Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.209.2019.1.AP
z 7 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2019 r. (data wpływu 16 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z Infrastrukturą, która służy/będzie służyć Wnioskodawcy do dostarczania wody/odbioru ścieków do/od odbiorców zewnętrznych i nie służy/nie będzie służyć do dostawy wody/odbioru ścieków do/od odbiorców wewnętrznych oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową hydrantów przeciwpożarowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z Infrastrukturą, która służy/będzie służyć Wnioskodawcy do dostarczania wody/odbioru ścieków do/od odbiorców zewnętrznych i nie służy/nie będzie służyć do dostawy wody/odbioru ścieków do/od odbiorców wewnętrznych oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową hydrantów przeciwpożarowych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.


Gmina jest czynnym podatnikiem VAT, który w ramach swojej działalności opodatkowanej VAT świadczy m.in. usługi dostarczania wody oraz odprowadzania ścieków. Podmiotem organizacyjnym, który w ramach Gminy realizuje powyższe zadania jest Zakład Usług Komunalnych (dalej: „ZUK”) działający w formie zakładu budżetowego. Gmina oraz ZUK stanowią jednego, scentralizowanego podatnika VAT, który dokonuje wspólnych rozliczeń z tytułu podatku VAT. Gmina planuje poniesienie wydatków w ramach dwóch zadań inwestycyjnych: (i) ,,Z.” oraz (ii) ,,B.”. W ramach powyższych zadań inwestycyjnych Gmina wybuduje:


  1. sieci wodociągowe oraz sieci kanalizacyjne (dalej ,,sieci wodno-kanalizacyjne”),
  2. hydranty przeciwpożarowe (dalej ,,hydranty ppoż”).


Po zrealizowaniu Inwestycji Gmina planuje udostępnić je do użytkowania na rzecz ZUK. Wybudowane sieci wodno-kanalizacyjne będą wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z działalnością gospodarczą Gminy, tj. dostawy wody i odbioru ścieków do/od odbiorców zewnętrznych (Gmina nie będzie używała tej infrastruktury do dostawy wody i odbioru ścieków do/od jednostek organizacyjnych Gminy). Wnioskodawca uznaje dostawę wody i odbiór ścieków za czynności podlegające opodatkowaniu VAT, dokumentuje ich wykonanie fakturami VAT oraz rozlicza podatek należny w składanych deklaracjach VAT. Z kolei wybudowane hydranty ppoż będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji zadań własnych Gminy niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, niepodlegających opodatkowaniu VAT. Wnioskodawca pragnie sprecyzować, że jest w stanie obiektywnie i w całości przypisać poszczególne wydatki na nabycie towarów i usług wprost do sieci wodno-kanalizacyjnych lub hydrantów ppoż. W tym celu Wnioskodawca nie musi się posługiwać dodatkowymi współczynnikami, kluczami podziałowymi, itd., ponieważ:


  1. kosztorysy Inwestycji wyszczególniają odrębnie koszty budowy sieci wodno-kanalizacyjnych i hydrantów ppoż,
  2. wydatki związane z budową sieci wodno-kanalizacyjnych i hydrantów ppoż będą dokumentowane odrębnymi fakturami.


Tym samym bezpośredni związek poszczególnych wydatków z budową sieciami wodno-kanalizacyjnymi i hydrantami ppoż będzie w ocenie Gminy niezaprzeczalny i przedmiotowe wydatki będą w całości bezpośrednio alokowane poszczególnych elementów Inwestycji.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w przypadku realizacji Inwestycji Gmina jest uprawniona do odliczenia naliczonego podatku VAT w pełnej wysokości z faktur dotyczących wydatków związanych z budową sieci wodno-kanalizacyjnych, w związku z bezpośrednią alokacją wydatków do działalności gospodarczej Gminy opodatkowanej VAT, przy jednoczesnym braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową hydrantów ppoż, z uwagi na brak związku tych wydatków z działalnością gospodarczą Gminy?


Zdaniem Wnioskodawcy, jest uprawniony do odliczenia naliczonego podatku VAT w pełnej wysokości z faktur dotyczących wydatków związanych z budową sieci wodno-kanalizacyjnych, w związku z bezpośrednią alokacją wydatków do działalności gospodarczej Gminy opodatkowanej VAT. Jednocześnie Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową hydrantów ppoż, z uwagi na brak związku tych wydatków z działalnością gospodarczą Gminy.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Gmina pragnie zauważyć, że stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT. Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Jak wskazała Gmina w opisie zdarzenia przyszłego, w ramach omawianych zadań inwestycyjnych Gmina wybuduje sieci wodno-kanalizacyjne, które będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT oraz hydranty ppoż, które Gmina będzie wykorzystywać do realizacji zadań własnych, niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie Wnioskodawca podkreślił, że w wyniku wydzielenia w kosztorysie inwestycji wydatków na budowę sieci wodno-kanalizacyjnych oraz wydatków na budowę hydrantów, a także dokumentowanie tych wydatków odrębnymi fakturami, Gmina dokona na tej podstawie bezpośredniej alokacji całości poniesionych wydatków inwestycyjnych do wykonywania czynności opodatkowanych VAT Gminy (budowy sieci wodno-kanalizacyjnych) lub wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT (budowy hydrantów ppoż). Takie bezpośrednie przypisanie nabytych towarów i usług do czynności podlegających opodatkowaniu w ocenie Gminy oznacza, że będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości z faktur dokumentujące wydatki inwestycyjne w części w jakiej dotyczą budowy sieci wodno-kanalizacyjnych. Natomiast w zakresie wydatków inwestycyjnych związanych z budową hydrantów ppoż z uwagi na fakt, że będą one wykorzystywane do zadań własnych Gminy, które nie podlegają opodatkowaniu VAT, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących te wydatki. Ustawodawca wprowadził również szczególne regulacje dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego wydatków o tzw. charakterze mieszanym, jednak w ocenie Gminy nie będą one podlegały zastosowaniu w przedmiotowej sprawie. Poniżej Gmina przedstawia uzasadnienie przyjętego stanowiska w tym zakresie. Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej ,,sposobem określenia proporcji” (dla potrzeb niniejszego wniosku Gmina nazywa tę proporcję ,,prewspółczynnikiem”). Wykładnia tego przepisu pozwala stwierdzić, że podlega on zastosowaniu wyłącznie w określonych przypadkach, ściśle wymienionych w tym przepisie, tylko wtedy, gdy warunki w nim wymienione są spełnione łącznie. Dzieje się tak wtedy, gdy podatnik:


  1. nabywa towary i usługi, które wykorzystuje do celów mieszanych (związanych z działalnością gospodarczą i dla realizacji innych celów, poza przypadkami wymienionymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 ustawy o VAT), oraz
  2. nie ma możliwości przypisania tych wydatków w całości do działalności gospodarczej.


W przypadku przedmiotowego zdarzenia przyszłego oba powyższe warunki nie są łącznie spełnione. Wprawdzie wydatki Gminy dotyczące realizacji Inwestycji będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do celów mieszanych, lecz Gmina ma możliwość i będzie przypisywała te wydatki w całości do działalności gospodarczej i do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Wydatki inwestycyjne dotyczące poszczególnych rodzajów infrastruktury (sieci wodno-kanalizacyjnych i hydrantów ppoż) będą bowiem dokumentowane odrębnymi fakturami. W dodatku Gmina posiada kosztorysy Inwestycji, w których również te elementy infrastruktury zostały od siebie oddzielone. Tym samym Gmina w związku z otrzymanymi fakturami będzie w stanie alokować określone wydatki w całości bezpośrednio do działalności gospodarczej lub celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. W kolejnym kroku Gmina z wydatków alokowanych bezpośrednio i w całości do:


  1. budowy sieci wodno-kanalizacyjnych wykorzystywanych wyłącznie do celów działalności gospodarczej opodatkowanej VAT (dostawy wody i odbioru ścieków do/od odbiorców) będzie posiadała prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości, bez konieczności stosowania prewspólczynnika,
  2. budowy hydrantów ppoż wykorzystywanych wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza nie będzie posiadała prawa do odliczenia podatku naliczonego.


W konsekwencji powyższego, zdaniem Gminy, w przypadku zakupów bezpośrednio i w całości związanych z działalnością opodatkowaną, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości, bez konieczności stosowania prewspółczynnika, na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Gmina pragnie podkreślić, iż jej stanowisko znajduje również oparcie w ugruntowanym stanowisku władz skarbowych wyrażonym w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych w analogicznych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych. Przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 10 stycznia 2019 r., sygn. 0112-KDIL2-3.4012.612.2018.1.AS zajął następujące stanowisko w podobnej sprawie: ,,Jak wskazał Wnioskodawca, wybudowana Infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do realizacji zadań w zakresie odpłatnej dostawy wody do mieszkańców Gminy oraz, że Infrastruktura wybudowana w ramach Inwestycji będzie wykorzystywana w całości do świadczenia usług opodatkowanych VAT. Z wniosku wynika również, że Gmina jest w stanie dokonać alokacji bezpośredniej wydatków inwestycyjnych oraz wydatków bieżących, tj. ich przyporządkowania do wykonywanych przez Gminę czynności na rzecz odbiorców zewnętrznych, które stanowią czynności opodatkowane VAT. W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w związku z wykorzystaniem przez Gminę Infrastruktury wyłącznie do celów odpłatnego świadczenia usług w zakresie dostarczania wody na rzecz Odbiorców zewnętrznych, Gminie przysługuje/będzie przysługiwało w pełnej wysokości prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących Wydatki inwestycyjne i Wydatki bieżące ponoszone na Infrastrukturę.” Podobne stanowiska zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 4 marca 2019 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.14.2019.1.MH. Organ potwierdził prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT z tytułu realizacji inwestycji w analogicznym stanie faktycznym, uzasadniając przy tym, że: ,,Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, po zakończeniu inwestycji ścieki będą odprowadzane od indywidualnych odbiorców. Gmina będzie wykonywała usługi związane z odprowadzaniem ścieków od mieszkańców odpłatnie, będzie zawierać umowy cywilnoprawne z odbiorcami za pośrednictwem zakładu budżetowego. Towary i usługi związane z rozbudową sieci kanalizacyjnej związane będą z wykonaniem czynności opodatkowanych. Powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do odprowadzania ścieków z budynków jednostek organizacyjnych Gminy. W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem nieistnienia przesłanek negatywnych wskazanych w art. 88 ustawy. Reasumując, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją projektu pn. ponieważ mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.” Takie samo podejście zaprezentował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 22 maja 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.117.2017.1.MGO. Organ podatkowy przyjął, że ,,Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia zostanie spełniony, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - całość Inwestycji wodno-kanalizacyjnej służyć będzie jedynie działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, tj. odpłatnego świadczenia usług na rzecz podmiotów trzecich (mieszkańców Gminy, przedsiębiorstw) oraz Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Mając na uwadze powyższe przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego w związku z realizowaną Inwestycją wodno-kanalizacyjną.”.

Podsumowując, mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa i ugruntowane stanowisko władz skarbowych wyrażone w interpretacjach podatkowych wydanych do analogicznego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego w tym samym stanie prawnym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe. Tym samym, w związku z planowanym wykorzystaniem przez Gminę sieci wodno-kanalizacyjnym wyłącznie do celów czynności opodatkowanych VAT, przy jednoczesnej bezpośredniej alokacji tych wydatków w całości do działalności gospodarczej, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne dotyczące budowy sieci wodno-kanalizacyjnych. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku zostaną spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca będzie działać jako podatnik VAT, a wybudowane sieci wodno-kanalizacyjne będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Jednocześnie Gmina nie będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesienie wydatków związanych z budową hydrantów ppoż, ponieważ te wydatki nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi VAT i działalnością gospodarczą Gminy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:


  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 powyższego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według regulacji art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w kontekście obowiązujących przepisów prawa podatkowego, prowadzi do stwierdzenia, że stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy Gminie przysługuje/będzie przysługiwać prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z przedmiotową infrastrukturą wodociągową i kanalizacyjną, z treści wniosku wynika bowiem, że Gmina jest/będzie w stanie wyodrębnić ponoszone wydatki na ww. infrastrukturę, które służą/będą służyć wyłącznie czynnościom opodatkowanym i nie są/nie będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza. Przy czym prawo to przysługuje/będzie przysługiwać pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast, Gminie nie przysługuje/nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową hydrantów przeciwpożarowych, gdyż wykorzystywane będą do celów innych niż działalność gospodarcza.

Tym samym stanowisko uznano za prawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, oznacza to, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj