz jakością, zaopatrzeniem i laboratoriami) mogą one zostać ewentualnie uznane za usługi polegające na doradztwie technicznym, które jednak nie stanowią usług doradztwa w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 21 (winno być: art. 21 ust. 1 pkt 2a) ustawy o PDOP. Usługi doradztwa technicznego (takie jak te wchodzące w skład Usług) są bowiem ściśle związane z produktem, natomiast usługi doradztwa wskazane w treści art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o PDOP mają charakter niematerialny i nie są związane z produktem. Powyższe znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, z 21 lipca 2016 r., Znak: ITPB3/4510-90/16-8/WM, w której uznano za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Usługi doradztwa technicznego nie można uznać za usługi w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o C1T, bowiem usługi wymienione w ww. podstawie prawnej nie są związane z materialnym przedmiotem, efektem ich świadczenia nie jest przedmiot materialny, jak i również przedmiot materialny nie stanowi ich istoty. Ich przeciwieństwem jest doradztwo techniczne, które są ściśle związane z produktem, bowiem zmierza do poprawienia jakości produktu końcowego poprzez jego ulepszenie i zwiększenie wydajności i efektywności procesu produkcji. Tym samym Usługi nie mogą zostać uznane za usługi doradcze oraz świadczenia o podobnych charakterze.

Zgodnie z definicją zawartą w internetowym słowniku języka polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl) „badanie” oznacza „prace zmierzające do poznania czegoś za pomocą analizy naukowej”. Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, że badanie rynku skupia się na badaniu potrzeb i wymagań klienta. Tymczasem zakres Usług jest zupełnie inny i obejmuje m.in. prezentację oferty odbiorcom, negocjowanie z potencjalnymi odbiorcami warunków współpracy, wsparcie produkcji (również w zakresie jakości/zaopatrzenia/laboratoriów), przygotowanie projektu/modyfikacje projektu. Usługi nie polegają zatem na badaniu. Tym samym nie można twierdzić, że Usługi świadczone na rzecz Wnioskodawcy są usługami badania rynku bądź świadczeniami o podobnym charakterze, bowiem ich cel oraz charakter są całkowicie inne.

Natomiast „zarządzać” to, zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (sjp.pwn.pl), „1. «wydać polecenie» 2. zarządzać «sprawować nad czymś zarząd»”, z kolei „kontrola” to „1. «sprawdzanie czegoś, zestawianie stanu faktycznego ze stanem wymaganym» 2. «nadzór nad kimś lub nad czymś», 3. pot, «instytucja lub osoba sprawująca nad czymś nadzór»”. Zdaniem Wnioskodawcy zakres Usług jest inny od samego sprawowania zarządu bądź kontroli, gdyż obejmuje czynności o charakterze wykonawczym, takie jak prezentacja oferty odbiorcom, negocjowanie z potencjalnymi odbiorcami warunków współpracy, wsparcie produkcji (również w zakresie jakości/zaopatrzenia/laboratoriów), przygotowanie projektu/modyfikacje projektu. Tym samym nie można twierdzić, że Usługi świadczone na rzecz Wnioskodawcy są usługami zarządzania i kontroli bądź świadczeniami o podobnym charakterze, bowiem ich cel oraz charakter są całkowicie inne.

Z kolei „reklama” to, zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (sjp.pwn.pl) 1. «działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług», 2. «plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi». Należy w tym miejscu podkreślić, że Usługodawca nie zachęca potencjalnych klientów do zakupów konkretnych towarów (produktów) Spółki lub do skorzystania z określonych usług świadczonych przez Spółkę. Koncerny samochodowe decydując się na współpracę z Grupą wybierają daną markę, jej jakość i przyjęte standardy. Tym samym Spółka realizuje zlecenia produkcyjne w oparciu o kontrakty negocjowane centralnie przez Grupę za pośrednictwem Usługodawcy. Zdaniem Spółki nie można jednak stwierdzić, że Spółka realizuje zlecenia produkcyjne ze względu na usługi reklamowe świadczone przez Usługodawcę. Spółka pełni bowiem rolę poddostawcy. Zatem nie można twierdzić, że Usługi świadczone na rzecz Wnioskodawcy są usługami reklamowymi bądź świadczeniami o podobnym charakterze, bowiem ich cel oraz charakter są całkowicie inne.

Nabywane przez Spółkę Usługi są podstawą działalności Spółki, gdyż wsparcie uzyskiwane w ich ramach daje Spółce możliwości generowania przychodów ze sprzedaży wyrobów. Spółka realizuje zlecenia produkcyjne w oparciu o kontrakty negocjowane centralnie przez Grupę za pośrednictwem Usługodawcy. Spółka samodzielnie nie miałaby możliwości starać się o realizację kontraktów produkcyjnych dla największych koncernów samochodowych. Taka możliwość wynika jednak z pośrednictwa Usługodawcy - światowe koncerny samochodowe jako swoich partnerów poszukują globalnych marek poddostawców, gdyż to w ich ocenie jest największą gwarancją sprawnej realizacji kontraktów. Koncerny samochodowe decydując się na współpracę z Grupą wybierają daną markę, jej jakość i przyjęte standardy i to samo w sobie jest wyznacznikiem, że dedykowana spółka produkcyjna (np. Wnioskodawca) wykona konkretne zlecenie w sposób wymagany przez odbiorcę ostatecznego.

Jednocześnie art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT formułuje otwarty katalog przychodów opodatkowanych podatkiem u źródła, na co wskazuje zapis „oraz świadczeń o podobnym charakterze”. Jednakże należy podkreślić, że w ramach tego katalogu za świadczenia o podobnym charakterze należy uznać świadczenia równorzędne pod względem prawnym do świadczeń szczegółowo wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT. Oznacza to, iż aby dane świadczenie można było zakwalifikować do katalogu wskazanego powyżej, należy spełnić takie same przesłanki, aby daną usługę uzyskać, albo wynikają z niej takie same prawa i obowiązki dla stron. Istotne jest również to, że Usługi charakteryzują się odmiennym celem od usług doradczych, badania rynku, zarządzania i kontroli czy też usług reklamowych. Należy zatem podkreślić stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażone w wyroku z 5 lipca 2016 r., sygn. akt II FSK 2369/15, zgodnie z którym dla uznania, że świadczenie niewymienione wprost w art. 21 ust. 1 pkt 2a jest objęte jego zakresem decydujące jest, aby elementy charakterystyczne dla świadczeń wprost wymienionych w omawianym przepisie przeważały nad cechami charakterystycznymi dla świadczeń w nim niewymienionych.

Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy dokonanie Korekty (i związana z tym ewentualna płatność na rzecz Usługodawcy) nie jest dokonywane z żadnego z tytułów wymienionych w art. 21 i art. 22 ustawy o PDOP, lecz ma na celu to, by wynik Spółki na całkowitej działalności produkcyjnej, wliczając w to wszystkie transakcje, które związane są podstawową działalnością, w tym zakup Usług, mieścił się w przedziale rynkowym określonym w analizie porównawczej.

Istota Korekty sprowadza się do rozstrzygnięcia kwestii, czy Korekta poziomu wynagrodzenia płaconego na rzecz Usługodawcy z tytułu zakupu Usług po zakończeniu roku finansowego w zależności od osiąganej przez Spółkę rentowności:

  1. jest powiązana wyłącznie z wypłatą należności z tytułu świadczenia Usług (tj. Korekta nie stanowi odrębnej transakcji czy zdarzenia, które winno być analizowane w oderwaniu od pierwotnej transakcji), a objęcie jej podatkiem u źródła zależy od tego, czy należność ta podlega temu podatkowi, czy też
  2. stanowi odrębne zdarzenie niezależne od wykazanych wcześniej przez Spółkę kosztów związanych z wypłatą należności z tytułu Usług; w takim wypadku Korekta powinna być analizowana na gruncie art. 21 ust. 1 ustawy o PDOP oddzielnie od kwestii wynagrodzenia za Usługi.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że zdaniem Spółki Korekta nie stanowi odrębnej transakcji, lecz powinna być postrzegana jako wykonanie uzgodnienia wysokości wynagrodzenia z tytułu Usług. Tym samym zdaniem Wnioskodawcy, również Korekta nie będzie podlegać podatkowi u źródła jako ściśle powiązana z wypłatą należności z tytułu Usług, które nie zostały wskazane w treści art. 21 ust. 1 ustawy o PDOP.

Nawet jeśli jednak uznać, że Korekta stanowi odrębne zdarzenie niezależne od wykazanych wcześniej przez Spółkę kosztów związanych z wypłatą należności z tytułu Usług, to zdaniem Wnioskodawcy nie powinna ona podlegać podatkowi u źródła. Wynika to z tego, że należność będąca korektą poziomu wynagrodzenia wypłacanego na rzecz Usługodawcy, której celem jest by wynik Spółki na całkowitej działalności produkcyjnej, wliczając w to wszystkie transakcje, które związane są podstawową działalnością, w tym zakup Usług, mieścił się w przedziale rynkowym określonym w analizie porównawczej, nie została wskazana w treści art. 21 ust. 1 ustawy o PDOP, ani też nie jest podobna do żadnej z wymienionych w nim należności. Tym samym zdaniem Spółki niezależnie od sposobu traktowania Korekty nie powinna ona podlegać podatkowi u źródła, a tym samym Spółka nie jest/nie będzie zobowiązana jako płatnik do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od wartości dodatkowego wynagrodzenia wypłacanego na rzecz Usługodawcy z przypadku Korekty w górę.

Powyższe znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 20 lutego 2018 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.432.2017.l.MST, w której wskazano że Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego sprawy poziom dochodu, jaki polska Spółka powinna osiągać na całej swojej działalności przy danym profilu funkcjonalnym, ustalony został jako przedział określonego procentowo narzutu na koszty całkowite (...)

Podsumowując, za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przypadku dokonania opisanej w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Korekty wyniku, której celem jest wyrównanie wyniku Spółki w dół, Spółka nie będzie zobowiązana jako płatnik do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie wypłacane przez Spółkę na rzecz Usługodawcy, zarówno płacone w trakcie roku jak i tytułem ewentualnej Korekty powinno być postrzegane w kategorii zysku przedsiębiorstwa, które nie podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi opodatkowania podatkiem dochodowym (w ramach opodatkowania podatkiem u źródła).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 865, dalej: „updop”), Podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W stosunku do niektórych przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podmioty zagraniczne, obowiązek potrącenia podatku od tych dochodów spoczywa na podmiocie polskim dokonującym wypłaty należności będącej źródłem tego dochodu. Takie rodzaje przychodów zostały w szczególności określone w art. 21 ust. 1 updop.

Stosownie do art. 21 ust. 1 updop, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów:

1. z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how),

2. z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2a. z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze

-ustala się w wysokości 20% przychodów;

3. z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych,

4. uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej, z wyłączeniem przychodów uzyskanych z lotniczego rozkładowego przewozu pasażerskiego, skorzystanie z którego wymaga posiadania biletu lotniczego przez pasażera

-ustala się w wysokości 10% tych przychodów.

Przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 21 ust. 2 updop). Przepisy poszczególnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawierają rozwiązania szczególne w stosunku do przepisów ustaw podatkowych i maja pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową.

Zgodnie natomiast z art. 26 ust. 1 updop w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

W tym miejscu należy zauważyć, że z dniem 1 stycznia 2019 r. na mocy ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r., poz. 2193, dalej jako: „ustawa nowelizująca”), nastąpiła nowelizacja przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. I tak, zgodnie z art. 26 ust. 1 updop w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwoty 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez płatnika.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność m.in. w zakresie produkcji na zlecenie określonych materiałów, komponentów i artykułów tekstylnych (np. pokrowców) głównie dla koncernów samochodowych i ich poddostawców.

Zgodnie z założeniami przyjętymi w Grupie, do której należy Wnioskodawca, inny podmiot należący do Grupy będący spółką kapitałową z siedzibą we Włoszech (dalej: Usługodawca) podejmuje starania mające na celu pozyskanie dla Grupy określonych kontraktów na realizację zleceń produkcyjnych, w tym realizowanych przez Spółkę. System ten wynika z tego, że Usługodawca prowadzi działalność w branży artykułów tekstylnych i komponentów dla przemysłu motoryzacyjnego na całym świecie, a do jej odbiorców należą jedni z największych producentów w tej branży. Jednocześnie, Usługodawca opracowuje/posiada i dzieli się z innymi podmiotami z Grupy informacjami/know-how dotyczącym procesu produkcji oraz technologii z tym związanych. Usługodawca opracował i rozwija model biznesowy, z którego korzystają spółki zależne, w tym Wnioskodawca.

Usługodawca uzgadnia z odbiorcą ostatecznym produktów sposób dotyczący prowadzenia procesu produkcji oraz technologii z tym związanych, jak również opracowuje techniczną specyfikację wyrobów przygotowywaną zgodnie z wymaganiami oraz wytycznymi wskazanymi przez odbiorcę ostatecznego produktu w ramach konkretnego projektu. Wykonuje próby, testy, zatrudnia stylistów oraz opracowuje technologię, wybiera dostawców surowców. Takie ustalenia związane z danym zleceniem są przekazywane tej spółce z Grupy (np. Wnioskodawcy), która dzięki współpracy z Usługodawcą otrzymuje do realizacji dane zlecenie produkcyjne.

Jednocześnie Spółka w ramach realizowanego już konkretnego zlecenia produkcyjnego na rzecz konkretnych odbiorców korzysta ze specjalistycznego wsparcia ze strony Usługodawcy. Udzielane na rzecz Spółki wsparcie może obejmować pomoc techniczną, projektową, handlową, dotyczącą jakości oraz związaną z zaopatrzeniem.

Spółka może uzyskać od Usługodawcy wsparcie w szczególności w następujących dziedzinach:

  • przygotowanie próbek przez stylistów oraz techników,
  • prezentacja oferty odbiorcom,
  • wykonanie badań laboratoryjnych pod kwalifikację pod normy specjalistyczne,
  • negocjowanie z potencjalnymi odbiorcami warunków współpracy,
  • ustalenie warunków z dostawcami, testy próbek oraz kwalifikacje surowców,
  • wybór maszyn oraz negocjacje z dostawcami,
  • wsparcie produkcji oraz inne formy wsparcia w zakresie jakości/zaopatrzenia/laboratoriów, usługi te są ściśle związane z produktami,
  • przygotowanie projektu/modyfikacje projektu (m.in. wynikających ze standardów określonych w wyniku negocjacji Usługodawcy z danym kontrahentem),

(dalej łącznie określane jako: Usługi). Usługi mogą objąć także inne dziedziny adekwatnie do potrzeb, po uprzednim uzgodnieniu przez Strony, niemniej te wskazane powyżej oddają zasadniczy charakter Usług. W ramach świadczonych usług wsparcia działalności Usługodawca przede wszystkim nawiązuje i utrzymuje relacje handlowe z odbiorcami ostatecznymi wyrobów Grupy, tj. koncernami motoryzacyjnymi i ich poddostawcami. Usługi świadczone są poprzez pracowników Usługodawcy na rzecz Spółki na bieżąco, zgodnie z zapotrzebowaniem zgłaszanym przez Spółkę. Wnioskodawca i Usługodawca każdorazowo określają szczegółowo zestawienie wyrobów/artykułów objętych wsparciem na mocy umowy wraz ze wskazaniem odbiorcy ostatecznego tych wyrobów (koncerny samochodowe). W trakcie realizowania projektu produkcyjnego Spółka korzysta z opracowanych przez Usługodawcę wytycznych technicznych dotyczących produktów oraz prowadzi z Usługodawcą bieżące konsultacje przemysłowe w zakresie wdrażania produktów.

Usługodawca w ramach usług wsparcia dzieli się ze Spółką know-how odnośnie produkcji, informacjami technicznymi, oraz założeniami projektowymi z odbiorcami, oraz zapewnia wsparcie techniczne tak, aby odpowiadało to potrzebom Spółki, ale przede wszystkim oczekiwaniom odbiorców ostatecznych i ogólnym standardom Grupy i aby zrealizowane zostały założenia wynikające z zawartych kontraktów z odbiorcami zewnętrznymi.

W trakcie trwania roku finansowego wynagrodzenie Usługodawcy z tytułu powyższych Usług kalkulowane jest na poziomie określonego procentu wartości obrotu netto wyrobami w ramach projektów, do realizacji (produkcji) których wyznaczona została Spółka. Jednocześnie po zakończeniu roku finansowego Spółka i Usługodawca dopuszczają możliwość korekty poziomu opłaty za Usługi (dalej: Korekta), w zależności od osiąganego przez Spółkę faktycznego zysku netto, co wiązać się może z ewentualną koniecznością uregulowania dodatkowej płatności na rzecz Usługodawcy. Celem przeprowadzanej Korekty jest to, aby wynik Spółki na całkowitej działalności produkcyjnej, wliczając w to wszystkie transakcje, które związane są podstawową działalnością, w tym zakup Usług mieścił się w przedziale rynkowym określonym w analizie porównawczej.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia ustalenia, czy wynagrodzenie wypłacane przez Spółkę na rzecz Usługodawcy z tytułu nabycia Usług jako określony procent od wartości sprzedaży netto produktów, z uwzględnieniem płatności tytułem ewentualnej Korekty jest objęte dyspozycją art. 21 ust. 1 ustawy o PDOP, a tym samym czy podlega ono opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym (tzw. podatkiem u źródła), zgodnie z art. 26 w zw. z art. 21 ust. 1 ustawy o PDOP.

W odniesieniu do treści art. 21 ust. 1 pkt 2a updop zauważyć należy, że katalog usług w nim wskazanych jest katalogiem otwartym, na co wskazuje sformułowanie „oraz świadczeń o podobnym charakterze”. W ramach tego katalogu za świadczenia o podobnym charakterze należy jednakże uznać wyłącznie świadczenia równorzędne do wymienionych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że aby dane świadczenie można było zakwalifikować do katalogu wskazanego powyżej, winno ono spełnić takie same przesłanki, albo winny wynikać z niego takie same prawa i obowiązki dla stron jak ze świadczeń wymienionych w cytowanym przepisie. Innymi słowy, lista ta obejmuje również świadczenia, które zasadniczo są podobne do wymienionych, lecz mogą być np. inaczej określane. Niemniej jednak sama nazwa umowy o świadczenie usługi nie może być wyłącznym czynnikiem, który kwalifikuje daną usługę jako należącą do katalogu świadczeń podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych. Decydujące znaczenie dla stwierdzenia, że dane usługi mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma treść postanowień umowy zawartej z kontrahentem zagranicznym, a przede wszystkim, charakter rzeczywiście wykonywanych świadczeń.

W tym miejscu należy podkreślić, że updop nie definiuje pojęcia „doradztwo”. Wobec braku ustawowej definicji tego pojęcia należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1996), pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto doradza”, natomiast pojęcie „doradzić” oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Zatem użyty w updop termin „świadczeń doradczych” należy rozumieć szeroko, przy czym najistotniejszy jest charakter wykonywanych czynności. Potwierdza to również jednolite orzecznictwo sądów administracyjnych, według którego termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych np. podatkowe, prawne, finansowe i inne (zob. wyrok NSA z dnia 10 października 2013 r., sygn. akt I FSK 1567/12, wyrok NSA z dnia 2 października 2014 r., sygn. akt I FSK 1441/13, wyrok NSA z dnia 2 października 2014 r., sygn. akt I FSK 1530/13, wyrok WSA w Poznaniu z dnia 28 kwietnia 2015 r. sygn. akt I SA/Po 1202/14, wyrok WSA w Gdańsku z dnia 28 marca 2012 r., sygn. akt I SA/Gd 175/12, wyrok WSA w Łodzi z dnia 16 kwietnia 2013 r. sygn. akt I SA/Łd 168/13). Według sądów administracyjnych, odwołując się do powszechnego języka polskiego można stwierdzić, że przez doradztwo rozumie się udzielanie fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza prawnych, ekonomicznych czy finansowych. Stosownie do definicji podanej w ww. słowniku, poradnictwo to „zorganizowana forma udzielania porad w jakimś zakresie”. Doradca to ten co udziela fachowych zaleceń czy porad, wskazówek, to ktoś, kto posiadaną wiedzę wykorzystuje na wskazywanie najlepszych, najbardziej optymalnych rozwiązań, nakłaniając odbiorcę takiej usługi do zastosowania się do rady, porady, wskazówki, dyrektywy postępowania. Zdaniem sądów administracyjnych, świadczenie usługi doradztwa należy postrzegać jako wykorzystanie swojej wiedzy, znajomości rzeczy poprzez wskazywanie najlepszych, najskuteczniejszych rozwiązań do ich zastosowania do danego problemu.

Nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że wymienione we wniosku Usługi wsparcia nie są usługami wymienionymi w art. 21 ust. 1 updop. Z przedstawionego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że ww. Usługi wsparcia o których mowa we wniosku stanowią w swej istocie usługi zbliżone do usług doradczych (w prezentowanym powyżej rozumieniu), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2a updop. Jak już bowiem wskazano katalog usług wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a updop jest katalogiem otwartym, czyli obejmuje również swoim zakresem świadczenia podobne do świadczeń w nim wymienionych, czyli takich z których wynikają te same prawa i obowiązki dla stron jak ze świadczeń wymienionych w cytowanym przepisie. Ponownie należy zaznaczyć, że decydujące znaczenie dla stwierdzenia, że dane usługi mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma treść postanowień umowy zawartej między kontrahentem zagranicznym a przede wszystkim charakter rzeczywiście wykonywanych świadczeń. W tym też zakresie zauważyć należy, że jak wynika z uzupełnienia wniosku:

  • Usługodawca ustala/negocjuje z odbiorcami (na poziomie odbiorcy lub spółek wyższego szczebla) m.in: ceny, warunki techniczne jakie muszą spełniać wyroby produkowane w Polsce, terminy płatności, sposób dostawy i pakowania oraz zasady składania zamówień i procedury komunikacji pomiędzy odbiorcą a Spółką. Usługodawca tym samym odpowiada za kontakt bezpośredni z odbiorcami wyrobów (tj. głównie koncernami motoryzacyjnymi i ich poddostawcami), prowadzi negocjacje w zakresie przyznania realizacji projektu Grupie do której przynależą Spółka oraz Usługodawca, prezentuje ofertę a także ustala warunki realizacji kontraktów. W zakresie wsparcia mieści się także ustalanie/negocjowanie ewentualnych upustów dla odbiorców.
  • Usługodawca w imieniu spółek z Grupy podejmuje negocjacje cenowe, ustala warunki techniczne, testuje surowce laboratoryjnie i ustala sposób dostawy surowców, w szczególności na rzecz Spółki.
  • Usługodawca określa na jakich maszynach możliwy będzie proces realizacji produkcji zleconej przez klienta.
  • (…) Usługodawca negocjuje z producentami maszyn ceny zakupu, ich parametry techniczne oraz warunki i terminy dostawy.
  • Podczas standardowej produkcji występuje szereg problemów natury technicznej, logistycznej oraz organizacyjnej, gdzie część z nich rozwiązywana jest przy znaczącym zaangażowaniu ze strony Usługodawcy. Usługodawca świadczy pomoc w rozwiązywaniu problemów jakościowych zarówno z materiałami/surowcami jak również w zakresie wyprodukowanych wyrobów w zakładzie Spółki, wsparcie techniczne na produkcji podczas jej organizacji (…).
  • W trakcie realizowania projektu produkcyjnego, Spółka pozostaje w kontakcie ze specjalistami Usługodawcy, i jednocześnie korzysta z wytycznych technicznych dotyczących produktów oraz procesów, a także prowadzi z Usługodawcą konsultacje przemysłowe/techniczne w zakresie wdrażania produktów.
  • Jednocześnie, podczas uruchomień produkcyjnych w zakładzie Spółki, Spółka wspierana jest w zakładzie w Polsce przez grupę specjalistów (w tym inżynierów) z ramienia Usługodawcy. Dodatkowo, w procesie produkcji Spółka korzysta z gotowych kart technologicznych przygotowanych i udostępnionych przez Usługodawcę. Karty techniczne zawierają przede wszystkim parametry techniczne produktów, surowców oraz ustawienia parametrów maszyn.
  • (…) W ramach działań ze strony Usługodawcy mieszczą się czynności związane z przygotowaniem wolumenów produkcji, mocy produkcyjnych, standardów produkcyjnych (jakościowych oraz technologicznych) jak w punktach opisanych powyżej, a także zaprojektowanie/przygotowanie matryc do produkcji wyrobów.
  • Usługodawca świadczy na rzecz Spółki usługi będące przedmiotem Wniosku, dotyczące obszarów wsparcia procesu produkcyjnego, poprzez zarówno wsparcie w prowadzeniu badań, analiz, jak również w procesie pozyskiwania surowców/materiałów (wsparcie procesu zaopatrzenia w odpowiednie surowce/materiały), oraz procesie pozyskiwania projektów do realizacji przez Spółkę, w sposób zależny od potrzeb biznesowych (w szczególności przy okazji wprowadzania na rynek nowego produktu bądź istotnych problemów jakościowych. Zapewnia pomoc/wsparcie techniczne dla działu jakości Spółki oraz w kontaktach z klientami w sytuacjach zgłoszeń reklamacyjnych, itp.).
  • Dzięki współpracy z Usługodawcą, jego know-how i pozycji oraz doświadczeniu na rynku w branży wyrobów tekstylnych, możliwe jest zapewnienie fachowej opieki w zakresie ciągłości procesu produkcyjnego (dzięki wsparciu w procesie zaopatrzenia, doboru materiałów/surowców, pozyskiwaniu i negocjowaniu kontraktów produkcyjnych,) jakości wyrobów powstających w zakładzie Spółki (dzięki odpowiednim testom, badaniu próbek, itp.), wykorzystania właściwych technologii (w tym maszyn).
  • Usługi - w obszarach innych dziedzin związanych z działalnością gospodarczą Spółki mogą przykładowo dotyczyć bieżącego wsparcia w zależności od występującego zapotrzebowania w zakresie wyboru przewoźników i innych aspektów działalności logistycznej, negocjacji odnośnie np. najmu lokali, negocjacji z dostawcami usług, przedstawienia/określenia sugestii/wytycznych technologicznych odnośnie wymaganego parku maszynowego u dostawców usług zewnętrznych w szczególności takich jak stabilizacja, laminowanie oraz haft, jak również opracowywania/budowania długoterminowej strategii rozwoju w tym Spółki (np. w zakresie nowych inwestycji w park maszynowy, środki produkcji, itp.).

W ocenie tut. Organu usługi wsparcia, o których mowa we wniosku, a szczególnie te wymienione powyżej świadczą o tym, że wykazują one cechy usług doradczych, które dominują nad pozostałymi świadczonymi przez Wnioskodawcę świadczeniami.

Zarówno usługi wsparcia jak i doradcze opierają się na tych samych elementach charakterystycznych. Podstawą ich świadczenia jest zasób wiedzy opierający się np. na kompetencjach i doświadczeniu, a skutkiem ich świadczenia jest podzielenie się tą wiedzą z świadczeniobiorcą. Odmienne nazewnictwo w tym przypadku nie powinno różnicować istotnie tych dwóch rodzajów usług, w sposobie postrzegania na gruncie przepisów art. 21 ust. 1 pkt 2a updop. Reasumując należy uznać, iż ww. usługi wsparcia są świadczeniami o podobnym charakterze do usług doradczych wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a updop.

Niezależnie od powyższego zauważyć należy, że jak wynika z uzupełnienia wniosku Usługodawca opracowuje/posiada i dzieli się z innymi podmiotami z Grupy, w tym ze Spółką informacjami/know-how dotyczącymi w szczególności procesu produkcji oraz technologii z nim związanych. Usługodawca opracował w przeszłości i rozwija bowiem model biznesowy, z którego korzystają spółki zależne, w tym Wnioskodawca.

Wsparcie dostarczane przez Usługodawcę dotyczy obszarów takich jak produkcja, sprzedaż/marketing, technologia, badania i rozwój, jakość, badania laboratoryjne/techniczne, zaopatrzenie). Usługi świadczone w powyższych obszarach, obejmują lub mogą obejmować udostępnienie Spółce przez Usługodawcę założeń projektowych, rysunków technicznych, instrukcji, innej dokumentacji technicznej (w szczególności kart technicznych) oraz informacji technicznych lub handlowych, natomiast Spółka wykorzystuje udostępnione jej materiały i informacje tylko i wyłącznie na potrzeby realizacji zleconych jej projektów/kontraktów produkcyjnych. Tym samym prawa autorskie do jakichkolwiek materiałów udostępnionych Spółce nie przechodzą na Spółkę, i jednocześnie nie dochodzi do wykorzystywania tych dokumentów/materiałów/informacji w polu eksploatacji szerszym niż wykorzystanie na potrzeby produkcji zleconej przez/za pośrednictwem Usługodawcy.

Spółka nie jest właścicielem znaku towarowego/marki, pod którą prowadzi działalność. Znak ten jest wykorzystywany w ramach działalności operacyjnej na potrzeby oznaczenie Spółki (jej nazwy) oraz wyrobu wyprodukowanego przez Spółkę.

Jak wynika z powyższego w ramach świadczenia usług wsparcia dochodzi do udostępnienia Wnioskodawcy know-how oraz znaków towarowych, a tym samym praw wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 1 updop.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że wynagrodzenie za wskazane we wniosku usługi wsparcia oraz należności stanowiące ewentualną korektę tego wynagrodzenia podlegają opodatkowaniu tzw. podatkiem u źródła.

Tym samym na Wnioskodawcy w związku z wypłatą ww. wynagrodzenia ciążą obowiązki płatnika.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych. Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj