Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.413.2018.2.ENB
z 31 stycznia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2018 r. (data wpływu 24 października 2018 r.) uzupełnionym w dniu 24 stycznia 2019 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń wypłacanych na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniu 24 stycznia 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń wypłacanych na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca (dalej: Gmina) jest zrejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od osób fizycznych. Gmina podpisała Porozumienia z osobami fizycznymi, którymi są dzieci poniżej 13 roku życia (dalej: Wolontariusze) reprezentowane przez rodziców (dalej: Opiekunowie prawni) i to Opiekun prawny podpisuje się na Porozumieniu.

Porozumienie określa wzajemne prawa i obowiązki stron związane z akcją promocyjną (dalej Akcja).

Celem Akcji jest promocja Gminy oraz podniesienie bezpieczeństwa dzieci w ruchu drogowym.

Opiekun w Porozumieniu oświadcza, że Wolontariusz korzysta ze środków publicznego transportu zbiorowego w komunikacji zwykłej lub przyspieszonej na terenie gminy, w której się uczy, tj. z przewozów o charakterze użyteczności publicznej w rozumieniu ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym.

Wolontariusz otrzymuje w ramach Porozumienia Pakiet promocyjny (dalej Pakiet) w skład, którego wchodzą: zestaw upominków z logiem Gminy, w tym elementy odblaskowe (zestaw upominków może się zmieniać) oraz karta zasad ruchu drogowego.

Opiekun zobowiąże Wolontariusza do użytkowania elementów Pakietu zgodnie z przeznaczeniem oraz do godnego reprezentowania i promowania Gminy na jej terenie oraz poza jej granicami, a w szczególności do noszenia w widocznym miejscu elementów odblaskowych.

Opiekun zobowiąże Wolontariusza do przestrzegania zasad ruchu drogowego oraz regulaminów przewozów, a w razie potrzeby, do informowania innych uczestników ruchu drogowego i współpasażerów o tych zasadach.

Opiekun zobowiązuje się do niezwłocznego poinformowania Gminy o każdej zmianie okoliczności.

Gmina zwróci Opiekunowi prawnemu koszty zakupu biletu/doładowania lub zasilenia za przejazdy, zaś Opiekun zobowiązany jest nabyć bilet/doładowanie lub zasilenie ze zniżką jaka przysługuje Wolontariuszowi na mocy przepisów prawa krajowego lub wewnętrznych przepisów danego organizatora lub operatora publicznego transportu zbiorowego, u którego Opiekun dokonuje zakupu.

Gmina, przed dokonaniem zwrotu zastrzega sobie prawo do możliwości zweryfikowania taryf i cenników poszczególnych organizatorów i operatorów publicznego transportu zbiorowego.

Zwrotem kosztów objęty jest tylko imienny bilet okresowy /doładowanie lub zasilenie wystawiony na Wolontariusza - miesięczny lub jego wielokrotność obejmujący okres nie dłuższy niż do 31 sierpnia 2019 r.

Jeżeli bilet/doładowanie lub zasilenie zakupione zostało na okres dłuższy niż do 31 sierpnia 2019 r., to zwrot obliczony zostanie proporcjonalnie za każdy pełny miesiąc licząc od pierwszego pełnego miesiąca od daty zawarcia porozumienia do daty jego wygaśnięcia.

Koszt biletu /doładowania lub zasilenia zakupionego przed dniem podpisania porozumienia, Gmina zwróci Wolontariuszowi proporcjonalnie za każdy pełny miesiąc licząc od pierwszego pełnego miesiąca od daty zawarcia porozumienia do daty jego wygaśnięcia.

Zwrot nastąpi po każdorazowym zgłoszeniu przez Opiekuna pod warunkiem, że miesięczny koszt zakupu biletu /doładowania lub zasilenia nie przekroczy kwoty 200 zł (słownie: dwustu złotych).

Zwrot nastąpi przelewem na nr rachunku bankowego wskazany przez Opiekuna.

Ponadto w przesłanym uzupełnieniu wyjaśniono, że zwrot poniesionych kosztów zakupu biletów za przejazdu otrzymuje Wolontariusz, z którym zawarte jest porozumienie bądź Opiekun prawny. W zakresie wskazanej we wniosku Akcji nie został ustanowiony akt prawa miejscowego w formie uchwały, a Gmina w tym zakresie nie realizuje obowiązku nałożonego przepisami art. 39 ust. 3 i 4 ustawy Prawo oświatowe. Zwrot poniesionych kosztów zakupu biletów jest otrzymywany przez Wolontariusza na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Gmina ma obowiązek odprowadzenia podatku od takiego rodzaju dochodu uzyskanego przez Wolontariusza?
  2. Czy na koniec roku Gmina powinna wystawić PIT-8C?
  3. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 2, czy Gmina powinna wystawić PIT-8C na Wolontariusza czy Opiekuna prawego?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie istnieje obowiązek odprowadzenia podatku przez Gminę, gdyż dochód uzyskany przez Wolontariusza nie jest dochodem z jego pracy. Gmina ma obowiązek wystawić PIT-8C.

Dochód uzyskany jest przez Wolontariusza, a nie przez Opiekuna prawnego zatem PIT-8C należy wystawić na Wolontariusza.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci. Zgodnie z art. 7 ust. 2, jeżeli małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu, dochody małoletnich dzieci dolicza się po połowie do dochodu każdego z małżonków.

Mając na uwadze, że ewentualny dochód uzyskany przez małoletniego będącego Wolontariuszem nie jest dochodem z jego pracy, stypendium ani dochodem z przedmiotów oddanych mu do swobodnego użytku należy wskazać, że dochód ten dolicza się do dochodów rodziców. Niemniej jednak, skoro dochód uzyskany jest przez małoletniego, a nie przez rodzica, to formularz PIT-8C należy wystawić na dziecko. Na rodzicach spoczywa obowiązek późniejszego rozliczenia tego dochodu w ramach własnego rozliczenia (wspólnie lub po połowie).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2019 r., przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są inne źródła.

Stosownie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Jak wynika z powyższego przepisu katalog przychodów zaliczanych do tzw. przychodów z innych źródeł jest katalogiem otwartym. Tym samym do tego źródła należy zaliczyć wszystkie inne przychody, które nie mogą być zakwalifikowane do pozostałych kategorii źródeł, szczegółowo wymienionych w treści art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy w brzmieniu mającym zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2018 r., osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z opisanego stanu faktycznego wniosku wynika, że Wnioskodawca (dalej: Gmina) jest zrejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od osób fizycznych. Gmina podpisała Porozumienia z osobami fizycznymi, którymi są dzieci poniżej 13 roku życia (dalej: Wolontariusze) reprezentowane przez rodziców (dalej: Opiekunowie prawni) i to Opiekun prawny podpisuje się na Porozumieniu.

Porozumienie określa wzajemne prawa i obowiązki stron związane z akcją promocyjną (dalej Akcja). Celem Akcji jest promocja Gminy oraz podniesienie bezpieczeństwa dzieci w ruchu drogowym.

Opiekun w Porozumieniu oświadcza, że Wolontariusz korzysta ze środków publicznego transportu zbiorowego w komunikacji zwykłej lub przyspieszonej na terenie gminy, w której się uczy, tj. z przewozów o charakterze użyteczności publicznej w rozumieniu ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym.

Wolontariusz otrzymuje w ramach Porozumienia Pakiet promocyjny (dalej Pakiet) w skład, którego wchodzą: zestaw upominków z logiem Gminy, w tym elementy odblaskowe (zestaw upominków może się zmieniać) oraz karta zasad ruchu drogowego.

Opiekun zobowiąże Wolontariusza do użytkowania elementów Pakietu zgodnie z przeznaczeniem oraz do godnego reprezentowania i promowania Gminy na jej terenie oraz poza jej granicami, a w szczególności do noszenia w widocznym miejscu elementów odblaskowych. Opiekun zobowiąże Wolontariusza do przestrzegania zasad ruchu drogowego oraz regulaminów przewozów, a w razie potrzeby, do informowania innych uczestników ruchu drogowego i współpasażerów o tych zasadach. Opiekun zobowiązuje się do niezwłocznego poinformowania Gminy o każdej zmianie okoliczności.

Gmina zwróci Opiekunowi prawnemu koszty zakupu biletu/doładowania lub zasilenia za przejazdy, zaś Opiekun zobowiązany jest nabyć bilet/doładowanie lub zasilenie ze zniżką jaka przysługuje Wolontariuszowi na mocy przepisów prawa krajowego lub wewnętrznych przepisów danego organizatora lub operatora publicznego transportu zbiorowego, u którego Opiekun dokonuje zakupu.

Gmina, przed dokonaniem zwrotu zastrzega sobie prawo do możliwości zweryfikowania taryf i cenników poszczególnych organizatorów i operatorów publicznego transportu zbiorowego.

Zwrotem kosztów objęty jest tylko imienny bilet okresowy /doładowanie lub zasilenie wystawiony na Wolontariusza - miesięczny lub jego wielokrotność obejmujący okres nie dłuższy niż do 31 sierpnia 2019 r.

Jeżeli bilet/doładowanie lub zasilenie zakupione zostało na okres dłuższy niż do 31 sierpnia 2019 r., to zwrot obliczony zostanie proporcjonalnie za każdy pełny miesiąc licząc od pierwszego pełnego miesiąca od daty zawarcia porozumienia do daty jego wygaśnięcia.

Koszt biletu /doładowania lub zasilenia zakupionego przed dniem podpisania porozumienia, Gmina zwróci Wolontariuszowi proporcjonalnie za każdy pełny miesiąc licząc od pierwszego pełnego miesiąca od daty zawarcia porozumienia do daty jego wygaśnięcia.

Zwrot nastąpi po każdorazowym zgłoszeniu przez Opiekuna pod warunkiem, że miesięczny koszt zakupu biletu /doładowania lub zasilenia nie przekroczy kwoty 200 zł (słownie: dwustu złotych). Zwrot nastąpi przelewem na nr rachunku bankowego wskazany przez Opiekuna.

Zwrot poniesionych kosztów zakupu biletów za przejazdu otrzymuje Wolontariusz, z którym zawarte jest porozumienie bądź Opiekun prawny. W zakresie wskazanej we wniosku Akcji nie został ustanowiony akt prawa miejscowego w formie uchwały, a Gmina w tym zakresie nie realizuje obowiązku nałożonego przepisami art. 39 ust. 3 i 4 ustawy Prawo oświatowe. Zwrot poniesionych kosztów zakupu biletów jest otrzymywany przez Wolontariusza na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.


W myśl art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r., poz. 450 ze zm.), korzystający ma obowiązek:


  1. informować wolontariusza o ryzyku dla zdrowia i bezpieczeństwa związanym z wykonywanymi świadczeniami oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami;
  2. zapewnić wolontariuszowi, na dotyczących pracowników zasadach określonych w odrębnych przepisach, bezpieczne i higieniczne warunki wykonywania przez niego świadczeń, w tym - w zależności od rodzaju świadczeń i zagrożeń związanych z ich wykonywaniem - odpowiednie środki ochrony indywidualnej;
  3. pokrywać, na dotyczących pracowników zasadach określonych w odrębnych przepisach, koszty podróży służbowych i diet.


Korzystający może pokrywać, na dotyczących pracowników zasadach określonych w odrębnych przepisach, także inne niezbędne koszty ponoszone przez wolontariusza, związane z wykonywaniem świadczeń na rzecz korzystającego (art. 45 ust. 2 tej ustawy).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i zacytowane przepisy prawa stwierdzić należy, że zwrot kosztów zakupu imiennego biletu/doładowania lub zasilenia za przejazdy, stanowi dla Wolontariusza przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Wskazany we wniosku zwrot kosztów stanowi dochód Wolontariusza zarówno w sytuacji gdy środki są wypłacane bezpośrednio Wolontariuszowi, jak i w sytuacji, gdy są wypłacane Opiekunowi prawnemu, który w imieniu Wolontariusza podpisał porozumienie.

Niemniej jednak, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 113 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń otrzymanych przez wolontariuszy na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego.

W konsekwencji, ponieważ świadczenia wypłacane na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie stanowiące dochód Wolontariuszy korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 113 ustawy, na Wnioskodawcy, jako podmiocie dokonującym ww. świadczeń nie ciąży obowiązek sporządzenia informacji o której mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj