Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.77.2019.2.JS
z 18 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2019 r. (data wpływu 12 lutego 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 kwietnia 2019 r. (data nadania 11 kwietnia 2019 r., data wpływu 11 kwietnia 2019 r.) na wezwanie Nr 0114-KDIP2-1.4010.77.2019.1.JS z dnia 4 kwietnia 2019 r. (data nadania 4 kwietnia 2019 r, data doręczenia 5 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy projekty realizowane przez Wnioskodawcę, stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 w zw. z art. 4a pkt 27 i 28 ww. ustawy, która uprawnia do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 18d cyt. ustawy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie w zakresie ulgi badawczo-rozwojowej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest dynamicznie rozwijającą się spółką zajmującą się m.in. tworzeniem oprogramowania oraz projektowaniem i produkcją zaawansowanego technologicznie sprzętu dla przemysłu. W ramach swojej struktury posiada m.in. zespół programistów o wysokich kwalifikacjach. Przedmiotem wniosku są poniższe projekty informatyczne:


  1. X

Projekt ma na celu wprowadzenie innowacyjnej usługi internetowej wspomagającej proces poszukiwania pracy opartej o automatyczną strukturalizację tekstu ofert. W trakcie realizacji projektu stworzono system o następujących cechach:

  • automatyczne pozyskiwanie ofert pracy z Internetu na podstawie danych zbieranych przez roboty internetowe (scrapers/crawlers),
  • automatyczna analiza tekstu ogłoszenia i wydobywanie informacji potrzebnych do skatalogowania ogłoszenia (budowa strukturalnej wersji oferty z danych tekstowych nie posiadających żadnej struktury),
  • składowanie strukturalnej informacji o ofercie w bazie danych,
  • wielokryterialne wyszukiwanie ofert oparte o:
    1. tytuł ogłoszenia,
    2. język w jakim zostało opublikowane,
    3. miejsce pracy,
    4. firmę poszukującą pracownika,
    5. umiejętności wymagane do wykonywania danej pracy,
    6. sektor przemysłu do jakiego należy dane stanowisko,
    7. rodzaj umowy i wymiar czasu pracy,
  • automatyczna okresowa aktualizacja ofert w bazie


Innowacyjność rozwiązania polega na szerokiej automatyzacji procesu przetwarzania tekstów ogłoszeń. Oferty pracy pozyskiwane ze stron internetowych są bardzo różnorodne i nie posiadają wspólnej struktury. Aby móc zastosować wyszukiwanie wielokryterialne należy najpierw zbudować taką strukturę na bazie tekstu ogłoszenia. W tym celu, w projekcie wykorzystano szereg technologii z dziedziny przetwarzania języka naturalnego (Natural Language Processing) takich jak: wydobywanie informacji z tekstu (Information Extraction) czy automatyczne rozpoznawanie języka naturalnego (Language Identification). W projekcie wykorzystano również mechanizmy przetwarzania informacji przestrzennej, w szczególności geolokalizacji obiektów. Wstępne badania rynkowe przeprowadzone przez Wnioskodawcę, dotyczące systemów wyszukiwania ofert pracy potwierdziły, że zastosowanie automatyzacji przetwarzania ofert jest nowatorskim podejściem i wnosi całkowicie nową jakość do tego typu rozwiązań.


  1. Y

Realizowany projekt ma na celu usprawnienie pracy kancelarii prawnych w zakresie przetwarzania danych umów pożyczkowych i przygotowywania pozwów sądowych przez zastosowanie metod automatycznego przetwarzania tekstu. W ramach projektu opracowano oprogramowanie realizujące następujące funkcje:

  • analiza skanów dokumentów umowy pożyczki i automatyczna ekstrakcja informacji z tych dokumentów,
  • ewentualna korekta wydobytych danych wykonywana przez użytkownika,
  • automatyczne generowanie pozwu sądowego na podstawie przetworzonej informacji,
  • składowanie dokumentów umowy pożyczki, ekstrahowanych danych oraz wygenerowanego pozwu w bazie danych do celów statystycznych,
  • zarządzanie ww. składowanymi informacjami,
  • zarządzanie informacjami rozliczeniowymi związanymi z obsługą umów pożyczek przez kancelarię.


Rozwijany system został stworzony jako aplikacja internetowa, w związku z czym nie wymaga dodatkowej instalacji ani infrastruktury w kancelarii, jedynym wymaganiem jest dostęp do Internetu. Innowacyjność systemu związana jest z wykorzystaniem technik optycznego rozpoznawania znaków (OCR) oraz metod ekstrakcji informacji z tekstu (Information Extraction) do przetwarzania skanowanych dokumentów. Wydobywanie informacji z tekstu jest elementem szerszej gałęzi badań znanej pod nazwą przetwarzania języka naturalnego (Natural Language Processing) a zrealizowany projekt otwiera perspektywę dalszych innowacji w tym zakresie. Wstępna analiza rynku przeprowadzona przez Wnioskodawcę nie wykazała również istnienia podobnych systemów przetwarzania informacji w kancelariach prawnych.


Projekt Y został już zakończony, natomiast projekt X jest jeszcze w trakcie realizacji.


Praca nad projektami jest prowadzona w sposób systematyczny, w dłuższym okresie czasu oraz w oparciu o bieżące monitorowanie postępów oraz ocenę osiągnięcia wyznaczonych celów biznesowych oraz technologicznych.


Czas pracy poświęcany na opisane projekty jest skrupulatnie i na bieżąco rejestrowany.


Prace realizowane w ramach opisanych projektów ukierunkowane są na nowe, innowacyjne odkrycia i ustalenia. Wnioskodawca przeprowadza je na podstawie oryginalnych, nietuzinkowych założeń i hipotez. Prace dotyczące projektów mają charakter twórczy. Opracowane w ramach projektów rozwiązania mogą być potencjalnie wykorzystane w kolejnych projektach realizowanych przez Wnioskodawcę.


Wnioskodawca nie prowadzi swojej działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej wymagającej określonych zezwoleń.


Pismem z dnia 11. 04. 2019 r. Wnioskodawca doprecyzował, że działalność opisana we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej polega na nabywaniu, łączeniu, kształtowaniu i wykorzystywaniu dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług.

Wskazane we wniosku projekty B+R obejmują pilotaż/wersję testową.


Prace w zakresie działalności badawczo-rozwojowej opisanej we wniosku o wydanie interpretacji nie mają/nie będą miały charakteru prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany.


Ponadto, Wnioskodawca prowadził/prowadzi prace w zakresie wskazanych we wniosku projektów z myślą o prowadzeniu w przyszłości podobnych projektów badawczo-rozwojowych przy wykorzystaniu zdobytej dzięki temu wiedzy i doświadczeń.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy zarówno w stanie prawnym do 1 października 2018 r. oraz od 1 października 2018 r. projekty realizowane przez Wnioskodawcę, zgodnie z przedstawionym opisem, stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 w zw. z art. 4a pkt 27 i 28 ustawy o CIT, która uprawnia do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 18d ww. ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno w stanie prawnym do 1 października 2018 r. oraz od 1 października 2018 r. projekty realizowane przez Wnioskodawcę, zgodnie z przedstawionym opisem, stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 w zw. z art. 4a pkt 27 i 28 ustawy o CIT, która uprawnia do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 18d ww. ustawy.

Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.


Zgodnie z art. 4a pkt 27 ustawy o CIT (stan prawny do 1 października 2018 r.) badania naukowe oznaczają:

  1. badania podstawowe - oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
  2. badania stosowane - prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,
  3. badania przemysłowe - badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub w wprowadzenia znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologu generycznych.

Zgodnie z art. 4a pkt 27 ustawy o CIT (stan prawny od 1 października 2018 r. ), badania naukowe oznaczają:

  1. badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (dalej: „ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce”),
  2. badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, badania podstawowe rozumiane są jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne.


Na mocy art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, badania aplikacyjne rozumiane są jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.


Zgodnie z art. 4a pkt 28 ustawy o CIT (stan prawny do 1 października 2018 r. ), prace rozwojowe oznaczają nabywanie łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki technologu i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń w szczególności:

  1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt me został określony,
  2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Na mocy art. 4a pkt 28 ustawy o CIT (stan prawny od 1 października 2018 r.), prace rozwojowe oznaczają prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Zgodnie z tym przepisem za prace rozwojowe rozumie się działalność obejmującą nabywanie łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.


Mając na uwadze przytoczone powyżej ramy prawne, o prowadzeniu działalności badawczo-rozwojowej można mówić, gdy realizowane projekty:

  • mają twórczy charakter,
  • są prowadzone w systematyczny sposób,
  • mają określony cel - zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań.


Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie wskazane powyżej cechy występują w przypadku projektów realizowanych przez Wnioskodawcę. Działalność jaka jest realizowana przez Wnioskodawcę, w ramach prac nad projektami jest nastawiona na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego lub wtórnego charakteru. Projekty nie powielają prostych i funkcjonujących na rynku typowych koncepcji. Na rynku nie są dostępne rozwiązania o wystarczająco porównywalnych funkcjonalnościach. W przypadku opisanych we wniosku projektów nie występuje element standaryzacji, a cele jakie są zakładane do osiągnięcia wymagają unikatowego podejścia oraz twórczej pracy koncepcyjnej od samego początku realizacji prac projektowych.


Działalność badawczo-rozwojowa musi być również podejmowana w systematyczny sposób. W opinii Wnioskodawcy, przesłanka ta oznacza wyłączenie czynności incydentalnych podatnika i konieczność poszukiwania takich przejawów jego aktywności, które prowadzone są w uporządkowany oraz regularny sposób. Prace jakie Wnioskodawca realizuje w ramach projektów nie mają incydentalnego charakteru, lecz wykonywane są w systematyczny sposób. Działania w ramach projektów są podejmowane w sposób zaplanowany, a osiąganie wyznaczonych celów biznesowych oraz technologicznych jest na bieżąco monitorowane.

Działalność badawczo-rozwojowa musi także mieć określony cel, tj. powinna być nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań. Podejmowane przez Wnioskodawcę w ramach projektów aktywności ze swej istoty zmierzają do uzyskania specjalistycznej wiedzy, która obejmuje również wiedzę nieodstępną na rynku. Nie ulega wątpliwościom, że zespoły uczestniczące w pracach nad projektami zmierzają do zdobycia nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług. Pracownicy Wnioskodawcy, pracując nad projektami, uzyskują w ten sposób nowe umiejętności, które mogą wykorzystać do projektowania nowych produktów i usług oferowanych klientom Wnioskodawcy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie ustalenia, czy projekty realizowane przez Wnioskodawcę, stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 w zw. z art. 4a pkt 27 i 28 ww. ustawy, która uprawnia do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 18d cyt. ustawy – należy uznać za prawidłowe.


Mając na uwadze przedstawione stany faktyczne, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj