Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.152.2019.2.JC
z 19 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2019 r. (data wpływu 15 kwietnia 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 czerwca 2019 r. (data nadania 10 czerwca 2019 r., data wpływu 12 czerwca 2019 r.) na wezwanie z dnia 4 czerwca 2019 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.152.2019.1.JC (data nadania 4 czerwca 2019 r., data doręczenia 4 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prace wykonywane przez Wnioskodawcę spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 w zw. z art. 4a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która uprawnia do zastosowania tzw. ulgi badawczo-rozwojowej opisanej w art. 18d tejże ustawy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 15 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prace wykonywane przez Wnioskodawcę spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 w zw. z art. 4a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która uprawnia do zastosowania tzw. ulgi badawczo-rozwojowej opisanej w art. 18d tejże ustawy.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi sklepy. Spółka, dzięki zaangażowaniu, stosowaniu innowacyjnych technologii, a także podążaniu za potrzebami klientów, jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych sieci w Polsce. Rynek kosmetyczny podlega ciągłym zmianom, stymulując w konsekwencji Wnioskodawcę do ciągłego udoskonalania procesów, dostosowując się tym samym do potrzeb konsumentów w kwestii ceny i jakości produktów.


Wnioskodawca dokonuje tego przede wszystkim poprzez tworzenie nowych narzędzi IT oraz modernizowanie prac działu Logistyki.


Wnioskodawca, jako jeden z liderów krajowego rynku, wprowadza nowe, innowacyjne rozwiązania w dziedzinie IT oraz logistyki, budując tym samym rozpoznawalność marki, ale także stawiając na jej ciągły rozwój. Wnioskodawca z powodzeniem realizuje działalność badawczo-rozwojową (dalej: „działalność B+R”) poprzez kadrę Spółki, którą tworzą między innymi Specjaliści ds. systemów IT, Koordynatorzy Sekcji Projektów, Analitycy, Programiści i Testerzy. Prowadzone prace polegają na zdobywaniu nowych zasobów wiedzy, tworzeniu innowacyjnych i kompleksowych rozwiązań w dziedzinie IT oraz wspieraniu rozwiązań oferowanych klientom przez Spółkę. Wnioskodawca samodzielnie opracowuje i rozwija wysoce innowacyjne i kompleksowe rozwiązania w dziedzinie IT i logistyki.

Wnioskodawca obecnie realizuje projekty badawczo - rozwojowe, które przede wszystkim dotyczą innowacji procesowych. Celem prac B+R prowadzonych przez Wnioskodawcę jest wspieranie procesów dotyczących produktów oferowanych klientom przez Spółkę na globalnym rynku oraz rozwój oprogramowania operacyjno-biznesowego.

Spółka intensywnie inwestuje w działalność B+R, zwłaszcza w działach IT oraz Logistyki. Prowadzenie działalności B+R jest nieodzownym elementem prowadzonego biznesu, z uwagi na postęp technologiczny i wzrastające wymagania klientów. Zatem, niezwykle istotnym jest dla Wnioskodawcy, aby inwestować w rewolucyjne pomysły oraz wprowadzać innowacyjne rozwiązania w zakresie sprzedaży.


Jako główne obszary prac B+R Wnioskodawca pragnie wskazać:

  1. obszar IT poprzez rozwój istniejącego oprogramowania niezbędnego do prowadzenia działalności w zakresie świadczenia usług oraz tworzenie nowego oprogramowania o sprecyzowanych parametrach. Powyższe działania są oparte na doświadczeniu, wiedzy technicznej, wnioskach z przeprowadzanej analizy rynku oraz sygnałach od klientów. W efekcie wdrażania autorskich pomysłów powstają takie projekty, jak np. aplikacja dla Klientów, która umożliwienia Uczestnikom korzystania z ofert handlowych, komunikacji marketingowej, specjalnych ofert produktów w niższych cenach, spersonalizowanych ofert i treści czy sklep internetowy umożliwiający składanie zamówień, wybór sposobu dostarczenia zamówionych towarów, realizacją zapłaty za zakupy internetowe, a także usługi do zarządzania zakupami - indywidualnie dostosowane produkty do preferencji klienta. Celem niniejszych prac jest docelowo przede wszystkim oferowanie udoskonalonych bądź nowych rozwiązań klientom. Obszar IT umożliwia tworzenie i projektowanie nowych, zmienionych lub ulepszonych technologii, a także dodatków i rozszerzeń, czy też niedostępnych wcześniej konfiguracji.
  2. obszar logistyki prowadzi pracę koncepcyjną, przez którą rozumiane jest wprowadzenie w życie innowacyjnych pomysłów i tworzenie nowych rozwiązań. Prowadzone prace mają na celu między innymi rozwijanie kanałów dystrybucji poprzez wprowadzanie nowych technologii, standaryzację procesu przepływu towaru w sklepie, rozwój systemów e-logistyki, analizę zapotrzebowania, zaprojektowanie i przeprowadzenie procesu inwestycyjnego oraz wdrożenie produkcyjne magazynów automatycznych typu: silosy do przechowywania, zautomatyzowany magazyn do wysyłki towarów oraz zautomatyzowany magazyn do kompletacji dostaw w głównym centrum dystrybucyjnym, jak również automatyzację procesów logistycznych. Ponadto, Wnioskodawca projektuje także mechanizm wyliczający faktyczną liczbę jednostek wysyłkowych oraz optymalizujący koszyk towaru zamawianego do sklepu.

Wnioskodawca realizuje działalność B+R w tym obszarze (logistyka) poprzez kadrę pozostającą w jego dyspozycji, podejmując:

  1. duże, przekrojowe projekty, które trwają zwykle od miesiąca do kilku lat - są to bazowe projekty, które absorbują przeważającą część prac badawczo - rozwojowych. Niniejsze projekty są także podstawą do rozpoczęcia kolejnych, wysoce innowacyjnych prac. W trakcie ich prowadzenia pojawiają się nowe aspekty, które zespół projektowy szczegółowo bada, po czym niejednokrotnie podejmuje decyzję o rozpoczęciu kolejnych prac,
  2. małe oraz mikro projekty (jedno, kilkudniowe, kilkutygodniowe) - prace, które zapewniają stopniowe udoskonalanie procesów oraz dążą do ich maksymalnego usprawnienia. Ich celem jest przede wszystkim doprowadzenie do optymalizacji procesów pod kątem zarówno kosztowym, jak i bezpieczeństwa pracy.

W myśl zasady cyklicznej realizacji ciągłego ulepszania procesów Spółka realizuje autorskie rozwojowe projekty, które są pochodną obserwacji wewnętrznych procesów, analizy kluczowych wskaźników efektywności, pracy z mapami procesów, analizy danych pozyskiwanych z hurtowni danych. Ponadto, powyższe projekty mogą służyć optymalnemu dopasowaniu/dostosowaniu procesów do niestandardowej wysyłki (na przykład wysyłka świąteczna) - proaktywne działania usprawniające.


Dla zobrazowania rozwojowego i innowacyjnego charakteru prac w zakresie działalności B+R, Wnioskodawca przedstawia opisy niektórych realizowanych projektów.


Dział IT - opis projektów


W ramach prowadzonych prac Wnioskodawca prowadzi zaawansowane prace mające na celu opracowanie nowych rozwiązań w zakresie najnowszych technologii. W ramach prowadzonych prac rozwojowych Wnioskodawca z powodzeniem wprowadził na rynek autorskie projekty, takie jak m.in. aplikacja, program do obsługi zamówień internetowych przez pracowników Wnioskodawcy, system do zarządzania zamówieniami. Poniżej przedstawiono krótkie opisy ww. projektów Wnioskodawcy:

  1. aplikacja - autorska aplikacja oraz program lojalnościowy dla stałych i nowych klientów. Aplikacja lokalizuje automatycznie sklepy Wnioskodawcy w okolicy, informuje na bieżąco klienta o nowych produktach, a użytkownicy aplikacji mogą robić zakupy ze specjalnymi zniżkami. Wnioskodawca co jakiś czas proponuje klientom - klubowiczom korzystającym z aplikacji specjalne oferty, ponadto korzystający z aplikacji mogą wspierać organizacje dobroczynne,
  2. sklep internetowy - aplikacja, która służy do kompleksowej obsługi zamówień klientów firmy Wnioskodawcy, składanych przez portal internetowy. Poszczególne funkcje programu obejmują wszystkie etapy obsługi zamówienia od wpłynięcia zamówienia do sklepu internetowego do wysyłki kompletnego zamówienia kurierem do klienta lub odbioru w sklepie. Niniejsza aplikacja stwarza wrażenie jakoby klient znajdował się w sklepie stacjonarnym, dzięki innowacyjnej wersji graficznej, która odzwierciedla sklepowe półki Wnioskodawcy z podziałem na poszczególne kategorie produktowe, pozwalając klientowi na wirtualny spacer po sklepie,
  3. system do zarządzania zamówieniami - nowatorska aplikacja, pozwalająca na zarządzanie zamówieniami w jednym narzędziu poprzez centralizację źródeł generowania zamówień.


Wskazane powyżej projekty, realizowane przez wykwalifikowaną kadrę pracowniczą działu IT, zapewniły stworzenie nowych oraz bardziej wydajnych rozwiązań opartych na nowych technologiach.


Dział Logistyki - opis projektów


Wnioskodawca poprzez prace w zakresie działalności B+R rozwija infrastrukturę logistyczną oraz zwiększa efektywność systemów logistycznych i produkcyjnych. Opierając się na tychże pracach, stworzono następujące projekty, tj. m.in. projekt poprawy dostępności towarów w sklepach dla klientów, projekt planowanie rozwoju magazynów i automatyzacja procesów logistycznych, projekt stworzenia nowego system do zarządzania transportem i spedycją, zwiększenie wypełnienia pojazdów.

  1. Projekt poprawy dostępności towarów w sklepach dla klientów - celem niniejszego projektu jest poprawa dostępności towarów na półce dla potencjalnych klientów Wnioskodawcy, a także standaryzacja procesu przepływu towarów w sklepie, jak i nowatorski sposób płynnej organizacji pracy. Aplikacja ma zapewnić przejrzystość w sklepach, a także zoptymalizować czynności pracowników,
  2. Projekt planowania rozwoju Magazynów i automatyzacja procesów logistycznych - Projekt wprowadzić ma przede wszystkim automatyzację procesów logistycznych, a co za tym idzie, zwiększenie efektywności kadry pracowniczej, poziomu bezpieczeństwa, uporządkowanie procesów logistycznych, zwiększenie ergonomii pracy oraz zwiększenie efektywności wykorzystania przez Wnioskodawcę posiadanych terenów,
  3. Projekt stworzenia nowego systemu do zarządzania transportem i spedycją - projekt zakłada optymalizację układu tras przy prognozowanych wielkościach zamówień. Autorska aplikacja pozwala przede wszystkim na redukcję kosztów dystrybucji, poprawę bezpieczeństwa dostaw, czy tworzenie symulacji zakładających zmianę parametrów wejściowych,
  4. Zwiększenie wypełnienia pojazdów - celem niniejszego projektu jest doprowadzenie do zwiększenia wypełnienia pojazdów dostarczających towar do sklepów poprzez zaprojektowanie mechanizmu wskazującego faktyczną liczbę jednostek wysyłkowych oraz optymalizującego koszyk towaru zamawianego do sklepu.



Z uwagi na znaczną dynamikę ekspansji, Spółka dba o odpowiedni rozwój zaplecza logistycznego. Prace i badania podjęte w dziale Logistyki, a także obserwacja nowych, sprawniejszych procesów technologicznych zwiększa efektywność prowadzonej działalności.

Podsumowując, Wnioskodawca tworzy innowacyjne rozwiązania, które zarówno ulepszają i rozwijają obecnie funkcjonujące procesy, jak i przyczyniają się do powstania nowych procesów. W wyniku analiz prowadzonych przez Wnioskodawcę powstają innowacyjności wprowadzające ulepszenia rozwiązań technicznych obowiązujących w sektorze informatycznym i logistycznym. Celem tych działań jest wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów i sprostanie potrzebom wymagającego sektora rynku.

Wnioskodawca realizuje działalność B+R w oparciu o strukturę złożoną z ekspertów w dziedzinie IT i logistyki wybierając ich w taki sposób, aby ich wkład w prace był jak najbardziej efektywny. Kilkudziesięcioosobowa grupa Specjalistów, Programistów, Analityków, Testerów i ich kierowników w ramach swojego czasu pracy wykonuje działalność B+R. Największa część pracowników zaangażowanych w działalność B+R jest zatrudniona w dziale IT oraz dziale Logistyki w odpowiednich Sekcjach. Eksperci zajmują się projektowaniem systemów informatycznych na potrzeby poszczególnych projektów. W następnej kolejności tworzą zaprojektowane oprogramowanie od podstaw. Podobnie jest w przypadku działu Logistyki, gdzie tworzone są innowacyjne rozwiązania, usprawniające proces planowania, realizowania oraz sprawnego przepływu produktów oferowanych przez Spółkę.

Wnioskodawca ponadto oświadcza, że nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w ustawie z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1010 z późn. zm.).

W uzupełniniu wniosku z dnia 10 czerwca 2019 r. Wnioskodawca doprecyzowując powyższe wskazał:


Prace realizowane przez pracowników Wnioskodawcy mają charakter innowacyjny. Jak Wnioskodawca wskazywał we wniosku o wydanie interpretacji, Wnioskodawca, jako jeden z liderów krajowego rynku, wprowadza nowe, innowacyjne rozwiązania w dziedzinie IT oraz logistyki, budując tym samym rozpoznawalność marki, ale także stawiając na jej ciągły rozwój. Prowadzone prace polegają na zdobywaniu nowych zasobów wiedzy, tworzeniu innowacyjnych i kompleksowych rozwiązań w dziedzinie IT oraz wspieraniu rozwiązań oferowanych klientom przez Spółkę. Wnioskodawca samodzielnie opracowuje i rozwija wysoce innowacyjne i kompleksowe rozwiązania w dziedzinie IT i logistyki.

Wnioskodawca obecnie realizuje projekty badawczo - rozwojowe, które przede wszystkim dotyczą innowacji procesowych. Celem prac B+R prowadzonych przez Wnioskodawcę jest wspieranie procesów dotyczących produktów oferowanych klientom przez Spółkę na globalnym rynku oraz rozwój oprogramowania operacyjno-biznesowego.

Podsumowując tą część, Wnioskodawca tworzy innowacyjne rozwiązania, które zarówno ulepszają i rozwijają obecnie funkcjonujące procesy, jak i przyczyniają się do powstania nowych procesów. W wyniku analiz prowadzonych przez Wnioskodawcę powstają innowacyjności wprowadzające ulepszenia rozwiązań technicznych obowiązujących w sektorze informatycznych i logistycznym. Celem tych działań jest wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów i sprostanie potrzebom wymagającego sektora rynku.

Prace realizowane przez pracowników Wnioskodawcy w ramach działalności B+R obejmują nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

W szczególności, prace te nie mają charakteru prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany oraz nie dotyczą czynności wdrożeniowych, również w zakresie opracowywanych produktów i usług, rozumianych jako kolejny etap, realizowany po zakończeniu prac B+R. Realizowane prace nie stanowią również działań związanych z administrowaniem serwisów, czynności serwisowych, ani prac spoza zadań B+R.

Z kolei w odniesieniu do obszarów prac B+R Wnioskodawcy dotyczących przeprowadzenia procesu inwestycyjnego oraz wdrażania produkcyjnego magazynów automatycznych (silosów do przechowywania, zautomatyzowanych magazynów do wysyłki towarów oraz zautomatyzowanych magazynów do kompletacji dostaw), to są działania związane wyłącznie z tworzeniem rozwiązań, które zarówno ulepszają i rozwijają obecnie funkcjonujące procesy i usługi, jak również przyczyniają się do powstania nowych procesów i usług.

Jednocześnie ww. prace nie są związane z samą realizacją czynności rozumianą jako wdrażanie oraz wprowadzenia takiego produktu lub usługi do wykorzystywania, jak również nie stanowią wdrażania, oraz wprowadzania takiego produktu lub usługi wykonanego w ramach prac B+R przez inny podmiot.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy prace wykonywane przez Wnioskodawcę spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT w zw. z art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, która uprawnia do zastosowania tzw. ulgi badawczo-rozwojowej opisanej w art. 18d ustawy o CIT?


Zdaniem Wnioskodawcy, prace prowadzone przez Wnioskodawcę spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm.; t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2343 z późn. zm.; t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1036 z późn. zm; dalej: „ustawa o CIT”) w zw. z art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, która uprawnia do zastosowania tzw. ulgi badawczo-rozwojowej opisanej w art. 18d ustawy o CIT.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Zgodnie z brzmieniem art. 18d ust. 1 ustawy o CIT podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej "kosztami kwalifikowanymi". Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych. W kolejnych przepisach tej ustawy Ustawodawca wymienia rodzaje kosztów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową uznawane za koszty kwalifikowane. W konsekwencji, aby wspomniane odliczenie mogło mieć zastosowanie koszty uzyskania przychodów muszą być poniesione przez Wnioskodawcę na działalność badawczo-rozwojową oraz stanowić koszty kwalifikowane w rozumieniu art. 18d ustawy o CIT.


Działalność badawczo-rozwojowa została zdefiniowana w art. 4a ustawy o CIT w punkcie 26, zgodnie z którym działalność badawczo-rozwojowa oznacza twórczą działalność obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematy czy w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. Dalej w stanie prawnym od 1 stycznia 2016 r. do 1 października 2018 r. w art. 4a pkt 27 oraz 28 ustawy o CIT zdefiniowano wspomniane w punkcie 26 tego samego artykułu badania naukowe oraz prace rozwojowe, które należy rozumieć w następujący sposób:

  1. Badania naukowe są działalnością obejmującą:
    1. badania podstawowe, czyli oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
    2. badania stosowane, czyli prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,
    3. badania przemysłowe, czyli badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii genetycznych.
  2. Prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:
    1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony;
    2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Natomiast w stanie prawnym od 1 października 2018 r. w artykule 4a pkt 27 oraz 28 ustawy o CIT w miejsce dotychczas obowiązujących definicji badań naukowych oraz prac rozwojowych wprowadzone zostały odesłania do definicji tych pojęć funkcjonujących na gruncie ustawy z 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz. 1668 z późn. zm., dalej: „ustawa o PSWiN”). W związku z powyższym, zgodnie z art. 4 ust. 2 oraz ust. 3 ustawy o PSWiN, badania naukowe oraz prace rozwojowe należy rozumieć w następujący sposób:

  1. Badania naukowe są działalnością obejmującą:
    1. badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
    2. badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
  2. Prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.


Jak zostało wskazane w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca prowadzi działalność badawczo-rozwojową polegającą na samodzielnym opracowywaniu i rozwijaniu innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie IT oraz Logistyki. Prowadzenie prac w zakresie działalności B+R jest jednym z ważniejszych zakresów działalności Wnioskodawcy. Na tę chwilę Wnioskodawca realizuje projekty badawczo-rozwojowe, które dotyczą przede wszystkim innowacji procesowych.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt działalności Spółki, zdaniem Wnioskodawcy, prowadzona przez niego działalność stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT tj. działalność twórczą obejmującą, w przypadku Wnioskodawcy, w szczególności prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. Ciągłe (systematyczne) podejmowanie działalności twórczej przez Wnioskodawcę jest podyktowane specyfiką działalności Wnioskodawcy oraz potrzebami rynku. Wnioskodawca jest zobowiązany do poszerzania i zdobywania nowych zasobów wiedzy w zakresie szeroko rozumianego sektora informatycznego oraz logistycznego. Wiedza ta wykorzystywana jest do tworzenia rozwiązań niewynikających w sposób oczywisty z dotychczasowego stanu wiedzy. Wnioskodawca tworzy nowe funkcjonalności w postaci nowoczesnego oprogramowania, projektuje nowatorskie rozwiązania dotyczące systemów sprzedaży oraz realizuje pionierskie prace nad nowymi standardami dla sprzedaży detalicznej.


Zdaniem Wnioskodawcy prowadzona działalność spełnia w szczególności definicję prac rozwojowych obowiązującą w stanie prawnym od 1 stycznia 2016 r. do 1 października 2018 r. jak i obowiązującą od 1 października 2018 r.


W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy prowadzona działalność spełnia w szczególności definicję prac rozwojowych wskazaną w art. 4a pkt 28 ustawy o CIT w stanie prawnym do 1 października 2018 r., tj. nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

  1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
  2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Prowadzona działalność spełnia również definicję prac rozwojowych wskazaną w art. 4 ust. 3 ustawy o PSWiN w zw. z art. 4a pkt 28 ustawy o CIT w stanie prawnym po 1 października 2018 r., tj. nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Podobne stanowisko wyrażane jest w orzecznictwie oraz w licznych interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 16 sierpnia 2016 r. (nr IPPB5/4510-641/16-3/MR) potwierdził stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym projekty prowadzące do stworzenia oraz zmodernizowania już istniejących produktów lub rozwiązań informatycznych stanowią prace badawczo-rozwojowe w rozumieniu art. 4a ust. 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (...). Spółka pragnie podkreślić, iż przedstawione powyżej projekty realizowane konsekwentnie przez Wnioskodawcę służą zarówno zmodernizowaniu oraz ulepszeniu proponowanych rozwiązań, jak również stworzeniu nowych rozwiązań. Co istotne, cele zakładane przez Spółkę w ramach działalności B+R wymagają oryginalnego podejścia, które nie ma odtwórczego charakteru. Wnioskodawca wdraża projekty, które nie powielają typowych koncepcji, gdyż zapewniają nowoczesne i innowacyjne narzędzia IT dla klientów oraz nieszablonowe rozwiązania w dziedzinie Logistyki.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że zwiększając zasoby wiedzy, wykorzystując dostępną wiedzę w organizacji oraz podejmując twórczą pracę koncepcyjną tworzy nowe rozwiązania. Przymiotnik, którym posługuje się Wnioskodawca tj. „twórczy”, według słownika języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego tworzący lub mający zdolność tworzenia, mający na celu tworzenie, odkrywczy. Jego każdy projekt w zakresie działalności badawczo-rozwojowej realizowany przez Wnioskodawcę ma na celu opracowanie nowych rozwiązań. Rozwijane i unowocześniane są posiadane systemy oraz wdrażana jest nowe technologia w zakresie poszczególnych rozwiązań operacyjnych w celu sprostania wysokim wymaganiom dotyczącym obsługi rynku sieci w kontekście usług informatycznych i logistycznych. Działalność B+R prowadzona przez Wnioskodawcę ma głównie charakter prac rozwojowych, które odbywają się w warunkach zbliżonych do rzeczywistych oraz charakteryzują się wysokim poziomem gotowości technologicznej. Swoim zakresem obejmują one tworzenie nowych, a także udoskonalonych wersji oprogramowania i rozwiązań niosących ze sobą postęp nauki i techniki.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, prace prowadzone przez Wnioskodawcę spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT w zw. z art. 4a pkt 28 ustawy o CIT. W konsekwencji, Wnioskodawca może skorzystać z tzw. ulgi badawczo-rozwojowej określonej w art. 18d ustawy o CIT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie stanowiska przedstawionego we wniosku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj