Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.824.2018.2.ICZ
z 25 stycznia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 października 2018 r. (data wpływu 24 października 2018r.), uzupełnionym pismem z 16 grudnia 12018 r. (data wpływu 27 grudnia 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii stawki podatku dla czynności:

  • (tj. rolet zewnętrznych, żaluzji fasadowych) -jest prawidłowe.
  • montażu osłon okiennych (tj. rolet i żaluzji wewnętrznych, moskitier, rolet wolnowiszących, żaluzji pionowych, rolet rzymskich, plis, folie UV, refleksoli, markiz) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2018 r. złożono ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii stawki podatku dla czynności montażu zewnętrznych i wewnętrznych osłon okiennych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 16 grudnia 2018 r. (data wpływu 27 grudnia 2018 r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 7 grudnia 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.824.2018.1.ICZ.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono stan faktyczny:

Wnioskodawca jest to jednoosobowy podmiot prowadzący działalność gospodarczą, zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towaru i usług.

Wnioskodawca wykonuje roboty budowlane z materiałów własnych między innymi remonty, modernizacje, termomodernizacje lub przebudowę obiektów budowlanych.

Dokonywana modernizacja polega na przebudowie otworów okiennych poprzez zabudowanie ich zewnętrznymi roletami, żaluzjami, markizami, refleksolami lub moskitierami. Przebudowa ta jest dokonana w sposób trwały, zindywidualizowany do budynku.

Modernizacja stolarki okiennej odbywa się również poprzez pokrycie ich foliami antywłamaniowymi oraz termoizolacyjnymi.

Roboty budowlane polegają również na montażu osłon wewnętrznych termoizolacyjnych (rolet, żaluzji, plis) w otworach okiennych lub bezpośrednio do samej stolarki okiennej w sposób trwały, wykonywane na indywidualne zamówienie na „wymiar” stanu faktycznego budynku, możliwe do zamontowania tylko w określonym miejscu wskazanym w umowie. Właściwości produktów potwierdzone są stosownymi atestami, oraz kartami produktu.

Każdorazowo zawierana jest z klientem umowa, ze wskazaniem miejsca prowadzonych robót budowlanych, jednocześnie zleceniobiorca wymaga oświadczenia od zleceniodawcy o możliwości kwalifikacji tych robót jako robót o których mowa w art. 41 ust. 12a ustawy o VAT.

Pismem z 16 grudnia 2018 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wyjaśnił:

  1. Przedmiotem umów zawieranych z klientami jest usługa montażu produktu. Nie jest możliwym dostawa towarów jako odrębna usługa.

    • Rolety zewnętrzne: wykonane są z aluminiowego pancerza wypełnionego pianką poliuretanową, pancerz porusza się w aluminiowych prowadnicach zwija się na stalową rurę nawojową do aluminiowej kasety. Roleta posiada mechanizm manualny lub elektryczny.
    • Markizy: ich konstrukcję stanowi aluminiowa belka nośna do której przytwierdzone są aluminiowe ramiona, rozwijające lub zwijające poszycie na stalową rurę nawojową. Poszycie jest tkaniną potrójnie akrylowaną, antygrzybiczną, wodoodporną z nałożoną powłoką UV. Markizy posiadają mechanizm manualny lub elektryczny.
    • Refleksole: część zwijaną stanowi perforowana tkanina sreen, która posiada mnóstwo drobnych otworów w kształcie lejków rozpraszających promienie UV. Tkanina ta porusza się w aluminiowych prowadnicach wraz z systemem ZIP. Na dole tkaniny zamocowana jest aluminiowa listwa dolna z której wystają stalowe bolce przesuwające się wraz z tkaniną w aluminiowych prowadnicach. Materiał nawija się do aluminiowej kasety na stalową rurę nawojową. Refleksol posiada mechanizm manualny lub elektryczny.
    • Żaluzje fasadowe: są skonstruowane z aluminiowych poziomych lameli profilowanych w kształt Z lub C, których kąt nachylenia regulowany jest za pomocą silnika elektrycznego, bądź mechanizmu manualnego. Lamele te połączone są ze sobą drabinką sznurkową z powłoką teflonową a ich krańce wyposażone są w bolce, które wchodzą do pionowych prowadnic aluminiowych. Całość mechanizmu umieszczona jest w kasecie aluminiowej.
    • Folie UV: są wykonane z PCV od zewnętrznej strony pokryte specjalną lustrzaną powłoką odbijającą promienie UV, od strony wewnętrznej pokryte warstwą kleju montażowego.
    • Moskitiery: to siatka z bardzo drobnymi otworami wykonana z włókna szklanego. Napięta jest ona w aluminiowej konstrukcji, która przesuwa się w aluminiowych suwnicach, lub jest zwijana na stalową rurę nawojową do aluminiowej kasety, materiał obciążony aluminiową listwą dolna. W innym modelu, ta sama siatka produkcyjnie jest zaprasowana w harmonię (plisę) i wysuwana jest z aluminiowej kasety, górna prowadnica wykonana jest z aluminium, dolna zaś stworzona na podobieństwo gąsienicy czołgowej wysuwa się wraz z siatką z kasety.
    • Żaluzje wewnętrzne: wykonane z aluminium lub drewna 25 mm lub 50 mm lamele obracane i podciągane za pomocą mechanizmu manualnego lub elektrycznego. Elementy mechanizmu znajdują się w stalowej obudowie. Lamele połączone są ze sobą oraz z mechanizmem drabinką sznurkową.
    • Plisy 20 mm: są to osłony okienne wykonane z aluminiowych profili oraz tkaniny wykonanej z poliestru, pokrytej od strony szyby powłoką z napylonego aluminium powodującego odbicie promieni UV, zaimpregnowanej, antystatycznej. Plisa posiada mechanizm manualny lub elektryczny.
    • Rolety wewnętrzne: wykonane są z aluminiowych kaset. Tkanina umieszczona jest w aluminiowych prowadnicach. Tkanina pokryta jest warstwą termoizolacyjną z napylonego aluminium, zaimpregnowana, antystatyczna. Roleta posiada mechanizm manualny lub elektryczny.
    • Rolety rzymskie: rolety z tkanin impregnowanych antystatycznie połączone linkami z napędem ręcznym lub elektrycznym umieszczonym w aluminiowe kasecie.
    • Żaluzje pionowe: to karnisz z szyny aluminiowej, do której przymocowane są pionowe lamele wykonane z tkaniny impregnowanej antystatycznie. Na dole każda lameta posiada stalowo - plastikowy obciążnik i każda z tych lamel połączona jest ze sobą plastikowym łańcuszkiem. Żaluzja pionowa posiada mechanizm manualny lub elektryczny.
    • Roleta wolnowisząca: na aluminiową rurę nawojową nawijana jest tkanina, która od strony szyby pokryta jest warstwą termoizolacyjną z napylonego aluminium, od strony pomieszczenia zaś impregnatem antystatycznym. Dół tkaniny wykończony jest aluminiową listwą dolną. Roleta wolnowisząca posiada mechanizm manualny lub elektryczny.
    • Rolety zewnętrzne: Montaż takich rolet polega na montażu w sposób trwały prowadnic rolety do stolarki okiennej, górna kaseta montowana jest na trwałe pod elewacją budynku do nadproża będącego częścią konstrukcyjną budynku .
    • Markizy: Montaż markiz polega na połączeniu ich w sposób trwały z nadprożem okna (belką betonową nad oknem). Połączenie to polega na wywierceniu otworów przez ocieplenie budynku, aż do nadproża, w otwory montowane są kotwy oraz wstrzykiwane są specjalne masy twardniejącego betonu (masy chemiczne). Ze względu na ciężar markiz oraz ich narażenie na działanie silnych wiatrów, pomiędzy markizę a mur (w miejscu ocieplenia) instaluje się specjalne podpory - kontry.
    • Refleksole: Montaż refleksoli polega na montażu w sposób trwały prowadnic rolety do stolarki okiennej, górna kaseta montowana jest na trwałe pod elewacją budynku do nadproża będącego częścią konstrukcyjną budynku .
    • Żaluzje fasadowe: Montaż fasadowych żaluzji polega na montażu w sposób trwały prowadnic rolety do stolarki okiennej, górna kaseta montowana jest na trwałe pod elewacją budynku do nadproża będącego częścią konstrukcyjną budynku.
    • Folie UV: połączenie folii z taflą szklaną w sposób trwały polega na przyklejeniu jej na mokro oryginalnym klejem montażowym będącym częścią wewnętrzną folii. Specjalną szpachlą rozciąga się folię aby pozbyć się pęcherzyków powietrza, następnie pozostawia się zamontowaną folię do odparowania resztek wody, poprzez proces utwardzania kleju integrując folię ze stolarką okienną.
    • Moskitiery:
    • system rolowany stanowi integralną część rolety zewnętrznej, a więc sposób montażu polega na montażu rolety zewnętrznej z prowadnicą dwutorową.
    • system przesuwny, otwierany i plisowany polega na zamontowaniu w sposób trwały prowadnic, suwnic, zawiasów do części stałej budynku (stolarki okiennej), wymaga to uwzględnienia moskitier na etapie projektu budynku przygotowania wcześniejszych dystansów, aby móc zachować wymaganą grubość ocieplenia i tym samym by budynek spełniał normy budynku pasywnego, gdyż montaż takich moskitier umiejscowiona jest między stolarką okienną o roletą zewnętrzną pod ociepleniem, elewację budynku.
    • Żaluzje wewnętrzne: Montaż żaluzji to trwałe jej połączenie ze stolarką okienną będącą częścią stalą budynku. Montowana jest zarówno górna kaseta jak system bocznych prowadnic linkowych FIX tworząc integralną część stolarki okiennej.
    • Plisy 20 mm: Montaż plis polega na trwałym ich połączeniu ze stolarką okienną będącą częścią stałą budynku. W tym systemie montowany jest zarówno profil aluminiowy górny jak i profil aluminiowy dolny stając się po montażu integralną częścią stolarki okiennej.
    • Rolety wewnętrzne: Montaż rolet wewnętrznych to trwałe ich połączenie ze stolarką okienną będącą częścią stałą budynku. Montowana jest zarówno górna kaseta jak i boczne aluminiowe prowadnice dopasowane kolorystycznie do stolarki okiennej w ten sposób zarówno funkcjonalnie jak i wizualnie stając się integralną częścią stolarki okiennej.
    • Rolety rzymskie: Montaż rolet rzymskich różni się od dotychczas wymienionych systemów. Ze względu na brak możliwości montażu do stolarki okiennej ze względu na duże gabaryty takich rolet. Montaż rolet rzymskich polega na połączeniu ich w sposób trwały z częścią konstrukcyjną budynku (betonowym nadprożem nad oknem), między innymi poprzez kotwy chemiczne wstrzykiwane do nadproża.
    • Żaluzje pionowe: Montaż żaluzji pionowych podobnie do jest do montażu rolet rzymskich polega na połączeniu ich w sposób trwały z częścią konstrukcyjną budynku (betonowym nadprożem nad oknem). W celu zapewnienia bezpieczeństwa powinny również być użyte kotwy chemiczne wstrzykiwane do nadproża.
    • Roleta wolnowisząca: Podobnie jak żaluzje pionowe i rolety rzymskie montowana jest do betonowego nadproża okna. W tym przypadku mechanizm przewiduje tylko cztery punkty montażowe (po dwa na każdą stronę), biorąc pod uwagę ciężar rolet, a są to raczej rolety wielkogabarytowe oraz siły dochodzące przy uruchamianiu rolety, między innymi stosowane jest połączenie w sposób trwały kotwami chemicznymi wstrzykiwanymi do nadproża.

    1. Tak. Powstaje trwała zabudowa okienna, połączona z elementami konstrukcyjnymi budynku i jako całość spełnia funkcję termoizolacyjną.
    2. Demontaż osłon okiennych może spowodować, powstanie mostków termicznych, które mogą powodować przemarzanie elementów konstrukcyjnych budynku, w konsekwencji czego elementy których głównym zadaniem jest przenoszenie obciążeń mogą być narażone na szybsze zużycie. Dodatkowo budynek mógłby nie spełniać norm budynku pasywnego, przy zastosowaniu kamer termowizyjnych w miejscach demontażu widoczne byłyby przestrzenie ubytku ciepła.
    3. Nie. Demontaż spowoduje ubytki w konstrukcji budynku, a montowane osłony okienne na oknach spowodują ubytki w stolarce okiennej, będącej częścią stałą budynku.
  2. Rolety zewnętrzne, markizy, refleksole, żaluzje fasadowe pełnią podwójną funkcję termoizolacyjną. W lecie zabezpieczają budynek przed nadmiernym nagrzewaniem przez promienie UV, oszczędzając tym samym energię elektryczną potrzebną do schłodzenia tak nagrzanych powierzchni np. klimatyzatorami. W zimie zaś powstrzymują przed utratą ciepła poprzez zastosowanie warstw termoizolacyjnych oraz poprzez tworzenie dodatkowych komór powietrza. Rolety zewnętrzne dodatkowo spełniają funkcję zabezpieczającą. Warto podkreślić, że ograniczanie utraty energii to kierunek w którym zmierzają trendy architektoniczne, jest to również zgodne z kierunkami wytyczanymi na konferencjach klimatycznych a budynki tak projektowane zdobywają nagrody w tak zwanym systemie BREEAM.
    Moskitiery pełnią funkcję zabezpieczającą zwłaszcza dla osób uczulonych lub narażonych na infekcję roznoszoną przez układ krwionośny w wyniku ukąszeń zwłaszcza komarów. Moskitierami zabezpieczają się ludzie narażeni na reakcję immunologiczną po ugryzieniu os, szerszeni oraz przy zastosowaniu siatki hipoalergicznej astmatycy, którzy powstrzymują w ten sposób przedostawanie się pyłków kwitnących roślin w kulminacyjnych okresach rozkwitu. Nowością jest siatka antysmogowa.
  3. Główną funkcją osłon wewnętrznych jest termoizolacja, zwłaszcza chronienie budynków przed nadmiernym ich nagrzewaniem przez redukcję dostępu promieni UV. Ze względu na ich przystępność finansową bardzo popularne rozwiązanie. Inną funkcją osłon wewnętrznych jest zapewnienie prywatności, która choć na pozór może wydawać się błaha to jak wykazuje doświadczenie krajów wysoko rozwiniętych jest to jedna z ważniejszych potrzeb współczesnego człowieka (prawo do wypoczynku) co potwierdzają szeroko zakrojone badania socjologiczne iż wypoczęty pracownik jest pracownikiem bardziej efektywnym. Widać ten trend przenoszony na nasz rynek zwłaszcza przez korporacje, które nawet w miejscach pracy tworzą stosowne strefy relaksu.
  4. Kalkulacja obejmuje całość usługi i nie jest wykazana odrębna wartość towarów użytych przy tej usłudze.
  5. Montaż ww. produktów jest wykonywany w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonym w przepisie art. 41 ust. 12a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017r., poz. 1221 z późn. zm.).

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą, polegającą na świadczeniu usług budowlanych wraz z materiałem polegającą na modernizacji, termomodernizacji obiektów budowlanych lub ich częściach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz w budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 PKOB poprzez montaż osłon okiennych wnioskodawca może zastosować obniżoną stawkę podatku od towarów i usług 8%?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wykonywane czynności zgodnie z zapisami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług należy zakwalifikować jako PKWiU Dział 41. W zakresie robót dotyczących modernizacji i termomodernizacji lub przebudowy.

Prawo stosowania stawki określonej w ust. 2 art. 41 dotyczy powyższych robót, w przypadku spełnienia ograniczenia wynikającego z art. 41 ust. 12a ustawy. W przypadku spełnienia wymogów wynikających z art. 41 ust. 12a w związku z wykonywanymi czynnościami, o których mowa w art. 41 ust. 12 właściwą stawką jest stawka określona w art. 41 ust. 2 tj. 7%. Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT do dnia 31.12.2018 stawka podatku wynosi 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • prawidłowe w zakresie stawki podatku dla czynności montażu osłon okiennych (tj. rolet zewnętrznych, żaluzji fasadowych);
  • nieprawidłowe w zakresie stawki podatku dla czynności montażu osłon okiennych (tj. rolet i żaluzji wewnętrznych, moskitier, rolet wolnowiszących, żaluzji pionowych, rolet rzymskich, plis, folie UV, refleksoli, markiz).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy – dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Na mocy art. 41 ust. 12 ustawy – stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Przepis art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy – w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Według art. 2 pkt 12 ustawy – przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.).

Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 – mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 – zbiorowego zamieszkania.

Należy zauważyć, że rodzaje usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, których wykonanie w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym daje podstawę do stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług, nie zostały zdefiniowane w tej ustawie. Ustawodawca nie odesłał również w tej materii do stosowania definicji zawartych w innych ustawach, w szczególności w Prawie budowlanym. Dlatego należy przyjąć, że czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy, w tym pojęcie remontu i budowy, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (…). Natomiast „budować” to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

„Przebudowa” – zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) – to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli, zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne. W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Pojęcie „modernizacja” – według cytowanego Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

W świetle art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2017 r., poz. 130, z późn. zm.), za przedsięwzięcia termomodernizacyjne uznaje się przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Co prawda, ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów ma inny kontekst normatywny niż ustawa o podatku od towarów i usług, ale skoro ustawodawca zdefiniował dane pojęcie w systemie prawnym, to nie ma podstaw do tego, aby odrzucać istniejącą definicję i tworzyć nową. Należy więc zaznaczyć, że definiując pojęcie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego ustawodawca kierował się wyłącznie skutkiem, jaki ma zostać osiągnięty w wyniku tego przedsięwzięcia; zaniechał nawet przykładowego wymienienia rodzajów prac, jakie mieszczą się w pojęciu tego przedsięwzięcia. Definicja określająca przedsięwzięcie termomodernizacyjne wyłącznie na podstawie celu, jaki ma zostać osiągnięty, jest usprawiedliwiona zarówno na gruncie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, jak i na gruncie prawa podatkowego.

Budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja i przebudowa powinny zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, aby mogły korzystać z preferencyjnej stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy.

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Należy zauważyć, że istotnym i podstawowym kryterium, jakie brane jest pod uwagę przy ustalaniu możliwości przyjęcia wyjątkowego rozwiązania polegającego na zastosowaniu obniżonej stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do szeroko pojętych usług montażowych i budowlano-montażowych, w tym w szczególności polegających na osadzaniu osłon okiennych budynków jest powstała w wyniku montażu cecha konstrukcyjna taka jak trwałość połączenia z budynkiem elementów, które zostają zamontowane na skutek wykonania usługi, a zwłaszcza sposób ingerencji zastosowanego montażu w konstrukcję budynku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca dokonuje montażu osłon okiennych w postaci rolet zewnętrznych, żaluzji fasadowych. Montaż rolety zewnętrznej polega na montażu w sposób trwały prowadnic rolety do stolarki okiennej, górna kaseta montowana jest na trwałe pod elewacją budynku do nadproża będącego częścią konstrukcyjną budynku. Montaż fasadowych żaluzji polega na montażu w sposób trwały prowadnic rolety do stolarki okiennej, górna kaseta montowana jest na trwałe pod elewacją budynku do nadproża będącego częścią konstrukcyjną budynku.

Wobec powyższego jeśli skutkiem realizacji świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest trwałe (czyli skutkujące w przypadku demontażu uszkodzeniem elementów bryły budynku) połączenie z budynkiem materiałów lub konstrukcji wybranych przez klienta, a efektem prac jest podniesienie walorów użytkowych budynku, w których ww. prace zostały przeprowadzone należy uznać za zasadne przypisanie przedmiotowych czynności do czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, opodatkowanych stawką podatku 8%.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na montażu zewnętrznych osłon okiennych, którymi są rolety zewnętrzne, żaluzje fasadowe stanowiące modernizację i termomodernizację obiektów budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym można je zakwalifikować do czynności wymienionych w powyższym przepisie. Specyfika wykonywanych przez Wnioskodawcę osłon wskazuje, iż po zamontowaniu stają się one elementem konstrukcyjnym budynku, z którym zostają trwale połączone. Przy czym zamontowanie ich stanowi unowocześnienie, ulepszenie, udoskonalenie i podniesienie standardu obiektów, w których je zainstalowano lub ich części.

W konsekwencji mając na uwadze okoliczności sprawy przedstawione przez Wnioskodawcę oraz istniejące orzecznictwo i praktykę interpretacyjną stwierdzić należy, że świadczenie usług polegających na montażu zewnętrznych osłon okiennych, którymi są rolety zewnętrzne, żaluzje fasadowe w ramach termomodernizacji i modernizacji oraz remontu obiektów budowlanych, które zaliczane są do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym podlegać będzie opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie usługa montażu osłon okiennych tj. rolet zewnętrznych, żaluzji fasadowych, dotycząca obiektu zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, jest opodatkowana stawką podatku w wysokości 8%, o której mowa w art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest prawidłowe.

Ponadto z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca dokonuje montażu osłon okiennych w postaci rolet i żaluzji wewnętrznych, moskitier, rolet wolnowiszących, żaluzji pionowych, rolet rzymskich, plis, folie UV, refleksoli, markiz.

Odnosząc przedstawiony we wniosku opis sprawy do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego, należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy jak wynika to z wniosku, Wnioskodawca dokonuje montażu rolet i żaluzji wewnętrznych, moskitier, rolet wolnowiszących, żaluzji pionowych, rolet rzymskich, plis, folie UV, refleksoli, markiz wykonywanego w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym, zastosowanie będzie miała stawka podatku od towarów i usług 23%. Wykonywane przez Wnioskodawcę czynności nie mieszczą się bowiem w zakresie remontu czy modernizacji takiego obiektu, a zatem czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, gdyż w istocie czynności te są jedynie zaopatrywaniem budynku (lokalu mieszkalnego) w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych. W wyniku montażu wskazanych towarów nie nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku.

Należy podkreślić, że z uwagi na to, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna, uznać trzeba, że stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Preferencyjna, 8% stawka podatku od towarów i usług, na podstawie wskazanego wcześniej art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, ma zastosowanie jedynie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, a nie do wszystkich czynności dotyczących samego instalowania, montażu różnych towarów.

Wskazać także trzeba, że sama usługa montażu czy też instalacji poszczególnych towarów nie może być traktowana jako remont czy modernizacja. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których powstaje bądź podnosi się czy też przywraca poprzedni stan techniczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, można usługę tę traktować jako usługę budowy, remontu, modernizacji lub termomodernizacji, o których mowa w ustawie.

Niewątpliwie współczesne wymagania rodzą potrzebę modernizacji budynków zarówno mieszkalnych, jak i niemieszkalnych. Prace modernizacyjne wiążą się często ze zmianami konstrukcyjnymi w budynku. Przyczyną modernizacji jest konieczność unowocześnienia istniejących budynków, zmiana rozwiązań przestrzenno-funkcjonalnych oraz poprawienie standardu wyposażenia – założenia nowych instalacji np. termicznych, czy nowych urządzeń technicznych.

Czynności polegające na montażu towarów w postaci rolet i żaluzji wewnętrznych, moskitier, rolet wolnowiszących, żaluzji pionowych, rolet rzymskich, plis, folie UV, refleksoli, markiz nie dotyczą jednak substancji samego budynku lecz są zaopatrywaniem budynku w elementy wyposażenia – na indywidualne zamówienie klienta. Wyposażenie budynku (lokalu) – w ww. towary – z pewnością nie stanowi elementów konstrukcyjnych budynku.

Byłoby niedopuszczalne stosowanie wykładni rozszerzającej, która jest wyłączona w odniesieniu do przepisów mających charakter wyjątkowy, a takimi są właśnie normy statuujące możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki podatkowej.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie przewidują obniżonych stawek podatku VAT dla czynności montażu rolet i żaluzji wewnętrznych, moskitier, rolet wolnowiszących, żaluzji pionowych, rolet rzymskich, plis, folie UV, refleksoli, markiz, zatem będąca przedmiotem zapytania czynność montażu ww. towarów, która nie mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, gdyż w istocie czynność ta jest jedynie zaopatrywaniem budynku (lokalu) w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych, będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Podsumowując, dla czynności montażu towarów w postaci rolet i żaluzji wewnętrznych, moskitier, rolet wolnowiszących, żaluzji pionowych, rolet rzymskich, plis, folie UV, refleksoli, markiz Wnioskodawca powinien zastosować stawkę podatku w wysokości 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest nieprawidłowe.

Należy w tym miejscu wskazać, że w myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj bezpłatnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj