Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.641.2018.8.SJ
z 27 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2018 r. (data wpływu 20 grudnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 lutego 2019 r. (data nadania 20 lutego 2019 r., data wpływu 22 lutego 2019 r.) na wezwanie Nr 0114-KDIP1-3.4012.731.2018.3.ISK 0114-KDIP2-2.4010.641.2018.5.SJ z dnia 12 lutego 2019 r. (data nadania 12 lutego 2019 r., data odbioru 13 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia aportu składników majątkowych stanowiących część przedsiębiorstwa Oddziału zajmującego się działalnością finansową w obszarze detalicznym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia aportu składników majątkowych stanowiących część przedsiębiorstwa Oddziału zajmującego się działalnością finansową w obszarze detalicznym.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest Bankiem z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, należącym do Grupy. Na potrzeby niniejszego wniosku, poprzez Grupę należy rozumieć spółki, których udziały pośrednio lub bezpośrednio posiada (…) GmbH, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Szwajcarii.

Udziały we Wnioskodawcy posiada (…) GmbH.

Bank prowadzi obecnie swoją działalność w 15 krajach Unii Europejskiej poprzez oddziały bądź spółki zależne. Bank działa na zasadzie jednolitego paszportu unijnego, na podstawie którego instytucje kredytowe posiadające zezwolenie udzielone przez organ nadzorczy danego państwa członkowskiego, są uprawnione do wykonywania tej samej działalności w innych krajach członkowskich Unii Europejskiej.

Działalność Wnioskodawcy w Polsce prowadzona jest w formie oddziału instytucji kredytowej mającej siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej (dalej: „Oddział”). Działalność Oddziału w Polsce oparta jest na zasadzie jednolitego paszportu unijnego. Zasady prowadzenia działalności przez oddział instytucji kredytowej regulują przepisy art. 48i i n ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2187, dalej: „Prawo bankowe”).

Bank jest zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT czynny. Oddział jest zarejestrowany jako oddział przedsiębiorcy zagranicznego. Przedsiębiorstwo Oddziału posiada wyodrębnioną, samodzielną księgowość, w ramach której możliwe jest przypisanie aktywów i pasywów do jego działalności.

Działalność prowadzona przez Oddział polega na świadczeniu następujących usług:

  • udzielania kredytów dealerom oraz konsumentom na zakup pojazdów produkowanych przez Grupę,
  • finansowania wierzytelności handlowych na rzecz importera oraz dealerów w Polsce (działalność faktoringowa),
  • leasingu bądź najmu krótkoterminowego samochodów produkowanych przez Grupę w Polsce (oferowanego za wynagrodzeniem w ramach umowy outsourcingu),
  • pośrednictwa ubezpieczeniowego (oferowanego za wynagrodzeniem w ramach umowy outsourcingu),
  • innych czynności bankowych.


W ramach przedsiębiorstwa Oddziału, istnieje możliwość wyodrębnienia i przypisania składników majątku Oddziału do poszczególnych linii biznesowych, w szczególności do linii detalicznej, tj. działalności w zakresie kredytów konsumenckich oraz finansowania hurtowego, tj. finansowania działalności dealerów i importera Grupy (faktoring, kredyty inne niż konsumenckie). Do 2016 r. usługi finansowe w obszarze detalicznym i hurtowym były wykonywane w ramach różnych podmiotów, od 2016 r. obie linie biznesowe funkcjonują w ramach Oddziału.


W związku z procesem opuszczenia przez Wielką Brytanię struktur Unii Europejskiej (tzw. Brexit), który w założeniu zakończy się 29 marca 2019 r., Wnioskodawca zamierza zrestrukturyzować swoją działalność w Polsce.

Wnioskodawca zakłada, że w przypadku, jeśli wyjście Wielkiej Brytanii ze struktur Unii Europejskiej odbędzie się bez traktatu regulującego zasady Brexitu (tzw. „twardy” Brexit), nie będzie dalej uprawniony do prowadzenia działalności bankowej na terytorium Polski za pośrednictwem Oddziału na podstawie jednolitego paszportu europejskiego.

Potencjalna utrata paszportu unijnego spowodowana Brexitem uruchomiła proces rewizji strategii biznesowej Grupy w Polsce. Wnioskodawca zakłada, że spółki zajmujące się świadczeniem usług finansowych mogą działać w sposób bardziej efektywny niż instytucje kredytowe, pozwalając na zwiększoną efektywność Grupy na rynku polskim i zwiększoną możliwość reagowania na potrzeby klientów, jak również umożliwiając bardziej elastyczną modyfikację modelu biznesowego Grupy.


Wnioskodawca na wypadek Brexitu planuje kontynuowanie działalności detalicznej w ramach spółki zależnej działającej jako instytucja pożyczkowa w rozumieniu ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 993).


W związku z powyższym, Wnioskodawca z dniem 12 września 2018 r. utworzył spółkę zależną prawa polskiego. Nazwą spółki jest X. Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej: „Spółka”). W dniu 12 września 2018 r. Wnioskodawca objął 100% udziałów w kapitale zakładowym Spółki.


Wnioskodawca planuje dokonanie aportu do Spółki w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zajmującej się działalnością finansową w obszarze detalicznym w ramach Oddziału, w zamian za objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki.


Wnioskodawca wskazuje, że przed dokonaniem aportu do Spółki w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zajmującej się działalnością detaliczną, podjęte zostaną następujące czynności:


  1. Wyodrębnienie pracowników, składników majątku oraz zobowiązań przypisanych do obszaru finansowania hurtowego, które będą przedmiotem aportu do innej spółki – Y. Sp. z o.o.

Wnioskodawca zakłada, że Grupa powróci do modelu biznesowego funkcjonującego do 2016 r. W tym celu, część przedsiębiorstwa Oddziału w zakresie finansowania hurtowego zostanie przeniesiona do odrębnej spółki – Y. Sp. z o.o.


Zgodnie z założeniem, 3 pracowników (z około 30 pracowników zatrudnionych obecnie przez Oddział) zostanie zatrudnionych przez Y. Sp. z o.o. Pracownicy będą wykonywać czynności w zakresie finansowania hurtowego we współpracy z centrum administracyjnym utworzonym w strukturach operacyjnych Banku w styczniu 2014 roku, zajmującym się obsługą działalności detalicznej i hurtowej na obszarze Europy.


Wnioskodawca dokona również wyodrębnienia portfela umów związanych z działalnością hurtową, które nie będą przedmiotem aportu do Spółki, ale zostaną przeniesione do Y. Sp. z o.o.


Umowy z dostawcami dotyczące obszaru hurtowego również zostaną scedowane na Y. Sp. z o.o.


Wnioskodawca zakłada, że przeniesienie do Y. Sp. z o.o. wskazanych powyżej pracowników, składników majątku oraz zobowiązań, nastąpi równolegle z aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki.


  1. Wyodrębnienie pracowników, składników majątku oraz zobowiązań, które nie mogą być przeniesione do Spółki na skutek uwarunkowań regulacyjnych

Działalność detaliczna prowadzona obecnie przez Wnioskodawcę opiera się na udzielaniu kredytów konsumenckich.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 Prawa bankowego udzielanie kredytów stanowi czynność bankową sensu stricto. Umowa kredytu została uregulowana w art. 69 i n. Prawa bankowego. Spółka nie może zatem stać się stroną istniejących umów kredytowych zawartych z klientami Banku. W konsekwencji, prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów kredytowych, nie będą mogły zostać przeniesione do Spółki działającej jako instytucja pożyczkowa.


W związku z powyższym, Wnioskodawca dokona wyodrębnienia składników majątku oraz zobowiązań przypisanych do portfela umów kredytowych, który nie będzie podlegał transferowi.


Wnioskodawca zakłada również, że na skutek transferu, portfel umów kredytowych niepodlegający aportowi do Spółki podlegał będzie obsłudze przez pracowników posiadających wymagane uprawnienia (w tym dostęp do danych objętych tajemnicą bankową), aż do chwili jego wygaśnięcia.

Zgodnie z założeniem, około 4 pracowników Oddziału (z około 30 pracowników aktualnie zatrudnionych przez Oddział) nie będzie podlegało przejęciu przez Spółkę. Wskazani pracownicy utrzymają zatrudnienie w Oddziale, w niepełnym wymiarze czasu pracy (75% etatu) w celu obsługi pozostałej części portfela umów kredytowych, aż do chwili jego wygaśnięcia. Jednocześnie, zostaną zatrudnieni w Spółce w ramach umowy o pracę w wymiarze 25% czasu pracy.

Powyższe wynika z faktu, że Spółka nie będzie stroną istniejących umów kredytowych, a pracownicy Spółki nie będą brali udziału w ich obsłudze ze względu na ograniczenia wynikające z tajemnicy bankowej. W miarę „wygaszania” portfela umów kredytowych, wymiar zatrudnienia pracowników w Oddziale będzie ulegać zmniejszeniu, a proporcjonalnie zwiększać się będzie wymiar zatrudnienia na rzecz Spółki.


Wnioskodawca pragnie wskazać, że transakcja odbędzie się w następujący sposób:


  1. Wkład niepieniężny

Następujące składniki Oddziału będą podlegały transferowi w ramach wkładu niepieniężnego:

  • Środki trwałe Oddziału, przypisane do pracowników podlegających przeniesieniu do Spółki, zostaną wniesione do Spółki;
  • Środki trwałe Oddziału związane z obszarem detalicznym również zostaną wniesione do Spółki.


Środki trwałe Oddziału, przypisane do pracowników niepodlegających przeniesieniu do Spółki (z przyczyn wskazanych powyżej) nie zostaną wniesione do Spółki.


Środki trwale Oddziału, przypisane do pracowników, którzy zostaną przejęci przez Y. Sp. z o.o., nie zostaną wniesione do Spółki.


Spółka może również uzyskać prawa do wartości niematerialnych i prawnych (oprogramowanie komputerowego).


  1. Transfer praw i obowiązków wynikający z istniejących umów

  • Transfer pracowników

W stosunku do wszystkich pracowników zatrudnionych w Oddziale, z wyjątkiem opisanych powyżej, zastosowanie znajdzie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 917), regulujący przejście zakładu pracy na innego pracodawcę.


Spółka stanie się sukcesorem praw i obowiązków wynikających z zawartych umów o pracę z tymi pracownikami.


Pracownicy będą kontynuowali działalność w zakresie usług finansowych w ramach dotychczasowych struktur organizacyjnych (organizacja departamentów, struktura zarządcza itp.).


W przypadku gdyby zakres obowiązków pracowników wobec Spółki uległ ograniczeniu w stosunku do obowiązków wykonywanych w Oddziale, wymiar czasu pracy tych pracowników w Spółce może w pewnych przypadkach ulec ograniczeniu.


Wnioskodawca nie wyklucza, że pracownicy ci mogą być jednocześnie zatrudnieni według zapotrzebowania przez Y. Sp. z o.o. oraz Oddział w niepełnym wymiarze czasu pracy. Dotyczyć to będzie następujących obszarów:

  • bezpośrednia obsługa klienta (tzw. front-office) w ramach obszaru finansowania hurtowego,
  • informatyka, kadry, płace oraz księgowość dla obszaru finansowania hurtowego,
  • informatyka, kadry, płace oraz księgowość dla pracowników, którzy pozostaną w Oddziale zgodnie z opisem powyżej.


  • Transfer umów z podmiotami trzecimi

Wszystkie umowy z dostawcami, które choćby częściowo dotyczą obszaru detalicznego Oddziału, zostaną cedowane na Spółkę.


Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że niektóre elementy wyposażenia Oddziału, jak laptopy, komputery osobiste, drukarki oraz kserokopiarki nie stanowią składników majątku Oddziału. Wskazane środki trwałe użytkowane są w ramach programu leasingowego.


Umowy leasingu przypisane do pracowników, podlegających przeniesieniu do Spółki, zostaną cedowane na Spółkę, a związane z tym koszty będą obciążały Spółkę.


Do Spółki zostaną także przeniesione istniejące umowy o współpracy zawarte pomiędzy Oddziałem a siecią dealerów w Polsce. Dotyczy to umów o współpracy (tzw. Tie Agency), w ramach których Oddział prowadzi sprzedaż samochodów poprzez sieć dealerów w Polsce.


  1. Objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki

W zamian za wniesienie przedsiębiorstwa Oddziału do Spółki w drodze wkładu niepieniężnego, Spółka ustanowi nowe udziały w podwyższonym kapitale zakładowym. Udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki obejmie Bank, który będzie jedynym udziałowcem w Spółce.


W ramach transakcji, zostaną również dokonane następujące czynności w celu zapewnienia, aby Spółka mogła kontynuować działalność w zakresie usług finansowych w obszarze detalicznym:

  1. Umowy kredytowe z bankami

Kredyty bankowe zostaną w miarę zapotrzebowania zawarte przez Spółkę w celu kontynuacji prowadzonej działalności w obszarze detalicznym. Ponieważ portfel istniejących umów w obszarze detalicznym pozostanie w Oddziale ze względów regulacyjnych. Spółka nie będzie potrzebowała dodatkowego finansowania dla działalności pożyczkowej w chwili dokonywania transferu.

  1. Zawieranie umów z podmiotami trzecimi w ramach działalności Spółki

Wnioskodawca wskazuje, że większość samochodów Oddziału podlegać będzie wymianie w maju 2019 r., i w konsekwencji, nie będą one przedmiotem aportu do Spółki. W zamian, nowe samochody mogą zostać nabyte przez Spółkę.

Spółka nabędzie licencje lub oprogramowanie od lokalnych dostawców, jeśli okaże się to niezbędne do wykonywania czynności operacyjnych, w tym raportowania (np. dla celów JPK w podatku VAT).

Spółka otrzyma od Banku prawa do korzystania lub sublicencje w odniesieniu do wartości niematerialnych i prawnych (przede wszystkim systemów informatycznych), które pozwolą Spółce na kontynuowanie działalności finansowej.

Wnioskodawca zajmuje obecnie powierzchnię biurową na potrzeby siedziby Oddziału. Po transakcji, Spółka na podstawie zawartej umowy będzie funkcjonowała w tych samych pomieszczeniach biurowych, co zapewni możliwość niezakłóconego kontynuowania działalności gospodarczej Oddziału.

Wnioskodawca zakłada, że Spółka będzie kontynuować prowadzenie działalności w obszarze detalicznym na dotychczasowych zasadach. Tym samym, struktura organizacyjna w obszarze detalicznym nie ulegnie zmianie. Czynności związane z udzielaniem pożyczek na rzecz konsumentów wykonywane będą w Spółce z zachowaniem istniejących komórek organizacyjnych i zarządczych.

Jednocześnie, konieczne może okazać się dostosowanie niektórych procedur, instrukcji lub wzorów dokumentów do potrzeb Spółki.

Wnioskodawca zakłada, że powyższy transfer pozwoli Spółce od pierwszego dnia następującego po transakcji, na niezakłócone kontynuowanie działalności w zakresie świadczenia usług finansowych w obszarze detalicznym na rzecz konsumentów w ramach dotychczasowej struktury organizacyjnej.

Od dnia następującego po dniu wniesienia aportem przedsiębiorstwa Oddziału do Spółki Wnioskodawca nie będzie dalej prowadził działalności w Polsce w zakresie sprzedaży usług finansowych. W Oddziale pozostaną wyłącznie osoby obsługujące portfel istniejących umów kredytowych do chwili jego wygaśnięcia. Wnioskodawca nie będzie posiadał wymaganych prawem zezwoleń (Wnioskodawca otrzymał opinię prawną, z której wynika, że po Brexicie Oddział nie będzie podlegał regulacjom prawa bankowego. Jednakże, nie można zupełnie wykluczyć, że w toku dyskusji z Komisją Nadzoru Finansowego (dalej: „KNF”), KNF może stać na stanowisku, że Oddział powinien zostać uregulowany zgodnie z przepisami Prawa bankowego. W zależności od wyniku dyskusji z KNF, może się okazać, że Oddział powinien zostać uregulowany zgodnie z przepisami Prawa bankowego. W takim przypadku Oddział będzie uznany za oddział banku zagranicznego w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 20 Prawa bankowego.) ani zasobów niezbędnych do kontynuowania działalności w zakresie sprzedaży usług finansowych, gdyż funkcje te w oparciu o wniesioną aportem część przedsiębiorstwa będzie realizowała Spółka.


Po dokonaniu transferu Spółka będzie kontynuowała działalność Oddziału w zakresie finansowania (w formie udzielania pożyczek) i będzie tworzyła własny portfel umów z klientami.

Spółka nie będzie miała również możliwości wglądu i obsługi istniejących umów na rzecz Oddziału, w związku z koniecznością zachowania tajemnicy bankowej.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że planowana restrukturyzacja objęta opisem zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszego wniosku jest dokonana z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych i nie ma na celu uniknięcia lub uchylenia się od opodatkowania. Restrukturyzacja działalności Wnioskodawcy wynika z przyczyn od niego niezależnych (tj. skutki Brexitu dla działalności Grupy w Europie). Proces restrukturyzacji odbywa się równolegle w innych krajach europejskich, w których działa Wnioskodawca za pośrednictwem oddziałów bądź spółek zależnych.

Wnioskodawca pragnie również podkreślić, że docelową strukturą organizacyjną jest rozdzielenie działalności na linię detaliczną oraz linię hurtową. Wnioskodawca pragnie podkreślić, że taka struktura organizacyjna grupy funkcjonowała w Polsce do 2016 r., zatem rozdzielenie tych linii biznesowych nie będzie miało sztucznego charakteru.

Docelowo, Wnioskodawca zakłada, że w związku z Brexitem, udziały w Spółce mogą zostać w przyszłości sprzedane do (…) GmbH.

Pismem z dnia 22 lutego 2019 r. (data wpływu 22 lutego 2019 r.) Wnioskodawca uzupełnił zdarzenie przyszłe o następujące informacje.

Składniki majątkowe stanowiące część przedsiębiorstwa Oddziału zajmującego się świadczeniem usług finansowania detalicznego będą w dniu dokonania transakcji wyodrębnione organizacyjnie w Oddziale.

Oddział prowadzi działalność w oparciu o Regulamin Organizacyjny, w ramach którego istnieją wyodrębnione jednostki organizacyjne.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że przeniesieniu do Spółki w drodze aportu podlegać będą jednostki organizacyjne należące do Oddziału w Polsce, z wyjątkiem:

  • Wydziału Zarządzania Kredytami Dealerskimi, który odpowiada za działalność Oddziału w zakresie obszaru finansowania hurtowego, którego składniki majątkowe zostaną uprzednio wyodrębnione przez Wnioskodawcę i przeniesione w drodze aportu do spółki Y. Sp. z o.o., oraz
  • Wydziału Rozliczeń i Obsługi Klienta, który odpowiada za obsługę portfela umów w obszarze finansowania detalicznego, na który składają się umowy kredytowe z klientami Wnioskodawcy, który na skutek uwarunkowań regulacyjnych (Spółka jako instytucja pożyczkowa nie może stać się stroną istniejących umów kredytowych zawartych z klientami Wnioskodawcy) pozostanie w Oddziale w celu jego wygaszenia.


Wynikająca z Regulaminu Organizacyjnego Oddziału struktura organizacyjna, w ramach której prowadzona jest obecnie działalność Oddziału w zakresie linii finansowania detalicznego tj. udzielania finansowania konsumentom oraz obsługi administracyjnej tej linii – Wydział Kredytów Ratalnych, Wydział Produktów Brandowych i Marketingu, Wydział Sprzedaży i Floty, Wydział Księgowości, stanowić będzie przedmiot aportu przedsiębiorstwa Oddziału do Spółki.

Wraz z pracownikami transferowanych linii biznesowych transferowi w ramach aportu będą podlegały również materialne składniki majątkowe przypisane do tych jednostek organizacyjnych, kontrakty z dostawcami dotyczące tych jednostek organizacyjnych, a także umowy Tie Agency dotyczące sprzedaży produktów linii detalicznej.

Składniki majątkowe stanowiące część przedsiębiorstwa Oddziału zajmującego się świadczeniem usług finansowania detalicznego będą w dniu dokonania transakcji wyodrębnione finansowo w Oddziale, a przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych jest możliwe przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do tych składników majątkowych.

W związku z dokonywaną transakcją Oddział wyodrębni:

  • przychody/należności wynikające z portfela umów kredytowych zawartych w ramach linii detalicznej, który pozostanie w Oddziale na skutek uwarunkowań regulacyjnych;
  • tj. przychody/należności wynikające z portfela umów w obszarze finansowania hurtowego, które zostaną przeniesione w drodze aportu do spółki Y. Sp. z o.o., jak też składniki majątkowe przypisane w Oddziale do linii finansowania hurtowego, które na moment transakcji generują przychody/koszty w Oddziale, a od dnia transakcji będą wywoływać skutki dla tej spółki, tj. umowy z pracownikami, z dostawcami, umowy na finansowanie dotyczące linii hurtowej;
  • umowy z pracownikami Wydziału Rozliczeń i Obsługi Klienta pozostającymi w Oddziale, które będą generować koszty/zobowiązania dla Oddziału.


W pozostałym zakresie, wszelkie przychody/koszty oraz należności/zobowiązana wynikające z ogółu funkcjonowania Oddziału tj. obszaru finansowania detalicznego oraz obsługi administracyjnej tego obszaru będą przypisane do jednostek biznesowych podlegających transferowi w drodze aportu części przedsiębiorstwa Oddziału do Spółki.

Składniki majątkowe stanowiące część przedsiębiorstwa Oddziału zajmującego się świadczeniem usług finansowania detalicznego będą w dniu dokonania transakcji stanowić funkcjonalnie wyodrębnioną całość w Oddziale.


Przeniesieniu do Spółki w drodze aportu podlegać będzie całość przedsiębiorstwa, która jest funkcjonalnie przyporządkowana do Oddziału, z wyjątkiem linii finansowania hurtowego oraz portfela umów kredytowych z linii detalicznej, który obsługiwany będzie w Oddziale tj. działalność w obszarze udzielania kredytów konsumenckich oraz obsługa administracyjna tego obszaru, na którą składają się m.in. usługi marketingowe, usługi księgowe, rozliczenia podatkowe, sprawozdawczość finansowa, rozliczenia kadrowo-płacowych pracowników oraz utrzymanie systemów informatycznych.


W ramach przedsiębiorstwa procesy, składniki majątkowe oraz struktura organizacyjna pozostają ze sobą w funkcjonalnym związku. Wszystkie wskazane elementy, tworzące całość przedsiębiorstwa Oddziału zostaną przeniesione na Spółkę w drodze aportu.


Wnioskodawca pragnie wskazać, że od dnia transakcji Oddział nie będzie prowadził działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży usług finansowych w obszarze finansowania detalicznego tj. finansowania zakupów pojazdów marki przez klientów. Całość działalności w obszarze detalicznym zostanie przeniesiona w ramach aportu do Spółki

Po dokonaniu aportu, Oddział będzie podejmował czynności wyłącznie w zakresie obsługi portfela umów kredytowych zawartych z klientami w ramach linii detalicznej, który nie zostanie przeniesiony do Spółki na skutek uwarunkowań regulacyjnych (brak zgód na przeniesienie umów).


Podejmowane przez Oddział czynności służyły będą „wygaszeniu” portfela umów kredytowych w linii detalicznej. Będą to czynności w zakresie przyjmowania i rozliczania płatności rat i odsetek, naliczania odsetek, windykacji należności, obsługi klienta oraz obsługi administracyjnej tych czynności (m.in. księgowanie wpłat, sprawozdawczość finansowa, rozliczenia podatkowe, rozliczenia kadrowo-płacowe pracowników zajmujących się obsługą, utrzymanie systemów informatycznych).


Wnioskodawca nie będzie prowadził w ramach Oddziału działalności gospodarczej w obszarze hurtowym w związku z przeniesieniem pozostałych składników majątkowych w ramach aportu części przedsiębiorstwa na rzecz spółki Y. Sp. z o.o.


Oddział posiada kilka wierzytelności wynikających z udzielonego w ramach linii hurtowej finansowania, odnoszących się do dealerów, którzy utracili swój status (umowa dealerska została wypowiedziana z powodów finansowych lub zakończenia współpracy z innych przyczyn). W odniesieniu do tych dealerów Oddział podejmuje kroki prawne zmierzające do odzyskania tych wierzytelności, i w związku z tym może pozostawać w stanie sporu. W odniesieniu do wierzytelności względem tych dealerów Oddział może w związku z tym nie uzyskać do dnia transferu wymaganej zgody na ich cesję na rzecz spółki Y. Sp. z o.o. - bowiem każdy transfer praw i obowiązków z umowy objętej tajemnicą bankową wymaga takiej zgody. W stosunku do takich wierzytelności Oddział będzie podejmował wszelkie dopuszczalne prawem kroki, tj. np. monity, negocjacje, postępowania sądowe, postępowania egzekucyjne zmierzające do ich odzyskania.


Po dokonaniu aportu, Spółka będzie prowadziła działalność w kształcie, w którym działalność prowadzona jest obecnie w Oddziale, w oparciu o istniejącą strukturę organizacyjną departamentów oraz przypisane do nich składniki majątkowe materialne i niematerialne.


Składniki majątkowe stanowiące przedmiot aportu przedsiębiorstwa do Spółki służyły będą pracownikom linii biznesowych do prowadzenia działalności w zakresie udzielania pożyczek na rzecz konsumentów oraz obsługi administracyjnej finansowania detalicznego.


Przedmiotem działalności Spółki niezmiennie pozostanie udzielanie finansowania konsumentom na zakup pojazdów marki m.in. w oparciu o dotychczasową bazę klientów Wnioskodawcy oraz umowy o współpracy (tzw. Tie Agency), zawarte pomiędzy Oddziałem a siecią dealerów w Polsce, na podstawie których Oddział oferuje klientom nabywającym samochody marki usługi finansowania detalicznego.


Spółka będzie mogła świadczyć usługi w zakresie udzielania finansowania w sposób niezakłócony także dzięki zgromadzonym na rachunku bankowym Oddziału środkom finansowym w wysokości ok. 9 mln złotych, które Spółka nabędzie w ramach aportu przedsiębiorstwa.


Spółka funkcjonowała będzie w ramach struktury organizacyjnej analogicznej do obowiązującej obecnie w Oddziale, z wyjątkiem Wydziału Zarządzania Kredytami Dealerskimi – dedykowanego do obszaru finansowania hurtowego oraz Wydziału Rozliczeń i Obsługi Klienta – przeznaczonego do obsługi wygasających umów kredytowych z klientami Wnioskodawcy w Oddziale.

Spółka kontynuowała będzie działalność w oparciu o wszystkich pracowników zatrudnionych dotychczas w Oddziale z wyłączeniami dotyczącymi osób zatrudnionych w Wydziale Zarządzania Kredytami Dealerskimi. W odniesieniu do osób zatrudnionych w Wydziale Rozliczeń i Obsługi Klienta, planowane jest ich zmniejszanie zatrudnienia w Oddziale oraz zwiększanie zatrudnienia w Spółce wraz z wygaszaniem portfela nietransferowalnych kredytów, zgodnie z informacjami wskazanymi we wniosku.


Wnioskodawca nie jest właścicielem nieruchomości, w której prowadzona jest aktualnie działalność Oddziału. Oddział korzysta z pomieszczeń biurowych na postawie umowy najmu z niepowiązanym podmiotem trzecim (wynajmującym).


Spółka obecnie korzysta z pomieszczeń biurowych na podstawie umów podnajmu zawartych z Wnioskodawcą.

Wnioskodawca zakłada, że Oddział w ramach aportu przeniesie na Spółkę prawa i obowiązki wynikające z umowy najmu powierzchni biurowej zawartej z niepowiązanym podmiotem trzecim (wynajmującym) w części, w której proporcjonalnie powierzchnia będzie zajmowana przez pracowników obszaru finansowania detalicznego.

Cesja praw wynikających z przedmiotowej umowy w ramach aportu uwarunkowana jest udzieleniem zgody przez podmiot trzeci (wynajmującego). W przypadku braku zgody na dokonanie cesji praw z przedmiotowej umowy, Spółka będzie dążyła do tego, aby równocześnie z aportem przedsiębiorstwa rozszerzyć umowę podnajmu części powierzchni biurowej od Wnioskodawcy.

Celem wsparcia przejętej części przedsiębiorstwa Spółka zawrze następujące umowy na wsparcie przez Bank we wskazanych poniżej obszarach:

  • audytu wewnętrznego,
  • udostępnienia systemów informatycznych,
  • skarbu,
  • księgowości.

Obecnie te usługi wsparcia są wykonywane na podstawie wewnętrznego porozumienia między Oddziałem i centralą Banku, które nie jest źródłem praw i obowiązków w obszarze prawa cywilnego. Po dokonaniu aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa Oddziału konieczne będzie zawarcie umów między Spółką a Bankiem, celem zapewnienia podstawy prawnej do ich dalszego świadczenia.

Dodatkowo pracownicy przenoszeni do Spółki przejmą sprzęt biurowy (komputery osobiste, drukarki) użytkowane obecnie przez Oddział na podstawie Globalnego Programu Najmu, stanowiącego porozumienie o udostępnienie sprzętu biurowego z zewnętrznym dostawcą.


Spółka zawrze umowy o pracę w niepełnym wymiarze czasu pracy z pracownikami, zatrudnionymi obecnie w Wydziale Rozliczeń i Obsługi Klienta, którzy nie będą podlegali przeniesieniu stosownie do art. 231 Kodeksu Pracy, celem obsługi portfela umów, który będzie rozwijany w Spółce.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że Spółka nie będzie musiała podjąć dodatkowych działań faktycznych lub prawnych w celu kontynuowania działalności gospodarczej. Nabyte w ramach aportu od Wnioskodawcy składniki majątkowe Oddziału zajmującego się działalnością finansową w obszarze detalicznym tworzą samodzielną całość, która umożliwi Spółce prowadzenie działalności w niezakłócony sposób.

Spółka na moment transakcji nie będzie prowadziła działalności, w związku z powyższym założeniem jest, że od dnia transakcji będzie funkcjonować w oparciu o składniki majątkowe otrzymane w ramach aportu, dokonując rozliczeń na warunkach rynkowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy transakcja, której przedmiotem będzie wniesienie przedsiębiorstwa Oddziału do Spółki w drodze wkładu niepieniężnego w zamian za objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym na zasadach opisanych powyżej, będzie stanowiła zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy CIT?
  2. Czy transakcja, której przedmiotem będzie wniesienie przedsiębiorstwa Oddziału do Spółki w drodze wkładu niepieniężnego w zamian za objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym na zasadach opisanych powyżej, nie spowoduje powstania przychodu z tytułu objęcia udziałów przez Wnioskodawcę zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b w zw. z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy CIT jako transakcja, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo bądź jego zorganizowana część?
  3. Czy transakcja, której przedmiotem będzie wniesienie przedsiębiorstwa Oddziału do Spółki w drodze wkładu niepieniężnego w zamian za objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym na zasadach opisanych powyżej, będzie stanowiła zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 6 i 27e ustawy VAT?
  4. Czy transakcja, której przedmiotem będzie wniesienie przedsiębiorstwa Oddziału do Spółki w drodze wkładu niepieniężnego w zamian za objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym na zasadach opisanych powyżej, będzie podlegała wyłączeniu spod opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy VAT jako transakcja zbycia, której przedmiotem jest zorganizowana część przedsiębiorstwa?

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie oznaczone nr 1 i 2 w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytania nr 3 i 4 dotyczącego podatku od towarów i usług wniosek zostanie rozpatrzony odrębnie.


Stanowisko Wnioskodawcy.

  1. W ocenie Wnioskodawcy, transakcja, której przedmiotem będzie wniesienie przedsiębiorstwa Oddziału do Spółki w drodze wkładu niepieniężnego w zamian za objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym, będzie stanowiła zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy CIT.
  2. W ocenie Wnioskodawcy, transakcja, której przedmiotem będzie wniesienie przedsiębiorstwa Oddziału do Spółki w drodze wkładu niepieniężnego w zamian za objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym, nie spowoduje powstania przychodu z tytułu objęcia udziałów przez Wnioskodawcę zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b ustawy CIT.

Ad. 1

Zgodnie z art. 4a pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1036, z późn. zm.; dalej: „ustawa CIT”), przedsiębiorstwo oznacza przedsiębiorstwo w rozumieniu kodeksu cywilnego.


Jak stanowi natomiast art. 4a pkt 4 ustawy CIT, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej jako: „ZCP”) należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespól składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


Z powyższej definicji można wnioskować, iż dany zespół składników uznany będzie za ZCP, jeżeli spełnione zostaną następujące warunki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań;
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.


Istotny jest również zamiar prowadzenia przedsiębiorstwa, rozumiany w ten sposób, iż nabywca powinien wykazać zamiar prowadzenia nabytej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Nie ma jednak obowiązku, aby po nabyciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa prowadzona działalność pozostała rodzajowo taka sama.


  1. Zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie stanowi jedynie suma poszczególnych składników jego majątku, lecz ZCP należy traktować jako zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), przy pomocy których można realizować określone zadania gospodarcze.

Jak wskazano powyżej, w ramach transakcji, do Spółki przeniesiony zostanie zespół składników materialnych (m.in. środki trwałe, wyposażenie) oraz niematerialnych (prawa i obowiązki, prawa do korzystania z wartości niematerialnych i prawnych, kultura organizacyjna). Przeniesione zostaną także wszelkie zobowiązania związane ze wskazanymi składnikami majątku.

W ocenie Wnioskodawcy, wskazane składniki majątku nie są zbiorem przypadkowych elementów, ale stanowią pewną kompletną całość – wszystkie przenoszone składniki wykorzystywane są obecne w celu prowadzenia działalności Oddziału polegającej na udzielaniu kredytów w obszarze detalicznym, a po ich przeniesieniu do Spółki będącej instytucją pożyczkową, służyły będą prowadzeniu działalności w obszarze detalicznym (udzielanie pożyczek).


  1. Organizacyjne, finansowe i funkcjonalne wyodrębnienie składników majątku


Warunkiem niezbędnym do uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych za ZCP jest wyodrębnienie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które to wyodrębnienie powinno zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej.


Wyodrębnienie organizacyjne


Wyodrębnienie organizacyjne przejawia się zasadniczo poprzez jasno określone miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika. W ocenie Wnioskodawcy, o faktycznym wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić również w zakresie występowania poniżej wskazanych przypadków:

  • możliwe jest jednoznaczne przypisanie składników majątkowych, które będą wykorzystywane w obrębie ZCP;
  • przy pomocy składników majątku przyporządkowanych do ZCP możliwe jest samodzielne realizowanie zadań z uwagi na posiadane zasoby materialne i niematerialne, stanowiące zorganizowaną całość;
  • istnieje możliwość rozgraniczenia poszczególnego segmentu działalności jak również odrębny sposób zarządzania nim;
  • istnieje możliwość wyodrębnienia ZCP w strukturze przedsiębiorstwa w oparciu o określone kryteria;
  • ZCP posiadać będzie wyodrębnione oraz przyporządkowane zobowiązania związane z prowadzoną przez siebie działalnością;
  • w związku z utworzeniem ZCP dojdzie do przeniesienia tytułów prawnych do składników wchodzących w skład ZCP, które będą wykorzystywane w jego dalszej działalności.

W ocenie Wnioskodawcy, wyodrębnienie organizacyjne przejawia się przez zdolność organizacyjną wyodrębnionych składników majątku do realizowania określonych zadań gospodarczych.


Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest udzielanie finansowania w formie kredytu i finansowania hurtowego (zwłaszcza faktoringu). Wyodrębniony zespół składników, który zostanie przeniesiony do Spółki, służy obecnie prowadzeniu działalności w obszarze detalicznym (udzielanie kredytów), a po przeniesieniu nadal będzie służył prowadzeniu działalności w obszarze detalicznym (udzielanie pożyczek). W tym zatem znaczeniu należy uznać, iż przenoszone składniki majątku są odpowiednio zorganizowane i wyodrębnione, skoro mogą służyć określonemu rodzajowi działalności.

Za organizacyjnym wyodrębnieniem wskazanych składników majątku przemawia także fakt, że składniki te stanowią przedsiębiorstwo Oddziału. W ocenie Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, iż w sytuacji gdy w formie aportu przenoszony byłby cały Oddział, należałoby uznać, że taki zespół składników jest organizacyjnie wyodrębniony i może stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa.


Fakt, iż przeniesieniu nie będą podlegały określone kategorie składników majątkowych takie jak:

  • Prawa i obowiązki wynikające z umów o pracę, jak również prawa i obowiązki przypisane do działalności w obszarze hurtowym, w tym umowy z dealerami i importerem, które zostaną przeniesione do innej spółki,
  • Prawa i obowiązki wynikające z umów kredytowych, które są z prawnego punktu widzenia nieprzenoszalne,
  • Prawa i obowiązki wynikające z umów o pracę zawartych z pracownikami, którzy pozostaną w Oddziale w celu obsługi pozostałych wierzytelności kredytowych oraz środki trwałe i wyposażenie przypisane do tych pracowników,

nie powinien w ocenie Wnioskodawcy wpłynąć na zakwalifikowanie przenoszonych aktywów jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Brak przeniesienia wskazanych aktywów wynika bowiem:

  • z braku prawnej możliwości dokonania transferu – w przypadku wierzytelności z tytułu kredytów konsumenckich oraz praw i obowiązków wynikających z umów o pracę z pracownikami wyznaczonymi do ich obsługi,
  • z decyzji o charakterze biznesowym i organizacyjnym – w przypadku wyodrębnienia działalności w obszarze hurtowym do innej spółki.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że do roku 2016 działalność w obszarze detalicznym i hurtowym była wykonywana odrębnie przez różne podmioty. Tym samym, transakcja przeniesienia zespołu aktywów nawiązuje do poprzedniego modelu biznesowego, w którym funkcjonowały dwa niezależne podmioty prowadzące działalność w ramach odrębnych linii biznesowych.

Mając na uwadze powyższe, zespół aktywów który zostanie przeniesiony do Spółki, będzie w ocenie Wnioskodawcy wyodrębniony organizacyjnie w taki sposób, że będzie posiadał możliwość samodzielnego realizowania zadań gospodarczych.


Wyodrębnienie finansowe


W aspekcie wyodrębnienia finansowego, przyjmuje się, iż wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej, przy czym wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz aktywów i zobowiązań do ZCP (takie stanowisko zaprezentował m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 14 marca 2017 r. o nr 2461-IBPB-1-3.4510.10.2017.2.KB).

Wnioskodawca pragnie wskazać, że podstawą do wyodrębnienia finansowego jest możliwość oddzielenia finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części niezależnie od sposobu ich przypisywania. Powyższe stanowisko potwierdził przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 9 lutego 2017 r. o nr 0461-ITPB1.4511.1009.2016.1.MPŁ.

Ponadto Wnioskodawca pragnie podkreślić, że w celu wyodrębnienia finansowego ZCP nie jest konieczne prowadzenie odrębnych ksiąg rachunkowych czy sporządzanie bilansów przez daną jednostkę organizacyjną. Organy podatkowe w wydawanych interpretacjach wskazują na brak wymogu sporządzania odrębnego bilansu przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Tak przykładowo uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 18 sierpnia 2017 r. o nr 0114-KDIP1-3.4012.228.2017.2.MT.


Wyodrębnienie finansowe oznacza zatem możliwość przypisania przedsiębiorstwu określonych atrybutów finansowych (przychodów i kosztów, aktywów i pasywów).


Zgodnie z praktyką organów podatkowych, odpowiednia ewidencja zdarzeń gospodarczych oznacza m.in. opracowywanie odrębnych planów finansowych i budżetów dla ZCP, wyodrębnienie kont księgowych właściwych wyłącznie do ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych dotyczących ZCP w zakładowym planie kont. Wskazuje się również na celowość posiadania przez ZCP odrębnego rachunku bankowego obsługującego działalność prowadzoną przez ZCP (tak m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 2 marca 2016 r. o nr IPPB5/4510-1221/15-3/AK).

W chwili obecnej, Wnioskodawca prowadzi dla Oddziału odrębną rachunkowość na warunkach przewidzianych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz.U. z 2018 r., poz. 395), na podstawie której jest w stanie dokonać alokacji przychodów oraz aktywów do działalności kredytowej. Przedmiotową alokację umożliwia ewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych w odniesieniu do obszaru detalicznego, znajdujących odzwierciedlenie w księgach Oddziału, jak również przyporządkowanie aktywów do czynności podejmowanych w obszarze detalicznym.

Oddział sam w sobie może być scharakteryzowany jako podmiot cechujący się wyodrębnieniem finansowym – zarówno formalnie (poprzez odrębność prowadzonych ksiąg rachunkowych), jak i faktycznie (Oddział jest w stanie dokonać alokacji przychodów/kosztów oraz aktywów/pasywów do swojej działalności).


W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, o wyodrębnieniu finansowym będzie również można mówić w odniesieniu do składników majątku, które zostaną przeniesione do Spółki.


Wyodrębnienie funkcjonalne


Wyodrębnienie funkcjonalne zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) oznacza przeznaczenie ich do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi zatem stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Organy podatkowe potwierdzają, iż wyodrębnienie funkcjonalne zorganizowanej części przedsiębiorstwa związane jest przede wszystkim z:

  • posiadaniem przez ZCP przypisanych aktywów niezbędnych do prowadzenia działalności w zakresie działalności wykonywanej dotychczas w strukturze zbywającego;
  • posiadaniem przez ZCP potencjalnej zdolności do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy;
  • faktem, że składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład ZCP umożliwiają nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa;
  • możliwością funkcjonowania przez ZCP w oparciu o własne zasoby (tj. funkcjonowanie ZCP nie wymaga dodatkowych elementów w postaci nakładów finansowych bądź innych prac, aby można go uznać za niezależne przedsiębiorstwo);
  • posiadaniem przez ZCP zespołu składników majątkowych zorganizowanym w taki sposób, że ZCP może dysponować wszelkimi składnikami materialnymi oraz niematerialnymi, które pozwalają na prowadzenie działalności gospodarczej, do której został przeznaczony;
  • faktem, iż ZCP ma możliwość kontynuowania dotychczasowej działalności przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu istniejących zobowiązań z dotychczasowymi klientami, kontrahentami.


Ponadto Wnioskodawca pragnie podkreślić, że zarówno w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (przykładowo wyrok TSUE z dnia 15 stycznia 2002 r. w sprawie C-43/00 Andersen & Jensen) jak i sądów administracyjnych wskazuje się, że poprzez wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć zdolność wydzielonych składników majątkowych do samodzielnej realizacji określonych zadań gospodarczych. Aby można było mówić o wyodrębnieniu funkcjonalnym przenoszonych składników, musiałyby one pozostawać między sobą we wzajemnych interakcjach w taki sposób, że należałoby je traktować jako zorganizowany, autonomiczny zespól.


Powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w interpretacjach indywidualnych m.in. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 czerwca 2017 r. o nr 0114-KDIP1-1.4012.20.2017.3.RR, w której organ podatkowy wprost wskazuje:

„(...) wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa”.


W ocenie Wnioskodawcy wskazane powyżej warunki wyodrębnienia funkcjonalnego, zostaną spełnione w odniesieniu do przenoszonych składników majątku. Wnioskodawca posiadał będzie wykwalifikowany personel, aktywa, know-how, jak również prawa wynikające z umów zawieranych w ramach Grupy i umów z podmiotami trzecimi, co umożliwi Wnioskodawcy kontynuowanie prowadzonej działalności.

Fakt, że składniki, które zostaną przypisane do obszaru hurtowego takie jak: umowy o pracę z pracownikami, aktywa i zobowiązania, portfel umów, procesy zachodzące w zakresie finansowania hurtowego mogą zostać z łatwością wyodrębnione na potrzeby dokonywanej transakcji i przeniesione do innego podmiotu, również wskazuje na odrębność funkcjonalną działalności w obszarze detalicznym w ramach Oddziału.

Przenoszona do Spółki działalność kredytowa Oddziału w obszarze detalicznym jest zatem wyodrębnioną, samodzielną i kompleksową jednostką organizacyjną, zdolną do pozyskania i obsługi nowych klientów, niezależnie od faktu, że na skutek uwarunkowań regulacyjnych niektóre ze składników majątku oraz zobowiązań (przedstawione szczegółowo w zdarzeniu przyszłym) przypisane do działalności kredytowej pozostaną w Oddziale. Przenoszone aktywa służą obecnie Wnioskodawcy do prowadzenia działalności kredytowej na rzecz konsumentów, a po przeniesieniu nadal będą przeznaczone do wykonywania tej działalności tj. działalności pożyczkowej - w tym zatem znaczeniu przenoszone składniki majątku wykazują taki stopień zorganizowania, że ich przeniesienie do dowolnego podmiotu umożliwiłoby kontynuację dotychczas prowadzonej działalności.

W ocenie Wnioskodawcy, fakt, że istniejące umowy z klientami nie zostaną przeniesione, nie determinuje oceny stopnia wyodrębnienia funkcjonalnego przenoszonych aktywów. W tym bowiem zakresie, brak przeniesienia niektórych umów nie wpłynie na możliwość kontynowania działalności - wszelkie potrzebne ku temu aktywa (m.in. środki trwałe, wyposażenie, wykwalifikowany personel) będą podlegały transferowi.


W wyniku transferu, wszelkie umowy z podmiotami trzecimi, które są niezbędne do kontynuowania prowadzenia działalności, zostaną przeniesione w ramach ZCP bądź na nowo uregulowane (podnajem, sublicencja, nabycie pojazdów), aby Spotka mogła nadal z nich korzystać.


Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy przenoszone składniki majątku cechują się również wyodrębnieniem funkcjonalnym.


  1. Składniki przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych


Celem wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinno być co do zasady prowadzenie działalności gospodarczej. Oznacza to, że ZCP nie może być zbiorem przypadkowych elementów. Tym samym, nawet organizacyjnie i finansowo wyodrębniona część przedsiębiorstwa może nie spełniać warunku dotyczącego przeznaczenia do realizacji określonych zadań gospodarczych. Jeśli bowiem jednostka wsparcia technicznego (tzw. back-office), obsługi technicznej bądź administracyjnej podlegałyby wyodrębnieniu, to w dalszym ciągu nie można byłoby uznać każdej z nich za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, jeśli nie byłaby w stanie zdefiniować celu w postaci realizacji określonych zadań gospodarczych w ramach prowadzonej działalności.

W ocenie Wnioskodawcy, powyższe oznacza, że świadczenie usług podstawowych polegających na udzielaniu kredytów konsumenckich oraz usług bezpośredniej obsługi klienta (tzw. front-office) co do zasady spełnia warunek przeznaczenia do realizacji określonych zadań gospodarczych.


Zdaniem Wnioskodawcy przenoszone składniki majątku stanowią podstawę prowadzonej obecnie przez Wnioskodawcę działalności w obszarze detalicznym w ramach Oddziału. Po przeniesieniu tych składników do Spółki, nadal będą stanowić podstawę takiej działalności.


Tym samym, wskazane składniki majątku nie stanowią zbioru przypadkowych składników, a zespół ściśle określonych aktywów, przeznaczonych do prowadzenia określonego rodzaju działalności gospodarczej.


  1. Zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące działania gospodarcze


W ocenie Wnioskodawcy, ostatnim warunkiem do uznania zespołu składników za ZCP jest możliwość stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze. Powyższe oznacza, że celem wyodrębnionej części przedsiębiorstwa powinno być nie tylko prowadzenie działalności gospodarczej, ale również, prowadzenie tej działalności w sposób samodzielny i niezależny dzięki zapewnionym środkom w formie wsparcia technicznego (tzw. back-office), aktywów, wyposażenia, infrastruktury informatycznej, know-how oraz kontaktów biznesowych, niezależnie od tego, do jakiego podmiotu przeniesiony zostanie wyodrębniony zespół składników.

Z uwagi na fakt, że Oddział stanowi część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy świadczącą usługi finansowe na terytorium Polski w oparciu o pracowników i składniki majątku znajdujące się w Polsce, w ocenie Wnioskodawcy takie składniki majątku mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące działania gospodarcze.


Co więcej, w ocenie Wnioskodawcy, powyższy warunek, zostanie zrealizowany w tym przypadku – wyodrębnione i przeniesione składniki majątku poprzez ich wyodrębnienie do utworzonej spółki pożyczkowej będą bowiem stanowiły niezależne przedsiębiorstwo realizujące działania gospodarcze.


Podsumowanie

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy wszystkie wskazane warunki dla uznania danych składników majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa zostaną spełnione. Wskazane składniki przedsiębiorstwa Oddziału:


  • stanowią zbiór składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań:

W ramach transakcji, zespół składników materialnych (środki trwałe, wyposażenie biurowe) i niematerialnych (prawa i obowiązki, wartości niematerialne i prawne, struktura organizacyjna) zostanie wniesiony do Spółki. Zobowiązania wynikające ze składników będących przedmiotem aportu, również podlegać będą transferowi do Spółki;


  • cechują się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym:

Aktualnie, przedmiotem działalności Oddziału jest działalność w obszarze detalicznym i finansowania hurtowego (w szczególności faktoringu). Przenoszone aktywa służą obecnie Wnioskodawcy do prowadzenia działalności w zakresie udzielania kredytów na rzecz konsumentów, a po transferze nadal będą służyły do wykonywania tej działalności tj. działalności pożyczkowej. W związku z tym, należy uznać, że zespół składników będący przedmiotem aportu do Spółki charakteryzuje się organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym wyodrębnieniem, gdyż może służyć do prowadzenia działalności o podobnym jak dotychczas charakterze.


Oddział powinien zostać uznany za odrębną jednostkę, wyodrębnioną finansowo zarówno ze względów formalnych (odrębna księgowość) jak i faktycznych (Oddział posiada zdolność do alokowania przychodów/kosztów oraz aktywów/pasywów do prowadzonej działalności). Obecnie, Wnioskodawca prowadzi wyodrębnioną księgowość dla Oddziału, która pozwala na przypisanie przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów do jego działalności. Zdarzenia związane z obszarem detalicznym znajdują odzwierciedlenie w rachunku zysków i strat oraz bilansie Oddziału. Oddział ma również możliwość wyodrębnienia aktywów związanych z działalnością w obszarze detalicznym.

Dodatkowo, w ocenie Wnioskodawcy spełnione zostały warunki uznania przenoszonego zespołu składników, opisanego w zdarzeniu przyszłym, za wyodrębnionego funkcjonalnie. Przedmiotem transferu będzie bowiem struktura organizacyjna Oddziału – z wyłączeniem oznaczonych kategorii aktywów i zobowiązań na skutek uwarunkowań prawnych, regulacyjnych oraz względów biznesowych. Przenoszone aktywa służą obecnie Wnioskodawcy do prowadzenia działalności w obszarze detalicznym na rzecz konsumentów, a po przeniesieniu nadal będą przeznaczone do wykonywania tej działalności tj. działalności pożyczkowej – w tym zatem znaczeniu przenoszone składniki majątku wykazują taki stopień zorganizowania, że ich przeniesienie do dowolnego podmiotu umożliwiłoby kontynuację dotychczas prowadzonej działalności;

  • przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych:

Przenoszone składniki majątku stanowią podstawę prowadzonej obecnie przez Wnioskodawcę działalności kredytowej w ramach Oddziału. W działalności Oddziału mieszczą się zarówno podstawowe usługi polegające na udzielaniu kredytów konsumenckich, jak również czynności związane z bezpośrednią obsługą klienta (front-office). W wyniku transferu, składniki będące przedmiotem aportu do Spółki, będą stanowić podstawę działalności pożyczkowej. W konsekwencji należy uznać, że wskazane składniki majątku nie stanowią zbioru przypadkowych składników, a zespół ściśle określonych aktywów, przeznaczonych do prowadzenia określonego rodzaju działalności gospodarczej;


  • mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące działania gospodarcze:

Z uwagi na fakt, że Oddział stanowi część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy świadczącą usługi finansowe na terytorium Polski w oparciu o pracowników, składniki majątku, wyposażenie, wartości niematerialne i prawne, które można przypisać do działalności kredytowej Oddziału, takie składniki majątku mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące działania gospodarcze.

W ocenie Wnioskodawcy, powyższy warunek zrealizuje się faktycznie w opisanej sytuacji – wyodrębnione i przeniesione składniki majątku do utworzonej spółki pożyczkowej będą stanowiły niezależne przedsiębiorstwo realizujące działania gospodarcze.

Tym samym, w odniesieniu do przenoszonych składników, spełnione są warunki wskazane w art. 4a pkt 4 ustawy CIT.

Ad. 2

Na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy CIT, podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Powyższy przepis reguluje objęcie nierezydentów tzw. ograniczonym obowiązkiem podatkowym. Nierezydenci są zobowiązani do opodatkowania wyłącznie dochodów osiąganych na terytorium Polski, rozumianych jako różnica między przychodem i kosztem jego uzyskania.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy CIT, przychód podatkowy stanowi wartość wkładu określona w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określona w innym dokumencie o podobnym charakterze – w przypadku wniesienia do spółki albo spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, przychodem jest wartość rynkowa takiego wkładu określona na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego.

Jak stanowi natomiast art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b ustawy CIT, nie stanowią przychodu wartości, o których mowa w ust. 1 pkt 7, jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki albo spółdzielni jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Tym samym, przychód podatkowy odpowiadający rynkowej wartości udziałów/akcji otrzymanych na moment wniesienia wkładu niepieniężnego mógłby powstać gdyby przedmiotem aportu byty m.in. poszczególne środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne niestanowiące przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Jednocześnie, transakcja wniesienia ZCP w postaci aportu do spółki jest neutralna na gruncie ustawy CIT, tj. nie powoduje powstania przychodu ani kosztu podatkowego.

W ocenie Wnioskodawcy wyodrębnione składniki majątku, które zostaną następnie wniesione do Spółki w formie wkładu niepieniężnego w zamian za objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa i w konsekwencji, transakcja taka będzie neutralna podatkowo z perspektywy podatku CIT, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b ustawy CIT.

Tym samym, z tytułu transakcji będącej przedmiotem przedstawionego zdarzenia przyszłego, nie powstanie po stronie Wnioskodawcy przychód w rozumieniu ustawy CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Niezależnie od powyższego tytułem uwagi wskazać należy, że z dniem 1 stycznia 2019 r. na podstawie ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z dnia 23 listopada 2018 r.) uległy zmianie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj