Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.168.2019.1.DP
z 17 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 kwietnia 2019 r. (data wpływu 26 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki w postaci partycypacji w kosztach budowy/przebudowy/remontu dróg publicznych, jakie Wnioskodawca ponosi w przypadkach wskazanych we wniosku, stanowią koszty uzyskania przychodów w dacie poniesienia tych wydatków, tj. przekazania środków pieniężnych właściwej jednostce administracyjnej na realizację przedmiotowych zadań – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki w postaci partycypacji w kosztach budowy/przebudowy/remontu dróg publicznych, jakie Wnioskodawca ponosi w przypadkach wskazanych we wniosku, stanowią koszty uzyskania przychodów w dacie poniesienia tych wydatków, tj. przekazania środków pieniężnych właściwej jednostce administracyjnej na realizację przedmiotowych zadań.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Spółka Akcyjna oraz określone spółki od niej zależne (dalej łącznie: „Spółki”), na podstawie zawartej Umowy, tworzą podatkową grupę kapitałową PGK (dalej: „Wnioskodawca”, ”PGK”) w rozumieniu przepisów ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 865, dalej: „UPDOP”, „ustawa o CIT”). Rokiem podatkowym PGK jest rok kalendarzowy, zaś spółką reprezentującą PGK jest Spółka Akcyjna - jako spółka dominująca. Podstawa opodatkowania PGK jest obliczana zgodnie z art. 7a ustawy o CIT, w związku z art. 7 ust. 1-3 ustawy o CIT.

Spółki wchodzące w skład PGK prowadzą działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży wyrobów i usług (w Spółce Akcyjnej działalność ta dotyczy głownie wydobycia rud miedzi i produkcji z nich metali).

Charakter prowadzonej przez Spółki Wnioskodawcy działalności gospodarczej, a przede wszystkim miejsca jej prowadzenia (często w lokalizacjach nie obsługiwanych przez komunikację publiczną), wymuszają finansowanie działań, które mają na celu zapewnienie bazy zasobowej i technicznej w miejscach prowadzenia działalności gospodarczej, generującej dobra będące przedmiotem sprzedaży.

Do obszaru realizowanych w tym zakresie działań należą m.in. inwestycje w budowę/przebudowę/remonty dróg publicznych (wojewódzkich, gminnych, powiatowych) znajdujących się w bliskim sąsiedztwie punktów prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawcy, poddawanych stałej i intensywnej eksploatacji przez środki transportowo-sprzętowe wykorzystywane dla potrzeb działalności Wnioskodawcy.

Udział spółek tworzących PGK w realizacji w/w inwestycji podyktowany jest koniecznością użytkowania przez nie dróg publicznych, które są drogami dojazdowymi do miejsc prowadzenia działalności przez te spółki. Aktualny stan tych dróg, będący również efektem wzmożonego użytkowania przez transport Wnioskodawcy, nie pozwala na prawidłową komunikację, jak również stwarza ryzyko zaburzenia procesów produkcyjnych Wnioskodawcy, na skutek utrudnień logistycznych w zakresie dostarczania materiałów czy też transportu pracowników. Z tego też względu Wnioskodawca jest najbardziej zainteresowany poprawą ich stanu.

Wnioskodawca ponadto wskazuje, że:

  1. użytkowane przez spółki PGK drogi publiczne są w wielu przypadkach jedynymi drogami dojazdowymi do miejsc prowadzenia działalności gospodarczej przez te podmioty,
  2. właściciele dróg publicznych (tj. organy administracji publicznej) nie posiadają wystarczających środków finansowych na inwestycje w drogi publiczne (będące w zainteresowaniu Wnioskodawcy), stąd też nie są zainteresowane ich budową/przebudową/remontem,
  3. właściciele dróg godzą się na podjęcie działań w zakresie poprawy jakości w/w dróg publicznych tylko we współpracy i przy zaangażowaniu środków finansowych Spółek Wnioskodawcy.

Współfinansowanie budowy/przebudowy/remontów dróg przez Spółkę Wnioskodawcy następuje poprzez przekazanie określonej kwoty pieniężnej na rzecz właścicieli dróg na warunkach i zasadach wskazanych w zawartej umowie/porozumieniu (które określają także kategorie wydatków podlegających sfinansowaniu przez Wnioskodawcę).

Występują również sytuacje, kiedy przebudowa drogi publicznej następuje w związku z potrzebą wydzielenia pasów dla pieszych (chodników) niezbędnych dla skomunikowania obiektów biurowych należących do Wnioskodawcy, a usytuowanych w bezpośrednim sąsiedztwie wewnętrznych dróg publicznych, które służą jako drogi dojazdowe do tych obiektów. Drogi te są zarazem jedynymi dostępnymi ciągami komunikacyjnymi dla pracowników Wnioskodawcy przemieszczających się pomiędzy różnymi obiektami Spółki. Stąd też Spółka, będąc zainteresowana zapewnieniem bezpieczeństwa swoim pracownikom wykonującym czynności na rzecz swojego pracodawcy, podejmuje działania mające na celu dostosowanie istniejącej infrastruktury komunikacyjnej do potrzeb prowadzonej działalności, angażując środki finansowe w budowę/przebudowę dróg publicznych.

Współpraca z organami władzy publicznej w tym zakresie odbywa się na takich samych zasadach, jak w przypadku wspomnianych inwestycji drogowych, co szczegółowo określają zawierane umowy.

Wnioskodawca podkreśla, iż właścicielem wszystkich dróg/terenów, które są i mają być objęte inwestycją/remontem, w związku z którą Wnioskodawca wydatkuje własne środki finansowe jest określona jednostka administracji publicznej. Wnioskodawca nie jest i nie będzie właścicielem tych dróg/terenów, jak również ich nie dzierżawi i nie użytkuje na podstawie innej umowy o podobnym charakterze.

Wnioskodawca, jako podatnik podatku CIT, otrzymał interpretacje znak: 2461-IBPB-1- 3.4510.804.2016.1.AW oraz 2461-IBPB-1-3.4510.806.2016.1.AW (obie z dnia 13 października 2016 r.), w których Organ w sprawie identycznej jak będąca przedmiotem niniejszego Wniosku, uznał stanowisko podatnika za prawidłowe. Z uwagi na fakt, iż od dnia 1 stycznia 2019 r. podatnikiem podatku CIT jest nowe PGK, ponowne wystąpienie z niniejszym wnioskiem jest uzasadnione.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wydatki w postaci partycypacji w kosztach budowy/przebudowy/remontu dróg publicznych, jakie Wnioskodawca ponosi w przypadkach wskazanych w niniejszym wniosku, stanowią koszty uzyskania przychodów w dacie poniesienia tych wydatków, tj. przekazania środków pieniężnych właściwej jednostce administracyjnej na realizację przedmiotowych zadań?

Zdaniem Wnioskodawcy, ponoszone wydatki w postaci partycypacji w kosztach budowy/przebudowy dróg stanowią koszty uzyskania przychodów o charakterze pośrednim, które podlegają rozliczeniu w dacie ich poniesienia (tj. przekazania środków pieniężnych na realizację w/w zadań).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b w/w ustawy wskazano, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych, przy czym wydatki te, po pomniejszeniu ich o sumę odpisów amortyzacyjnych - będą stanowić koszty uzyskania przychodu w przypadku ich odpłatnego zbycia.

Jednocześnie art. 16a ust. 1 i ust. 2 tej ustawy wskazuje, że amortyzacji podlegają:

  • środki trwałe, które stanowią własność lub współwłasność podatnika,
  • przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych,
  • budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie,
  • składniki majątku niestanowiące własności lub współwłasności podatnika, lecz wykorzystywane przez niego na potrzeby związane z prowadzoną działalnością na podstawie umowy określonej w art. 17a pkt 1 (tj. umowy leasingu), zawartej z właścicielem lub współwłaścicielami tych składników - jeżeli odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający.

Biorąc pod uwagę regulacje art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b) oraz art. 16a ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy o CIT określające kryteria warunkujące zaliczenie danego składnika majątkowego do środków trwałych, w ocenie Wnioskodawcy, wydatki na budowę/przebudowę/remont dróg, finansowane przez Wnioskodawcę nie mogą być zakwalifikowane do środków trwałych z uwagi na fakt, iż drogi te, ani przeznaczone pod ich budowę tereny nie stanowią i nie będą stanowiły własności lub współwłasności Spółki, co jest warunkiem koniecznym dla zaliczenia danych nakładów do środków trwałych.

W ocenie Wnioskodawcy, ww. wydatki nie mogą również zostać zakwalifikowane do inwestycji w obcych środkach trwałych, o których mowa w art. 16a ust. 2 pkt 1 ww. ustawy.

Zgodnie z ugruntowaną praktyką przez pojęcie inwestycji w obcych środkach trwałych rozumie się nakłady poniesione na ulepszenie środka trwałego, który używany jest przez podatnika na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze. W przedmiotowym przypadku nie zachodzi ww. sytuacja, gdyż drogi, które mają podlegać budowie/przebudowie stanowią drogi publiczne ogólnie dostępne; drogi te nie są i nie będą użytkowane przez Spółkę na podstawie wskazanych powyżej umów.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie środków pieniężnych na wskazane powyżej działania nie może być też kwalifikowane jako darowizna, której istotą jest nieekwiwalentność świadczenia celem przysporzenia obdarowanemu korzyści. W omawianym przypadku bowiem, przekazanie środków pieniężnych ma na celu zaspokojenie interesów obu stron, gdyż - jak wskazano we wniosku - w interesie Spółki jest zapewnienie czy też usprawnienie dojazdu do miejsc prowadzonej działalności gospodarczej, a także zapewnienie pracownikom bezpiecznego dostępu do obiektów pracy służących działalności Spółek Wnioskodawcy.

W konsekwencji powyższego, w opinii Wnioskodawcy, należy uznać, że ponoszone wydatki w postaci dofinansowania budowy/przebudowy/remontu dróg publicznych, stanowić będą koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Zdaniem Wnioskodawcy, poniesienie tych wydatków, wynika z bieżących potrzeb Wnioskodawcy związanych z charakterem i zakresem prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatki te jednocześnie stanowią ten rodzaj wydatków, które ponoszone są w celu zabezpieczenia i zachowania źródła przychodów, gdyż w interesie spółek tworzących PGK leży zapewnienie sprawnej i bezpiecznej komunikacji, która służyć ma działalności podatnika. W konsekwencji Wnioskodawca uważa, że jest uprawniony do zaliczenia ponoszonych na ten cel wydatków (w postaci przekazania określonych kwot pieniężnych na rachunek organu administracji publicznej) do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia - stosownie do postanowień art. 15 ust. 4d i ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdzie określono, że koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia.

Przy czym zdaniem Wnioskodawcy, nie znajdzie w tej sytuacji zastosowania regulacja art. 15 ust. 4d zdanie drugie, gdyż brak jest wiarygodnego miernika, który pozwalałby wskazać, w jakim okresie poczynione przez Wnioskodawcę wydatki będą przyczyniać się do uzyskiwania przychodów w kolejnych latach podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zaznaczyć należy, że na mocy ustawy z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2017 r. poz. 2175 z późn. zm.), z dniem 1 stycznia 2018 r. zmieniono brzmienie art. 15 ust. 1 zd. pierwsze ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1036 z późn. zm.; dalej: „ustawa o CIT”).

Art. 15 ust. 1 zd. pierwsze ustawy o CIT w aktualnym brzmieniu stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższa okoliczność pozostaje bez wpływu na ocenę stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj