Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.523.2018.4.MR
z 4 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2018 r. (data wpływu 18 grudnia 2018 r.) uzupełnione pismem z dnia 4 lutego 2019 r. (data nadania 4 lutego 2019 r., data wpływu 8 lutego 2019 r.) na wezwanie z dnia 15 stycznia 2019 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.523.2018.1.MR (data nadania 16 stycznia 2019 r., data odbioru 28 stycznia 2019 r.) oraz na wezwanie z dnia 6 marca 2019 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.523.2018.3.MR (data nadania 6 marca 2019 r., data odbioru 21 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

  • działania podejmowane przez Spółkę, w związku z realizacją projektu spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Pytanie 1) – jest prawidłowe;
  • kwota wydatków związanych z realizacją Projektu, pokrywana z własnych środków Spółki, stanowi podstawę do skorzystania z ulgi badawczo-rozwojowej (Pytanie 2) – jest prawidłowe;
  • Spółce przysługuje zwrot kwoty stanowiącej iloczyn nieodliczonego na podstawie art. 18d ust. 1 odliczenia i stawki podatku określonej w art. 19 ust. 1 obowiązującej w danym roku podatkowym (Pytanie 3) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 18 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie działalności badawczo-rozwojowej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) jest spółką kapitałową podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca prowadzi działalność związaną z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki.

W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca podpisał umowę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (dalej: NCBiR), które jest agencją wykonawczą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, o wykonanie i finansowanie projektu badawczego realizowanego przez Wnioskodawcę w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020. W ramach tej umowy, po spełnieniu określonych w niej warunków, Wnioskodawcy przysługiwać będzie zwrot wydatków na realizację projektu, w ramach pomocy publicznej w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 25 lutego 2015 r. w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis za pośrednictwem NCBiR, zwolnionej z obowiązku notyfikacji przewidzianego w art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.


Dofinasowanie otrzymane przez Spółkę od NCBiR będzie podlegało zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o CIT.


W ramach projektu powstanie hybrydowy system rekomendacyjny dla branży … działającego m.in. w oparciu o dane kontekstowe przy wykorzystaniu mechanizmów machine-learning, w którym wykorzystywane będą metody analizy i ekstrakcji danych, w tym w szczególności: metody uczenia maszynowego, sztucznej inteligencji (technologie stanowiące dziedziny badań nad systemami rekomendacji, pozyskanie i reprezentacja wiedzy, klasyfikację i ekstrakcję informacji), a także prowadzone będą prace w zakresie m.in. systemu rekomendacji kontekstowych (w oparciu o big data). Projekt wpisuje się w problematykę inteligentnych sieci, jako zespołu technologii i systemów teleinformatycznych wykorzystywanych w celu optymalizacji działań, oszczędności zasobów oraz w celu zapewniania komunikacji i wymiany informacji. Wyniki projektu służyć będą w szczególności optymalizacji procesów pozyskiwania informacji z dużych zbiorów danych tekstowych, ich klasyfikacji i interpretacji w sposób zautomatyzowany, wspierający podejmowanie decyzji w procesach operacyjnych. Wyniki projektu posiadać będą charakterystyczne dla inteligentnych sieci cechy adaptacji, podejmowania decyzji, skalowalności i otwartości architektury. Spółka planuje uruchomić proces komercjalizacji i sprzedaży produktu w okresie 3 lat od zakończenia projektu.


W związku z realizacją Projektu Spółka ponosi i będzie ponosić wydatki na:

  • wynagrodzenia pracowników oraz osób wykonujących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych wraz z narzutami;
  • usługi doradcze oraz ekspertyzy;
  • wydatki związane z korzystaniem z aparatury naukowo-badawczej;
  • pozostałe koszty, takie jak materiały biurowe, promocja projektu itp.

które będę refinansowane przez instytucję pośredniczącą oraz takie, które nie będą podlegać refinansowaniu (opłacone ze środków własnych Spółki).


Prace nad projektem podzielone są na dwa etapy: badania przemysłowe i prace rozwojowe.


Prace badawcze w postaci badań przemysłowych trwają od 01.07.2018 r. i planowo mają się zakończyć 31.10.2019 r. Dofinansowanie w tym zakresie obejmie 80% kosztów kwalifikowanych.


Celem badań przemysłowych będzie zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności niezbędnych do opracowywania nowych technologii, wypracowanie prototypu systemu rekomendacyjnego dla branży … oraz testy w warunkach laboratoryjnych. Wnioskodawca planuje wydatki na badania przemysłowe ujmować w księgach rachunkowych jako koszty w roku ich poniesienia. Analogiczne traktowanie wskazanych wydatków Spółka planuje zastosować również dla celów podatkowych, z zastrzeżeniem, że 20% poniesionych kosztów stanowi/stanowić będzie koszt uzyskania przychodu natomiast 80% poniesionych kosztów nie będzie stanowić kosztów uzyskania przychodu.

Prace rozwojowe planowo mają rozpocząć się po zakończeniu badań przemysłowych i trwać będą do 30.04.2020 r. Dofinansowanie w niniejszym zakresie obejmie 60% kosztów kwalifikowanych. Celem prac rozwojowych będzie wypracowanie prototypu systemu rekomendacyjnego dla branży … oraz testy w warunkach rzeczywistych z wykorzystaniem wiedzy i umiejętności nabytych lub posiadanych przez Spółkę, w tym wiedzy zdobytej w ramach prac badawczych prowadzonych w ramach Projektu. Pod względem rachunkowym wydatki na prace rozwojowe Spółka zaliczać będzie do rozliczeń międzyokresowych kosztów a następnie do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne dokonywane od kosztów zakończonych prac rozwojowych. Analogiczne traktowanie wskazanych kosztów Spółka planuje zastosować również dla celów podatkowych, z zastrzeżeniem, że 40% wartości odpisu amortyzacyjnego stanowić będzie koszt uzyskania przychodu natomiast 60% wartości odpisu amortyzacyjnego nie będzie stanowić kosztów uzyskania przychodu.


Spółka nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.


Ponoszone wydatki Spółka planuje odliczać od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) w zeznaniach za poszczególne lata podatkowe, w których poniesiono koszty kwalifikowane, a w przypadku braku dochodu - przez kolejne, trzy lata podatkowe następujące bezpośrednio po roku, w którym Spółka miała prawo skorzystać z odliczenia. Ponieważ Spółka rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej 19.12.2017 r. (pierwsze sprawozdanie finansowe oraz rozliczenie podatkowe Spółki zostanie sporządzone za okres od 19 grudnia 2017 r. do 31 grudnia 2018 r.), w przypadku braku dochodu w latach podatkowych 2018 i 2019, Spółka zamierza skorzystać z zapisów art. 26ea ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 Ustawy o CIT, tj. wystąpić z wnioskiem o zwrot gotówkowy kosztów kwalifikowanych.


W piśmie z dnia 4 lutego 2019 r. (data wpływu 8 lutego 2019 r.) Wnioskodawca wyjaśnił, że jest mikroprzedsiębiorcą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646).


Wnioskodawca wskazał, że realizowany przez Spółkę Projekt zakłada zastosowanie praktyczne nowych rozwiązań w pewnym sensie dostępnych dziś na rynku, aczkolwiek w ograniczonej skali. W ramach Projektu Wnioskodawca tworzy system rekomendacji kontekstowej. Takimi systemami dysponują na własne potrzeby największe korporacje, jednak nie ma dziś sprawnego systemu rekomendacyjnego (kontekstowego), który byłby komercyjnie dostępny dla mniejszych podmiotów. Ten obszar dopiero zaczyna być zagospodarowywany dzięki inicjatywom przedsiębiorców takich jak Wnioskodawca.


W ramach projektu planowany jest pilotaż. Wersja przedprodukcyjna i testowa są elementami biznes planu.


Wnioskodawca wskazał także, że działalność w zakresie badawczo rozwojowym nie ma charakteru prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany. W ramach prac badawczo rozwojowych w tym projekcie wypracowany zostanie algorytm trafnie rekomendujący produkty i serwisy użytkownikom końcowym. Naturalnie jako produkt technologiczny w branży IT będzie wiecznie ulepszany i jego jakość będzie zawsze narzędziem do walki z konkurencją, natomiast to będzie etap późniejszy i niejako odseparowany od etapu twórczego na jakim jest Wnioskodawca obecnie. Późniejszy etap nastąpi dopiero po wdrożeniach komercyjnych.

Wnioskodawca wskazał, że jakość każdego takiego systemu zależy wprost proporcjonalnie od danych jakimi jest karmiony. Spółka dysponuje dostępem do unikalnych danych co zapewnia wyjątkową jakość. Na dzień dzisiejszy Wnioskodawca nie zna takiego systemu, który byłby oferowany komercyjnie. Znane są natomiast systemy autorskie działające na jednym systemie określonego klienta.

Prace opisane jako prace badawczo-rozwojowe są zdarzeniem unikalnym i innowacyjnym. System został napisany przez zespół Wnioskodawcy, będzie uczył się na unikalnych danych. Na dzień dzisiejszy Wnioskodawca nie zna takiego systemu, który dawałby zadowalające rezultaty, byłby oferowany masowo w branży modowo - kosmetycznej.

Koszty realizowanych prac (w zakresie Projektu realizowanego przez Wnioskodawcę) to koszty wynagrodzeń oraz pozostałe koszty bezpośrednie (odpisy amortyzacyjne komputerów i oprogramowania, wynajem serwera, promocja i audyt projektu) rozliczane są w następujący sposób:

  • Etap prac badawczych - 20% poniesionych kosztów to środki własne Wnioskodawcy, 80% poniesionych kosztów jest zwracana w ramach umowy o dofinansowanie Projektu zawartej z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju,
  • Etap prac rozwojowych - 40% poniesionych kosztów to środki własne Wnioskodawcy, 60% poniesionych kosztów jest zwracana w ramach umowy o dofinansowanie Projektu zawartej z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.


W ramach Projektu ponoszone będą również koszty pośrednie (inne niż wymienione powyżej), refinansowane w 25%, których Spółka nie będzie kwalifikować do kosztów podatkowych. Będą to koszty najmu siedziby, koszty usług pośrednich - doradczych, księgowych, prawnych.

Wnioskodawca wskazał, że będące przedmiotem zapytania wydatki w związku z realizacją Projektu, tj. wynagrodzenia pracowników ponoszone z tytułu stosunku pracy stanowią po ich stronie należności ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast, wydatki ponoszone w związku z realizacją Projektu, tj. wydatki na rzecz osób wykonujących czynności związane z realizacją projektu na podstawie umów cywilnoprawnych, ponoszone są na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i wykazywane są jako należności ze źródła określonego w art. 13 pkt 8a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W chwili obecnej Wnioskodawca wyjaśnił, że nie zamierza zawierać umów wymienionych powyżej z podmiotami, które prowadzą działalność gospodarczą. Jednak nie jest wykluczone, że takie umowy zostaną zawarte.


Wnioskodawca w piśmie z dnia 4 lutego 2019 r. wyjaśnił również, że ponoszone przez Spółkę wydatki na realizację Projektu - usługi doradcze i ekspertyzy nie są świadczone przez jednostkę naukową w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki. Wydatki na usługi doradcze, prawne oraz ekspertyzy zostały zakwalifikowane jako koszty pośrednie projektu i będą refinansowane w wysokości 25% poniesionych kosztów przez instytucję finansującą. Wydatki te nie są one przedmiotem zapytania Wnioskodawcy. Wnioskodawca uważa, że skoro wymienione koszty pośrednie nie są ujęte w katalogu kosztów kwalifikowanych ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie mogą też stanowić podstawy ulgi badawczo-rozwojowej. Nie będą one jednocześnie stanowić kosztów uzyskania przychodów (w wysokości dofinansowania, tj. 25% poniesionych kosztów).


Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy są natomiast koszty bezpośrednie, tj. koszty wynagrodzeń oraz pozostałe koszty bezpośrednie (odpisy amortyzacyjne komputerów i oprogramowania, wynajem serwera, promocja i audyt projektu) rozliczane w następujący sposób:

  • Etap prac badawczych - 20% poniesionych kosztów to środki własne Wnioskodawcy, 80% poniesionych kosztów jest zwracana w ramach umowy o dofinansowanie Projektu zawartej z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju,
  • Etap prac rozwojowych - 40% poniesionych kosztów to środki własne Wnioskodawcy, 60% poniesionych kosztów jest zwracana w ramach umowy o dofinansowanie Projektu zawartej z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.


Spółka stoi na stanowisku, że wydatki związane z realizacją Projektu (koszty wynagrodzeń oraz pozostałe koszty bezpośrednie, tj. odpisy amortyzacyjne komputerów i oprogramowania, wynajem serwera, promocja i audyt projektu) finansowane z własnych środków Spółki stanowią podstawę do skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową, prowadzoną w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Spółka nie ponosi kosztów z tytułu korzystania z aparatury naukowo-badawczej.


Jednocześnie w piśmie z dnia 4 lutego 2019 r. Wnioskodawca przeformułował Pytania oznaczone nr 1, 2 i 3, które zadał w złożonym wniosku z dnia 18 grudnia 2019 r., a następnie uzupełnił swoje stanowisko w zakresie przeformułowanych pytań.


Ponadto, w piśmie z dnia 26 marca 2019 r. (data wpływu 3 kwietnia 2019 r.) Wnioskodawca wyjaśnił, że audyt i promocja projektu są realizowane zarówno przez pracowników zatrudnionych przez Spółkę jak również Zleceniobiorców na podstawie zawartych z nimi umów zlecenie/o dzieło.

Ww. usługi audytu i promocji nie są świadczone przez podmiot, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Usługi audytu i promocji nie są także świadczone lub wykonywane na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki.

Wnioskodawca wskazał, że wymienione przez wydatki, tj. koszty wynagrodzeń, promocja i audyt projektu ponoszone w związku z realizacją prac badawczo-rozwojowych związane są wyłącznie z opracowywaniem nowych lub ulepszaniem już istniejących produktów.


Spółka przedstawiła, że nie ma wcześniejszego doświadczenia w prowadzeniu prac B+R natomiast ma nadzieję prowadzić kolejne takie działania w przyszłości.


Jednocześnie w piśmie z dnia 26 marca 2019 r. Wnioskodawca przeformułował Pytanie oznaczone we wniosku nr 1 oraz uzupełnił swoje stanowisko w zakresie przeformułowanego pytania.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy podejmowane przez Spółkę działania, w związku z realizacją projektu, generujące koszty opisane w stanie faktycznym, tj. koszty bezpośrednie - koszty wynagrodzeń oraz pozostałe koszty bezpośrednie (odpisy amortyzacyjne komputerów i oprogramowania, wynajem serwera, promocja i audyt projektu), ponoszone zarówno na etapie badań przemysłowych jak i prac rozwojowych spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 Ustawy o CIT?
  2. Czy kwota wydatków związanych z realizacją Projektu (koszty bezpośrednie, tj. koszty wynagrodzeń oraz pozostałe koszty bezpośrednie tj. odpisy amortyzacyjne komputerów i oprogramowania, wynajem serwera, promocja i audyt projektu), pokrywana z własnych środków Spółki, stanowi podstawę do skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową, prowadzoną w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 ustawy CIT?
  3. Czy w przypadku braku dochodu pozwalającego na skorzystanie z odliczenia w latach 2018 i 2019 oraz spełnienia warunków, o których mowa w art. 18da ust. 1 Ustawy o CIT, Spółce przysługuje zwrot kwoty stanowiącej iloczyn nieodliczonego na podstawie art. 18d ust. 1 odliczenia i stawki podatku określonej w art. 19 ust. 1 obowiązującej w danym roku podatkowym?

Zdaniem Wnioskodawcy


Ad. 1)


Spółka stoi na stanowisku, że prowadzona w ramach projektu działalność, generująca koszty opisane w stanie faktycznym, tj. koszty bezpośrednie - koszty wynagrodzeń oraz pozostałe koszty bezpośrednie (odpisy amortyzacyjne komputerów i oprogramowania, wynajem serwera, promocja i audyt projektu), ponoszone w ramach umowy z NCBiR, zarówno na etapie badań przemysłowych jak i prac rozwojowych, spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 Ustawy o CIT.


Ad. 2)


Spółka stoi na stanowisku, że wydatki związane z realizacją Projektu finansowane z własnych środków Spółki stanowią podstawę do skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową, prowadzoną w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 Ustawy CIT.


Ad. 3)


Spółka stoi na stanowisku, że przysługuje jej zwrot gotówkowy, o którym mowa w art. 18da Ustawy o CIT.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Ad. 1)


W art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1888 z późn. zm.; dalej: CIT) wskazano, że: ilekroć w ustawie jest mowa o działalności badawczo-rozwojowej - oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.


Stosownie do art. 4a pkt 27 tej ustawy: ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych - oznacza to:

  1. badania podstawowe - oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
  2. badania stosowane - prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,
  3. badania przemysłowe - badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych.

Z treści art. 4a pkt 28 ww. ustawy wynika natomiast, że: ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

  1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
  2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

W ramach projektu powstanie hybrydowy system rekomendacyjny dla branży … działającego m.in. w oparciu o dane kontekstowe przy wykorzystaniu mechanizmów machine-learning, w którym wykorzystywane będą metody analizy i ekstrakcji danych, w tym w szczególności: metody uczenia maszynowego, sztucznej inteligencji (technologie stanowiące dziedziny badań nad systemami rekomendacji, pozyskanie i reprezentacja wiedzy, klasyfikację i ekstrakcję informacji), a także prowadzone będą prace w zakresie m.in. systemu rekomendacji kontekstowych (w oparciu o big data). Projekt wpisuje się w problematykę inteligentnych sieci, jako zespołu technologii i systemów teleinformatycznych wykorzystywanych w celu optymalizacji działań, oszczędności zasobów oraz w celu zapewniania komunikacji i wymiany informacji. Wyniki projektu służyć będą w szczególności optymalizacji procesów pozyskiwania informacji z dużych zbiorów danych tekstowych, ich klasyfikacji i interpretacji w sposób zautomatyzowany, wspierający podejmowanie decyzji w procesach operacyjnych. Wyniki projektu posiadać będą charakterystyczne dla inteligentnych sieci cechy adaptacji, podejmowania decyzji, skalowalności i otwartości architektury. W ocenie Spółki zakres prac realizowanych w ramach umowy spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 Ustawy o CIT.

Wnioskodawca w piśmie z dnia 4 lutego uzupełnił w zakresie pytania nr 1 swoje uzasadnienie i wskazał, że zgodnie z art. 4 ust. 3 Prawo o szkolnictwie wyższym Prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.


W ocenie Spółki zakres prac realizowanych w ramach umowy spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 Ustawy o CIT.


Wnioskodawca w piśmie z dnia 26 marca 2019 r. uzupełnił w zakresie pytania nr 1 swoje uzasadnienie i wskazał, że zgodnie z art. 4 ust. 3 Prawo o szkolnictwie wyższym Prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń. W ocenie Spółki zakres prac realizowanych w ramach umowy, generujący opisane koszty, spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 4a pkt 26- 28 Ustawy o CIT.


Ad. 2)


Zgodnie z art. 9 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy zamierzają skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, są obowiązani w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej.


Jak wynika z treści art. 18d ust. 1 ww. ustawy: od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się koszty uzyskania przychodów poniesione przez podatnika na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”.


Zatem, aby Wnioskodawca był uprawniony do dokonania odliczeń kosztów kwalifikowanych od podstawy opodatkowania, w pierwszej kolejności koszty te muszą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Innymi słowy - możliwość odliczenia (skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową), o której mowa w art. 18d ust. 1 cyt. ustawy, odnosi się wyłącznie do tej kategorii wydatków, które są już kosztem podatkowym. W omawianej sytuacji będą to zatem koszty kwalifikowane stanowiące koszt podatkowy okresu (w tym koszty odpisów amortyzacyjnych).


Wnioskodawca w piśmie z dnia 4 lutego uzupełnił w zakresie pytania nr 2 swoje uzasadnienie i wskazał, że w myśl art. 18d ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: za koszty kwalifikowane uznaje się:

  1. poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizacje działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu;
    1a) poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu;
  2. nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową;
    2a) nabycie niebędącego środkami trwałymi sprzętu specjalistycznego wykorzystywanego bezpośrednio w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, w szczególności naczyń i przyborów laboratoryjnych oraz urządzeń pomiarowych.

Stosownie do art. 18d ust. 3 ww. ustawy: za koszty kwalifikowane uznaje się także dokonywane w danym roku podatkowym, zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, z wyłączeniem samochodów osobowych oraz budowli, budynków i lokali będących odrębną własnością.


Spółka będzie uprawniona do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania „kosztów kwalifikowanych” (koszty bezpośrednie, tj. koszty wynagrodzeń oraz pozostałe koszty bezpośrednie tj. odpisy amortyzacyjne komputerów i oprogramowania, wynajem serwera, promocja i audyt projektu), w rozumieniu art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w następujący sposób:

  • w części dotyczącej wydatków na badania przemysłowe - w zeznaniu rocznym za rok podatkowy, w którym zaliczy te wydatki do kosztów uzyskania przychodów, w wysokości 100% poniesionych kosztów, finansowanych ze środków własnych Spółki,
  • w części dotyczącej wydatków na prace rozwojowe - w zeznaniach rocznych za lata podatkowe, w których odpisy amortyzacyjne będą stanowiły koszty uzyskania przychodów Spółki, w wysokości 100 % odpisów amortyzacyjnych nie podlegających zwrotowi (ze środków własnych Spółki).


Koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie (art. 18d ust. 5 ww. ustawy).


W myśl art. 18d ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: prawo do odliczenia nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.


Jak stanowi art. 18d ust. 7 pkt 3 Ustawy o CIT kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć 100% kosztów, o których mowa w ust. 2-3.


Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe następujące bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia (art. 18d ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).


Zgodnie z art. 18e ww. ustawy: podatnicy korzystający z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, są obowiązani wykazać w zeznaniu koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu.

W świetle powołanych regulacji prawnych należy stwierdzić, że aby podatnikowi podatku dochodowego od osób prawnych przysługiwało prawo odliczenia w zeznaniu podatkowym kosztów kwalifikowanych poniesionych w danym roku podatkowym, powinny być łącznie spełnione następujące warunki:

  1. podatnik poniósł koszty na działalność badawczo-rozwojową,
  2. koszty na działalność badawczo-rozwojową stanowiły dla podatnika koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  3. koszty na działalność badawczo-rozwojową mieszczą się w zamkniętym katalogu kosztów kwalifikowanych określonym przepisami art. 18d ust. 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
  4. jeżeli koszty kwalifikowane zostały poniesione w ramach badań podstawowych, badania te były prowadzone na podstawie umowy lub porozumienia z jednostką naukową w rozumieniu odrębnych przepisów,
  5. podatnik nie prowadził w roku podatkowym działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia,
  6. w ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnik wyodrębnił koszty działalności badawczo-rozwojowej,
  7. podatnik wykazał w zeznaniu podatkowym koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu,
  8. kwota odliczonych kosztów kwalifikowanych nie przekroczyła limitów określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych,
  9. koszty kwalifikowane nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiekolwiek formie.



Odnosząc powyższe wyjaśnienia do przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy, należy stwierdzić, że skoro wydatki na badania przemysłowe Spółka będzie zaliczać do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia, czyli w danym roku podatkowym, to w rozliczeniu za ten rok podatkowy Spółka może skorzystać z ulgi na działalność badawczo-rozwojową.

Natomiast w przypadku gdy Spółka poniesie za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe następujące bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Z kolei wydatki na prace rozwojowe Spółka będzie zaliczać do kosztów uzyskania przychodów przez odpisy amortyzacyjne dokonywane od kosztów prac rozwojowych zakończonych wynikiem pozytywnym. Oznacza to, że może ona skorzystać z ulgi na działalność badawczo-rozwojową w tym zakresie w latach podatkowych, w których odpisy amortyzacyjne będą stanowiły koszty uzyskania przychodów Spółki.


Reasumując - Spółka będzie uprawniona do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania „kosztów kwalifikowanych”, w rozumieniu art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w następujący sposób:

  • w części dotyczącej wydatków na badania przemysłowe - w zeznaniu rocznym za rok podatkowy, w którym zaliczy te wydatki do kosztów uzyskania przychodów, w wysokości 100% poniesionych kosztów, finansowanych ze środków własnych Spółki,
  • w części dotyczącej wydatków na prace rozwojowe - w zeznaniach rocznych za lata podatkowe, w których odpisy amortyzacyjne będą stanowiły koszty uzyskania przychodów Spółki, w wysokości 100 % odpisów amortyzacyjnych nie podlegających
    zwrotowi.


Ad. 3)


Zgodnie z art. 18da:

  1. Podatnikowi, który w roku rozpoczęcia prowadzenia działalności poniósł stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego za ten rok odliczenia określonego w art. 18d ust. 1, przysługuje kwota odpowiadająca iloczynowi nieodliczonego na podstawie art. 18d ust. 1 odliczenia i stawki podatku określonej w art. 19 ust. 1 obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.
  2. Przepis ust. 1 stosuje się również w roku podatkowym następującym bezpośrednio po roku rozpoczęcia działalności, jeżeli w tym roku podatnik, o którym mowa w ust. 1, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.

Spółka nie została utworzona w sposób określony w art. 18 da ust. 4.


Spółka rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej 19.12.2017 r. (pierwsze sprawozdanie finansowe oraz rozliczenie podatkowe Spółki zostanie sporządzone za okres od 19 grudnia 2017 r. do 31 grudnia 2018 r.).


Zdaniem Spółki, niezależnie od art. 18d ust. 8, w przypadku braku dochodu w latach podatkowych 2018 (od 19.12.2017 r. do 31.12.2018 r.) i 2019 (od 01.01.2019 r. do 31.12.2019 r.), Spółka będzie mogła wystąpić z wnioskiem o zwrot gotówkowy kosztów kwalifikowanych w kwocie stanowiącej iloczyn nieodliczonego na podstawie art. 18d ust. 1 odliczenia i stawki podatku określonej w art. 19 ust. 1 obowiązującej w danym roku podatkowym, przy założeniu, że w wymienionych latach Spółka będzie mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie, ustalenia czy:

  • działania podejmowane przez Spółkę, w związku z realizacją projektu spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Pytanie 1) – jest prawidłowe;
  • kwota wydatków związanych z realizacją Projektu, pokrywana z własnych środków Spółki, stanowi podstawę do skorzystania z ulgi badawczo-rozwojowej (Pytanie 2) – jest prawidłowe;
  • Spółce przysługuje zwrot kwoty stanowiącej iloczyn nieodliczonego na podstawie art. 18d ust. 1 odliczenia i stawki podatku określonej w art. 19 ust. 1 obowiązującej w danym roku podatkowym (Pytanie 3) – jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj