Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443-89/11-6/IR
z 22 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP3/443-89/11-6/IR
Data
2011.12.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
nagrody
przekazanie nieodpłatne
świadczenie nieodpłatne


Istota interpretacji
Opodatkowanie nieodpłatnie świadczonych usług w ramach sprzedaży premiowej w stanie prawnym obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r.



Wniosek ORD-IN 246 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 12 września 2011 r.) uzupełnionego pismem z dnia 28 listopada 2011 r. (data wpływu 1 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnie świadczonych usług w ramach sprzedaży premiowej w stanie prawnym obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnie świadczonych usług w ramach sprzedaży premiowej w stanie prawnym obowiązującym od 1 kwietnia 2011r.

Przedmiotowy wniosek pismem z dnia 28 listopada 2011 r. (data wpływu 1 grudnia 2011 r.) został uzupełniony poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego oraz opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka zajmuje się diagnostyką samochodową. W celu zachęcenia klientów do częstszego korzystania z usług Spółki stworzyła program sprzedaży premiowej. W ramach tego programu klient, po zakupie usług diagnostycznych dostaje do wyboru prezent w postaci maskotki, kluczy, talonu na paliwo, usługi mycia. Spółka przekazuje nieodpłatnie wybrane przez klienta prezenty: towary lub usługi. Przekazanie nagród nieodpłatnie sprzyja uatrakcyjnieniu kontaktów klientów z firmą, co przekłada się na zwiększenie zainteresowania opodatkowanymi usługami diagnostycznymi firmy.

Spółka do dnia nowelizacji ustawy dokumentowała przekazania nieodpłatne przy pomocy faktur wewnętrznych, naliczając podatek należny. W miesiącu lipcu 2011 r., kierując się orzecznictwem sądowym rozpoczęła proces korygowania podatku zawartego w fakturach wewnętrznych, na dzień składania wniosku skorygowała podatek zafakturowany i zadeklarowany za okres I-VI 2010 r., korekty za pozostałe okresy są przygotowywane i będą sukcesywnie dokonywane.

Po nowelizacji, po 1 kwietnia 2011 r. Spółka rozpoznaje obowiązek w zakresie nieodpłatnych przekazań towarów w związku z nowym brzmieniem przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT (Spółka odlicza podatek naliczony związany z czynnościami nieodpłatnymi, które służą sprzedaży opodatkowanej). Nalicza także podatek należny od nieodpłatnie świadczonych usług mycia pojazdów (nagrody w akcjach promocyjnych) i odlicza podatek naliczony związany z tymi czynnościami. Świadczone usługi związane są z prowadzonym przedsiębiorstwem (opodatkowanymi usługami diagnostycznymi).

W piśmie z dnia 28 listopada 2011 r. (data wpływu 1 grudnia 2011 r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT od 20 lutego 2003 r. do nadal. Nabyte gratisy mają bezpośredni związek z działalnością Spółki i wykonywaniem w jej ramach czynności opodatkowanych. Spółka powyższe prezenty przekazywała i przekazuje w ramach akcji promocyjnych dotyczących świadczonych usług diagnostycznych opodatkowanych stawką podstawową tj. 22% a po zmianie przepisów 23%. Klienci otrzymywali te upominki w związku z zakupem usługi, przekazanie prezentu służyło zachęcie do zakupów. Akcje promocyjne w ramach sprzedaży premiowej odbywały się od 1 stycznia 2007 r. do 31 marca 2011 r. i po zmianie przepisów od 1 kwietnia 2011 r. do nadal. Przekazywanymi prezentami były rzeczy i usługi o wartościach od 3 zł do 50 zł brutto. Prezenty małej wartości w tej grupie stanowiły upominki gdy wartość ich w momencie przekazywania nie przekraczała 5 zł (stan do 2009 r.) a po nowelizacji przepisu od 1 stycznia 2009 r. 10 zł. Pozostałe nie wypełniały definicji prezentów o małej wartości z uwagi na nieprowadzenie stosownej ewidencji, o której kwota w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT lub z uwagi na przekroczenie wartości 10 zł. Spółka zakupione prezenty ewidencjonuje w programach magazynowych poprzez sporządzanie dokumentów wewnętrznych Spółki takich jak Pz i Wz. Obdarowanie klienta następuje zgodnie z ustalonym regulaminem nagradzania tj. po zakupie usługi na stacjach diagnostycznych Spółki klient ma prawo wybrać prezent co jest rejestrowane w zeszytach obdarowanych (zapisywana jest nagroda, nr rejestracyjny pojazdu i numer telefonu klienta). Na koniec dnia wystawiany jest dowód Wz ,,zdejmujący” ze stanu magazynowego gratisy wydane w ciągu dnia klientom. Spółka w całości odliczyła VAT od zakupionych podarunków przeznaczonych na nagrody dla klientów w ramach realizowanej sprzedaży premiowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka powinna opodatkowywać nieodpłatnie świadczone usługi w związku z prowadzonymi akcjami promocyjnymi (stan od 1 kwietnia 2011 r.)...

Zdaniem Wnioskodawcy nieodpłatne świadczenie usług związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem pozostaje poza zakresem przedmiotowym ustawy. Od 1 kwietnia 2011 r. w opisanym stanie faktycznym, analizie powinien być poddany w ocenie Wnioskodawcy art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o VAT. Stanowi on bowiem, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Interpretując powyższy przepis art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r. zdaniem Wnioskodawcy należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności m.in. do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów. Tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia zastosowanie fikcji prawnej i objęcie zakresem opodatkowania VAT usług świadczonych nieodpłatnie. Jeśli jeden z tych warunków nie jest spełniony Spółka nie powinna opodatkowywać takiego nieodpłatnego świadczenia usług.

W pkt 2 nieodpłatne świadczenie jest opodatkowane na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika bez względu na to czy podatnikowi przysługiwało czy też nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

Konsekwentnie, czytając powyższy przepis a contrario, należy zdaniem Zainteresowanego uznać, iż zgodnie z jego gramatyczną wykładnią nieodpłatne świadczenie usług na cele działalności gospodarczej podatnika w rozumieniu ustawy o VAT nie podlega opodatkowaniu VAT.

Potwierdzeniem takiej interpretacji ww. przepisu może być w ocenie Wnioskodawcy stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie wyrażone w uzasadnieniu wyroku z dnia 13 lipca 2007 r. (sygn. III SA/Wa 3630/06). ,,Usługi świadczone nieodpłatnie należy traktować, jako usługi odpłatne, o ile nie są one związane z prowadzaniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do odliczania podatku naliczonego. Tylko łączne zaistnienie powołanych przestanek umożliwia zastosowanie fikcji prawnej i objęcie zakresem opodatkowania, usług nieodpłatnych. W konsekwencji, brak przynajmniej jednej przesłanki, opodatkowanie wyłącza.” Powyższe orzeczenie, mimo, iż zapadło w stanie prawnym przed 1 kwietnia 2011 r. nadal pozostaje pomocne przy interpretacji art. 8 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r. gdyż obecny przepis uzależnia opodatkowanie podatkiem VAT nieodpłatnego świadczenia usług od określonego warunku - świadczenia usług na cele inne niż działalność podatnika. W rezultacie, zdaniem Wnioskodawcy uprawnione jest stwierdzenie, iż w przypadku braku świadczenia na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika, nie jest możliwe opodatkowanie podatkiem VAT takiej czynności na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Przekazanie nagrody w postaci nieodpłatnej usługi sprzyjać będzie promocji i reklamie opodatkowanych usług diagnostycznych. Jego związek z prowadzonym przedsiębiorstwem jest więc bezsprzeczny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez towar należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Przepis art. 7 ust. 4 ustawy definiuje prezenty o małej wartości o których mowa w ust. 3, przez które rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W świetle art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zajmuje się diagnostyką samochodową. W celu zachęcenia klientów do częstszego korzystania z usług stworzył program sprzedaży premiowej. W ramach tego programu klient, po zakupie usług diagnostycznych dostaje do wyboru prezent w postaci maskotki, kluczy, talonu na paliwo, usługi mycia. Wnioskodawca przekazuje nieodpłatnie wybrane przez klienta prezenty: towary lub usługi. Przekazanie nagród nieodpłatnie sprzyja uatrakcyjnieniu kontaktów klientów z firmą, co przekłada się na zwiększenie zainteresowania opodatkowanymi usługami diagnostycznymi firmy. Po 1 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca nalicza podatek należny od nieodpłatnie świadczonych usług mycia pojazdów (nagrody w akcjach promocyjnych) i odlicza podatek naliczony związany z tymi czynnościami. Świadczone usługi związane są z prowadzonym przedsiębiorstwem (opodatkowanymi usługami diagnostycznymi).

Nadto Wnioskodawca doprecyzował, iż nabyte gratisy mają bezpośredni związek z działalnością Zainteresowanego i wykonywaniem w jej ramach czynności opodatkowanych. Przedmiotowe gratisy Wnioskodawca przekazywał i przekazuje w ramach akcji promocyjnych dotyczących świadczonych usług diagnostycznych opodatkowanych stawką podstawową 22% a po zmianie przepisów 23 %. Klienci otrzymywali je w związku z zakupem usługi diagnostycznej, a przekazanie prezentu służyło zachęcie do zakupów. Obdarowanie klienta następuje zgodnie z ustalonym regulaminem nagradzania tj. po zakupie usługi na stacjach diagnostycznych Wnioskodawcy klient ma prawo wybrać prezent co jest rejestrowane w zeszytach obdarowanych (zapisywana jest nagroda, nr rejestracyjny pojazdu i numer telefonu klienta).

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii czy powinien opodatkowywać nieodpłatnie świadczone usługi w związku z prowadzonymi akcjami promocyjnymi...

Treść powołanych wyżej przepisów wskazuje, iż aby uznać dane świadczenie za opodatkowane podatkiem VAT musi ono być odpłatne w myśl art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, bądź też nieodpłatne, ale spełniające warunki wynikające z art. 8 ust. 2 ustawy. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Dlatego dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie podlega opodatkowaniu istotne jest więc ustalenie celu takiego świadczenia.

Z opisu sprawy wynika, iż w odniesieniu do świadczonych przez Wnioskodawcę usług w związku z prowadzonymi akcjami promocyjnymi polegającymi na myciu pojazdów klientów, którzy nabyli uprzednio usługę diagnostyczną Wnioskodawca nie uzyska żadnego wynagrodzenia. Tym samym nie można przedmiotowych usług uznać za odpłatne, zatem nie stanowią usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy.

Aby natomiast nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, musi ono służyć celom innym niż działalność gospodarcza Wnioskodawcy. Za usługi niezwiązane z działalnością gospodarczą należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego na tle powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, iż nieodpłatne świadczenie usług odbędzie się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością. Nieodpłatne świadczenie przez Wnioskodawcę tych usług na rzecz klientów służy celom prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, gdyż jak wskazał Zainteresowany sprzyja to uatrakcyjnieniu kontaktów klientów z firmą, co przekłada się na zwiększenie zainteresowania opodatkowanymi usługami diagnostycznymi firmy.

Tym samym nieodpłatne świadczenie usług przez Wnioskodawcę w ramach sprzedaży premiowej do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj