Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.38.2019.2.RM
z 29 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 22 stycznia 2019 r.), uzupełnionym w dniu 17 kwietnia 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 18 kwietnia 2019 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 10 kwietnia 2019 r. (skutecznie doręczone w dniu 10 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji jako podatnik VAT oraz VAT-UE w związku z nabyciem usług doradczych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji jako podatnik VAT oraz VAT-UE w związku z nabyciem usług doradczych.


Wniosek uzupełniony został w dniu 17 kwietnia 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 18 kwietnia 2019 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 10 kwietnia 2019 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.


Wnioskodawca (Skarb Państwa) zawarł z węgierskim konsorcjum umowę na usługi doradcze o charakterze ekonomiczno-finansowym i biznesowym - zwaną dalej "umową".


Zgodnie z oświadczeniem ww. konsorcjum zawartym w ofercie stanowiącej załącznik do umowy, wybór oferty konsorcjum będzie prowadzić do powstania obowiązku podatkowego po stronie zamawiającego zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług, który miałby obowiązek rozliczyć z tytułu importu usług lub importu towarów, z którymi wiąże się obowiązek doliczenia przez Zamawiającego przy porównaniu cen ofertowych podatku VAT.


Według najlepszej wiedzy Wnioskodawcy konsorcjum, z którym zawarł umowę nie posiada w Polsce ani siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.


Zgodnie z § 1 ust. 1 umowy:


„Zamawiający zleca, a Wykonawca zobowiązuje się świadczyć na rzecz Zamawiającego usługi doradcze o charakterze ekonomiczno-finansowym i biznesowym na potrzeby realizacji zadań Zamawiającego powstałych w związku z przejęciem kompetencji dotyczących …, wynikających z ustawy zmieniającej oraz innych powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w zakresie i na zasadach określonych w części III Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia - Opis Przedmiotu Zamówienia („OPZ”), stanowiącym Załącznik nr 1 do Umowy oraz w ofercie Wykonawcy wraz z załącznikami, stanowiącej Załącznik nr 2 do Umowy („Oferta”), zwane dalej łącznie „przedmiotem Umowy”, „zamówieniem” lub „usługami””.


Zgodnie z OPZ, o którym mowa w § 1 ust. 1 umowy:


  • ustawa zmieniająca to „ustawa ….”.
  • Opłata X to „Opłata określona w art. … ustawy …

Zgodnie z § 2 ust. 4 umowy, „miejscem świadczenia usług będzie siedziba Zamawiającego lub inne miejsca, wskazane przez Zamawiającego w zleceniu. Przez siedzibę Zamawiającego Strony rozumieją obszar …. Zamawiający przewiduje także świadczenie usług zdalnie (za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub telekonferencji) oraz w miejscach innych niż siedziba Zamawiającego, a uzasadnionych charakterem świadczonych usług”.


Zgodnie z § 3 ust. 1 umowy, „Zamawiający będzie zobowiązany do rozliczenia podatku VAT należnego od tych usług w łącznej kwocie … zł (słownie: …), który przekazany zostanie przez Zamawiającego na właściwy rachunek bankowy …, z zastrzeżeniem, iż wynagrodzenie należne Wykonawcy z tytułu należytego wykonania wszelkich zobowiązań wynikających z Umowy stanowi wynagrodzenie wskazane w zd. 1 niniejszego paragrafu”.


Stosownie do § 3 ust. 3-4 umowy:


„3. Wynagrodzenie przysługujące Wykonawcy za realizację poszczególnych zleceń, rozliczane będzie w oparciu o Godzinę Pracy Wykonawcy. Wynagrodzenie za Godzinę Pracy Wykonawcy wynosi … zł netto (słownie: …). Zamawiający zobowiązany będzie do rozliczenia podatku VAT należnego od poszczególnych zleceń według stawki obwiązującej na dzień wystawienia faktury VAT, który przekazany zostanie przez Zamawiającego do właściwego Urzędu Skarbowego.
4. Wynagrodzenie z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych i udzielenia innych praw, zezwoleń i wykonania innych czynności, o których mowa w § 10 Umowy w razie ich powstania, ujęte jest każdorazowo w wynagrodzeniu, o którym mowa w ust. 1 zd. 1 i 3, z tym, że wartość wynagrodzenia z tytułu przeniesienia ww. praw, zezwoleń i innych czynności, będzie określona przez Wykonawcę każdorazowo w zleceniu, obejmującym stworzony w ramach tego zlecenia utwór w rozumieniu § 10 ust. 1 Umowy, a następnie ujęta w Raportach, o których mowa w § 9 Umowy oraz wystawionej przez Wykonawcę fakturze VAT”.

Zgodnie zaś z § 10 umowy:

  1. W przypadku, kiedy w wyniku realizacji zlecenia powstanie utwór (przez który Strony rozumieją Opracowanie, produkt lub inny rezultat prac Wykonawcy powstały w związku z realizacją zleceń) w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, z chwilą faktycznego wydania utworu Zamawiającemu, potwierdzonego podpisanym Protokołem odbioru zlecenia, Wykonawca w ramach wynagrodzenia przysługującego za dane zlecenie przenosi autorskie prawa majątkowe wraz z innymi prawami do tego utworu, o których mowa w niniejszym paragrafie, w tym wykonywanie autorskich praw zależnych, w pełnym zakresie i na cały okres trwania majątkowej ochrony prawnej tych praw na Zamawiającego, który może korzystać z nich w kraju i za granicą we własnym zakresie, jak i na użytek osób trzecich, we wszystkich formach i zakresach eksploatacji oraz w szczególności na następujących polach eksploatacji:
    1. w zakresie utrwalania i zwielokrotniania - wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy utworu, w tym techniką określoną w niniejszym ustępie, a także drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
    2. w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono - wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy;
    3. w zakresie rozpowszechniania utworu - publikowanie części lub całości, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
    4. wprowadzania utworu do pamięci komputera na dowolnej liczbie stanowisk komputerowych, do sieci multimedialnej, telekomunikacyjnej, komputerowej, w tym do Internetu;
    5. wykorzystywania utworu lub fragmentów bez jakichkolwiek ograniczeń przy udzielaniu zamówień publicznych lub przeprowadzania innych zamówień przez Zamawiającego;
    6. wyświetlanie, publiczne odtwarzanie;
    7. wykorzystanie w utworach multimedialnych;
    8. wykorzystywanie całości lub fragmentów utworu do celów promocyjnych i reklamy;
    9. sporządzenie wersji obcojęzycznych utworów lub ich fragmentów, zarówno przy użyciu napisów, jak i lektora;
    10. dokonywania zmian utworów, modyfikacji, skrótów, przeróbek samodzielnie lub przez osoby trzecie - w razie wątpliwości przyjmuje się, iż dzieła powstały w celu dalszego opracowywania.
  2. Równocześnie z nabyciem autorskich praw majątkowych do utworu w rozumieniu ust. 1, Zamawiający nabywa własność wszystkich nośników, na których utwór został utrwalony oraz innych praw, o których mowa w niniejszym paragrafie.
  3. Na skuteczność przeniesienia majątkowych spraw autorskich oraz praw zależnych, nie ma wpływu pomniejszenie wynagrodzenia, o którym mowa w § 3 ust. 1 zd. 1 i 3 Umowy, z tytułu nałożonych na Wykonawcę kar umownych, o których mowa w § 11 Umowy.
  4. Wykonawca zobowiązuje się, że na dzień faktycznego wydania Zamawiającemu utworu, o którym mowa w ust. 1, uzyska i przedstawi Zamawiającemu zobowiązanie twórców utworu, że twórcy ci nie będą wykonywali swoich autorskich praw osobistych do tego utworu w stosunku do Zamawiającego ani jego następców prawnych oraz osób, które Zamawiający lub jego następca prawny upoważnił do korzystania z utworu w określonym zakresie.
  5. Wynagrodzenie obejmuje wszystkie wskazane w ust. 1 pola eksploatacji, zezwolenie na wykonywanie praw zależnych oraz przeniesienie własności nośników, na których utwory utrwalono.
  6. Rozwiązanie, wypowiedzenie lub odstąpienie od Umowy w trybie określonym w Umowie lub Kodeksie cywilnym, nie będzie miało wpływu na skuteczność nabycia przez Zamawiającego praw, o których mowa w niniejszym paragrafie.
  7. Zawierając Umowę Wykonawca oświadcza i gwarantuje Zamawiającemu na zasadzie ryzyka, że z chwilą wydania utworu:
    1. będą mu przysługiwały wyłączne i pełne autorskie prawa majątkowe do utworu,
    2. będzie wyłącznie uprawniony do rozporządzania autorskimi prawami majątkowymi do utworu,
    3. będzie wyłącznie uprawniony do wykonywania autorskich praw osobistych do utworu oraz będzie wyłącznie uprawniony do wyrażania zgody na wykonywanie autorskich praw zależnych,
    4. utwór nie będzie w żaden sposób naruszać praw osób trzecich lub obowiązujących przepisów prawa,
    5. autorskie prawa majątkowe do utworu przysługiwać mu będą samodzielnie, nie będą w żaden sposób obciążone prawami osób trzecich, a w szczególności dla eksploatacji utworu w jakimkolwiek zakresie nie będzie wymagana odrębna zgoda osoby trzeciej.
  8. W razie skierowania przeciwko Zamawiającemu roszczeń przez osoby trzecie z tytułu naruszenia - w wyniku korzystania przez Zamawiającego z utworu, o którym mowa w ust. 1 - przysługujących im praw autorskich, Zamawiający zawiadomi o tym fakcie Wykonawcę, który zobowiązuje się do przejęcia takich roszczeń.
  9. Wykonawca zabezpieczy i zwolni Zamawiającego od odpowiedzialności wobec osób trzecich z tytułu naruszenia jakichkolwiek praw własności intelektualnej przysługujących osobom trzecim na skutek korzystania przez Zamawiającego z utworu, Wykonawca zobowiązany będzie pokryć prawomocnie zasądzone koszty zastępstwa procesowego, koszty sądowe oraz zapłacić prawomocnie zasądzone odszkodowanie lub koszty polubownego załatwienia sprawy.
  10. Niezależnie od postanowień ust. 1-5 powyżej, w przypadku powzięcia przez Zamawiającego w toku realizacji Umowy uzasadnionego podejrzenia co do możliwości naruszenia praw własności intelektualnej osoby trzeciej na skutek stworzenia i eksploatacji utworu, o którym mowa w ust. 1 powyżej, lub w przypadku powzięcia przez Zamawiającego informacji dotyczących zaistnienia wskazanego wyżej naruszenia, Zamawiającemu, wedle własnego wyboru, przysługuje prawo do żądania od Wykonawcy:
    1. zmodyfikowania odpowiednio utworu lub części utworu, której dotyczy naruszenie, w taki sposób, by eksploatacja utworu w sposób opisany w Umowie nie naruszała jakichkolwiek praw osób trzecich,
    2. uzyskania na jego koszt, ale na rzecz Zamawiającego licencji, umożliwiającej dalsze korzystanie z utworu w sposób opisany w Umowie lub
    3. umożliwienia korzystania mu z danego utworu w jakikolwiek inny przewidziany prawem sposób”.

W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania na czym polega działalność Wnioskodawcy Wnioskodawca wskazał, że jest urzędem administracji rządowej obsługującym …, zwanego dalej …, działającym pod jego bezpośrednim kierownictwem.


Wnioskodawca działa w szczególności na podstawie przepisów ustawy z dnia …. r.


Zadania realizowane przez Wnioskodawcę są pochodną zadań …, który dla przykładu:

  • sprawuje nadzór nad wojewódzkimi inspektorami oraz ma prawo kontroli ich działalności, a także wydawania im wiążących poleceń w tym zakresie
  • opracowuje kierunki działania …;
  • określa metody i formy wykonywania zadań przez …, w zakresie nieobjętym innymi przepisami wydanymi na podstawie ustawy;
  • organizuje kursy specjalistyczne i szkolenia …;
  • przygotowuje projekty aktów prawnych w zakresie kontroli przewozów drogowych;
  • opracowuje, we współpracy z ….., jednolitą krajową strategię kontroli przepisów w zakresie …..;
  • zapewnia uczestnictwo …. w skoordynowanych z właściwymi organami kontrolnymi innego państwa członkowskiego lub państw członkowskich Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, kontrolach …..; kontrole takie są wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i mogą być przeprowadzane wspólnie z polskimi organami kontrolnymi;
  • realizuje, co najmniej raz w roku, wspólny z właściwymi organami odpowiedzialnymi za kontakty wewnątrzwspólnotowe w zainteresowanych państwach członkowskich Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, program szkolenia w zakresie najlepszych praktyk kontrolnych oraz wymiany pracowników;
  • udziela właściwym organom innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, niezbędnej pomocy i wyjaśnień w sytuacji, kiedy brak jest wystarczających danych do stwierdzenia w czasie kontroli przeprowadzanej na terytorium tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, że ……
  • zapewnia uczestnictwo swojego przedstawiciela w Komitecie wspierającym ….
  • wymienia z właściwymi organami państw członkowskich Unii Europejskiej, ……informacje dostępne na podstawie ……;
  • wykonuje zadania … dotyczące kontroli i nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ….
  • wykonuje zadania związane z …
  • wykonuje zadania związane z …
  • wykonuje zadania związane z podejmowaniem działań mających na celu wprowadzenie systemów …..;
  • uzgadnia opracowane przez wojewodów projekty rocznych planów rzeczowo-finansowych w części dotyczącej …...

Co ma największe znaczenie dla złożonego wniosku o interpretację indywidualną, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, Wnioskodawca pobiera …. W związku z powyższym obowiązkiem …., Wnioskodawca może powierzyć, w drodze porozumienia, wykonywanie w jego imieniu niektórych czynności …..


Wnioskodawca może także pobierać opłaty za ….. .
…. może również powierzyć, w drodze porozumienia, wykonywanie w jego imieniu niektórych czynności związanych z …., w tym przygotowanie, wdrożenie, budowę lub eksploatację systemu ….


Zadania Wnioskodawcy finansowane są z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw ….


Można generalnie wskazać, że Wnioskodawca jest powołany do kontroli przestrzegania przepisów obowiązujących w zakresie wykonywania ….


Odnosząc się do pytania Organu dotyczącego wskazania czy Wnioskodawca w ogóle nie jest zarejestrowany w Polsce na potrzeby rozliczania podatku od towarów i usług, w tym nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT-UE Wnioskodawca wskazał, że w ogóle nie jest zarejestrowany w Polsce na potrzeby rozliczania podatku od towarów i usług, w tym nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT-UE.

W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy Wnioskodawca jest urzędem obsługującym organ władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany Wnioskodawca wskazał, że jest urzędem obsługującym organ władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany.


Odnosząc się do pytania Organu dotyczącego wskazania czy względem wszystkich realizowanych przez Wnioskodawcę czynności/zadań Wnioskodawca nie działa w charakterze podatnika stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca wskazał, że względem wszystkich realizowanych czynności/zadań Wnioskodawca nie działa w charakterze podatnika, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy.


W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy Wnioskodawca w ogóle nie wykonuje żadnych czynności/zadań na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych Wnioskodawca wskazał, że w ogóle nie wykonuje żadnych czynności/zadań na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, w których byłby wykonawcą czynności/zadania dla podmiotu trzeciego.

Odnosząc się do pytania Organu dotyczącego wskazania czy pobierane przez Wnioskodawcę …. nie podlegają/nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (Wnioskodawca pobierając opłaty nie działa/nie będzie działał w charakterze podatnika stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy) Wnioskodawca wskazał, że pobierane opłaty …. nie podlegają/nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (Wnioskodawca pobierając opłaty nie działa/nie będzie działał w charakterze podatnika stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy).


W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy usługi doradcze o charakterze ekonomiczno-finansowym i biznesowym są nabywane przez Wnioskodawcę tylko i wyłącznie w celu realizacji przez Wnioskodawcę zadań nałożonych na Wnioskodawcę odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany jako urząd obsługujący organ władzy publicznej Wnioskodawca wskazał, że usługi doradcze o charakterze ekonomiczno-finansowym i biznesowym są nabywane tylko i wyłącznie w celu realizacji zadań nałożonych na niego odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany jako urząd obsługujący organ władzy publicznej. Potwierdzeniem powyższego jest interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 sierpnia 2010 r.


W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy Wnioskodawca dokonuje (będzie dokonywał przed całkowitym zakończeniem realizacji usług doradczych o charakterze ekonomiczno-finansowym i biznesowym) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w rozumieniu przepisów ustawy Wnioskodawca wskazał, że nie dokonuje (i nie będzie dokonywał - przed całkowitym zakończeniem realizacji usług doradczych o charakterze ekonomiczno-finansowym i biznesowym) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.


W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy Wnioskodawca dokonuje (będzie dokonywał przed całkowitym zakończeniem realizacji usług doradczych o charakterze ekonomiczno-finansowym i biznesowym) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w rozumieniu przepisów ustawy Wnioskodawca wskazał, że nie dokonuje (nie będzie dokonywał - przed całkowitym zakończeniem realizacji usług doradczych o charakterze ekonomiczno-finansowym i biznesowym) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.


Odnosząc się do pytania Organu dotyczącego wskazania czy Wnioskodawca świadczy (będzie świadczył przed całkowitym zakończeniem realizacji usług doradczych o charakterze ekonomiczno-finansowym i biznesowym) usługi, do których stosuje się art. 28b ustawy, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczone na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, inne niż zwolnione od podatku od wartości dodanej lub opodatkowane stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca Wnioskodawca wskazał, że nie świadczy (nie będzie świadczył - przed całkowitym zakończeniem realizacji usług doradczych o charakterze ekonomiczno-finansowym i biznesowym) usług, do których stosuje się art. 28b ustawy, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczone na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, inne niż zwolnione od podatku od wartości dodanej lub opodatkowane stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca.


W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania na czym polegają nabywane przez Wnioskodawcę usługi doradcze o charakterze ekonomiczno-finansowym i biznesowym Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z Załącznikiem do umowy, o której mowa we wniosku o interpretację indywidualną "przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług doradczych o charakterze ekonomiczno-finansowym oraz biznesowym na potrzeby realizacji zadań Zamawiającego, powstałych w związku z przejęciem kompetencji dotyczących ….., wynikających z ustawy zmieniającej oraz innych powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności w celu zapewnienia …. przy uwzględnieniu optymalizacji kosztów.


Zamówienie obejmuje świadczenie usług doradztwa o charakterze ekonomiczno-finansowym o strategicznym dla Zamawiającego znaczeniu, obejmujące w szczególności sporządzanie opracowań, osobiste stawiennictwo, udział w negocjacjach, mediacjach i spotkaniach, przygotowywanie propozycji rozwiązań, przygotowywanie elementów dokumentacji przetargowych.

4.4.1 Zamawiający oczekuje świadczenia doradztwa o charakterze ekonomiczno-finansowym i biznesowym dotyczącym wszystkich obszarów przejęcia, przygotowania, budowy, wdrożenia oraz eksploatacji …, w tym w szczególności:

  1. funkcjonowanie procesów operacyjnych i biznesowych ….
  2. generowanie transakcji i naliczanie ….;
  3. oprogramowanie oraz centralna i rozproszona infrastruktura teleinformatyczna systemu ….;
  4. infrastrukturę …., obiekty budowlane ….. wraz z infrastrukturą towarzyszącą;
  5. rozliczenia i płatności związane z …, w tym zasady prowadzenia kont i rozliczeń bankowych;
  6. obsługę użytkownika, w tym kwestie związane z funkcjonowaniem i rozwiązaniami w zakresie urządzeń …, ich dystrybucji, także obsługą konta i umowy użytkowników…;
  7. zasady obsługi przychodów …., kary administracyjne (…);
  8. funkcjonowanie i rozwiązania w zakresie …..;
  9. raportowanie;
  10. funkcjonowanie i rozwiązania w zakresie PR i marketingu (m.in. narzędzia dynamiczne na stronie internetowej i panelu obsługi klienta);
  11. ogólny rozwój ….;
  12. prowadzeniu działań związanych z wdrożeniem i realizacją usługi ….
  13. przygotowanie, budowa, wdrożenie ….

4.4.2. Do zadań Wykonawcy będzie należało w szczególności:

  1. Bieżące wsparcie Zamawiającego w zakresie przejęcia … dla każdego z obszarów …, w tym:
    1. opracowywanie odpowiednich analiz i planów działania mających dokumentować możliwe rozwiązania oraz związane z tym ryzyka;
    2. badania due dilligence aktywów, kontraktów oraz pozostałych zasobów ….;
    3. bieżące wsparcie Zamawiającego w zakresie procedury przejęcia …, w szczególności jako wykonawcy następczego …, w relacjach kontraktowych z obecnym Wykonawcą … oraz ewentualne wsparcie w przygotowaniu stanowisk negocjacyjnych,
  2. Wsparcie Zamawiającego w zakresie optymalizacji oraz modelowania procesów biznesowych …, dostosowywania struktury, organizacji i sposobów funkcjonowania oraz budowy kompetencji Zamawiającego, niezbędnych do realizacji zadań związanych z …;
  3. Wsparcie Zamawiającego w zakresie planowania, przygotowania i realizacji postępowań o udzielenie zamówienia publicznego i innych postępowań mających na celu powierzenie i zlecenie niektórych czynności związanych z … oraz kontrolą prawidłowości jej uiszczania oraz …, w tym w szczególności:
    1. w sporządzaniu opisów przedmiotu zamówienia w zakresie doradztwa ekonomiczno- finansowego i biznesowego,
    2. w szacowaniu wartości przedmiotu zamówienia, kosztorysowanie,
    3. w sporządzaniu modelu wynagradzania prac wykonawców,
    4. w sporządzaniu mechanizmów monitorowania poziomów jakości usług,
    5. w sporządzaniu warunków udziału w postępowaniu oraz kryteriów oceny ofert,
    6. doradztwo w ocenie wniosków oraz składanych ofert, w tym m.in. ocena oferowanych cen i kosztów,
    7. wsparcie w trakcie realizacji postępowania i wyboru wykonawcy, w tym w zakresie udzielania odpowiedzi na pytania oferentów,
    8. przygotowanie elementów strategii i udział w negocjacjach i mediacjach z wykonawcami i innymi podmiotami,
    9. pełnienie funkcji biegłego (w tym w przypadku powołania biegłego przez komisje przetargowe działające w trybie ustawy Pzp),
    10. wsparcie w procesie nadzorowania realizacji powierzanych i zlecanych przez Zamawiającego czynności, przy uwzględnieniu obowiązujących przepisów prawa regulujących dokonywanie tych czynności.
  4. Opracowanie analiz ekonomicznych, finansowych na potrzeby przejęcia, eksploatacji i rozwoju …, w szczególności:
    1. opracowanie modelu finansowego …, w tym planowania finansowo-rzeczowego wpływów i wydatków … w perspektywie krótko-, średnio i długookresowej,
    2. analiza przepływów finansowych oraz rozliczeń w ramach procesów ….;
  5. Wsparcie Zamawiającego w zakresie planowania i opracowywania koncepcji oraz założeń dalszego funkcjonowania … lub opracowanie koncepcji i założeń nowego systemu … w tym m.in.:
    1. opracowywanie harmonogramów i planów prac oraz udzielenie wsparcia organizacyjnego i zarządczego dla zespołów utworzonych w celu realizacji działań w tym zakresie;
    2. opracowywania analiz dotyczących funkcjonowania systemów …w UE i na świecie,
    3. opracowywanie opinii, analiz, memorandów informacyjnych, rekomendacji, studiów wykonalności oraz innych opracowań o charakterze ekonomicznym i finansowym, w tym m.in przy zastosowaniu kryteriów finansowych (np. wskaźników opłacalności oraz wskaźników efektywności kosztowej), jak i niefinansowych z uwzględnieniem analizy wrażliwości,
    4. opracowanie analiz dot. wariantów formuły realizacyjnej, modeli biznesowych, organizacji …, modeli świadczenia usług, interoperacyjności krajowej itp.,
    5. opracowanie strategii ekonomiczno-finansowej dla nowego …;
  6. Inne prace analityczne o charakterze ekonomicznym i finansowym niezbędne do prawidłowego przejęcia, utrzymania i rozwoju … w tym o charakterze:

    1. podatkowym,
    2. rachunkowo-księgowym;
  7. Wskazaniu (oddelegowaniu) ekspertów do bieżącego, codziennego wsparcia Zamawiającego; zgodnie z postanowieniami ustawy zmieniającej oraz innych powszechnie obowiązujących przepisach prawa.


4.4.3. W ramach doradztwa o charakterze ekonomiczno-finansowym i biznesowym w zakresie ww. zadań, Wykonawca będzie:

  1. sporządzał opinie, analizy, rekomendacje, memoranda informacyjne, prezentacje, raporty oraz inne opracowania lub dokumenty, w szczególności dotyczące przejęcia składników majątkowych materialnych i niematerialnych oraz usług …oraz późniejszej eksploatacji, utrzymania, rozbudowy i rozwoju … przez Zamawiającego („Opracowania”);
  2. świadczył usługi doradztwa w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego i innych postępowaniach mających na celu powierzenie i zlecenie niektórych czynności związanych z …, kontrolą prawidłowości …, oraz …. np. poprzez udział w charakterze eksperta w posiedzeniach komisji przetargowych powoływanych do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień publicznych związanych z …;
  3. oddelegowywał ekspertów do bieżącego, codziennego wsparcia Zamawiającego, np.: w celu udzielania konsultacji w zakresie określonym każdorazowo w zleceniu;
  4. uczestniczył w spotkaniach wewnętrznych Zamawiającego, spotkaniach zewnętrznych z udziałem Zamawiającego lub w imieniu Zamawiającego z podmiotami zewnętrznymi;
  5. uczestniczył w negocjacjach i innych spotkaniach z aktualnym wykonawcą … oraz innymi wykonawcami;
  6. opracowywał interdyscyplinarne rekomendacje dotyczące kluczowych rozwiązań systemowych dla Zamawiającego, analizy ryzyka i zagrożeń o charakterze ekonomiczno- finansowym i biznesowym, związane z …;
  7. dokonywał oceny o charakterze ekonomiczno-finansowym i biznesowym materiałów opracowywanych i przekazywanych przez Zamawiającego oraz inne podmioty, w tym w szczególności dokumentów dotyczących przejęcia składników majątkowych materialnych i niematerialnych oraz usług …., ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia ryzyk i zagrożeń dla Zamawiającego.

4.5 Zasady świadczenia usług.

Świadczenie usług objętych zamówieniem odbywać się będzie na następujących zasadach (z uwzględnieniem zasad określonych w Umowie):


4.5.1 Zasady ogólne dotyczące wszystkich usług świadczonych w ramach realizacji zamówienia.


4.5.1.1 Zamawiający przewiduje, że szacunkowy czas zaangażowania Wykonawcy w okresie obowiązywania Umowy może wynieść maksymalnie … godzin.


4.5.1.2 Po rozpoczęciu usług, Wykonawca na własny koszt zapozna się z dotychczasową dokumentacją związaną z zakresem przedmiotu zamówienia.


4.5.1.3 Świadczenie usług doradztwa odbywać się będzie według potrzeb i wskazań Zamawiającego.


4.5.1.4 Zamawiający nie gwarantuje zlecania doradztwa we wskazanym powyżej wymiarze i z tego tytułu Wykonawcy nie przysługują żadne roszczenia.


4.5.1.5 Świadczenie usług będzie odbywało się co do zasady w siedzibie Zamawiającego, rozumianej jako obszar …. Zamawiający przewiduje także świadczenie usług zdalnie (za pomocą środków komunikacji elektronicznej) oraz w miejscach innych niż siedziba Zamawiającego, a uzasadnionych charakterem świadczonych usług.


4.5.1.6 Wykonawca w trakcie realizacji Zamówienia współpracować będzie z zewnętrznymi doradcami technicznymi i prawnymi działającymi w imieniu i na rzecz Zamawiającego.


4.5.1.7 Powierzenie świadczenia konkretnej usługi o charakterze ekonomiczno-finansowym lub biznesowym następować będzie poprzez przekazanie przez Zamawiającego Wykonawcy odpowiedniego zlecenia, wraz z dokumentami i informacjami związanymi ze zleceniem.


4.5.1.8 Usługi będą świadczone w formie określonej każdorazowo przez Zamawiającego w zleceniu, a jeżeli Zamawiający nie określi formy świadczenia usług - w formie, która będzie najbardziej odpowiednia dla charakteru danej czynności.


4.5.1.9 Merytoryczny zakres (tematyka/zagadnienie) usług, w tym analiz, opinii i innych Opracowań, jakie Wykonawca będzie zobowiązany sporządzić w ramach realizacji Zamówienia, określony zostanie każdorazowo w zleceniu.


4.5.1.10 Ze względu na przedmiot realizowanych usług Wykonawca powinien:

    1. zapewnić odpowiedni sposób przechowywania dokumentów (a także zwrot po realizacji Umowy), otrzymywanych w ramach realizowanych usług w poszczególnych sprawach przez cały okres realizacji zamówienia;
    2. umożliwić Koordynatorowi Zamawiającego wgląd do dokumentów przygotowywanych w ramach wykonywania Umowy, udostępnić kopie lub skany oraz udzielić informacji i wyjaśnień o sposobie wykonywania zamówienia;
    3. zapewnić Zamawiającemu bezpośredni kontakt (wszystkimi dostępnymi sposobami) z każdym z ekspertów przez cały czas obowiązywania Umowy;
    4. każde sporządzone Opracowanie i inne dokumenty przygotowane przez Wykonawcę opatrzyć podpisem osoby upoważnionej.


4.5.1.11 Wykonawca będzie udzielał Zamawiającemu informacji o stanie prowadzonych spraw lub zaawansowaniu prac objętych zleceniem.


4.5.1.12 Wykonawca zobowiązuje się do wykorzystania wszelkich posiadanych doświadczeń, najlepszych praktyk, posiadanej wiedzy oraz know-how w celu jak najskuteczniejszego wsparcia i zabezpieczenia interesu Zamawiającego.


4.5.2 Opracowania i inne dokumenty opracowane w ramach świadczenia usług.


4.5.2.1 Zamawiający wymaga, aby sporządzone przez Wykonawcę Opracowania i dokumenty uwzględniały następujące wymagania:

    1. opierały się na należycie zebranym i przeanalizowanym stanie faktycznym, przy czym oczekuje się aktywnego udziału Wykonawcy w ustalaniu stanu faktycznego;
    2. posiadały czytelne odniesienia do odpowiednich (fragmentów) dokumentów źródłowych, do których się odnoszą;
    3. zawierały prezentację scenariuszy rozwiązań zleconego do analizy problemu/zagadnienia oraz zdefiniowane przez Wykonawcę ryzyk, które mogą wystąpić w związku z podjęciem poszczególnych ścieżek postępowania;
    4. prezentowały spójne stanowisko Wykonawcy przy realizacji kolejnych analogicznych co do przedmiotu zleceń z uwzględnieniem stanowiska Zamawiającego zajmowanego w podobnych stanach faktycznych;
    5. zawierały podsumowanie/konkluzję z wnioskami z przeprowadzonych analiz oraz rekomendacje Wykonawcy, chyba że co innego będzie wynikało z treści zlecenia;


4.5.2.2 Wszelkie Opracowania i dokumenty będą sporządzane i przekazywane Zamawiającemu w wersji papierowej oraz elektronicznej (w formacie PDF oraz w formie edytowalnej.doc/.docx).


4.5.2.3 Wszelkie Opracowania i dokumenty będą nazywane według reguły: np. [RRRR MM DD_ projekt_ krótki opis (zakres zlecenia)], gdzie:

    1. RRRR - rok opracowania
    2. MM - miesiąc opracowania
    3. DD - dzień opracowania.


4.5.2.4 Koordynator Umowy z ramienia Zamawiającego lub Strony po wspólnym uzgodnieniu mogą wprowadzić zmiany w sposobie nazywania plików.


4.5.2.15 Podpisane Opracowanie/dokument jest przesyłane drogą elektroniczną (w formacie PDF oraz formacie edytowalnym .doc /.docx) oraz na prośbę Zamawiającego faksem lub listem poleconym.


4.5.2.6 Wykonawca zobowiązuje się dostarczać Koordynatorowi Zamawiającego oryginały sporządzonych Opracowań i dokumentów, opatrzonych podpisami ekspertów je sporządzających, w sposób i terminach określonych w zleceniu lub wynikającym z OPZ.


4.5.3 Spotkania i osobiste stawiennictwo.


4.5.3.1 Osobiste stawiennictwo, celem świadczenia doradztwa o charakterze ekonomiczno- finansowym lub biznesowym, w tym udziału w spotkaniach, odbywać się w przypadkach określonych w zleceniu.


4.5.3.2 Zamiast osobistego stawiennictwa, w przypadkach, gdy nie jest ono konieczne biorąc pod uwagę rodzaj czynności i wagę sprawy, wykorzystywane mogą być stanowiska telekonferencyjne zlokalizowane u Zamawiającego.


4.5.4 Zlecanie usług.


4.5.4.1 Koordynator Zamawiającego przesyła Wykonawcy zlecenie do realizacji.


4.5.4.2 Zamawiający prześle drogą elektroniczną wszelkie niezbędne dokumenty dla realizacji zlecenia - będące w posiadaniu Zamawiającego.


4.5.4.3 Przed akceptacją warunków zlecenia Strony uzgodnią:

    1. merytoryczny zakres usługi;
    2. wymagany termin wykonania i odbioru zlecenia, uwzględniający specyfikę danego zlecenia, jeśli jest on możliwy do wcześniejszego określenia;
    3. szacunkową czasochłonność realizacji usługi, uwzględniającą specyfikę danego zlecenia;
    4. listę ekspertów Wykonawcy, wyznaczonych do realizacji usługi, jeśli jest ona możliwa do wcześniejszego wskazania.


4.5.4.4 W przypadku zapotrzebowania na zwiększenie liczby ekspertów realizujących zlecenie, Wykonawca przed ich skierowaniem do realizacji zlecenia jest zobowiązany do uzyskania zgody Zamawiającego na realizację zlecenia przez poszczególnych ekspertów.


4.5.4.5 W przypadku wątpliwości Wykonawcy odnośnie przedmiotu zlecenia, treści pytania lub przedstawionego stanu faktycznego, a także niekompletnej dokumentacji niezbędnej do realizacji zlecenia Wykonawca kontaktuje się z Zamawiającym niezwłocznie, nie później niż w ciągu 24 godzin od otrzymania zlecenia. W przypadku niekompletnej dokumentacji Koordynator Wykonawcy może zgłosić w drodze elektronicznej konieczność wydłużenia terminu na przyjęcie zlecenia o czas, który upłynie do przesłania kompletu potrzebnych do realizacji zlecenia dokumentów.


4.5.4.6 Wykonawca przedstawi niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 2 dni roboczych, propozycje warunków realizacji zlecenia. W przypadkach uzasadnionych specyfiką zlecenia, Zamawiający na wniosek Wykonawcy może wyrazić zgodę na przedstawienie propozycji warunków realizacji zlecenia w dłuższym terminie.


4.5.4.7 Po otrzymaniu propozycji warunków realizacji zlecenia Zamawiający może je zaakceptować, podjąć negocjacje z Wykonawcą co do czasu, sposobu i terminu wykonania oraz ekspertów realizujących zlecenie, a w razie braku porozumienia może wyznaczyć Wykonawcy odpowiedni termin realizacji zlecenia, uwzględniający stopień jego skomplikowania.

4.5.4.8 W przypadku wątpliwości co do rzetelnego określenia Godzin Pracy Wykonawcy niezbędnych do realizacji zlecenia, Zamawiający zastrzega sobie możliwość do skorzystania z opinii biegłego, który dokona oceny czasochłonności realizacji danego zlecenia. W sytuacji, gdy różnice w obliczeniach Wykonawcy i biegłego będą wynosić powyżej 10%, koszty pracy biegłego pokryje Wykonawca. Ponadto, Wykonawca będzie zobowiązany do realizacji zlecenia w czasie wyliczonym przez biegłego, o ile tylko Zamawiający podejmie taką decyzję.


4.5.4.9 Wykonawca przystąpi do realizacji zlecenia wyłącznie po uprzednim zaakceptowaniu przez Zamawiającego warunków realizacji zlecenia określonych w zleceniu („udzielenie zlecenia”).


4.5.4.10 W przypadku przekazania niekompletnej dokumentacji niezbędnej do realizacji zlecenia, której potrzeba wyniknęła w trakcie realizacji zlecenia i została zgłoszona zgodnie z OPZ powyżej, zadeklarowany czas na realizację zlecenia wydłuża się odpowiednio o czas, który upłynie do uzupełnienia zlecenia o brakujące dokumenty.


W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy Wnioskodawca w ramach zawartej umowy nabywa tylko i wyłącznie usługi doradcze o charakterze ekonomiczno-finansowym i biznesowym, czy też odrębnie, poza usługami doradczymi o charakterze ekonomiczno-finansowym i biznesowym Wnioskodawca nabywa od Wykonawcy towary w rozumieniu przepisów ustawy Wnioskodawca wskazał, że w ramach zawartej umowy nabywa usługi doradcze o charakterze ekonomiczno-finansowym i biznesowym. Poza usługami doradczymi o charakterze ekonomiczno-finansowym i biznesowym nie nabywa od Wykonawcy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (możliwy wyjątek dotyczy nośników, na których został utrwalony utwór, o ile utwór ten w ogóle powstanie - § 10 ust. 2 zawartej umowy).


W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy usługi doradcze o charakterze ekonomiczno-finansowym i biznesowym będą nabywane przez Wnioskodawcę dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, które znajduje się w innym kraju niż siedziba Wnioskodawcy Wnioskodawca wskazał, że usługi doradcze o charakterze ekonomiczno-finansowym i biznesowym nie będą nabywane dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, które znajduje się w innym kraju niż siedziba, albowiem Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej.


Odnosząc się do pytania Organu dotyczącego wskazania czy usługodawca, od którego Wnioskodawca nabywa usługi doradcze o charakterze ekonomiczno-finansowym i biznesowym, jest podatnikiem nieposiadającym siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski Wnioskodawca wskazał, że usługodawca, od którego nabywa usługi doradcze o charakterze ekonomiczno- finansowym i biznesowym, jest podatnikiem nieposiadającym siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.


Ponadto Wnioskodawca wskazał, że podtrzymuje opis stanu faktycznego w złożonym przez siebie wniosku o interpretację indywidualną.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:


  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że nie spełnia on przesłanek do zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że nie spełnia on przesłanek rejestracji podatników VAT UE, o których mowa w punktach:
  • 58 części C3 formularza VAT - R
  • 59 części C3 formularza VAT - R
  • 60 części C3 formularza VAT - R?

Zdaniem Wnioskodawcy ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku, świadczenie usług doradczych, których dotyczy umowa nie stanowi importu usług z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - zwanej dalej "UVAT".


Powyższe wynika stąd, że w związku ze świadczeniem tych usług nie jest on, jako usługobiorca, podatnikiem.


Wnioskodawca nie może być uznawany za podatnika, ponieważ nie spełnia przesłanek z art. 17 ust. 1 pkt 4 UVAT, a ściślej tej wymagającej zarejestrowania lub bycia zobowiązanym do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4 UVAT.


Należy pamiętać, że w przypadku usług obowiązek zarejestrowania dotyczy jedynie podatników, o których mowa w art. 15 UVAT.


Zgodnie zaś z art. 15 ust. 6 UVAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Wydaje się, że umowa zawarta pomiędzy Skarbem Państwa a węgierskim konsorcjum na usługi doradcze ściśle związana jest z zadaniami Wnioskodawcy nałożonymi odrębnymi przepisami prawa. Chodzi o art. … ustawy, które stanowią:


„1. ….

1a. … może powierzyć, w drodze porozumienia, wykonywanie w jego imieniu niektórych czynności związanych z …., w tym przygotowanie, wdrożenie, budowę lub eksploatację …., oraz z kontrolą prawidłowości ….”.


Co więcej na gruncie umowy Wnioskodawca nie występuje w roli uzyskującego należność (opłatę, cenę).


W tej sytuacji Wnioskodawca nie powinien uchodzić za podatnika.


Art. 2 pkt 9, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 15 ust. 1-6, art. 28a-28c, art. 97 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, które są kluczowe dla udzielenia odpowiedzi na postawione pytania, pozostają w zgodzie z art. 9 ust. 1-2, art. 13 ust. 1, art. 43, art. 44, art. 45, art. 196, art. 214 ust. 1-2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - zwanej dalej "dyrektywą".


W tej sytuacji powyższe wnioski formułowane na gruncie przywoływanych przepisów UVAT jawią się jako trafne.


Należy także podkreślić, że na gruncie przedstawionego stanu faktycznego nie zachodzą podstawy do stosowania art. 196 dyrektywy. Po pierwsze dlatego, że Wnioskodawca nie będąc podatnikiem nie jest (i nie musi być) zidentyfikowany do celów VAT - w myśl art. 214 dyrektywy. Po drugie dlatego, że na rzecz Wnioskodawcy nie są świadczone usługi objęte art. 44 dyrektywy (usługi doradcze, o których mowa w umowie są objęte art. 45 dyrektywy).


Skoro tak, to:

  1. wnioskodawca nie spełnia przesłanek do zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług;
  2. wnioskodawca nie spełnia przesłanek rejestracji podatników VAT UE, o których mowa w punktach:
  • 58 części C3 formularza VAT-R,
  • 59 części C3 formularza VAT-R,
  • 60 części C3 formularza VAT-R.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (z zastrzeżeniem art. 2a).


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


Podatnikami, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Przy czym zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Z powołanego art. 15 ust. 6 ustawy wynika, że co do zasady, od opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyłączone są czynności wykonywane przez organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego. Wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy ma miejsce wówczas, gdy spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki:

  • podmiotem dokonującym czynności jest organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ oraz
  • czynność mieści się w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami na ten podmiot, dla realizacji których został on powołany i jednocześnie czynność ta nie jest wykonywana na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
  2. usługobiorcą jest:
  • w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
  • w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
  • w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.


Powołany art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy wskazuje na sytuację, w której podatnikiem staje się nabywca usługi (podlegającej opodatkowaniu na terytorium Polski), jeśli dokonał on nabycia usługi od podmiotu nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, wprowadza mechanizm tzw. odwrotnego obciążenia, który polega na opodatkowaniu podlegających opodatkowaniu na terytorium Polski usług przez usługobiorcę. Warunkiem zastosowania odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy względem usług jest spełnienie warunków dotyczących usługodawcy jak i usługobiorcy.


W myśl art. 2 pkt 9 ustawy świadczenie usług, z tytułu wykonania, których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy stanowi import usług.


Natomiast w myśl art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.


Stosownie do art. 96 ust. 3 ustawy naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako "podatnika VAT czynnego", a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.


Ponadto zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy, podatnicy o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.


Przy czym, w myśl art. 97 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio również do podatników, o których mowa w art. 15, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2, którzy:

  1. nabywają usługi, do których stosuje się art. 28b, jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług;
  2. świadczą usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4, dla podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej.

W myśl art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca - zwane dalej "informacjami podsumowującymi".


Stosownie do art. 97 ust. 4 ustawy naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podmiot, który dokonał zawiadomienia zgodnie z ust. 1, jako podatnika VAT UE.


Wzór zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R w zakresie podatku od towarów i usług stanowi Załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 27 grudnia 2016 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 2301).


W części C.3 formularza VAT-R „Informacje dotyczące wykonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych” wskazano, że część tę wypełniają podatnicy, o których mowa w art. 97 ust. 1, 2, 3 lub 13 ustawy.


Z opisów odnoszących się do pkt 58-60 części C.3 formularza VAT-R wynika, że dotyczą one:

  • podatnika podlegającego obowiązkowi rejestracji jako podatnik VAT czynny, który będzie dokonywał lub dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w tym dostawy, do której stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 3 ustawy, lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub będzie świadczył lub świadczy usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, lub będzie nabywał lub nabywa usługi, do których stosuje się art. 28b ustawy, jeżeli usługi te stanowiłyby u podatnika import usług (pkt 58);
  • podatnika niepodlegającego obowiązkowi rejestracji jako podatnik VAT czynny lub osoba prawna niebędąca podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy, który będzie dokonywał lub dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (pkt 59);
  • podatnika niepodlegającego obowiązkowi rejestracji jako podatnik VAT czynny, który będzie świadczył lub świadczy usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, lub będzie nabywał lub nabywa usługi, do których stosuje się art. 28b ustawy, jeżeli usługi te stanowiłyby u podatnika import usług (pkt 60).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w związku z przejęciem kompetencji dotyczących …, dla zapewnienia skutecznego i efektywnego przejęcia …., prawidłowego przygotowania, budowy, wdrożenia, eksploatacji i zorganizowania w ramach … oraz ….. zawarł umowę z węgierskim konsorcjum dotyczącą usług doradczych o charakterze ekonomiczno-finansowym oraz biznesowym.

Natomiast wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy w związku z nabyciem usług doradczych od kontrahenta z Węgier ma obowiązek do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług (pytanie nr 1) oraz jako podatnik VAT UE (pytanie nr 2).


Wnioskodawca wskazał, że poza usługami doradczymi nie nabywa od konsorcjum towarów oraz, że przed całkowitym zakończeniem realizacji usług doradczych nie dokonuje (i nie będzie dokonywał) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jak również nie świadczy i nie będzie świadczył usług, do których stosuje się art. 28b ustawy, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczone na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, inne niż zwolnione od podatku od wartości dodanej lub opodatkowane stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca.


Zatem mając na uwadze okoliczności niniejszej sprawy oraz wyżej cytowane przepisy dotyczące podatku od towarów i usług odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy należy rozstrzygnąć, czy nabyte od kontrahenta z Węgier usługi doradcze podlegają opodatkowaniu w Polsce oraz czy w związku z ich nabyciem Wnioskodawca winien rozpoznać import usług.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.


Zauważyć należy, że przy ustalaniu miejsca świadczenia usług istotne jest czy usługa jest świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy czy też na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy.


I tak, zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.


Natomiast stosownie do ogólnej zasady wyrażonej w art. 28c ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.


Przy czym stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania rozdziału 3 w zakresie określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powołany powyżej art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Użyta w przedmiotowym przepisie nazwa „podatnik” odnosi się w zasadzie do „przedsiębiorcy” prowadzącego działalność gospodarczą. Podatnikiem według tej regulacji jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Ustawodawca wskazując na działalność gospodarczą odnosi się do jej definicji zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy z jednoczesnym uwzględnieniem art. 15 ust. 6 ustawy. Za podatników, w świetle art. 28a pkt 1 ustawy, uznawane są również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich. Natomiast przepis art. 28a pkt 2 ustawy uszczegóławia normę zawartą w pkt 1 lit. a, przez wskazanie, że pojęcie podatnika, na potrzeby ustalania miejsca świadczenia usług, obejmuje również sytuację, gdy podatnik, który wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, nabywa usługi dla czynności niepodlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy.


Wnioskodawca wskazał, że jest urzędem administracji rządowej obsługującym organ władzy publicznej, tj. …., w zakresie zadań nałożonych na ten podmiot odrębnymi przepisami prawa. Wnioskodawca został powołany do kontroli przestrzegania przepisów dotyczących …. Wnioskodawca wskazał, że nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowany na potrzeby rozliczania podatku od towarów i usług, w tym nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT-UE. Wnioskodawca stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - względem wszystkich realizowanych zadań nie działa w charakterze podatnika. Wnioskodawca nie wykonuje żadnych czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, w których byłby wykonawcą czynności na rzecz podmiotu trzeciego. Wnioskodawca wskazał również, że usługi doradcze nabywa tylko i wyłącznie w celu realizacji zadań nałożonych na niego odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany jako urząd obsługujący organ władzy publicznej.


Zatem uwzględniając treść art. 15 ust. 6 ustawy należy uznać, że w analizowanej sprawie Wnioskodawca nie wpisuje się w dyspozycję zawartą w art. 28a ustawy, w związku z czym nie może być uznany za podatnika, w rozumieniu tego przepisu.


W konsekwencji miejsce świadczenia a tym samym opodatkowania nabywanych przez Wnioskodawcę usług doradczych należy rozstrzygać na podstawie przepisów regulujących miejsce świadczenia usług na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy. Ogólna zasada dotycząca miejsca świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, określona w art. 28c ustawy ma zastosowanie, gdy przepisy szczególne, o których mowa w art. 28c ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n ustawy nie przewidują innych zasad ustalenia ich miejsca świadczenia. W analizowanym przypadku dla usług doradczych nabywanych przez Wnioskodawcę nie znajdują zastosowania szczególne zasady określone w art. 28c ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n ustawy. Zatem w analizowanym przypadku zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28c ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług doradczych jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. Węgry. Innymi słowy usługi doradcze nabywane przez Wnioskodawcę od węgierskiego konsorcjum nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.


Tym samym skoro miejscem świadczenia a tym samym opodatkowania usług doradczych, jest terytorium Węgier, ich nabycie nie stanowi dla Wnioskodawcy importu usług, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy.


W konsekwencji skoro przed całkowitym zakończeniem realizacji usług doradczych Wnioskodawca nie dokonuje (i nie będzie dokonywał) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jak również nie świadczy i nie będzie świadczył usług, do których stosuje się art. 28b ustawy oraz w związku z nabyciem usług doradczych Wnioskodawca nie jest zobowiązany do rozpoznania na terytorium Polski importu usług Wnioskodawca nie ma obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i art. 97 ust. 4 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie spełnia przesłanek do zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług oraz nie spełnia przesłanek rejestracji podatników VAT UE, o których mowa w punktach 58 - 60 części C3 formularza VAT-R należy uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

W myśl art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018, poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj