Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-80/11/AZ
z 2 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-80/11/AZ
Data
2011.03.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
gmina
podatek naliczony
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
możliwość odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach otrzymanych od podwykonawców w związku z realizacją inwestycji polegającą na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków



Wniosek ORD-IN 5 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2010r. (data wpływu 3 grudnia 2010r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 lutego 2011r. (data wpływu 7 lutego 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach otrzymanych od podwykonawców w związku z realizacją inwestycji polegającą na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach otrzymanych od podwykonawców w związku z realizacją inwestycji polegającą na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 lutego 2011r. (data wpływu 7 lutego 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 stycznia 2011r. nr IBPP4/443-79/11/AZ, IBPP4/443-80/11/AZ, IBPP4/443-81/11/AZ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Na terenie Gminy (dalej: Gmina) istnieją tereny nieskanalizowane. Są to zasadniczo małe miejscowości wiejskie zlokalizowane na obrzeżach Gminy, usytuowane w znacznej odległości od terenów zurbanizowanych, mających dostęp do klasycznej kanalizacji sanitarnej, opartej o system połączonych rurociągów podziemnych.

W takich przypadkach, z uwagi na bardzo wysokie koszty oraz trudności natury technicznej, organizacyjnej i prawnej, niezwykle utrudnionym byłoby doprowadzanie klasycznej sieci kanalizacji sanitarnej do tych terenów.

W świetle powyższych uwarunkowań, chcąc jednak zapewnić wszystkim mieszkańcom Gminy odpowiednie standardy sanitarne, Gmina zamierza zawrzeć umowy cywilnoprawne z mieszkańcami takich miejscowości, na świadczenie na ich rzecz odpłatnej usługi w zakresie oczyszczania ścieków przy pomocy przydomowych oczyszczalni ścieków (dalej: POŚ).

POŚ składają się z wykonanego z tworzywa sztucznego zbiornika, systemu rur, filtrów, zaworów, kominów odpowietrzających, pompy i innego osprzętu. Są one każdorazowo zamontowane na działce mieszkańców (są wkopane w ziemię) w bezpośredniej bliskości budynku mieszkalnego i oczywiście podłączone do jego wewnętrznej instalacji sanitarnej.

W celu świadczenia kompleksowej usługi oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ, Gmina w pierwszej fazie jest „odpowiedzialna za nabycie i zamontowanie urządzenia na nieruchomości danego mieszkańca. Zamontowane urządzenie jest udostępnione konkretnym mieszkańcom do korzystania na czas oznaczony (określony w umowie - zasadniczo 10 lat). W trakcie trwania umowy, Gmina jest odpowiedzialna za obsługę POŚ. Obsługa ta polega głownie na świadczeniu okresowego wywozu powstałych w zbiornikach osadów, nalotów oraz wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji w celu unieszkodliwiania ścieków. Dodatkowo. Gmina jest odpowiedzialna za zapewnienie napraw i konserwacji POŚ.

Podsumowując, opisana powyżej kompleksowa usługa w zakresie oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ składa się z następującej wiązki świadczeń składowych:

  1. usługi podstawowej jaką jest bieżąca obsługa POŚ przez okres 10 lat od dnia jej odbioru technicznego polegająca na świadczeniu okresowego wywozu powstałych w zbiornikach osadów i wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji w celu unieszkodliwiania ścieków,
  2. usług wstępnych i dodatkowych jakimi są:
    • montaż POŚ na nieruchomościach, będących własnością mieszkańców,
    • udostępnienie mieszkańcom POŚ do korzystania na okres 10 lat od dnia odbioru technicznego,
    • zapewnienie niezbędnych napraw i konserwacji urządzeń wchodzących w skład POŚ w ramach serwisu gwarancyjnego.

Po okresie objętym umową, Gmina dokona odpłatnego zbycia POŚ na rzecz mieszkańców.

Zgodnie z umowami zawieranymi pomiędzy Gminą i mieszkańcami, powyższa wiązka świadczeń będzie traktowana de facto jak jedno świadczenie złożone, z tytułu którego okresowo pobierane będzie wspólne wynagrodzenie, kalkulowane w odniesieniu do całości świadczenia, tj. bez jakiegokolwiek podziału na poszczególne elementy składowe.

Świadczenie powyższych usług za wynagrodzeniem będzie dokumentowane przez Gminę fakturami VAT. Umowy zawierane z mieszkańcami nie przewidują możliwości nabycia tylko niektórych składowych usług z wiązki świadczeń wykonywanych przez Gminę. Możliwe jest tylko i wyłącznie nabycie kompleksowej usługi oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ w kształcie i na warunkach przedstawionych powyżej.

Do świadczenia kompleksowej usługi oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ Gmina może angażować osoby trzecie, tj., podwykonawców, od których będzie ona otrzymywać faktury VAT z wykazanym VAT naliczonym, w szczególności od dostawców POŚ oraz firm montażowo-budowlanych, które będą je instalować.

Ponadto, w dniu 25 lutego 2010r. Gmina zawarła z Samorządem Województwa Umowę o przyznanie pomocy Nr xxx w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (dalej: Umowa). Umowa ta potwierdza, iż Gmina wybuduje na wskazanych terenach POŚ oraz spełni szereg określonych warunków formalnych, w szczególności dochowa odpowiednich terminów oraz przedstawi dokumenty potwierdzające poniesienie wydatków. Na mocy Umowy, w związku z inwestycją w zakresie POŚ, Gmina otrzyma od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dofinansowanie, płatne w transzach po zakończeniu poszczególnych etapów projektu.

Zgodnie z aneksem do Umowy, kwota dofinansowania będzie kształtować się na poziomie 45% wartości poniesionych przez Gminę kosztów kwalifikowanych operacji, tj. kosztów netto bez kwoty VAT.

Umowa dotyczy tylko i wyłącznie jednego elementu składowego kompleksowej usługi w zakresie oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ, tj. kosztów nabycia POŚ przez Gminę i ich montażu na nieruchomościach będących własnością mieszkańców.

Umowa nie reguluje ani nawet w żaden sposób nie odnosi się natomiast do innych kwestii świadczenia przez Gminę przedmiotowych usług w zakresie oczyszczania ścieków za pomocą POŚ, tj. w szczególność zasadniczego świadczenia, jakim jest okresowy wywóz powstałych w zbiornikach osadów i wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji w celu unieszkodliwiania ścieków.

Umowa nie zawiera w szczególności zapisów dotyczących związku (nawet pośredniego) otrzymanego przez Gminę dofinansowania z ceną świadczonych przez Gminę na rzecz mieszkańców usług w zakresie oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ.

W szczególności umowa ta nie przewiduje przeznaczenia dofinansowania na poczet obniżenia ceny świadczonych przez Gminę usług.

Co więcej, w Umowie brak jest jakichkolwiek zapisów, z których wynikałaby forma, w jakiej POŚ będą użytkowane, tj. przykładowo czy Gmina będzie przy ich pomocy świadczyć usługi, a nawet to, czy Gmina będzie pobierała od mieszkańców jakiekolwiek wynagrodzenie.

W konsekwencji powyższego, w Umowie brak jest zapisów dotyczących faktu, iż Gmina będzie świadczyć na rzecz mieszkańców kompleksową usługę w zakresie oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ w formie przedstawionej w niniejszym stanie faktycznym. Umowa odnosi się tylko do kwestii kosztów nabycia i montażu POŚ oraz technicznych aspektów takich jak warunki jakie musza być spełnione w celu otrzymania dofinansowania, terminy płatności poszczególnych transz, itp.

Zgodnie z uzyskaną klasyfikacją, usługi w zakresie gospodarki ściekami, wywozu i unieszkodliwiania odpadów za pomocą przydomowych oczyszczalni ścieków mieszczą się w grupowaniu 90.00.11-00.00 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU) - wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264, ze zm.), obowiązującą dla celów VAT do końca 2010r. - („usługi w zakresie odprowadzania, oczyszczania i likwidacji ścieków”), co odpowiada grupowaniu 37.00.11.0 PKWiU („usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”) zgodnie z PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. (Dz. U. nr 207, poz. 1293, ze zm.), która będzie obowiązywać dla celów VAT od dnia 1 stycznia 2011r. Gmina posiada status podatnika VAT czynnego.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, iż przedmiotowa inwestycja jest (będzie) realizowana w okresie od czerwca 2010r. do czerwca 2012r.

Dofinansowanie ma charakter wyłącznie zakupowy, tj. przeznaczone jest wyłącznie na pokrycie kosztów budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

Zakupy towarów i usług dokonane w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji będą związane wyłącznie z wykonywaniem przez Gminę opisanej we wniosku odpłatnej wiązki czynności, tj. bieżącej obsługi POŚ przez okres 10 lat od dnia jej odbioru technicznego polegającej na świadczeniu okresowego wywozu pozostałych w zbiornikach osadów wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji w celu unieszkodliwienia ścieków, montażu POŚ na nieruchomościach, będących własnością mieszkańców, udostępnianiu mieszkańcom POŚ do korzystania na okres 10 lat od dnia odbioru technicznego oraz zapewnieniu niezbędnych napraw i konserwacji urządzeń wchodzących w skład POŚ.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach otrzymanych od podwykonawców w związku z realizacja przedmiotowej inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczania VAT naliczonego wykazanego w fakturach otrzymanych od podwykonawców w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.

W tym miejscu Wnioskodawca zawarł uzasadnienie stanowiska własnego wraz z przywołaniem interpretacji wydanych przez organy podatkowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., ostatnia zmiana Dz. U. z 2008r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podkreślenia wymaga, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony.

Przepisy ustawy o VAT nie wyłączają prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku dokonywania zakupów ze środków finansowych otrzymanych w postaci dotacji lub darowizn.

A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podstawowe znaczenie ma związek dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, natomiast bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków. Jednak przy ustalaniu tego prawa należy mieć na uwadze ograniczenie wynikające z art. 88 ustawy o VAT.

Zgodnie z przepisem w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 224 poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższe zwolnienie przewidziane zostało również w § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246 poz. 1649).

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowy cywilnoprawne z mieszkańcami miejscowości w których nie ma sieci kanalizacyjnej, na świadczenie na ich rzecz odpłatnej usługi w zakresie oczyszczania ścieków przy pomocy przydomowych oczyszczalni ścieków (dalej: POŚ).

POŚ składają się z wykonanego z tworzywa sztucznego zbiornika, systemu rur, filtrów, zaworów, kominów odpowietrzających, pompy i innego osprzętu. Są one każdorazowo zamontowane na działce mieszkańców (są wkopane w ziemię) w bezpośredniej bliskości budynku mieszkalnego i podłączone do jego wewnętrznej instalacji sanitarnej.

Kompleksowa usługa w zakresie oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ składa się z następujących świadczeń składowych:

  • montaż POŚ na nieruchomościach, będących własnością mieszkańców,
  • udostępnienie mieszkańcom POŚ do korzystania na okres 10 lat od dnia odbioru technicznego,
  • zapewnienie niezbędnych napraw i konserwacji urządzeń wchodzących w skład POŚ w ramach serwisu gwarancyjnego.
  • bieżąca obsługa POŚ przez okres 10 lat od dnia jej odbioru technicznego polegająca na świadczeniu okresowego wywozu powstałych w zbiornikach osadów i wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji w celu unieszkodliwiania ścieków.

Po okresie objętym umową, Gmina dokona odpłatnego zbycia POŚ na rzecz mieszkańców.

Zgodnie z umowami zawieranymi pomiędzy Gminą i mieszkańcami, powyższe świadczenia będą traktowana jak jedno świadczenie złożone, z tytułu którego okresowo pobierane będzie wspólne wynagrodzenie, kalkulowane w odniesieniu do całości świadczenia, tj. bez jakiegokolwiek podziału na poszczególne elementy składowe.

Świadczenie powyższych usług za wynagrodzeniem będzie dokumentowane przez Gminę fakturami VAT. Umowy zawierane z mieszkańcami nie przewidują możliwości nabycia tylko niektórych składowych usług z wiązki świadczeń wykonywanych przez Gminę. Możliwe jest tylko i wyłącznie nabycie kompleksowej usługi oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ w kształcie i na warunkach przedstawionych powyżej.

Do świadczenia kompleksowej usługi oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ Gmina może angażować osoby trzecie, tj., podwykonawców, od których będzie ona otrzymywać faktury VAT z wykazanym VAT naliczonym, w szczególności od dostawców POŚ oraz firm montażowo-budowlanych, które będą je instalować.

Zakupy towarów i usług dokonane w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji będą związane wyłącznie z wykonywaniem przez Gminę opisanej we wniosku odpłatnej czynności, tj. bieżącej obsługi POŚ przez okres 10 lat od dnia jej odbioru technicznego polegającej na świadczeniu okresowego wywozu pozostałych w zbiornikach osadów wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji w celu unieszkodliwienia ścieków, montażu POŚ na nieruchomościach, będących własnością mieszkańców, udostępnianiu mieszkańcom POŚ do korzystania na okres 10 lat od dnia odbioru technicznego oraz zapewnieniu niezbędnych napraw i konserwacji urządzeń wchodzących w skład POŚ.

Powyższe oznacza, iż Gmina realizuje inwestycję, polegającą na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków na nieruchomościach mieszkańców Gminy. Inwestycja będzie wykorzystana przez Gminę do odpłatnego świadczenia usług na rzecz mieszkańców polegających na udostępnieniu mieszkańcom POŚ do korzystania na okres 10 lat od dnia odbioru technicznego, zapewnieniu niezbędnych napraw i konserwacji urządzeń wchodzących w skład POŚ w ramach serwisu gwarancyjnego, bieżącej obsłudze POŚ przez okres 10 lat od dnia jej odbioru technicznego polegającej na świadczeniu okresowego wywozu powstałych w zbiornikach osadów i wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji w celu unieszkodliwiania ścieków.

Po okresie objętym umową, Gmina dokona odpłatnego zbycia POŚ na rzecz mieszkańców.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

W świetle powyższych przepisów, odpłatnie realizowane w ramach umów cywilnoprawnych świadczenie usług przez jednostki samorządu terytorialnego na rzecz mieszkańców podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Innymi słowy Gmina prowadząca samodzielnie gospodarkę ściekową na swoim terenie, w związku ze świadczeniem usług z tytułu oczyszczania ścieków na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych osiągać będzie obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ostatecznie zaś Gmina dokona odpłatnego zbycia wytworzonego w ramach inwestycji mienia, czyli dokona odpłatnej dostawy w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. W omawianej sytuacji mienie powstałe w wyniku realizacji inwestycji będzie w całości wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem poniesione wydatki na inwestycje będą wydatkami związanymi z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych.

W świetle powyższego, ze względu na związek poniesionych wydatków na inwestycję polegającą na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków z czynnościami opodatkowanymi (uzyskiwaniem obrotów z tytułu świadczenia usług oraz obrotu z tytułu odpłatnej dostawy), Gmina nabędzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż powołane interpretacje przepisów prawa podatkowego oraz orzeczenia sądów administracyjnych niewątpliwie kształtują sytuację prawną podatników w ich indywidualnych sprawach, lecz nie mają one mocy prawa powszechnie obowiązującego i dotyczą konkretnego stanu faktycznego. Powyższe oznacza, że interpretacje przepisów prawa podatkowego należy traktować indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj