Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.54.2019.1.MS
z 10 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 lutego 2019 r. (data wpływu 13 lutego 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

  • przeznaczenie i wydatkowanie przez Biuro dochodów na pokrycie wydatków na organizację Bankietów, które to wydatki nie są zaliczane przez Biuro do kosztów uzyskania przychodów, spełnia warunki do zastosowania wobec tych dochodów zwolnienia od podatku (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest nieprawidłowe,
  • przeznaczenie i wydatkowanie przez Biuro dochodów na pokrycie wydatków na organizację Bankietów, które są w całości finansowane dotacją otrzymaną od gminy, województwa lub Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, sprawia, że dochody te są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

  • przeznaczenie i wydatkowanie przez Biuro dochodów na pokrycie wydatków na organizację Bankietów, które to wydatki nie są zaliczane przez Biuro do kosztów uzyskania przychodów, spełnia warunki do zastosowania wobec tych dochodów zwolnienia od podatku,
  • przeznaczenie i wydatkowanie przez Biuro dochodów na pokrycie wydatków na organizację Bankietów, które są w całości finansowane dotacją otrzymaną od gminy, województwa lub Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, sprawia, że dochody te są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej także jako: „Biuro”) jest posiadającą osobowość prawną samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę Miejską. Biuro działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1983 z zm.) oraz swojego statutu (dalej: „Statut”). Biuro jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Biuro prowadzi działalność zgodną z polityką Gminy Miejskiej w zakresie tworzenia, upowszechniania i ochrony kultury oraz dziedzictwa i dorobku kulturalnego Miasta. Dodatkowo, zgodnie ze Statutem, Biuro prowadzi działalność związaną z promocją wizerunkową Gminy Miejskiej, w szczególności poprzez promocję dziedzictwa i dorobku kulturalnego Miasta. Realizuje zadania m.in. poprzez organizację własnych przedsięwzięć artystycznych a także nadzór i koordynację innych, powierzonych doraźnie zadań o charakterze kulturalnym oraz tworzenie i prowadzenie punktów Sieci Informacji Miejskiej. Ponadto, Biuro jest Operatorem Centrum Kongresowego, w którym prowadzona jest działalność związana z organizacją konferencji, seminariów i przedsięwzięć kulturalnych.

W świetle Statutu Biura do jego zadań należy m.in.:

  1. prowadzenie działalności zgodnej ze strategicznymi celami Gminy Miejskiej w zakresie tworzenia zróżnicowanej, oryginalnej, interdyscyplinarnej, kulturotwórczej i konkurencyjnej oferty odpowiadającej najnowszym trendom w kulturze;
  2. kontynuowanie tradycji wywiedzionej z programu (...) poprzez tworzenie programów, organizację wydarzeń kulturalnych, zamówienia artystyczne, koprodukcje i produkcje filmowe, działalność w zakresie upowszechniania i digitalizacji, promocji i ochrony dzieł kultury, popularyzację dorobku twórców, a także promocję uniwersalnych wartości humanistycznych;
  3. działalność w kluczowych obszarach kultury, takich jak: sztuka najnowsza, sztuka publiczna, film oraz produkcja filmowa, edukacja audiowizualna i filmowa, literatura i promocja czytelnictwa, media i nowe technologie, działalność wydawnicza i promocyjna, muzyka i produkcja muzyczna, święta publiczne, taniec, teatr, przemysły kreatywne (w szczególności design, media arts, moda, projektowanie graficzne, gastronomia, sztuka publiczna), przemysły kultury, przemysły spotkań, przemysły czasu wolnego;
  4. organizowanie lub współorganizowanie imprez i przedsięwzięć artystycznych i kulturalnych o zasięgu lokalnym, krajowym i międzynarodowym;
  5. integrowanie różnorodnych środowisk artystyczno-kulturalnych i podmiotów działających w sektorze kreatywnym poprzez budowanie sieci kontaktów;
  6. badanie poszczególnych sektorów kultury i uczestnictwa w kulturze;
  7. promowanie kultury jako czynnika kluczowego dla zrównoważonego rozwoju Miasta i przyczyniającego się do wzrostu jakości życia w mieście, a także uczestnictwa w kulturze;
  8. wzmacnianie tożsamości kulturalnej Miasta;
  9. wytyczanie długoterminowych strategii rozwoju dla sektora kultury;
  10. poszerzanie kręgu odbiorców, a także zapewnienie równego dostępu do kultury w szczególności dla osób zagrożonych wykluczeniem z kultury i edukacji kulturalnej, a także dla grup niedoreprezentowanych;
  11. rewitalizacja przestrzeni miejskiej i tkanki społecznej poprzez inicjowanie i wspieranie działań o charakterze kulturalnym i prospołecznym;
  12. wspieranie lokalnych artystów, a szczególnie debiutantów w obszarze całego sektora kultury i innowacji;
  13. promowanie wiedzy na temat kultury i sztuki poprzez współtworzenie programów edukacyjnych oraz edukację artystyczną i profesjonalną;
  14. organizowanie lub współorganizowanie konferencji, szkoleń, kongresów, seminariów, warsztatów i spotkań tematycznych, o zasięgu lokalnym, krajowym i międzynarodowym;
  15. podejmowanie działań na rzecz łączenia kultury z sektorem innowacji i sektorem nowych technologii we współpracy ze środowiskami uniwersyteckimi i jednostkami badawczymi;
  16. wspieranie innowacyjności i kreatywności poprzez łączenie działalności kulturalnej z szeroko rozumianymi sektorami biznesu, turystyki, nowych technologii, przemysłami kreatywnymi, nowymi mediami;
  17. łączenie kultury z przemysłem spotkań;
  18. łączenie i sieciowanie Miasta w ramach krajowych oraz międzynarodowych inicjatyw kulturalnych, federacji i stowarzyszeń z międzynarodowymi projektami strategicznymi dla rozwoju i promocji kultury Miasta;
  19. promowanie różnorodności kulturowej, idei równości, społeczeństwa otwartego, wolności słowa i wypowiedzi artystycznej oraz dostępu do kultury jako prawa podstawowego;
  20. promowanie wydarzeń kulturalnych o charakterze proekologicznym i promujących postawy proekologiczne, w duchu odpowiedzialności za środowisko naturalne oraz w celu nieustannego podnoszenia jakości życia mieszkańców;
  21. współpraca z instytucjami i organizacjami pozarządowymi w Polsce i za granicą w zakresie tworzenia, koprodukcji, upowszechniania, rozwoju, promocji i ochrony kultury oraz dziedzictwa i dorobku kulturalnego Miasta;
  22. promowanie czytelnictwa i koordynacja działań związanych z przyjętym przez Miasto programem (…);
  23. prowadzenie i zarządzanie Siecią Informacji Miejskiej.

Swoje zadania Biuro realizuje poprzez:

  1. organizację:
    1. imprez i przedsięwzięć artystycznych i kulturalnych o charakterze lokalnym, krajowym i międzynarodowym,
    2. cyklicznych imprez miejskich, konferencji, seminariów i spotkań tematycznych,
    3. krajowych i międzynarodowych imprez festiwalowych,
  2. podejmowanie działań w zakresie promocji wizerunkowej Gminy Miejskiej w szczególności poprzez:
    1. realizację kampanii promocyjnych w kraju i za granicą w szczególności poprzez promocję lokalną, ogólnopolską i międzynarodową, dziedzictwa i dorobku kulturalnego Gminy,
    2. tworzenie, prowadzenie i zarządzanie siecią informacji miejskiej,
    3. nabywanie, przygotowywanie, produkcję lub koprodukcję materiałów programowych,
    4. prowadzenie działalności kulturalno-informacyjnej w innych formach niewskazanych powyżej,
  3. prowadzenie w zakresie zadań statutowych, działalności informacyjno-promocyjnej z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poprzez:
    1. zarządzanie i obsługę stron internetowych,
  4. prowadzenie w zakresie zadań statutowych, działalności medialnej i wydawniczej, w szczególności poprzez:
    1. wydawanie czasopisma o tematyce kulturalno-turystycznej,
    2. prowadzenie portali internetowych o tematyce kulturalno-turystycznej,
  5. produkcję i opracowywanie, w zakresie zadań statutowych, filmów, prezentacji multimedialnych, pomocy dydaktycznych oraz materiałów reklamowych, w szczególności poprzez produkcję, koprodukcję filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych,
  6. prowadzenie działalności dodatkowej w stosunku do działalności kulturalnej, edukacyjnej oraz informacyjnej, w szczególności poprzez organizację imprez na zlecenie zewnętrznych podmiotów.

Na prowadzenie działalności statutowej polegającej na wykonywaniu zadań z zakresu kultury, zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1983), organizator zapewnia instytucji kultury niezbędne środki z przeznaczeniem na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów. Na sfinansowanie części kosztów działalności Biuro otrzymuje także dotacje celowe z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, gminy lub województwa, itp. Dotacje te w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie podlegają opodatkowaniu, gdyż nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług.

Podstawą gospodarki finansowej Biura jest dotacja podmiotowa otrzymywana od organizatora - Gminy Miejskiej, która stanowi ok. 70% ogółu przychodów uzyskiwanych w całym roku. Dotacja pokrywa koszty działalności statutowej Wnioskodawcy.

Biuro pozyskuje przychody również m.in. ze sprzedaży usług reklamowych, biletów wstępu na imprezy własne, towarów handlowych czy imprez organizowanych na zlecenie innych podmiotów.

Biuro realizuje statutowe zadania w zakresie organizacji wydarzeń kulturalnych, wspierania działalności kulturalnej poprzez rozliczne instrumenty i mechanizmy zaprojektowane na rozwój lokalnej sceny artystycznej, a także na tworzenie produktów kultury.

Zadania te realizuje poprzez organizację licznych wydarzeń kulturalnych takich jak np. koncerty, festiwale, konferencje, dyskusje, produkcje teatralne, produkcje audiowizualne, spotkania autorskie, spotkania twórców, menedżerów kultury, spotkania animatorów i edukatorów. W celu realizacji powyższych wydarzeń, Biuro zaprasza do Polski m.in. wybitnej klasy artystów, ekspertów, promotorów, menedżerów, muzyków, kompozytorów, pisarzy, filmowców oraz wielu innych przedstawicieli zawodów związanych z szeroko pojętą kulturą (dalej: „Artyści”). W ramach odbywających się wydarzeń kulturalnych Biuro organizuje lub współorganizuje różnego rodzaju zwyczajowe uroczyste kolacje, obiady, lunche, poczęstunki, śniadania, spotkania z lampką wina, bankiety organizowane przy okazji premier koncertowych, operowych inauguracji festiwali (dalej: „Bankiety”). Podkreślają one aspekty wydarzeń kulturalnych zorientowane na budowanie trwałych więzi, tworzenie nowych projektów, networking międzyśrodowiskowy, interdyscyplinarne połączenia, budowę relacji i promocję miasta jako miejsca sprzyjającego twórczym spotkaniom przedstawicieli różnych sektorów kultury. Wydarzenia te odbywają się lub mogą odbywać się w przyszłości na terenie lokali gastronomicznych (np. restauracji), hoteli lub w innych miejscach, gdzie zamawiany jest catering. Biuro ponosi z tego tytułu wydatki m.in. na zakup usługi restauracyjnej i gastronomicznej (przygotowanie i zakup posiłków, napojów), obsługi kelnerskiej, zakup alkoholu, wynajęcie sali, pokrycie kosztów sprzątania, ochrony Bankietu, usługi fotograficznej itp.

Bankiety często organizowane są przez Biuro w ramach festiwali, będących sztandarowymi imprezami Biura. Są miejscem gdzie spotykają się zaproszeni goście krajowi i zagraniczni, w szczególności artyści, ale również przedstawiciele instytucji kultury i mediów, PR-owcy, sponsorzy, przedstawiciele władz miasta, menadżerowie, liderzy opinii, wykonawcy. Bankiety stanowią zazwyczaj uroczyste otwarcie wydarzenia, niejednokrotnie są organizowane także w trakcie trwania kilkudniowego wydarzenia, albo stanowią jego podsumowanie, służą rozwojowi wydarzenia oraz zwiększeniu jego zasięgu. Są to spotkania, które ze względu na formę są kulturowym obyczajem, są świadomym działaniem sprzyjającym budowaniu pozytywnych relacji, wymianie kontaktów, informacji, myśli, kreowaniu opinii, popularyzacji wydarzeń, w których bierze udział lub organizuje Biuro. Ich celem często jest także nakreślenie/omówienie/zaplanowanie programu wydarzeń artystycznych na lata następne, poszerzenie grupy partnerów i sponsorów, integrowanie różnorodnych środowisk artystyczno-kulturalnych i podmiotów prywatnych poprzez budowanie sieci kontaktów a także podsumowanie zakończonych festiwali czy koncertów. Rozwijanie wydarzenia oraz zwiększenie jego zasięgu, inicjowanie nowych projektów, poszerzenie grupy sponsorów i partnerów.

Przykładowo w 2018 r. w ramach odbywającej się edycji Festiwalu Muzyki Filmowej, zorganizowane zostały 3 Bankiety:

  • po koncercie w związku z ceremonią nadania sali audytoryjnej Centrum Kongresowego imienia zasłużonego Artysty, zorganizowany został Bankiet, na potrzeby którego Biuro nabyło usługę cateringową (lampkę wina),
  • po koncercie zorganizowany został dla uczestników tego wydarzenia Bankiet w hotelu, w ramach którego Biuro poniosło wydatki m.in. na zakup usługi gastronomicznej i alkoholu,
  • po gali Video zorganizowany został w restauracji Bankiet, w tym również dla gości z Hollywood, w ramach którego Biuro poniosło wydatki m.in. na zakup usługi gastronomicznej i alkoholu.

Podobne formy Bankietów są i będą organizowane w przypadku szeregu innych wydarzeń organizowanych lub współorganizowanych przez Biuro. Są one elementem obyczaju w świecie kultury, mają charakter uzupełniający statutowe działania Biura w zakresie budowania przestrzeni kontaktu między twórcami. Wszystkie Bankiety odbywają się zatem w związku z wydarzeniami organizowanymi przez Biuro w ramach prowadzonej działalności statutowej.

Biuro nie prowadzi działalności w celu osiągnięcia zysku. Biuro może osiągać zyski z prowadzonej przez siebie działalności, które przeznaczane są jednak w całości na działalność statutową Biura.

Biuro organizowało lub będzie organizować w przyszłości również inne Bankiety niż te przykładowo opisane powyżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy przeznaczenie i wydatkowanie przez Biuro dochodów na pokrycie wydatków na organizację Bankietów, które to wydatki nie są zaliczane przez Biuro do kosztów uzyskania przychodów, spełnia warunki do zastosowania wobec tych dochodów zwolnienia od podatku?
  2. Czy przeznaczenie i wydatkowanie przez Biuro dochodów na pokrycie wydatków na organizację Bankietów, które są w całości finansowane dotacją otrzymaną od gminy, województwa lub Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, sprawia, że dochody te są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zdaniem Biura, przeznaczenie i wydatkowanie przez Biuro dochodów na pokrycie wydatków na organizację Bankietów, które to wydatki nie są zaliczane przez Biuro do kosztów uzyskania przychodów, spełnia warunki do zastosowania wobec tych dochodów zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Uwagi ogólne

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Stanowi o tym art. 7 ust. 2 ustawy o CIT w brzmieniu od 1 stycznia 2019 r.

Powyższe przepisy zawierają ogólne ramy ustalania dochodu na potrzeby ustawy o CIT.

Ustalony tak dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o CIT i poszczególnych ustępów tego artykułu. Przepis ten zawiera wykaz dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Wydatki na Bankiety jako koszt podatkowy

W przypadku podatników, którzy uzyskują dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonej działalności statutowej, wszelkie ponoszone wydatki, w pierwszej kolejności, powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Potwierdzają to interpretacje indywidualne wydawane w tym przedmiocie np. interpretacje indywidualne: Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 1 marca 2016 r. sygn. IPPB5/4510-1249/15-4/MR, Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 17 czerwca 2016 r. sygn. ITPB3/4510-191/16/PS, Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 31 stycznia 2017 r. sygn. 1462- IPPB5.4510.996.2016.1.BC.

Zgodnie więc z treścią art. 15 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Ostatni z tych przepisów wyłącza ze zbioru kosztów uzyskania przychodów określone rodzaje wydatków, w tym m.in. na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT: koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Według poglądu prezentowanego przez organy podatkowe, co do zasady, koszty tych bankietów, które ze względu na swój charakter, będą mieścić się w pojęciu reprezentacji, podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów z uwagi na brzmienie tego przepisu. Tak np. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 1 lutego 2017 r. sygn. 2461-IBPB-1-2.4510.1012.2016.1.MS:

„Za wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy uznać te, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z uczestnikami takich spotkań.”

Biorąc pod uwagę zaprezentowane kryteria, Biuro stwierdza, że wydatki na opisane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Bankiety, nie są obecnie kwalifikowane jako koszt uzyskania przychodów, z uwagi na treść art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Można bowiem przyjąć, że dominującym celem tych Bankietów jest stworzenie pewnego wizerunku Biura i organizowanych przezeń wydarzeń kulturalnych, stworzenie dobrego obrazu działalności Biura i wydarzeń kulturalnych, wykreowanie pozytywnych relacji z uczestnikami takich spotkań.

Zwolnienie dochodów przeznaczonych na cele statutowe

Wobec powyższego należy przeanalizować czy wydatkowanie przez Biuro dochodów na Bankiety spełnia pozostałe warunki do zastosowania wobec tych dochodów zwolnienia, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz ust. la, lb i lc ustawy o CIT.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. lc, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo- techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Przywołany wyżej przepis stanowi, że zwolnione od CIT są dochody podatników, których celem statutowym jest m.in. działalność kulturalna - w części przeznaczonej na ten cel. Przy czym zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. la ustawy o CIT oraz przy spełnieniu warunków z art. 17 ust. lb ustawy o CIT i jeżeli podatnik nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 17 ust. lc ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. la ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
  2. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  3. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. lb ustawy o CIT, zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ponadto, stosownie do art. 17 ust. lc ustawy o CIT, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zgodnie więc z przytoczonymi przepisami, zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

  • podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),
  • podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. lc ustawy o CIT,
  • podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W pierwszej kolejności należy uznać, że w przypadku Biura nie ma miejsca żadna z negatywnych przesłanek wykluczających zastosowanie analizowanego zwolnienia ujęta w art. 17 ust. la i lc ustawy o CIT.

Następnie należy wskazać, że przez działalność statutową podatnika należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jego statucie. Jak wskazuje się w orzecznictwie organów interpretacyjnych, określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych (por. np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 stycznia 2018 r. sygn. 0114-KDIP2-1.4010.341.2017.2.KS).

Ponadto wskazuje się, że przepis ten nie zawiera wymogu, aby wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z omawianego przepisu, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie wydatkuje (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 26 maja 2014 r. sygn. IPPB5/423-217/14-2/KS).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że Biuro:

  • jest posiadającą osobowość prawną samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę Miejską,
  • działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1983 ze zm.),
  • działa na podstawie Statutu, który w większości swoich postanowień wprost odnosi się do działalności kulturalnej. Przy czym należy uznać, że poprzez organizację Bankietów Biuro realizuje w szczególności następujące cele statutowe:
    • organizowanie lub współorganizowanie imprez i przedsięwzięć artystycznych i kulturalnych o zasięgu lokalnym, krajowym i międzynarodowym;
    • integrowanie różnorodnych środowisk artystyczno-kulturalnych i podmiotów działających w sektorze kreatywnym poprzez budowanie sieci kontaktów;
    • organizowanie lub współorganizowanie konferencji, szkoleń, kongresów, seminariów, warsztatów i spotkań tematycznych, o zasięgu lokalnym, krajowym i międzynarodowym.




Zatem przeznaczenie i wydatkowanie przez Biuro dochodów na pokrycie wydatków na organizację Bankietów, które to wydatki nie są zaliczane przez Biuro do kosztów uzyskania przychodów, spełnia warunki do zastosowania wobec tych dochodów zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacjach indywidualnych:

„prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, w świetle którego wydatki na zakup artykułów i usług gastronomicznych, alkoholu, usług cateringowych, ponoszone w ramach realizacji celów statutowych zbieżnych z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, stanowi wydatkowanie, o którym mowa w art. 17 ust. 1b ustawy” (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 28 marca 2014 r. sygn. IPPB5/423-6/14-4/KS).

Podobne stanowisko wyraził Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 9 grudnia 2016 r. sygn. 1462-IPPB5.4510.986.2016.2.RS, gdzie organ potwierdził możliwość skorzystania przez podatnika ze zwolnienia w stosunku do dochodu przeznaczonego i wydatkowanego na realizację głównych celów statutowych, w stanie faktycznym, w którym podatnik ponosił również koszty wynajmu sal na swoje wydarzenia - np. konferencje oraz koszty związane m.in. z cateringiem.

Podobne stanowisko wynika także z najnowszych interpretacji:

„przeznaczenie i wydatkowanie dochodu na pokrycie kosztów reprezentacji związanych z realizacją celów statutowych, niezaliczanych do kosztów uzyskania przychodów, spełnia przesłanki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Dochód przeznaczony na sfinansowane kosztów reprezentacji związanych z otwieraniem wystaw i organizacją spotkań służbowych kierownictwa Muzeum z kontrahentami Muzeum, związanych wyłącznie z realizacją celów działalności statutowej Muzeum w zakresie kultury, spełnia przesłanki do zastosowania zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy” (interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 lutego 2018 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.408.2017.l.KS).

Podsumowując, powyższe potwierdza, że przeznaczenie i wydatkowanie przez Biuro dochodów na pokrycie wydatków na organizację Bankietów, które to wydatki nie są zaliczane przez Biuro do kosztów uzyskania przychodów, spełnia warunki do zastosowania wobec tych dochodów zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Ad. 2

Przeznaczenie i wydatkowanie przez Biuro dochodów na pokrycie wydatków na organizację Bankietów, które są w całości finansowane dotacją otrzymaną od Gminy Miejskiej lub Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego lub Województwa, sprawia, że dochody te są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT.

Z treści art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT wynika wprost, że wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Jak wskazało natomiast Biuro w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego: na sfinansowanie części kosztów działalności Biuro otrzymuje także dotacje celowe z Gminy Miejskiej, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Województwa.

Środki te (dotacje) należy uznać za pochodzące z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Stąd należy przyjąć, że w zakresie w jakim Biuro pokrywa koszty organizacji Bankietów, w całości finansowane dotacją otrzymaną od gminy lub Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego lub województwa, jego dochody są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT. Wynika to bowiem wprost z treści powołanego przepisu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest w części nieprawidłowe, a w części prawidłowe.

Ad. 1

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1036 z późn. zm.; dalej: „ustawa o CIT”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11, art. 24a i art. 24b, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Dopiero ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  • dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego (pkt 1);
  • dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k (pkt 1a);
  • dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach (pkt 2).

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  • celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  • uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

  • przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki;
  • przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  • samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

A zatem sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły i niebudzący wątpliwości, by organy podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Organy podatkowe nie są bowiem uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest zatem, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między „celami działania”, a „sposobem jego realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

Reasumując, zwolnienie podatkowe zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje ono tylko tę część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników – czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

Niezależnie od powyższego podkreślenia wymaga, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) – toteż muszą być interpretowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna. Zatem wydatkowanie dochodu na inne cele niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawie o CIT, nie może być objęte przedmiotowo zwolnieniem.

WSA w Opolu w wyroku z 9 lipca 2014 r. sygn. akt I SA/Op 263/14 potwierdził powyższe stanowisko, tj. wskazał, że: „Z zapisów tych wynika, że zwolnienie dotyczy określonej kategorii dochodów, które muszą być przeznaczone, jak i wydatkowane na opisane w ustawie cele. Jak trafnie stwierdził organ w treści zaskarżonej decyzji, zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 p.d.o.p. jest zwolnieniem warunkowym, uzależnionym od spełnienia dwóch istotnych wymogów. Pierwszym jest zgodność celów statutowych działalności podatnika z działalnością uznaną przez ustawodawcę za preferowaną, drugim przeznaczenie dochodu na te cele. Sąd w składzie orzekającym w pełni akceptuje także pogląd organu, znajdujący potwierdzenie w orzecznictwie, że analizowane zwolnienie jest jedną z form ulg podatkowych, a więc stanowi odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania. Z tego względu norma ta winna być interpretowana w sposób precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej, gdyż mogłoby to prowadzić do zatarcia wyjątkowego charakteru ulgi podatkowej”.

Odnosząc się do powyższego, dla możliwości nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawie o CIT, uprawniające do niego cele muszą jasno wynikać ze statutu, gdyż aby stwierdzić, czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania, porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Organy podatkowe, jak wykazano powyżej, badają jedynie, czy cele określone w statucie są tożsame z celami wymienionymi w treści przepisu regulującego zwolnienie podatkowe.

Potwierdza to także WSA w Gdańsku w wyroku z 25 marca 2014 r. sygn. akt I SA/Gd 1462/13 zgodnie z którym: „Aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w przepisie zawartym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej, to jego cele statutowe powinny być wskazane precyzyjnie i ściśle. Także w przypadku wspierania innych podmiotów realizujących ww. cele forma i rodzaj wsparcia powinny być określone wprost, a nie w sposób dorozumiany. Zauważyć bowiem należy, że wskazane w ww. przepisie zwolnienie przedmiotowe ma na celu inicjowanie konkretnych korzystnych społecznie działań (np. w sferze edukacji). Intencją ustawodawcy nie było natomiast premiowanie w postaci zwolnienia podatkowego działań mających jedynie pomocniczy charakter w stosunku do działalności wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej” .

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Biuro) jest posiadającą osobowość prawną samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę Miejską. Biuro działa na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz swojego statutu.

Na prowadzenie działalności statutowej polegającej na wykonywaniu zadań z zakresu kultury, zgodnie z art. 12 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, organizator zapewnia instytucji kultury niezbędne środki z przeznaczeniem na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych. Na sfinansowanie części kosztów działalności Biuro otrzymuje także dotacje celowe z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, gminy lub województwa, itp.

Podstawą gospodarki finansowej Biura jest dotacja podmiotowa otrzymywana od organizatora - Gminy Miejskiej, która stanowi ok. 70% ogółu przychodów uzyskiwanych w całym roku. Dotacja pokrywa koszty działalności statutowej Wnioskodawcy.

W ramach odbywających się wydarzeń kulturalnych Biuro organizuje lub współorganizuje różnego rodzaju zwyczajowe uroczyste kolacje, obiady, lunche, poczęstunki, śniadania, spotkania z lampką wina, bankiety organizowane przy okazji premier koncertowych, operowych inauguracji festiwali (Bankiety). Wydarzenia te odbywają się lub mogą odbywać się w przyszłości na terenie lokali gastronomicznych (np. restauracji), hoteli lub w innych miejscach, gdzie zamawiany jest catering. Biuro ponosi z tego tytułu wydatki m.in. na zakup usługi restauracyjnej i gastronomicznej (przygotowanie i zakup posiłków, napojów), obsługi kelnerskiej, zakup alkoholu, wynajęcie sali, pokrycie kosztów sprzątania, ochrony Bankietu, usługi fotograficznej itp.

Bankiety są miejscem gdzie spotykają się zaproszeni goście krajowi i zagraniczni, w szczególności artyści, ale również przedstawiciele instytucji kultury i mediów, PR-owcy, sponsorzy, przedstawiciele władz miasta, menadżerowie, liderzy opinii, wykonawcy. Bankiety stanowią zazwyczaj uroczyste otwarcie wydarzenia, niejednokrotnie są organizowane także w trakcie trwania kilkudniowego wydarzenia, albo stanowią jego podsumowanie.

Dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy należy zaznaczyć, że przepisy ustawy o CIT nie definiują zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 4 pojęcia „kultura”. Uzasadnione jest zatem posługiwanie się w tym przypadku wykładnią gramatyczną tego pojęcia. Według Słownika Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/) przez kulturę należy rozumieć materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory.

Jeśli chodzi o zdefiniowanie działalności kulturalnej, to przede wszystkim wskazać należy, że w praktyce słowo „kultura” ma bardzo szeroki zakres znaczeniowy, a ponadto może być to pojęcie analizowane w różnych aspektach, np. w aspekcie naukowym, społecznym, psychologicznym, historycznym itd., z uwzględnieniem takich dziedzin kultury jak kultura materialna, kultura duchowa, kultura społeczna, kultura języka.

Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” określa, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna, wydanie dwudzieste drugie, Warszawa 1992 r., s. 422).

Jednocześnie przez „upowszechnianie kultury (działalność kulturalną)” można rozumieć „intencjonalnie organizowane oddziaływanie służące kształtowaniu, rozwijaniu potrzeb i zainteresowań kulturalnych oraz stymulowaniu i wspomaganiu jednostek i małych grup społecznych do rozwijania i sublimacji swojej aktywności kulturalnej (recepcyjnej, współtwórczej i twórczej, zabawowej i rekreacyjnej” (D. Jankowski. Zróżnicowane rozumienie upowszechniania kultury i jego współczesna wykładnia. [w:] Współczesne dylematy upowszechniania kultury; pod red. J. G. L 1991).

Zauważyć także trzeba, że w myśl art. 1 ust. 1 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz.U. z 2018, poz. 1983 z późn. zm.), działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury (art. 2 ww. ustawy).

Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia oraz przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że chociaż cele statutowe Wnioskodawcy pokrywają się z celami wskazanymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, to nie można przyjąć, że wydatkowanie dochodów uprzednio przeznaczonych na realizację celów statutowych a wydatkowanych ostatecznie na organizację Bankietów spełnia kryterium zwolnienia przewidzianego w ww. przepisie. Wydatkowania przez Biuro dochodów na organizację Bankietów nie można uznać za poniesienie na cel kulturalny ani na cel korespondujący z którymkolwiek z celów wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, gdyż organizacja Bankietów nie zawiera się w pojęciu działalności kulturalnej.

Tym samym nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że przeznaczenie i wydatkowanie przez Biuro dochodów na pokrycie wydatków na organizację Bankietów, spełnia warunki do zastosowania wobec tych dochodów zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Ad. 2

Podstawę prawną do udzielania dotacji podmiotowych z budżetu państwa stanowi art. 131 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2077 z późn. zm.), zgodnie z którym dotacje podmiotowe obejmują środki dla podmiotu wskazanego w odrębnej ustawie lub w umowie międzynarodowej, wyłącznie na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie określonym w odrębnej ustawie lub umowie międzynarodowej.

Z kolei w myśl art. 127 ust. 1 i 2 tej ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na:

  1. finansowanie lub dofinansowanie:
    1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
    2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
    3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
    4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,
    5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
    6. kosztów realizacji inwestycji;
  2. dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.


Dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na:

  1. realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 pkt 6, wydatkowane przez podmioty realizujące te programy, inne niż państwowe jednostki budżetowe;
  2. realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b;
  3. finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty, ze środków przekazywanych przez jednostki, o których mowa w art. 9 pkt 5, 7 i 14;
  4. realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5;
  5. współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  6. wyprzedzające finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej, o którym mowa w odrębnych przepisach, w części podlegającej refundacji ze środków Unii Europejskiej.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że na prowadzenie działalności statutowej polegającej na wykonywaniu zadań z zakresu kultury, Wnioskodawca otrzymuje od organizatora niezbędne środki z przeznaczeniem na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych. Na sfinansowanie części kosztów działalności Wnioskodawca otrzymuje także dotacje celowe z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, gminy lub województwa.

Podstawą gospodarki finansowej Biura jest dotacja podmiotowa otrzymywana od organizatora - Gminy Miejskiej, która stanowi ok. 70% ogółu przychodów uzyskiwanych w całym roku.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów wydatkowanych na organizację Bankietów, które są w całości finansowane dotacją otrzymaną od gminy, województwa lub Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Przepis ten zawiera stwierdzenie, że wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, a więc zwolnienie to dotyczy dochodów z tytułu wszelkich dotacji, a dla zakresu tego zwolnienia nie jest istotny rodzaj dotacji, ich charakter i to, czy są określane jako dotacje podmiotowe, przedmiotowe czy też celowe. Również nie ma znaczenia sposób wykorzystania tych dotacji. Ważne jest natomiast źródło ich pochodzenia, którym musi być budżet państwa lub budżet jednostki samorządu terytorialnego.

Na uwagę zasługuje również fakt, że z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 47 powołanej ustawy koreluje przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy, który stanowi, że nie uważa się za koszt uzyskania wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 55, 56 i 59.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa podatkowego i przedstawiony stan faktyczny/zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że skoro Biuro pokrywa koszty organizacji Bankietów z dotacji podmiotowych i celowych, to dochód stanowiący równowartość tych kosztów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, ponieważ wydatków tych dokonano ze środków wolnych od podatku, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT.

Zatem wydatki poniesione przez Biuro na organizację Bankietów, tj. wydatki niezwiązane bezpośrednio z działalnością kulturalną Wnioskodawcy, sfinansowane dotacjami zwolnionymi na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, nie tracą charakteru dochodu zwolnionego.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy:

  • przeznaczenie i wydatkowanie przez Biuro dochodów na pokrycie wydatków na organizację Bankietów, które to wydatki nie są zaliczane przez Biuro do kosztów uzyskania przychodów, spełnia warunki do zastosowania wobec tych dochodów zwolnienia od podatku – jest nieprawidłowe,
  • przeznaczenie i wydatkowanie przez Biuro dochodów na pokrycie wydatków na organizację Bankietów, które są w całości finansowane dotacją otrzymaną od gminy, województwa lub Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, sprawia, że dochody te są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych – jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj