Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-2.4014.43.2019.4.PB
z 7 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 marca 2019 r. (data wpływu 14 marca 2019 r.), uzupełnionym 6 czerwca 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych przeniesienia siedziby statutowej i rezydencji podatkowej Wnioskodawcy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych przeniesienia siedziby statutowej i rezydencji podatkowej Wnioskodawcy.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 13 maja 2019 r. Znak: 0114-KDIP2-1.4010.108.2019.2.AJ, 0111-KDIB2-2.4014.43.2019.3.PB wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono 6 czerwca 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką luksemburskiego prawa handlowego i podlega opodatkowaniu w Luksemburgu w stosunku do wszystkich uzyskiwanych dochodów niezależnie od miejsca ich osiągnięcia (Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym Luksemburga). Na moment złożenia wniosku, siedziba Wnioskodawcy znajduje się w Luksemburgu.

Wnioskodawca jest właścicielem 100% udziałów (dalej: „Udziały”) w następujących spółkach polskiego prawa handlowego (będących polskimi rezydentami podatkowymi):

  • G. P. S.A.;
  • G. P. I. Sp. z o.o.;
  • P. P. Sp. z o.o.

Dodatkowo, za pośrednictwem jednej z ww. spółek Wnioskodawca posiada 100% udziałów w następującej spółce polskiego prawa handlowego (będącej polskim rezydentem podatkowym):

  • P. DS P. Sp. z o.o.

Dodatkowo, Wnioskodawca posiada pośrednio udziały w P. O. P. Sp. z o.o. (pośredni udział poprzez posiadanie udziałów w spółce prawa szwajcarskiego, która to spółka posiada udziały w spółce prawa holenderskiego, która jest bezpośrednim wspólnikiem P. O. P. Sp. z o.o.).

Na podstawie sprawozdań finansowych za rok finansowy 2018, Wnioskodawca stwierdził, że nieruchomości oraz prawa do nieruchomości należących do ww. spółek nie stanowią ponad 50% wartości ogółu aktywów ww. spółek. Stwierdzenie to odnosi się do wartości bilansowych.

Z uwagi na ważne powody biznesowe Wnioskodawca rozważa obecnie przeniesienie siedziby statutowej i rezydencji podatkowej z Luksemburga do Szwajcarii (forma prawna spółki w Szwajcarii odpowiadać będzie jednej z form prawnych wymienionych w Załączniku nr 4 ustawy o CIT przyporządkowanych do jurysdykcji Szwajcarii). Zgodnie z prawem Szwajcarii, pod warunkiem spełnienia pewnych wymogów, Wnioskodawca może kontynuować istnienie/prowadzenie działalności na terytorium Szwajcarii. W tym zakresie prawa własności, aktywa i zobowiązania Wnioskodawcy stanowią w dalszym ciągu, nieprzerwanie własność, aktywa i zobowiązania Wnioskodawcy w Szwajcarii, tak jak gdyby Wnioskodawca został utworzony na podstawie stosownej ustawy obowiązującej w Szwajcarii.

Wnioskodawca zaznacza, że przeniesienie siedziby statutowej nie ma związku z tzw. planowaniem podatkowym. Operacja ma związek z przygotowaniem Grupy P. do konsolidacji czynności w ramach Grupy P. w Szwajcarii (w świetle lokalizacji centrali Grupy P. m.in. na Europę w Szwajcarii).

Zgodnie z prawem Luksemburga, dopuszczalne jest, aby Wnioskodawca przeniósł swoją siedzibę statutową z terytorium Luksemburga na terytorium Szwajcarii. Przeniesienie siedziby nie wiąże się z wszczęciem procesu likwidacyjnego Wnioskodawcy z perspektywy prawnej lub zbyciem aktywów albo przeniesieniem zobowiązań Wnioskodawcy. Przeniesienie spowoduje natomiast, że w Luksemburgu spółka zostanie wykreślona/zaznaczona jako nieaktywna w rejestrze spółek/podatników i konsekwentnie spółka zostanie ujęta w rejestrze spółek/podatników w Szwajcarii (z jednocześnie możliwym wskazaniem, że spółka przeniosła siedzibę statutową z Luksemburga). Wnioskodawca będzie posiadać przynależne jej prawa, aktywa i zobowiązania w sposób nieprzerwany. Przeniesienie siedziby statutowej nie spowoduje utraty osobowości prawnej. W efekcie nie nastąpi likwidacja Wnioskodawcy lub przerwanie bytu prawnego Wnioskodawcy.

Na skutek przeniesienia siedziby statutowej do Szwajcarii, Wnioskodawca będzie podlegał regulacjom prawa spółek handlowych obowiązujących w Konfederacji Szwajcarskiej. Po migracji Wnioskodawca będzie traktowany tak samo jak (inna) spółka, która była inkorporowana w Szwajcarii (z tym, że w przypadku Wnioskodawcy w rejestrze może pojawić się informacja o migracji). Dodatkowo, skoro siedziba Wnioskodawcy zostanie przeniesiona na terytorium Szwajcarii oraz biorąc pod uwagę, że zarząd (a wraz z nim posiedzenia zarządu) Spółki zostanie przeniesiony do Szwajcarii, Wnioskodawca zakłada, że Spółka stanie się rezydentem podatkowym Szwajcarii. Szwajcarska rezydencja podatkowa Wnioskodawcy zostanie poświadczona stosownym certyfikatem rezydencji wydanym przez organy podatkowe w Szwajcarii.

Pomimo tożsamości Wnioskodawcy przed i po zmianie siedziby statutowej – zmianie ulegną niektóre okoliczności związane z jej funkcjonowaniem. W tym zakresie zmianie ulegnie w szczególności: umowa spółki oraz zasady prawa handlowego regulujące m.in. funkcjonowanie Wnioskodawcy, zasady reprezentacji, prawa i obowiązki wspólników, rodzaj udziałów, zasady ochrony i struktury kapitałów, ich waluty, wartości nominalnej udziałów itp.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazał, że:

  • na moment zmiany rezydencji podatkowej wartość udziałów któregokolwiek z wymienionych we wniosku o interpretacje (polskich spółek) z ograniczoną odpowiedzialnością nie będzie pochodziła w więcej niż 50% bezpośrednio lub pośrednio z majątku nieruchomego położonego w Polsce,
  • zmiana siedziby i rezydencji podatkowej nie będzie powiązana ze zmianą formy prawnej/ustroju Spółki. Spółka prowadząc działalność gospodarczą w Luksemburgu (przed zmianą rezydencji podatkowej) miała formę prawną „société à responsabilité limitée” i utrzyma tę samą formę prawną po zmianie rezydencji podatkowej na szwajcarską.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przeniesienie siedziby statutowej i rezydencji podatkowej Wnioskodawcy nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2).

Zdaniem Wnioskodawcy, przeniesienie siedziby statutowej i rezydencji podatkowej Wnioskodawcy nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1170 ze zm., winno być: Dz.U. z 2017 r., poz. 1150 ze zm., dalej „Ustawa o PCC”), podatkowi temu podlegają określone czynności cywilnoprawne, w tym umowy spółki (art. 1 ust. 1 pkt k), winno być: art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) Ustawy o PCC).

Zgodnie natomiast z art. 1 pkt 5 (winno być: art. 1 ust. 5) Ustawy o PCC umowa spółki oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się:

  1. w przypadku spółki osobowej – siedziba tej spółki;
  2. w przypadku spółki kapitałowej:
    1. rzeczywisty ośrodek zarządzania albo
    2. siedziba tej spółki – jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego.


Tym samym, biorąc pod uwagę, że opisana w zdarzeniu przyszłym czynność prawna dotyczy przeniesienia siedziby i zmiany rezydencji podatkowej nierezydenta polskiego – tj. spółki z siedzibą w Luksemburgu (Wnioskodawcy) nie zachodzi sytuacja opisana w art. 1 pkt 5 (winno być: art. 1 ust. 5) Ustawy o PCC, mianowicie nie dochodzi do zmiany umowy spółki kapitałowej, której rzeczywisty ośrodek zarządzania albo siedziba znajduje się na terenie Polski. Jak bowiem wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca jest spółką luksemburskiego prawa handlowego i podlega opodatkowaniu w Luksemburgu w stosunku do wszystkich uzyskiwanych dochodów niezależnie od miejsca ich osiągnięcia (Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym Luksemburga). Na moment złożenia wniosku, siedziba Wnioskodawcy znajduje się w Luksemburgu. Tym samym, wszelkie zmiany umowy Spółki związane ze zmianą siedziby z Luksemburga do Szwajcarii, nie dotyczą umowy spółki kapitałowej z siedzibą (ewentualnie ośrodkiem zarządzania) w Polsce, a więc nie podlegają pod dyspozycję art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) Ustawy o PCC w zw. z art. 1 pkt 5 (winno być: art. 1 ust. 5) Ustawy o PCC.

Dodatkowo, biorąc pod uwagę, że art. 1 Ustawy o PCC stanowi zamknięty katalog zdarzeń podlegających opodatkowaniu PCC, czynność zmiany siedziby i rezydencji podatkowej Wnioskodawcy – w związku z tym, że dotyczy ona zmiany umowy spółki podmiotu, który nie spełnia dyspozycji art. 1 pkt 5 (winno być: art. 1 ust. 5) Ustawy o CIT (winno być: Ustawy o PCC), nie podlega opodatkowaniu zgodnie z Ustawą PCC.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1150 ze zm.) – podatkowi temu podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

  • umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
  • umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,
  • umowy darowizny – w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
  • umowy dożywocia,
  • umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności – w części dotyczącej spłat lub dopłat,
  • ustanowienie hipoteki,
  • ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
  • umowy depozytu nieprawidłowego,
  • umowy spółki.

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 cytowanej ustawy).

Ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jednocześnie ustawowe wyliczenie zostało wzmocnione zasadą, zgodnie z którą o kwalifikacji określonej czynności prawnej, a w konsekwencji o jej podleganiu tym podatkiem decyduje jej treść (elementy przedmiotowo istotne), a nie nazwa. Tym samym, jeżeli strony zawierają umowę i układają stosunki w jej ramach w określony sposób to dla oceny, czy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku z dokonaniem wskazanej w ustawie czynności, miarodajne będą rzeczywiste prawa i obowiązki stron tej umowy pozwalające na ich kwalifikacje pod względem prawnym.

Na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – w przypadku spółki za zmianę umowy uważa się przeniesienie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim:

  1. rzeczywistego ośrodka zarządzania spółki kapitałowej, jeżeli jej siedziba nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego,
  2. siedziby spółki kapitałowej, jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego

-także wtedy, gdy czynność ta nie powoduje podwyższenia kapitału zakładowego.

Natomiast zgodnie z art. 1 ust. 5 ww. ustawy – umowa spółki oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się:

  1. w przypadku spółki osobowej – siedziba tej spółki;
  2. w przypadku spółki kapitałowej:
    1. rzeczywisty ośrodek zarządzania albo
    2. siedziba tej spółki – jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego.


Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest spółką luksemburskiego prawa handlowego i podlega opodatkowaniu w Luksemburgu w stosunku do wszystkich uzyskiwanych dochodów niezależnie od miejsca ich osiągnięcia (Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym Luksemburga). Na moment złożenia wniosku, siedziba Wnioskodawcy znajduje się w Luksemburgu. Wnioskodawca jest właścicielem 100% udziałów w wymienionych we wniosku spółkach polskiego prawa handlowego oraz posiada pośrednio udziały w innych polskich spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością. Z uwagi na ważne powody biznesowe Wnioskodawca rozważa obecnie przeniesienie siedziby statutowej i rezydencji podatkowej z Luksemburga do Szwajcarii. Na skutek przeniesienia siedziby statutowej do Szwajcarii, Wnioskodawca będzie podlegał regulacjom prawa spółek handlowych obowiązujących w Konfederacji Szwajcarskiej.

W związku z opisanymi okolicznościami oraz powołanymi powyżej przepisami należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie nie zachodzi sytuacja opisana w art. 1 ust. 5 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, tj. nie dochodzi do zmiany umowy spółki kapitałowej, której rzeczywisty ośrodek zarządzania albo siedziba znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, skoro siedziba Wnioskodawcy znajduje się w Luksemburgu i nastąpi jej przeniesienie do Szwajcarii. W omawianej sprawie nie znajdzie również zastosowania art. 1 ust. 3 pkt 4 ww. ustawy.

Zatem zmiana umowy Spółki związana z przeniesieniem siedziby statutowej i rezydencji podatkowej Wnioskodawcy – spółki luksemburskiego prawa handlowego – do Szwajcarii, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj