Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
IBPP2/4512-697/15-1/ICZ
z 31 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 19 lipca 2016 r. sygn. akt III SA/Gl 139/16 oraz wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 5 grudnia 2018 r. sygn. akt I FSK 1917/16, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 lipca 2015 r. (data wpływu 28 lipca 2015 r.), uzupełnionym pismem 25 września 2015 r. (data wpływu 29 września 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla opisanych we wniosku usług związanych z odprowadzeniem i oczyszczaniem ścieków – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Dotychczasowy przebieg postępowania.

W dniu 28 lipca 2015 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT dla opisanych we wniosku usług związanych z odprowadzeniem i oczyszczaniem ścieków. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 25 września 2015 r. (data wpływu 29 września 2015 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 17 września 2015 r. znak IBPP2/4512-697/15/BW.

Organ, 22 października 2015 r. wydał postanowienie znak: IBPP2/4512-697/15/BW (doręczone 26 października 2015 r.), w którym pozostawił wniosek bez rozpatrzenia uznając, że nie zostały usunięte braki formalne wniosku, o których uzupełnienie Organ wzywał Wnioskodawcę w ww. wezwaniu.

Na ww. postanowienie, Wnioskodawca złożył 3 listopada 2015 r. (data nadania 2 listopada 2015 r.) zażalenie.

Dnia 2 grudnia 2015 r. Organ wydał postanowienie znak: IBPP4/4512-2-6/15/PK utrzymujące w mocy zaskarżone postanowienie.

Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej „P.” Sp. z o.o. 31 grudnia 2015 r. wniosło skargę na ww. postanowienie.

Wyrokiem z 19 lipca 2016 r. sygn. akt III SA/Gl 139/16 WSA w Gliwicach uchylił zaskarżone postanowienie.

Na powyższy wyrok Organ złożył skargę kasacyjną, która zastała oddalona wyrokiem NSA z 5 grudnia 2018 r. sygn. akt I FSK 1917/16.

W myśl art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wskutek powyższego, wniosek Strony z 27 lipca 2015 r. (data wpływu 28 lipca 2015 r.), uzupełniony pismem 25 września 2015 r. (data wpływu 29 września 2015 r.) w zakresie stawki podatku VAT dla opisanych we wniosku usług związanych z odprowadzeniem i oczyszczaniem ścieków, wymaga ponownego rozpatrzenia przez tut. Organ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (Spółka) zawarł umowę z Gminą Miejską /.../ dotyczącą określenia wzajemnych

praw i obowiązków Strony umowy w zakresie dotyczącym odprowadzania przez Gminę ścieków w postaci wód opadowych do urządzeń kanalizacji deszczowej eksploatowanych i utrzymywanych przez Wnioskodawcę.

Gmina powierza Wnioskodawcy odbiór ścieków w postaci wód opadowych z terenu nieruchomości stanowiących własność Gminy do urządzeń kanalizacji deszczowej eksploatowanych i utrzymywanych przez Spółkę, za wynagrodzeniem i na zasadach określonych w niniejszej Umowie.

Wnioskodawca zobowiązuje się do:

  1. odbioru od Gminy ścieków w postaci wód opadowych z terenów nieruchomości stanowiących własności Gminy do urządzeń kanalizacji deszczowej eksploatowanych i utrzymywanych przez Wnioskodawcę;
  2. stałego i nieprzerwanego świadczenia usług, o których mowa powyżej;
  3. stałego i nieprzerwanego utrzymywania w należytej sprawności i stanie technicznym urządzeń kanalizacji deszczowej;
  4. niezwłocznego usuwania stwierdzonych awarii urządzeń kanalizacji deszczowej.

W załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późn. zm. zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 142 mieszczą się usługi związane z odprowadzeniem i oczyszczaniem ścieków (PKWiU ex 37).

Zgodnie z informacją na stronie GUS dział ten obejmuje:

  • obsługę sieci kanalizacyjnych i systemów oczyszczania ścieków,
  • usługi związane z gromadzeniem i transportem ścieków przemysłowych lub pochodzących z gospodarstw domowych oraz wody deszczowej za pomocą sieci kanalizacyjnej, kolektorów, zbiorników oraz pozostałych środków transportu (wagonów-cystern itp.), - usługi związane z opróżnianiem i czyszczeniem zbiorników gnilnych, dołów ściekowych (kloacznych);
  • usługi związane z utrzymaniem toalet chemicznych,
  • usługi związane z oczyszczaniem ścieków (włączając ścieki przemysłowe, ścieki pochodzące z gospodarstw domowych itp.) w procesach fizycznych, chemicznych i biologicznych, takich jak: odsiewanie, filtrowanie, oczyszczanie mechaniczne na kratach i sitach, sedymentację itp.,
  • usługi w zakresie utrzymania, czyszczenia systemów kanalizacyjnych i drenażowych, włączając przetykanie rur.

W świetle powyższych faktów, Wnioskodawca wniósł o wydanie opinii w zakresie możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 8% do czynności objętych wskazaną umową.

Natomiast w piśmie z 25 września 2015r. Wnioskodawca oświadczył, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Nomenklaturą PKWiU posługuje się ustawodawca w załączniku nr 3 do ustawy VAT. Prawidłowe określenie zakresu prowadzonych usług jest zatem konieczne do tego aby określić czy podmiot może korzystać z preferencyjnej stawki 8%.

Jak wskazano we wniosku Wnioskodawca zajmuje się odbiorem ścieków w postaci wód opadowych z terenu nieruchomości stanowiących własność Gminy do urządzeń kanalizacji deszczowej eksploatowanych i utrzymywanych przez Spółkę, za wynagrodzeniem i na zasadach określonych w umowie łączącym Spółkę z Gminą Miejską /.../.

Na mocy opisanej umowy Wnioskodawca zobowiązany jest do

  1. Odbioru od Gminy ścieków w postaci wód opadowych z terenów nieruchomości stanowiących własność Gminy do urządzeń kanalizacji deszczowej eksploatowanych i utrzymywanych przez Wnioskodawcę;
  2. Stałego i nieprzerwanego świadczenia ww. usług;
  3. Stałego nieprzerwanego utrzymywania w należytej sprawności i stanie technicznym urządzeń kanalizacji deszczowej;
  4. Niezwłocznego usuwania stwierdzonych awarii urządzeń kanalizacji deszczowej.

We własnym stanowisku Wnioskodawca wskazał, że określone przez niego czynności stanowią usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków określone w pozycji 142 załącznika nr 3 do Ustawy o podatku od towarów i usług, określonym w tymże załączniku numerem PKWiU 37 ex, a zatem powinno być opodatkowane stawką preferencyjną 8%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, które zakłada, że usługi opisane we wniosku, a wykonywane na rzecz Gminy Miejskiej /.../ są opodatkowane preferencyjną stawką podatku w wysokości 8 % jako usługi związane z odprowadzeniem i oczyszczaniem ścieków (PKWiU ex 37)?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi polegające na odbiorze ścieków wód opadowych z terenów stanowiących własność Gminy, zapewnienie stałego i nieprzerwanego świadczenia opisanych usług, utrzymywanie w należytej sprawności i stanie technicznym oraz niezwłocznego usuwania awarii urządzeń kanalizacji deszczowej stanowią usługi związane z odprowadzeniem i oczyszczaniem ścieków (PKWiU ex 37).

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyborów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207. poz. 1293 z późn. zm.).

Należy w tym miejscu wskazać, iż z treści art. 2 pkt 30 ww. ustawy o VAT wynika, że przez zapis „PKWiU ex” rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku albo wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług).

Zatem zapis ex 37 oznacza, że z grupy PKWiU 37 pod nazwą „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków kanalizacyjnych, osady ze ścieków kanalizacyjnych” opodatkowaniu wg stawki 8% podlegają wyłącznie usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

W załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późn. zm. zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 142 mieszczą się usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków (PKWiU ex 37).

Na Stronie internetowej GUS w wyszukiwarce klasyfikacji przy symbolu PKWiU 37 podaje: „Dział ten obejmuje:

obsługę sieci kanalizacyjnych i systemów oczyszczania ścieków,

usługi związane z gromadzeniem i transportem ścieków przemysłowych lub pochodzących z gospodarstw domowych oraz wody deszczowej za pomocą sieci kanalizacyjnej, kolektorów, zbiorników oraz pozostałych środków transportu (wagonów - cystern itp.), usługi związane z opróżnianiem i czyszczeniem zbiorników gnilnych, dołów ściekowych (kloacznych). usługi związane z utrzymaniem toalet chemicznych,

usługi związane z oczyszczaniem ścieków (włączając ścieki przemysłowe, ścieki pochodzące z gospodarstwa domowych itp.) w procesach fizycznych, chemicznych i biologicznych, takich jak: odsiewanie, filtrowanie, oczyszczanie mechaniczne na kratach i sitach, sedymentację itp., usługi w zakresie utrzymania, czyszczenia systemów kanalizacyjnych i drenażowych, włączając przetykanie rur”.

Ponadto w wyszukiwarce klasyfikacji GUS przy symbolu PKWiU 37.00.1 „Usługi związane ze ściekami” z datą 5 lipca 2011 r. umieszczono precedens nr 1 opis cyt. „Usługi polegające na udrażnianiu systemów kanalizacyjnych i czyszczeniu rur kanalizacyjnych, bez względu na rodzaj przedsiębiorstwa wykonującego usługę”.

Tym samym zobowiązanie się Wnioskodawcy do wykonywania usług opisanych we wniosku skutkuję koniecznością zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 8%, albowiem opisane usługi mieszczą się w usługach związanych z odprowadzeniem i oczyszczaniem ścieków (PKWiU ex 37).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, bowiem niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 19 lipca 2016 r. sygn. akt III SA/Gl 139/16 i orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 5 grudnia 2018 r. sygn. akt I FSK 1917/16.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Art. 8 ust. 1 ww. ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1. rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawce powołują symbole statystyczne.

Dla określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług do czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca częstokroć odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawce przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

Art. 41 ust. 2 ustawy określa że, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, który zawiera wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% wymieniono w poz. 142 - sklasyfikowane w PKWiU ex 37 - Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów i usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi. Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania - konkretnego towaru lub konkretnej usługi.

Zgodnie z Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług z roku 2008 grupowanie PKWiU 37 obejmuje „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych”.

W tym grupowaniu zgodnie z tą klasyfikacją mieszczą się:

  • 37.00 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych”,
  • 37.00.1 „Usługi związane ze ściekami”,
  • 37.00.11 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”,
  • 37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”,
  • 37.00.12 „Usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych”,
  • 37.00.12.0 „Usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych”,
  • 37.00.2 „Osady ze ścieków kanalizacyjnych”,
  • 37.00.20 „Osady ze ścieków kanalizacyjnych”,
  • 37.00.20.0 „Osady ze ścieków kanalizacyjnych”.

W tym miejscu wskazać należy, że z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU wynika, że grupowanie PKWiU 37.00.11.0 obejmuje:

  • usługi związane z odprowadzaniem ścieków, zazwyczaj wykonywane za pomocą systemów ściekowych, kanalizacyjnych lub drenażowych,
  • usługi oczyszczania ścieków (włączając ścieki przemysłowe, pochodzące z gospodarstw domowych, basenów kąpielowych itp.) w procesach fizycznych, chemicznych i biologicznych, takich jak: odsiewanie, filtrowanie, oczyszczanie mechaniczne na kratach i sitach, sedymentacja itp.,
  • usługi związane z utrzymaniem, czyszczeniem systemów kanalizacyjnych i drenażowych, włączając przetykanie rur.

Nie obejmuje ono natomiast:

  • usług związanych z poborem lub oczyszczaniem wody, sklasyfikowanych w 36.00,
  • usług związanych z rozprowadzaniem wody w systemie sieciowym, sklasyfikowanych w 36.00.20.0,
  • budowy, naprawy i przebudowy systemów kanalizacyjnych, sklasyfikowanych w 42.21.2,
  • usług czyszczenia i udrażniania instalacji wodno-kanalizacyjnych w budynkach, sklasyfikowanych w 43.22.11.0.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Spółka) zawarł umowę z Gminą Miejską na podstawie której, Gmina powierza Wnioskodawcy odbiór ścieków w postaci wód opadowych z terenu nieruchomości stanowiących własność Gminy do urządzeń kanalizacji deszczowej, eksploatowanych i utrzymywanych przez Spółkę, za wynagrodzeniem i na zasadach określonych w Umowie.

Mając na uwadze przywołane wyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny sprawy należy stwierdzić, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy polegające na:

  • odbiorze od Gminy ścieków w postaci wód opadowych z terenów nieruchomości stanowiących własność Gminy do urządzeń kanalizacji deszczowej eksploatowanych i utrzymywanych przez Spółkę;
  • stałym i nieprzerwanym świadczeniu usług, o których mowa powyżej;
  • stałym i nieprzerwanym utrzymywaniu w należytej sprawności i stanie technicznym urządzeń kanalizacji deszczowej;
  • niezwłocznym usuwaniu stwierdzonych awarii urządzeń kanalizacji deszczowej

jako usługi wymienione w grupowaniu PKWiU 37 związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków są opodatkowane stawką podatku w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146 pkt 2 ustawy i w zw. z poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj