Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-2.4011.52.2019.2.PW
z 22 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2019 r. (data wpływu 6 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków pieniężnych zgromadzonych na oszczędnościowej książeczce mieszkaniowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków pieniężnych zgromadzonych na oszczędnościowej książeczce mieszkaniowej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest zainteresowana kwestią opodatkowania środków pieniężnych zgromadzonych na jej własnej książeczce mieszkaniowej banku z premią gwarancyjną, założonej w 1985 roku.

Aktualnie wyżej wymieniona książeczka oszczędnościowa została zlikwidowana z przeznaczeniem na cele remontowe.

Środki pieniężne zostały uzyskane w miesiącu styczniu 2019 r. natomiast wniosek o likwidację książeczki jest z grudnia 2018 roku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy środki pieniężne zgromadzone na książeczce mieszkaniowej (wkład, premia gwarancyjna, odsetki) podlegają opodatkowaniu?
  2. Czy przepisy prawa w zakresie zwolnienia podatkowego dotyczące wyżej wymienionej kwestii obowiązują w roku 2019?

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014, poz. 1328) odsetki i premie gwarancyjne od wkładów zgromadzonych na książeczkach mieszkaniowych założonych do dnia 23 października 1990 r. są objęte całkowitym zwolnieniem podatkowym. W opinii Zainteresowanej również od wkładu zgromadzonego na wyżej wymienionej książeczce mieszkaniowej nie należy uiszczać podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1509 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni w 2019 r. uzyskała środki finansowe w związku z likwidacją książeczki mieszkaniowej założonej w 1985 r.

Wątpliwość Wnioskodawczyni budzi kwestia, czy wkład, odsetki i premia gwarancyjna od wkładu zgromadzonego na książeczce mieszkaniowej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W celu wyjaśnienia powyższego zagadnienia należy odnieść się do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych regulujących kwestie powstania dochodu, ewentualnego opodatkowania dochodu, a w odniesieniu do odsetek i premii gwarancyjnych również przepisów dotyczących zwolnienia z opodatkowania.

Rozpatrując sprawę ewentualnego opodatkowania odsetek i premii gwarancyjnej uzyskanych przez Wnioskodawczynię w pierwszej kolejności należy wskazać na – obowiązujący do 18 października 2014 r. - przepis art. 52a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego odsetki i premie gwarancyjne od wkładów zgromadzonych na książeczkach mieszkaniowych.

Jednakże należy podkreślić, że z dniem 18 października 2014 r. wskazany wyżej przepis artykułu 52a ust. 1 pkt 5 ww. ustawy został uchylony. Dokonano tego ustawą z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r., poz. 1328 z późn. zm.).

Jednocześnie ta sama ustawa zachowała zwolnienie odsetek i premii od wkładów zgromadzonych na książeczkach mieszkaniowych.

Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dochodowego odsetki i premie gwarancyjne od wkładów zgromadzonych na książeczkach mieszkaniowych, o których mowa w ustawie z dnia 30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 763).

Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych, właścicielom książeczek mieszkaniowych przysługuje premia w związku z dokonaniem jednej z czynności wymienionych w powyższym przepisie.

Premię gwarancyjną oblicza i wypłaca bank prowadzący obsługę rachunków wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych wystawionych do dnia 23 października 1990 r. (art. 3 ust. 3 ww. ustawy).

Podkreślić należy, że powyższa ustawa definiuje również pojęcie „właściciela książeczki mieszkaniowej”, jako osobę fizyczną, która jest posiadaczem wkładu oszczędnościowego gromadzonego na rachunku bankowym na cele mieszkaniowe, którego imienny dowód stanowi książeczka mieszkaniowa wystawiona do dnia 23 października 1990 r. (art. 2 pkt 5 ww. ustawy).

Mając zatem na uwadze przytoczone przepisy, a także zaprezentowany we wniosku opis stanu faktycznego, należy stwierdzić, że pozyskane w związku z likwidacją książeczki mieszkaniowej środki finansowe, w postaci premii gwarancyjnej i odsetek od wkładu zgromadzonego na tej książeczce korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie ww. art. 15 ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw.

Zatem z tytułu uzyskania środków w postaci odsetek i premii gwarancyjnej Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do zapłaty podatku.

Odnosząc się natomiast do kwestii ewentualnego opodatkowania zgromadzonego na książeczce wkładu należy zwrócić uwagę na przytoczone wcześniej art. 9 i art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z analizy tych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia.

Tak więc, podstawą uzyskania przychodów są takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

W rozpatrywanej sprawie przysporzeniem majątkowym z tytułu uzyskania środków zgromadzonych na książeczce mieszkaniowej są niewątpliwie odsetki i premia gwarancyjna, które - jak już wyżej stwierdzono – podlegają zwolnieniu z opodatkowania.

Natomiast w żadnej mierze nie stanowią takiego przysporzenia uzyskane przez Wnioskodawczynię środki pieniężne stanowiące wkład oszczędnościowy.

Dokonana na rzecz Zainteresowanej wypłata środków pieniężnych w części stanowiącej zgromadzony (wniesiony) wkład oszczędnościowy to okoliczność neutralna podatkowo, nie rodząca po stronie Wnioskodawczyni powstania jakiegokolwiek przychodu.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni nie ma obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu uzyskania środków pieniężnych stanowiących zgromadzony na książeczce mieszkaniowej wkład.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj