Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.553.2018.1.MM
z 28 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 grudnia 2018 r. (data wpływu 21 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymanego przez Spółdzielnię w ramach Projektu wsparcia finansowego i pomostowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2018 r. wpłynął do organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymanego przez Spółdzielnię w ramach Projektu wsparcia finansowego i pomostowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia socjalna (dalej: „Spółdzielnia”, „Wnioskodawca”) została utworzona przez dwie osoby prawne na podstawie protokołu z zebrania członków założycieli z dnia xx 2017 r. i zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu xx 2017 r. Spółdzielnia działa na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1205), ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1285) oraz jej statutu. Spółdzielnia posiada osobowość prawną i działa przez swoje organy w sposób przewidziany przepisami prawa oraz postanowieniami statutu.

Celem statutowym Spółdzielni jest przywrócenie (reintegracja) na rynek pracy, poprzez prowadzenie wspólnego przedsiębiorstwa w oparciu o osobistą pracę członków, osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, osób, których kwalifikacje zawodowe mogą być niewystarczające do samodzielnego poruszania się po rynku pracy oraz umożliwienie osobom bezrobotnym aktywizację zawodową.

Spółdzielnia realizuje cele społecznie doniosłe, takie jak tworzenie więzi międzyludzkich oraz reintegracja społeczna i zawodowa. Spółdzielnia podejmuje działania w kierunku odbudowania i podtrzymania u członka spółdzielni umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej oraz pełnienia ról społecznych w miejscu pracy, zamieszkania lub pobytu, a także działania mające na celu odbudowanie i podtrzymanie zdolności do samodzielnego świadczenia pracy na rynku pracy, przede wszystkim poprzez podnoszenie ich kwalifikacji zawodowych.

Spółdzielnia prowadzi działalność społeczną i oświatowo-kulturową na rzecz swoich członków oraz środowiska lokalnego, a także działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. z Dz.U. z 2018 r. poz. 450 z późn. zm.).

Dnia xx 2017 r. Spółdzielnia złożyła dokumenty rekrutacyjne w ramach projektu xx, który zakłada udzielenie wsparcia finansowego na tworzenie miejsc pracy w subregionie X oraz udzielnie wsparcia pomostowego (dalej: „Projekt”). Zgodnie z regulaminem przyznawania środków finansowych w ramach Projektu (dalej: „Regulamin”) o przyznanie środków mogą ubiegać się m.in. nowo utworzone przedsiębiorstwa społeczne, które w ramach Projektu utworzą nowe miejsca pracy.

W dniu xx 2017 r. Spółdzielnia podpisała umowę ze Związkiem Młodzieży Wiejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa xx na lata 2014-2020, w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, której przedmiotem jest udzielenie wsparcia finansowego - „dotacji”, mającego ułatwić przedsiębiorstwu społecznemu sfinansowanie wydatków niezbędnych do rozpoczęcia lub/i prowadzenia działalności, zgodnie z zatwierdzonym przez Beneficjenta Wnioskiem o przyznanie środków finansowych wraz z załącznikami (dalej: „Umowa 1”). Wsparcie finansowe stanowi bezzwrotną pomoc inwestycyjną przyznawaną na zasadach i warunkach określonych w Umowie 1 oraz załącznikach, które stanowią integralną część Umowy oraz innych dokumentach, w oparciu o które Projekt jest realizowany, w szczególności w Regulaminie.

Pomoc będąca przedmiotem Umowy 1 jest udzielona w oparciu o pomoc de minimis, zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis oraz zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014 - 2020.

Podstawą do przyznania przedmiotowej dotacji jest złożony i rekomendowany do dofinansowania Wniosek o przyznanie wsparcia finansowego w wysokości 115.000,00 zł. Na kwotę wsparcia dla Beneficjenta pomocy czyli Spółdzielni składają się kwoty wnioskowane na rzecz 5 osób, również uczestników Projektu, w wysokości 23.000,00 zł na osobę. Wsparcie finansowe wypłacane jest na rachunek bankowy Spółdzielni w jednej transzy. Żadna z nowo zatrudnionych osób nie jest członkiem Spółdzielni, ale jest uczestnikiem Projektu ponieważ brała udział w szkoleniu. Formę zabezpieczenia środków z dotacji stanowi deklaracja wekslowa i weksel in blanco podpisane przez prezesa zarządu Spółdzielni.

Beneficjent pomocy zobowiązany jest do prowadzenia swojej działalności, wydatkowania środków, dokonywania zakupów towarów lub usług ze środków przyznanych Spółdzielni zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym Spółdzielni przygotowanym przez założycieli. Ponadto Spółdzielnia zobowiązuje się do zapewnienia trwałości utworzonych miejsc pracy przez okres co najmniej 12 miesięcy od dnia przyznania dotacji. Możliwe jest zakończenie stosunku pracy z osobą zatrudnioną na nowo utworzonym miejscu pracy. W miejsce odchodzącego pracownika Spółdzielnia musi przyjąć nowego, a otrzymana dotacja na utworzenie miejsca pracy zostaje w Spółdzielni ponieważ dofinansowanie nie jest przeznaczone dla konkretnej osoby tylko na utworzenie stanowiska pracy w Spółdzielni,

Dodatkowo w ramach tego samego projektu dnia xx 2018 r. Spółdzielnia zawarła umowę o udzielenie wsparcia pomostowego, które stanowi bezzwrotną pomocą kapitałową, co do zasady przyznawaną w formie comiesięcznego wsparcia (dalej: „Umowa 2”). Wsparcie pomostowe udzielane jest w celu ułatwienia pokrycia obligatoryjnych opłat ponoszonych w pierwszym okresie prowadzenia działalności gospodarczej, w tym kosztów ZUS i podatku oraz opłat administracyjnych związanych z prowadzoną działalnością, które są katalogiem zamkniętym narzuconym warunkami umowy - np. koszt eksploatacji pomieszczeń za energię elektryczną, cieplną, gazową i wodną, koszty opłat telekomunikacyjnych, koszty usług księgowych, koszty materiałów biurowych. Zabezpieczeniem realizacji Umowy 2 jest deklaracja wekslowa i weksel in blanco podpisany przez prezesa zarządu Spółdzielni.

Podstawowe wsparcie pomostowe udzielane jest na okres sześciu miesięcy - na rzecz osób, które zostały zatrudnione w ramach Projektu. Na wniosek Spółdzielni wsparcie pomostowe zostało przedłużone na okres kolejnych 6 miesięcy.

Finansowe wsparcie pomostowe wypłacane jest z góry, na każdy pełny miesiąc okresu na jaki je przyznano w jednakowej wysokości. Wypłata kolejnej transzy podstawowego czy też przedłużonego wsparcia pomostowego uzależniona jest od prawidłowego wydatkowania i udokumentowania przez Spółdzielnię uprzednio otrzymanej raty wsparcia pomostowego.

Pomoc w postaci pomostowego wsparcia finansowego jest udzielona w oparciu o pomoc de minimis, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014 - 2020.

Zgodnie ze statutem Spółdzielni, utworzone są fundusze:

  • fundusz udziałowy, powstający z wpłat udziałów członkowskich (każdy członek może posiadać 1 udział o wartości 1000,00 zł maksymalnie 3 udziały o wartości 3000,00 zł) lub innych źródeł określonych w przepisach,
  • fundusz zasobowy powstający z wpłat przez członków wpisowego w wysokości 100,00 zł, części nadwyżki bilansowej oraz innych źródeł określonych w odrębnych przepisach, w tym z dotacji z Funduszu Pracy, organizacji rządowych, pozarządowych i jednostek samorządu terytorialnego lub innych środków publicznych,
  • fundusz wzajemnościowy, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o spółdzielniach socjalnych oraz fundusz celowy powstający z wpłat części nadwyżki bilansowej (dalej łącznie: „Fundusze”).

Spółdzielnia jako podmiot, a nie poszczególni członkowie, otrzymała dotację w postaci wsparcia finansowego i pomostowego, w związku z powyższym dotacji nie zaliczono na poczet żadnego z Funduszy, tylko zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 395 z późn. zm.) zakwalifikowano jako pozostałe przychody operacyjne - dotacje.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane przez Spółdzielnię wsparcie finansowe i pomostowe korzystają ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1036 z późn. zm.; dalej: „ustawa o CIT”), wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Otrzymane wsparcie finansowe oraz pomostowe stanowią dla Spółdzielni przychód, jednakże zwolniony od opodatkowania na podstawie ww. przepisów, ponieważ to Spółdzielnia jako uczestnik projektu wnioskowała i otrzymała wsparcie w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich.

Jednocześnie wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku dochodowego od osób prawnych, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 55 i 59.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1036 z późn. zm.; dalej: „ustawa o CIT”) nie zawiera definicji przychodu. W art. 12 ustawy o CIT wymienione zostały jednak rodzaje przychodów, określono moment ich powstania, jak i enumeratywnie wskazano wyłączenia z katalogu przychodów.

Jako zasadę ustawodawca przyjął, że, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 3 ustawy o CIT).

Literalna wykładnia powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. W konsekwencji, do przychodów podatkowych, podatnik winien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, lub pomniejsza jego pasywa.

Od zasady tej, w ściśle określonych przypadkach, wprowadzone zostały przez ustawodawcę wyjątki. Katalog przysporzeń, których nie zalicza się do przychodów podatkowych jest zamknięty i zawarto go w art. 12 ust. 4 ustawy o CIT. Skoro zatem przepis ten w sposób kategoryczny i wyczerpujący określa, co nie jest przychodem w rozumieniu ustawy o CIT, to a contrario należy przyjąć, że wszelkie inne przychody, przepisem tym nieobjęte, generują dochód podlegający opodatkowaniu.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółdzielnia w ramach Projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego podpisała umowy, na podstawie których uzyskała wsparcie finansowe i pomostowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

W myśl art. 78 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1285), zasadniczymi funduszami własnymi tworzonymi w spółdzielni są:

  1. fundusz udziałowy powstający z wpłat udziałów członkowskich, odpisów na udziały członkowskie z podziału nadwyżki bilansowej lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach;
  2. fundusz zasobowy powstający z wpłat przez członków wpisowego, części nadwyżki bilansowej lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach.

Przepisy ww. ustawy wymagają utworzenia w spółdzielni m.in. funduszu udziałowego. Fundusz ten powstaje m.in. z wpłat członków spółdzielni. Wpłaty na fundusz są obowiązkowe, jednakże kwestia źródła pochodzenia wpłat nie jest regulowana przepisami. To członkowie spółdzielni podejmują decyzję z jakiego źródła dokonają wpłat na fundusz udziałowy z tytułu wpłat udziałów członkowskich.

Wnioskodawca wskazał, iż to Spółdzielnia, nie jej poszczególni członkowie, otrzymała dotację w postaci wsparcia finansowego i pomostowego, w związku z czym dotacji tej nie zaliczono na poczet żadnego z Funduszy, ale, zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 395 z późn. zm.), zakwalifikowano jako pozostałe przychody operacyjne – dotacje.

Jeżeli zatem otrzymane w ramach Projektu środki finansowe nie zasiliły funduszu udziałowego Spółdzielni, nie znajdzie do nich zastosowania art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT – środki te stanowią zatem przychód Wnioskodawcy.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Na podstawie art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2077 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Stosownie do art. 5 ust. 3 pkt 1 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b.

W tym miejscu wskazać należy, że funduszami strukturalnymi są fundusze tworzone w budżecie Wspólnoty Europejskiej umożliwiające pomoc w restrukturyzacji i modernizacji gospodarki krajów członkowskich drogą interwencji w kluczowych sektorach i regionach (poprawa struktury).

Odnosząc powyżej wskazane przepisy do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że środki finansowe otrzymane przez Spółdzielnię w ramach Projektu w postaci wsparcia finansowego i pomostowego stanowią środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych – zatem środki wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT.

Stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym otrzymane przez Spółdzielnię wsparcie finansowe i pomostowe korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT, jest prawidłowe.

Należy jednocześnie zaznaczyć, że przedmiotem niniejszej interpretacji, zgodnie z zadanym pytaniem, które wyznacza zakres wniosku, jest kwestia zwolnienia od opodatkowania otrzymanego przez Spółdzielnię w ramach Projektu wsparcia finansowego i pomostowego, nie zaś kwestia ustalenia, czy wydatki bezpośrednio sfinansowane środkami uzyskanymi w ramach ww. wsparcia finansowego i pomostowego stanowią bądź nie koszty uzyskania przychodów, do której odniósł się w swoim stanowisku Wnioskodawca.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj