Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-1.4011.85.2019.2.AGR
z 19 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2019 r. (data wpływu 27 marca 2019 r.), uzupełnionym w dniach 15 i 18 kwietnia 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • uznania za przychód Wnioskodawcy należności z tytułu promocyjnej sprzedaży nagród za cenę 1 zł – jest prawidłowe,
  • uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie nagród, które zostaną sprzedane w ramach akcji promocyjnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uznania za przychód Wnioskodawcy należności z tytułu promocyjnej sprzedaży nagród za cenę 1 zł oraz w zakresie uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie nagród, które zostaną sprzedane w ramach akcji promocyjnej.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14f § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 8 kwietnia 2019 r. nr 0112-KDIL3-1.4011.85.2019.1.AGR, na podstawie art. 169 § 1 i 2 tej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie wysłano w dniu 8 kwietnia 2019 r., skutecznie doręczono w dniu 12 kwietnia 2019 r., natomiast w dniu 15 kwietnia 2019 r. uzupełniono wniosek o brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest jednym ze wspólników Przedsiębiorstwa „A” (dalej: „Spółka”). Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja lodów. Spółka jako organizator (dalej: „Organizator”) planuje zorganizować promocję (dalej: „Promocja”). Celem Promocji będzie intensyfikacja sprzedaży wybranych produktów marki „Ax” z dostępnych stoków magazynowych, będących w ofercie Organizatora.


W Promocji będą mogły brać udział osoby fizyczne lub prawne, będące Dystrybutorem „A” spółka . Promocja będzie trwała w oznaczonym okresie.

Laureatami Promocji uprawnionymi do otrzymania nagrody będą wszyscy jej uczestnicy (Uczestnicy) wskazani powyżej (Dystrybutorzy), którzy spełnią następujące warunki: w określonym przedziale czasu złożą zamówienie na produkty (lody), wpłacą zadatek, zakupią i odbiorą zamówione produkty (lody).

W przypadku zakupu produktów (lodów) Uczestnicy promocji otrzymają nagrody, którymi będą skutery albo samochody osobowe. Nagradzanie Uczestników promocji polegać będzie na sprzedaży przez Organizatora na rzecz danego Uczestnika skutera bądź samochodu osobowego za tzw. symboliczną złotówkę (1 zł). Wartość sprzedanej za tzw. symboliczną złotówkę (1 zł) nagrody uzależniona będzie od wartości dokonanych przez Uczestnika zakupów produktów w ramach Promocji.

W celu realizacji Promocji Spółka zakupi nagrody.

Dodatkowo: Spółka jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, na którym ciąży nieograniczony obowiązek podatkowy.

Planowana organizacja Promocji wynika z faktu, że w warunkach gospodarki rynkowej, którą cechuje stale rosnąca konkurencja, Spółka podejmuje ustawicznie działania marketingowe zmierzające do zwiększenia jej rozpoznawalności oraz sprzedawanych przez nią towarów, co w efekcie ma prowadzić do zwiększenia obrotów lub przynajmniej do podtrzymania popytu na dotychczasowym poziomie. Działania marketingowe (w tym organizacja Promocji) również wpływają pozytywnie na budowanie relacji z kontrahentami, na ich lojalność, a co za tym idzie na wygenerowanie większego zysku. Działania podejmowane przez Spółkę będą wyłącznie w celu zwiększenia sprzedaży i atrakcyjności produktów Spółki, oraz utrzymania określonej pozycji na rynku. Pozostaną zatem w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością i będą miały na celu zwiększenie przychodów osiąganych przez Spółkę.

Faktury dokumentujące wydatki związane z nabywanymi towarami – nagrodami będą wystawione na Spółkę. Nabywane towary – nagrody będą służyły Spółce do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Między Wnioskodawcą a Uczestnikami - nabywcami towarów i nagród w ramach Promocji nie będzie istniał związek o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, ze zm.).

Sprzedaż nagród za symboliczną złotówkę będzie dokumentowana przez Spółkę fakturą.

Wnioskodawca rozlicza przychody, koszty ich uzyskania, wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 8 ust. 1, ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. tj. proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku Spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy przychodem podatkowym Wnioskodawcy z tytułu sprzedaży przez Spółkę na rzecz Uczestników w ramach Promocji nagród za cenę 1 zł (poniżej wartości rynkowej nagród – gdy jednocześnie cena ta będzie niższa od ceny zakupu tych nagród przez Spółkę) będzie kwota odpowiadająca promocyjnej cenie sprzedaży 1 zł, pomniejszonej o należny podatek od towarów i usług, proporcjonalnie do udziału Wnioskodawcy w zysku Spółki?
  2. Czy wydatki Spółki na nabycie nagród, które zostaną sprzedane na rzecz Uczestników Promocji za cenę 1 zł stanowić będą koszt uzyskania przychodu dla Wnioskodawcy proporcjonalnie do jego udziału w zysku?

Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. 1

Na wstępie należy wskazać, że zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. la, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe. Jak stanowi przepis ust. 2 pkt 1 tego artykułu, zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Zasadniczo podatnik uzyskujący przychody z prowadzonej działalności gospodarczej za przychody takie uznaje osiągnięte w roku podatkowym także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.). Przychodem podatkowym nie jest przy tym kwota należnego podatku od towarów i usług.

W przedstawionym stanie faktycznym, gdy Spółka sprzeda na rzecz Uczestników nagrody za symboliczną złotówkę, Wnioskodawca uzyska przychód podatkowy w kwocie 1 zł pomniejszonej o należny podatek od towarów i usług (proporcjonalnie do jego udziału w Spółce).

Przychodem Wnioskodawcy w ramach akcji promocyjnej (sprzedaży nagród za 1 zł) będzie kwota należna pomniejszona o należny podatek od towarów i usług (proporcjonalnie do udziału w Spółce). Będzie to bowiem kwota należna, wierzytelność, roszczenie z tytułu sprzedaży nagród na rzecz Uczestników Promocji z 1 zł. Przychodem są zatem wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, których rzeczywiste otrzymanie, a w niektórych przypadkach już sam fakt, że są należne, powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Co do zasady, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa. Przychodami należnymi są przychody, które w następstwie działalności gospodarczej stały się należnością (wierzytelnością), chociaż faktycznie jeszcze ich nie uzyskano. Z tak określonych przychodów wyłączeniu podlegają wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Wobec braku legalnej definicji pojęć „bonifikata” „skonto”, za celowe należy uznać odwołanie się do ich wykładni językowej. Przyjmując za Nowym Słownikiem Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003 – bonifikata to „zniżka, ustępstwo od ustalonej ceny towaru na rzecz nabywcy”. Zatem bonifikata to obniżka ceny przyznawana, zwykle jako zachęta do zwiększenia zakupów albo forma rekompensaty z powodu faktycznie poniesionej lub przewidywanej straty kontrahenta. Natomiast skonto to „procentowe zmniejszenie sumy należności, przyznane nabywcy towaru na warunkach kredytowych, w razie zapłaty należności gotówką przed umówionym terminem”. Z powyższych wyjaśnień można więc wywieść, że użyte w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. pojęcia „bonifikata” i „skonto” są dwoma rodzajami rabatu, tj. obniżki ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażonej procentowo lub kwotowo.

W takim przypadku, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., przychodem podatkowym ze sprzedaży nagrody jest jego promocyjna cena, którą Uczestnik Promocji ma prawo uzyskać/zapłacić po spełnieniu warunków wskazanych w Promocji, stanowiąca kwotę netto (bez podatku od towarów i usług) - dla Wnioskodawcy będzie to przychód proporcjonalnie do jego udziału w zysku Spółki.

Tak też uznają organy podatkowe, m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 19 maja 2017 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.36.2017.2.ANK, odnosząc się do sytuacji, w której spółka z o.o. (w ramach strategii marketingowej) sprzedawała klientom (podmiotom niepowiązanym), dokonującym zakupu większej ilości sztuk danych towarów lub zakupu towarów za określoną wartość, inne towary po cenie niższej niż wartość rynkowa, np. za 1 zł (cena ta była niższa niż cena, jaką spółka zapłaciła za zakup tych towarów). Organ podatkowy uznał, że warunkowo udzielone przez spółkę rabaty stanowią bonifikatę w rozumieniu ww. art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w związku z tym: „(...) przychodem podatkowym ze sprzedaży towaru jest jego promocyjna cena, którą klient ma prawo uzyskać/zapłacić po spełnieniu warunków wskazanych we wniosku, stanowiąca kwotę netto (bez podatku od towarów i usług). (...)”.

W ocenie Wnioskodawcy, przychodem podatkowym Wnioskodawcy z tytułu sprzedaży na rzecz Uczestników w ramach Promocji nagród za cenę 1 zł (poniżej wartości rynkowej nagród – gdy jednocześnie cena ta jest niższa od ceny zakupu tych nagród przez Spółkę) będzie kwota odpowiadająca promocyjnej cenie sprzedaży 1 zł, pomniejszonej o należny podatek VAT, proporcjonalnie do udziału Wnioskodawcy w zysku Spółki.

Ad. 2

Stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy. Aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu muszą być spełnione następujące warunki:

  • poniesienie wydatku przez podatnika,
  • definitywne (rzeczywiste) poniesienie wydatku,
  • istnienie związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą,
  • poniesienie wydatku (kosztu) w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła,
  • właściwe udokumentowanie.

Wydatki na zakup towarów handlowych generalnie wykazują związek z przychodami podatnika. Nie ma zatem przeszkód, aby wydatki te podatnik zaliczył do kosztów uzyskania przychodów (o ile oczywiście są one racjonalne, ekonomicznie uzasadnione i właściwie udokumentowane). Dotyczy to również sytuacji, gdy nabyte towary są następnie oferowane klientom – w ramach akcji marketingowej – po promocyjnej cenie, nawet niższej od ceny rynkowej czy ceny zakupu tych towarów (o ile oczywiście ma to swoje uzasadnienie). Podobnie wynika z interpretacji indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej: z dnia 19 maja 2017 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.79.2017.1.ANK oraz z dnia 15 marca 2017 r., nr 2461-IBPB-1-2.4510.106.2017. 1.ANK.

Podsumowując, wydatki Spółki na nabycie nagród, które zostaną sprzedane na rzecz Uczestników Promocji za cenę 1 zł stanowić będą koszt uzyskania przychodu dla Wnioskodawcy proporcjonalnie do jego udziału w zysku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • uznania za przychód Wnioskodawcy należności z tytułu promocyjnej sprzedaży nagród za cenę 1 zł – jest prawidłowe,
  • uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie nagród, które zostaną sprzedane w ramach akcji promocyjnej – jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 505) spółkami handlowymi są: spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna.

Stosownie do przepisu art. 4 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych określenie spółka osobowa oznacza spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną.


Na mocy art. 22 § 1 Kodeksu spółek handlowych spółką jawną jest spółka osobowa, która prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą, a nie jest inną spółką handlową.

Z powyższego wynika, że spółka jawna jest osobową spółką prawa handlowego i tym samym, nie posiada osobowości prawnej. Z punktu widzenia prawa podatkowego podatnikami są poszczególni wspólnicy tej spółki.

W myśl art. 5a pkt 26 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną - oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 28.

Zgodnie z art. 5a pkt 28 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce – oznacza to:

  1. spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),
  2. spółkę kapitałową w organizacji,
  3. spółkę komandytowo-akcyjną mającą siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Sposób opodatkowania dochodu z udziału w spółce osobowej będzie uzależniony od cywilnoprawnego statusu danego wspólnika. Jeżeli wspólnikiem spółki jawnej jest osoba fizyczna, to dochód z udziału w tej spółce będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

W związku z powyższym, wielkość przychodu przypadającego na podatnika (wspólnika spółki niebędącej osobą prawną) określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Jak stanowi art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Co do zasady należą do nich wszystkie przychody osiągane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem przychodów wymienionych w art. 14 ust. 3 tej ustawy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest jednym ze wspólników Spółki jawnej. Spółka planuje zorganizować promocję, w której będą mogły brać udział osoby fizyczne lub prawne, będące Dystrybutorem Spółki jawnej. Laureatami Promocji uprawnionymi do otrzymania nagrody będą wszyscy jej uczestnicy, którzy spełnią następujące warunki: w określonym przedziale czasu złożą zamówienie na produkty Spółki, wpłacą zadatek, zakupią i odbiorą zamówione produkty. Nagradzanie Uczestników promocji polegać będzie na sprzedaży przez Organizatora na rzecz danego Uczestnika skutera bądź samochodu osobowego za tzw. symboliczną złotówkę (1 zł). Sprzedaż nagród za symboliczną złotówkę będzie dokumentowana przez Spółkę fakturą.

Przepisy prawa podatkowego wskazują, że przychodem z działalności gospodarczej są kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (a więc cena wyrażona w umowie sprzedaży). Podkreślić należy, że jak wynika z dalszych przepisów, cena powinna odpowiadać wartości rynkowej.

W związku z powyższym, jeżeli cena bez uzasadnionej przyczyny (brak wyraźnego związku ze sprzedażą promocyjną), znacznie odbiega od wartości rynkowej rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej.

Należy zatem mieć na uwadze, że w sytuacji gdy nagroda jest sprzedawana za promocyjną cenę 1 zł, co do zasady mamy do czynienia z ceną odbiegającą od ceny rynkowej, a w konsekwencji z zaniżeniem przychodu.

Natomiast, należy zauważyć, że Wnioskodawca ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, by działalność gospodarcza była dla Niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne rabaty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Jednakże stosując rabaty cenowe i mając na uwadze obowiązek dokumentowania zdarzeń gospodarczych zgodnie ze stanem faktycznym, Wnioskodawca powinien ten fakt udokumentować odpowiednimi dowodami, z których jednoznacznie wynikać będzie jakim odbiorcom i w jakich okolicznościach przysługuje zakup nagrody w obniżonej cenie. Należy przy tym wyraźnie zaznaczyć, że stosowanie znacznych rabatów jest niedopuszczalne w zakresie jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności. Tak więc każdy zastosowany upust winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tj. zarobku.

W świetle przywołanych powyżej przepisów prawa podatkowego oraz w odniesieniu do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, tutejszy Organ stwierdza, że w sytuacji dokonania przez spółkę jawną sprzedaży nagrody w cenie promocyjnej w ramach sprzedaży promocyjnej, przychodem Wnioskodawcy stosownie do art. 14 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie kwota należna z tytułu sprzedaży produktu, odpowiadająca promocyjnej cenie sprzedaży 1 zł, pomniejszonej o kwotę należnego podatku od towarów i usług, proporcjonalnie do posiadanego przez Wnioskodawcę udziału w zysku spółki jawnej.

W odniesieniu do pytania drugiego przedstawionego we wniosku należy stwierdzić, że zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Wobec powyższego, aby określony wydatek mógł zostać uznany za koszt uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej winien, w myśl powołanego wyżej przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

  • musi pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie może znajdować się na liście wydatków nieuznanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • musi być właściwie udokumentowany.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wykazu wydatków, który przesądzałby o ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, zatem przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, tak aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości. W takim ujęciu kosztami tymi będą zarówno wydatki pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Należy jednak pamiętać o tym, że wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów (lub na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów) obciąża podatnika. Podatnik kwalifikując poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów powinien kierować się podstawową zasadą zaistnienia związku przyczynowo – skutkowego pomiędzy poniesionym kosztem, a możliwością osiągnięcia z tego tytułu przychodu, albowiem to na nim spoczywa ciężar udowodnienia, że jego poniesienie ma (lub może mieć) wpływ na wysokość osiąganych przychodów (lub na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów). Ustawodawca wyraźnie wiąże koszty uzyskania przychodów z celem ich poniesienia, jakim jest osiągnięcie przychodu. Dokonując powyższej kwalifikacji podatnik winien mieć również na uwadze negatywny katalog kosztów zawarty w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego kwestię zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie rzeczy (nagród), które sprzedawane będą za cenę rabatową 1 zł w ramach organizowanej przez Spółkę sprzedaży promocyjnej, w celu uatrakcyjnienia sprzedaży, należy rozpatrywać na gruncie ogólnych zasad sformułowanych w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że skoro sprzedaż promocyjna, o której mowa we wniosku, jak wskazał Wnioskodawca, ma na celu zwiększenie sprzedaży i atrakcyjności produktów Spółki oraz utrzymania określonej pozycji na rynku, prowadzona będzie w sposób zachęcający Dystrybutorów do nabywania produktów Spółki, co wpłynie na zwiększenie sprzedaży, to wydatki poniesione tytułem zakupu rzeczy (nagród) sprzedawanych w cenie rabatowej 1 zł dla klientów mogą stanowić koszty podatkowe pod warunkiem należytego ich udokumentowania.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że działania podejmowane przez Spółkę będą wyłącznie w celu zwiększenia sprzedaży i atrakcyjności produktów Spółki, oraz utrzymania określonej pozycji na rynku. Pozostaną zatem w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością i będą miały na celu zwiększenie przychodów osiąganych przez Spółkę. Działania marketingowe (w tym organizacja Promocji) również wpływają pozytywnie na budowanie relacji z kontrahentami, na ich lojalność, a co za tym idzie na wygenerowanie większego zysku. Faktury dokumentujące wydatki związane z nabywanymi towarami – nagrodami będą wystawione na Spółkę.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że wydatki Spółki na nabycie nagród, które zostaną sprzedane na rzecz Uczestników Promocji za cenę 1 zł, Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, proporcjonalnie do posiadanego udziału w zysku spółki jawnej, stosownie do art. 22 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto informuje się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Oznacza to, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych wspólników spółki jawnej.

Odnosząc się do powołanych pism urzędowych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj