Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.54.2019.2.BS
z 5 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 stycznia 2019 r. (data wpływu 28 stycznia 2019 r.), uzupełnionym 12 marca 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca korzystając ze zwolnienia wynikającego z treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma prawo do nienaliczania i nieodprowadzania podatku wynikającego z art. 24b tej ustawy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2019 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca korzystając ze zwolnienia wynikającego z treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma prawo do nienaliczania i nieodprowadzania podatku wynikającego z art. 24b tej ustawy.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 27 lutego 2019 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.54.2019.1.BS wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 12 marca 2019 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, którego celem statutowym jest m.in. działalność w zakresie kultury fizycznej, kultury, oświaty i ochrony środowiska. Na działalność tę składają się cele szczegółowe, określone w art. 7 Statutu Wnioskodawcy. Wymienione cele statutowe są spójne z działalnością określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej „ustawa o pdop”). Pozostałe cele realizowane przez Wnioskodawcę nie są wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop, ale dochody z całokształtu działalności Wnioskodawcy są przeznaczane i wydatkowane na działalność statutową wskazaną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop. Fakt ten uprawnia Wnioskodawcę do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dochodu uzyskanego z całokształtu działalności, bo w całości przeznaczonego na działalność statutową.

Wnioskodawca, jako pozarządowa organizacja realizująca cele pożytku publicznego, szeroko zakrojone zadania zapisane w Statucie, które jednocześnie są zgodne z wykazem ważnych społecznie celów i zadań publicznych, określonych w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Wnioskodawca uzyskuje przychody z:

  1. działalności statutowej:
    • nieodpłatnej działalności pożytku publicznego,
    • odpłatnej działalności pożytku publicznego,
    • pozostałej działalności statutowej,
  2. działalności gospodarczej.


Zgodnie z Art. 7 Statutu, Wnioskodawca może prowadzić działalność gospodarczą, w różnych formach organizacyjnych, z której dochód służy realizacji celów statutowych stowarzyszenia. Wnioskodawca prowadzi również nieodpłatną i odpłatną działalność pożytku publicznego. Działalność gospodarcza polega na dzierżawie i zarządzaniu przez Wnioskodawcę swoim majątkiem, w sposób zorganizowany, zgodny z celami określonymi w Statucie i przynoszący dochód, dlatego aktywność ta została uznana za działalność gospodarczą. Dochody Wnioskodawcy z tej i z pozostałej działalności, niezależnie od źródła ich uzyskania, są, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop, w całości przeznaczane na działalność preferowaną podatkowo, określoną w przytoczonym przepisie.

Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości, w tym budynków, które zostały oddane innym podmiotom w całości albo w części do używania na podstawie umowy najmu lub dzierżawy. Powstała wątpliwość, czy Wnioskodawca podlega podatkowi od przychodu ze środka trwałego będącego budynkiem na podstawie art. 24b ustawy o pdop.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 8 marca 2019 r., Wnioskodawca wskazał, że:

  • łączna wartość początkowa budynków, o których mowa we wniosku przekracza 10.000.000,00 zł.
  • budynki będące własnością Wnioskodawcy, oddane w najem do używania nie są budynkami mieszkalnymi, oddanymi do używania w ramach programów rządowych i samorządowych, o których mowa w art. 24b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca korzystając ze zwolnienia wynikającego z treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop ma prawo do nienaliczania i nieodprowadzania podatku wynikającego z art. 24b ustawy o pdop?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o pdop”), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego w części przeznaczonej na te cele. Podkreślenia wymaga, iż ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1a (który nie dotyczy omawianego stanu faktycznego) i art. 17 ust. 1b cytowanej ustawy podatkowej.

W myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podp, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym. Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop,
  2. dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie,
  3. dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu,
  4. podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c ustawy o pdop, dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. la ustawy o podatku od osób prawnych.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia, ale także wydatkowania osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop, sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli podatnik przeznaczy i wydatkuje środki na realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Wnioskodawca uzyskując dochody z najmu nieruchomości, które przeznacza w całości na działalność statutową. W tym zakresie korzysta ze zwolnienia wynikającego z treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy pdop. Skoro Wnioskodawca jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych jw. to zasadne jest twierdzenie, że Wnioskodawca podlega także zwolnieniu w zakresie wynikającym z art. 24b ustawy o pdop (podatek od przychodów z budynków).

Za twierdzeniem tym przemawia fakt, że Wnioskodawca będąc zwolnionym z podatku dochodowego nie płaci miesięcznych zaliczek na pdop oraz składając roczną deklarację CIT-8 w załączniku CIT/O wykazuje dochód zwolniony z tego podatku.

Przyjęta zatem przez ustawodawcę koncepcja odliczania podatku od przychodów z budynku z podatkiem dochodowym (od zaliczek bądź w rozliczeniu na koniec roku) nie miałaby w omawianym przypadku zastosowania, tj.:

  • art. 24b ust. 12 ustawy o pdop, zgodnie z którym kwotę zapłaconego za dany miesiąc podatku od przychodów z budynków podatnicy odliczają od zaliczki na podatek, o której mowa w art. 25. W przypadku gdy podatnicy wpłacają zaliczki kwartalne, odliczeniu podlega podatek od przychodów z budynków zapłacony za miesiące przypadające na dany kwartał.
  • art. 24b ust 13 ustawy o pdop, w myśl którego podatnicy mogą nie wpłacać podatku od przychodów z budynków, jeżeli jest on niższy od kwoty zaliczki na podatek, o której mowa w art. 25, za dany miesiąc.
  • art. 24b ust. 14 ustawy o pdop, z którego wynika, iż kwotę zapłaconego i nieodliczonego w roku podatkowym podatku od przychodów z budynków odlicza się od podatku obliczonego zgodnie z art. 19 za rok podatkowy. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1.

Wnioskodawca zwraca uwagę na treść przepisu art. 24b ust. 15 ustawy o pdop, zgodnie z którym kwota podatku od przychodów z budynków nieodliczona na podstawie ust. 14 podlega zwrotowi na wniosek podatnika, jeżeli organ podatkowy nie stwierdzi nieprawidłowości wysokości zobowiązania podatkowego lub straty, obliczonych zgodnie z art. 19 w złożonym zeznaniu podatkowym, oraz podatku od przychodów z budynków, w szczególności jeżeli koszty finansowania dłużnego poniesione w związku z nabyciem lub wytworzeniem budynku, jak również inne przychody i koszty ustalone zostały na warunkach rynkowych.

Zakładając, że Wnioskodawca obowiązany jest do zapłaty podatku od przychodów z budynków, którego nie może odliczyć od zaliczek lub na koniec roku, wówczas xxxx miałoby prawo do wystąpienia z wnioskiem o zwrot zapłaconego podatku zgodnie z cytowaną treścią art. 24b ust. 15 ustawy o pdop.

W praktyce Wnioskodawca jako Stowarzyszenie zwolnione z pdop od całości dochodów na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop, miałby obowiązek, co miesiąc płacić podatek od przychodów z budynków, a następnie po zakończeniu roku podatkowego i przedłożeniu CIT-8 wraz z CIT/O, wystąpić o zwrot zapłaconego podatku.

W ocenie Wnioskodawcy zamysł ustawodawcy przy wprowadzaniu przepisu art. 24b ustawy o pdop był odmienny. Ustawodawca nie dążył do opodatkowywania instytucji, których celem statutowym są działania społecznie użyteczne wymienione w ustawie o pdop. Dlatego też Wnioskodawca twierdzi, że zwolnienie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop dotyczy również zapisów art. 24b ustawy o pdop, a zatem Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do naliczania i zapłaty podatku od przychodów z budynków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036, dalej: „updop”), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3 (art. 1 ust. 2 updop). Zatem, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej są co do zasady podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11, art. 24a i art. 24b, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 updop).

Przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w ust. 1, stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku oraz kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2 (…) (art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 updop). Oznacza to, że dochody wolne od podatku nie są uwzględniane przy wyliczeniu podstawy opodatkowania (straty).

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 updop. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów (przychodów) wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie zawarte w tym przepisie jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić dwa warunki:

  • jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei, na podstawie art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c updop:

  1. przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki;
  2. przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, czy też z działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 24b ust. 1 updop, podatek dochodowy od przychodu ze środka trwałego będącego budynkiem, który:

  1. stanowi własność albo współwłasność podatnika,
  2. został oddany w całości albo w części do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze,
  3. jest położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

-zwany dalej „podatkiem od przychodów z budynków”, wynosi 0,035% podstawy opodatkowania za każdy miesiąc.

Stosownie do art. 24b ust. 2 ww. ustawy, zwalnia się od podatku od przychodów z budynków przychód ze środka trwałego będącego budynkiem mieszkalnym oddanym do używania w ramach realizacji programów rządowych i samorządowych dotyczących budownictwa społecznego, jeżeli zwolnienie to stanowi rekompensatę spełniającą warunki określone w decyzji Komisji z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. Urz. UE L 7 z 11.01.2012, str. 3).

W myśl art. 24b ust. 3 updop, przychód, o którym mowa w ust. 1, stanowi ustalona na pierwszy dzień każdego miesiąca wartość początkowa podlegającego opodatkowaniu środka trwałego wynikająca z prowadzonej ewidencji, a w miesiącu, w którym środek trwały został wprowadzony do ewidencji – wartość początkowa ustalona na dzień wprowadzenia środka trwałego do ewidencji.

Zgodnie z art. 24b ust. 6 updop, w przypadku gdy budynek został oddany do używania w części, przychód ustala się proporcjonalnie do udziału powierzchni użytkowej oddanej do używania w całkowitej powierzchni użytkowej tego budynku. Proporcję, o której mowa w zdaniu pierwszym, ustala się na dzień określony w ust. 3.

W myśl art. 24b ust. 9 updop, podstawę opodatkowania stanowi suma przychodów, o których mowa w ust. 1, z poszczególnych budynków, pomniejszona o kwotę 10 000 000 zł.

Stosownie natomiast do art. 24b ust. 11 updop, podatnicy są obowiązani za każdy miesiąc obliczać podatek od przychodów z budynków i wpłacać go na rachunek urzędu skarbowego w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który płacony jest podatek. Jeżeli podatnik przed upływem terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, złoży zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, podatek od przychodów z budynków za ostatni miesiąc roku podatkowego wpłaca nie później niż w terminie złożenia tego zeznania.

Jak wynika z art. 24b ust. 12 updop, kwotę zapłaconego za dany miesiąc podatku od przychodów z budynków podatnicy odliczają od zaliczki na podatek, o której mowa w art. 25. W przypadku gdy podatnicy wpłacają zaliczki kwartalne, odliczeniu podlega podatek od przychodów z budynków zapłacony za miesiące przypadające na dany kwartał.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz jego uzupełnienia wynika m.in., że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, którego celem statutowym jest również działalność w zakresie kultury fizycznej, kultury, oświaty i ochrony środowiska. Na działalność tę składają się cele szczegółowe, określone w art. 7 Statutu Wnioskodawcy. Wymienione cele statutowe są spójne z działalnością określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Pozostałe cele realizowane przez Wnioskodawcę nie są wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, ale dochody z całokształtu działalności Wnioskodawcy są przeznaczane i wydatkowane na działalność statutową wskazaną w art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy. Fakt ten uprawnia Wnioskodawcę do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dochodu uzyskanego z całokształtu działalności, bo w całości przeznaczonego na działalność statutową.

Wnioskodawca, jako pozarządowa organizacja realizująca cele pożytku publicznego, szeroko zakrojone zadania zapisane w Statucie, które jednocześnie są zgodne z wykazem ważnych społecznie celów i zadań publicznych, określonych w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Wnioskodawca uzyskuje przychody z:

  1. działalności statutowej:
    • nieodpłatnej działalności pożytku publicznego,
    • odpłatnej działalności pożytku publicznego,
    • pozostałej działalności statutowej,
  2. działalności gospodarczej.



Zgodnie z Art. 7 Statutu, Wnioskodawca może prowadzić działalność gospodarczą, w różnych formach organizacyjnych, z której dochód służy realizacji celów statutowych stowarzyszenia. Wnioskodawca prowadzi również nieodpłatną i odpłatną działalność pożytku publicznego. Działalność gospodarcza polega na dzierżawie i zarządzaniu przez Wnioskodawcę swoim majątkiem, w sposób zorganizowany, zgodny z celami określonymi w Statucie i przynoszący dochód, dlatego aktywność ta została uznana za działalność gospodarczą. Dochody Wnioskodawcy z tej i z pozostałej działalności, niezależnie od źródła ich uzyskania, są, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop, w całości przeznaczane na działalność preferowaną podatkowo, określoną w przytoczonym przepisie.

Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości, w tym budynków, które zostały oddane innym podmiotom w całości albo w części do używania na podstawie umowy najmu lub dzierżawy. Łączna wartość początkowa budynków, o których mowa we wniosku przekracza 10.000.000,00 zł. Budynki będące własnością Wnioskodawcy, oddane w najem do używania nie są budynkami mieszkalnymi, oddanymi do używania w ramach programów rządowych i samorządowych, o których mowa w art. 24b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy korzystając ze zwolnienia wynikającego z treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma on prawo do nienaliczania i nieodprowadzania podatku wynikającego z art. 24b tej ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego wskazać należy, że w wyniku nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od dnia 1 stycznia 2019 r., minimalnym podatkiem dochodowym zostały objęte wszystkie nieruchomości – budynki, niezależnie od ich klasyfikacji (m.in. mieszkalne, niemieszkalne, przemysłowe, magazynowe) położone na terytorium Polski, jeżeli generują przychody z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze. Z zakresu tego podatku zostały wyłączone przychody z budynków mieszkalnych, jeżeli zostały oddane do używania w ramach rządowych (samorządowych) programów dotyczących budownictwa społecznego, przy spełnieniu warunków określonych w ustawie. Art. 24b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie ma również zastosowania w sytuacji, gdy suma przychodów z poszczególnych budynków ustalona wg zasad określonych w art. 24b ust. 3 tej ustawy, jest niższa niż 10.000.000 zł.

W tym miejscu zauważyć należy, że jak wskazano powyżej, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele. Natomiast zgodnie z art. 24b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podstawę opodatkowania stanowi przychód ze środka trwałego a nie dochód. Podkreślić zatem należy, że zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie ma charakteru podmiotowego, nie obejmuje wszystkich dochodów podmiotu gospodarczego prowadzącego działalność gospodarczą, lecz tylko dochody przeznaczone na działalność statutową. Zatem w przedmiotowej sprawie, dokonując oceny zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, że wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód ustalony zgodnie z art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przeznaczony na działalność statutową a nie przychód ustalony zgodnie z art. 24b ww. ustawy.

W związku z powyższym, skoro jak wynika z wniosku, Wnioskodawca wynajmuje innym podmiotom budynki, których łączna wartość początkowa przekracza 10.000.000 zł, to zgodnie z brzmieniem art. 24b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zobowiązany będzie do naliczenia i zapłaty podatku, o którym mowa w tym przepisie, w sposób wskazany w art. 24b ww. ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Zaznaczyć również należy, że stosownie do zadanego we wniosku pytania wyznaczającego zakres rozpatrzenia wniosku, przedmiotem niniejszej interpretacji była wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca korzystając ze zwolnienia wynikającego z treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma prawo do nienaliczania i nieodprowadzania podatku wynikającego z art. 24b tej ustawy. W związku z powyższym tut. Organ nie odniósł się do tej części stanowiska Wnioskodawcy, która odnosiła się do możliwości wystąpienia z wnioskiem o zwrot zapłaconego podatku zgodnie z art. 24b ust. 15 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj