Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.126.2019.1.RK
z 13 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2019 r. (data wpływu 15 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z działalnością Klubów Sportowych, w szczególności ponoszonych na wynajem obiektów sportowych, zakup strojów sportowych opatrzonych logo Wnioskodawcy, zakup akcesoriów treningowych, organizację udziału w zawodach/imprezach sportowych, transport na zawody/imprezy/spotkania treningowe połączone z noclegiem oraz ponoszone w związku z tym wydatki drobnego cateringu w odniesieniu do pracowników Wnioskodawcy zatrudnionych na podstawie:

  • umowy o pracę w rozumieniu ustawy Kodeks pracy – jest prawidłowe,
  • umów cywilnoprawnych, w tym na podstawie kontraktu menedżerskiego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z działalnością Klubów Sportowych w zakresie w jakim dotyczą pracowników Wnioskodawcy, w tym osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest Bankiem realizującym w ramach prowadzonej działalności czynności bankowe określone w Ustawie z 29 sierpnia 1997 r. - Prawo Bankowe (Dz.U. z 1997 r., nr 140, poz. 939 z późn. zm). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz VAT-UE. Podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Bank umożliwia swoim pracownikom tworzenie Klubów Sportowych, które skupiają miłośników różnych dyscyplin sportów fizycznych i intelektualnych (np. gier planszowych).

Zasady działania Klubów Sportowych zostały określone przez Wnioskodawcę w wewnętrznym Regulaminie Klubów Sportowych (dalej: Regulamin). Zgodnie z tą instrukcją, finansowanie przez Bank Klubów Sportowych ma na celu propagowanie aktywnego, sportowego stylu życia wśród pracowników oraz poprawę wydajności i jakości pracy poprzez:

  1. zwiększenie produktywności i efektywności pracowników;
  2. poprawę kondycji fizycznej pracowników, a co za tym idzie zmniejszenie absencji spowodowanych problemami zdrowotnymi;
  3. zwiększenie motywacji do pracy;
  4. poprawę samopoczucia pracowników;
  5. poprawę atmosfery pracy;
  6. wzrost identyfikowania się pracowników z marką pracodawcy.

Realizacja określonych wyżej celów ma się w pozytywny sposób przełożyć na osiągane w pracy wyniki poprzez wzrost zaangażowania pracowników w wypełnienie powierzonych obowiązków oraz większą identyfikację z Bankiem, jako z pracodawcą, z którym warto związać się na przyszłość.

Do Klubów Sportowych, co do zasady, należeć mogą wyłącznie pracownicy Banku, tj. osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, w tym na podstawie kontraktu managerskiego, które nie znajdują się w okresie wypowiedzenia umowy o pracę oraz które nie zawarły z Bankiem porozumienia stron rozwiązującego umowę o pracę, czy też nie złożyły oświadczenia o wypowiedzeniu umowy o pracę ani nie została z nimi rozwiązana umowa o współpracę. Nie ma tu znaczenia sytuacja materialna czy życiowa zatrudnionego. Projekt skierowany jest do wszystkich zainteresowanych uczestnictwem w Klubach Sportowych pracowników. Warunkiem przystąpienia oraz przynależności do Klubu jest posiadanie statusu pracownika oraz wyrażenie chęci uczestnictwa poprzez udzielenie odpowiednich zgód (w tym zgody na potrącanie z wynagrodzenia miesięcznej opłaty członkowskiej).

Zgodnie z obecnym Regulaminem, na budżet każdego Klubu Sportowego składa się:

  1. kwota przyznana przez Wnioskodawcę na danego członka na dany rok kalendarzowy określona w Regulaminie oraz sfinansowana z własnych środków obrotowych Banku (tj. limitów kosztów przypadających na jednego pracownika w danym roku, jakie będą finansowane ze środków własnych Banku) oraz
  2. składki członkowskie opłacane przez poszczególnych uczestników ze środków własnych. Regulamin zastrzega, że jeden pracownik może być członkiem maksymalnie kilku (aktualnie: 2) Klubów Sportowych jednocześnie.

Zgodnie z Regulaminem, zarówno każdy Klub Sportowy, jak i jego członkowie zobowiązani będą działać z zachowaniem zasad przedmiotowego Regulaminu. Jedną z przewidzianych w tej instrukcji norm, jest konieczność wyznaczenia Opiekuna Klubu Sportowego, który zobowiązany jest do sprawowania nadzoru nad zachowaniem warunku wyłącznego udziału pracowników Wnioskodawcy. Ponosi on także odpowiedzialność za wszelkie sprawy organizacyjne związane z działaniem Klubu. Ponadto opiekun Klubu zobowiązany jest do przekazywania jednostce merytorycznej do 7 dnia każdego miesiąca aktualnej listy członków swojego Klubu. Założenie Klubu Sportowego wymaga złożenia przez Opiekuna odpowiedniego wniosku do departamentu odpowiedzialnego za obsługę funkcjonowania Klubów Sportowych (w skrócie „projektu”, „przedsięwzięcia”), oraz przedstawienia przed Komisją ds. Klubów Sportowych w formie prezentacji uzasadnienia potrzeby powołania danego Klubu Sportowego. Konieczne jest także złożenie kosztorysu jego rocznej działalności. Utworzenie nowego Klubu Sportowego jest możliwe tylko wówczas, gdy chęć przynależności do niego zgłosi określona w wewnętrznym Regulaminie minimalna ilość chętnych (obecnie min. 10 osób w przypadku Klubów tworzonych przez pracowników Centrali Banku i min. 5 osób w przypadku Klubu zakładanego przez pracowników oddziałów Wnioskodawcy). Zgodnie z postanowieniami Regulaminu, nie jest możliwe założenie nowego Klubu w przypadku, gdy w danej lokalizacji istnieje już klub działający w zakresie danej dyscypliny. Zgłaszanie wniosków o założenie/przedłużenie działalności Klubu Sportowego odbywa się, co do zasady, raz do roku. Decyzje o powoływaniu Klubów Sportowych podejmowane są przez Komisję ds. Klubów Sportowych, w skład której wchodzi pracownik departamentu odpowiedzialnego za merytoryczną obsługę projektu i wyznaczony członek Zarządu. Wśród kryteriów, którymi kieruje się wspomniana powyżej Komisja może być m.in.:

  1. ocena zgodności celu działalności Klubu Sportowego z Regulaminem;
  2. promowanie współpracy i integracji;
  3. promowanie zaangażowania pracowników;
  4. posiadanie w budżecie potrzebnych na Klub Sportowy środków finansowych.

Uczestnictwo w Klubach jest dobrowolne, tak samo jak uczestnictwo członków Klubu w zajęciach organizowanych przez Klub Sportowy. Wszelkie aktywności związane z przynależnością do Klubu Sportowego odbywają się poza godzinami pracy zatrudnionych, w ich czasie wolnym od pracy.

W celu prawidłowego określenia rocznego kosztu działalności Klubu Sportowego jego Opiekun zobowiązany jest do informowania jednostki merytorycznie odpowiedzialnej za funkcjonowanie projektu o wszystkich planowanych wydarzeniach, w których jego Klub zamierza wziąć udział w danym roku. Imprezy, w których uczestniczyć będą członkowie Klubów Sportowych powinny odpowiadać profilowi dyscypliny, dla której został utworzony, a także uwzględniać możliwości finansowe Klubu i Wnioskodawcy. Ponadto dobór wydarzeń powinien być przeprowadzony tak, by jak największa liczba członków mogła wziąć w nim udział.

Część budżetu Klubu Sportowego pochodząca ze składek członkowskich może być dysponowana dowolnie, zgodnie z uznaniem jego Członków. Zaś część budżetu przyznana przez Wnioskodawcę przeznaczona jest na pokrycie wydatków związanych z działaniami Klubu Sportowego, w tym m.in. na pokrycie wydatków związanych z:

  • wynajmem hal sportowych, kortów, boisk w celu odbywania się w nich spotkań/zajęć Klubu Sportowego, etc.;
  • zakupem strojów sportowych (z logo Banku) wykorzystywanych na zajęciach sportowych lub imprezach sportowych;
  • zakupem akcesoriów treningowych, np. piłek;
  • organizacją i udziałem w zawodach/imprezach sportowych, w tym m.in. zakupu biletów startowych;
  • zakupem usług transportowych/noclegowych w przypadku, gdy zawody/imprezy, w których Klub bierze udział odbywają się poza miejscem zamieszkania jego Członków;
  • innych wydatków kwalifikowanych pod warunkiem, iż spełniają cele określone w Regulaminie Klubów Sportowych.


Wnioskodawca nie wyklucza możliwości pokrywania z części finansowanej przez Bank posiłków regeneracyjnych dla członków Klubów Sportowych oraz pokrywania kosztów drobnego cateringu (np. kanapki, ciastka, woda, kawa, herbata, soki, etc.).

Ze środków obrotowych Wnioskodawcy nie będą zaś finansowane wydatki niezwiązane albo sprzeczne z celami działalności Klubów Sportowych określonymi w Regulaminie.

Rozliczenie wydatków Klubów Sportowych następuje zgodnie z zasadami rozliczenia wydatków w Banku, tj. na podstawie, co do zasady, faktury VAT lub innego dokumentu rozliczeniowego (np. rachunku), pod warunkiem ich akceptacji przez jednostkę merytoryczną odpowiedzialnej za obsługę projektu.

Wydatki w pierwszej kolejności pokrywane są ze środków przyznanych Klubowi Sportowemu przez Bank, chyba że dany koszt nie będzie spełniał podanych powyżej kryteriów - wówczas płatność będzie realizowania z wykorzystaniem części budżetu pochodzącej ze składek członkowskich.

Opisane powyżej wydatki finansowane ze środków przyznanych przez Wnioskodawcę wymagają każdorazowej akceptacji pracownika jednostki merytorycznie odpowiedzialnej za obsługę projektu.

Wydatki związane z finansowaniem Klubów Sportowych Bank zamierza pokrywać ze środków operacyjnych. Na chwilę obecną Wnioskodawca nie planuje finansowania działalności Klubów z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wydatki związane z działalnością Klubów Sportowych wskazane w stanie faktycznym niniejszego Wniosku, w tym w szczególności koszty wynajmu obiektów sportowych, zakupu strojów sportowych opatrzonych logo Wnioskodawcy, zakupu akcesoriów treningowych, organizacji i udziału w zawodach/imprezach sportowych, transportu na zawody/imprezy /spotkania treningowe połączone z noclegiem, a także inne wydatki kwalifikowane, należy uznać koszt uzyskania przychodu spółki?

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki związane z funkcjonowaniem oraz realizacją celów działalności Klubów Sportowych, w tym związane z wynajmem obiektów sportowych, zakupem strojów sportowych opatrzonych logo Wnioskodawcy, zakupem akcesoriów treningowych, organizacją i udziałem w zawodach/imprezach sportowych, transportem na zawody/imprezy /spotkania treningowe oraz noclegiem, a także inne wydatki kwalifikowane, w tym stanowiące koszty drobnego cateringu należy uznać za koszty uzyskania przychodów Wnioskodawcy.

Uzasadnienie stanowiska

Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2343 z późn. zm. - dalej: UCIT) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 UCIT. Zgodnie ze stanowiskiem przyjmowanym w orzecznictwie organów podatkowych, aby poniesiony wydatek mógł stanowić dla spółki koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

  1. wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika;
  2. jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona;
  3. pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, poniesiony został w celu uzyskania, zachowania bądź zabezpieczenia źródła przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów;
  4. został właściwie udokumentowany;
  5. nie może znajdować się w grupie wydatków, których przepisy ustawy podatkowej nie pozwalają zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

W opinii Wnioskodawcy, opisane w stanie faktycznym wydatki związane z działalnością Klubów Sportowych spełniają wszystkie powyższe warunki. Przedstawione w niniejszym uzasadnieniu argumenty odnoszą się wyłącznie do wydatków finansowanych ze środków przyznanych Klubowi przez Wnioskodawcę. Bank nie odnosi się zaś do wydatków pokrywanych ze składek członkowskich członków Klubów.

Wydatki Klubów Sportowych, w części w jakiej są finansowane przesz Bank obciążają jego środki obrotowe i jednocześnie nie są one zwracane Bankowi w jakiejkolwiek formie lub pokrywane z majątku innego podmiotu. Tym samym, w ocenie Banku wydatki finansowane przez Bank w związku z działalnością Klubów Sportowych, opisane w stanie faktycznym niniejszego Wniosku, bezsprzecznie spełniają wymienione powyżej warunki nr 1 i 2.

W zakresie warunku nr 3, Bank zwraca uwagę, iż finansowanie działalności Klubów Sportowych pozostaje w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, gdyż opisane wydatki ponoszone są w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Bank wyjaśnia, iż możliwość uczestnictwa w organizowanych przez Kluby Sportowe wydarzeniach powinna bowiem w rezultacie mieć pozytywne przełożenie na poziom produktywności i efektywności pracowników, poprzez m.in. wpływ na poziom kondycji fizycznej pracowników, a co za tym idzie istnieje realna szansa na zmniejszenie absencji spowodowanych problemami zdrowotnymi. Poza tym działalność Klubów Sportowych ma pozytywny wpływ na komunikację wewnętrzną pomiędzy pracownikami i zwiększa ich motywację do pracy. Wspólne uprawianie sportu i współzawodnictwo z tym związane wpływa pozytywnie na relacje międzyludzkie. Należy wskazać, iż w wyniku działalności Klubów sportowych należy oczekiwać poprawy samopoczucia uczestników i ogólnej atmosfery pracy. Zwiększeniu powinna również ulec satysfakcja z bycia pracownikiem Wnioskodawcy, co zaś powinno się przekładać na zaciśnięcie więzi z Wnioskodawcą, a w konsekwencji na wzrost lojalności pracowników. Poza tym ograniczeniu powinny ulec koszty związane z poszukiwaniem pracowników i tym samym zmniejszyć powinien się wskaźnik rotacji. Bank zakłada, iż oferowanie pracownikom możliwości uczestnictwa w Klubach Sportowych wpływa pozytywnie na pozycję Wnioskodawcy na rynku pracy, poprzez zwiększenie jego atrakcyjności jako potencjalnego pracodawcy, co może się przyczynić do szybszego pozyskiwania nowych pracowników i tym samym stanowić kolejny czynnik wpływający na poziom kosztów rekrutacji.

Bank zwraca również uwagę, iż udział pracowników w wydarzeniach sportowych w strojach opatrzonych logo Banku powinno wzbudzać pozytywne skojarzenia z marką, co jest wyjątkowo istotne z wizerunkowego punktu widzenia. Ponadto wystawianie na ekspozycję logo Wnioskodawcy zwiększa rozpoznawalność nazwy Banku. Ma to ogromne znaczenie z punktu widzenia perspektyw biznesowych, a jednocześnie stanowi spełnienie przesłanki kwalifikowanej z art. 15 ust. 1 UCIT związku wydatku z zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów.

Reasumując, zdaniem Banku uczestnictwo pracowników we wszelkich formach aktywności fizycznej czy intelektualnej, organizowanych przez Kluby Sportowe a finansowanych przez Wnioskodawcę pozostaje w ścisłym związku przyczynowo-skutowym z przychodami osiąganymi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a tym samym warunek nr 3 kwalifikacji kosztu do kosztów uzyskania przychodów ulega również spełnieniu.

W odniesieniu do warunku nr 4, Bank stoi na stanowisku, iż również zostaje on spełniony. Zgodnie z Regulaminem wydatki związane z działalnością Klubów Sportowych są ewidencjonowane zgodnie z zasadami przewidzianymi dla prowadzenia ksiąg rachunkowych, czyli co do zasady jest to faktura VAT, a w przypadku braku możliwości otrzymania faktury VAT (np. w sytuacji zakupów dokonywanych od podatników VAT zwolnionych podmiotowo) inny dokument będący podstawą rozliczenia. Niezależnie od formy udokumentowania wydatku, każdorazowo jest on procesowany zgodnie z polityką akceptacji wydatków u Wnioskodawcy, co oznacza, iż wymaga on akceptacji jednostki merytorycznie odpowiedzialnej za funkcjonowanie projektu.

W ocenie Banku, wydatki związane z funkcjonowaniem Klubów Sportowych, które Wnioskodawca zamierza pokrywać nie mieszczą się w negatywnym katalogu kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 UCIT. W szczególności Wnioskodawca nie będzie finansował wydatków wymienionych w punkcie 28) wyżej przywołanej normy prawnej, tj. kosztów reprezentacji. Za takie wydatki nie powinny być uznane koszty drobnego cateringu, o których mowa w stanie niniejszego wniosku.

W tym miejscu, Wnioskodawca wskazuje na interpretację ogólną Ministra Finansów z 25 listopada 2013 r., sygn. DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521, która wydana została w związku z rozbieżnościami w linii interpretacyjnej kosztów reprezentacji w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 UCIT, w wydawanych przez organy podatkowe interpretacjach jak i orzeczeniach sądów administracyjnych. Interpretacja ta dokonuje zdefiniowania warunków, jakie muszą być rozważone w zakresie możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów ponoszonych przez podatników wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów. Rzeczona interpretacja powstała w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej.

Minister Finansów wskazuje na następujące wnioski:

  1. nie wszystkie wydatki poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów (w tym alkoholowych) muszą być zawsze wyłączone z kosztów uzyskania przychodów – są one jedynie przykładami kosztów reprezentacji,
  2. nie ma znaczenia miejsce wydawania poczęstunków czy świadczenia usług gastronomicznych, tj. czy odbywało się to w siedzibie podatnika, czy też poza nią. Minister wskazuje ponadto, że przy rozważaniach dotyczących kwalifikacji określonych wydatków jako koszty uzyskania przychodów nie należy brać pod uwagę takich cech jak: wystawność, wytworność, okazałość, przepych organizowanych poczęstunków. Nie istnieją bowiem żadne obiektywne miary pozwalające ocenić stopień występowania tych cech,
  3. w grupie wydatków gastronomicznych wykluczonych z kosztów uzyskania przychodów art. 16 ust. 1 pkt 28 UCIT znajdują się te, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie wizerunku podatnika,
  4. każdy stan faktyczny powinien być oceniany indywidualnie.

Jednocześnie, na zakończenie Minister Finansów wskazał, iż „Reasumując, należy stwierdzić, że analiza tez wyroku NSA z dnia 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11 prowadzi do wniosku, iż nie podlegają wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop i art. 23 ust. 1 pkt 23 updof ponoszone przez podatników wydatki na drobne poczęstunki (np. ciastka, paluszki, kanapki), napoje (np. kawa, herbata, woda mineralna, soki), a także posiłki (np. obiady, lunche), niezależnie od miejsca ich podawania (w siedzibie podatnika, czy też poza nią), podawane podczas prowadzenia rozmów z kontrahentami, inwestorami, wykonawcami etc. dotyczących zakresu prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej”.

Tym samym, skoro Minister Finansów pozwala na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na drobny poczęstunek dla kontrahentów, to również nie powinny być wyłączone z tej kategorii wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na drobny poczęstunek/posiłki regeneracyjne dla pracowników, organizowany w związku z działalnością Klubów Sportowych. Bank wskazuje, iż wydatki te powinny być traktowane analogicznie jak wydatki kwalifikowane związane z zapewnieniem infrastruktury logistycznej dla działalności Klubów Sportowych, gdyż podobnie jak te ostatnie są ponoszone w celu umożliwienia realizacji celów, do których ma doprowadzić działalność Klubów Sportowych.

W związku z powyższym, mając na uwadze, że planowane wydatki związane z organizowaniem drobnych poczęstunków oraz zakupem posiłków regeneracyjnych dla członków zajęć organizowanych przez Kluby Sportowe będą skierowane do pracowników Wnioskodawcy oraz mając na uwadze, że ich celem nie będzie budowanie relacji handlowych, to w opinii Wnioskodawcy nie powinny być kwalifikowane do kosztów reprezentacji wskazanych w art. 16 ust. 1 pkt 28 UCIT, dzięki czemu będą mogły być uznane za koszt uzyskania przychodów Wnioskodawcy. W związku z tym, w ocenie Banku, spełniony zostaje warunek nr 5.


Tym samym, w ocenie Banku w odniesieniu do wydatków jakie Bank finansuje w związku z działalnością Klubów Sportowych spełnione będą wszystkie wymagane przesłanki, aby wydatek mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy.


Jednocześnie Bank nadmienia, iż zaprezentowane w niniejszym wniosku stanowisko w zakresie możliwości zaliczania wydatków wskazanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku, związanych z działalnością Klubów Sportowych, w tym m.in. koszty wynajmu hal sportowych, kortów, boisk, zakupu strojów sportowych (z logo Banku), zakupu akcesoriów treningowych, organizacji i udziału w zawodach/imprezach sportowych, oraz drobnego cateringu znajduje potwierdzenie w praktyce orzeczniczej w interpretacjach indywidualnych wydawanych dla podobnych zapytań przy zbliżonych stanach faktycznych, np.:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 31 lipca 2015 r., sygn. IPPB5/4510-574/15-2/AK;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 25 kwietnia 2014 r., sygn. IPTPB3/423-58/14-2/MF;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 22 stycznia 2014 r., sygn. IBPBI/2/423-1326/13/MO;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 19 lutego 2013 r., sygn. ILPB1/415-1115/12-2/AA;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 5 maja 2009 r., sygn. ILPB3/423-140/09-4/MC.


W związku z powyższym Bank wnosi o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska w przedmiotowej sprawie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z działalnością Klubów Sportowych, w szczególności ponoszonych na wynajem obiektów sportowych, zakup strojów sportowych opatrzonych logo Wnioskodawcy, zakup akcesoriów treningowych, organizacji udziału w zawodach/imprezach sportowych, transport na zawody/imprezy/spotkania treningowe połączone z noclegiem oraz ponoszone w związku z tym wydatki drobnego cateringu w odniesieniu do pracowników Wnioskodawcy zatrudnionych na podstawie:

  • umowy o pracę w rozumieniu ustawy Kodeks pracy – jest prawidłowe,
  • umów cywilnoprawnych, w tym na podstawie kontraktu menedżerskiego – jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1036 z późn. zm., dalej „updop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop. W myśl tego przepisu, wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami (poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie, zwiększenie, zachowanie lub zabezpieczenie tego przychodu).


W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 updop, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. W szczególności zaś wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu (zachowania, zabezpieczenia źródła przychodu), względnie w celu uniknięcia ryzyka wystąpienia strat, bądź znacznego zmniejszenia uzyskiwanych dotąd dochodów. Zatem, do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Zatem to podatnik zobowiązany jest wykazać, że wydatki na rzecz pracowników pozostają w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą i z uzyskiwanymi przez niego przychodami, a jednocześnie wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.

Katalog wydatków wyłączonych z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 updop, ma charakter zamknięty. Należy wskazać, że wśród wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów ustawodawca wymienił m.in. – w pkt 28 tego przepisu – koszty reprezentacji. Zgodnie bowiem z tym przepisem prawa nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Wyjaśnić bowiem należy, że celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy rozpatrywać zasadność ich poniesienia przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest właśnie wykreowanie wizerunku podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. Wymienienie jako przykładowych kosztów reprezentacyjnych wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki te zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny. Kwalifikacja każdego przypadku powinna być odrębna, uzależniona od jego okoliczności.


Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest Instytucją Bankową realizującą w ramach prowadzonej działalności czynności bankowe określone w Ustawie z 29 sierpnia 1997 r. - Prawo Bankowe (Dz.U. z 1997 r., nr 140, poz. 939 z późn. zm). Spółka podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Bank umożliwia swoim pracownikom tworzenie Klubów Sportowych, które skupiają miłośników różnych dyscyplin sportów fizycznych i intelektualnych (np. gier planszowych). Działalność Klubów finansowana jest m.in. z własnych środków obrotowych Banku. Część budżetu przyznana przez Spółkę przeznaczona jest na pokrycie wydatków związanych z działaniami Klubu Sportowego, w tym m.in. na pokrycie wydatków związanych z:

  • wynajmem hal sportowych, kortów, boisk w celu odbywania się w nich spotkań/zajęć Klubu Sportowego, etc.;
  • zakupem strojów sportowych (z logo Banku) wykorzystywanych na zajęciach sportowych lub imprezach sportowych;
  • zakupem akcesoriów treningowych, np. piłek;
  • organizacją i udziałem w zawodach/imprezach sportowych, w tym m.in. zakupu biletów startowych;
  • zakupem usług transportowych/noclegowych w przypadku, gdy zawody/imprezy, w których Klub bierze udział odbywają się poza miejscem zamieszkania jego Członków;
  • innych wydatków kwalifikowanych pod warunkiem, iż spełniają cele określone w Regulaminie Klubów Sportowych.


Wnioskodawca nie wyklucza możliwości pokrywania z części finansowanej przez Bank posiłków regeneracyjnych dla członków Klubów Sportowych oraz pokrywania kosztów drobnego cateringu (np. kanapki, ciastka, woda, kawa, herbata, soki, etc.). Na chwilę obecną Wnioskodawca nie planuje finansowania działalności Klubów z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwość co do poprawności zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów ponoszonych wydatków wskazanych w stanie faktycznym, związanych w szczególności z wynajmem obiektów sportowych, zakupem strojów sportowych opatrzonych logo Wnioskodawcy, zakupem akcesoriów treningowych, organizacją i udziałem w zawodach/imprezach sportowych, transportem na zawody/imprezy/spotkania treningowe połączone z noclegiem, a także innych wydatków kwalifikowanych, w tym stanowiących koszty drobnego cateringu.

W tym miejscu zasadnym jest wskazać, że zgodnie z art. 2 Kodeksu pracy (Dz. U. z 2018 r., poz. 917 z późn. zm.), pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.

Kosztami podatkowymi mogą być co do zasady tzw. „koszty pracownicze”, jednak tylko te, które wykazują związek z uzyskanym przychodem lub zachowaniem (zabezpieczeniem) źródła przychodów. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników w celu ich integracji, np. w postaci organizacji dla nich spotkań integracyjnych, spotkań okolicznościowych, w tym również organizację zawodów/imprez/spotkań treningowych. Są one bowiem związane z prowadzoną przez podatnika działalnością, mają na celu poprawę atmosfery pracy, zintegrowanie pracowników z pracodawcą, co w konsekwencji wpłynie na zwiększenie efektywności ich pracy. O ile uczestnictwo pracownika w imprezie integracyjnej/sportowej nie jest związane z wykonywaniem czynności służbowych, przewidzianych umową o pracę, jak również o ile nie stanowi formy ekwiwalentu za wynagrodzenie (np. z uwagi na atrakcyjność miejsca organizacji imprezy) wydatki związane z uczestnictwem pracownika w takiej imprezie mogą stanowić – co do zasady – koszt uzyskania przychodu. Jeśli więc charakter spotkania uwzględnia budowanie pozytywnych relacji między samymi pracownikami lub między pracodawcą a pracownikami w sposób mogący faktycznie przyczynić się do zwiększenia przychodów podatnika, bądź zachowania lub zabezpieczenia źródła jego przychodów to wydatek taki można uznać za koszt uzyskania przychodów.

Odnosząc się do ww. wydatków opisanych w stanie faktycznym, należy zauważyć, że jakkolwiek „reprezentacja” stanowi działanie skierowane do innych podmiotów, to nie oznacza to, że każdy wydatek na pracownika musi zawsze stanowić koszt uzyskania przychodów, czyli np. wynikać z umowy wiążącej pracodawcę i pracownika.

Na gruncie niniejszej sprawy należy zauważyć, że wydatki sfinansowane ze środków obrotowych Spółki, poniesione na realizację celów działalności Klubów Sportowych, dotyczących pracowników Banku w rozumieniu ustawy Kodeks pracy są wydatkami poniesionymi w związku z osiągnięciem przychodu. Związek ten przejawia się w następujący sposób, że tworzenie Klubów Sportowych składających się z pracowników firmy zwiększa ich motywację oraz powoduje wzrost lojalności pracowników oraz ich satysfakcji z zatrudnienia u Wnioskodawcy co w ostatecznym rozrachunku doprowadza do wzrostu efektywności i wydajności pracy. Członkowie Klubów, biorąc udział zawodach/imprezach sportowych występując jednocześnie w strojach, opatrzonych logo Banku wzbudzają pozytywne skojarzenia z marką Banku, co jest wyjątkowo istotne z wizerunkowego punktu widzenia. Ponadto wystawianie na ekspozycję logo Wnioskodawcy zwiększa rozpoznawalność nazwy Banku. Ma to ogromne znaczenie z punktu widzenia perspektyw biznesowych, a jednocześnie stanowi spełnienie przesłanki kwalifikowanej z art. 15 ust. 1 updop. Bez wątpienia zatem udział w zawodach sportowych oznacza reklamę Wnioskodawcy. Tym samym przedmiotowe wydatki można uznać za wydatki na reklamę, co oznacza możliwość uznania ich za koszt podatkowy. Spowodować może również lepszą ocenę Spółki jako Pracodawcy na rynku pracy dzięki czemu łatwiej jej będzie nie tylko pozyskać nowy personel, ale także utrzymać poziom fluktuacji pracowników na niskim poziomie. Nie tylko bowiem wynagrodzenie zasadnicze jest czynnikiem motywującym do pozostania w danej firmie, w obliczu zmiennego i wymagającego rynku pracy należy zadbać o różnorodność motywatorów w procesie zatrudniania, tylko dzięki nim bowiem pracodawca może być konkurencyjnym zakładem pracy. W związku z powyższym występuje związek pomiędzy ponoszonymi wydatkami a osiągnięciem przychodu w przyszłości.

Mając powyższe na uwadze, w przypadku zakupu strojów sportowych z logo Spółki ww. wydatki mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jako koszty reklamy, o ile fakt wykorzystania przedmiotowych strojów sportowych przez pracowników nie wiąże się z okazałością, wytwornością w reprezentowaniu przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Także pozostałe wydatki, tj. na wynajem obiektów sportowych, zakup akcesoriów treningowych, organizację udziału w zawodach/imprezach sportowych, transport na zawody/imprezy/spotkania treningowe połączone z noclegiem oraz ponoszone w związku z tym wydatki drobnego cateringu związane są niewątpliwie z prowadzoną działalnością podatnika i mają na celu pozytywną komunikację wewnętrzną pomiędzy pracownikami Banku, co zwiększa ich motywację do pracy. Aktywność fizyczna wpływa na zdrowie i kondycję fizyczną pracowników, co przekłada się na zdolność do pracy, czy też zaangażowanie w wykonywaną pracę, co w konsekwencji może przyczynić się do wzrostu przychodów osiąganych przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatki te nie są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28, w związku z czym pod warunkiem prawidłowego ich udokumentowania mogą stanowić koszty uzyskania przychodów Wnioskodawcy.

Jednakże powyższe wydatki związane z działalnością Klubów Sportowych ponoszone na rzecz pracowników zatrudnionych (współpracujących ze Spółką), na podstawie umów cywilnoprawnych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Takie wydatki nie pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganiem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Możliwość bycia członkiem Klubu Sportowego przez osoby niezatrudnione w Spółce w rozumieniu Kodeksu pracy, a świadczące na jej rzecz usługi na podstawie umów cywilnoprawnych, w tym na podstawie kontraktu menedżerskiego, nie ma wpływu na wykonanie umów zawartych pomiędzy Wnioskodawcą a tymi osobami i w konsekwencji nie ma powiązania z osiągnięciem przez Spółkę przychodów. W związku z czym takie wydatki ponoszone na rzecz osób współpracujących ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 updop – wydatki te powinny być uznane za koszty reprezentacji, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, ponieważ ich głównym celem jest tworzenie lub poprawa wizerunku firmy na zewnątrz poprzez kreowanie pozytywnych relacji w związku z członkostwem i udziałem w zawodach czy aktywnościach sportowych. Umowa cywilnoprawna zakłada bowiem równorzędność i niezależność stron umów (podmiotów) i stwarza warunki do przyjęcia założenia, że jedna strona chce wykreować swój pozytywny wizerunek względem drugiej.


Tym samym stanowisko Spółki w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z działalnością Klubów Sportowych, w szczególności ponoszonych na wynajem obiektów sportowych, zakup strojów sportowych opatrzonych logo Wnioskodawcy, zakup akcesoriów treningowych, organizację udziału w zawodach/imprezach sportowych, transport na zawody/imprezy/spotkania treningowe połączone z noclegiem oraz ponoszone w związku z tym wydatki drobnego cateringu w odniesieniu do pracowników Wnioskodawcy zatrudnionych na podstawie:

  • umowy o pracę w rozumieniu ustawy Kodeks pracy – jest prawidłowe,
  • umów cywilnoprawnych, w tym na podstawie kontraktu menedżerskiego – jest nieprawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj