Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-1.4011.81.2019.1.AG
z 3 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2019 r. (data wpływu 25 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi konkursami – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi konkursami.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

(…) S.A. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest polskim rezydentem podatkowym prowadzącym działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji i dystrybucji napojów alkoholowych.

Wnioskodawca, organizuje, a także zamierza organizować w przyszłości przedsięwzięcia skierowane do pracowników Spółki, pracowników tymczasowych Spółki, osób współpracujących ze Spółką w ramach umów zlecenie i umów o dzieło, a także do osób współpracujących ze Spółką w ramach prowadzonej przez te osoby jednoosobowej działalności gospodarczej, świadczące usługi na rzecz Wnioskodawcy na podstawie stałej umowy o współpracę (dalej łącznie: Uczestnicy).

Przedsięwzięcia obejmują w większości przypadków konkursy (dalej: Konkursy) polegające na wykonaniu różnego rodzaju zadań, dotyczących rozmaitych dziedzin i form artystycznych. Tym samym, wśród organizowanych przez Wnioskodawcę Konkursów na rzecz Uczestników mogą znaleźć się zarówno takie, których tematyka ma/będzie mieć związek z nauką, kulturą, sztuką, dziennikarstwem lub sportem, jak również takie, które swym zakresem nie obejmują/nie będą obejmować żadnej z powyżej wymienionych dziedzin.

W ramach Konkursów Uczestnicy rywalizują między sobą w zakresie wykonania określonego dla danego Konkursu zadania konkursowego, spośród których wybierani są najlepsi przez powołaną do tego komisję.

Spółka przykładowo organizuje/będzie organizować Konkursy typu akcja „x”, której celem jest promowanie zdrowego trybu życia i aktywności fizycznej poprzez wykonanie zadania konkursowego polegającego na zbieraniu przez Uczestników (którzy dokonują rejestracji na platformie …) określonej ilości kilometrów w wyznaczonym przez Wnioskodawcę czasie, w trakcie wykonywania dowolnej aktywności fizycznej, które to kilometry mierzone są/będą za pomocą sygnału GPS zainstalowanego w przeznaczonych do tego aplikacjach zintegrowanych na specjalnie dedykowanej platformie. Każdy kilometr wspiera wspólny cel charytatywny Spółki określony na dany okres, po osiągnięciu którego Wnioskodawca przekazuje określoną sumę pieniężną wybranej organizacji (przykładowo w 2018 r. cel charytatywny polegał na wsparciu jednego z podopiecznych Fundacji A).

W ramach akcji „x” Uczestnicy mogą również brać udział w rywalizacjach indywidualnych lub grupowych prowadzonych równolegle do firmowego wyzwania/celu charytatywnego Spółki, o którym mowa powyżej (dalej: Rywalizacje) oraz zapisywać się na imprezy sportowe.

Obecnie, zgodnie z zasadami akcji „x” Uczestnicy nie otrzymują nagród za osiągnięcie celu w wyzwaniu charytatywnym, natomiast Uczestnicy, którzy w największym stopniu przyczynią się do osiągnięcia celu charytatywnego (osiągną najwięcej km) zostają wyróżnieni w kanałach komunikacyjnych Spółki. Jednocześnie, w przyszłości, w trakcie realizacji celu charytatywnego Spółki, Wnioskodawca planuje przyznawać Uczestnikom nagrody gwarantowane każdorazowo po osiągnięciu ustalonego pułapu kilometrów (przykładowo nagroda będzie należna każdemu Uczestnikowi, który osiągnie odpowiednio 100 km, 500 km, itd.).

Z kolei w ramach Rywalizacji w zamian za wykonanie zadania konkursowego przypisanego danej Rywalizacji, najlepszym Uczestnikom bądź drużynie wyłonionym przez komisję przysługuje/będzie przysługiwać określona nagroda i/lub możliwość reprezentowania Spółki w określonym wydarzeniu sportowym.

Oprócz akcji „x”, organizowane są/będą cyklicznie różnego rodzaju Konkursy na specjalnie utworzonych platformach, np. x. Jednocześnie, Konkursy mogą być organizowane i ogłaszane również za pomocą tradycyjnych kanałów komunikacji wewnętrznej stosowanych przez Wnioskodawcę, takich jak gazetka firmowa, wiadomość e-mail lub w trakcie zewnętrznych imprez integracyjnych (np. pikniki pracownicze) organizowanych przez Spółkę, itp. W zależności od założeń i rodzaju danego Konkursu nagrodzone są/mogą zostać najbardziej kreatywne zdjęcia, filmy, wypowiedzi i inne rezultaty określonych działań (np. podziel się swoim sposobem na najlepszego grilla, podziel się życzeniami świątecznymi dla innych pracowników, itp.), pod warunkiem spełnienia przewidzianych w regulaminie danego Konkursu warunków. W zamian za wykonanie zaproponowanych przez Wnioskodawcę zadań konkursowych, komisja przyznaje najlepszym Uczestnikom bądź drużynie, określone nagrody.

Omawiane Konkursy są/będą organizowane w zakresie takich aktywności, które nie są/nie będą w żadnym zakresie związane z wykonywanymi przez Uczestników czynnościami (obowiązkami) wynikającymi z istniejącego z Wnioskodawcą stosunku pracy (w odniesieniu do pracowników) lub innego stosunku cywilnoprawnego (w odniesieniu do pozostałych osób współpracujących ze Spółką).

Udział w Konkursach jest dobrowolny po zarejestrowaniu się/dokonaniu zgłoszenia w określony sposób, a reguły wszystkich Konkursów są/zostaną określone w odpowiednich regulaminach, ustanawiających w szczególności czas ich trwania, zadanie konkursowe, zasady przyznawania nagród, skład komisji czuwającej nad prawidłowym przebiegiem Konkursu, itp.

Wartość nagród przyznawanych przez Spółkę w ramach organizowanych Konkursów w postaci np. ręcznika, biletu na mecz lub kufla do piwa, zwykle nie przekracza/nie przekroczy jednorazowo kwoty wskazanej w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PDOF w odniesieniu do pojedynczego Uczestnika, aczkolwiek w przyszłości mogą zdarzyć się przypadki, iż nagroda oferowana w ramach danego Konkursu będzie przewyższać wskazaną kwotę.

Konkursy są akcjami skierowanymi wyłącznie na rzecz Uczestników opisanych w niniejszym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym. Tym samym nie obejmują one jakichkolwiek akcji promocyjnych, marketingowych czy innych skierowanych do tzw. biznesu (czyli przykładowo do dystrybutorów produktów Spółki, sieci handlowych sprzedających produkty Spółki, punktów sprzedaży detalicznej czy gastronomicznej, w których dostępne są produkty Spółki, etc.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, w celu wyeliminowania wątpliwości, co do stosowania obowiązujących przepisów ustawy o PDOF, Wnioskodawca wnosi o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do określenia źródła przychodu dla celów PDOF w związku z udziałem Uczestników we wskazanych Konkursach z perspektywy obowiązków Wnioskodawcy jako płatnika PDOF.

Zdaniem Wnioskodawcy, nagrody otrzymane przez Uczestników Konkursów stanowią/będą stanowić przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOF. Tym samym Wnioskodawca jako płatnik będzie zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PDOF. Jednocześnie, w przypadku dziedzin wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PDOF, gdy jednorazowa wartość nagród nie przekroczy kwoty wskazanej w tym przepisie (tj. obecnie 2.000 PLN z 2019 r.) nagrody te będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, a tym samym na Wnioskodawcy nie będą ciążyć żadne obowiązki płatnika.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust 1 ustawy o PDOF, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PDOF odrębnym źródłem przychodów są tzw. inne źródła.

Jednocześnie, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o PDOF za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 ustawy o PDOF oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Ponadto, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PDOF, wolne od podatku dochodowego są wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymywanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Końcowo, na podstawie brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOF, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytuły wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W pierwszej kolejności Wnioskodawca chciałby wskazać, iż przepisy prawa podatkowego powinny być interpretowane ściśle. W konsekwencji, w przypadku przepisów prawa podatkowego pierwszeństwo posiada wykładnia językowa. Zastosowanie wykładni językowej do przytoczonych powyżej przepisów prowadzi, w opinii Wnioskodawcy, do wniosku, że za przychód podatkowy z tzw. innych źródeł należy uznać wszelkie sytuacje, gdy danemu przysporzeniu można przypisać cechę przychodu i jednocześnie przychód ten nie kwalifikuje się do żadnego innego wskazanego w ustawie o PDOF źródła przychodów.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, wartość nagród uzyskanych przez Uczestników w związku z organizowanymi przez Spółkę Konkursami, mogłaby zostać przypisana do źródeł przychodów innych niż określonych w art. 10 ust. 1 pkt 9 (np. przychodów ze stosunku pracy w oparciu o art. 12 ustawy o PDOF, lub działalności wykonywanej osobiście zgodnie z art. 13 pkt 8 ustawy o PDOF, itd.) tylko w przypadku gdyby udział w przedmiotowych przedsięwzięciach był bezpośrednim następstwem obowiązków wynikających z umów zawartych przez Spółkę z tymi osobami fizycznymi (tj. udział w Konkursie nie byłby dobrowolny i/lub uczestnictwo w przedsięwzięciu wynikałoby wprost z zapisów umowy łączącej danego Uczestnika ze Spółką) lub gdy zadania konkursowe dotyczyłyby stricte czynności wykonywanych w ramach stosunku prawnego danego Uczestnika łączącego go ze Spółką lub wyraźnego wskazania ustawodawcy, że w analogicznych do opisanych we Wniosku sytuacjach (tj. w przypadku gdy Uczestnikami konkursów są zarówno pracownicy jak współpracownicy, a udział w konkursie nie wynika z zawartych z organizatorem konkursów umów) nagrody otrzymane w ramach organizowanych przedsięwzięć będą stanowić przychód z konkretnego źródła, np. ze stosunku pracy lub działalności wykonywanej osobiście lub z działalności gospodarczej, co między innymi zostało wskazane w przypadku przychodów z realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub z pochodnych instrumentów finansowych, uzyskanych w następstwie objęcia lub nabycia tych praw jako świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie, które to są zaliczane do tego źródła przychodów, w ramach którego to świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie zostało uzyskane. W ocenie Wnioskodawcy, w opisywanym przypadku, żadna z powyższych ewentualności nie znajdzie zastosowania.

Tym samym, z uwagi na fakt, że możliwość wzięcia udziału w zarówno w Konkursach jest/będzie dobrowolna, nie wynika/nie będzie wynikała z łączącego Spółkę z osobami fizycznymi stosunku pracy lub/i innego stosunku prawnego łączącego ze Spółką, a jedynie odrębnego, stworzonego specjalnie w tym celu regulaminu i organizowane przez Wnioskodawcę Konkursy skierowane są/będą zarówno do pracowników jak i osób współpracujących ze Spółką, nie jest możliwe zakwalifikowanie uzyskanych przez Uczestników nagród do innych przychodów niż przychodów z innych źródeł. W związku z powyższym, brak istnienia związku wygranych nagród z innymi źródłami przychodu, o którym mowa przykładowo w art. 12 ust. 1 lub art. 13 pkt 8 ustawy o PDOF powoduje zasadność ich uznania za przychód z innego źródła na gruncie art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PDOF.

Powyższe rozważania uzupełnia utrwalona już linia orzecznicza, zgodnie z którą „o zakwalifikowaniu świadczenia jako przychodu ze stosunku pracy, w rozumieniu art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f., decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik w rozumieniu ust. 4 tego artykułu, czy także inna osoba, niezwiązana (aktualnie lub w przeszłości) z tego rodzaju stosunkiem prawnym. Istotne jest więc to, czy istnieje związek prawny lub też faktyczny danego świadczenia wypłacanego na rzecz określonej osoby z istniejącym stosunkiem pracy” (wyrok NSA z dnia 27 marca 2015 r., sygn. II FSK 1695/14).

Zdaniem Wnioskodawcy, istotnym argumentem przemawiającym za przyjęciem wskazanego podejścia jest również fakt, iż treść Konkursów organizowanych przez Spółkę nie jest w żaden sposób związana z obowiązkami pracowniczymi lub innymi czynnościami wykonywanymi przez osoby współpracujące ze Spółką. Niejednokrotnie, Uczestnicy przy wykonywaniu zadań konkursowych muszą/będą musieli wykazać się aktywnościami i umiejętnościami, które w żaden sposób nie należą do ich obowiązków służbowych/czynności wynikających z umów zawartych ze Spółką, tj. sprawnością fizyczną, kreatywnością czy poczuciem estetyki. Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe dodatkowo potwierdza, że w sytuacji, w której przedmiot konkursu nie jest związany z obowiązkami pracowniczymi, czy też obowiązkami wynikającymi z innych umów - tzn. z wynikiem, rezultatem pracy wchodzącej w skład obowiązków pracownika określonych zawartą umową o pracę, czy też wchodzących w skład innych umów, wartość nagrody powinna być traktowana jako przychód z innych źródeł na gruncie ustawy o PDOF.

Ponadto, Konkursy są każdorazowo skierowane do szerokiego kręgu Uczestników, co również, zdaniem Spółki, tylko potwierdza fakt, że nagrody otrzymywane przez Uczestników stanowią przychód z innych źródeł i nie mogą być zakwalifikowane do żadnego innego źródła przychodów zdefiniowanego w ustawie o PDOF.

W świetle powyższego, w opinii Wnioskodawcy, do opodatkowania nagród otrzymanych przez Uczestników w ramach Konkursów zastosowanie znajdzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOF, przy czym, aby powyższa klasyfikacja była możliwa, należy w pierwszej kolejności rozpatrzeć czy organizowane przez Spółkę przedsięwzięcia stanowią „konkursy” w rozumieniu przepisów ustawy o PDOF.

Ustawa o PDOF nie definiuje jednoznacznie, co należy rozumieć poprzez pojęcie „konkurs”. W związku z tym, dokonując ponownie wykładni tego pojęcia należy posłużyć się potocznym jego znaczeniem. Zgodnie z wersją internetową Słownika Języka Polskiego PWN, pod pojęciem „konkurs” należy rozumieć „imprezę, przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. oraz „postępowanie mające na celu wybranie najlepszego kandydata na jakieś stanowisko”.

Tymczasem, zgodnie z przyjętą linią interpretacyjną organów podatkowych (np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 lipca 2016 r., sygn. IPPB1/4511-670/16-2/EC), jak również sądów administracyjnych (np. WSA we Wrocławiu z dnia 7 maja 2015 r., sygn. I SA/Wr 303/15 lub przytoczony poniżej wyrok NSA z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. II FSK 911/12), aby dane przedsięwzięcie zostało uznane za konkurs, powinny zostać spełnione następujące przesłanki: „w pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji”.

Z powyższego wynika zatem, iż dane przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeżeli zawiera w sobie zarówno element współzawodnictwa jak i dążenia do osiągnięcia najlepszego rezultatu. Ponadto, równie ważna jest formalna strona przedsięwzięcia - konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie jego nazwa, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Tym samym, Wnioskodawca pragnie wskazać, iż w świetle wskazanych powyżej przesłanek, w jego opinii, Konkursy zdefiniowane w niniejszym wniosku organizowane przez Spółkę spełniają warunki do uznania ich za konkursy w świetle przepisów o PDOF. W szczególności bowiem, w Konkursach organizowanych przez Wnioskodawcę występuje/wystąpi element rywalizacji, prowadzący do wyłonienia najlepszych uczestników na podstawie określonych kryteriów zapisanych w regulaminie danego Konkursu. Zatem, mając na uwadze, iż organizowane przez Spółkę Konkursy odpowiadają/będą odpowiadać pojęciu konkursu na gruncie przepisów ustawy o PDOF, w ocenie Wnioskodawcy możliwe jest/będzie opodatkowanie przyznawanych Uczestnikom nagród w sposób zryczałtowany, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOF.

Jednocześnie, art. 21 ust. 1 pkt 68 UPDOF zwalnia z opodatkowania wartość wygranych w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł. W świetle przytoczonych przepisów, zdaniem Spółki, w przypadku, gdy przyznane są/zostaną nagrody o wartości jednorazowej nie większej niż 2000 zł i zorganizowany Konkurs obejmuje/będzie obejmować tematykę z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, nagroda taka korzysta/będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania zgodnie z niniejszym artykułem. Równocześnie, nagrody otrzymane przez Uczestników w związku z udziałem w Konkursach organizowanych przez Wnioskodawcę, których założenia nie pozwolą na zakwalifikowanie ich jako konkursów z wyżej wymienionych dziedzin, podlegają/będą podlegać opodatkowaniu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOF, niezależnie od ich wartości.

Zdaniem Wnioskodawcy powyższe zasady będą również dotyczyć nagród gwarantowanych, które Spółka planuje wprowadzić dla realizacji celu charytatywnego Spółki w ramach akcji „x”.

Podsumowując w ocenie Spółki, udział Uczestników w Konkursach niezwiązanych ze stosunkiem pracy lub innym stosunkiem prawnym łączącym danego Uczestnika ze Spółką, organizowanych przez Wnioskodawcę, nie determinuje konieczności uznania wartości nagrody za przychód ze źródła, w ramach którego Uczestnicy uzyskują należności z tytułu wypełnianie obowiązków służbowych/czynności. Tym samym, w przypadku gdy:

  1. organizowane przez Wnioskodawcę Konkursy nie wiążą się/ nie będą wiązały się pod żadnym względem z wykonywanymi przez Uczestników obowiązkami służbowymi ani nie wynikają/nie będzie wynikać z umów zawartych przez Spółkę z Uczestnikami,
  2. Konkursy są skierowane do szerokiego grona Uczestników

‒ wówczas takie nagrody stanowią/będą stanowić przychód z innych źródeł, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PDOF, podlegający opodatkowaniu według zasad wskazanych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOF, a Spółka jako płatnik będzie zobowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku. Jednocześnie, w odniesieniu do przedsięwzięć spełniających przesłanki konkursu, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PDOF (a więc konkursów z określonych dziedzin) nagrody te będą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PDOF, a na Spółce nie będą ciążyć żadne obowiązki płatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę pisma co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, organ informuje, że zostało ono wydane w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Natomiast odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków sądów administracyjnych tut. organ informuje, że w myśl zasady wyrażonej w art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi zostały one wydane w indywidualnych sprawach i dotyczą wyłącznie tych spraw, w których zapadły i w świetle art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i tym samym nie mogą być wiążące dla organu wydającego interpretację indywidualną.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj