Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.646.2018.1.APO
z 29 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 grudnia 2018 r. (data wpływu tego samego dnia), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy w związku z brakiem obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych z tytułu dokonanych transakcji rolniczych, Spółka zobowiązana jest do ujęcia w limicie, na podstawie którego ustala się obowiązek podatnika do złożenia uproszczonego sprawozdania w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi lub innych zdarzeń zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi (10 000 000 euro) wartości tych transakcji na gruncie przepisów obowiązujących do 31 grudnia 2018 r. i złożenia sprawozdania CIT-TP:

  • w zakresie sposobu ustalenia limitu, o którym mowa w art. 27 ust. 5 updop – jest nieprawidłowe,
  • w pozostałym zakresie – jest prawidłowe
  • (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy w związku z brakiem obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych z tytułu dokonanych transakcji rolniczych, Spółka zobowiązana jest do ujęcia w limicie, na podstawie którego ustala się obowiązek podatnika do złożenia uproszczonego sprawozdania w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi lub innych zdarzeń zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi (10 000 000 euro) wartości tych transakcji na gruncie przepisów obowiązujących do 31 grudnia 2018 r. i złożenia sprawozdania CIT-TP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również: „Spółka”) należy do grupy kapitałowej (dalej: „Grupa”). Spółki z grupy prowadzą działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”). Przychody z działalności rolniczej stanowią przeważającą część wszystkich przychodów Spółki (ponad 88,35%). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o CIT, przepisów niniejszej ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Spółka oddzielnie ustala dochód z działalności rolniczej i pozarolniczej.

Wartość przychodów Spółki ogółem (z działalności rolniczej jak i pozarolniczej) w 2018 r. wynosić będzie ponad 10 000 000 euro.

W 2018 r. Spółka dokonała z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 ustawy o CIT, transakcji handlowych polegających m.in. na zakupie zbóż, nasion czy świadczenia szeroko pojętych usług rolniczych (m.in. nawożenie pól, sadzenie). Oprócz transakcji rolniczych, Spółka dokonuje z podmiotami powiązanymi transakcji podlegających obowiązkowi podatkowemu na gruncie ustawy o CIT.

Transakcje zakupu zbóż, nasion czy świadczenia usług rolniczych, Spółka rozpoznaje jako transakcje wykonywane w ramach działalności rolniczej, co oznacza, że przychody i koszty związane z tymi transakcjami uwzględniane są przy kalkulacji dochodu z działalności rolniczej, który nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Spółka powzięła wątpliwość, czy pomimo tego, że nie jest ona zobowiązana do sporządzenia dokumentacji cen transferowych z tytułu dokonanych transakcji rolniczych, zobowiązana będzie do ujęcia wartości tych transakcji w limicie 10 000 000 euro, którego przekroczenie zobowiązuje podatnika do sporządzenia uproszczonego sprawozdania na gruncie art. 27 ust. 5 ustawy o CIT (w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.), i w konsekwencji złożenia formularza CIT-TP. Spółka powzięła także wątpliwość, czy jako, że nie posiada obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych w zakresie dokonanych transakcji rolniczych na podstawie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. w związku z nowelizacją ustawy o CIT (ustawa z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2018 r., poz. 2193 z dnia 23 listopada 2018 r. - dalej: „ustawa zmieniająca”), czy będzie zobowiązana do złożenia informacji o cenach transferowych na gruncie art. 11t ustawy o CIT, wprowadzanego ustawą zmieniającą (w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.).

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w związku z brakiem obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych z tytułu dokonanych transakcji rolniczych, Spółka zobowiązana jest do ujęcia w limicie, na podstawie którego ustala się obowiązek podatnika do złożenia uproszczonego sprawozdania w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi lub innych zdarzeń zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi (10 000 000 euro) wartości tych transakcji na gruncie przepisów obowiązujących do 31 grudnia 2018 r. i złożenia sprawozdania CIT-TP? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o CIT, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Jako działalność rolniczą, zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o CIT, traktować należy działalność polegającą na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowo-fermowego oraz hodowlę ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,

  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,

  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Wobec powyższego należy wskazać, że dochody z działalności rolniczej - z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej - nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 9a ustawy o CIT, podatnicy których przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych przekroczyły w roku poprzedzającym rok podatkowy równowartość 2 000 000 euro:

  1. dokonujący w roku podatkowym transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4, mających istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty), lub
  2. ujmujący w roku podatkowym w księgach rachunkowych inne zdarzenia, których warunki zostały ustalone (lub narzucone) z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4, mające istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty)

-są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej tych transakcji lub innych zdarzeń, zwanej dalej „dokumentacją podatkową”.

Co do zasady, za transakcje lub inne zdarzenia mające wpływ na wysokość dochodu (straty) podatnika, uznaje się transakcje lub inne zdarzenia jednego rodzaju, których łączna wartość przekracza w roku podatkowym równowartość 50 000 euro (art. 9a ust. 1d ustawy o CIT). Z kolei, definicja podmiotów powiązanych została zawarta w art. 11 ustawy o CIT.

Odnosząc się do przepisów ustawy o CIT, konieczność sporządzenia dokumentacji cen transferowych zachodzi w przypadku, gdy spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. przychody lub koszty Spółki, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych przekroczyły w roku poprzedzającym rok podatkowy równowartość 2 000 000 euro,
  2. transakcja jest realizowana z podmiotem powiązanym w rozumieniu ustawy o CIT,
  3. wartość transakcji lub innego zdarzenia mającego istotny wpływ na wysokość dochodu (straty) podatnika, przekracza w roku podatkowym równowartość 50 000 euro z uwzględnieniem progów wynikających z poziomu przychodów.

Pojęcie transakcji w rozumieniu art. 9a ustawy o CIT, należy rozpatrywać w kontekście celu tego przepisu. Dokumentacja podatkowa, dokonywanych przez podmioty powiązane transakcji, przedstawiać ma warunki dokonywanych transakcji w celu ich porównania z warunkami stosowanymi przez podmioty niezależne w porównywalnych okolicznościach, a w konsekwencji ustalenia wpływu tych transakcji na podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym, co prowadzi do wniosku, że transakcje neutralne na gruncie ustawy o CIT, jakimi są transakcje dotyczące towarów czy usług rolniczych, nie powinny podlegać pod obowiązek dokumentacyjny.

W ramach współpracy, Spółka dokonuje z podmiotem powiązanym transakcji zakupu surowca, nasion czy zakupu usług rolniczych (m.in. siew czy sadzenie). Spółka rozpoznaje je jako transakcje wykonywane w ramach działalności rolniczej. Oznacza to, że przychody i koszty związane z tymi transakcjami uwzględniane są przy kalkulacji dochodu z działalności rolniczej, który nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W ocenie Spółki, biorąc pod uwagę powołane przepisy należy stwierdzić, że w przypadku spełnienia warunku, o którym mowa w art. 9a ust. 1 ustawy o CIT, oraz dokonywania transakcji zakupu lub sprzedaży z podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11 ust. 1 i ust. 4 ustawy o CIT, zaliczanych do czynności podejmowanych w ramach działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o CIT, których wartość przekracza limity, o których mowa w art. 9a ust. 1d ustawy o CIT, na Spółce nie będzie spoczywał obowiązek dokumentacyjny wynikający z art. 9a ust. 1 ustawy o CIT. Transakcje te, pomimo, że ich wartość przekracza 50 000 euro nie mają istotnego wpływu na wysokość dochodu, czy straty podatnika, gdyż przychody i koszty związane z tymi transakcjami związane są z dochodem z działalności rolniczej, który nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Ponadto, przepisy ustawy o CIT odnoszą się do zdarzeń objętych tą ustawą, zatem nie ma podstaw prawnych do uznania, że do transakcji wykonywanych w ramach działalności rolniczej należy stosować przepisy tej ustawy.

Powyższe stanowisko potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 czerwca 2018 r., sygn.: 0111-KDIB2-3.4010.91.2018.1.KK, w której Organ stwierdził, że: (...) należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że pojęcie transakcji w rozumieniu art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy rozpatrywać w kontekście celu tego przepisu. Dokumentacja podatkowa dokonywanych przez podmioty powiązane transakcji przedstawiać ma warunki dokonywanych transakcji w celu ich porównania z warunkami stosowanymi przez podmioty niezależne w porównywalnych okolicznościach, a w konsekwencji ustalenia wpływu tych transakcji na wysokość dochodu (straty). Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa podatkowego oraz opis stanu faktycznego należy stwierdzić, że w przypadku transakcji wykonywanych w ramach działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z podmiotami powiązanymi w myśl art. 11 ust. 1 i 4 ww. ustawy, na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał obowiązek dokumentacyjny wynikający z art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka stoi więc na stanowisku, że transakcje dokonane w ramach działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o CIT, z podmiotami powiązanymi, przekraczające ustawowo wskazane progi, nie podlegają obowiązkowi dokumentacyjnemu, ponieważ uzyskane przychody, czy też poniesione koszty z ich tytułu nie podlegają przepisom ustawy o CIT i nie są uwzględnianie w podstawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Natomiast, zgodnie z art. 27 ust. 5 ustawy o CIT, podatnicy obowiązani do sporządzania dokumentacji podatkowej, jeżeli ich przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, przekroczyły w roku podatkowym równowartość 10 000 000 euro, dołączają do zeznania podatkowego za rok podatkowy uproszczone sprawozdanie w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi lub innych zdarzeń zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi, lub w związku z którymi zapłata należności dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.

Wobec powyższego należy wskazać, że podatnicy, którzy zobowiązani byli do sporządzenia dokumentacji cen transferowych sumują wartości wszystkich transakcji podlegających obowiązkowi dokumentacyjnemu z podmiotami powiązanymi i wykazują ich wartość na formularzu CIT-TP.

W sytuacji, kiedy na Spółce nie ciąży obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych z dokonanych transakcji rolniczych niepodlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, Spółka nie będzie zobowiązana do złożenia formularza CIT-TP, gdyż przychody Spółki z działalności pozarolniczej podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych nie przekroczą ustawowo ustalonego limitu 10 000 000 euro, którego przekroczenie zobowiązuje do złożenia formularza.

Spółka stoi zatem na stanowisku, że wobec braku obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych z tytułu dokonanych transakcji rolniczych, nie jest ona zobowiązana do uwzględnienia w limicie 10 000 000 euro wartości tych transakcji, skutkiem czego, wobec nieprzekroczenia wskazanego progu, Spółka nie będzie zobowiązana do złożenia CIT-TP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest w części nieprawidłowe, a w części prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036, z późn. zm, dalej: „updop”), jej przepisów nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej (…).

Zgodnie z art. 9a ust. 1 updop, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r., podatnicy:

  1. których przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych przekroczyły w roku poprzedzającym rok podatkowy równowartość 2 000 000 euro:


    1. dokonujący w roku podatkowym transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4, mających istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty), lub
    2. ujmujący w roku podatkowym w księgach rachunkowych inne zdarzenia, których warunki zostały ustalone (lub narzucone) z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4, mające istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty)
    -lub
  2. dokonujący, bezpośrednio lub pośrednio, zapłaty należności na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, wynikających z transakcji lub innego zdarzenia ujętego w księgach rachunkowych, jeżeli łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość 20 000 euro, lub
  3. zawierający z podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową:
    1. umowę spółki niebędącej osobą prawną, jeżeli łączna wartość wniesionych przez wspólników wkładów przekracza równowartość 20 000 euro lub
    2. umowę wspólnego przedsięwzięcia lub inną umowę o podobnym charakterze, w których wartość wspólnie realizowanego przedsięwzięcia określona w umowie, a w przypadku braku określenia w umowie tej wartości, przewidywana na dzień zawarcia umowy, przekracza równowartość 20 000 euro

-są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej tych transakcji lub innych zdarzeń, zwanej dalej „dokumentacją podatkową”.

W myśl art. 9a ust. 1a updop, podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 1, są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej również za rok podatkowy następujący po roku podatkowym, za który byli obowiązani sporządzić dokumentację podatkową, bez względu na wysokość osiągniętych, w roku podatkowym, za który byli obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej, przychodów lub poniesionych kosztów, w rozumieniu przepisów o rachunkowości.

Stosownie do art. 9a ust. 1d updop, za transakcje lub inne zdarzenia mające istotny wpływ na wysokość dochodu (straty) podatnika, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uznaje się transakcje lub inne zdarzenia jednego rodzaju, których łączna wartość przekracza w roku podatkowym równowartość 50 000 euro, z tym że w przypadku podatników, których przychody w rozumieniu przepisów o rachunkowości, w roku poprzedzającym rok podatkowy przekroczyły równowartość:

  1. 2 000 000 euro, lecz nie więcej niż równowartość 20 000 000 euro - za takie transakcje lub inne zdarzenia uznaje się transakcje lub inne zdarzenia jednego rodzaju, których wartość przekracza w roku podatkowym kwotę stanowiącą równowartość kwoty 50 000 euro powiększoną o 5 000 euro za każdy 1 000 000 euro przychodu powyżej 2 000 000 euro;
  2. 20 000 000 euro, lecz nie więcej niż równowartość 100 000 000 euro - za takie transakcje lub inne zdarzenia uznaje się transakcje lub inne zdarzenia jednego rodzaju, których wartość przekracza w roku podatkowym kwotę stanowiącą równowartość kwoty 140 000 euro powiększoną o 45 000 euro za każde 10 000 000 euro przychodu powyżej 20 000 000 euro;
  3. 100 000 000 euro - za takie transakcje lub inne zdarzenia uznaje się transakcje lub inne zdarzenia jednego rodzaju, których wartość w roku podatkowym przekracza kwotę stanowiącą równowartość kwoty 500 000 euro.

W myśl art. 9a ust. 1e updop, za transakcje lub inne zdarzenia mające istotny wpływ na wysokość dochodu (straty) podatnika, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uznaje się również zawartą w roku podatkowym:

  1. umowę spółki niebędącej osobą prawną, w której łączna wartość wniesionych przez wspólników wkładów przekracza równowartość 50 000 euro lub
  2. umowę wspólnego przedsięwzięcia lub inną umowę o podobnym charakterze, w której wartość wspólnie realizowanego przedsięwzięcia określona w umowie, a w przypadku braku określenia w umowie tej wartości, przewidywana na dzień zawarcia umowy, przekracza równowartość 50 000 euro.

Stosownie do art. 11 ust. 1 updop, jeżeli:

  1. osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, mająca miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwana dalej „podmiotem krajowym”, bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwem położonym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego przedsiębiorstwa, albo
  2. osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, mająca miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwana dalej „podmiotem zagranicznym”, bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego podmiotu krajowego, albo
  3. ta sama osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej równocześnie bezpośrednio lub pośrednio bierze udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym lub w ich kontroli albo posiada udział w kapitale tych podmiotów

-i jeżeli w wyniku takich powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego podatnik nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały - dochody danego podatnika oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.

Natomiast, stosownie do art. 11 ust. 4 updop, przepisy ust. 1-3a stosuje się odpowiednio, gdy:

  1. podmiot krajowy, z wyłączeniem Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków, bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu innym podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale innego podmiotu krajowego, albo
  2. ta sama osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, z wyłączeniem Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków, równocześnie bezpośrednio lub pośrednio bierze udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiada udział w kapitale tych podmiotów.

Zgodnie z art. 27 ust. 5 updop, podatnicy obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej, jeżeli ich przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, przekroczyły w roku podatkowym równowartość 10 000 000 euro, dołączają do zeznania podatkowego za rok podatkowy uproszczone sprawozdanie w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi lub innych zdarzeń zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi, lub w związku z którymi zapłata należności dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika m.in., że Spółka należy do grupy kapitałowej, w której Spółki prowadzą działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 updop. Przychody z działalności rolniczej stanowią przeważającą część wszystkich przychodów Spółki (ponad 88,35%). Spółka oddzielnie ustala dochód z działalności rolniczej i pozarolniczej. Wartość przychodów Spółki ogółem (z działalności rolniczej jak i pozarolniczej) w 2018 r. wynosić będzie ponad 10 000 000 euro. W 2018 r. Spółka dokonała z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 updop, transakcji handlowych polegających m.in. na zakupie zbóż, nasion czy świadczenia szeroko pojętych usług rolniczych (m.in. nawożenie pól, sadzenie). Oprócz transakcji rolniczych, Spółka dokonuje z podmiotami powiązanymi transakcji podlegających obowiązkowi podatkowemu na gruncie ustawy o CIT. Transakcje zakupu zbóż, nasion czy świadczenia usług rolniczych, Spółka rozpoznaje jako transakcje wykonywane w ramach działalności rolniczej, co oznacza, że przychody i koszty związane z tymi transakcjami uwzględniane są przy kalkulacji dochodu z działalności rolniczej, który nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zagadnienie przedstawione we wniosku koncentruje się na rozstrzygnięciu, czy Spółka zobowiązana jest do ujęcia w limicie, na podstawie którego ustala się obowiązek podatnika do złożenia uproszczonego sprawozdania w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi lub innych zdarzeń zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi (10 000 000 euro) wartości transakcji rolniczych na gruncie przepisów obowiązujących do 31 grudnia 2018 r. i złożenia sprawozdania CIT-TP.

Z brzmienia powołanego powyżej art. 27 ust. 5 updop, wynika, że podmiotami zobowiązanymi do złożenia CIT/TP, są podatnicy, którzy na podstawie art. 9a updop, są zobowiązani do sporządzania dokumentacji podatkowej cen transferowych. Zakres tego obowiązku został jednak przez ustawodawcę zawężony tylko do tych podmiotów sporządzających dokumentację cen transferowych, u których przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, przekroczyły w danym roku podatkowym równowartość 10 000 000 euro.

Należy jednak zauważyć, że obliczając wartość transakcji czy to na potrzeby dokumentacji podatkowej czy uproszczonego sprawozdania CIT/TP, należy wziąć wartości wynikające z ksiąg rachunkowych. Pojęcie „istotnego wpływu na dochód (stratę) podatnika” zdefiniowane w cytowanym powyżej art. 9a ust. 1d updop, odnosi się natomiast tylko do ustalenia, które transakcje należy uwzględnić w sporządzonej dokumentacji podatkowej.

Skoro na Spółce nie ciąży obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych z tytułu dokonanych transakcji rolniczych, to w tym zakresie, Spółka nie ma również obowiązku sporządzenia uproszczonego sprawozdania CIT/TP.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy:

  • w zakresie sposobu ustalenia limitu, o którym mowa w art. 27 ust. 5 updop – jest nieprawidłowe,
  • w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj