Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-3.4010.61.2019.1.SP
z 24 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2019 r. (data wpływu 4 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zmiany roku obrotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zmiany roku obrotowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W umowie Sp. z o.o. (dalej „Spółka” lub „Wnioskodawca”) postanowiono, że rok obrotowy będzie obejmował okres grudzień–listopad, w związku z czym pierwszy rok obrotowy Spółki obejmował okres od jej powstania, tj. od 2 grudnia 2016 roku do 30 listopada 2017 roku. Spółka złożyła w formie odrębnego pisma zawiadomienie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o wyborze roku podatkowego, który jest inny niż rok kalendarzowy. Tym samym rok obrotowy był rokiem podatkowym dla Spółki. W ślad za powyższym, drugi rok obrotowy Spółki obejmował okres od 1 grudnia 2017 roku do 30 listopada 2018 roku, przy czym w dniu 26 czerwca 2018 roku zmieniono rok obrotowy Spółki na okres odpowiadający rokowi kalendarzowemu, tj. okresowi styczeń–grudzień. Spółka nie złożyła w wymaganym terminie zawiadomienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego – w formie odrębnego pisma – o zmianie roku obrotowego. Spółka złożyła jednak zmienioną umowę spółki (w zakresie postanowień dotyczących roku obrotowego) do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego (dalej: „KRS”), tj. sądu rejestrowego właściwego dla Spółki. We wniosku do KRS wskazano informację o zmianie roku obrotowego Spółki.

Zmiana Umowy Spółki (w tym również w zakresie postanowień dotyczących roku obrotowego) została zarejestrowana przez KRS w dniu 7 sierpnia 2018 roku, a więc przed końcem roku obrotowego/podatkowego Spółki, który się kończył 30 listopada 2018 roku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy złożenie do KRS wniosku, w którym wskazano informację o zmianie roku obrotowego Spółki wraz przedłożeniem jako załącznika umowy Spółki, stanowi zawiadomienie, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o CIT i w związku z tym pierwszy rok obrotowy Spółki po zmianie rozpoczął się 1 grudnia 2018 roku, a zakończy się 31 grudnia 2019 roku?

Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka poprzez złożenie zmienionej umowy spółki w KRS (i jej rejestrację przed końcem jej poprzedniego roku obrotowego), dokonała skutecznego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o zmianie roku podatkowego, zgodnie z art. 8 ust. 1 w zw. z ust. 4 ustawy o CIT. W wyniku zastosowania procedury wymiany danych, o której mowa w art. 14 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2017, poz. 869, dalej „Ustawa o NIP”), w momencie wpisu zmiany Umowy Spółki do rejestru przedsiębiorców (7 sierpnia 2018 roku) naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla Spółki został powiadomiony o wybraniu roku podatkowego, jako że otrzymał on dane objęte treścią tego wpisu (a więc również informację dotyczącą zmiany roku obrotowego). W związku ze złożonym skutecznym zawiadomieniem, o którym mowa powyżej, trzeci (obecny) rok podatkowy Spółki obejmuje okres od 1 grudnia 2018 roku do 31 grudnia 2019 roku (13 miesięcy). Natomiast kolejny, czwarty rok podatkowy będzie zbieżny z rokiem kalendarzowym, a więc będzie obejmował okres od 1 stycznia 2020 roku do 31 grudnia 2020 roku.

Uzasadnienie: W świetle art. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2018 roku (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1036: dalej „Ustawa o CIT”), rokiem podatkowym, zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników i zawiadomi o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego; wówczas rokiem podatkowym może być okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych. Tym samym przepisy ustawy o CIT – w brzmieniu do dnia 31 grudnia 2018 roku ¬ ustanawiają następujące warunki, które muszą zostać spełnione, aby doszło do skutecznej zmiany roku podatkowego (art. 8 ust. 1 w zw. z ust. 4 ustawy o CIT): podatnik musi dokonać zmiany w Umowie Spółki, dotyczącej zmiany roku podatkowego; należy zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianie roku podatkowego w terminie 30 dni, licząc od dnia zakończenia roku podatkowego; Należy jednak wskazać i podkreślić, iż przepisy Ustawy o CIT nie określają formy, w której ma nastąpić takie zawiadomienie. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy obowiązek związany z zawiadomieniem został dopełniony poprzez złożenie zmienionej Umowy Spółki (w zakresie zmiany roku obrotowego) w KRS. Złożenie zmienionej Umowy Spółki należy poczytywać za działanie tożsame z zawiadomieniem urzędu skarbowego, o którym mowa powyżej, ponieważ przepisy ustawy o CIT nie określają formy, w której ma nastąpić takie zawiadomienie.

Jak wynika z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (tj. Dz. U z 2018 r., poz. 986, ze zm., dalej „Ustawa o KRS”), wpis do Rejestru polega na wprowadzeniu do systemu teleinformatycznego danych zawartych w postanowieniu sądu rejestrowego niezwłocznie po jego wydaniu. Z kolei art. 20 ust. 1c ww. Ustawy o KRS stanowi, że po dokonaniu wpisu podmiotu do rejestru przedsiębiorców lub jego zmiany, z wyłączeniem rejestru dłużników niewypłacalnych, dane objęte treścią wpisu są przekazywane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników i krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej. Natomiast zgodnie z art. 40 pkt 8 Ustawy o KRS, w dziale 3 rejestru przedsiębiorców zamieszcza się informację o dniu kończącym rok obrotowy.

Z kolei w myśl w art. 14 ust. 2 pkt 3 ustawy o NIP, Centralny Rejestr Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników służy wymianie danych z rejestrem PESEL, Centralną Ewidencją i Informacją o Działalności Gospodarczej, krajowym rejestrem urzędowym podmiotów gospodarki narodowej, Krajowym Rejestrem Sądowym, Centralnym Rejestrem Płatników Składek. W świetle powyższego Wnioskodawca uważa, że w wyniku zastosowania procedury „jednego okienka” naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla Wnioskodawcy został powiadomiony o zmianie przez niego roku podatkowego, ponieważ otrzymał on od KRS, zgodnie z obowiązującą procedurą na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 3 ustawy o NIP, dane objęte treścią wpisu (a więc również informację o zmianie roku obrotowego). Jednocześnie termin, o którym mowa w art. 8 ust. 4 ustawy o CIT został dochowany, ponieważ rejestracja zmian nastąpiła 7 sierpnia 2018 roku, podczas gdy rok podatkowy Spółki kończył się 30 listopada 2018 roku.

Zaprezentowane stanowisko znajduje potwierdzenie np. w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej „DKIS”) z 13 lipca 2018 roku (nr 0114-KDIP2-2.4010.243.2018.2.RK), w której DKIS stwierdził m in., że: „(...) z uwagi na fakt, że sąd rejestrowy dokonał wpisu zmiany umowy Spółki do rejestru przedsiębiorców w dniu 27 czerwca 2017 r., w przedmiotowej sprawie Spółka dokonała skutecznej zmiany roku podatkowego i w związku z tym pierwszy rok obrotowy Spółki po zmianie rozpocznie się 1 lipca 2017 r. a zakończy 31 grudnia 2018 r. i będzie tożsamy z jej rokiem podatkowym. W wyniku zastosowania procedury „jednego okienka” naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla Spółki został powiadomiony o wybraniu roku podatkowego, ponieważ otrzymał on zgodnie z obowiązującą procedurą (na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 3 ustawy o NIP) od KRS, tj. w dniu 27 czerwca 2017 r. dane objęte treścią wpisu (a więc również informację o zmianie roku obrotowego). Co istotne rejestracja zmian objętych ww. wnioskiem nastąpiła w czerwcu 2017 r., a zatem przed rozpoczęciem kolejnego roku podatkowego.” Wcześniej podobnie wypowiedział się DKIS w interpretacji z dnia 27 kwietnia 2017 roku (nr 0461-ITPB3.4510.58.2017.1.PS): „Biorąc zatem pod uwagę powołane powyżej przepisy, zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że w wyniku zastosowania procedury „jednego okienka” naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla Spółki został powiadomiony o wybraniu roku podatkowego, ponieważ otrzymał on zgodnie z obowiązującą procedurą (na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 3 ustawy o NIP), od KRS dane objęte treścią wpisu (a więc również informację o zmianie roku obrotowego).” Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka poprzez złożenie zmienionej Umowy Spółki w KRS (i jej rejestrację przed końcem jej poprzedniego roku obrotowego), dokonała skutecznego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o zmianie roku podatkowego, zgodnie z art. 8 ust. 1 w zw. z ust. 4 ustawy o CIT. W wyniku zastosowania procedury wymiany danych, o której mowa w art. 14 ust. 2 pkt 3 Ustawy o NIP w momencie wpisu zmiany Umowy Spółki do rejestru przedsiębiorców (7 sierpnia 2018 roku) naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla Spółki został powiadomiony o zmianie roku podatkowego, jako że otrzymał on dane objęte treścią tego wpisu (a więc również informację dotyczącą zmiany roku obrotowego). W związku ze złożonym skutecznym zawiadomieniem, o którym mowa powyżej, trzeci (obecny) rok podatkowy Spółki obejmuje okres od 1 grudnia 2018 roku do 31 grudnia 2019 roku (13 miesięcy). Natomiast kolejny, czwarty rok podatkowy będzie zbieżny z rokiem kalendarzowym, a więc będzie obejmował okres od 1 stycznia 2020 roku do 31 grudnia 2020 roku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny w sprawie będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj