Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.53.2019.3.IZ
z 27 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2019 r. (data wpływu 30 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług w zakresie obsługi technicznej statków powietrznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług obsługi technicznej statków powietrznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Od dnia 2 stycznia 2019 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi obsługi technicznej statków powietrznych (PKD 33.16.Z). Wnioskodawca opodatkowuje przychody z działalności gospodarczej na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz prowadzi dokumentację podatkową w formie podatkowej księgi ewidencji przychodów.

W celu świadczenia przedmiotowych usług Wnioskodawca zawarł, na okres 3 miesięcy, umowę o świadczenie usług w zakresie obsługi technicznej statków powietrznych, ze spółką prawa handlowego (dalej jako „Umowa”). Przedmiotowa spółka prowadzi - jako przeważającą - działalność gospodarczą sklasyfikowaną pod poz. 33.16.Z. Polskiej Klasyfikacji Działalności Gospodarczej jako NAPRAWA I KONSERWACJA STATKÓW POWIETRZNYCH I STATKÓW KOSMICZNYCH (dalej jako „Spółka”). Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

W zawartej ze Spółką Umowie strony zgodnie oświadczyły, że Wnioskodawca świadczy na rzecz Spółki lub wskazanych przez nią podmiotów usługi polegające na obsłudze technicznej statków powietrznych - w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Szczegółowy zakres usług (dalej jako „Usługi) obejmuje:

  1. wykonywanie zleconych prac technicznych związanych z obsługą samolotów obsługiwanych przez Spółkę;
  2. wykonywanie zleconych prac pomocniczych związanych z obsługą samolotów obsługiwanych przez Spółkę, w tym rozliczanie części i narzędzi oraz troubleshooting usterek na dany dzień i dni przyszłe;
  3. wykonywanie zleconych prac administracyjnych związanych z dokumentacją techniczną w trakcie obsługi samolotów obsługiwanych przez Spółkę, w tym kompletowanie dokumentacji.

Z tytułu świadczonych Usług Wnioskodawca jest uprawniony do wynagrodzenia miesięcznego, ustalanego według zasad określonych w załączniku do Umowy oraz do zwrotu udokumentowanych kosztów podróży do miejsc wskazanych przez Spółkę jako docelowe miejsce świadczenia Usług, w tym kosztów przejazdów i noclegów w przypadku konieczności świadczenia Usług poza miastem, za wyjątkiem kosztów dojazdu z miejsca zamieszkania Wnioskodawcy do miasta. Poza tego rodzaju wydatkami, Wnioskodawcy nie przysługuje od Spółki zwrot jakichkolwiek innych kosztów poniesionych w celu należytego świadczenia Usług, chyba że za odrębną i wyraźną zgodą Spółki.

W Umowie Wnioskodawca zobowiązał się wykonywać Usługi osobiście, z najwyższą starannością, ocenianą z punktu widzenia profesjonalnego charakteru prowadzonej działalności, zgodnie z prawem oraz terminowo, w zakresie, w jakim wymagają tego interesy i dobro Spółki oraz jej klientów. Wyjątkowo, w razie zaistnienia takiej potrzeby, Wnioskodawca może wskazać Spółce inny podmiot celem zlecenia mu świadczenia Usług przewidzianych w Umowie i w takiej sytuacji Wnioskodawca jest odpowiedzialny za przyjęcie zlecenia przez wskazany podmiot i podjęcie się przez niego świadczenia Usług. Wskazanym innym podmiotem może być wyłącznie osoba współpracująca ze Spółką w zakresie świadczenia Usług opisanych w Umowie, tj. w pkt 1-3 powyżej.

Wnioskodawca posiada niezbędne doświadczenie, umiejętności, wiedzę i kwalifikacje o świadczenia Usług, posiada ważne badania lekarskie potwierdzające jego zdolność do świadczenia Usług, jak również posiada szkolenia wymagane dla świadczenia Usług (co Wnioskodawca potwierdził stosownym oświadczeniem zamieszczonym w Umowie). Wnioskodawca zobowiązał się do utrzymania szkoleń we wskazanym wyżej zakresie, na własny koszt, w całym okresie obowiązywania Umowy, tak aby przez cały okres obowiązywania Umowy zapewnić poziom świadczenia Usług co najmniej równy poziomowi z dnia zawarcia Umowy. Natomiast koszt szkoleń specjalistycznych związanych bezpośrednio z wewnętrznymi procedurami Spółki ponosi Spółka.

Wnioskodawca świadczy Usługi według potrzeb Spółki, na podstawie każdorazowo składanego mu zamówienia, przesyłanego, w miarę możliwości, z siedmiodniowym wyprzedzeniem i obejmującego, w miarę możliwości, zapotrzebowanie na Usługi świadczone przez okres 7 dni. Spółka zachowuje jednak prawo odwołania każdego złożonego Wnioskodawcy zamówienia w całości lub dowolnej jego części, w terminie 4 (czterech) dni przed dniem jego rozpoczęcia, jak również do zmiany terminu lub zakresu każdego zamówienia na dwie godziny przed rozpoczęciem realizacji danego zamówienia, informując o tym Wnioskodawcę w sposób określony w Umowie.


W celu świadczenia Usług Spółka udostępnia Wnioskodawcy materiały, narzędzia, części zamienne i elementy konstrukcyjne obsługiwanych statków powietrznych oraz środki ochrony osobistej, niezbędne do należytego świadczenia Usług.


Na podstawie Umowy Wnioskodawca ma obowiązek zapoznawać się ze wszelkimi procedurami oraz wewnętrznymi przepisami obowiązującymi w przedsiębiorstwie Spółki oraz w innych miejscach świadczenia Usług, w tym w szczególności z właściwymi przepisami obsługowymi dotyczącymi obsługiwanych typów statków powietrznych, przepisami porządkowymi oraz przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, których znajomość jest niezbędna do należytego wykonywania Umowy oraz należytej obsługi technicznej statków powietrznych, co obejmuje również obowiązek zapoznawania się z dokumentacją dotyczącą wykonywania danej Usługi. Korzystanie przez Wnioskodawcę z własnych narzędzi jest możliwe tylko wtedy, gdy posiadają stosowne certyfikaty i dopuszczenia, są oznakowane i zarejestrowane w systemie klientów Spółki, a ich stan techniczny nie stanowi zagrożenia dla statków powietrznych i ich części konstrukcyjnych, co podlega kontroli Spółki.


Jeżeli chodzi o odzież roboczą - to obowiązek jej zapewnienia spoczywa na Wnioskodawcy, przy czym musi być ona zgodna z obowiązującymi w tym zakresie przepisami i normami.


Wnioskodawca umożliwia Spółce stały kontakt w ramach tzw. pogotowia alarmowego - poprzez dostępność 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu i stawianie się na każde wezwanie telefoniczne Spółki, w przypadkach awaryjnych. Ponadto Wnioskodawca umożliwia Spółce stały kontakt pod wskazanym adresem poczty elektronicznej w celu odbierania zamówień.

Zgodnie z postanowieniami Umowy, w przypadku, gdy w wyniku działania lub zaniechania Wnioskodawcy nastąpi zniszczenie lub uszkodzenie jakichkolwiek materiałów, narzędzi, części zamiennych i elementów konstrukcyjnych obsługiwanych statków powietrznych, inne niż będące następstwem ich należytego użycia lub zastosowania przez Wnioskodawcę, jest on zobowiązany do zwrotu kosztów zakupu przez Spółkę nowych rzeczy w miejsce rzeczy zniszczonych lub uszkodzonych, przy czym Spółka jest uprawniona pomniejszyć wynagrodzenie należne Wnioskodawcy za miesiąc, w którym miało miejsce zniszczenie lub uszkodzenie, o koszt zakupu nowych rzeczy, które zastąpią rzeczy zniszczone lub uszkodzone.

W Umowie strony postanowiły, iż za szkody wyrządzone osobom trzecim przez Wnioskodawcę przy świadczeniu Usług odpowiada bezpośrednio Wnioskodawca - do kwoty 50.000 zł (słownie: pięćdziesiąt tysięcy złotych), z wyjątkiem szkód wyrządzonych z winy umyślnej, za które Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność w pełnym zakresie. Mechanizmem, który ma zapewnić skuteczność takiego rozkładu odpowiedzialności za szkody, które mogą powstać u osób trzecich w wyniku świadczonych Usług, jest zawarta przez Wnioskodawcę umowa odpowiedzialności cywilnej.


Strony w Umowie zgodnie oświadczyły, iż stoją na stanowisku, że Usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i dlatego Wnioskodawca jest obowiązany taki podatek naliczyć, a Spółka zapłacić kwotę podatku wynikającą z wystawionej przez Wnioskodawcę faktury VAT. Ze względów bezpieczeństwa Strony ustaliły jednocześnie, że Wnioskodawca uzyska od właściwego organu administracji indywidualną interpretację podatkową potwierdzającą powyższe stanowisko i:

  • do czasu uzyskania przedmiotowej interpretacji podatkowej Wnioskodawca dokumentować będzie wykonywane Usługi fakturami VAT, a należne mu wynagrodzenie podwyższane będzie o należny podatek od towarów i usług,
  • w przypadku uzyskania interpretacji uznającej stanowisko stron za nieprawidłowe, Wnioskodawca zobowiązany będzie do (i) niezwłocznego przekazania Spółce tej interpretacji oraz skorygowania wystawionych do tego czasu faktur VAT i przedłożenia w ich miejsce rachunków dokumentujących wykonanie Usług w miesiącach, za które uprzednio zostały wystawione faktury, (ii) podjęcia wszelkich niezbędnych działań zmierzających do otrzymania zwrotu nadpłaconego podatku od towarów i usług, a po jego otrzymaniu niezwłocznego przekazania Spółce kwoty podatku nienależnie wykazanego w wystawionych w fakturach, (iii) wystawiania rachunków dokumentujących wykonane Usługi w kwotach netto (tj. bez podatku do towarów i usług), począwszy od miesiąca otrzymania tej interpretacji.


Wnioskodawca wyjaśnia, iż faktyczny sposób świadczenia Usług jest zgodny z treścią zawartej Umowy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym, Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT z tytułu świadczonych na podstawie Umowy usług obsługi technicznej statków powietrznych i w konsekwencji otrzymywane z tego tytułu przez Wnioskodawcę wynagrodzenie jest opodatkowane podatkiem VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy, z tytułu świadczonych na podstawie Umowy usług obsługi technicznej statków powietrznych Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT i w konsekwencji otrzymywane z tego tytułu przez Wnioskodawcę wynagrodzenie musi być powiększone o kwotę podatku VAT, co powinno być uwzględnione w wystawionej przez Wnioskodawcę fakturze VAT.

Czynności, które składają się na świadczone przez niego na podstawie Umowy Usługi są opodatkowane podatkiem od towarów i usług VAT, zgodnie z zakresem przedmiotowym ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej jako „Ustawa o VAT”) określonym w art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT.


Stosownie bowiem do przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Z kolei, stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również czynności określone w pkt 1-3 ust. 1 oraz wymienione w ust. 2. Stosownie zaś do przepisu art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również czynności wymienione w pkt 1-7 ust. 1.

Jeżeli chodzi o zakres podmiotowy Ustawy o VAT, to istotne znaczenie mają przepisy art. 15 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 Ustawy o VAT. I tak, stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT podatnikami są m.in. osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT wynika zaś, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność m.in. usługodawców. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jednocześnie, w art. 15 ust. 3 Ustawy o VAT, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:

  1. z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 stawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  2. (uchylony);
  3. z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o PIT, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Jeżeli chodzi o przychody wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy o PIT, to obejmują one przychody otrzymywane z tytułu wykonywania umów prawa pracy i innych podobnych stosunków prawnych. Z kolei przychody wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o PIT obejmują m.in. następujące przychody: pkt 8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od: (i) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, (ii) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9; pkt 9) przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (art. 13 pkt 9 ustawy o PIT).

Jak wynika to z powołanego przepisu art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o PIT, przychody osiągane z tytułu usług wymienionych w tym przepisie, tj. na podstawie umowy zlecenia wyłącznie od osoby prawnej, jeżeli są one świadczone poza prowadzoną działalnością gospodarczą, stanowią przychody z tytułu działalności wykonywanej osobiście. Świadczenie więc takich usług nie stanowi działalności gospodarczej i dlatego, co do zasady, osoby osiągające przychody z tytułu takich usług świadczonych poza prowadzoną działalnością gospodarczą - nie są podatnikami podatku od towarów i usług. Warunkiem uznania takich osób za podatników podatku od towarów i usług jest spełnienie przesłanek określonych w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT.

Z interpretacji organów podatkowych dotyczących stosowania przepisu art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o PIT wynika, iż dotyczy on nie tylko umów zlecenia, które są umowami nazwanymi mającymi swoje regulacje w przepisach art. 734 i nast. k.c., ale obejmuje on wszelkie umowy o świadczenie usług, do których odpowiednie zastosowanie mają przepisy o umowie zlecenia, zgodnie z art. 751 k.c., z wyłączeniem umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich oraz umów o podobnym charakterze, które na potrzeby prawa podatkowego zostały potraktowane jako szczególna kategoria umów o świadczenie usług, w art. 13 pkt 9 ustawy o PIT. Przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia tego rodzaju usług są bowiem traktowane jako przychody z działalności wykonywanej osobiście nawet wtedy, gdy usługi są świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z wyjątkiem usług wymienionych w art. 13 pkt 7 ustawy o PIT.

Z powyższego wynika więc, iż osoby, które świadczą usługi wymienione w powołanym przepisie art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o PIT, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, uzyskują przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT i dlatego są podatnikami podatku VAT, gdyż nie dotyczy ich wyjątek określony w art. 15 ust. 3 pkt 3 Ustawy o VAT.


Wskazać należy, iż Umowa zawarta przez Wnioskodawcę ze Spółką nie jest umową o świadczenie usług zarządzania przedsiębiorstwem, nie jest ona kontraktem menedżerskim ani umową o podobnym charakterze.


Mając na uwadze stan faktyczny niniejszej sprawy, w którym Wnioskodawca świadczy usługi obsługi statków powietrznych na podstawie umowy zawartej z osobą prawną, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z tytułu tych usług jest podatnikiem podatku VAT na podstawie art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT. W konsekwencji więc, kwota otrzymywanego przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy wynagrodzenia powinna być powiększona o kwotę naliczonego podatku VAT, który Wnioskodawca uwzględni w treści wystawionej spółce faktury VAT, którą to kwotę Spółka będzie musiała Wnioskodawcy uiścić.

Treść Umowy, na podstawie której Wnioskodawca świadczy usługi polegające na obsłudze technicznej statków powietrznych i sposób uregulowania w niej wzajemnych praw i obowiązków stron oraz faktyczna ich realizacja, potwierdzają, że Umowa została zawarta w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2147, z późn. zm), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).


Sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


W myśl ust. 2 przytoczonego przepisu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z kolei art. 15 ust. 3 ustawy stanowi, że za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:

  1. z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 i 2048 oraz z 2017 r. poz. 60, 528, 648 i 859);
  2. (uchylony);
  3. z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

W myśl art. 15 ust. 3a ustawy, przepis ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio do usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi.


Z cytowanego przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy wynika, że dla uznania, że określone czynności wykonywane przez osobę fizyczną nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i tym samym pozostają poza regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług, istotne jest łączne spełnienie wszystkich elementów wymienionych w tym przepisie, tj. związanie zleceniobiorcy ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym, a wykonującym zlecane czynności co do warunków:

  • wykonywania tych czynności,
  • wynagrodzenia oraz
  • odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.


Zatem, użycie słowa „samodzielnie” w kontekście art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, wyklucza opodatkowanie pracowników i innych osób, o ile są one związane z pracodawcą przez umowę o pracę lub inny stosunek prawny tworzący więzi (stosunek podporządkowania) między pracodawcą a pracownikiem co do (w zakresie) warunków pracy, wynagrodzenia i odpowiedzialności pracodawcy.

Nie stanowią bowiem samodzielnej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tylko i wyłącznie te czynności, gdy pomiędzy zlecającym ich wykonanie i wykonującym zlecone czynności istnieją więzy tworzące stosunek prawny w zakresie warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Nie będzie więc podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług osoba, która w ramach podpisanej umowy, tworzyć będzie ze zlecającym więzi analogiczne ze stosunkiem pracy, nie ponosząc tym samym ryzyka ekonomicznego w związku z wykonywanymi czynnościami. Tylko spełnienie wymogów wyłączających samodzielność działania poprzez zawarcie więzi prawnej między zleceniodawcą a zleceniobiorcą co do warunków wykonywania zleconych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich, pozwala jednocześnie wyłączyć wykonywane czynności z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi obsługi technicznej statków powietrznych (PKD 33.16.Z). W zawartej ze Spółką Umowie strony zgodnie oświadczyły, że Wnioskodawca świadczy na rzecz Spółki lub wskazanych przez nią podmiotów usługi polegające na obsłudze technicznej statków powietrznych - w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.


Szczegółowy zakres usług (dalej jako „Usługi) obejmuje:

  1. wykonywanie zleconych prac technicznych związanych z obsługą samolotów obsługiwanych przez Spółkę;
  2. wykonywanie zleconych prac pomocniczych związanych z obsługą samolotów obsługiwanych przez Spółkę, w tym rozliczanie części i narzędzi oraz troubleshooting usterek na dany dzień i dni przyszłe;
  3. wykonywanie zleconych prac administracyjnych związanych z dokumentacją techniczną w trakcie obsługi samolotów obsługiwanych przez Spółkę, w tym kompletowanie dokumentacji.

Z tytułu świadczonych Usług Wnioskodawca jest uprawniony do wynagrodzenia miesięcznego, ustalanego według zasad określonych w załączniku do Umowy oraz do zwrotu udokumentowanych kosztów podróży do miejsc wskazanych przez Spółkę jako docelowe miejsce świadczenia Usług, w tym kosztów przejazdów i noclegów w przypadku konieczności świadczenia Usług poza miastem, za wyjątkiem kosztów dojazdu z miejsca zamieszkania Wnioskodawcy do miasta. Poza tego rodzaju wydatkami, Wnioskodawcy nie przysługuje od Spółki zwrot jakichkolwiek innych kosztów poniesionych w celu należytego świadczenia Usług, chyba że za odrębną i wyraźną zgodą Spółki.

W Umowie Wnioskodawca zobowiązał się wykonywać Usługi osobiście, z najwyższą starannością, ocenianą z punktu widzenia profesjonalnego charakteru prowadzonej działalności, zgodnie z prawem oraz terminowo, w zakresie, w jakim wymagają tego interesy i dobro Spółki oraz jej klientów. Wyjątkowo, w razie zaistnienia takiej potrzeby, Wnioskodawca może wskazać Spółce inny podmiot celem zlecenia mu świadczenia Usług przewidzianych w Umowie i w takiej sytuacji Wnioskodawca jest odpowiedzialny za przyjęcie zlecenia przez wskazany podmiot i podjęcie się przez niego świadczenia Usług. Wskazanym innym podmiotem może być wyłącznie osoba współpracująca ze Spółką w zakresie świadczenia Usług opisanych w Umowie, tj. w pkt 1-3 powyżej.

Wnioskodawca posiada niezbędne doświadczenie, umiejętności, wiedzę i kwalifikacje do świadczenia Usług, posiada ważne badania lekarskie potwierdzające jego zdolność do świadczenia Usług, jak również posiada szkolenia wymagane dla świadczenia Usług (co Wnioskodawca potwierdził stosownym oświadczeniem zamieszczonym w Umowie). Wnioskodawca zobowiązał się do utrzymania szkoleń we wskazanym wyżej zakresie, na własny koszt, w całym okresie obowiązywania Umowy, tak aby przez cały okres obowiązywania Umowy zapewnić poziom świadczenia Usług co najmniej równy poziomowi z dnia zawarcia Umowy. Natomiast koszt szkoleń specjalistycznych związanych bezpośrednio z wewnętrznymi procedurami Spółki ponosi Spółka.

Wnioskodawca świadczy Usługi według potrzeb Spółki, na podstawie każdorazowo składanego mu zamówienia, przesyłanego, w miarę możliwości, z siedmiodniowym wyprzedzeniem i obejmującego, w miarę możliwości, zapotrzebowanie na Usługi świadczone przez okres 7 dni. Spółka zachowuje jednak prawo odwołania każdego złożonego Wnioskodawcy zamówienia w całości lub dowolnej jego części, w terminie 4 (czterech) dni przed dniem jego rozpoczęcia, jak również do zmiany terminu lub zakresu każdego zamówienia na dwie godziny przed rozpoczęciem realizacji danego zamówienia, informując o tym Wnioskodawcę w sposób określony w Umowie.

W celu świadczenia Usług Spółka udostępnia Wnioskodawcy materiały, narzędzia, części zamienne i elementy konstrukcyjne obsługiwanych statków powietrznych oraz środki ochrony osobistej, niezbędne do należytego świadczenia Usług. Na podstawie Umowy Wnioskodawca ma obowiązek zapoznawać się ze wszelkimi procedurami oraz wewnętrznymi przepisami obowiązującymi w przedsiębiorstwie Spółki oraz w innych miejscach świadczenia Usług, w tym w szczególności z właściwymi przepisami obsługowymi dotyczącymi obsługiwanych typów statków powietrznych, przepisami porządkowymi oraz przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, których znajomość jest niezbędna do należytego wykonywania Umowy oraz należytej obsługi technicznej statków powietrznych, co obejmuje również obowiązek zapoznawania się z dokumentacją dotyczącą wykonywania danej Usługi. Korzystanie przez Wnioskodawcę z własnych narzędzi jest możliwe tylko wtedy, gdy posiadają stosowne certyfikaty i dopuszczenia, są oznakowane i zarejestrowane w systemie klientów Spółki, a ich stan techniczny nie stanowi zagrożenia dla statków powietrznych i ich części konstrukcyjnych, co podlega kontroli Spółki. Jeżeli chodzi o odzież roboczą - to obowiązek jej zapewnienia spoczywa na Wnioskodawcy, przy czym musi być ona zgodna z obowiązującymi w tym zakresie przepisami i normami.

Wnioskodawca umożliwia Spółce stały kontakt w ramach tzw. pogotowia alarmowego - poprzez dostępność 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu i stawianie się na każde wezwanie telefoniczne Spółki, w przypadkach awaryjnych. Ponadto Wnioskodawca umożliwia Spółce stały kontakt pod wskazanym adresem poczty elektronicznej w celu odbierania zamówień.

Zgodnie z postanowieniami Umowy, w przypadku, gdy w wyniku działania lub zaniechania Wnioskodawcy nastąpi zniszczenie lub uszkodzenie jakichkolwiek materiałów, narzędzi, części zamiennych i elementów konstrukcyjnych obsługiwanych statków powietrznych, inne niż będące następstwem ich należytego użycia lub zastosowania przez Wnioskodawcę, jest on zobowiązany do zwrotu kosztów zakupu przez Spółkę nowych rzeczy w miejsce rzeczy zniszczonych lub uszkodzonych, przy czym Spółka jest uprawniona pomniejszyć wynagrodzenie należne Wnioskodawcy za miesiąc, w którym miało miejsce zniszczenie lub uszkodzenie, o koszt zakupu nowych rzeczy, które zastąpią rzeczy zniszczone lub uszkodzone. W Umowie strony postanowiły, iż za szkody wyrządzone osobom trzecim przez Wnioskodawcę przy świadczeniu Usług odpowiada bezpośrednio Wnioskodawca - do kwoty 50.000 zł (słownie: pięćdziesiąt tysięcy złotych), z wyjątkiem szkód wyrządzonych z winy umyślnej, za które Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność w pełnym zakresie. Mechanizmem, który ma zapewnić skuteczność takiego rozkładu odpowiedzialności za szkody, które mogą powstać u osób trzecich w wyniku świadczonych Usług, jest zawarta przez Wnioskodawcę umowa odpowiedzialności cywilnej.


Umowa zawarta przez Wnioskodawcę ze Spółką nie jest umową o świadczenie usług zarządzania przedsiębiorstwem, nie jest ona kontraktem menedżerskim ani umową o podobnym charakterze.


Wnioskodawca ma wątpliwości, czy wynagrodzenie otrzymywane z tytułu wykonywania usług obsługi technicznej statków powietrznych na podstawie Umowy o Świadczenie Usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W celu rozstrzygnięcia ww. kwestii zasadnym jest przeanalizowanie czy czynności wykonywane na podstawie Umowy o Świadczenie Usług wypełniają warunki wynikające z wyżej powołanego przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy dotyczące warunków wykonywania tych czynności usług, wynagrodzenia oraz odpowiedzialności za wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Biorąc pod uwagę treść obowiązujących przepisów oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że usługi obsługi technicznej statków powietrznych (PKD 33.16.Z) świadczone dla Spółki są wykonywane w ramach samodzielnie prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a w konsekwencji Wnioskodawca z tytułu ich świadczenia występuje w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, bowiem, że usługi obsługi technicznej statków powietrznych na rzecz Spółki mogą być świadczone przez Wnioskodawcę osobiście lub przez inny podmiot wskazany przez Wnioskodawcę współpracujący ze Spółką. Wnioskodawca świadczy Usługi według potrzeb Spółki, na podstawie każdorazowo składanego mu zamówienia, przesyłanego, w miarę możliwości, z siedmiodniowym wyprzedzeniem i obejmującego, w miarę możliwości, zapotrzebowanie na Usługi świadczone przez okres 7 dni. W Umowie strony postanowiły, iż za szkody wyrządzone osobom trzecim przez Wnioskodawcę przy świadczeniu Usług odpowiada bezpośrednio Wnioskodawca - do kwoty 50.000 zł z wyjątkiem szkód wyrządzonych z winy umyślnej, za które Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność w pełnym zakresie. Mechanizmem, który ma zapewnić skuteczność takiego rozkładu odpowiedzialności za szkody, które mogą powstać u osób trzecich w wyniku świadczonych Usług, jest zawarta przez Wnioskodawcę umowa odpowiedzialności cywilnej.

Zatem należy uznać, że usługi obsługi technicznej statków powietrznych wykonywane przez Wnioskodawcę na podstawie zawartej Umowy o Świadczenie Usług stanowią czynności podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 1 pkt w zw. z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawcę uznać należy za podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, do którego nie ma zastosowania art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy.


W powyższych okolicznościach stanowisko Wnioskodawcy odnośnie opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynagrodzenia z tytułu świadczenia usługi obsługi technicznej statków powietrznych uznać należy za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj