Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.110.2019.1.AK1
z 3 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2019 r. (data wpływu 5 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizowaniem konkursów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 5 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizowaniem konkursów.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.


  1. Spółka S.A. (Spółka) jest spółką produkującą i wprowadzającą do obrotu różne produkty (dalej: Produkty).
  2. Kontrahentami Spółki są podmioty zajmujące się hurtową sprzedażą Produktów (dalej: Kontrahenci), które w dalszej kolejności sprzedają Produkty na rzecz podmiotów zajmujących się detaliczną sprzedażą Produktów (dalej: Punkty sprzedaży detalicznej),
  3. W celu promocji Produktów i wspierania własnej sprzedaży, Spółka we współpracy z Agencją reklamową (dalej: Agencja) zamierza ogłosić konkurs, który może mieć kilka edycji, zależnie od potrzeb Spółki (dalej: Konkurs) skierowany do osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży Produktów, będących pracownikami lub współpracownikami wszystkich lub wybranych Punktów sprzedaży detalicznej (dalej: Uczestnicy). Uczestnicy Konkursu nie są pracownikami lub współpracownikami Spółki. Spółka będzie organizatorem Konkursu, będzie również ponosić ciężar ekonomiczny organizacji (w tym poniesie koszt zakupu nagród).
  4. Mając na uwadze, że Spółka zorganizuje być może kilka edycji Konkursu, Spółka zamierza ogłosić za pośrednictwem Internetu, ogólny regulamin Konkursu (Regulamin), w którym określone zostaną Ogólne (niezmienne dla wszystkich edycji) Warunki Prowadzenia Konkursu dotyczące:
    1. Pojęć i definicji
    2. Warunków Uczestnictwa (w tym postanowienia dotyczące zasad wyłaniania zwycięzców)
    3. Rezygnacji
    4. Reklamacji
    5. Komisji Konkursowej
    6. Ochrony Danych Osobowych
    7. Postanowień Końcowych.
  5. Integralną częścią Regulaminu będzie załącznik (Zasady edycji), w których sprecyzowane zostać mogą następujące elementy (specyficzne/różne dla danej edycji konkursu):
    1. ilość punktów, za które zwycięzcy Konkursu otrzymają jedną nagrodę (zawsze jednak nagradzani będą najlepsi - tj. 49% najlepszych (lub najszybszych) uczestników - jak wyjaśnione w punkcie e) wyżej;
    2. produkty, za które przyznawane są punkty;
    3. nagrody (rzeczowe, pieniężne);
    4. czas trwania edycji.
  6. Ogólne Warunki Prowadzenia Konkursu będą jednolite dla wszystkich edycji Konkursu.
  7. Celem poszczególnych edycji konkursu jest nagrodzenie najlepszych Uczestników, którzy zdobędą największą liczbę punktów w Konkursie. Spółka wyda nagrody zwycięzcom poszczególnych tur (nagrody eliminacyjne) oraz zwycięzcom finałowym (nagrody finałowe). Nagrody będą miały charakter pieniężny, niepieniężny lub mieszany (niepieniężno-pieniężny). Przyznawane będą nagrody o różnej wartości, tj.:
    1. zarówno takie, których wartość nie przekroczy 200 zł;
    2. jak i taki, których wartość przekroczy 200 zł.
  8. Poniżej fragment planowanego Ogólnego Regulamin Konkursu, odnoszący się do zasad wyłaniania zwycięzców:

  1. Zasady etapu eliminacyjnego Konkursu

3.1. Celem Konkursu jest wyłonienie zwycięzców, którzy w najkrótszym czasie zbiorą największą liczbę Punktów.

3.2. Etap eliminacyjny Konkursu podzielony jest na tury trwające [....] dni kalendarzowych. Ilość tur każdorazowo określona będzie w Zasadach edycji.

    3.3. Uczestnik gromadzi Punkty na Koncie od momentu przystąpienia do Konkursu aż do zakończenia ostatniej tury wskazanej w „Zasadach edycji”.

3.4. Maksymalna ilość Punktów możliwych do zdobycia przez Uczestnika w jednej turze każdorazowo określona będzie w Zasadach edycji.

3.5. Punkty przyznawane są na następujących zasadach:

3.5.1 po każdorazowym zalogowaniu się przez Uczestnika na swoje Konto w systemie kasowym działającym w ramach platformy OSOZ system rejestruje fakt sprzedaży każdego opakowania Produktu przez danego Uczestnika;

3.5.2 każda sprzedaż pełnego opakowania Produktu przez danego Uczestnika powoduje naliczenie punktów dla Uczestnika zgodnie z tabelą punktacji wskazaną w Zasadach edycji (sprzedaż niepełnych opakowań Produktów nie powoduje naliczenia punktów):

3.6 Zwycięzcami tury jest 49% najlepszych Uczestników, tj. osób posiadających największą ilość Punktów, ale nie mniej niż [ ] Punktów. W przypadku gdy w ramach danej tury, z powodu remisu liczby Punktów niemożliwe będzie określenie granicy 49% najlepszych Uczestników, o wygranej w tej turze decydowała będzie kolejność czasowa rejestracji dowodu sprzedaży.

3.7. Rankingi Uczestników w danej turze tworzone są według stanu zebranych Punktów na godzinę 23:59 ostatniego dnia danej tury.

3.8. Za zwycięstwo w danej turze Punkty Uczestników wymieniane są na Nagrody eliminacyjne za pośrednictwem systemu K. zgodnie z ilością Punktów określoną w Zasadach edycji. Nagrody eliminacyjnej nie można zwrócić, ani wymienić na inną. Punkty, za które Uczestnik otrzymał Nagrody eliminacyjne (zwyciężając w turze) są usuwane. Uczestnik może rywalizować (i zbierać Punkty) w kolejnych turach.

3.9. Warunkiem otrzymania Nagrody Eliminacyjnej jest wypełnienie przez Uczestnika formularza Wyboru Rodzaju Nagrody. Formularz ten jest dostępny w zakładce Katalog Nagród systemu aptecznego X.

3.10. Informacja o wygranej zostanie przekazana Uczestnikowi za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres, który Uczestnik wskazał podczas dokonywania wyboru konkretnej Nagrody eliminacyjnej za pośrednictwem systemu K.

3.11. Punkty Uczestników, którzy w danej turze nie otrzymali Nagrody eliminacyjnej przechodzą na kolejną turę.

3.12. Każdy Uczestnik może sprawdzić ilość zgromadzonych przez siebie Punktów poprzez swoje Konto.


  1. Nagrody eliminacyjne w etapie eliminacyjnym konkursu


4.1. Organizator w ramach etapu eliminacyjnego Konkursu przyzna kategorie Nagród eliminacyjnych dla zwycięzców poszczególnych tur Konkursu, każdorazowo określone w Zasadach edycji.

4.4.1. Ilość punktów, za które zwycięzcy Konkursu przyznana zostanie jedna Nagroda eliminacyjna każdorazowo określona będzie w Zasadach edycji. Pula Nagród eliminacyjnych, które zostaną przyznane Uczestnikom zwyciężającym w danej turze każdorazowo określona zostanie w Zasadach edycji (nagrody niepieniężne). Nagrody przyznawane będą w formie e-voucherów na zakupy w sieci sklepów. Informacja o sieci sklepów w której można realizować e-vouchery zostanie wskazana w Zasadach edycji. O przyznaniu Nagrody eliminacyjnej w przypadku wyczerpania puli nagród decyduje kolejność czasowa rejestracji dowodów zakupu uprawniających do wymiany Punktów na Nagrodę eliminacyjną.

4.2. Każdy Uczestnik otrzymujący Nagrodę eliminacyjną otrzyma także dodatkową nagrodę pieniężną w wysokości 11,11% wartości otrzymanej Nagrody eliminacyjnej. Uczestnik wyraża zgodę, by nagroda pieniężna została przeznaczona na pokrycie podatku, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych od nagrody niepieniężnej otrzymanej przez Uczestnika. Kwota nagrody pieniężnej będzie pobrana przez płatnika przed wydaniem nagród niepieniężnych jako podatek i wpłacona na rachunek właściwego urzędu skarbowego. Zwycięzca zgadza się, że kwota dodatkowej nagrody pieniężnej nie podlega wypłacie na jego rzecz, lecz przeznaczona jest na zapłatę podatku należnego z tytułu wygranej Nagrody eliminacyjnej w Konkursie.

4.3. Płatnikiem podatku, o którym mowa w pkt 4.2 Regulaminu jest Organizator.

4.4. Nie ma limitu liczby Nagród eliminacyjnych przypadających na jednego Uczestnika, przy czym warunkiem przyznania Nagród eliminacyjnych jest zwyciężenie w rywalizacji w turach.

4.5. Nagrody eliminacyjne będą przekazywane przez Organizatora Uczestnikom za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres wskazany przez Uczestnika w systemie K. w terminie 21 dni od chwili przyznania Nagrody eliminacyjnej.

4.6. Organizator zastrzega sobie prawo zmian polegających na usuwaniu dotychczasowych i wprowadzaniu nowych rodzajów Nagród eliminacyjnych określonych w Zasadach edycji - bez zmniejszenia ich wartości - o czym będzie na bieżąco informował Uczestników na Stronie internetowej.

4.7. Uczestnikowi nie przysługuje ekwiwalent pieniężny w zamian za Nagrodę eliminacyjną.


  1. Zasady etapu finałowego konkursu

5.1. Uczestnicy, którzy osiągną sto najlepszych wyników i którzy na etapie eliminacyjnym Konkursu zdobyli we wszystkich turach wskazanych w pkt 3.2 Regulaminu w sumie najwięcej Punktów, zostaną zakwalifikowani do etapu finałowego Konkursu.

5.2. Uczestnicy, którzy zostaną zakwalifikowani do etapu finałowego Konkursu otrzymają w terminie 14 dni od zakończenia etapu eliminacyjnego Konkursu, za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres wskazany przez Uczestnika w systemie K., link do strony internetowej na której będą mogli rozwiązać test wiedzy na temat Produktów.

5.3. Test wiedzy na temat Produktów będzie się składał z 15 pytań zamkniętych z opcją jednokrotnego wyboru jednej z 3 odpowiedzi. Test będzie dostępny pod linkiem przesłanym zgodnie z pkt 5.2 Regulaminu przez 7 dni.

5.4. Zwycięzcami etapu finałowego Konkursu jest 5 Uczestników, którzy w teście wiedzy zdobędą najlepsze wyniki pod względem liczby poprawnych odpowiedzi. W przypadku, gdy w ramach etapu finałowego Konkursu, z powodu remisu liczby poprawnych odpowiedzi niemożliwe będzie wskazanie Uczestników z 5 najlepszymi wynikami pod względem liczby poprawnych odpowiedzi, o wygranej w tym etapie decydował będzie jak najkrótszy czas rozwiązania testu.


  1. Nagrody w etapie finałowym konkursu

6.1. Kategorie Nagród finałowych określone będą każdorazowo w Zasadach edycji.

6.2. Każdy Uczestnik otrzymujący Nagrodę finałową wymienioną w Zasadach edycji otrzyma także dodatkową nagrodę pieniężną w wysokości 11,11% wartości danej Nagrody finałowej. Uczestnik wyraża zgodę, by nagroda pieniężna została przeznaczona na pokrycie podatku, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwota należnego podatku będzie pobrana przez płatnika przed wydaniem nagród niepieniężnych jako podatek i wpłacona na rachunek właściwego urzędu skarbowego. Zwycięzca zgadza się, że kwota dodatkowej nagrody pieniężnej nie podlega wypłacie na jego rzecz, lecz przeznaczona jest na zapłatę podatku należnego z tytułu wygranej Nagrody finałowej w Konkursie.

6.3. Płatnikiem podatku o którym mowa w pkt 6.2 Regulaminu jest Organizator.

6.4. Każdy Uczestnik może otrzymać jedną Nagrodę finałową.

6.5. Nagrody finałowe będą przekazywane przez Organizatora Uczestnikom za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres wskazany przez Uczestnika w systemie K. w terminie 21 dni od chwili przyznania Nagrody finałowej. Po tym czasie, Uczestnicy stracą uprawnienie do odbioru Nagród finałowych.

6.6. Organizator zastrzega sobie prawo zmian polegających na usuwaniu dotychczasowych i wprowadzaniu nowych rodzajów Nagród finałowych - bez zmniejszenia ich wartości - o czym będzie na bieżąco informował Uczestników na Stronie internetowej.

6.7. Uczestnikowi nie przysługuje ekwiwalent pieniężny w zamian za Nagrodę finałową.

    1. Przedmiotem niniejszego wniosku jest ocena czy Konkurs jest konkursem, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 updof (a zatem na Wnioskodawcy spoczywać będzie obowiązek potrącenia (i odprowadzenia do urzędu skarbowego) 10% pdof od przekazania zwycięzcom Nagród (eliminacyjnych oraz finałowych) w danej edycji Konkursu oraz obowiązek przygotowania deklaracji PIT-8AR (nie będą zaś spoczywać inne obowiązki płatnika). Przedmiotem niniejszego wniosku nie jest ocena możliwości zastosowania ewentualnych zwolnień z pdof (przewidzianych w różnych przepisach updof).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Konkurs opisany w stanie faktycznym jest konkursem w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 updof?
  2. Czy na Spółce jako płatniku podatku dochodowego od osób fizycznych (updof), w związku z wydaniem nagród w Konkursie dla zwycięzców Konkursu, będzie spoczywał obowiązek pobrania 10% pdof i odprowadzenia do urzędu skarbowego oraz obowiązek złożenia deklaracji PIT8AR, a nie będą spoczywały inne obowiązki płatnika (w szczególności obowiązek złożenia PIT-11 lub innych deklaracji).

Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. 1


Konkurs jest konkursem, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2) updof.


Ad. 2


Spółka jako płatnik pdof będzie zobowiązana do pobrania i wpłacenia na rachunek urzędu skarbowego 10% pdof od wartości nagród przekazanych zwycięzcom Konkursu.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy Ad. 1


W ocenie Wnioskodawcy, opisany Konkurs stanowi konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 updof.


Zgodnie z 30 ust. 1 pkt 2 updof, „od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: (...)


  1. z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody”.

Updof nie zawiera definicji konkursu, to niemniej w praktyce wykształconej na podstawie stanowisk prezentowanych przez organy podatkowe uznaje się, że konkursem dla celów podatkowych jest przedsięwzięcie, w którym uczestnicy rywalizują ze sobą, a zwycięzcy (zawodnicy, którzy osiągną najlepsze wyniki/zbiorą największą liczbę punktów) są nagradzani (otrzymują nagrodę).

Zgodnie z definicją słownikową, konkurs to impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., zwykle wyróżnianych nagrodami. Zatem uznać należy, iż konkursem dla celów updof jest przedsięwzięcie, w którym z założenia tylko określona liczba uczestników, którzy osiągną najlepsze wyniki, uzyskuje nagrodę (charakterystyczny element rywalizacji). Organy podatkowe wskazują także na formalną stronę przedsięwzięcia, jak konieczność sporządzenia regulaminu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.


Wskazane cechy konstytutywne dla pojęcia konkursu potwierdzono także w orzecznictwie sądowym, przykładowo w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12, wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 24 kwietnia 2013 r., sygn. akt I SA/Łd 141/13 lub w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 7 maja 2015 r., sygn. akt I SA/Wr 303/15, a także w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 3 lutego 2017 r., sygn. akt III SA/Wa 34/16, z 27 stycznia 2016 r. sygn. akt III SA/Wa 523/15.


Mając na uwadze powyższe, w ocenie Spółki wszystkie ww. przesłanki konieczne do uznania Konkursu opisanego w stanie faktycznym za konkurs w rozumieniu updof zostały spełnione, ponieważ:

    1. nagrody będą przysługiwać jedynie określonej liczbie najlepszych Uczestników wyłonionych w ramach rywalizacji (element rywalizacji; wyłonienia najlepszych);
    2. zasady organizacji przedsięwzięć regulują ich regulaminy, które określają czas ich trwania, nazwę, Uczestników, zasady przyznawania nagród, tryb składania i rozpatrywania reklamacji.

Konkludując organizowane przedsięwzięcia spełniają przesłanki konkursu z art. 30 ust. 1 pkt 2 updof.


Stanowisko Wnioskodawcy jest również akceptowane w szeregu interpretacji wydawanych w imieniu Ministra Finansów, np.:

    1. Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 sierpnia 2018 r., 0113-KDIPT2-3.4011.250.2018.GG, w której organ wskazał: „przedsięwzięcie, które będzie skierowane jednocześnie przynajmniej do dwóch grup osób wymienionych we wniosku, w którym liczba nagród jest ograniczona (...) wystąpią elementy niezbędne do uznania go za konkurs, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Uczestnicy ww. konkursów będą bowiem pomiędzy sobą rywalizować w celu osiągnięcia najlepszych wyników sprzedażowych, a konkursy będą prowadziły do wyłonienia laureatów, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminach konkursu”.
    2. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 14 czerwca 2018 r. Nr 0112-KDIL3-1.4011.232.2018.1.AMN oraz Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 14 listopada 2018 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.495.2018.2.EC, w której organ wskazał: przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców”.
    3. Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 czerwca 2018 r., 0114-KDIP3-2.4011.240.2018.1.AK., w której organ wskazał: „Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców”.
    4. Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 grudnia 2017 r., 0114-KDIP3-2.4011.323.2017.1., w której organ wskazał: „przedsięwzięcie, które będzie skierowane jednocześnie przynajmniej do dwóch grup osób wymienionych we wniosku, w którym liczba nagród jest ograniczona (...) wystąpią elementy niezbędne do uznania go za konkurs, ponieważ uczestnicy ww. konkursów będą pomiędzy sobą rywalizować w celu osiągnięcia najlepszych wyników sprzedażowych, a konkursy będą prowadziły do wyłonienia laureatów, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminach konkursu”.
    5. Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 czerwca 2017 r. (0113-KDIPT2-3.4011.60.2017.1.IS), w której organ wskazał: „w przedsięwzięciach, które organizuje Wnioskodawca wystąpią elementy niezbędne do uznania ich za konkurs (...) Uczestnicy Programów będą pomiędzy sobą rywalizować, co doprowadzi do wyłonienia tych Uczestników, którzy osiągną najwyższe wyniki, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu”.
    6. Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 czerwca 2017 r. (0112-KDIL3-1.4011.78.2017.1.AN) - w odniesieniu do nagród przyznawanych uczestnikom, którzy rywalizują między sobą o to, którzy z nich w czasie trwania konkursu uzyskają określoną w regulaminie ilość największych wzrostów wartości zamówień w porównaniu do okresu wskazanego w treści regulaminu;
    7. Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 czerwca 2017 r. (3063-IIPB1-1.4511.104.2017.2.AMN) - w odniesieniu do konkursu organizowanego dla pracowników, współpracowników kontrahentów, w których wydawane będą nagrody gwarantowane: „Nagrody gwarantowane wydawane uczestnikom konkursu („grywalizacji”) będącymi osobami fizycznymi - pracownikami danego przedsiębiorstwa (...) za np. osiągnięcie wyznaczonych indywidualnie lub zespołowo celów podlegają opodatkowaniu zryczałtowaną stawkę 10% wartości nagrody”.
    8. Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 11 kwietnia 2016 r. (IBPB-2-2/4511-217/16/MM) - „zgodnie z regulaminem, skierowane będzie do konkretnego grona adresatów, do którego należą osoby bezpośrednio zaangażowane w dystrybucję produktów, opracowanych przez Sponsora. Jednocześnie bazując na ugruntowanym w tym względzie orzecznictwie, zaznaczyć należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają żadnych ograniczeń co do grona odbiorców. Zatem konkurs może być adresowany do określonej grupy, np. abonentów danej sieci komórkowej, posiadaczy określonych rzeczy, czy też do osób w określonym wieku, itp. Tym samym nie ma też powodów, aby grupy takiej nie mogły stanowić osoby zaangażowane w bezpośredniego sprzedaż produktów Sponsora”.

Ad. 2.


Zgodnie z art. 41 ust. 4 updof, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (m.in. osoby prawne), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Stosownie do art. 42 ust. la updof, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.


Skoro Konkurs organizowany przez Spółkę jest konkursem, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2) updof, to Spółka zobowiązana będzie (jako płatnik) do pobrania 10% zryczałtowanego podatku oraz do uwzględnienia kwoty pobranego podatku w rocznej deklaracji PIT-8AR. Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania innych informacji lub deklaracji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1509 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego przepisu podatkiem dochodowym nie są objęte wyłącznie dochody wymienione w art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.


Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych –przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Art. 11 ust. 2a stanowi, że wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń - w myśl art. 11 ust. 2a ww. ustawy - ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy – źródeł przychodów są inne źródła.


Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy – za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.


Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności” świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, a zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.


Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy – zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca we współpracy z Agencją reklamową zamierza ogłosić konkurs, skierowany do osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży Produktów, będących pracownikami lub współpracownikami wszystkich lub wybranych Punktów sprzedaży detalicznej. Uczestnicy Konkursu nie są pracownikami lub współpracownikami Wnioskodawcy. Wnioskodawca będzie organizatorem Konkursu, będzie również ponosić ciężar ekonomiczny organizacji (w tym poniesie koszt zakupu nagród). Spółka zamierza ogłosić za pośrednictwem Internetu, ogólny regulamin Konkursu (Regulamin), w którym określone zostaną Ogólne (niezmienne dla wszystkich edycji) Warunki Prowadzenia Konkursu. Celem poszczególnych edycji konkursu jest nagrodzenie najlepszych Uczestników, którzy zdobędą największą liczbę punktów w Konkursie. Spółka wyda nagrody zwycięzcom poszczególnych tur (nagrody eliminacyjne) oraz zwycięzcom finałowym (nagrody finałowe). Nagrody będą miały charakter pieniężny, niepieniężny lub mieszany (niepieniężno-pieniężny).

Odnosząc się do przedstawionego zdarzenia przyszłego, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy przedsięwzięcie organizowane przez Wnioskodawcę stanowi konkurs w rozumieniu ustawy. W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że „(…) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji.”


Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN „konkurs” jest to impreza, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach itp.

Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.


Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że w przedsięwzięciu, które organizuje Wnioskodawca wystąpią elementy niezbędne do uznania go za konkurs, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uczestnicy konkursu będą pomiędzy sobą rywalizować a konkurs będzie prowadził do wyłonienia laureatów, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu.


W konsekwencji powyższego stwierdzenia, po stronie osób fizycznych uczestniczących w konkursie z tytułu otrzymanych w ramach konkursu nagród, powstanie przychód z innych źródeł, od którego płatnik będzie zobowiązany pobrać 10% zryczałtowany podatek dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.


Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.


Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy – jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 – nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.


Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy – płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ustawy).


Płatnikiem jest podmiot, który organizuje dane przedsięwzięcie i ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród. Z treści wniosku w sposób jednoznaczny wynika, że organizatorem konkursu będzie Wnioskodawca, ponieważ to Wnioskodawca organizuje konkurs, będzie przyznawał nagrody laureatom konkursu i będzie je finansował.

W rezultacie Wnioskodawca będzie pełnił funkcję płatnika 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od nagród przekazywanych laureatom konkursu będącymi osobami fizycznymi zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści ww. art. 41 cytowanej ustawy, a mianowicie ust. 4 i 7 tego artykułu. Zatem Wnioskodawca zobowiązany będzie odprowadzić podatek na konto właściwego urzędu skarbowego i sporządzić deklarację PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę orzeczeń Sądów Administracyjnych oraz interpretacji organów podatkowych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą konkretnych, indywidualnych spraw podatnika, w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organ podatkowy, mimo że w ocenie indywidualnej sprawy podatnika posiłkuje się wydanymi wcześniej rozstrzygnięciami organów podatkowych oraz orzeczeniami sądów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią one materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj