Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.265.2018.2.PK
z 15 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 listopada 2018 r. (data wpływu 21 listopada 2018 r.), uzupełnionym pismem z 18 stycznia 2019 r. (data wpływu 25 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie deklaracji podatkowej dotyczącej alkoholu etylowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie w zakresie deklaracji podatkowej dotyczącej alkoholu etylowego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 18 stycznia 2019 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 3 stycznia 2019 r. znak: 0111-KDIB3-3.4013.265.2018.PK.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest producentem napojów w tym alkoholowych i z tego tytułu składa deklaracje dla podatku akcyzowego AKC-4/AKC-4zo wraz z załącznikiem AKC-4A. Spółka prowadzi Skład Podatkowy i zobowiązana jest wpłacać zaliczki dzienne na podatek akcyzowy, których kwoty są ujęte w AKC-4A w części E w kolumnie C oraz w kolumnie F gdzie Spółka ujmuje kwotę faktycznie dokonanej wpłaty dziennej. Zaliczki te obliczane są następująco: dzienna ilość wydanego/sprzedanego alkoholu podana w dm3 100% razy obowiązująca stawka podatku akcyzowego 57.04 zł/dm3 100%. Otrzymana kwota jest zaokrąglana do pełnych złotych. Spółka z uwagi na dużą różnorodność produkowanych w Składzie Podatkowym produktów (ponad 50 różnych nazw handlowych) prowadzi całą ewidencję przychód/rozchód w dm3 100%. Ewidencje, wpłaty dzienne, dokumentacja produkcyjna prowadzone są w dm3 100%. Ma to na celu wykazać jak najmniejsze ilości alkoholu wydanego/sprzedanego ze Składu Podatkowego.

Spółka dokładnie i rzetelnie dokonuje rozliczeń z tytułu podatku akcyzowego i przywiązuje dużo uwagi do prawidłowego wypełniania deklaracji podatku akcyzowego m.in. z powodu sprzedaży/wydań produktów w małych ilościach.

Dla przykładu: Spółka sprzedała 24 szt. napoju w puszce o pojemności 0,331 i mocy 4,4%, koszt nałożonych banderol wynosił 0,5 zł/szt. Wystawiona została dzienna analiza sprzedaży, Spółka wykazała należny podatek akcyzowy w kwocie 8 zł, który został zapłacony w ustawowym terminie. W przypadku zastosowania rozliczenia w hektolitrach Spółka nie wykazałaby należnego podatku. W skali roku mogło by stanowić to kilka tysięcy złotych na niekorzyść Skarbu Państwa. W części E AKC-4/A, kolumnie C w pozycji 173 (razem kwota należnych wpłat dziennych) wpisywana jest suma tak wyliczonych kwot wpłat dziennych (obliczana na podstawie dm3 100%) a w pozycji 175 wpisywana jest suma faktycznie dokonanych wpłat dziennych (Spółka korzysta sporadycznie z możliwości dokonania zapisu w kolumnie E części E, wykorzystuje w taki sposób posiadaną nadpłatę, w takim przypadku możliwe jest wystąpienie różnicy pomiędzy pozycjami 173 a 175 części E).

W części F AKC-4/A obliczana jest miesięczna kwota podatku akcyzowego: obliczona jako ilość sprzedanego w danym miesiącu alkoholu razy stawka podatku akcyzowego (5704 zł/hl 100% vol. - deklaracja nakazuje operowanie hektolitrami), w kolejnych wierszach kolumny F podana jest w zaokrągleniu do pełnych złotych, a suma podatku akcyzowego łącznie w pozycji RAZEM - pozycja nr 260. Tak obliczony podatek akcyzowy jest wpisywany w AKC-4A w części C pozycja nr 11. W przypadku braku zwolnień i obniżeń kwota z pola nr 11 jest przepisywana bez zmian w pozycję nr 13 - ogółem podatek. Na podstawie składanych deklaracji podatku akcyzowego Spółka stwierdza, iż w większości przypadków wysokość zobowiązania podatkowego w akcyzie obliczonego w miesięcznej deklaracji jest niższa niż suma wpłat dziennych dotyczących danego okresu rozliczeniowego. W związku z tym Spółka posiada nadpłatę wpłat dziennych. Nadpłata jest sukcesywnie wykorzystywana przez Spółkę, poprzez dokonywanie zapisów w części E kolumna E AKC- 4/A - kwota nadwyżki wpłat z poprzedniej deklaracji zaliczona na poczet wpłat dziennych. Niemniej jednak poprzez comiesięczne różnice pomiędzy zobowiązaniem podatkowym w akcyzie a sumą dokonanych wpłat dziennych nadpłata ulega zwiększeniu lub pozostaje na stałym poziomie.

W AKC-4/AKC-4zo w częściach C/D/E: od pozycji 33 - razem podatek akcyzowy, odejmujemy kwotę z pozycji 34 kwota stanowiąca wartość podatkowych znaków akcyzy oraz odejmujemy z pola 35 kwotę dokonanych wpłat dziennych (mającą źródło w polu 175 części E AKC-4/A). W przypadku wyniku ujemnego (powstanie nadpłaty) doliczana jest ona do kwoty widniejącej w polu 37 deklaracji a wynik wpisywany jest w pozycja 40. Jeśli wynik ww. jest dodatni (podatek do zapłaty) i nie przewyższa wysokości nadpłaty z pola 37, jest od niej odejmowany a wynik zapisywany jest w polu 40 - kwota nadpłaty zostaje zmniejszona.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. W przypadku różnicy pomiędzy kwotami: z części E AKC-4/A - kwota należnych wpłat dziennych pozycja 173, a podatkiem należnym pozycja 16 z części D - w jaki sposób należy dokonać poprawnego rozliczenia oraz wpisu do AKC-4/A oraz AKC-4/AKC-zo? Czy należy sztucznie dopasować ostatni aktualny wpis w części E kolumna, zwiększając go lub zmniejszając odpowiednio aby wynik końcowy w polu 173 był taki sam jak pozycja 16 części D?
  2. W przypadku różnicy pomiędzy kwotami: z części E AKC-4/A- kwota dokonanych wpłat dziennych pozycja 175, a podatkiem należnym pozycja 16 z części D - w jaki sposób należy dokonać poprawnego rozliczenia oraz wpisu do AKC-4/A oraz AKC-4/AKC-zo?
  3. Jeżeli wskazane ww. założenia są błędne, w jaki sposób należy prawidłowo rozliczać nadwyżkę/nadpłatę podatku akcyzowego, zakładając że Spółka nie wystąpi o jej zwrot.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. (zakładając posiadanie nadpłaty podatku akcyzowego w AKC-4/AKC-4zo część E pozycja 37), zgodnie z zapisami powołanych aktów prawnych należną kwotą podatku akcyzowego do sprzedaży alkoholu etylowego za dany miesiąc jest kwota wyliczona za łączną sprzedaż w danym miesiącu (AKC-4/A pozycja 16 część D), ewentualna różnica tak obliczonego podatku i sumy dokonanych wpłat dziennych może być rozliczona matematycznie poprzez wpisy:

  • w polu 40 części E AKC-4/AKC-4zo - gdy kwota wpłat dziennych przewyższa kwotę podatku należnego - kwota w polu 40 „nadpłata” ulega zwiększeniu przy uwzględnieniu posiadanej nadpłaty z pola 37.
  • w polu 40 części E AKC-4/AKC-4zo - gdy kwota wpłat dziennych jest niższa od kwoty podatku należnego - kwota w polu 40 „nadpłata” ulegnie zmniejszeniu przy uwzględnieniu posiadanej nadpłaty z pola 37.

Spółka zgodnie z zapisami powołanych aktów prawnych stoi na stanowisku, iż dokonanie sztucznej korekty ostatniej aktualnej kwoty w części E - informacja o wpłatach dziennych kolumna C, tak aby dopasować kwotę z pozycji 173 część E do kwoty podatku należnego z części D pozycja 16 jest nieprawidłowe. Sztuczne korygowanie jakiejkolwiek kwoty podatku akcyzowego z dnia powstania obowiązku podatkowego w części E kolumna C będzie nie właściwe z uwagi na brak odwzorowania w danej, dokonanej wpłacie dziennej. Formularze AKC-4/A oraz AKC-4/ AKC-zo wypełniane są w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu którego dotyczy rozliczenie, natomiast wpłaty dzienne Spółka oblicza i wykonuje na bieżąco podczas danego okresu rozliczeniowego. Spółka twierdzi, iż sztuczna korekta ww. kwoty będzie bezpodstawna i nie będzie miała odniesienia w dokumencie źródłowym - wpłacie dziennej - która z kolei ma odwzorowanie w prowadzonej przez Spółkę dalszej dokumentacji min. ewidencjach wyrobów akcyzowych. Dodatkowo korygowanie pozycji 173 części E nie ma faktycznego związku z prawidłowym obliczeniem podatku należnego, gdyż w AKC-4/AKC-zo do obliczania podatku do zapłaty pobierane są dane z pozycji 175 części E AKC-4/A - kwota dokonanych wpłat dziennych.

2. Spółka stoi na stanowisku, iż w przypadku różnicy między kwotami z części E AKC/A pozycja - 175, a pozycją 16 z części D prawidłowe postępowanie wygląda następująco:

W AKC-4/AKC-4zo w częściach C/D/E: od pozycji 33 - razem podatek akcyzowy, odejmujemy kwotę z pozycji 34 kwota stanowiąca wartość podatkowych znaków akcyzy oraz odejmujemy z pola 35 kwotę dokonanych wpłat dziennych (mającą źródło w polu 175 części E AKC-4/A). W przypadku wyniku ujemnego (powstanie nadpłaty) doliczana jest ona do kwoty widniejącej w polu 37 deklaracji a wynik wpisywany jest w pozycja 40. Jeśli wynik w/w jest dodatni (podatek do zapłaty) i nie przewyższa wysokości nadpłaty z pola 37, jest od niej odejmowany a wynik zapisywany jest w polu 40 - kwota nadpłaty zostaje zmniejszona.

3. Zakładając, iż Spółka nie występuje o zwrot posiadanej nadpłaty opisane w punkcie 2 stanowisko Spółka uznaje za jedyny prawidłowy sposób uzupełniania w/w deklaracji.

AKC-4/AKC-4zo w polach opisowych do każdej pozycji dokładnie wyjaśnia jakie jest źródło pierwotne danej pozycji/komórki. Pole 35 z części D opisane jest jako: Kwota wpłat dziennych, Suma kwot z poz. 175 formularza AKC-4/A, AKC-4/B, AKC-4/F, z poz. 174 formularza AKC-4/C, AKC-4/D, AKC-4/1, AKC-4/J, AKC-4/M, AKC-4/N oraz z poz. 173 formularza AKC-4/K. Dlatego też pole 175 z części E matematycznie uwzględniane jest przy obliczaniu wysokości podatku akcyzowego przypadającego do zapłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 Ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1114 ze zm.; zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”) Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 18 załącznika nr 1 wymieniono pod kodem CN 2208 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje alkoholowe.

Jednocześnie kod CN 2208 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje alkoholowe wymieniono w poz. 18 załącznika nr 2 ustawy, który to załącznik stanowi „Wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja musi odbywać się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie rady 92/12/EWG”.

Stosownie natomiast do art. 93 ust. 3 ustawy, podstawą opodatkowania alkoholu etylowego jest liczba hektolitrów alkoholu etylowego 100% vol. W temperaturze 20°C zawartego w gotowym wyrobie. Stawka akcyzy na alkohol etylowy wynosi 5704,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie (art. 93 ust. 4 ustawy).

Zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

-za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

Zobowiązanie podatkowe przyjmuje się w wysokości wynikającej z deklaracji podatkowej lub z deklaracji uproszczonej, chyba że organ podatkowy określi inną wysokość tego zobowiązania (art. 21 ust. 5 ustawy).

Stosownie do art. 23 ust. 1-6 ustawy zarejestrowani odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmioty prowadzące składy podatkowe oraz podatnicy, o których mowa w art. 13 ust. 3, są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, zwanych dalej „wpłatami dziennymi”, dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy - po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe.

Wpłaty dzienne dokonane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane w deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1.

Wpłaty dzienne obniża się o:

1. kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż:

  1. następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe - w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju, z zastrzeżeniem lit. c tiret pierwsze,
  2. następnego dnia po wprowadzeniu wyrobów akcyzowych do składu podatkowego na terytorium kraju - w przypadku importu albo nabycia wewnątrzwspólnotowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy na terytorium państwa trzeciego albo na terytorium państwa członkowskiego,
  3. następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego - w przypadku:
    • zarejestrowanego odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,
    • właściciela wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

2. kwoty przysługujących podatnikowi zwolnień i obniżeń akcyzy.

Nadpłatę wpłat dziennych wykazaną w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1, rozlicza się przy wpłatach dziennych za następne okresy rozliczeniowe, jeżeli podatnik nie posiada zaległości podatkowych oraz bieżących zobowiązań podatkowych ani nie złoży wniosku o zaliczenie nadpłaty w całości albo w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.

Wpłaty dzienne stanowią zaliczkę na akcyzę.

Z ww. przepisów wynika, że w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy podatnicy podatku akcyzowego obowiązani są m.in. do:

  • składania za miesięczne okresy rozliczeniowe deklaracje podatkowe w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkującym powstaniem zobowiązaniem podatkowym;
  • obliczania i wpłacania akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego;
  • obliczania i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne (dotyczy to zarejestrowanych odbiorców, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe, podmiotów prowadzących składy podatkowe i podatników wyprowadzających swoje wyroby akcyzowe z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, o ile posiadają zezwolenie wyprowadzenia).

Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy - po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe. Wpłaty dzienne dokonane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane przy rozliczeniu akcyzy w deklaracjach podatkowych.

Wpłaty dzienne dokonywane w miesiącu rozliczeniowym są pomniejszane o:

  • kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy, wpłaconą w celu otrzymania tych znaków,
  • kwoty przysługujących podatnikowi zwolnień i obniżeń akcyzy.

Kwotę akcyzy obliczoną od danych wyrobów akcyzowych obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy, pod warunkiem, że zostaną one prawidłowo naniesione na dany wyrób lub opakowanie jednostkowe.

Pomniejszenie to, wykazane w deklaracji akcyzowej, może nastąpić, nie wcześniej niż:

  1. następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób lub opakowanie jednostkowe. Dotyczy to przypadków, gdy oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy następuje w składzie podatkowym na terytorium kraju;
  2. po powstaniu obowiązku podatkowego. Zasada ta dotyczy zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych, podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, który nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Reguła ta dotyczy również kilku innych sytuacji, np. gdy produkcja odbywa się poza składem podatkowym oraz gdy nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą, dokonane jest za pośrednictwem przedstawiciela podatkowego;
  3. następnego dnia po wprowadzeniu wyrobów akcyzowych do składu podatkowego na terytorium kraju - zasada ta dotyczy importu i nabycia wewnątrzwspólnotowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy na terytorium państwa trzeciego albo na terytorium państwa członkowskiego;
  4. następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego - zasada ta dotyczy zarejestrowanego odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych oraz właściciela wyrobów akcyzowych, który oznacza swoje wyroby akcyzowe w cudzym składzie podatkowym.

Wzory deklaracji zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 stycznia 2018 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy (Dz. U. poz. 273). Deklaracje podatkowe składają się z formularza głównego AKC-4/AKC-4zo oraz z formularzy szczegółowych o podatku akcyzowym, dotyczących poszczególnych grup wyrobów akcyzowych. Podatek akcyzowo od alkoholu etylowego rozlicza się na deklaracji AKC-4/A (wzór deklaracji został określony w załączniku nr 2 ww. rozporządzenia).

Deklaracji AKC-4/A - poza pozycjami przeznaczonymi do identyfikacji podatnika – składa się z czterech części:

  1. część C deklaracji przeznaczona jest na obliczenie wysokości podatku,
  2. część D deklaracji przeznaczona jest na rozliczenie podatku akcyzowego,
  3. część E deklaracji przeznaczona jest na wykazanie informacji o wpłatach dziennych,
  4. część F deklaracji przeznaczona jest na obliczenie wysokości podatku akcyzowego od poszczególnych wyrobów.

Dane wynikające z ww. części deklaracji AKC-4/A, są następnie uwzględniane w deklaracji AKC-4/AKC-4zo, w celu globalnego rozliczenia podatku akcyzowego przez podatnika za dany okres rozliczeniowy.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest producentem napojów w tym alkoholowych i z tego tytułu składa deklaracje dla podatku akcyzowego AKC-4/AKC-4zo wraz z załącznikiem AKC-4A. Spółka prowadzi Skład Podatkowy i zobowiązana jest wpłacać zaliczki dzienne na podatek akcyzowy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wypełnienia deklaracji w sytuacji gdy występują różnice pomiędzy wartościami wykazanymi w części D i E deklaracji AKC-4/A, mianowicie:

  • w przypadku różnicy pomiędzy kwotami: z części E AKC-4/A - kwota należnych wpłat dziennych pozycja 173, a podatkiem należnym pozycja 16 z części D,
  • w przypadku różnicy pomiędzy kwotami: z części E AKC-4/A- kwota dokonanych wpłat dziennych pozycja 175, a podatkiem należnym pozycja 16 z części D,

Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą sposobu rozliczenia nadwyżki/nadpłaty podatku akcyzowego.

Odpowiadając na pytanie nr 1 Wnioskodawcy należy zauważyć, że w poz. 173 części E deklaracji AKC-4/A wykazuje się sumę należnych wpłat dziennych za dany miesiąc wynikających z powstałego zobowiązania podatkowego. Kwota ta uwzględnia, koszty prawidłowo nałożonych banderol oraz ewentualnych zwolnień i obniżeń. Poz. 173 deklaracji AKC-4/A (jeżeli podatnik nie dokonuje rozliczenia nadwyżki z poprzedniego okresu rozliczeniowego ani nie dokonuje wpłat wyższych niż należne) wina, co do zasady, równać się kwocie z poz. 175 deklaracji.

Natomiast w pozycji 16 z części D deklaracji AKC-4/A wykazuje się podatek należny. Jak wynika z objaśnień do poz. 16 jest w niej ujmowana wartość kwoty podatku, wynikająca z poz. 260 deklaracji, pomniejszona o ewentualne zwolnienia i obniżki, o wartość podatkowych znaków akcyzy oraz ewentualnie o wartość przedpłaty.

Zatem wartość wykazana w poz. 173 winna być, co do zasady, tożsama z kwotą wykazaną w poz. 16 (ewentualne różnice mogą wynikać z zaokrągleń).

W tym miejscu warto zauważyć, jaka wartość winna być wykazana w poz. 260 tabeli F deklaracji AKC-4/A. Mianowicie w tabeli F wskazuje się całkowitą ilość poszczególnych wyrobów, dla których ustalono odrębne stawki podatkowe (w tabeli tej nie trzeba wykazywać poszczególnych wyrobów w rozbiciu ze względu na nazwę handlową lecz ze względu na grupę wyrobów, dla których ustalono odrębne stawki podatku), w przeliczeniu na 100% alkohol etylowy, co do których powstało zobowiązanie podatkowe w akcyzie. Zatem określając kwotę podatku w pierwszej kolejności należy określić całkowitą ilość (sumę) wyrobów alkoholowych w hektolitrach 100% vol. alkoholu etylowego względem których powstało zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym. Dopiero tak określona ilość winna zostać wskazana w tabeli F deklaracji AKC-4/A z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku i od tej ilości powinna zostać obliczona kwota podatku w zł.

Należy zatem stwierdzić, że o ile nie wynika to z dokonanych zaokrągleń przy obliczaniu poz. 260 deklaracji, nie powinny wystąpić różnice pomiędzy wartościami wykazanymi w poz. 173 i 16 deklaracji AKC-4/A. Natomiast w sytuacji gdy pomiędzy ww. pozycjami wynika rozbieżność zachodzi konieczność weryfikacji dokonanych obliczeń czy też poprawności dokumentów źródłowych z których pobrano dane do obliczenia poz. 173 i 260, a w konsekwencji poz. 16 deklaracji AKC-4/A.

Natomiast sama wartość z poz. 173 deklaracji AKC-4/A nie jest przenoszona do deklaracji AKC-4/AKC-4zo. Do obliczenia podatku do zapłaty pobierane są kwoty z poz. 175 deklaracji AKC-4/A oraz z poz. 260 (pomniejszone o ewentualne zwolnienia i obniżki oraz kwoty stanowiące wartość podatkowych znaków akcyzy), przy czym należy zauważyć, że wartość poz. 175 jest obliczana przy uwzględnieniu wartości z poz. 173. Innymi słowy suma uiszczonych wpłat dziennych, co do zasady, powinna odzwierciedlać kwoty podatku akcyzowego naliczonego za dany miesiąc. Niemniej jednak nie można uznać, że suma zaokrąglonych wpłat dziennych stanowi kwotę podatku akcyzowego należnego za dany miesiąc.

Zatem oceniając stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do pytanie nr 1, zgodnie z którym nie należy sztucznie korygować wartości wynikającej z poz. 173 deklaracji w przypadku gdy jest ono rozbieżne z poz. 16 deklaracji, w sytuacji gdy nie znajduje ona odniesienia w dokumencie źródłowym oraz zgodnie z którym do obliczenia podatku do zapłaty w deklaracji AKC-4/AKC-4zo jest przenoszona kwota z poz. 175 deklaracji AKC-4/A - należy uznać za prawidłowe.

W tym miejscu podkreśla się, że przedmiotem odpowiedzi na pytanie nr 1 nie była ocena poprawności obliczeń dokonywanych przez Wnioskodawcę i prawidłowości opisanego rozliczenia podatku w deklaracji podatkowej. Powyżej dokonano wyłącznie bezpośredniej odpowiedzi na powyższe pytanie poprzez ocenę przedstawionego stanowiska Wnioskodawcy w tym zakresie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

W przypadku różnicy pomiędzy wartościami wykazanymi w pozycji 175 (suma dokonanych wpłat dziennych za dany miesiąc) i 16 (podatek należny) deklaracji AKC-4/A to należy zauważyć, że może ona wynikać, z nadwyżki wpłat do rozliczenia powstałej w poprzednich okresach rozliczeniowych lub też z powstałych zaokrągleń lub z zapłaty akcyzy wpłatami dziennymi w wysokości wyższej niż należne.

W takiej sytuacji, jak słusznie zauważył Wnioskodawca, przedmiotowa nadwyżka jest rozliczna w deklaracji AKC-4/AKC-4zo. Od globalnej kwoty podatku akcyzowego powstałej z obowiązków podatkowych za dany miesiąc (wynikających ze wszystkich działalności podatnika, które podlegają opodatkowaniu tym podatkiem), którą wykazuje się w poz. 33 deklaracji AKC-4/AKC-4zo należy odjąć: wartość zapłaconych znaków akcyzy (poz. 34 deklaracji), kwotę wpłat dziennych uiszczonych w danym okresie rozliczeniowym (poz. 35 deklaracji, w której ujmuje się wartość z poz. 175 deklaracji AKC-4/A) oraz wartość nadwyżki z ostatniej deklaracji (poz. 37 deklaracji). Jeżeli otrzymana różnica jest wartością ujemną w poz. 39 deklaracji (kwota do zapłaty) należy wpisać 0. Natomiast w sytuacji gdy suma z poz. 34, 35, i 37 deklaracji jest wyższa od kwoty podatku (poz. 33 deklaracji) wartość tej różnicy należy wykazać w poz. 40 deklaracji. W sytuacji gdy różnica jest wartością ujemną to w poz. 40 należy wpisać 0.

Nadmienia się, że w przedstawionych wyżej schematach pominięto wartości z poz. 36 deklaracji (kwota dokonanej przedpłaty akcyzy), albowiem z wniosku nie wynika aby Wnioskodawca dokonywał tych przedpłat.

Zatem w sytuacji gdy za dany miesiąc zostanie wygenerowana nadwyżka, jej wartość wykazuje się w poz. 40 deklaracji, a jeżeli z ostatniej deklaracji również wynikała nadwyżka to w poz. 40 deklaracji będzie ujęta wartość sumaryczna wartość obu nadwyżek.

Odnosząc się do stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy zauważyć, że w ramach formuł, które zostały przedstawione powyżej, jest określana wartość nadwyżki „przenoszonej” na następny okres rozliczeniowy (zarówno w przypadku jej powiększenie jak i pomniejszenie - względem okresu poprzedniego). Dlatego też stwierdzenie Wnioskodawcy zgodnie z którym „W przypadku wyniku ujemnego (powstanie nadpłaty) doliczana jest ona do kwoty widniejącej w polu 37 deklaracji, a wynik wpisywany jest w pozycja 40. Jeśli wynik w/w jest dodatni (podatek do zapłaty) i nie przewyższa wysokości nadpłaty z pola 37, jest od niej odejmowany a wynik zapisywany jest w polu 40 - kwota nadpłaty zostaje zmniejszona” należy uznać za nieprecyzyjne.

Niemniej powyższe nie wpływa nie ocenę stanowiska Wnioskodawcy, albowiem ostateczny wynik jaki Wnioskodawca będzie otrzymywał będzie prawidłowy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że pomimo tego, że Wnioskodawca nieprecyzyjnie przedstawił formułę co do sposobu rozliczenia podatku to prawidłowo wskazał, że kwota podatku jest pomniejszana o wartość nadwyżki z poprzedniego okresu rozliczeniowego, a w sytuacji wystąpienia nadwyżki w bieżącym okresie rozliczeniowym jest ona przenoszona na następny okres rozliczeniowy wraz nadwyżką z poprzedniego okresu, jeżeli takowa istniała.

Dlatego też bezpośrednia odpowiedź na pytanie nr 3 Wnioskodawcy (która w istocie jest zawarta powyżej) i które miało charakter warunkowy, jest zbędna.

Dodatkowo zauważa się, mając na uwadze, że Wnioskodawca zamiennie używa pojęcia „nadwyżka” i „nadpłata” że przedmiotowa nadwyżka podatku nie stanowi nadpłaty podatku. Zgodnie z art. 72 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa za nadpłatę uważa się kwotę:

  1. nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku;
  2. podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej;
  3. zobowiązania zapłaconego przez płatnika lub inkasenta, jeżeli w decyzji, o której mowa w art. 30 § 4, określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej;
  4. zobowiązania zapłaconego przez osobę trzecią lub spadkobiercę, jeżeli w decyzji o ich odpowiedzialności podatkowej lub decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

Należy zauważyć, że pojęcie nadpłaty zawarte w pkt 1 analizowanego przepisu stanowi kwotę nadpłaconego i nienależnie zapłaconego podatku. Kwotą nadpłaconą podatku jest kwotą nadwyżki dokonanej przez podatnika wpłaty – wynikającą z samoobliczenia podatku bądź wydanej decyzji - nad wynikającą z przepisów (danej ustawy podatkowej) kwotę podatku. Podatek nadpłacony to podatek zapłacony w kwocie wyższej niż należna. Podatek zapłacony nienależnie to kwota uiszczona przez podatnika w sytuacji, gdy nie było ustawowego obowiązku jej zapłacenia.

W przedstawionej sytuacji nie wynika aby zaistniała którakolwiek z ww. okoliczności.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania Zainteresowanego. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone. Tym samym przykładowe obliczenia i sposób wykazanie danych w deklaracji przyjęto za opisem sprawy – jako element opisu stanu faktycznego - i nie były to przedmiotem oceny czy też weryfikacji. Również kwestia, czy dokumenty źródłowe są prowadzono prawidłowo nie była przedmiotem interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skargę na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj