Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.606.2018.2.AP
z 15 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2018 r. (data wpływu 19 grudnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 stycznia 2019 r. (data wpływu 29 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2018 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 16 stycznia 2019 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.606.2018.1.AP, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 16 stycznia 2019 r. (data doręczenia za pośrednictwem platformy ePUAP 18 stycznia 2019 r., identyfikator poświadczenia doręczenia …). Wnioskodawca uzupełnił powyższy wniosek pismem z dnia 23 stycznia 2019 r. (data wpływu 29 stycznia 2019 r.), nadanym w dniu 25 stycznia 2019 r.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, ani też nie jest zatrudniony w zakładzie żony, czy w innym zakładzie pracy. Żona Wnioskodawcy prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu oraz usług, w tym sklasyfikowanych według PKD pod symbolem 96.01.Z, o symbolu klasyfikacji statystycznej PKWiU 96.01.12 - Usługi czyszczenia chemicznego wszelkiego rodzaju odzieży, włączając odzież futrzaną i 96.01.19 - Pozostałe usługi prania i czyszczenia wyrobów włókienniczych i futrzarskich, opodatkowaną na zasadach ogólnych, wg stawki liniowej.

W 2019 r. Wnioskodawca zamierza prowadzić pozarolniczą działalność gospodarczą sklasyfikowaną według PKD w dziale 96.01.Z o symbolu klasyfikacji statystycznej PKWiU 96.01.19 - Pozostałe usługi prania i czyszczenia wyrobów włókienniczych i futrzarskich, wyłącznie w zakresie prania dywanów. Z dniem uruchomienia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej Jego żona ograniczy swoje usługi pralnicze, wyłączając z dotychczasowego zakresu „pranie dywanów”. W ten sposób małżonkowie wykonywaliby usługi pralnicze, lecz każdy w innym zakresie: żona w zakresie usług pralniczych, z wyłączeniem „prania dywanów”, zaś Wnioskodawca wyłącznie „prania dywanów”.

Wnioskodawca zaznacza, że usługi świadczone przez małżonków będą zasadniczo różne. Zarówno maszyny jak i środki chemiczne do prania dywanów są inne i zlokalizowane w innym pomieszczeniu. Popyt na usługi prania dywanów jest silnie sezonowy, co stwarza obecnie problemy w utrzymaniu stabilności zatrudnienia.

Z tych względów Wnioskodawca chciałby być z dniem 1 stycznia 2019 r. opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5% przychodów. Opodatkowanie żony pozostałoby bez zmian, tj. zasady ogólne, wg stawki liniowej.

W piśmie z dnia 23 stycznia 2019 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał również, że posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca zamierza prowadzić pozarolniczą działalność gospodarczą o symbolu klasyfikacji statystycznej PKWiU 96.01.19 - Pozostałe usługi prania i czyszczenia wyrobów włókienniczych i futrzarskich. Żona Wnioskodawcy prowadzi działalność gospodarczą o symbolu klasyfikacji statystycznej PKWiU 96.01.12 - Usługi czyszczenia chemicznego wszelkiego rodzaju odzieży, włączając odzież futrzaną i 96.01.19 - Pozostałe usługi prania i czyszczenia wyrobów włókienniczych i futrzarskich. Zdaniem Wnioskodawcy, wyłączenia wskazane w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie mają zastosowania do opodatkowania uzyskanych przychodów z tytułu świadczonych usług przez Wnioskodawcę w formie ryczałtu. Wnioskodawca nie złożył jeszcze Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, gdyż nie zarejestrował jeszcze działalności gospodarczej. Żona Wnioskodawcy nie dokonała zmiany w ewidencji działalności gospodarczej, ponieważ nadal będzie prowadzić działalność sklasyfikowaną w PKD w dziale 96.01.Z, tj. będzie świadczyć usługi sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 96.01.19.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy Wnioskodawca rozpoczynając w 2019 r. działalność gospodarczą w zakresie „prania dywanów” (PKWiU 96.01.19) ma prawo do wyboru podatku w formie ryczałtu od przychodów w oparciu o art. 7 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, niezależnie od brzmienia art. 8 ust. 1 pkt 5?

Zdaniem Wnioskodawcy, powinien mieć On prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ze wskazanych przepisów wynika, że podatnik rozpoczynający prowadzenie indywidualnej działalności gospodarczej nie może wybrać formy opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych m.in. w sytuacji, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. gdy działalność ta podejmowana jest po zmianie działalności w formie spółki prowadzonej wspólnie z małżonkiem na działalność indywidualną, bądź w przypadku, gdy działalność prowadzona indywidualnie przez jednego małżonka zamieniana jest na działalność prowadzoną indywidualnie przez drugiego małżonka. Wyłączenia zawarte w tym przepisie nie obejmują wiec sytuacji, w której podatnik podejmuje wykonywania działalność gospodarczej całkowicie niezależnie od działalności prowadzonej przez współmałżonka i to w zakresie całkowicie odmiennym. Nie występują także inne przepisy uniemożliwiające zastosowanie wskazanej formy opodatkowania (np. wykonywanie usług na rzecz firmy żony lub byłego zakładu pracy).

W takiej sytuacji Wnioskodawca powinien mieć prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 43), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl z art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 6 ust. 1 ww. ustawy podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Zgodnie z art. 7 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do podatników rozpoczynających działalność w roku podatkowym, którzy w poprzednim roku podatkowym nie prowadzili działalności, opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stosuje się od dnia uzyskania pierwszego przychodu. W przypadku nowo utworzonej spółki za rozpoczęcie działalności uważa się datę uzyskania pierwszego przychodu przez tę spółkę.

Podkreślić jednakże należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

  1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
  2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
  3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
    1. prowadzenia aptek,
    2. działalności w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw (prowadzenie lombardów),
    3. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
    4. prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11,
    5. świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,
    6. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
  4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
  5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
    1. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
    2. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
    3. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
    -jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej ani też nie jest zatrudniony w zakładzie żony, czy w innym zakładzie pracy. Żona Wnioskodawcy prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu oraz usług (PKWiU 96.01.12 - Usługi czyszczenia chemicznego wszelkiego rodzaju odzieży, włączając odzież futrzaną i 96.01.19 - Pozostałe usługi prania i czyszczenia wyrobów włókienniczych i futrzarskich), opodatkowaną na zasadach ogólnych wg stawki liniowej. W 2019 r. Wnioskodawca zamierza prowadzić pozarolniczą działalność gospodarczą (PKWiU 96.01.19 - Pozostałe usługi prania i czyszczenia wyrobów włókienniczych i futrzarskich, wyłącznie w zakresie prania dywanów). Z dniem uruchomienia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej Jego żona ograniczy swoje usługi pralnicze, wyłączając z dotychczasowego zakresu „pranie dywanów”. W ten sposób małżonkowie wykonywaliby usługi pralnicze, lecz każdy w innym zakresie: żona w zakresie usług pralniczych, z wyłączeniem „prania dywanów”, zaś Wnioskodawca wyłącznie „prania dywanów”. Usługi świadczone przez małżonków będą zasadniczo różne.

Wskazać w tym miejscu należy, że w przypadku małżonków, w myśl art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowanie w formie ryczałtu ewidencjonowanego nie jest możliwe w odniesieniu do podatników podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem lub w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków albo samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy wskazać należy, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie występuje żadna z przesłanek określonych w art. 8 ust. 1 pkt 5 cytowanej powyżej ustawy, które przemawiałyby za utratą przez Wnioskodawcę prawa do opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Aby skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych należy złożyć pisemne oświadczenie o wyborze tej formy.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Mając na uwadze zaprezentowane przepisy prawa podatkowego oraz zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że Wnioskodawca rozpoczynając w 2019 r. działalność gospodarczą w zakresie „Prania dywanów” (PKWiU 96.01.19) ma prawo do wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanego. Nie stanowi przy tym przeszkody fakt, że małżonka Wnioskodawcy prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych oraz, że z dniem uruchomienia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej Jego żona ograniczy swoje usługi pralnicze, wyłączając z dotychczasowego zakresu „pranie dywanów”.

Ponadto, wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) – niniejsza interpretacja dotyczy Wnioskodawcy. Nie wywołuje skutków prawnych dla żony Wnioskodawcy.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego nie jest zgodny ze stanem rzeczywistym wydana interpretacja nie chroni Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj