Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT3.4011.158.2019.2.JR
z 29 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2019 r. (data wpływu 26 marca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 kwietnia 2019 r. (data wpływu 7 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród sportowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2019 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900), w związku z czym pismem z dnia 23 kwietnia 2019 r., nr 0113-KDIPT3.4011.158.2019.1.JR, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 23 kwietnia 2019 r. (data doręczenia 23 kwietnia 2019 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 26 kwietnia 2019 r. (data wpływu 7 maja 2019 r.), nadanym za pośrednictwem placówki pocztowej w dniu 30 kwietnia 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest sportowcem, uprawia indywidualnie grę w golfa na poziomie profesjonalnym. Działalność sportowa Wnioskodawcy polega na indywidualnym udziale w turniejach golfowych organizowanych w kraju, jak również za granicą. Z tego tytułu Wnioskodawca niekiedy otrzymuje wygrane pieniężne lub rzeczowe finansowane przez organizatorów turniejów. Wysokość otrzymanych wygranych pieniężnych lub rzeczowych każdorazowo uzależniona jest od wyniku sportowego osiągniętego przez Wnioskodawcę – jeśli Wnioskodawca zajmie w danym turnieju odległą pozycję w klasyfikacji, to może na podstawie obowiązującego regulaminu nie być uprawniony do uzyskania żadnej wygranej pieniężnej czy rzeczowej. Jeśli zaś Wnioskodawca zajmie w danym turnieju wysokie miejsce - przykładowo na podium - to po Jego stronie może pojawić się uprawnienie do uzyskania wygranej pieniężnej lub rzeczowej.

Wysokość wygranej pieniężnej lub rzeczowej przysługującej za zajęcie określonego miejsca w klasyfikacji danego turnieju golfowego każdorazowo jest określona albo w regulaminie danego turnieju, albo w innych równoważnych ogólnodostępnych dla uczestników dokumentach przedstawiających zasady uczestnictwa w danym turnieju.

Turnieje, w których bierze udział Wnioskodawca, mogą odbywać się zarówno w Polsce, jak i za granicą (w tym w krajach, z którymi Polska zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania przewidujące zarówno metodę wyłączenia z progresją, jak i metodę zaliczenia proporcjonalnego).

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku z dnia 26 kwietnia 2019 r. wskazał, że przedmiotowy wniosek dotyczy 2018 r. Jednakże biorąc pod uwagę, że Wnioskodawca zamierza kontynuować uczestnictwo w turniejach golfowych także w kolejnych latach, niniejszy wniosek należy rozpatrywać zarówno w kontekście zaistniałego stanu faktycznego jak i zdarzenia przyszłego. Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca zwraca się z prośbą o potraktowanie złożonego wniosku jako odnoszącego się do istniejącego stanu faktycznego jak i zdarzenia przyszłego.

W roku podatkowym, którego dotyczy zapytanie, Wnioskodawca miał w Polsce miejsce zamieszkania dla celów podatkowych, tj. tzw. rezydencję podatkową i nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 i la ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509).

Turnieje, z tytułu których Wnioskodawca otrzymał w trakcie 2018 r. nagrody pieniężne lub rzeczowe odbywały się na terenie Polski i Niemiec.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie gry w golfa i nie posiada za granicą (tj. w Niemczech) zakładu ani placówki, przy pomocy których w roku objętym zapytaniem uzyskiwałby dochody z tytułu gry w golfa.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy wygrane w turniejach golfowych powinny zostać zakwalifikowane jako przychody z tytułu wygranej w konkursie w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT podlegające opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, czy też powinny zostać zakwalifikowane jako przychody z uprawiania sportu w rozumieniu art. 13 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych?
  2. Czy wygrane w turniejach golfowych odbywających się na terenie Niemiec powinny zostać zakwalifikowane jako dochód z tytułu działalności sportowca w rozumieniu art. 17 ust. 1 umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisanej w Berlinie w dniu 14 maja 2003 r. (dalej: „Umowa”)?
  3. Czy jeżeli odpowiedź na pytanie nr 2 jest twierdząca, to czy wygrane w turniejach golfowych odbywających się na terenie Niemiec mogą być opodatkowane na terenie tego kraju, a metodą unikania podwójnego opodatkowania mającą zastosowanie w tej sytuacji będzie tzw. metoda wyłączenia z progresją wynikająca z treści art. 24 ust. 2 lit. a) Umowy?
  4. Czy jeżeli wygrane w turniejach golfowych odbywających się na terenie Niemiec mogą być opodatkowane na terenie tego kraju i metodą unikania podwójnego opodatkowania mającą zastosowanie w tej sytuacji jest tzw. metoda wyłączenia z progresją, zaś na terenie Polski wygrane w turniejach golfowych powinny być kwalifikowane jako wygrane w konkursach podlegające opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT, to czy na Wnioskodawcy spoczywają na terenie Polski w odniesieniu do nich jakiekolwiek obowiązki podatkowe?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1)

Wygrane w turniejach golfowych powinny zostać zakwalifikowane jako przychody z tytułu wygranej w konkursie w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT i tym samym podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Wartość wygranych w konkursach sportowych (w tym przypadku – turniejach golfowych) nie powinna być wykazywana przez Wnioskodawcę w rocznych zeznaniach podatkowych jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, bowiem powinna stanowi ona przychód z tytułu wygranej w konkursie podlegający 10% zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT, jednym ze źródeł przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Jak stanowi zaś art. 13 pkt 2 Ustawy PIT, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT, uważa się m.in. przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Według art. 27 ust. 1 Ustawy PIT, podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30f, pobiera się od podstawy jego obliczenia według skali podatkowej.

Z kolei w myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z powołanych przepisów wynika, że co do zasady przychody z osobiście wykonywanej działalności sportowej (uprawiania sportu) jako wymienione w treści art. 13 pkt 2 Ustawy PIT powinny podlegać opodatkowaniu według skali podatkowej wskazanej w art. 27 ust. 1 Ustawy PIT. Jednakże, w myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT, przychody osiągnięte z wygranych w konkursach podlegają opodatkowaniu z zastosowaniem 10% zryczałtowanego podatku dochodowego.

Oznacza to, że generalnie przychody z działalności sportowej są opodatkowane według skali podatkowej, jednakże te przychody z działalności sportowej, które stanowią przychody z nagród i wygranych, powinny być opodatkowywane z zastosowaniem zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wartości wygranej lub nagrody.

Jedną z najbardziej problematycznych części powyższej normy prawnej jest użycie w niej pojęcia „konkurs”, które jednocześnie nie zostało zdefiniowane w Ustawie PIT. Powyższe nakazuje sięgnąć więc do wykładni językowej.

Za Wielkim Słownikiem Języka Polskiego (Instytut Języka Polskiego PAN http://www.wsjp.pl/index.php?id_hasła=4229_znaczenia=1785356&I=13&ind=0 dostęp w dniu 13 lutego 2019 r.), konkurs to „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”.

Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego (PWN https://sjp.pwn.pl/doroszewski/konkurs;5441740.html, dostęp w dniu 13 lutego 2019 r.) wskazuje z kolei, że konkursem jest „impreza albo przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym lub sportowym mające określony program i dające możność wyboru, poprzez eliminację, najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., zwykle wyróżnianych nagrodami”.

W sprawie konkursów wypowiadał się m.in. Naczelny Sąd Administracyjny, który w wyroku z dnia 15 grudnia 2015 r. (sygn. akt II FSK 2615/13) wskazał, że „uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji”.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy, opierając się na literalnej definicji pojęcia „konkurs” oraz rozstrzygnięciach sądów administracyjnych, tak długo jak:

  • organizowane przedsięwzięcie opiera się na rywalizacji pomiędzy uczestnikami,
  • zmierza do wyłonienia osoby czy osób, osiągających najlepsze rezultaty i nagrodzenia ich (tzn. nie jest tak, że wygrane otrzymuje każdy uczestnik konkursu),
  • jego zasady zostały opisane w regulaminie,

powinno być ono traktowane jak konkurs na gruncie Ustawy PIT.

Odnosząc powyższe do zawodów sportowych należy wskazać, że ich celem jest co do zasady wyłonienie najlepszych sportowców (w przypadku Wnioskodawcy - zawodników profesjonalnie uprawiających grę w golfa), co jest dokonywane w oparciu o zasady opisane w regulaminie danego turnieju.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy uznać, że przyznanie Wnioskodawcy nagrody z tytułu zajęcia określonego miejsca w zawodach sportowych oraz wypłata wygranej pieniężnej na jego rzecz lub wydanie na jego rzecz nagrody rzeczowej, na podstawie przyjętego przez organizatora danych zawodów regulaminu, powinno być uznane za otrzymanie wygranej w związku z udziałem w konkursie w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT, a przychód osiągnięty z tego tytułu powinien zostać opodatkowany 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w dotychczas wydawanych podatkowych interpretacjach indywidualnych, i tak, przykładowo:

  • w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 20 lutego 2013 r., nr IPPB2/415-1028/12-2/MG, Organ stwierdził, że „wnioskodawca wypłacając poszczególnym zawodnikom reprezentacji (sportowcom) wygrane z tytułu udziału w międzynarodowych rozgrywkach sportowych, organizowanych przez międzynarodowe organizacje sportowe za zajęcie określonego miejsca zobowiązany będzie do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wygranej”,
  • w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w dniu 28 marca 2012 r., nr IBPBII/1/415-1065/11/BD, postanowione zostało, że „ jeżeli zatem przyznawane nagrody dla zawodników klubowych i ich trenerów wiążą się bezpośrednio z wygranymi lub remisami w poszczególnych meczach czyli, związane są bezpośrednio z zajęciem odpowiedniego miejsca w trakcie całych rozgrywek, to nagrody te należy zaliczyć do przychodów uzyskanych w związku z uczestnictwem w rywalizacji sportowej. Dodatkowo, jeżeli ww. zasady rywalizacji zostały określone w regulaminie konkursu, to należy je oddzielić od przychodu zawodników i trenerów uzyskanego z działalności wykonywanej osobiście i opodatkować je na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”,
  • w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w dniu 22 grudnia 2009 r., nr IBPBII/2/415-948/09/NG, zostało stwierdzone, że „z opisanego stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca zamierza przyznawać swoim zawodnikom i trenerom nagrody związane z uczestnictwem w meczach i rozgrywkach. Zauważyć należy, iż powyższe nagrody przyznane zostaną na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez zarząd. Same rozgrywki ligowe są swoistego rodzaju konkursem - współzawodnictwem oraz rywalizacją mającym na celu wyłonienie i uhonorowanie zwycięzcy (zdobycie lokaty w klasyfikacji). Jeżeli zatem przyznawane nagrody dla zawodników klubowych i ich trenerów wiążą się bezpośrednio z wygranymi w poszczególnych meczach, czy też związane są bezpośrednio z zajęciem odpowiedniego miejsca w trakcie całych rozgrywek, są przychodem uzyskanym przez nich w związku z uczestnictwem w rywalizacji sportowej. Jeżeli te zasady rywalizacji zostały określone w regulaminie konkursu, to należy je oddzielić od przychodu zawodników i trenerów uzyskanego z działalności wykonywanej osobiście - opodatkowanych zgodnie z art. 41 ust. 1 powołanej ustawy. Zatem, o ile wartość tych nagród nie przekroczy kwoty 760 zł to nagrody te będą objęte zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 63 wymienionej ustawy. Natomiast w przypadku nagród o wyższej wartości, płatnik zobowiązany jest do poboru podatku od całości wartości nagrody. Zatem, opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, będą podlegały w całości wygrane, których wartość przekroczy 760 zł.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wartość wygranych w konkursach sportowych (w tym przypadku - turniejach golfowych) nie powinna być wykazywana przez Wnioskodawcę w rocznych zeznaniach podatkowych jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, bowiem powinna stanowić ona przychód z tytułu wygranej w konkursie podlegający 10% zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu.

Ad 2)

Wygrane w turniejach golfowych odbywających się na terenie Niemiec powinny zostać zakwalifikowane jako dochód z tytułu działalności sportowca w rozumieniu art. 17 ust. 1 Umowy.

Zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1 Umowy, „Bez względu na postanowienia artykułów 7, 14 i 15 dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu działalności artystycznej, na przykład artysty scenicznego, filmowego, radiowego lub telewizyjnego, jak też muzyka lub sportowca, z osobiście wykonywanej w tym charakterze działalności w drugim Umawiającym się Państwie, może być opodatkowany w tym drugim Państwie”.

Biorąc pod uwagę, że wniosek dotyczy sytuacji, w której Wnioskodawca uzyskuje przychody z tytułu wygranych w konkursach golfowych odbywających się na terenie Niemiec, a udział i wygrywanie w konkursach golfowych może być traktowany jako działalność sportowca, to przychody te powinny być zakwalifikowane jako podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 Umowy.

Ad 3)

Jako, że wygrane w turniejach golfowych odbywających się na terenie Niemiec powinny zostać zakwalifikowane jako dochód z tytułu działalności sportowca w rozumieniu art. 17 ust. 1 Umowy, to mogą być opodatkowane na terenie tego kraju, a metodą unikania podwójnego opodatkowania mającą zastosowanie w tej sytuacji będzie tzw. wyłączenie z progresją.

Zgodnie z powyżej przywołanym brzmieniem art. 17 ust. 1 Umowy, dochody uzyskane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w umawiającym się państwie (w omawianym przypadku – w Polsce) z tytułu działalności sportowca wykonywanej w drugim umawiającym się państwie (w omawianym przypadku - w Niemczech), mogą być opodatkowane w tym drugim państwie (w omawianym przypadku - w Niemczech).

Jak stanowi zaś art. 24 ust. 1 lit. a) Umowy, „Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Republice Federalnej Niemiec, wówczas Rzeczpospolita Polska zwolni z uwzględnieniem postanowień litery b) taki dochód lub majątek od opodatkowania. Rzeczpospolita Polska może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania nie podlegał takiemu zwolnieniu”.

Biorąc zaś pod uwagę, że Wnioskodawca jest osobą mającą zamieszkanie w Rzeczpospolitej Polskiej, a dochody z tytułu wygranych w konkursach odbywających się na terenie Niemiec mogą być zgodnie z postanowieniami Umowy opodatkowane w Republice Federalnej Niemiec, to zgodnie z powyżej przywołanym art. 24 ust. 1 lit. a) Umowy Rzeczpospolita Polska zwolni taki dochód od opodatkowania i przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu tej osoby będzie mogła zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania nie podlegał takiemu zwolnieniu (czyli zastosowanie znajdzie metoda unikania podwójnego opodatkowania zwana wyłączeniem z progresją).

Ad. 4)

Mając na uwadze, że wygrane w turniejach golfowych odbywających się na terenie Niemiec mogą być opodatkowane na terenie tego kraju, a metodą unikania podwójnego opodatkowania mającą zastosowanie w tej sytuacji będzie tzw. wyłączenie z progresją, a tego typu przychody osiągnięte na terenie Polski zostałyby zakwalifikowane jako przychody z tytułu otrzymania nagrody w konkursie, które są opodatkowane z zastosowaniem zryczałtowanego, 10% podatku dochodowego, to na Wnioskodawcy nie spoczywają na terenie Polski żadne obowiązki podatkowe związane z uzyskiwaniem tego rodzaju dochodów osiągniętych na terenie Niemiec.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, uzyskanych w państwie członkowskim UE, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej.

Metoda unikania podwójnego opodatkowania nazywana wyłączeniem z progresją zakłada zaś zwolnienie podlegającego jej dochodu z opodatkowania w Polsce, a następnie zastosowanie względem pozostałych dochodów tej osoby stawki podatkowej, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania nie podlegał takiemu zwolnieniu. W ocenie Wnioskodawcy, powyższe ma jednak zastosowanie wyłącznie do przychodów zagranicznych zakwalifikowanych na gruncie polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako przychody podlegające opodatkowaniu z zastosowaniem progresywnej skali podatkowej i wykazywanych w deklaracji PIT-36 (i na PIT-ZG). W przeciwnym bowiem wypadku, przychody zakwalifikowane jako opodatkowane zryczałtowanym podatkiem wpływałyby na wysokość stawek podatkowych określonych progresywnie, co byłoby nieprawidłowe.

Mając to na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy, za poprawne należy uznać stwierdzenie, zgodnie z którym w związku z uzyskiwaniem przez Wnioskodawcę na terenie Niemiec przychodów z tytułu udziału w konkursach golfowych i podlegających tam opodatkowaniu na podstawie art. 17 ust. 1 Umowy, na Wnioskodawcy nie spoczywają żadne obowiązki podatkowe w Polsce. Jakiekolwiek inne postępowanie byłoby bowiem nieprawidłowe.

Gdyby bowiem nakazać Wnioskodawcy uiszczenie w Polsce 10% od wygranych w konkursie, przychody te zostałyby podwójnie opodatkowane (tj. tak w Polsce jak i w Niemczech). Gdyby zaś zobowiązać Wnioskodawcę do uwzględnienia ich w rocznym zeznaniu podatkowym w celu obliczenia właściwej stawki podatkowej mającej zastosowanie do przychodów podlegających opodatkowaniu w Polsce, takie działanie byłoby nieprawidłowe z metodologicznego i technicznego punktu widzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.) o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Z kolei w myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy, bądź od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku w drodze rozporządzenia.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest sportowcem, uprawia indywidualnie grę w golfa na poziomie profesjonalnym. Działalność sportowa Wnioskodawcy polega na indywidualnym udziale w turniejach golfowych organizowanych w Polsce i Niemczech. Z tego tytułu Wnioskodawca niekiedy otrzymuje wygrane pieniężne lub rzeczowe finansowane przez organizatorów turniejów. Wysokość otrzymanych wygranych pieniężnych lub rzeczowych każdorazowo uzależniona jest od wyniku sportowego osiągniętego przez Wnioskodawcę – jeśli Wnioskodawca zajmie w danym turnieju odległą pozycję w klasyfikacji, to może na podstawie obowiązującego regulaminu nie być uprawniony do uzyskania żadnej wygranej pieniężnej czy rzeczowej. Jeśli zaś Wnioskodawca zajmie w danym turnieju wysokie miejsce - przykładowo na podium - to po Jego stronie może pojawić się uprawnienie do uzyskania wygranej pieniężnej lub rzeczowej.

Wysokość wygranej pieniężnej lub rzeczowej przysługującej za zajęcie określonego miejsca w klasyfikacji danego turnieju golfowego każdorazowo jest określona albo w regulaminie danego turnieju, albo w innych równoważnych ogólnodostępnych dla uczestników dokumentach przedstawiających zasady uczestnictwa w danym turnieju.

W roku podatkowym, którego dotyczy zapytanie, Wnioskodawca miał w Polsce miejsce zamieszkania dla celów podatkowych.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie gry w golfa i nie posiada za granicą (tj. w Niemczech) zakładu ani placówki, przy pomocy których w roku objętym zapytaniem uzyskiwałby dochody z tytułu gry w golfa.

Należy wskazać, że ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych identyfikuje jako źródło przychodu – działalność wykonywaną osobiście.

Stosownie do art. 13 pkt 2 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Zatem wszelkie uzyskiwane przez sportowca przychody z tytułu wygranych nagród za zajęcie premiowanych miejsc w turniejach sportowych zalicza się do przychodów z art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowym – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Podstawę wymiaru tego podatku stanowi wartość rynkowa otrzymanych świadczeń, obliczona na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca uzyskania.

W myśl art. 30 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 30 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

W przepisach podatkowych brak jest definicji pojęcia konkursu. Zgodnie jednak z ogólną definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego, konkurs to przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców (uczestników), autorów danych prac, itp., zwykle wyróżnianych nagrodami.

Zawody (rozgrywki) sportowe, z definicji mają wyłonić najlepszych zawodników danych zawodów sportowych, tym niemniej, aby mogły być uznane za konkurs niezbędne jest sporządzenie ich regulaminów, w których zostanie określona nazwa zawodów, wskazany organizator, uczestnicy zawodów, nagrody oraz sposób wyłaniania zwycięzców.

Jeżeli przyznawane nagrody (wygrane) zawodnikom wiążą się bezpośrednio z wygranymi w poszczególnych zawodach, czyli związane są bezpośrednio z zajęciem odpowiedniego miejsca w trakcie całych zawodów – to nagrody te należy zaliczyć do przychodów uzyskanych w związku z uczestnictwem w rywalizacji sportowej. Dodatkowo, jeżeli ww. zasady rywalizacji zostały określone w regulaminie danych zawodów, to należy je oddzielić od przychodów zawodników uzyskanych z działalności wykonywanej osobiście - opodatkowanych stosownie do art. 41 ust. 1 powołanej ustawy, a tym samym opodatkować zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, na zasadach określonych w art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego, w przypadku przychodów uzyskiwanych, przez Wnioskodawcę jako sportowca, z tytułu wygranych w konkursach (zawodach) organizowanych w Polsce, znajdzie zastosowanie sposób opodatkowania określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczący opodatkowania wygranych w konkursach, zgodnie z którym należny jest 10% zryczałtowany podatek dochodowy, pobierany przez podmiot wypłacający wygraną (nagrodę). Jednakże, jeżeli podatek ten nie został lub nie zostanie pobrany przez płatnika, to Wnioskodawca winien wykazać kwotę należnego zryczałtowanego podatku w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w danym roku podatkowym.

Natomiast odnosząc się do wygranych (nagród) uzyskiwanych w Niemczech w sprawie zastosowanie znajdzie Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r., Nr 12, poz. 90).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec, bez względu na postanowienia artykułów 7, 14 i 15 dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu działalności artystycznej, na przykład artysty scenicznego, filmowego, radiowego lub telewizyjnego, jak też muzyka lub sportowca, z osobiście wykonywanej w tym charakterze działalności w drugim Umawiającym się Państwie, może być opodatkowany w tym drugim Państwie.

Z kolei art. 17 ust. 2 tej Umowy stanowi, że jeżeli dochód, mający związek z osobiście wykonywaną działalnością artysty lub sportowca, nie przypada temu artyście lub sportowcowi, lecz innej osobie, to dochód taki bez względu na postanowienia artykułów 7, 14 i 15 może być opodatkowany w tym Umawiającym się Państwie, w którym działalność tego artysty lub sportowca jest wykonywana.

Postanowienia ustępów 1 i 2 niniejszego artykułu nie mają zastosowania do dochodu osiąganego z działalności artysty lub sportowca w Umawiającym się Państwie, jeżeli pobyt w tym Państwie jest całkowicie lub głównie opłacany z funduszy publicznych jednego lub obu Umawiających się Państw, kraju związkowego, jednostki terytorialnej, organu lokalnego lub instytucji rządowej albo organizacji użyteczności publicznej (art. 17 ust. 3 Umowy).

W świetle powyższych postanowień należy stwierdzić, że dochód osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce osiągnięty z tytułu indywidualnego uprawiania sportu na terytorium Niemiec, może być opodatkowany w tym państwie. Jednocześnie dochód ten, za wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 2 i 3 Umowy, może być opodatkowany w Polsce, przy czym w celu zapobieżenia podwójnego opodatkowania należy zastosować metodę określoną w art. 22 ust. 2 lit. a) Umowy (metoda wyłączenia z progresją).

Zgodnie z tym przepisem, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Republice Federalnej Niemiec, wówczas Rzeczpospolita Polska zwolni z uwzględnieniem postanowień litery b) taki dochód lub majątek od opodatkowania. Rzeczpospolita Polska może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania nie podlegał takiemu zwolnieniu.

Stosownie do tej metody, jeżeli Wnioskodawca, który ma miejsce zamieszkania w Polsce osiągnął lub osiągnie dochód z indywidualnego uprawiania sportu w Niemczech, który może być opodatkowany w Niemczech, to Polska zwolni taki dochód z opodatkowania. Jednocześnie, jeżeli Wnioskodawca uzyska inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce na zasadach ogólnych według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy, to zgodnie z ww. metodą, dochód uzyskany w Niemczech powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

W myśl art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

  1. do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1;
  2. ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;
  3. ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zatem, zasadę opodatkowania przedstawioną powyżej stosuje się wyłącznie w przypadku jeżeli Wnioskodawca oprócz dochodów zwolnionych na podstawie Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, osiągnie inne dochody podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych w Polsce. W przeciwnym razie, Wnioskodawca nie ma obowiązku składania zeznania podatkowego w Polsce.

Reasumując, przychód uzyskiwany przez Wnioskodawcę jako sportowca, z tytułu wygranych w konkursach (zawodach) organizowanych w Polsce, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest (będzie) opodatkowany 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym pobieranym przez płatnika. Natomiast jeżeli płatnik nie pobrał (nie pobierze) tego podatku, to Wnioskodawca jest (będzie) zobowiązany to wykazania 10% podatku w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w danym roku podatkowym i jego zapłaty. Zatem Wnioskodawca nie będzie wykazywał przychodu z tytułu wygranych w konkursach (zawodach), lecz podatek, który nie został pobrany przez płatnika.

Natomiast przychód z wygranych konkursach (zawodach) organizowanych w Niemczech jest (będzie) w Polsce zwolniony, jednakże jeżeli Wnioskodawca uzyskał lub uzyska inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce na zasadach ogólnych według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy, to zgodnie z Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec, dochód uzyskany w Niemczech powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce. Natomiast jeżeli Wnioskodawca oprócz dochodów zwolnionych na podstawie Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, nie osiągnął (nie osiągnie) innych dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach ogólnych w Polsce, lub osiągnął (osiągnie) dochody, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od których płatnik pobrał zryczałtowany podatek dochodowy, to Wnioskodawca nie ma obowiązku składania zeznania podatkowego.

Należy zauważyć, że Wnioskodawca w uzasadnieniu własnego stanowiska do pytania nr 3 wskazał na przepis art. 24 ust. 1 lit. a) Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, cytując jednocześnie treść art. 24 ust. 2 lit. a) Umowy, również zadając pytanie nr 3 Wnioskodawca wskazał na art. 24 ust. 2 lit. a) Umowy. Organ uznał to za omyłkę pisarską i przyjął, że Wnioskodawca miał na myśli przepis art. 24 ust. 2 lit. a) Umowy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900), zauważyć należy, że w przedmiotowej sprawie organ podatkowy wydając interpretację indywidualną przepisów prawa opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego, zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawione we wniosku zdarzenie będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego … w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj