Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.630.2018.3.JG
z 25 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2018 r. (data wpływu 14 grudnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 stycznia 2019 r. (data nadania 24 stycznia 2019 r., data wpływu 30 stycznia 2019 r.) na wezwanie z dnia 16 stycznia 2019 r. Nr 0114-KDIP2-2.4010.630.2018.2.JG, 0114-KDIP3-3.4011.581.2019.1.JM o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości i momentu zaliczania do kosztów uzyskania przychodów opłat za studia podyplomowe pracownika - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości i momentu zaliczania do kosztów uzyskania przychodów opłat za studia podyplomowe pracownika.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest „związkiem rewizyjnym” w rozumieniu art. 240 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. – Prawo spółdzielcze.


Wnioskodawca prowadzi działalność na podstawie przepisów ustawy. Wnioskodawca posiada na terenie Kraju 7 delegatur dla realizacji swoich zadań wobec banków spółdzielczych. Zgodnie ze Statutem Wnioskodawca realizuje swoje cele przez:

  1. przeprowadzanie lustracji działalności spółdzielni,
  2. reprezentowanie interesów zrzeszonych banków spółdzielczych, wobec organów administracji państwowej, organów samorządu terytorialnego, NBP i innych organizacji spółdzielczych.
  3. prowadzenie na rzecz zrzeszonych banków działalności instruktażowej i doradczej, w szczególności w zakresie:
    • prawnym,
    • ekonomiczno – finansowym,
    • organizacyjnym,
  4. reprezentowanie zrzeszonych banków za granicą oraz udzielanie im pomocy w zakresie współpracy z zagranicą,
  5. opracowywanie lub opiniowanie projektów aktów prawnych, informacji i analiz związanych z funkcjonowaniem banków spółdzielczych i ich związków,
  6. organizowanie dla potrzeb zrzeszonych banków działalności szkoleniowej,
  7. inicjowanie i rozwijanie współpracy pomiędzy bankami spółdzielczymi, związkami banków i innymi organizacjami spółdzielczymi, w tym systemami ochrony instytucjonalnej i zrzeszeniami zintegrowanymi w celu doskonalenia poziomu usług w bankowości spółdzielczej, popularyzowania dorobku polskiej spółdzielczości,
  8. wykonywanie innych zadań na rzecz banków spółdzielczych.


W ramach realizacji celów statutowych Wnioskodawca wykonuje czynności rewizji finansowej, w rozumieniu art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym. Czynności rewizji finansowej Wnioskodawca przeprowadza w zrzeszonych bankach spółdzielczych oraz podmiotach nie będących członkami Wnioskodawcy - na ich koszt.


Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.


Rokiem podatkowym Wnioskodawcy jest rok kalendarzowy.


W roku podatkowym 2019 Wnioskodawca będzie obliczał i odprowadzał zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych przy zastosowaniu stawki podatku 19%.


W roku podatkowym 2019 Wnioskodawca będzie obliczał i pobierał od zatrudnionych pracowników podatek i wpłacał go we właściwym terminie organowi podatkowemu.


Prognozowane przychody Wnioskodawcy za 2018 rok wyniosą w zł


  1. Składki 2 500 000,00
  2. Badanie bilansu 5 585 000,00
  3. Lustracja 15 000,00
  4. Szkolenia 250 000,00
  5. Odsetki 200 000,00

RAZEM 8 550 000,00


Prognozowane koszty Wnioskodawcy za 2018 r. związane z działalnością gospodarczą wyniosą w zł:

  1. Wynagrodzenia 5 000 000,00
  2. ZUS 900 000,00
  3. Zużycie materiałów 120 000,00
  4. Usługi obce 900 000,00
  5. Szkolenia pracowników 80 000,00
  6. Amortyzacja 70 000,00
  7. Koszty podroży 900 000,00
  8. Pozostałe 430 000,00
  9. Koszty samorządu 130 000,00
    RAZEM 8 530 000,00


Prognozowane przychody oraz koszty związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy w 2019 r. zarówno ogółem jak w rozbiciu na poszczególne tytuły, osiągną zbliżone wielkości jak w 2018 r.


Wnioskodawca skieruje w 2019 r. kilku swoich pracowników na trzysemestralne studia podyplomowe MBA (Master of Business Administration) – Zarządzanie bankiem spółdzielczym.


Program studiów obejmuje:


Lp. Nazwa modułu i tematyka zajęć


  1. Ekonomia w zarządzaniu bankami
  2. Teoria i praktyka zarządzania organizacją – bankiem
  3. Marketing w zarządzaniu bankami
  4. Zarządzanie finansami
  5. Komunikacja w zarządzaniu bankiem
  6. Seminarium dyplomowe i wizyta studyjna

Oplata za studia wyniesie 7 tys. złoty za semestr łącznie za 3 semestry 21 tys. zł. Zajęcia odbywać się będą w budynku Uniwersytetu ...


W/w Uniwersytet po otrzymaniu kwoty czesnego wystawi Wnioskodawcy fakturę.

Wnioskodawca zawrze pisemne umowy z pracownikami, określające wzajemne prawa i obowiązki stron.


Na podstawie pisemnych umów Wnioskodawcy jako pracodawca zobowiąże się do:

  • Sfinansowania opłaty za kształcenie (czesnego za studia) pracownika w całości, w związku z czym Wnioskodawca przeleje w 2019 r. całą kwotę czesnego (21 tys. zł) na konto w/w Uniwersytetu, a Uniwersytet po otrzymaniu tej kwoty wystawi Wnioskodawcy fakturę,
  • Udzielenia urlopu szkoleniowego,
  • Zwolnienia z całości lub z części dnia pracy, na czas niezbędny, by punktualnie przybyć na obowiązkowe zajęcia oraz na czas ich trwania,
  • Za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnienia z całości lub z części dnia pracy pracownik zachowa prawo do wynagrodzenia,
  • Pokrycia przejazdów na zasadach obowiązujących przy podróżach służbowych na obszarze kraju, o ile nauka odbywa się w innej miejscowości niż miejsce zamieszkania i miejsce pracy pracownika,
  • Pokrycia kosztów podręczników,
  • Pokrycia kosztów zakwaterowania,
  • Pokrycia kosztów wyżywienia.


Wnioskodawca na podstawie w/w pisemnych umów zobowiąże pracowników do pozostawania w zatrudnieniu przez kolejne 3 lata po ukończeniu studiów podyplomowych MBA.


Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 22 stycznia 2019 r, Wnioskodawca wskazał, że:

  • Wszystkie osoby skierowane na studia podyplomowe MBA zatrudniane są na podstawie umów o pracę.
  • Istnieje bezpośrednie powiązanie tematyki studiów podyplomowych z pracą wykonywaną przez osoby uczestniczące w tych studiach. Celem studiów jest pogłębienie wiedzy o funkcjonowaniu banku spółdzielczego. Program studiów podyplomowych „Zarządzanie bankiem spółdzielczym” obejmuje:
    1. Ekonomię w zarządzaniu bankami,
    2. Teorię i praktykę zarządzania organizacją – bankiem,
    3. Marketing w zarządzaniu bankami,
    4. Zarządzanie finansami,
    5. Komunikację w zarządzaniu bankiem.

Wszystkie skierowane przez Wnioskodawcę na studia podyplomowe osoby posiadają uprawnienia lustratora i/lub biegłego rewidenta i uczestniczą w lustracji banków spółdzielczych i/lub badaniu sprawozdań banków spółdzielczych. Banki spółdzielcze są głównym odbiorcą usług świadczonych przez Wnioskodawcę.


Wszystkie osoby skierowane na studia podyplomowe biorą udział w realizacji w/w celów statutowych. Zatem zdobyta w ramach tego kształcenia wiedza i umiejętności mają związek z zakresem obowiązków pracowników uczestniczących w studiach oraz charakterem działalności Wnioskodawcy.


Wiedza zdobyta w ramach tego kształcenia i umiejętności pozwolą obecnie oraz w przyszłości przynieść wymierne efekty w postaci uzyskiwania przychodów przez Wnioskodawcę, w tym głównie z badań sprawozdań finansowych banków spółdzielczych i lustracji banków spółdzielczych, stanowiących główne źródło uzyskiwania przychodów przez Wnioskodawcę. Wydatek na kształcenie skierowanych na studia podyplomowe pracowników uwzględnia więc specyfikę działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę oraz możliwość efektywnego wykorzystania zdobytej wiedzy w kontekście tej działalności. Zatem wydatek poniesiony na kształcenie pracownika jest racjonalny i uzasadniony z punktu widzenia przewidywanych korzyści, jakie może osiągnąć z tego tytułu Wnioskodawca.

Reasumując istnieje bezpośrednie powiązanie tematyki studiów podyplomowych „Zarządzanie bankiem spółdzielczym” z pracą wykonywaną przez osoby skierowane przez Wnioskodawcę na te studia, które dokonują badań sprawozdań finansowych banków spółdzielczych i lustracji banków spółdzielczych jako głównych źródeł uzyskiwania przychodów przez Wnioskodawcę.

Spośród osób, które Wnioskodawca skierował na studia podyplomowe żadna osoba nie jest członkiem rady nadzorczej ani komisji rewizyjnej. Jedna osoba pełni funkcję Prezesa Związku oraz jedna osoba pełni funkcję Wiceprezesa Zarządu Związku.


Wszystkie osoby, w tym Prezes Zarządu i Wiceprezes Zarządu posiadają uprawnienia lustratora i/lub biegłego rewidenta i osobiście wykonują lustracje banków spółdzielczych i/lub badania sprawozdań finansowych banków spółdzielczych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy przepisy ustawy o PDOP, w szczególności art. 15 ust. 1, należy interpretować w ten sposób, że wydatki na pokrycie kosztów studiów podyplomowych MBA pracownika będą kosztem uzyskania przychodu Wnioskodawcy w roku ich poniesienia?
  2. Czy przepisy ustawy o PDOF, w szczególności art. 21 ust. 1 pkt 90, należy interpretować w ten sposób, że pracownik, któremu koszty studiów podyplomowych MBA pokryje Wnioskodawca jako pracodawca, uzyska przychód ze stosunku pracy zwolniony od podatku dochodowego, od którego Wnioskodawca, jako płatnik, nie będzie miał obowiązku na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie numer 1. Natomiast w zakresie pytania numer 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Stanowisko Wnioskodawcy.


Przepisy ustawy o PDOP, w szczególności art. 15 ust. 1 należy interpretować w ten sposób, że wydatki na pokrycie kosztów studiów podyplomowych MBA pracownika będą kosztem uzyskania przychodu Wnioskodawcy w roku ich poniesienia.


Uzasadnienie


W przepisach ustawy o PDOP brak jest regulacji, które odnosiłyby się wprost do możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów opłat za studia podyplomowe pracownika. Opłaty takie nie zostały również wyłączone z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP. Zatem należy więc domniemywać, że wydatki te podlegają ujęciu w kosztach podatkowych na zasadach ogólnych, co oznacza, że będą one takimi kosztami wówczas, gdy celem ich poniesienia było osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów – art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP Istotne jest. by tematyka i zakres studiów podyplomowych miał związek z profilem działalności Wnioskodawcy. Wydatki te muszą być ponadto racjonalne, ekonomicznie uzasadnione i muszą być też właściwie udokumentowane.


Związek opłat za studia podyplomowe pracownika z przychodem Wnioskodawcy, jako pracodawcy, wystąpi gdyż opłacenie pracownikowi studiów podyplomowych przez pracodawcę ma na celu zdobycie lub uzupełnienie przez pracownika wiedzy i umiejętności, wykorzystywanych na potrzeby działalności gospodarczej pracodawcy. Zwiększenie kwalifikacji pracownika w dziedzinie zarządzania bankiem spółdzielczym, potrzebnych do należytego wykonywania pracy, przełoży się na zachowanie oraz zwiększenie przychodu pracodawcy.


Wnioskodawca jest związkiem rewizyjnym w rozumieniu art. 240 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1285).


Zgodnie ze Statutem Wnioskodawca realizuje swoje cele przez:

  1. przeprowadzanie lustracji działalności spółdzielni,
  2. reprezentowanie interesów zrzeszonych banków spółdzielczych, wobec organów administracji państwowej, organów samorządu terytorialnego, NBP i innych organizacji spółdzielczych.
  3. prowadzenie na rzecz zrzeszonych banków działalności instruktażowej i doradczej, w szczególności w zakresie:
    • prawnym,
    • ekonomiczno – finansowym,
    • organizacyjnym,
  4. reprezentowanie zrzeszonych banków za granicą oraz udzielanie im pomocy w zakresie współpracy z zagranicą,
  5. opracowywanie lub opiniowanie projektów aktów prawnych, informacji i analiz związanych z funkcjonowaniem banków spółdzielczych i ich związków,
  6. organizowanie dla potrzeb zrzeszonych banków działalności szkoleniowej,
  7. inicjowanie i rozwijanie współpracy pomiędzy bankami spółdzielczymi, związkami banków i innymi organizacjami spółdzielczymi, w tym systemami ochrony instytucjonalnej i zrzeszeniami zintegrowanymi w celu doskonalenia poziomu usług w bankowości spółdzielczej, popularyzowania dorobku polskiej spółdzielczości,
  8. wykonywanie innych zadań na rzecz banków spółdzielczych.


Wnioskodawca prowadzi również działalność na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1089 ze zm ).


W ramach realizacji celów statutowych Wnioskodawca wykonuje czynności rewizji finansowej, w rozumieniu art. 2 pkt 7 w/w ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym. Czynności rewizji finansowej Związek przeprowadza głównie w zrzeszonych bankach spółdzielczych oraz w innych bankach spółdzielczych nie będących członkami Związku – na ich koszt.


W takiej sytuacji zdaniem Wnioskodawcy można uznać, że opłaty za studia podyplomowe pracownika są racjonalne i ekonomicznie uzasadnione. Mogą one zatem zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów pracodawcy.


Taki właśnie pogląd prezentuje Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 15 maja 2014 r., nr IPPB5/423-1S3/14-2/AS:

„Aby zaliczyć wydatek na kształcenie pracowników do kosztów uzyskania przychodów konieczne jest, aby zdobyta w ramach tego kształcenia wiedza i umiejętności miały związek z zakresem obowiązków pracownika oraz charakterem działalności pracodawcy. Wówczas bowiem wiedza zdobyta na koszt pracodawcy pozwała przynieść wymierne efekty.

Wydatek na kształcenie pracownika powinien przy tym uwzględniać specyfikę działalności prowadzonej przez pracodawcę oraz możliwość efektywnego wykorzystania zdobytej wiedzy w kontekście tej działalności. Jeżeli zatem wydatek poniesiony na kształcenie pracownika jest racjonalny i uzasadniony z punktu widzenia przewidywanych korzyści, jakie może osiągnąć z tego tytułu pracodawca, wydatek taki może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów”; oraz


Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 5 czerwca 2012 r. nr IBPBI/2/423-238/12/MO: „Podkreślić należy, iż pracodawca finansujący pracownikowi koszty studiów podyplomowych może wydatki te zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jako koszt ogólny działalności firmy, jednakże pod warunkiem, że podnoszenie kwalifikacji pracowników ma związek z osiąganymi przychodami (wpływa na efekty prowadzonej działalności gospodarczej podatnika) oraz z charakterem wykonywanej przez pracownika pracy.


Tym samym w opisanym słanie faktycznym wydatki na pokrycie kosztów studiów podyplomowych na kierunku „Zarządzanie organizacjami sportowymi pracownika, którego zdobyta wiedza i wykształcenie będzie wykorzystane przez pracodawcę po zakończeniu i uruchomieniu inwestycji, mogą być uznane za koszt uzyskania przychodu spełniając ogólne zasady wynikające z przepisu art. 15 ust 1 ustawy o PDOP”.


Moment potrącenia kosztów podatkowych:


Generalną zasadą jest, że koszty związane z przychodami są rozliczane w roku, w którym zostają osiągnięte związane z nimi przychody – art. 15 ust. 4b ustawy o PDOP. Inne koszty rozliczone są w roku ich poniesienia – art. 15 ust. 4d. Za datę poniesienia kosztu uznaje się dzień ujęć kosztu w prowadzonych przez podatnika księgach rachunkowych na podstawie faktury lub innego dowodu księgowego – art. 15 ust. 4e. Odnosząc powyższe do sytuacji wnioskującego, wydatki na pokrycie kosztów studiów podyplomowych MBA pracownika będą kosztem uzyskania przychodu Związku w roku ich poniesienia.


Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za w pełni uzasadnione.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1036, z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.


Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.


Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.


Właściwa i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:

  • przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu, racjonalność i niezbędność) oraz
  • potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.


Co do zasady, podatnik ma więc możliwość ujęcia w kosztach uzyskania przychodów każdego wydatku, który spełnia następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie znajduje się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


Z wniosku wynika, że Wnioskodawca skieruje w 2019 r. kilku swoich pracowników na trzysemestralne studia podyplomowe MBA (Master of Business Administration) – Zarządzanie bankiem spółdzielczym. Ponadto Wnioskodawca w uzupełnieniu zdarzenia przyszłego wskazał, że istnieje bezpośrednie powiązanie tematyki studiów podyplomowych z pracą wykonywaną przez osoby uczestniczące w tych studiach. Celem studiów jest pogłębienie wiedzy o funkcjonowaniu banku spółdzielczego. Wszystkie skierowane przez Wnioskodawcę na studia podyplomowe osoby posiadają uprawnienia lustratora i/lub biegłego rewidenta i uczestniczą w lustracji banków spółdzielczych i/lub badaniu sprawozdań banków spółdzielczych. Banki spółdzielcze są głównym odbiorcą usług świadczonych przez Wnioskodawcę.


Zgodnie ze statutem, Wnioskodawca realizuje swoje cele przez:

  1. przeprowadzanie lustracji działalności spółdzielni,
  2. reprezentowanie interesów zrzeszonych banków spółdzielczych, wobec organów administracji państwowej, organów samorządu terytorialnego, NBP i innych organizacji spółdzielczych.
  3. prowadzenie na rzecz zrzeszonych banków działalności instruktażowej i doradczej, w szczególności w zakresie:
    • prawnym,
    • ekonomiczno – finansowym,
    • organizacyjnym,
  4. reprezentowanie zrzeszonych banków za granicą oraz udzielanie im pomocy w zakresie współpracy z zagranicą,
  5. opracowywanie lub opiniowanie projektów aktów prawnych, informacji i analiz związanych z funkcjonowaniem banków spółdzielczych i ich związków,
  6. organizowanie dla potrzeb zrzeszonych banków działalności szkoleniowej,
  7. inicjowanie i rozwijanie współpracy pomiędzy bankami spółdzielczymi, związkami banków i innymi organizacjami spółdzielczymi, w tym systemami ochrony instytucjonalnej i zrzeszeniami zintegrowanymi w celu doskonalenia poziomu usług w bankowości spółdzielczej, popularyzowania dorobku polskiej spółdzielczości,
  8. wykonywanie innych zadań na rzecz banków spółdzielczych.


W ramach realizacji celów statutowych Wnioskodawca wykonuje czynności rewizji finansowej, w rozumieniu art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym. Czynności rewizji finansowej Związek przeprowadza w zrzeszonych bankach spółdzielczych oraz podmiotach nie będących członkami Związku – na ich koszt.

Wszystkie osoby skierowane na studia podyplomowe biorą udział w realizacji w/w celów statutowych. Zatem zdobyta w ramach tego kształcenia wiedza i umiejętności mają związek z zakresem obowiązków pracowników uczestniczących w studiach oraz charakterem działalności Wnioskodawcy.


Wiedza zdobyta w ramach tego kształcenia i umiejętności pozwolą obecnie oraz w przyszłości przynieść wymierne efekty w postaci uzyskiwania przychodów przez Wnioskodawcę, w tym głównie z badań sprawozdań finansowych banków spółdzielczych i lustracji banków spółdzielczych, stanowiących główne źródło uzyskiwania przychodów przez Wnioskodawcę. Wydatek na kształcenie skierowanych na studia podyplomowe pracowników uwzględnia więc specyfikę działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę oraz możliwość efektywnego wykorzystania zdobytej wiedzy w kontekście tej działalności. Zatem wydatek poniesiony na kształcenie pracownika jest racjonalny i uzasadniony z punktu widzenia przewidywanych korzyści, jakie może osiągnąć z tego tytułu Wnioskodawca.


Reasumując istnieje bezpośrednie powiązanie tematyki studiów podyplomowych „Zarządzanie bankiem spółdzielczym” z pracą wykonywaną przez osoby skierowane przez Wnioskodawcę na te studia, które dokonują badań sprawozdań finansowych banków spółdzielczych i lustracji banków spółdzielczych jako głównych źródeł uzyskiwania przychodów przez Wnioskodawcę.

Spośród osób, które Wnioskodawca skierował na studia podyplomowe żadna osoba nie jest członkiem rady nadzorczej ani komisji rewizyjnej. Jedna osoba pełni funkcję Prezesa Zarządu Wnioskodawcy oraz jedna osoba pełni funkcję Wiceprezesa Zarządu Wnioskodawcy.


Wszystkie osoby, w tym Prezes Zarządu i Wiceprezes Zarządu posiadają uprawnienia lustratora i/lub biegłego rewidenta i osobiście wykonują lustracje banków spółdzielczych i/lub badania sprawozdań finansowych banków spółdzielczych.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości i momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów studiów podyplomowych MBA pracownika.


Nawiązując do definicji art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz omówienia znaczenia tego przepisu, należy stwierdzić, że kosztami podatkowymi mogą być również tzw. „koszty pracownicze”. Wydatki ponoszone na rzecz pracowników co do zasady stanowią dla pracodawcy koszty uzyskania przychodów, jeśli tylko spełniają wymóg art. 15 ust. 1 updop. Koszty pracownicze obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników.


Stosownie do art. 17 i art. 94 pkt 6 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2018 r., poz. 917, z późn. zm.), pracodawca jest obowiązany ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych.


Zgodnie z art. 1031 § ww. ustawy przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą.

Art. 1034 § 1 Kodeksu pracy stanowi, że pracodawca zawiera z pracownikiem podnoszącym kwalifikacje zawodowe umowę określającą wzajemne prawa i obowiązki stron. Umowę zawiera się na piśmie. Zgodnie z art. 1034 § 3 nie ma jednak obowiązku zawarcia umowy, o której mowa w § 1, jeżeli pracodawca nie zamierza zobowiązać pracownika do pozostawania w zatrudnieniu po ukończeniu podnoszenia kwalifikacji zawodowych.


Wskazane regulacje prawne oznaczają, że pracodawca powinien sprzyjać rozwojowi zawodowemu pracowników i nie ma przy tym obowiązku zawierania umowy obligującej pracownika do pozostania w zatrudnieniu. Dodatkowo, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewidują wyłączeń przy zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów wydatków pracodawcy związanych z kształceniem pracowników.


Należy zwrócić także uwagę na brzmienie art. 16 ust. 1 pkt 38a updop, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych oraz spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.

Zgodnie z art. 201 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1577, z późn. zm.) zarząd prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę. Oznacza to, że zarząd jest organem wykonawczym spółki, nie zaś jednym z organów stanowiących, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 38a updop.


Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że wyłączenie z kosztów zawarte w art. 16 ust. 1 pkt 38a updop nie będzie miało w niniejszej sprawie zastosowania, ponieważ Wnioskodawca, nie będzie ponosił przedmiotowych wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych oraz organów stanowiących.


Podsumowując, stwierdzić należy, że wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na studia podyplomowe MBA pracownika, spełniają przesłanki uznania ich za koszty uzyskania przychodów.


W odniesieniu do momentu poniesienia kosztu należy zauważyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęć „koszty bezpośrednio związane z przychodami” oraz „koszty inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami”. Jednakże sens tych pojęć można ustalić posługując się ich językowym znaczeniem. Przez koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami należy rozumieć te koszty, których poniesienie wpłynęło/wpłynie bezpośrednio na uzyskanie określonego przychodu.


Klasycznym przykładem bezpośredniego związku kosztów z przychodami jest relacja, w jakiej pozostają wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru i przychód ze zbycia tej jednostki towaru.


Natomiast do kosztów pośrednich zalicza się wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, a więc takie, którym nie można przypisać konkretnego przychodu, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje ich uzyskanie, np. koszty ogólnego zarządu, koszty administracyjne, wydatki na utrzymanie obiektów, świadczenia na rzecz pracowników. Tego rodzaju koszty, chociaż niewątpliwie związane są z osiąganymi przychodami, nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnymi przychodami. Tym samym nie jest możliwe ustalenie, w którym okresie bądź roku podatkowym wystąpi przychód uzasadniający potrącenie takich kosztów.

Wydatki na przedmiotowe studia nie mają związku z konkretnym przychodem uzyskiwanym przez Wnioskodawcę, zatem należy je rozpatrywać w kontekście kosztów pośrednich.


Moment potrącenia kosztów pośrednich wynika z art. 15 ust. 4d updop, który stanowi, że koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.


Zgodnie z art. 15 ust. 4e updop, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.


Zatem wydatki na pokrycie kosztów studiów podyplomowych MBA pracownika będą kosztem uzyskania przychodu Wnioskodawcy w roku ich poniesienia.


W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 1 należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj