Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.532.2018.6.KU
z 14 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2018 r. (data wpływu 24 października 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 grudnia 2018 r. (data wpływu 27 grudnia 2018 r.) oraz pismem z dnia 22 stycznia 2019 r. (data wpływu 29 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z najmu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z najmu.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) w związku z czym pismem z dnia 26 listopada 2018 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.532.2018.3.KU, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 26 listopada 2018 r. (data doręczenia 12 grudnia 2018 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 12 grudnia 2018 r. (data wpływu 27 grudnia 2018 r.), nadanym za pośrednictwem Poczty …. w dniu 17 grudnia 2018 r.

Pismem z dnia 9 stycznia 2019 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.532.2018.5.KU, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, powtórnie wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 9 stycznia 2019 r. (data doręczenia 17 stycznia 2019 r.). Wnioskodawca uzupełnił powyższy wniosek pismem z dnia 22 stycznia 2019 r., nadanym za pośrednictwem operatora pocztowego w dniu 23 stycznia 2019 r., które wpłynęło w dniu 29 stycznia 2019 r.

We wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w formie małej firmy świadczącej usługi budowlane. Żona Wnioskodawcy nie pracuje zawodowo - zajmuje się wychowaniem dwójki dzieci. Około 10 lat temu Wnioskodawca wraz z żoną zakupił dom jednorodzinny na kredyt od developera. Dom stanowi część majątku prywatnego Wnioskodawcy i wchodzi w skład majątku wspólnego małżonków. Od dnia zakupu do początku 2018 r. w przedmiotowym domu były prowadzone prace wykończeniowe. Obecnie Wnioskodawca planuje wynająć dom w ramach najmu prywatnego - niezwiązanego z prowadzoną przez Niego działalnością gospodarczą. Wnioskodawca zamierza wynająć cały dom na cele mieszkaniowe w ramach najmu długoterminowego. Weryfikując warunki rynkowe najmu Wnioskodawca doszedł do wniosku, że ciężko będzie znaleźć chętnych na wynajem domu w całości, korzystniej będzie znaleźć najemców na mniejszą powierzchnię. Zamierza zatem wynająć kilka mniejszych pomieszczeń. W ramach jednej nieruchomości (domu) zamierza wynająć sześć odrębnych pokoi. Wnioskodawca będzie wynajmował dom czasowo, tj. do momentu, w którym zamieszka w nim wraz z rodziną.

W piśmie z dnia 12 grudnia 2018 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że od 2005 r. prowadzi działalność gospodarczą. Działalność ta jest zarejestrowana w Niemczech, gdzie rozlicza się raz w roku z uzyskanego dochodu według obowiązującej tam skali podatkowej. Prowadzi dokumentację podatkową wymaganą w X. W Polsce nie ma zarejestrowanej działalności gospodarczej, gdyż takiej działalności nie prowadzi. Wnioskodawca nie uzyskuje żadnych dochodów w Polsce. Zakupiony dom jednorodzinny stanowi współwłasność ustawową małżeńską Wnioskodawcy i Jego żony. Wnioskodawca zamierza wynajmować dom (pokoje) wyłącznie na cele mieszkaniowe. Czynności związane z najmem nie będą podejmowane przez Wnioskodawcę na stałe, lecz do czasu, kiedy powróci z rodziną do Polski i zamieszka w tym domu. Wnioskodawca nie jest w stanie dokładnie określić przez jaki czas będzie wynajmował ww. dom (pokoje). Umowy najmu będą podpisywane na czas określony - tak by umożliwić Wnioskodawcy łatwy powrót do domu, jeśli stanie się to możliwe, jednak na okres nie krótszy niż 6 miesięcy. Umowy te będą przedłużane, jeśli Wnioskodawca nie będzie wracał do Polski, ewentualnie w razie rezygnacji najemcy z najmu, umowy będą zawierane z innym najemcą. Wnioskodawca zamierza zawierać umowy najmu prywatnie (poza działalnością gospodarczą). Ponadto, zamierza zgłosić w Urzędzie Skarbowym, że to On będzie odprowadzał podatek od zawartych umów najmu dotyczących majątku objętego wspólnością ustawową małżonków, tj. od przedmiotowego domu oraz, że wybiera opodatkowanie ryczałtem. Najprawdopodobniej umowy najmu będą zawierane w imieniu Wnioskodawcy przez pełnomocnika (matkę lub siostrę Wnioskodawcy) z uwagi na to, że aktualnie wraz z najbliższą rodziną (żoną i dziećmi) przebywa w X. Wnioskodawca najchętniej zawarłby jedną umowę najmu z jednym najemcą, obejmującą swym przedmiotem cały dom, jednak z uwagi na to, że pozyskanie takiego najemcy jest trudne Wnioskodawca dopuszcza zawarcie kilku umów najmu - maksymalnie 6 umów w jednym czasie (oddzielnie dla każdego pokoju z każdym najemcą indywidualnie). W związku z tym, że przebywa za granicą, przy poszukiwaniu najemców będzie korzystał z polecenia potencjalnych najemców oraz członków rodziny i przyjaciół.

Wnioskodawca nadmienił również, że nie uzyskuje przychodów z najmu innych nieruchomości. Przychody z najmu zamierza zaliczyć do przychodów z najmu prywatnego. Ww. przychody zamierza opodatkować zryczałtowanym podatkiem według stawki 8,5%. Wnioskodawca nie przewiduje, aby Jego przychody z najmu mogły przekroczyć kwotę 100 000 zł. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu złoży w miesiącu, w którym osiągnie pierwszy przychód z tytułu najmu (niezwłocznie po osiągnięciu tego przychodu).

W piśmie z dnia 22 stycznia 2019 r., stanowiącym kolejne uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca dodał, że skorygował adres zamieszkania, pierwotnie wskazał adres zameldowania w Polsce (w mieszkaniu swojej matki) sądząc, że konieczne jest podanie polskiego adresu. Dla przyspieszenia postępowania i uniknięcia konieczności wykonywania przesyłek zagranicznych przez Krajową Informację Skarbową Wnioskodawca pozostawił adres wskazany w Polsce, jako adres do doręczeń.

Ponadto wskazał, że nie posiada nieograniczonego obowiązku podatkowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, gdyż aktualnie nie posiada w Polsce centrum interesów gospodarczych, ani życiowych (przebywa z rodziną w X i tam prowadzi działalność gospodarczą) gdyż przebywa w Polsce maksymalnie 30 dni w roku podatkowym. Wnioskodawca faktycznie zamieszkuje w X od 2005 r. i od tego roku jest rezydentem podatkowym X. Centrum interesów życiowych Wnioskodawcy aktualnie znajduje się więc wX. Tam prowadzi działalność gospodarczą, wynajmuje mieszkanie dla siebie, żony i dzieci, dzieci Wnioskodawcy chodzą do przedszkola/szkoły w X. Jednak w przyszłości zamierza powrócić do Polski, zamieszkać w domu, który teraz planuje wynajmować i przenieść do Polski centrum swoich interesów życiowych. Z przyczyn finansowych nie jest jednak w stanie określić, kiedy to nastąpi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 12 grudnia 2018 r.):

Czy przychody osiągane z tytułu zawartych umów najmu będą mogły być opodatkowane przez Wnioskodawcę ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jako najem prywatny, jeśli zawrze kilka (maksymalnie 6 w jednym czasie) indywidualnych umów najmu dotyczących poszczególnych pokoi w domu jednorodzinnym należącym do majątku prywatnego objętego ustawową wspólnością majątkową Wnioskodawcy i Jego żony, jeśli złoży w stosownym czasie oświadczenia, że:

  1. będzie samodzielnie opodatkowywał całość dochodów osiąganych ze składnika majątku należącego do wspólności majątkowej małżeńskiej;
  2. wybiera ryczałt ewidencjonowany, jako formę opodatkowania przychodów z najmu?

Zdaniem Wnioskodawcy (przedstawionym w uzupełnieniu wniosku z dnia 12 grudnia 2018 r.), treść art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2017 r., poz. 2157, z późn. zm.) stanowi, że przychody z tytułu zawieranych umów najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W ocenie Wnioskodawcy, może On opodatkować przychody z najmu 6 pokoi w domu jednorodzinnym w formie ryczałtu ewidencjonowanego, gdyż będzie to najem poza działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, która ogranicza się do branży budowlanej i jest prowadzona wyłącznie na terenie X. Dom, który zamierza wynająć, należy do Jego majątku prywatnego, tzn. niezwiązanego z prowadzoną działalnością gospodarczą i objętego ustawową wspólnością majątkową małżeńską. Zatem, może On wybrać ryczałt ewidencjonowany, jako formę opodatkowania przychodów uzyskanych z najmu 6 pokoi wchodzących w skład ww. domu jednorodzinnego, jeśli w terminie wskazanym w art. 9 ust. 4 w związku z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, złoży oświadczenie o wyborze ryczałtu ewidencjonowanego, jako formy opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, może On odprowadzać podatek od całości uzyskiwanych przychodów z najmu domu jednorodzinnego (6 pokoi) objętego ustawową wspólnością majątkową małżeńską, jeśli zgodnie z treścią art. 12 ust. 6 w związku z art. 12 ust. 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, złoży pisemne oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodów przez siebie. Oświadczenie takie powinno być złożone w terminie wskazanym w art. 12 ust. 7 ww. ustawy.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym przychody osiągane z tytułu zawieranych umów najmu będą mogły być w całości opodatkowane przez Wnioskodawcę ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jako najem prywatny, w sytuacji, gdy zawrze kilka (maksymalnie 6 w jednym czasie) indywidualnych umów najmu dotyczących poszczególnych pokoi w domu jednorodzinnym należącym do majątku prywatnego objętego ustawową wspólnością majątkową Wnioskodawcy i Jego żony, jeśli złoży w stosownym czasie oświadczenia, że:

  1. będzie samodzielnie opodatkowywał całość dochodów osiąganych ze składnika majątku należącego do wspólności majątkowej małżeńskiej;
  2. wybiera ryczałt ewidencjonowany, jako formę opodatkowania przychodów z najmu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek prawa do takiej nieruchomości (art. 3 ust. 2b pkt 4 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniach zdarzenia przyszłego wynika, że od 2005 r. Wnioskodawca zamieszkuje w X i od tego roku jest rezydentem podatkowym Niemiec. Centrum interesów życiowych Wnioskodawcy aktualnie znajduje się w X. Tam prowadzi działalność gospodarczą, wynajmuje mieszkanie dla siebie, żony i dzieci. W związku z tym, że w przyszłości zamierza powrócić do Polski zakupił wraz z żoną dom jednorodzinny. Dom wchodzi w skład majątku wspólnego małżonków. Wnioskodawca planuje wynająć ten dom w ramach najmu prywatnego - niezwiązanego z prowadzoną przez Niego działalnością gospodarczą. Weryfikując warunki rynkowe najmu doszedł do wniosku, że ciężko będzie znaleźć chętnych na wynajem domu w całości, korzystniej będzie znaleźć najemców na mniejszą powierzchnię. W związku z tym w ramach jednej nieruchomości (domu) zamierza wynająć sześć odrębnych pokoi. Wnioskodawca będzie wynajmował dom czasowo, tj. do momentu, w którym zamieszka w nim wraz z rodziną. Wnioskodawca zamierza wynajmować dom (pokoje) wyłącznie na cele mieszkaniowe. Umowy najmu będą podpisywane na czas określony - tak by umożliwić Wnioskodawcy łatwy powrót do domu, jeśli stanie się to możliwe, jednak na okres nie krótszy niż 6 miesięcy. W związku z tym, że Wnioskodawca przebywa za granicą, przy poszukiwaniu najemców będzie korzystał z polecenia potencjalnych najemców oraz członków rodziny i przyjaciół. Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów z najmu innych nieruchomości. Przychody uzyskane z najmu ww. domu (pokoi) zamierza rozliczać sam. Ponadto, zamierza je zaliczyć do przychodów z najmu prywatnego. Ww. przychody zamierza opodatkować zryczałtowanym podatkiem według stawki 8,5%. Wnioskodawca nie przewiduje, aby Jego przychody z najmu mogły przekroczyć kwotę 100 000 zł. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu złoży w miesiącu, w którym osiągnie pierwszy przychód z tytułu najmu (niezwłocznie po osiągnięciu tego przychodu).

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym koniecznym jest odwołanie się do regulacji Umowy z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r., Nr 12, poz. 90).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. Umowy, dochód osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z majątku nieruchomego (włączając dochód z eksploatacji gospodarstwa rolnego lub leśnego), położonego w drugim Umawiającym się Państwie, może być opodatkowany w tym drugim Państwie.

Wyjaśnić należy, że użycie w umowie sformułowania „może być opodatkowany” oznacza, że dochód z majątku nieruchomego jest opodatkowany w Polsce, o ile polskie ustawy podatkowe przewidują ich opodatkowanie.

Z powyższego wynika, że wobec osoby nieposiadającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, która uzyskiwać będzie dochody z nieruchomości położonej na terytorium Polski – w rozpatrywanym przypadku z najmu, będą miały zastosowanie przepisy polskiego prawa podatkowego.

Przechodząc na płaszczyznę przepisów polskiego prawa podatkowego w zakresie opodatkowania dochodów z majątku nieruchomego położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wskazać należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych jasno wskazuje źródła przychodów oraz sposób ich opodatkowania. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy.

Zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zakresu przedmiotowego pozarolniczej działalności gospodarczej wykluczone zostały czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  • odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  • są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  • wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Przy czym, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (art. 14 ust. 2 pkt 11 ww. ustawy).

Przywołany powyżej przepis koreluje z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczącym źródła przychodu, jakim jest najem, wykluczając z tego katalogu składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że najem dla celów podatkowych może być traktowany jako pozarolnicza działalność gospodarcza lub jako odrębne źródło przychodów, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy.

Podkreślić należy, że nie w każdym przypadku podatnik może sam zaliczyć wynajmowane nieruchomości do majątku prywatnego lub związanego z działalnością gospodarczą. Jeżeli bowiem rozmiar, powtarzalność, zarobkowy charakter oraz sposób zorganizowania wskazują na znamiona działalności gospodarczej, to w takim przypadku wynajem nieruchomości spełnia przesłanki uznania za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i winien zostać rozliczony na zasadach właściwych dla tej działalności.

Stosownie do treści art. 9a ust. 6 ww. ustawy, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Art. 8 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że zasady, o których mowa w ust. 1 i 2, mają również zastosowanie do małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, osiągających ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 przychody ze wspólnej własności, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy, chyba że złożą pisemne oświadczenie o opodatkowaniu całości dochodu osiągniętego z tego źródła przez jednego z nich.

W myśl art. 8 ust. 4 ww. ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 3, należy złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego najpóźniej do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został otrzymany, ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6, pierwszy w roku podatkowym przychód ze wspólnej własności, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy.

Wybór zasady opodatkowania całości dochodu przez jednego z małżonków, wyrażony w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 3, obowiązuje przy zapłacie zaliczek przez cały rok podatkowy oraz przy składaniu zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty), chyba że w wyniku rozwodu albo orzeczenia przez sąd separacji nastąpił podział majątku wspólnego małżonków i przedmiot umowy przypadł temu z małżonków, na którym nie ciążył obowiązek zapłaty zaliczek i składania zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) z tego tytułu (art. 8 ust. 5).

Zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 43), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - o czym stanowi art. 2 ust. 1a tej ustawy.

Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1a ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Przy czym, warunkiem skorzystania z ryczałtowej formy opodatkowania jest, zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, złożenie pisemnego oświadczenia o jej wyborze, stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przepis ten stanowi, że pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego. .

Stosownie do treści art. 9 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, za równoznaczne z dokonaniem wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy uznaje się pierwszą w roku podatkowym wpłatę na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z tego tytułu, a jeżeli pierwszy taki przychód podatnik osiągnął w grudniu roku podatkowego – złożenie zeznania, o którym mowa w art. 21 ust. 2 pkt 2.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, do kwoty 100 000 zł; od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12,5% przychodów.

W przypadku opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodów z tytułu najmu, objętych wspólnością ustawową należy zauważyć, że przychody z najmu uzyskiwane przez małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, co do zasady, podlegają odrębnemu opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 12 ust. 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przychody z udziału w spółce w odniesieniu do każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku. W razie braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.

Z przepisu art. 12 ust. 6 ww. ustawy wynika, że zasada, o której mowa w ust. 5, ma również zastosowanie do małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, osiągających przychody, o których mowa w art. 6 ust. 1a, chyba że złożą pisemne oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodu przez jednego z nich.

W myśl art. 12 ust. 13 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku osiągania przez małżonków przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, kwota przychodów określona w ust. 1 pkt 3 lit. a), dotyczy łącznie obojga małżonków.

Zatem, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca oraz Jego małżonka złożą w ustawowym terminie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodu z najmu sześciu pokoi stanowiących ustawową współwłasność małżeńską przez jednego z nich, tj. Wnioskodawcę, o czym stanowi art. 12 ust. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, to uzyskiwane przychody będą mogły być opodatkowane przez Wnioskodawcę zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5% do kwoty 100 000 zł, natomiast od nadwyżki ponad tę kwotę według stawki 12,5% przychodów.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – niniejsza interpretacja dotyczy Wnioskodawcy. Nie wywołuje skutków prawnych dla małżonki Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj