Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.223.2019.1.MD
z 11 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2019 r. (data wpływu 29 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2019 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Od 2 stycznia 2018 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą ......, zarejestrowaną w Urzędzie Miejskim w ....... Główny profil działalności gospodarczej to roboty budowlane, polegające na wykonywaniu robót specjalistycznych, tj. tynkowanie i wykonywanie spoin przy elementach prefabrykowanych przy użyciu pompy do betonu oraz podnośników koszowych, zgodnie z przyjętym kodem PKD 43.31.Z (PKWiU - 43.31.10.0). Do rozliczenia podatku dochodowego została przyjęta ryczałtowa stawka 5,5%. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT od początku założenia działalności.

W chwili rejestracji działalności gospodarczej Wnioskodawca planował wykonywać usługi wpisane w Sekcji M katalogu PKD, zgodnie z załączonym do wniosku wypisem CEiDG z dnia 2 stycznia 2018 r., a w szczególności zakres 71.12.Z - „Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne”. Jednakże już dnia 8 stycznia 2018 r., tj. jeszcze przed faktycznym rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej i przed uzyskaniem jakiegokolwiek przychodu z tytułu tej działalności gospodarczej, Wnioskodawca dokonał zmiany zakresu profilu działalności na wykonywanie robót budowlanych specjalistycznych oraz robót tynkarskich. W takim zakresie Wnioskodawca prowadzi działalność obecnie.

Zmiana w zakresie PKD oraz profilu działalności gospodarczej wynikała z kilku powodów. Zasadniczym była zmiana koncepcji profilu działalności gospodarczej, którą Wnioskodawca zamierzał rozpocząć. Ponadto, Wnioskodawca ustalił, że w ramach działalności gospodarczej opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie może wykonywać takich czynności, jak pierwotnie zgłoszone do PKD, gdyż kody PKD sekcji M są wyłączone z podatku ryczałtowego. Jednocześnie, zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zakres usług objętych PKD w sekcji M, jest zakresem obowiązków Wnioskodawcy wynikających ze stosunku pracy z pracodawcą, tj. Firmą Budowlaną YYY, gdzie Wnioskodawca pełni funkcję Kierownika Robót - tj. sprawowanie nadzoru budowlanego, projektowanie w zakresie inżynierii lądowej, itp. Tym samym, mając na względzie te okoliczności, przed faktycznym rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej, Wnioskodawca dokonał stosownych wpisów w PKD oraz rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wykonywania robót budowlanych specjalistycznych oraz robót tynkarskich.

Zmiana profilu działalności i zmiana PKD została również odnotowana przez Urząd Skarbowy w ...., a to dlatego, że w pierwszym kwartale 2018 r. zadzwonił do Wnioskodawcy pracownik tego Urzędu z informacją, że zgodnie z wstępnie przyjętym PKD z sekcji M, Wnioskodawca nie może rozliczać podatku dochodowego ryczałtem 5,5%. Wnioskodawca wyjaśnił wówczas, że dokonał zmiany w CEIDG i prowadzi działalność gospodarczą o innym profilu, zgodnie ze zaktualizowanym wpisem, co po sprawdzeniu zostało odnotowane i zaakceptowane. Zmiana profilu działalności i zmiana PKD poprzedziły rzeczywiste rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością realizowaną z wykorzystaniem własnego zaplecza gospodarczego i specjalistycznego sprzętu niezbędnego do jej prowadzenia. I tak w dniu 24 stycznia 2018 r., Wnioskodawca dokonał zakupu pompy do betonu, która wykorzystywana jest do tynkowania (wartość netto 29 000,00 zł). Następnie w dniu 27 marca 2018 r., Wnioskodawca dokonał zakupu podnośnika koszowego do prac na wysokościach (wartość netto 70 000,00 zł), a w dniu 2 października 2018 r. dokonał zakupu drugiego podnośnika do prac na wysokościach (wartość netto 105 000,00 zł). Ze względu na dokonywane zakupy oraz składane wnioski o zwrot podatku VAT dokonywano każdorazowo kontroli, gdzie Wnioskodawca przedstawiał faktury zakupu maszyn oraz dokumenty rozliczeniowe z miesiąca, w którym były one dokonywane.

Ponadto, Wnioskodawca zatrudnia od początku prowadzenia działalności gospodarczej (od 1 stycznia 2018 r.) jednego pracownika w pełnym wymiarze pracy, a także od kwietnia 2018 r. w zakresie usług będących przedmiotem działalności korzysta również z usług podwykonawców, co pozwoliło zwiększyć liczbę wykonywanych robót.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w 2018 r. Wnioskodawca wykonywał usługi na rzecz obecnego pracodawcy, tj. na rzecz Firmy Budowlanej YYY. Usługi, jakie świadczył Wnioskodawca w 2018 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz obecnego pracodawcy, nie pokrywają się z czynnościami wykonywanymi przez Wnioskodawcę dla tego pracodawcy w oparciu o umowę o pracę zarówno w 2018 r., jak i w latach poprzedzających 2018 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może i będzie mógł uzyskane przychody z prowadzonej działalności gospodarczej opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku, gdy usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy nie wchodziły i nie będą wchodzić w zakres czynności wynikających z umowy o pracę, jaka wiązała lub wiążę Wnioskodawcę i Jego pracodawcę?

Zdaniem Wnioskodawcy: świadcząc usługi na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, Wnioskodawca może i będzie mógł uzyskane przychody opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pod warunkiem, że usługi faktycznie świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy nie wchodziły lub nie będą wchodzić w zakres czynności wynikających z umowy o pracę, jaka wiązała lub wiążę Wnioskodawcę i Jego pracodawcę.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

  1. wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W świetle wyżej przytoczonego przepisu świadczenie na rzecz pracodawcy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zupełnie innych rodzajowo usług nie wyłącza prawa do opodatkowania ryczałtem. Wyłączenie z ryczałtu ma zastosowanie, jeśli podatnik – czy to w danym roku podatkowym, czy to w poprzednim roku podatkowym - wykonywał w ramach stosunku pracy bądź spółdzielczego stosunku pracy takie czynności jak te, które teraz faktycznie wykonuje na rzecz swego byłego lub obecnego pracodawcy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W tym zakresie Wnioskodawca zauważa, że od kilku lat mamy do czynienia z dość jednolitą linią interpretacyjną organów podatkowych, zgodnie z którą jeżeli zakres faktycznie wykonywanych przez podatnika usług w ramach prowadzonej działalności na rzecz byłego, czy obecnego pracodawcy tego podatnika nie pokrywa się z zakresem czynności wykonywanych w ramach stosunku pracy, to podatnik nie traci prawa do ryczałtowej formy opodatkowania przychodów z tej działalności gospodarczej.

W interpretacji indywidualnej z dnia 16 lutego 2018 r., wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, Nr 0114-KDIP3-1.4011.482.2017.3.MJ, stwierdzono co następuje: „Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od dnia 1 maja 2011 r. i świadczy usługi informatyczne. Wnioskodawca jest również zatrudniony w firmie komputerowej w stosunku pracy: umowa o pracę na stanowisku administrator sieci. Wnioskodawca zamierza rozwiązać umowę o pracę z tą firmą i świadczyć jej usługi informatyczne jako firma. Przedmiotem umowy ma być:- projektowanie technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (PKWiU 62.01.12.1), polegające na projektowaniu i konfiguracji interfejsów monitorujących działanie serwerów i urządzeń sieciowych takich jak: routery, switche, access pointy, urządzenia FTTH. Wnioskodawca opłaca podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ponadto usługi, które Wnioskodawca zamierza świadczyć w ramach działalności gospodarczej na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, nie pokrywają się z czynnościami wykonywanymi uprzednio dla tego pracodawcy w oparciu o umowę o pracę, zarówno w roku poprzedzającym, jak i bieżącym roku podatkowym. Natomiast zakres wykonywanych/świadczonych przez Wnioskodawcę usług nie będzie związany z oprogramowaniem. Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, że skoro zakres czynności, jakie Wnioskodawca zamierza świadczyć w ramach działalności gospodarczej (usługi informatyczne) na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy nie pokrywają się z czynnościami wykonywanymi uprzednio dla tego pracodawcy w ramach stosunku pracy, to Wnioskodawca może uzyskane przychody z działalności gospodarczej w zakresie usług informatycznych dotyczących projektowania technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, polegające na projektowaniu konfiguracji interfejsów monitorujących działanie serwerów i urządzeń sieciowych takich jak: routery, switche, access pointy, urządzenia FTTH, nadal opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.”

Podobnie w interpretacji indywidualnej z dnia 31 stycznia 2018 r., wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, Nr 0113-KDIPT2-1.4011.501.2017.1.MD, gdzie stwierdzono: „Wskazać należy, że jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawczyni planuje w 2018 r. w ramach działalności gospodarczej uzyskiwać przychody ze świadczenia usług leśnych na rzecz pracodawcy, jednakże czynności ze świadczonych usług w ramach tej działalności nie będą odpowiadać czynnościom, które Wnioskodawczyni wykonuje w ramach łączącego Ją stosunku pracy. Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro zakres czynności, jakie Wnioskodawczyni będzie wykonywała w 2018 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (usługi leśne) na rzecz swojego pracodawcy nie będzie się pokrywać z czynnościami wykonywanymi w ramach stosunku pracy, to w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania negatywne przesłanki, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 6 oraz art. 8 ust. 2 i ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zatem, Wnioskodawczyni może uzyskane przychody z działalności gospodarczej w zakresie usług leśnych nadal opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.”

Podobnie, w interpretacji indywidualnej z dnia 23 października 2017 r., wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, Nr 0111-KDIB1-1.4011.134.2017.2.MG: „(...) należy stwierdzić, że jeżeli w istocie, jak wskazał Wnioskodawca, zakres czynności jakie Wnioskodawca wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, nie pokrywa się z czynnościami wykonywanymi uprzednio dla tego pracodawcy w oparciu o umowę o pracę, to w przedmiotowej sprawie nie mają zastosowania negatywne przesłanki, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”

Warto jeszcze przywołać interpretację indywidualną z dnia 11 sierpnia 2010 r., wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, Nr IBPBI/1/415-525/10/WRz, w której jednoznacznie stwierdzono: „Podkreślić jednakże należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. Jak wynika z art. 8 ust. 1 pkt 6 tej ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników rozpoczynających działalność samodzielnie lub w formie spółki, jeżeli podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, przed rozpoczęciem działalności w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres działalności podatnika lub spółki. Przy czym w myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy, jeżeli podatnicy wymienieni w ust. 1 pkt 6 nie zamierzają wykonywać działalności na rzecz byłych lub obecnych pracodawców, mogą do dnia rozpoczęcia działalności, o którym mowa w art. 7, zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika o korzystaniu z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W przypadku, gdy podatnik lub spółka dokona sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub uzyska przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, traci prawo do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach. Mając na względzie cytowany wyżej przepis stwierdzić należy, iż w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym nie będzie on miał zastosowania, ponieważ specyfika usług, które Wnioskodawczyni zamierza świadczyć na rzecz pracodawcy i związany z nimi zakres czynności nie wchodzą w zakres czynności dyrektora finansowego w Spółce z o.o., czynności które ww. wykonuje w ramach stosunku pracy. Należy również zwrócić uwagę, że możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzależniona będzie także od właściwego przypisania faktycznego, a nie deklarowanego rodzaju usług, które będą wykonywane w ramach prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej do określonego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.).”

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 43), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.) – ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 5b ust. 1 cyt. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Z treści art. 6 ust. 1 ww. ustawy wynika, że opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (…).

Zgodnie z art. 6 ust. 4 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

  1. w roku poprzedzającym rok podatkowy:
    1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 250 000 euro, lub
    2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 250 000 euro,
  2. rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Kwoty wyrażone w euro przelicza się na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy (art. 4 ust. 2 ww. ustawy).

Podkreślić należy, że u osób prowadzących działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od braku przesłanek określonych w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który stanowi, że opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

  1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3,
  2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,
  3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
    1. prowadzenia aptek,
    2. działalności w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw (prowadzenie lombardów),
    3. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
    4. prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11,
    5. świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,
    6. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,
  1. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii,
  2. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
    1. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
    2. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
    3. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto zauważyć należy, że warunkiem skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu jest, zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, złożenie stosownego oświadczenia. Zgodnie z tym przepisem, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Natomiast zgodnie z treścią art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub jeden ze wspólników:

  1. wykonywał w roku poprzedzającym lub
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Z powyższych przepisów wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że od dnia 2 stycznia 2018 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie robót budowlanych, polegających na wykonywaniu robót budowlanych specjalistycznych, tj. tynkowanie i wykonywanie spoin przy elementach prefabrykowanych przy użyciu pompy do betonu oraz podnośników koszowych, zgodnie z przyjętym kodem PKWiU - 43.31.10.0. Do rozliczenia podatku dochodowego została przyjęta ryczałtowa stawka 5,5%. W chwili rejestracji działalności gospodarczej Wnioskodawca planował wykonywać usługi wpisane w Sekcji M katalogu PKD, zgodnie z wypisem CEiDG z dnia 2 stycznia 2018 r., a w szczególności zakres 71.12.Z - jako „Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne”. Jednakże już 8 stycznia 2018 r. jeszcze przed faktycznym rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej i przed uzyskaniem jakiegokolwiek przychodu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonał zmiany zakresu profilu działalności na wykonywanie robót budowlanych specjalistycznych oraz robót tynkarskich, które prowadzi nadal.

Zmiana w zakresie PKD oraz profilu działalności gospodarczej wynikała z kilku powodów. Zasadniczym była zmiana koncepcji profilu działalności gospodarczej, którą Wnioskodawca zamierzał rozpocząć. Ponadto, Wnioskodawca ustalił, że w ramach działalności gospodarczej opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie może wykonywać takich czynności, jak pierwotnie zgłoszone do PKD, gdyż kody PKD sekcji M są wyłączone z podatku ryczałtowego. Jednocześnie, zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zakres usług objętych PKD sekcji M jest zakresem obowiązków Wnioskodawcy wynikających ze stosunku pracy z pracodawcą, gdzie Wnioskodawca pełni funkcję Kierownika Robót - tj. sprawowanie nadzoru budowlanego, projektowanie w zakresie inżynierii lądowej, itp. Tym samym, mając na względzie te okoliczności, przed faktycznym rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonał stosownych wpisów w PKD oraz rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wykonywania robót budowlanych specjalistycznych oraz robót tynkarskich. Zmiana profilu działalności i zmiana PKD została również odnotowana przez urzędników właściwego Urzędu Skarbowego. Wnioskodawca wyjaśnił, że dokonał zmiany w CEIDG i prowadzi działalność gospodarczą o innym profilu, zgodnie ze zaktualizowanym wpisem, co po sprawdzeniu zostało odnotowane i zaakceptowane. Zmiana profilu działalności i zmiana PKD poprzedziły rzeczywiste rozpoczęcie prowadzenia dzielności gospodarczej.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością realizowaną z wykorzystaniem własnego zaplecza gospodarczego i specjalistycznego sprzętu niezbędnego do jej prowadzenia. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w 2018 r. Wnioskodawca wykonywał usługi na rzecz obecnego pracodawcy. Usługi, jakie świadczył Wnioskodawca w 2018 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz obecnego pracodawcy, nie pokrywają się z czynnościami wykonywanymi przez Wnioskodawcę dla tego pracodawcy w oparciu o umowę o pracę zarówno w 2018 r., jak i w latach poprzedzających 2018 r.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego, należy stwierdzić, że jeżeli w istocie, jak wskazał Wnioskodawca, zakres czynności jakie wykonuje On w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz obecnego pracodawcy, nie pokrywa się z czynnościami wykonywanymi dla tego pracodawcy w oparciu o umowę o pracę, to w przedmiotowej sprawie nie mają zastosowania negatywne przesłanki o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W związku z powyższym, przychód uzyskiwany z tytułu opisanej w złożonym wniosku działalności gospodarczej. Wnioskodawca może i będzie mógł opodatkować w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile nie występują pozostałe negatywne przesłanki określone w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy przy tym zastrzec, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie się różnił się od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Ponadto tutejszy Organ wskazuje, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj