Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.41.2019.2.BM
z 12 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 stycznia 2019 r. (data wpływu 28 stycznia 2019 r.), uzupełnionym 22 marca 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

  • zarówno Segment Cash Handling, który zostanie przeniesiony do Nowej Spółki w wyniku Podziału, jak i Segment Security (pozostający w Spółce), stanowią z osobna zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o PDOP,
  • wartość rynkowa składników majątkowych przenoszonych do Nowej Spółki w wyniku Podziału nie będzie stanowiła po stronie Spółki przychodu podatkowego

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2019 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, ustalenia, czy:

  • zarówno Segment Cash Handling, który zostanie przeniesiony do Nowej Spółki w wyniku Podziału, jak i Segment Security (pozostający w Spółce), stanowią z osobna zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o PDOP,
  • wartość rynkowa składników majątkowych przenoszonych do Nowej Spółki w wyniku Podziału nie będzie stanowiła po stronie Spółki przychodu podatkowego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego pismem z 5 marca 2019 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.41.2019.1.BM wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 22 marca 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

1. Zakres działalności Spółki.

Wnioskodawca (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym i podlega opodatkowaniu w Polsce od całości osiąganych dochodów niezależnie od miejsca ich uzyskania. Spółka należy do grupy podmiotów (dalej: „Grupa”) prowadzących działalność gospodarczą w zakresie m.in. ochrony osób i mienia, transportu i konwoju gotówki.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w ramach dwóch wyodrębnionych jednostek organizacyjnych, tzn.:

  • segmentu prowadzącego działalność operacyjną w zakresie świadczenia usług ochrony osób i mienia (dalej: „Segment Security”), oraz
  • segmentu obsługi, transportu i konwojowania gotówki (dalej: „Segment Cash Handling”).

Wraz z wyodrębnieniem jednostek organizacyjnych rozdzielone zostały sfery działalności gospodarczej Spółki na: działalność Spółki związaną z działalnością z zakresu ochrony mienia i osób (Segment Security) oraz działalność związaną z obsługą, transportem i konwojowaniem gotówki (Segment Cash Handling).

Zarówno w ramach Segmentu Security, jak i w ramach Segmentu Cash Handling, Wnioskodawca posiada prawa do udziału w zyskach w kilku spółkach (dalej: „Spółki Zależne”), wobec których prowadzi działalność holdingową poprzez zarządzanie i kontrolę ich działalności. W szczególności, w celu świadczenia usług przez Segment Cash Handling Spółka współpracuje z dwiema spółkami Zależnymi (dalej: „Spółki Operacyjne”), które realizują powierzone im zadania na podstawie umowy współpracy (dalej: „Umowa”). Spółki Operacyjne wykonujące zadania przypisane do Segmentu Cash Handling, posiadają odpowiednie zasoby (pracowników, środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz wyposażenie), które umożliwiają świadczenie usług w imieniu Spółki. Na podstawie Umowy, Wnioskodawca umożliwia również Spółkom Operacyjnym nabycie dodatkowych usług (sprzątanie, ochrona, monitoring). Umowy na świadczenie usług przypisanych do Segmentu Cash Handling realizowane są bezpośrednio przez Spółki Operacyjne, które są stroną tych umów, pod nadzorem Wnioskodawcy. Analogiczna struktura istnieje również w ramach Segmentu Security - w szczególności, w celu świadczenia usług przez Segment Security, Spółka także współpracuje z kilkoma Spółkami Zależnymi (odrębnymi od Spółek Operacyjnych) które realizują określone zadania przypisane do tego Segmentu.

Określone zadania pomocnicze niezbędne dla działalności Spółki, w szczególności w zakresie administracyjnym i księgowym (dalej: „Back Office”), są wykonywane w odniesieniu do całokształtu działalności Spółki. Czynności z zakresu Back Office wspomagają bieżącą działalność Spółki oraz innych podmiotów z Grupy, działających w Segmencie Security oraz Segmencie Cash Handling. W ramach Back Office wykonywane są zadania z zakresu:

  • administracji i zakupów, koordynacji dokonywania wspólnych zakupów i usług oraz zarządzania flotą;
  • doradztwa prawnego, prowadzący bieżącą obsługę prawną;
  • fakturowania i windykacji, polegające m.in. na wystawianiu faktur, analizowaniu, raportowaniu i rozliczaniu rozrachunków i należności z odbiorcami, prowadzeniu windykacji przedsądowej;
  • wsparcia informatycznego, zapewnienia dostępu do systemów informatycznych oraz ich utrzymaniem i serwisem;
  • księgowości, obejmujące m.in. wsparcie przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych czy ewidencji, sporządzaniu deklaracji podatkowych oraz sprawozdań finansowych, procedowaniu pisemnych opinii i analiz w zakresie prawa podatkowego oraz pism i korespondencji w toku kontroli i postępowań podatkowych;
  • kadr i płac, polegające m.in. na kompleksowym prowadzeniu dokumentacji kadrowej, sporządzaniu deklaracji ZUS, rozliczaniu składników wynagrodzeń; raportowanie menedżerskie i kontroling biznesowy polegające na przygotowywaniu budżetów i raportów kontrolingowych dotyczących wyników segmentów.

Ze względów biznesowych, Spółka rozważa przeprowadzenie restrukturyzacji polegającej na przeprowadzeniu zmiany sposobu prowadzenia działalności w ramach Spółki. Przedmiotowa restrukturyzacja będzie polegała:

i. na wydzieleniu Segmentu Cash Handling, w tym aktywów i zobowiązań, praw i obowiązków związanych z Segmentem Cash Handling a także części zasobów majątkowych i kadrowych z zakresu Back Office, wspierających działalność Segmentu Cash Handling, wraz z przypisanymi do niej 100% udziałów w Spółkach Operacyjnych do istniejącej spółki kapitałowej (dalej: „Podział” lub „Transakcja”) - spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Nowa Spółka”), w oparciu o art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu Spółek Handlowych (dalej: „KSH”), oraz

ii. pozostawieniu w Spółce Segmentu Security (wraz m.in. z przypisanymi do niego udziałami w Spółkach Zależnych z Segmentu Security).

W ramach Podziału wydzielony zostanie zatem cały Segment Cash Handling wraz z obszarami Back Office, niezbędnymi dla funkcjonowania tego Segmentu (w szczególności kluczowy personel w tym zakresie). Akcje Spółki oraz udziały w Nowej Spółce w całości należą do tego samego wspólnika.

Poniżej Wnioskodawca przedstawia opis obu niezależnie funkcjonujących obecnie w Spółce segmentów działalności.

2. Segment Security.

Do zadań Segmentu Security należy w szczególności:

  • świadczenie usług ochrony osób i mienia m.in. w placówkach handlowych, w obiektach przemysłowych, powierzchni komercyjnych, magazynów i obiektów logistycznych;
  • instalacja monitoringu oraz serwisowanie systemów alarmowych i przeciwwłamaniowych, ochrony przeciwpożarowej;
  • projektowanie, instalacja, obsługa i serwisowanie systemów telewizji przemysłowej i kontroli dostępu do technicznych systemów zabezpieczeń;
  • ochrona i zabezpieczenie imprez masowych oraz innych wydarzeń wymagających ochrony;
  • świadczenie usług obsługi recepcji/sekretariatu.

W celu realizacji powyższych zadań do Segmentu Security zostały przypisane zasoby majątkowe i odpowiednio wykwalifikowane zasoby kadrowe, tj.:

  • środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz wyposażenie wykorzystywane w ramach działalności Segmentu Security, w tym w szczególności sprzęt biurowy, sprzęt komputerowy itp.;
  • prawa i zobowiązania z umów handlowych dotyczących Segmentu Security;
  • prawa i zobowiązania z umów dotyczących działalności Wnioskodawcy, alokowanych do Segmentu Security, innych niż umowy handlowe (w tym dotyczących umowy najmu powierzchni biurowej, umów leasingu oraz ubezpieczenia);
  • własność nieruchomości lokalowych;
  • zasoby kadrowe, w tym osoby nadzorujące Segment Security;
  • baza danych zawierająca dane kontrahentów;
  • ogół praw i obowiązków wynikających z umów rachunku bankowego, w tym w szczególności środki pieniężne znajdujące się na tych rachunkach bankowych przypisanych do Segmentu Security;
  • udziały w Spółkach Zależnych, realizujących zadania Segmentu Security;
  • wierzytelności i zobowiązania związane z Segmentem Security;
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach Segmentu Security.

Segment Security funkcjonuje jako część przedsiębiorstwa wyodrębniona w wewnętrznej strukturze Spółki. Wyodrębnienie to jest odzwierciedlone przypisaniem do Segmentu Security następujących elementów funkcjonalnych:

  1. oddzielnej struktury organizacyjnej, która wyraża się w szczególności:
    • odrębnymi pracownikami przypisanymi do Segmentu Security wraz z osobą pełniącą funkcję kierownika tego Segmentu;
    • odrębnymi zapisami statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze regulującego funkcjonowanie Segmentu Security;
    • fizycznym wyodrębnieniem przestrzeni biurowej, w której prowadzona jest działalność Segmentu Security (brak dostępu pracowników Segmentu Cash Handling do przestrzeni biurowej zajmowanej przez pracowników Segmentu Security i na odwrót).
  2. następujących aktywów i pasywów:
    • wyposażenie, np. meble biurowe, umundurowanie;
    • środki trwałe, np. komputery, samochody osobowe, własność nieruchomości;
    • wartości niematerialne i prawne, np. oprogramowanie;
    • prawa i obowiązki wynikające z umów handlowych, np. uprawnienia i obowiązki wynikające z umów na świadczenie usług ochrony osób i mienia;
    • prawa i obowiązki wynikające z umów innych niż handlowe, np. uprawnienia i obowiązki z umów na dostawę mediów, związane ze świadczeniem usług ochrony, świadczeniem usług sprzątania;
    • baza danych kontrahentów;
    • wierzytelności i zobowiązania, np. wierzytelności i zobowiązania handlowe, należności inne niż handlowe, tj. z tytułu dostawy mediów, świadczenia usług;
    • ochrony, usług sprzątania;
    • środki pieniężne zgromadzone na oddzielnych rachunkach bankowych związanych z bieżącą działalnością Segmentu Security;
  3. oddzielnie ewidencjonowane przychody i koszty związane z działalnością Segmentu Security.

Nadzór nad funkcjonowaniem Segmentu Security sprawuje wyznaczona zgodnie z regulaminem

organizacyjnym jedna osoba, będąca członkiem zarządu Spółki.

Segment Security jest także samodzielny pod względem finansowym ponieważ:

  • na podstawie uchwały zarządu Spółki do Segmentu Security są przypisane przychody i koszty związane z funkcjonowaniem Segmentu Security;
  • prowadzona jest oddzielna ewidencja przychodów i kosztów oraz aktywów i zobowiązań wyodrębniona z ewidencji Spółki;
  • dla Segmentu Security sporządza się oddzielny rachunek zysków strat i można sporządzić oddzielny bilans;
  • Segment Security prowadzi działalność w oparciu o odrębny budżet.

3. Segment Cash Handling.

W ramach Segmentu Cash Handling świadczone są następujące usługi:

  1. Konwojowania (dalej: „Konwój”):
    • konwojowanie gotówki i wartości niepieniężnych;
    • transport wartości na zasadzie inkasa, według uzgodnionych odrębnie procedur zabezpieczających;
    • ochrona transportu przedmiotów wartościowych - w tym dzieł sztuki lub przedmiotów niebezpiecznych oraz wartości nietypowych, w tym także wielkogabarytowych;
    • zarządzanie stanem gotówkowym bankomatów oraz wpłatomatów (obsługa urządzeń bankowych);
    • serwis bankomatów i wpłatomatów.
  2. Obsługa gotówki (dalej: „Cash Processing”) w ramach, których wyróżnia się następujące usługi:
    • przeliczanie, weryfikacja autentyczności gotówki, a także rejestracja operacji w aplikacji instytucji finansowej, prowadzenie magazynów gotówki, pakowanie, przygotowanie do odprowadzenia nadmiarów gotówkowych, przygotowanie zasiłków gotówkowych, banderolowanie krajowych i zagranicznych znaków pieniężnych;
    • sortowanie - podział wartości na banknoty i monety, wydzielenie banknotów i monet zniszczonych i nie będących w obiegu, uporządkowanie według nominałów;
    • wykonywanie usług załadunku i rozładunku urządzeń (bankomatów i wpłatomatów);
    • procesowanie i przechowywanie gotówki kontrahenta.


Wnioskodawca jest stroną szeregu umów handlowych o świadczenie usług świadczonych przez Segment Cash Handling.

W celu realizacji powyższych zadań do Segmentu Cash Handling zostały przypisane zasoby majątkowe i odpowiednio wykwalifikowane zasoby kadrowe, tj.:

  • środki trwałe oraz wyposażenie wykorzystywane w ramach działalności Segmentu Cash Handling, w tym w szczególności sprzęt biurowy (biurka, fotele, telefony stacjonarne), sprzęt komputerowy itp.;
  • prawa i zobowiązania z umów handlowych dotyczących Segmentu Cash Handling;
  • prawa i obowiązki wynikające z umów innych niż handlowe (np. z umów najmu, dostawy paliwa gazowego oraz energii elektrycznej);
  • zasoby kadrowe, w tym osoby nadzorujące Segment Cash Handling;
  • baza danych zawierająca dane kontrahentów - „Zestawienie kontrahentów (dostawców i odbiorców)”;
  • ogół praw i obowiązków wynikających z umowy rachunku bankowego, w tym w szczególności środki pieniężne znajdujące się na tym rachunku bankowym przypisane do Segmentu Cash Handling;
  • wierzytelności i zobowiązania związane z Segmentem Cash Handling;
  • 100% udziałów w Spółkach Operacyjnych, realizujących zadania Segmentu Cash Handling;
  • dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach Segmentu Cash Handling.

Segment Cash Handling funkcjonuje jako część przedsiębiorstwa wyodrębniona w wewnętrznej strukturze Spółki. Wyodrębnienie to jest odzwierciedlone przypisaniem do Segmentu Cash Handling następujących elementów funkcjonalnych:

  1. oddzielnej struktury organizacyjnej, która wyraża się w szczególności:
    • odrębnymi pracownikami przypisanymi do Segmentu Cash Handling wraz z osobą pełniącą funkcję kierownika tego Segmentu;
    • odrębnymi zapisami statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze regulującego funkcjonowanie Cash Handling;
    • fizycznym wyodrębnieniem przestrzeni biurowej, w której prowadzona jest działalność Cash Handling (brak dostępu pracowników Segmentu Security do przestrzeni biurowej zajmowanej przez pracowników Segmentu Cash Handling i na odwrót).
  2. następujących aktywów i pasywów:
    • wyposażenie, np. meble biurowe;
    • środki trwałe, np. komputery;
    • prawa i obowiązki wynikające z umów handlowych, np. uprawnienia i obowiązki wynikające z umów na świadczenie usług Konwoju i Cash Processing;
    • prawa i obowiązki wynikające z umów innych niż handlowe, np. uprawnienia i obowiązki z umów na dostawę mediów, związane ze świadczeniem usług najmu powierzchni parkingowych, konserwacji wind i bram;
    • baza danych kontrahentów - „Zestawienie kontrahentów (dostawców i odbiorców)”;
    • wierzytelności i zobowiązania, m.in. należności zobowiązania handlowe, tj. z tytułu dostawy mediów, świadczenia usług najmu powierzchni parkingowych, konserwacji wind i bram;
    • oddzielnego rachunku bankowego związanego z bieżącą działalnością Segmentu Cash Handling;
  3. oddzielnie ewidencjonowanym przychodom i kosztom związanym z działalnością Segmentu Cash Handling.

Nadzór nad funkcjonowaniem Segmentu Cash Handling sprawuje jeden członek zarządu Wnioskodawcy.

Segment Cash Handling jest także samodzielny pod względem finansowym ponieważ:

  • na podstawie uchwały zarządu Spółki do Segmentu Cash Handling są przypisane przychody i koszty związane z funkcjonowaniem Segmentu Cash Handling;
  • prowadzona jest oddzielna ewidencja przychodów i kosztów oraz aktywów i zobowiązań wyodrębniona z ewidencji Spółki;
  • dla Segmentu Cash Handling sporządza się oddzielny rachunek zysków i strat i można sporządzić oddzielny bilans.
  • Segment Cash Handling prowadzi działalność w oparciu o odrębny budżet.

4. Planowana reorganizacja działalności.

Wnioskodawca rozważa przeprowadzenie w ramach Podziału formalnego (prawnego) wydzielenia Segmentu Cash Handling. Przedmiotem działalności Nowej Spółki będzie zatem działalność prowadzona dotychczas w ramach Segmentu Cash Handling.

Planowana restrukturyzacja, polegająca na przeniesieniu Segmentu Cash Handling do Nowej Spółki jest w ocenie Spółki uzasadniona z przyczyn biznesowych i wynika z całkowicie odmiennej specyfiki działalności obu działów Spółki Dzielonej, sposobu jej prowadzenia, horyzontu czasowego podejmowanych działań oraz sposobu rzeczywistej kontroli (zarówno zarządczej, jak i właścicielskiej) i efektywności tych działań. Na skutek Podziału Spółka będzie kontynuowała swoją działalność w oparciu o działalność Segmentu Security.

Wnioskodawca zaznacza, że dokonanie Transakcji formalnie usankcjonuje istniejący od lat faktyczny podział działalności funkcjonujący w całej Grupie. Tym samym podział poprzez wyodrębnienie do Nowej Spółki działalności Segmentu Cash Handling stanowić będzie dostosowanie formy prawnej do istniejącego stanu faktycznego.

Wyłączny akcjonariusz Wnioskodawcy otrzymał od inwestorów propozycje zakupu oddzielnie zarówno Segmentu Security jak i Segmentu Cash Handling i planuje w przyszłości doprowadzić zarówno do sprzedaży akcji w Spółce, prowadzącej wówczas działalność w zakresie Segmentu Security, jak i udziałów w Nowej Spółce, prowadzącej działalność w zakresie Segmentu Cash Handling. Formalne (prawne) wyodrębnienie Segmentu Cash Handling ze struktur Spółki jest zatem warunkiem koniecznym przeprowadzenia takiej sprzedaży.

Ponadto, dzięki Podziałowi zdolności operacyjne zarówno Segmentu Security jak i Segmentu Cash Handling nie ulegną pogorszeniu (co mogłoby mieć miejsce przy braku pełnej sukcesji prawnej), co jest istotne z punktu widzenia sprzedaży zarówno Segmentu Security jak i Segmentu Cash Handling. W przypadku Podziału bowiem:

  • nie wystąpi konieczność otrzymania zgód klientów związanych z Segmentem Cash Handling na przeniesienie ich umów w ramach przenoszenia segmentu a tym samym efektywnie brak konieczności uzyskiwania zgód klientów na Transakcję. Jest to o tyle istotny warunek, że przeniesienie umów w trybie podziału zmniejsza ryzyko renegocjacji warunków umów Segmentu Cash Handling, a co z a tym idzie daje większą stabilność finansową wydzielanej części biznesu.
  • występuje możliwość przejścia pracowników Spółki w ramach przenoszenia Segmentu Cash Handling zgodnie z procedurą art. 23(1) Kodeksu pracy, co istotnie zmniejsza ryzyko utraty kluczowych pracowników wskutek Transakcji.

W świetle powyższego, Wnioskodawca zaznacza, że w jego ocenie Podział Spółki przez wydzielenie zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn operacyjnych, zarządczych i ekonomicznych. W szczególności, za przeprowadzeniem Transakcji przemawiają zarówno opisane okoliczności biznesowe, jak i kwestie prawne związane z możliwością zapewnienia wydzielanemu Segmentowi Cash Handling możliwości kontynuacji działalności oraz stabilności finansowej.

Przeniesienie całego Segmentu Cash Handling do Nowej Spółki, w przeciwieństwie do sprzedaży przez Wnioskodawcę aktywów, jest niezbędne, aby zapewnić Segmentowi Cash Handling gotowość operacyjną po Podziale. Ponadto, intencją Inwestora zainteresowanego nabyciem Segmentu Cash Handling jest nabycie funkcjonującej spółki wraz z aktywami niezbędnymi do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie Segmentu Cash Handling.

Wnioskodawca podkreśla, że podział poprzez wydzielenie aktywów jest także normalną praktyką rynkową. Takie wyodrębnienie umożliwia skoncentrowanie uwagi na dominującym w danej spółce segmencie działalności, co ma wymierne skutki dla osiąganych zysków.

Co ważne, przyjęty podział działalności Spółki na Segment Cash Handling oraz Segment Security w praktyce funkcjonuje w Spółce od wielu lat (nawet jeżeli nie zawsze działy te były formalnie wyodrębnione w strukturze organizacyjnej Spółki). Planowana Transakcja stanowi zatem jedynie formalno-prawne wydzielenie ze Spółki funkcjonującej już wcześniej odrębnej części biznesu. Jej przeprowadzenie niewątpliwie przyczyni się do uzyskania przez podmioty należące do Grupy wymiernych korzyści ekonomicznych.

5. Funkcjonowanie Segmentu Security oraz Segmentu Cash Handling po Podziale.

a. Segment Security.

Zamiarem Wnioskodawcy jest, aby po jego Podziale mógł on funkcjonować jako niezależny podmiot świadczący usługi w zakresie ochrony osób i mienia. W ramach Transakcji do Segmentu Security przypisane zostaną następujące składniki materialne i niematerialne:

  1. środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz wyposażenie wykorzystywane w ramach działalności Segmentu Security (m.in. sprzęt biurowy, sprzęt komputerowy itp.);

  2. prawa i zobowiązania z umów handlowych dotyczących Segmentu Security;

  3. prawa i zobowiązania z umów dotyczących działalności Wnioskodawcy, alokowanych do Segmentu Security, innych niż umowy handlowe (w tym dotyczących umowy najmu powierzchni biurowej w Warszawie, umów leasingu oraz ubezpieczenia);

  4. własność nieruchomości lokalowych;

  5. zasoby kadrowe, w tym osoby nadzorujące Segment Security;

  6. baza danych zawierająca dane kontrahentów Segmentu Security;

  7. udziały w Spółkach Zależnych, realizujących zadania Segmentu Security;

  8. wierzytelności i zobowiązania związane z Segmentem Security;

  9. pozostałe przydzielone aktywa oraz ogół praw i obowiązków wynikających z umów rachunku bankowego, w tym w szczególności środki pieniężne znajdujące się na tych rachunkach bankowych przypisanych do Segmentu Security;
  10. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach Segmentu Security.

b. Segment Cash Handling.

W ramach Transakcji do Nowej Spółki przeniesione zostaną następujące składniki materialne i niematerialne przypisane do Segmentu Cash Handling:

  1. środki trwałe oraz wyposażenie wykorzystywane w ramach działalności Segmentu Cash Handling, w tym w szczególności sprzęt biurowy (biurka, fotele, telefony stacjonarne), sprzęt komputerowy itp.;
  2. prawa i zobowiązania z umów handlowych dotyczących Segmentu Cash Handling;
  3. prawa i obowiązki wynikające z umów innych niż handlowe (np. umów najmu, dostawy paliwa gazowego oraz energii elektrycznej);
  4. zasoby kadrowe, w tym osoby nadzorujące Segment Cash Handling;
  5. baza danych zawierająca dane kontrahentów - „Zestawienie kontrahentów (dostawców i odbiorców)”;
  6. ogół praw i obowiązków wynikających z umowy rachunku bankowego, w tym w szczególności środki pieniężne znajdujące się na tym rachunku bankowym przypisane do Segmentu Cash Handling;
  7. wierzytelności i zobowiązania związane z Segmentem Cash Handling;
  8. 100% udziałów w Spółkach Operacyjnych, realizujących zadania Segmentu Cash Handling;
  9. dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach Segmentu Cash Handling.

Jednocześnie, część systemów IT oraz umów służących działalności Back Office (również na rzecz Segmentu Cash Handling) nie będzie mogła zostać fizycznie wydzielona do Nowej Spółki z uwagi na przeszkody prawne i techniczne, tj.:

1. systemy i rozwiązania IT, w tym:

  1. systemy dotyczące prowadzenia ksiąg rachunkowych, fakturowania, zarządzania zleceniami - są one nierozerwalnie związane z pozostałą działalnością Wnioskodawcy oraz są udostępniane wszystkim Spółkom Zależnym (w tym Spółkom Operacyjnym) i nie mogą zostać rozdzielone (umowy nie dopuszczają ich podziału),
  2. system operacyjny obsługujący konwojowanie - system jest zbudowany na bazie danych, której właścicielem jest Spółka. Główne zadania przedmiotowego systemu to m.in.: planowanie tras transportowych, obsługa zleceń klientów, zarządzanie danymi teleadresowymi oraz warunkami handlowymi bazy kontrahentów oraz obsługiwanych obiektów, obsługa umów, prowadzenie rejestru koncesyjnego, obsługa terminali konwojentów, zarządzanie załogami, zarządzanie kartą zadań.

Wnioskodawca podkreśla, iż obecna funkcjonalność wyżej wskazanych systemów jest przygotowana do wymagań i procesów Spółki i Nowa Spółka będzie potrzebować czasu na wdrożenie systemów alternatywnych. Do momentu zakupu lub stworzenia własnych rozwiązań i systemów oraz wydzielenia baz danych do Nowej Spółki, Nowa Spółka będzie odpłatnie korzystać z zasobów Spółki.

2. umowa ubezpieczenia działalności Segmentu Security; Spółka posiada ogólną umowę ubezpieczenia, której zakres obejmuje zarówno ubezpieczenie działalności Segmentu Cash Handling jak i ubezpieczenie działalności Segmentu Security; z Dniem Podziału Spółka zawrze nową umowę ubezpieczenia dotyczącą ubezpieczenia Segmenty Security albo Nowa Spółka, obok ubezpieczyciela i Wnioskodawcy, przystąpi do ogólnej umowy ubezpieczenia.

Na Nową Spółką nie przejdą również prawa i obowiązki związane z ogólnym funkcjonowaniem Spółki m.in.:

  1. nazwa przedsiębiorstwa;
  2. własność intelektualna dotycząca logo oraz strony internetowej Spółki.

Spółka odpłatnie udostępni Nowej Spółce możliwość korzystania przez pewien czas z logo oraz strony internetowej Spółki. Na Nową Spółkę nie przejdą również pozostałe składniki materialne i niematerialne związane ściśle z funkcjonowaniem Segmentu Security, np. prawa i obowiązki z umów dotyczących Segmentu Security, środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne.

W celu realizacji zadań Nowej Spółki, w wyniku Podziału Spółka planuje wydzielić do Nowej Spółki część Back Office dedykowanego do wsparcia usług Konwoju oraz Cash Processing. W szczególności, Wnioskodawca zamierza przenieść do Nowej Spółki pracowników (lub współpracowników), w tym osoby pracujące w ramach Back Office zajmujące się obsługą Segmentu Cash Handling w następującym zakresie: prowadzeniem księgowości, kadr i płac, wsparciem informatycznym, fakturowaniem i windykacją, administrowaniem i zakupami oraz raportowaniem menedżerskim i kontrolingiem biznesowym.

Z uwagi na obowiązujący model współpracy pomiędzy Wnioskodawcą a Spółkami Zależnymi (w tym Spółkami Operacyjnymi) w wyniku Podziału nastąpi z mocy prawa automatyczny transfer (przejście) części pracowników (lub współpracowników) Back Office do Nowej Spółki. Z uwagi na uwarunkowania techniczne, prawne lub organizacyjne Nowa Spółka będzie przez jakiś czas po Podziale korzystała z części infrastruktury Wnioskodawcy. Dodatkowo, Spółka będzie także udzielać wsparcia Nowej Spółce w zakresie wykonywania niektórych czynności z zakresu Back Office oraz IT zanim Nowa Spółka wejdzie w posiadanie własnych rozwiązań i systemów.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazał, że w ramach transakcji:

  1. nie zostanie przeniesiona własność nieruchomości;
  2. zostanie przeniesione prawo do korzystania z powierzchni biurowej.

W chwili obecnej Wnioskodawca ma zawartą jedną umowę najmu na całość powierzchni biurowej (znajdującej się w jednym budynku) wykorzystywanej zarówno do działalności Segmentu Security oraz Segmentu Cash Handling. Na dzień podziału i wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstw umowa najmu Wnioskodawcy z X Sp. z o.o. na wynajem całej powierzchni biurowej zostanie z przeniesiona na Nową Spółkę.

Dodatkowo, tego dnia planowane jest podpisanie :

  1. aneksu pomiędzy Nową Spółką a Spółką X Sp. z o.o. zmniejszającego wynajmowaną powierzchnię o cześć powierzchni Segmentu Security pozostającego u Wnioskodawcy;
  2. nowej umowy najmu pomiędzy Wnioskodawcą a X Sp. z o.o. na część powierzchni zajmowanej przez pozostający u Wnioskodawcy Segment Security.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że z uwagi na ograniczenia natury prawnej niemożliwe jest formalne podzielenie umowy najmu między poszczególne Segmenty przed dniem podziału.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy zarówno Segment Cash Handling, który zostanie przeniesiony do Nowej Spółki w wyniku Podziału, jak i Segment Security (pozostający w Spółce), stanowią z osobna zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o PDOP?
  2. Czy wartość rynkowa składników majątkowych przenoszonych do Nowej Spółki w wyniku Podziału nie będzie stanowiła po stronie Spółki przychodu podatkowego?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Zarówno Segment Cash Handling, który zostanie przeniesiony do Nowej Spółki w wyniku Podziału, jak i Segment Security (pozostający w Spółce), stanowią z osobna zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o PDOP.
  2. Wartość rynkowa składników majątkowych przenoszonych do Nowej Spółki w wyniku Podziału nie będzie stanowiła po stronie Spółki przychodu podatkowego.

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno Segment Cash Handling który zostanie przeniesiony do Nowej Spółki w wyniku Podziału, jak i Segment Security (pozostający w Spółce), stanowią z osobna zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o PDOP.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o PDOP, pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W kontekście powyższego, aby mówić o wydzieleniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”), przenoszona część tego przedsiębiorstwa powinna wypełniać następujące przesłanki:

  1. musi istnieć wyodrębniony funkcjonalne zespół składników majątkowych, obejmujący składniki o charakterze materialnym i niematerialnym, w tym zobowiązania, przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  2. składniki te muszą być organizacyjnie wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te muszą być finansowo wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie,
  4. ZCP mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o PDOP.

Zdaniem Spółki, zarówno opisany w zdarzeniu przyszłym Segment Cash Handling, jak i Segment Security spełniają wszystkie ww. przesłanki, tj.:

  1. stanowią zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) związanych odpowiednio z działalnością Cash Handling/Security;
  2. są organizacyjnie wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie w postaci odrębnej jednostki organizacyjnej;
  3. są finansowo wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie;
  4. są wyodrębnione funkcjonalnie w istniejącym przedsiębiorstwie i przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych:
  5. Segment Cash Handling-działalności dotyczącej obsługi, transportu i konwojowania gotówki,
  6. Segment Security - działalności dotyczącej ochrony osób i mienia;
  7. mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Co więcej, tak wydzielone operacyjnie Segmenty Security i Cash Handling w praktyce funkcjonują na tych zasadach od wielu lat, a Podział jedynie usankcjonuje formalnie stan faktyczny istniejący u Wnioskodawcy.

Ad. a) Przedmiot Transakcji oraz majątek pozostający w Spółce jako zespół składników materialnych i niematerialnych.

Ustawa o PDOP, co do zasady, nie definiuje pojęcia „zespołu składników majątkowych” tworzących ZCP. Można w tym zakresie posługiwać się stanowiskiem zawartym w doktrynie i orzecznictwie. Dla istnienia ZCP niezbędnym jest, aby składniki materialne i niematerialne wchodzące w jego skład pozostawały we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w wydzielanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami tak, żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej. Powyższe oznacza, że ZCP nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników, które łącznie służą wykonywaniu ściśle określonych zadań gospodarczych. Warunkiem niezbędnym jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które to wydzielenie ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.

ZCP musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych realizowanych w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki materialne i niematerialne, wchodzące w skład ZCP, muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa. Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako ZCP, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 sierpnia 2017 r., 0114-KDIP1-2.4012.344.2017.1.PC, w której wskazano, że: (...) wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy.

W ocenie Wnioskodawcy, w analizowanym przypadku zarówno Segment Security, jak i Segment Cash Handling, posiadają zdolność samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służą w strukturze Spółki. Zarówno Segment Security, jak i Segment Cash Handling, stanowią z osobna zbiory elementów powiązanych funkcjonalnie, niezbędnych do realizacji ściśle określonych zadań, wydzielonych w strukturze Spółki pod względem organizacyjnym i finansowym. W skład obu segmentów wchodzą wymienione w opisie zdarzenia przyszłego składniki materialne i niematerialne.

Zespół składników majątkowych tworzących Segment Cash Handling obejmuje w szczególności:

  1. środki trwałe oraz wyposażenie wykorzystywane w ramach działalności Segmentu Cash Handling, w tym w szczególności sprzęt biurowy (biurka, fotele, telefony stacjonarne), sprzęt komputerowy itp.;

  2. prawa i zobowiązania z umów handlowych dotyczących Segmentu Cash Handling;

  3. prawa i obowiązki wynikające z umów innych niż handlowe (np. umów najmu, dostawy paliwa gazowego oraz energii elektrycznej);

  4. zasoby kadrowe, w tym osoby nadzorujące Segment Cash Handling;

  5. baza danych zawierająca dane kontrahentów - „Zestawienie kontrahentów (dostawców i odbiorców)”;

  6. ogół praw i obowiązków wynikających z umowy rachunku bankowego, w tym w szczególności środki pieniężne znajdujące się na tym rachunku bankowym przypisane do Segmentu Cash Handling;

  7. wierzytelności i zobowiązania związane z Segmentem Cash Handling;

  8. 100% udziałów w Spółkach Operacyjnych, realizujących zadania Segmentu Cash Handling;
  9. dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach Segmentu Cash Handling.

Zgodnie z powyższym, Segmentu Cash Handling nie będą tworzyć przypadkowe, ale odpowiednio wybrane (alokowane do Segmentu Cash Handling) składniki majątku. W rezultacie, wchodzące w skład Segmentu Cash Handling składniki majątkowe (w tym zobowiązania), pozostające we wzajemnych relacjach z racji pełnionych przez Segment Cash Handling funkcji (jako realizującego działalność dodatkową Wnioskodawcy), będą tworzyły wyodrębnioną całość.

Zdaniem Wnioskodawcy, brak przeniesienia opisanych w zdarzeniu przyszłym praw i obowiązków związanych z ogólnym funkcjonowaniem Spółki nie wyklucza uznania wskazanego zespołu składników materialnych i niematerialnych, za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Do czasu pozyskania lub wytworzenia odpowiednich zasobów, Nowa Spółka będzie mogła korzystać ze wsparcia Spółki w tym zakresie.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, opisany zespół aktywów przypisanych do Segmentu Cash Handling spełnia warunek niniejszego wniosku i stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych wskazany w definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Za zespół składników materialnych i niematerialnych wskazany w definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa uznać także zespół składników materialnych i niematerialnych pozostający w Spółce jako Segment Security. U Wnioskodawcy pozostają bowiem elementy konieczne do funkcjonowania przedsiębiorstwa jako całości, realizujące zadania przeznaczone dla działalności z zakresu ochrony osób i mienia.

Zespół składników majątkowych tworzących Segment Security obejmuje w szczególności:

  1. środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz wyposażenie wykorzystywane w ramach działalności Segmentu Security, w tym w szczególności własność nieruchomości budynkowej, samochód osobowy oraz umundurowanie robocze wykorzystywane w działalności Segmentu Security (m.in. sprzęt biurowy, sprzęt komputerowy itp.);
  2. prawa i zobowiązania z umów handlowych dotyczących Segmentu Security;
  3. prawa i zobowiązania z umów dotyczących działalności Wnioskodawcy, alokowanych do Segmentu Security, innych niż umowy handlowe (w tym dotyczących umowy najmu powierzchni biurowej w Warszawie, umów leasingu oraz ubezpieczenia);
  4. własność nieruchomości lokalowych;
  5. zasoby kadrowe, w tym osoby nadzorujące Segment Security;
  6. baza danych zawierająca dane kontrahentów Segmentu Security;
  7. ogół praw i obowiązków wynikających z umów rachunku bankowego, w tym w szczególności środki pieniężne znajdujące się na tych rachunkach bankowych przypisanych do Segmentu Security;
  8. udziały w Spółkach Zależnych, realizujących zadania Segmentu Security;
  9. wierzytelności i zobowiązania związane z Segmentem Security;
  10. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach Segmentu Security.

W ocenie Wnioskodawcy, opisany powyżej zespół składników materialnych i niematerialnych przypisany do Segmentu Security pozostaje ze sobą we wzajemnych relacjach i z racji pełnionych przez Segment Security funkcji (jako realizującego działalność podstawową Wnioskodawcy) tworzy wyodrębnioną całość zdolną do bycia niezależnym i samodzielnym podmiotem realizującym założone cele gospodarcze.

Ad b) Przedmiot Transakcji oraz majątek pozostający w Spółce jako organizacyjnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie w postaci odrębnej jednostki organizacyjnej.

Pojęcie „wyodrębnienia organizacyjnego” również nie zostało zdefiniowane w ustawie o PDOP. Jednakże, zgodnie z praktyką organów podatkowych, o wyodrębnieniu organizacyjnym w strukturze przedsiębiorstwa powinny świadczyć odpowiednie zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze. Dodatkowo, wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że ZCP ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako segment, oddział lub wydział.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 sierpnia 2017 r., 0114-KDIP1-2.4012.344.2017.l.PC, w której wskazano, że: (...) Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Jak wskazano powyżej, zespoły składników majątku Spółki, które wchodzą w skład Segmentu Cash Handling oraz Segmentu Security, zostały odpowiednio wyodrębnione w osobnych regulaminach organizacyjnych, uchwalonych przez zarząd Spółki. W ocenie Wnioskodawcy, wyodrębnienie to ma charakter formalny i faktyczny. W tym również celu, jak wspomniano w opisie zdarzenia przyszłego, zostały alokowane oddzielnie do Segmentu Cash Handling oraz do Segmentu Security składniki aktywów (środki trwałe i wyposażenie, należności) i pasywów (zobowiązania) oraz zasoby kadrowe.

Co więcej, do Segmentu Cash Handling przypisane zostały dedykowane do wykonywania funkcji Segmentu Cash Handling osoby, będące pracownikami lub współpracownikami Spółki. W związku z Podziałem ww. pracownicy i współpracownicy (w tym członkowie zarządu Wnioskodawcy) oraz wszystkie składniki majątkowe dedykowane do działalności Cash Processing oraz Konwoju zostaną wniesione do Nowej Spółki. Pracownicy zostaną przeniesieni na mocy art. 231 Kodeksu Pracy, w ramach tzw. przejścia zakładu pracy.

Podobnie w przypadku Segmentu Security, zasoby i aktywa pozostające w Spółce zostaną przypisane do Segmentu Security (realizującego podstawową działalność Wnioskodawcy) i wyodrębnione w jego strukturze organizacyjnej. Zdaniem Wnioskodawcy, wyodrębnienie to zostanie dokonane na płaszczyźnie formalnej i faktycznej, co potwierdza wspomniana powyżej alokacja aktywów (środki trwałe i wyposażenie, należności) i pasywów (zobowiązania) oraz zasobów kadrowych. Prace Segmentu Security będą nadzorować wyznaczeni w tym celu członkowie zarządu Wnioskodawcy.

Zgodnie z powyższym, Segment Cash Handling stanowi odrębną organizacyjnie całość, dającą się oddzielić od pozostałej działalności Spółki. Zdaniem Wnioskodawcy, warunek wyodrębnienia organizacyjnego, zarówno w odniesieniu do Segmentu Cash Handling jak i Segmentu Security, należy uznać za spełniony.

Ad c) Przedmiot Transakcji oraz majątek pozostający w Spółce jako finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych.

Ustawa o PDOP nie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciem wyodrębnienia finansowego. Niemniej powszechnie uznaje się, iż przesłanka ta oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji zdarzeń gospodarczych danego przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do realizowanych zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 sierpnia 2017 r., 0114-KDIP1-2.4012.344.2017.1.PC, w której wskazano, że: (...) Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Jak wspomniano w opisie zdarzenia przyszłego, zarówno do Segmentu Security jak i do Segmentu Cash Handling przypisano oddzielną dokumentację finansowo-księgową, związaną z funkcjonowaniem każdego z segmentów oraz oddzielną ewidencję przychodów i kosztów oraz aktywów i zobowiązań, wyodrębnioną z ewidencji Spółki. Dodatkowo, do Segmentu Cash Handling jest przypisany odrębny rachunek bankowy, który będzie podlegał wydzieleniu do Nowej Spółki.

W świetle powyższego Spółka podkreśla, że Segment Cash Handling jest wyodrębniony finansowo, co przejawia się m.in. na następujących płaszczyznach:

  • w Spółce funkcjonują wewnętrzne procedury określające zasady identyfikacji aktywów, pasywów, kosztów/wydatków i przychodów przypisanych do Segmentu Security oraz Segmentu Cash Handling;
  • zdarzenia gospodarcze są ewidencjonowane, w strukturze prowadzonej przez Spółkę sprawozdawczości księgowej, w sposób umożliwiający identyfikację odrębnych aktywów i zobowiązań przypisanych do Segmentu Security oraz Segmentu Cash Handling;
  • w strukturze prowadzonej przez Spółkę sprawozdawczości księgowej, możliwe będzie przypisanie do Segmentu Security oraz Segmentu Cash Handling poszczególnych kosztów/wydatków oraz przychodów;
  • Segment Security oraz Segment Cash Handling posiada własną ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;

Działalność Segmentu Cash Handling jest finansowana ze środków Spółki w ramach odrębnego budżetu Segmentu Cash Handling, którego realizacja będzie podlegać wewnętrznej kontroli.

Zdaniem Wnioskodawcy, pozostający w Spółce majątek związany z Segmentem Security również należy uznać za finansowo wyodrębniony. Co istotne, Segment Security uprawniony jest (i nadal będzie po Podziale) do korzystania z rachunku bankowego Wnioskodawcy oraz będzie finansowany ze środków Spółki w oparciu o dedykowany mu budżet.

W ocenie Wnioskodawcy, wymienione powyżej okoliczności jednoznacznie świadczą o wyodrębnieniu Segmentu Security oraz Segmentu Cash Handling, pod względem finansowym

wewnątrz struktury organizacyjnej Spółki. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, warunek wyodrębnienia finansowego zarówno w odniesieniu do Segmentu Security jak i Segmentu Cash Handling, należy uznać za spełniony.

Ad. d) Przedmiot Transakcji oraz majątek pozostający w Spółce jako funkcjonalnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych zdolne do bycia niezależnym przedsiębiorstwem.

Kolejną cechą definiującą ZCP jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 sierpnia 2017 r., 0114-KDIP1-2.4012.344.2017.1.PC, w której wskazano, że: (...) Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.

Do Segmentu Security oraz Segmentu Cash Handling przydzielone zostaną wszystkie składniki materialne i niematerialne umożliwiające wykonywanie ww. funkcji - składniki zostały wyszczególnione w opisie zdarzenia przyszłego. Spółka pragnie przy tym podkreślić, iż ww. składniki majątkowe będą wzajemnie powiązane w sposób umożliwiający samodzielne i efektywne realizowanie ww. funkcji.

Zgodnie z powyższym, Segment Security oraz Segment Cash Handling będą stanowić funkcjonalnie odrębne całości, przeznaczone do samodzielnego prowadzenia powierzonych zadań (działalności dotyczącej zarządzania ochrony osób i mienia oraz działalności Segmentu Cash Handling).

Zdaniem Wnioskodawcy na klasyfikację Segmentu Cash Handling jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie powinien mieć wpływu fakt, że w ramach Podziału nie dojdzie do przeniesienia wszystkich funkcji Back Office wspierających działalność Segmentu Cash Handling. Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego po dokonaniu Podziału funkcje te będą zapewnione przez Spółkę na podstawie stosownych umów.

Prawidłowość takiego stanowiska potwierdzają zarówno sądy administracyjne, jak i organy podatkowe. W wyroku NSA z 23 marca 2012 r. (sygn. II FSK 1643/10) sąd wskazał, że: Brak w przedsiębiorstwie wewnętrznych działów obsługujących jego zadania kadrowe, informatyczne i finansowe nie pozbawia tegoż przedsiębiorstwa możliwości realizacji określonych zadań gospodarczych. Ponadto trzeba wskazać, że istotą przedsiębiorstwa, jako zorganizowanego zespołu składników niematerialnych i materialnych, jest prowadzenie działalności gospodarczej poprzez realizację określonych zadań gospodarczych. Mogą być one wykonywane bez wewnętrznych działów obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej przedsiębiorstwa, które to zadania, jak trafnie podniósł sąd I instancji, mogą być przedmiotem obsługi dokonywanej przez firmy zewnętrzne (outsourcing). Usługi te, jako niematerialne, nie decydują o realizacji przez przedsiębiorstwo jego zadań gospodarczych, lecz wspomagają jedynie jego funkcjonowanie jako podmiotu gospodarczego. Przyjęcie stanowiska organu prowadziłoby do wniosku, że podmiot gospodarczy, który realizując swoje zadania gospodarcze korzysta z zewnętrznych usług niematerialnych, na przykład w zakresie obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej, nie stanowi przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 k.c. Praktyka gospodarcza pokazuje natomiast coś przeciwnego - wiele przedsiębiorstw realizujących zadania gospodarcze, dla których zostały powołane, korzysta w powyższych zakresach z usług outsourcingowych, co nie wyklucza uznawania ich za przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 k.c.

Ponadto, w wyroku z 10 stycznia 2018 r. WSA w Poznaniu (sygn. I SA/Po 988/17) sąd wskazał, że: Funkcje pomocnicze w stosunku do działalności głównej mogą być przedmiotem obsługi dokonywanej przez firmy zewnętrzne (outsourcing). Sąd nie podziela stanowiska organu, że kluczowe funkcje z perspektywy możliwości prowadzenia zamierzonej działalności gospodarczej nie mogą zostać nabyte od podmiotów zewnętrznych. Podobne stanowisko prezentował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach podatkowych m.in. z 7 stycznia 2019 r. (sygn. 0111-KDIB2-4010.376.2018.4.BKD oraz 29 sierpnia 2018 r. (sygn. 0114-KDIP2-2.4010.231.2018.2.RK).

W ocenie Wnioskodawcy, majątek pozostający w Spółce (Segment Security) również stanowić będzie organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników, stworzony i przygotowany do prowadzenia określonej działalności gospodarczej. Zdaniem Wnioskodawcy, wyodrębnione funkcjonalnie, organizacyjnie oraz finansowo: Segment Security oraz Segment Cash Handling, posiadają także zdolność do funkcjonowania jak niezależne przedsiębiorstwa, zdolne do samodzielnej realizacji przypisanych im zadań gospodarczych.

Wydzielenie ze Spółki działalności Cash Handling jest normalną praktyką rynkową. Takie wyodrębnienie umożliwia skoncentrowanie uwagi na dominującym w danej spółce segmencie działalności, co ma wymierne skutki dla osiąganych zysków.

Wnioskodawca podkreśla, że Segment Cash Handling od lat funkcjonuje w jego strukturach niezależnie od Segmentu Security. Planowany Podział stanowi zatem jedynie formalno-prawne wydzielenie ze Spółki funkcjonującej już wcześniej odrębnej części biznesu. Takie wydzielenie odbywa się na wzór największych światowych przedsiębiorstw działających w tej samej branży. Zdaniem Wnioskodawcy, przeprowadzenie Transakcji przyczyni się także do zwiększenia efektywności w ramach poszczególnych segmentów w Grupie.

Konsekwencją wydzielenia z Wnioskodawcy Segmentu Cash Handling w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie zatem m.in. możliwość skoncentrowania wysiłków biznesowych na Segmencie Security i dalszy jego rozwój. Stąd zdaniem Wnioskodawcy również ostatni z czterech wspomnianych wyżej warunków należy uznać za spełniony.

Ad. 2. Brak powstania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych w wyniku dokonania Transakcji.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o PDOP, przychodem spółki podlegającej podziałowi jest wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień podziału lub wydzielenia - jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Uwzględniając fakt, iż planowany Podział nastąpić ma poprzez wydzielenie, tzn. poprzez przeniesienie części majątku Spółki (Segmentu Cash Handling) na Nową Spółkę, warunkiem braku powstania przychodu po stronie Spółki jest zakwalifikowanie zarówno składników majątkowych przejmowanych przez Nową Spółkę (Segmentu Cash Handling), jak i składników majątkowych pozostających w Spółce (Segmentu Security), jako zorganizowanych części przedsiębiorstwa.

W świetle przedstawionego w niniejszym wniosku opisu działalności obu Segmentów, zdaniem Wnioskodawcy, zarówno Segment Security jak i Segment Cash Handling, stanowią z osobna zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o PDOP. Tym samym planowane wydzielenie Segmentu Cash Handling do Nowej Spółki, na skutek Podziału, nie będzie skutkowało powstaniem po stronie Spółki przychodu - w wysokości wartości rynkowej składników majątkowych, które zostaną przeniesione do Nowej Spółki - o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o PDOP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj