Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.192.2019.2.MR
z 11 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2019 r. (data wpływu 6 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca jest zobowiązany pobrać podatek u źródła od płatności na rzecz Uniwersytetu z tytułu usług edukacyjnych świadczonych przez Uniwersytet na rzecz Wnioskodawcy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca jest zobowiązany pobrać podatek u źródła od płatności na rzecz Uniwersytetu z tytułu usług edukacyjnych świadczonych przez Uniwersytet na rzecz Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Pan…(„Wnioskodawca”) od ponad 10 lat prowadzi działalność gospodarczą w obszarze kompleksowego doradztwa biznesowego w zakresie prowadzenia przedsiębiorstw i zarządzania. Jest to doradztwo w zakresie formułowania zasad postępowania zarządu firmy, stałych w danym okresie, których zastosowanie prowadzi do osiągnięcia celu przedsiębiorstwa.

Główny obszar jego działalności zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności to „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania” - PKD 70.22.Z.

Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym w podatku dochodowym w Polsce. Wnioskodawca jest również czynnym podatnikiem VAT. W praktyce, działalność Wnioskodawcy polega na zarządzaniu spółkami portfelowymi, których wspólnikiem jest fundusz inwestycyjny typu private equity. Wnioskodawca działa na korzyść spółek portfelowych z upoważnienia i w imieniu funduszu inwestycyjnego (jako wspólnika tych spółek). Z prawnego punktu widzenia Wnioskodawca posiada umowę z funduszem inwestycyjnym o świadczenie doradztwa biznesowego w zakresie wyszukiwania atrakcyjnych inwestycji w spółki portfelowe i doradztwa biznesowego dla tychże spółek portfelowych nakierowanego w szczególności na rozwój i wzrost wartości tych spółek.

Wnioskodawca z jednej strony doradza w szczególności zarządom spółek portfelowych z różnych branż w zakresie krótkoterminowej i długoterminowej strategii przedsiębiorstwa i jego planów rozwoju i wdrażania tych planów, a z drugiej strony udziela spółkom portfelowym wsparcia na poziomie operacyjnym (np. prowadzenie negocjacji lub wsparcie w negocjacjach z kontrahentami). Często rola Wnioskodawcy jest analogiczna do roli (doradców) konsultantów strategicznych (tzw. management consulting, strategy consulting).

Aby skutecznie świadczyć usługi doradztwa ekonomicznego, Wnioskodawca musi dysponować bardzo szerokimi kompetencjami, tj.:

  1. Kompetencje z zakresu finansów i rachunkowości. Są to kompetencje niezbędne do wyceny spółek, analizy ich wyników finansowych, tworzenia modeli finansowych i projekcji, analiz biznesplanu spółek, strukturyzacji transakcji itp.
  2. Kompetencje z zakresu zarządzania, marketingu i budowania strategii przedsiębiorstwa. Rolą Wnioskodawcy jest krytyczna analiza kluczowych pomysłów biznesowych zarządów spółek portfelowych i ocena, czy od strony biznesowej pomysły i strategia rozwoju danej spółki mają sens. Chodzi także o umiejętność pokierowania pracami zarządu w taki sposób, aby budował on firmę atrakcyjną dla przyszłego inwestora na moment „wyjścia” funduszu inwestycyjnego z inwestycji w daną spółkę, tzn. sprzedaży przez fundusz udziałów w spółce innemu inwestorowi finansowemu lub branżowemu. Zdarza się bowiem tak, że projekt albo pomysł biznesowy ma sens w krótkim horyzoncie czasu, ale pochłania znaczne zasoby pieniężne i ludzkie spółki portfelowej, a w długim horyzoncie korzyść nie jest już tak istotna.


Wnioskodawca postanowił podjąć dwuletnie odpłatne studia podyplomowe Executive MBA (Master of Business Administration) organizowane przez University of Chicago („Uniwersytet”) na kampusie w Londynie w Wielkiej Brytanii.


Uniwersytet jest zarejestrowanym podatnikiem VAT w Wielkiej Brytanii i rezydentem podatkowym w podatku dochodowym w Wielkiej Brytanii. Uniwersytet prowadzi stałą działalność gospodarczą w swoim kampusie w Londynie, w Wielkiej Brytanii, w szczególności świadcząc usługi edukacyjne. Studia typu Executive MBA skierowane są do osób sprawujących stanowiska kierownicze, wyższej kadry menedżerskiej i doradczej oraz przedsiębiorców. Uczelnia prowadzi program Executive MBA równolegle na trzech swoich kampusach - w Chicago, w Londynie i Hongkongu. Aplikując student wybiera kampus macierzysty, na którym odbywa większość zajęć. Wnioskodawca wybrał uczestnictwo w programie na kampusie macierzystym w Londynie. Pojedyncze bloki zajęć odbędą się w Chicago i w Hongkongu.

Program trwa od czerwca 2019 do kwietnia 2021. Od Wnioskodawcy wymagane jest fizyczne uczestnictwo we wszystkich zajęciach. Celem programu Executive MBA jest pogłębienie wiedzy i uzyskanie narzędzi i umiejętności w zakresie zarządzania organizacją biznesową i jej zasobami, w tym zasobami ludzkimi i budowanie strategii jej rozwoju.

Program Executive MBA obejmuje:

  1. zajęcia obowiązkowe (statystyka, rachunkowość finansowa, mikroekonomia, finanse przedsiębiorstw, strategia finansowa, marketing w zarządzaniu, zarządzanie operacyjną działalnością przedsiębiorstwa, rachunkowość menedżerska, podejmowanie decyzji menedżerskich, negocjacje, przywództwo, budowanie organizacji, tworzenie przewag strategicznych przedsiębiorstwa, makroekonomia);
  2. zajęcia fakultatywe (tzw. electives) - student wybiera cztery obszary, które studiuje w pogłębionym zakresie spośród aktualnej oferty kursów (np. w poprzednich latach uniwersytet oferował zaawansowane kursy w zakresie pochodnych instrumentów finansowych, zaawansowanych strategii negocjacyjnych i wiele innych - oferta kursów zmienia się co roku),
  3. końcowy projekt, pozwalający na wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce - realizowany zespołowo projekt, w studenci budują swoja firmę, aby następnie zaoferować ją inwestorom (tzw. pitch) lub alternatywnie zintegrowany, duży projekt związany z prowadzeniem biznesu w formie gry symulacyjnej.

Wnioskodawca zdecydował się podjąć studia Executive MBA w celu utrzymania i wzmocnienia swojej pozycji na rynku doradztwa biznesowego, a także zdobycia nowej wiedzy oraz kontaktów które pozwolą Wnioskodawcy świadczyć usługi doradcze w obszarze specjalizacji Wnioskodawcy na wyższym poziomie i w bardziej kompleksowym zakresie.

Wyżej opisany program Executive MBA ściśle koresponduje z zakresem działalności gospodarczej Wnioskodawcy i umożliwi Wnioskodawcy pogłębienie, usystematyzowanie, aktualizację i rozszerzenie zawodowych kompetencji i kwalifikacji. Podczas studiów Wnioskodawca zapozna się z najnowszymi trendami, metodami i narzędziami, które będzie mógł wykorzystać w swoim doradztwie na rzecz przedsiębiorstw.

Dzięki uczestnictwu w programie Executive MBA Wnioskodawca będzie w stanie skuteczniej wspierać zarządy przedsiębiorstw, których wspólnika reprezentuje w realizacji ich celów biznesowych i zwiększaniu wartości ich firm. To z kolei powinno przełożyć się na wzrost przychodów Wnioskodawcy adekwatnie do eksperckiego charakteru świadczonego doradztwa.

W programie Executive MBA uczestniczą wyselekcjonowani studenci z wielu krajów, posiadający rozległe doświadczenie biznesowe, co dodatkowo wpływa pozytywnie na wymianę doświadczeń i nawiązywanie nowych kontaktów biznesowych (networking) przez uczestników programu.


Uczestnictwo w programie Executive MBA pozwoli więc Wnioskodawcy poszerzyć sieć kontaktów biznesowych, co może przełożyć się w przyszłości na nowe możliwości biznesowe (nowi klienci, nowe oferty współpracy, łatwy dostęp do sieci ekspertów i wiedzy eksperckiej).


Wnioskodawca będzie finansował uczestnictwo w programie Executive MBA z własnych środków.


Uniwersytet będzie wystawiał faktury za usługi edukacyjne zgodnie z brytyjskim prawem podatkowym. Pierwszą (zaliczkową) fakturę Uniwersytet wystawił w marcu 2019 r. Kwotę wynikającą z przedmiotowej faktury Wnioskodawca już uregulował. Jej uregulowanie przez Wnioskodawcę było konieczne w celu zagwarantowania Wnioskodawcy miejsca w programie Executive MBA. Kolejne płatności za usługi edukacyjne w ramach programu będą rozłożone na 7 rat. Najprawdopodobniej Uniwersytet będzie wystawiał faktury co kwartał w czasie trwania programu.

Wnioskodawca z własnych środków będzie również pokrywał inne koszty związane z uczestnictwem w programie, tj. koszty transportu na uczelnię i do miejsca zamieszkania w Polsce (w tym bilety lotnicze), koszty noclegów i koszty pomocy naukowych. Koszty te będą dokumentowane fakturami lub, jeżeli wystawienie faktury (zwłaszcza przez podmiot zagraniczny) nie będzie możliwe, odpowiednimi rachunkami. Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. W zakresie sposobu ewidencji kosztów Wnioskodawca stosuje metodę memoriałową.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na uczestnictwo w studiach Executive MBA, w tym wydatki na usługi edukacyjne świadczone przez Uniwersytet i inne wydatki związane ze studiami takie jak koszty transportu do miejsca odbywania zajęć, koszty noclegów i koszty pomocy naukowych będą kosztem uzyskania przychodu dla Wnioskodawcy?
  2. Jeśli wydatki poniesione na studia MBA będą stanowił koszt uzyskania przychodu dla Wnioskodawcy, to w którym momencie wydatki te staną się kosztem uzyskania przychodu i kiedy taki koszt uzyskania przychodu powinien zostać ujęty?
  3. Czy Wnioskodawca jest zobowiązany pobrać podatek u źródła od płatności na rzecz Uniwersytetu z tytułu usług edukacyjnych świadczonych przez Uniwersytet na rzecz Wnioskodawcy?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone numerem 3 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytań oznaczonych numerami 1-2 tj. w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 3)


Wnioskodawca nie jest zobowiązany do pobrania podatku u źródła od płatności na rzecz Uniwersytetu z tytułu usług edukacyjnych świadczonych przez Uniwersytet na rzecz Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 2a Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych („Ustawa o CIT”) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają przychody uzyskane na terytorium Polski przez podatników nieposiadających siedziby i zarządu w Polsce z tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze.

Usługi edukacyjne świadczone przez Uniwersytet w ramach programu Executive MBA nie stanowią jednak usług wskazanych w katalogu zawartym w art. 21 ust. 1 pkt 2a Ustawy o CIT.

Usługi edukacyjne świadczone przez Uniwersytet nie stanowią również usług wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT, ani w żadnym innym punkcie ust. 1 art. 21 Ustawy o CIT. Dlatego też nie ma podstaw do nakładania na Wnioskodawcę obowiązków płatnika podatku u źródła w związku z dokonywaniem płatności z tytułu faktur dokumentujących usługi edukacyjne świadczone przez Uniwersytet.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca jest zobowiązany pobrać podatek u źródła od płatności na rzecz Uniwersytetu z tytułu usług edukacyjnych świadczonych przez Uniwersytet na rzecz Wnioskodawcy – jest prawidłowe.

Zakres podmiotowy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 865,m dalej: updop) o podatku dochodowym od osób prawnych jest ściśle związany z instytucją ograniczonego i nieograniczonego obowiązku podatkowego. Powstanie obowiązku podatkowego wyznacza bądź siedziba lub zarząd usytuowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (zasada rezydencji), bądź też osiąganie dochodów na tym terytorium (zasada źródła). Zasada ograniczonego obowiązku podatkowego wynika z zasady źródła, która wiąże się z opodatkowaniem dochodu powstałego na terytorium państwa polskiego bez względu na miejsce (kraj), w którym podatnik ma swoją siedzibę lub zarząd, co oznacza opodatkowanie dochodu uzyskanego w Polsce.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - ograniczony obowiązek podatkowy.

W myśl art. 3 ust. 3 ww. ustawy za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
  2. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
  3. papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
  4. tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków lub tytułów uczestnictwa − jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów takiej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, funduszu inwestycyjnego, instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
  5. tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia,
  6. niezrealizowanych zysków, o których mowa w rozdziale 5a.

Zgodnie z art. 3 ust 5 updop za dochody (przychody), o których mowa w ust. 3 pkt 5, uważa się przychody wymienione w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 3 pkt 1–4.

Stosownie do art. 21 ust. 1 updop, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów:

  1. z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how),
  2. z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

    2a) z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze
    - ustala się w wysokości 20% przychodów;
  3. z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych,
  4. uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej, z wyłączeniem przychodów uzyskanych z lotniczego rozkładowego przewozu pasażerskiego, skorzystanie z którego wymaga posiadania biletu lotniczego przez pasażera

- ustala się w wysokości 10% tych przychodów.


Przepis art. 21 ust. 2 updop stanowi, że przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Przepisy poszczególnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawierają rozwiązania szczególne w stosunku do przepisów ustaw podatkowych i na podstawie art. 91 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. 2009 r., Nr 114, poz. 946 ze zm.), mają pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie można pogodzić z umową.

Zasady ustalania podatku, wynikające z art. 21 updop, będą miały zatem zastosowanie w przypadku braku takich umów, albo wtedy, gdy umowa w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, której Polska jest stroną, zawarta z krajem, na którego terytorium podatnik ma siedzibę, nie stanowi inaczej niż polska ustawa.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż „(…) Wnioskodawca postanowił podjąć dwuletnie odpłatne studia podyplomowe Executive MBA (Master of Business Administration) organizowane przez University of Chicago („Uniwersytet”) na kampusie w Londynie w Wielkiej Brytanii.

Uniwersytet jest zarejestrowanym podatnikiem VAT w Wielkiej Brytanii i rezydentem podatkowym w podatku dochodowym w Wielkiej Brytanii. Uniwersytet prowadzi stałą działalność gospodarczą w swoim kampusie w Londynie, w Wielkiej Brytanii, w szczególności świadcząc usługi edukacyjne. Studia typu Executive MBA skierowane są do osób sprawujących stanowiska kierownicze, wyższej kadry menedżerskiej i doradczej oraz przedsiębiorców. Uczelnia prowadzi program Executive MBA równolegle na trzech swoich kampusach - w Chicago, w Londynie i Hongkongu. Aplikując student wybiera kampus macierzysty, na którym odbywa większość zajęć. Wnioskodawca wybrał uczestnictwo w programie na kampusie macierzystym w Londynie. Pojedyncze bloki zajęć odbędą się w Chicago i w Hongkongu.

Program trwa od czerwca 2019 do kwietnia 2021. Od Wnioskodawcy wymagane jest fizyczne uczestnictwo we wszystkich zajęciach. Celem programu Executive MBA jest pogłębienie wiedzy i uzyskanie narzędzi i umiejętności w zakresie zarządzania organizacją biznesową i jej zasobami, w tym zasobami ludzkimi i budowanie strategii jej rozwoju (…).

(…) Wnioskodawca zdecydował się podjąć studia Executive MBA w celu utrzymania i wzmocnienia swojej pozycji na rynku doradztwa biznesowego, a także zdobycia nowej wiedzy oraz kontaktów które pozwolą Wnioskodawcy świadczyć usługi doradcze w obszarze specjalizacji Wnioskodawcy na wyższym poziomie i w bardziej kompleksowym zakresie.

Wyżej opisany program Executive MBA ściśle koresponduje z zakresem działalności gospodarczej Wnioskodawcy i umożliwi Wnioskodawcy pogłębienie, usystematyzowanie, aktualizację i rozszerzenie zawodowych kompetencji i kwalifikacji. Podczas studiów Wnioskodawca zapozna się z najnowszymi trendami, metodami i narzędziami, które będzie mógł wykorzystać w swoim doradztwie na rzecz przedsiębiorstw.

Dzięki uczestnictwu w programie Executive MBA Wnioskodawca będzie w stanie skuteczniej wspierać zarządy przedsiębiorstw, których wspólnika reprezentuje w realizacji ich celów biznesowych i zwiększaniu wartości ich firm. To z kolei powinno przełożyć się na wzrost przychodów Wnioskodawcy adekwatnie do eksperckiego charakteru świadczonego doradztwa.

W programie Executive MBA uczestniczą wyselekcjonowani studenci z wielu krajów, posiadający rozległe doświadczenie biznesowe, co dodatkowo wpływa pozytywnie na wymianę doświadczeń i nawiązywanie nowych kontaktów biznesowych (networking) przez uczestników programu.


Wnioskodawca będzie finansował uczestnictwo w programie Executive MBA z własnych środków.

Uniwersytet będzie wystawiał faktury za usługi edukacyjne zgodnie z brytyjskim prawem podatkowym (…)”.

Wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z tym, czy Wnioskodawca ma obowiązek pobrać podatek u źródła w związku z dokonywaniem płatności na rzecz Uniwersytetu z tytułu usług edukacyjnych świadczonych przez Uniwersytet na rzecz Wnioskodawcy.


Podkreślić należy, że zgodnie ze słownikową definicją wg „Słownika języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego” (http://sjp.pwn.pl) wyraz usługa oznacz „działalność gospodarczą służącą do zaspokajania potrzeb ludzi”. Natomiast zgodnie z definicją zawartą w „Encyklopedii PWN” (encyklopedia.pwn.pl) słowo „edukacja” pochodzi z łac. educatio „wychowanie”, „wykształcenie” i oznacza ogół czynności i procesów mających na celu przekazywanie wiedzy, kształtowanie określonych cech i umiejętności.

Wobec powyższego, wskazać należy że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 2a updop opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają przychody uzyskane na terytorium Polski przez podatników nieposiadających siedziby i zarządu w Polsce z tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze.

Zdaniem tut. Organu usługi edukacyjne świadczone przez Uniwersytet w ramach programu Executive MBA nie stanowią usług wskazanych w katalogu zawartym w art. 21 ust. 1 pkt 2a updop, a także nie stanowią usług wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 1 updop, ani w żadnym innym punkcie art. 21 ust. 1 ww. ustawy.


Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że na Wnioskodawcy z tytułu nabycia usług edukacyjnych świadczonych przez Uniwersytet nie będą ciążyły obowiązki płatnika w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w związku z dokonywaniem ww. płatności na rzecz Uniwersytetu.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu zdarzenia przyszłego, zgodnie z którym Wnioskodawca nie jest zobowiązany do pobrania podatku u źródła od płatności na rzecz Uniwersytetu z tytułu usług edukacyjnych świadczonych przez Uniwersytet na rzecz Wnioskodawcy – jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisanym zdarzeniem przyszłym) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj