Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.615.2018.1.JKT
z 11 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 grudnia 2018 r. (data wpływu 13 grudnia 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy dofinansowanie udzielone spółce odnośnie prac badawczo-rozwojowych jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2018 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy dofinansowanie udzielone spółce odnośnie prac badawczo-rozwojowych jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki akcyjnej, w ramach której m.in. prowadzi działalność naukowo-badawczą w zakresie przetwarzania ziół na potrzeby produktów ziołowych.

Wnioskodawca zawarł z inną spółką (dalej: „Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością”) umowę konsorcjum z dnia 29 listopada 2016 r. w celu wspólnego udziału w konkursie prowadzonym przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa (…) na lata 2014-2020 - Zarząd Województwa (…) w ramach Regionalnego Programu Województwa (…) na lata 2014-2020, Poddziałania (…) pn.: „(…)” na realizację projektu pn.: „(…)”. W umowie konsorcjum, Wnioskodawca został ustanowiony Liderem Konsorcjum, zobowiązanym do reprezentowania Konsorcjum przed Zarządem Województwa (…).

W dniu 25 lipca 2017 r. Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014 - 2020. We wniosku Wnioskodawca został wskazany jako lider. Natomiast jako partner w rozumieniu art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów wskazana została Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

W dniu 7 września 2017 r. Wnioskodawca jako beneficjent zawarł z Województwem (…), w imieniu którego działał Zarząd Województwa (…), umowę o dofinansowanie Projektu „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, Poddziałania 1.2.1 (…), (dalej jako: „Umowa o dofinansowanie”). Przy czym, Zarząd Województwa (…) jest instytucją zarządzająca w rozumieniu art. 121 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2018 r., poz. 62, dalej jako: „ust. fin. Publ”).

Przedmiotowy program jest finansowany tytułem współfinansowania Unii Europejskiej tj.:

  1. ze środków pochodzących z budżetu środków europejskich, o których mowa w art. 117 ust. 1 ust. fin. publ., pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, oraz
  2. z podlegających refundacji przez Komisję Europejską środków budżetu państwa przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej wydatkowane przez państwową jednostkę budżetową.

Wnioskodawca realizując zapisy Umowy o dofinansowanie w 2017 r. rozpoczął prace badawczo rozwojowe. Ponosząc koszty prac badawczo rozwojowych, Wnioskodawca pokrył je wyłącznie ze środków własnych. Kwota poniesionych wydatków została ujęta w ciężar kosztów podatkowych w dacie ich poniesienia, zgodnie z art. 15 ust. 4a pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036 z późn. zm., dalej jako: „u.p.d.o.p.”). Wnioskodawca poniósł również koszty związane z zakupem środków trwałych w postaci aparatury badawczo - rozwojowej, która obejmowała dwa spektofometry ASA, mikrofalowy mineralizator, chromatograf HPLC, suszarnię mikrofalową oraz demineralizator.

W dniu 19 marca 2018 r. za pośrednictwem systemu SL2014 Wnioskodawca złożył wniosek o refundację nr (…) poniesionych wydatków kwalifikowanych. Na podstawie złożonego wniosku, Wnioskodawca otrzymał w bieżącym roku dofinansowanie.

Na rok 2018 Wnioskodawca wybrał uproszczoną formę wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych. Z tego względu koszty prac badawczo-rozwojowych poniesionych w 2018 r., jak i przychód z otrzymanej dotacji zostaną rozliczone przez Wnioskodawcę za pełen rok 2018 r.

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwość, w jaki sposób należy ująć wpływ tej dotacji na koszty uzyskania przychodu Spółki.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie.

Czy dofinansowanie udzielone Spółce odnośnie prac badawczo-rozwojowych jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane dofinansowanie korzysta ze zwolnienia podatkowego w części:

  1. dotyczącej płatności z budżetu środków europejskich na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 u.p.d.o.p.,
  2. dotyczącej podlegających refundacji przez Komisję Europejską środków budżetu państwa przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej wydatkowane przez państwowa jednostkę budżetową (dotacje celowe), na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p.

Ad. a

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Otrzymane przez podatników dofinansowania spełniają co do zasady warunek uznania ich za przychód.

W myśl art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22. przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Natomiast, ust 2 ww. przepisu stanowi, że dochodem z zastrzeżeniem art. 10, 11 i 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodu przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. W art. 17 u.p.d.o.p. wymienione są dochody, które na mocy tego przepisu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 53 u.p.d.o.p., wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.

Przesłankami uznania danej dotacji za dotację w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 53 u.p d.o.p. są:

  • zakwalifikowanie źródła finansowania jako środków europejskich w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, oraz
  • uznanie podatnika za uczestnika projektu tj. przedsięwzięcia realizowanego w ramach programu operacyjnego na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie, zawieranej między beneficjentem a instytucja zarządzającą, instytucją pośredniczącą lub instytucją wdrażającą (M. Pogoński, Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych. Komentarz, Warszawa 2014, s. 572.).

Rozważając charakter środków finansowych, które Wnioskodawca otrzymał na realizację projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach przedmiotowego programu, należy odnieść się do art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1307), zgodnie z którym, sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Definicja środków europejskich zawarta jest w art. 2 pkt 5 ust. fin. publ. który stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a - 5c ust. fin publ. W art. 5 ust. 3 pkt 1 ust. fin. publ. mowa jest natomiast o środkach pochodzących z funduszy strukturalnych, do których zalicza się m.in. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.

Jako argument przemawiający za prawidłowością podstawy prawnej zwolnienia z opodatkowania dotacji w części dotyczącej płatności z budżetu środków europejskich, należy odnieść się do aspektu wprowadzenia w życie art. 17 ust. 1 pkt 53 u.p.d.o.p. Na mocy dodanego z dniem 1 stycznia 2010 r. przez art. 17 pkt 4 lit. a) tiret zdanie trzecie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.) art. 17 ust. 1 pkt 53 u.p.d.o.p. wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych. Środki finansowe, aktywowane poczynając od 2010 r. po podpisaniu stosownych umów przyznających przedmiotowe dotacje, o które ubiegają się podatnicy z funduszy strukturalnych, podlegają zwolnieniu z opodatkowania jako „środki europejskie” z budżetu środków europejskich stanowiących odrębną część budżetu państwa na podstawie art. 17 ust. pkt 53 u.p.d.o.p., a nie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 lub 47 u.p.d.o.p. jako środki z funduszy unijnych lub z budżetu państwa (Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, pod. red. J. Marciniuka, wyd. 11, Warszawa 2011, s. 535).

Ustawa o finansach publicznych wprowadziła z dniem 1 stycznia 2010 r. zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębna część w formie budżetu środków europejskich.

W oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny oraz pochodzenie środków należy stwierdzić, że środki finansowe, które otrzymuje Wnioskodawca w postaci dofinansowania na realizację projektu mają charakter „środków europejskich”, uregulowanych w formie budżetu środków europejskich jako odrębna część budżetu państwa.

Przenosząc powyższe na przedstawiony stan faktyczny, środki europejskie pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego będącego źródłem finansowania wydatków Projektu stanowią zwolnione od podatku środki finansowe, o których mowa w art. 17. ust. 1 pkt 53 u.p.d.o.p.

Przedstawioną interpretację przepisów prawa podatkowego potwierdza stanowisko wyrażone przez Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej (winno być: Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej) w interpretacji indywidualnej z 30 października 2017 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.278.2017.1.PC.

Ad. b

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Przedmiotowe zwolnienie dotyczy dochodów z tytułu wszelkich dotacji, udzielanych z budżetu państwa lub budżetów samorządowych, z wyjątkiem dotacji na dopłaty do oprocentowanych kredytów bankowych. Dla zakresu tego zwolnienia nie jest istotny rodzaj dotacji, ich charakter i to, czy są określane jako dotacje podmiotowe, przedmiotowe, czy tej celowe. Również nie istotnym jest sposób wykorzystania tych dotacji. Ważne jest natomiast źródło ich pochodzenia, którym musi być budżet państwa lub budżet jednostki samorządu terytorialnego (zob. S. Babiarz [w:] S. Babiarz, L. Błystak, B. Dauter, A. Gomułowicz, R. Pęk, K. Winiarski, A. Wrzesińska - Nowacka, Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Wrocław 2013, s. 999). Przesłankami uznania danej dotacji za dotację w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 47 jest charakter dofinansowania jako dotacji w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych oraz źródło pochodzenia dofinansowania. Rozważając zastosowanie w konkretnym wypadku przedmiotowego zwolnienia należy ustalić, czy uzyskany dochód ma charakter dotacji i z jakiego źródła ta dotacja pochodzi, (zob. S. Babiarz [w:] S. Babiarz, L. Błystak, B. Dauter, A. Gomułowicz, R. Pęk, K. Winiarski, A. Wrzesińska - Nowacka, Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Wrocław 2013, s. 999; P. Folwarczny [w:] Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, pod. red. K. Gila, A. Obońskiej, A. Wacławczyka, A. Walter, Warszawa 2016, s. 847; P. Małecki, M. Mazurkiewicz, CIT Podatki i rachunkowość. Komentarz, Warszawa 2017, s. 1015; wyrok NSA z 20 grudnia 2005 r., II FSK 83/05, LEX nr 187779 ).

Pod pojęciem dotacji należy rozumieć podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie ustawy o finansach publicznych, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych (art. 126 ust. fin. publ.).

Warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest otrzymanie dotacji bezpośrednio z budżetu państwa lub jednostki samorządu (G. Dźwigała, P. Karwat, F. Świtała [w:] G. Dźwidgała, Z. Huszcz, P. Karwat, R. Krasnodębski, M. Ślifirczyk, F. Świtała, Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych. Komentarz, Warszawa 2009, s. 589.).

Wśród rodzajów dotacji, ustawa o finansach publicznych przewiduje dotacje celowe. Zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 ust. o fin. publ. dotacjami celowymi są m.in. środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Jak wskazano wyżej w pkt I, dofinansowanie odnośnie płatności z budżetu środków europejskich, dotyczy środków europejskich w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Dofinansowanie w pozostałej części, tj. ze środków budżetu państwa, będzie stanowiło dotacje celową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

W literaturze wskazuje się wprost, że dotacja w ramach regionalnego programu operacyjnego województwa otrzymana z budżetu jednostki samorządu terytorialnego stanowi dotację zwolnioną z podatku dochodowego (Zob. P. Małecki, M. Mazurkiewicz, CIT Podatki i rachunkowość. Komentarz, Warszawa 2017, s. 1016.). Potwierdza to również stanowisko wyrażone w piśmie Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 10 grudnia 2008 r., ITPB3/423-526/08/DK, SP 2009/5, s. 53, zgodnie z którym: dotacje celowe, otrzymywane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym dotacja w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa oraz dotacje rozwojowe otrzymywane z budżetu państwa, są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.

W przedstawionym stanie faktycznym dotacja otrzymana została bezpośrednio z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Nie powinno być zatem wątpliwości, że przedmiotowa dotacja spełnia obydwie przesłanki (tj. charakter i źródło dotacji) uznania jej za zwolnioną z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p.

Otrzymane dofinansowanie stanowi dla Wnioskodawcy przychód zwolniony z opodatkowania zarówno na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p. (w zakresie w jakim środki pochodzą z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego) oraz art. 17 ust. 1 pkt 52 u.p.d.o.p. (w zakresie w jakim pochodzą one ze środków Unii Europejskiej).

Przedstawioną interpretację przepisów prawa podatkowego potwierdza stanowisko wyrażone przez Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 8 lutego 2018 r., 0111-KDIB1-1.4010.178.2017.2.BK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036 z późn. zm., dalej: „updop”) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Otrzymywane przez podatników dofinansowania spełniają co do zasady warunek uznania ich za przychód.

W myśl art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Natomiast, ust. 2 ww. przepisu stanowi, że dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11, art. 24a i art. 24b, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W art. 17 updop, wymienione są dochody, które na mocy tego przepisu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Art. 17 ust. 1 pkt 47 updop stanowi, że wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Z kolei, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 53 updop, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Rozważając charakter środków finansowych, które Wnioskodawca otrzymał na realizację projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach omawianego programu, należy odnieść się do art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1307 poźn. zm.), zgodnie z którym sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2077 z poźn. zm.), określa, że środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c, czyli:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    • Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
    • Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
    • Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki na realizację wspólnej polityki rolnej;
  4. środki przeznaczone na realizację:
    1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,
    2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,
    3. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009.


Ustawa o finansach publicznych wprowadziła z dniem 1 stycznia 2010 r. zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Reguluje to art. 111 pkt 16 ww. ustawy, dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1306/2013”, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Na mocy art. 117 ust. 1 cyt. ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013.

W ustępie 2 tego artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej.

W myśl art. 124 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, wydatki budżetu państwa dzielą się m.in. na dotacje i subwencje.

Zgodnie z art. 186 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Mając powyższe na uwadze, środki pochodzące z budżetu państwa, które Spółka otrzymała jako refundacja poniesionych nakładów korzystają ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast, środki pochodzące z budżetu środków europejskich, korzystają ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymanym dofinansowaniem jest prawidłowe.

Nadmienić należy że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2, 3 i 4 zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj