Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-414/10-4/SP
z 20 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-414/10-4/SP
Data
2010.08.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
konkursy
nagrody
obowiązek płatnika
opodatkowanie
organizacje
promocja
przychód
reklama
spółki


Istota interpretacji
Obowiązek pobrania i wpłacenia podatku, obowiązek sporządzenia i złożenia jakichkolwiek deklaracji, zeznań lub informacji podatkowych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z planowanymi akcjami promocyjnymi organizowanymi dla Spółki przez Agencję.



Wniosek ORD-IN 364 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13.05.2010 r. (data wpływu 18.05.2010 r.) uzupełnione pismem z dnia 30.07.2010 r. (data nadania 30.07.2010 r., data wpływu 02.08.2010 r.) na wezwanie z dnia 22.07.2010 r. Nr IPPB4/415-414/10-2/SP (data nadania 22.07.2010 r., data doręczenia 28.07.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków pobrania i wpłacenia podatku, obowiązku sporządzenia i złożenia jakichkolwiek deklaracji, zeznań lub informacji podatkowych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z planowanymi akcjami promocyjnymi organizowanymi dla Spółki przez Agencję – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.05.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków pobrania i wpłacenia podatku, obowiązku sporządzenia i złożenia jakichkolwiek deklaracji, zeznań lub informacji podatkowych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z planowanymi akcjami promocyjnymi organizowanymi dla Spółki przez Agencję.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka (Wnioskodawca, Spółka) zamierza podjąć współpracę z Agencją Promocji (Agencja) na podstawie Umowy ramowej. Zgodnie z tą Umową Agencja będzie świadczyć dla Spółki usługi w zakresie wsparcia marketingowego, promocji i reklamy. W ramach tego rodzaju usług Agencja będzie organizować dla Spółki akcje promocyjne (konkursy) związane z towarami marki Wnioskodawcy dystrybuowanymi przez Spółkę w Polsce. Każda pojedyncza akcja promocyjna będzie organizowana na podstawie wspomnianej Umowy oraz w oparciu o Zlecenie złożone przez Spółkę – określające szczegóły danej akcji.

Akcje polegać będą na organizowaniu przez Agencję konkursu skierowanego do pracowników, współpracowników lub właścicieli sklepów detalicznych, w których sprzedawane są produkty marki (sklepy te w większości nie zaopatrują się w produkty marki S. od Spółki; ale od hurtowni, które nabywają je od Spółki). Konkurs będzie przeprowadzany przez Agencję, działającą na zlecenie Spółki; na podstawie regulaminu opracowywanego przez Agencję, który może podlegać weryfikacji przez Spółkę (określoną w regulaminie jako zamawiający konkurs). Konkurs skierowany będzie do osób mających decydujący wpływ w sklepach detalicznych na sposób ekspozycji towarów we wspomnianych placówkach handlowych (mogą być to pracownicy lub współpracownicy, albo właściciele takich sklepów). Osoby te będą uzyskiwały punkty za realizację zadań konkursowych – które polegać będą głównie na zamówieniu odpowiedniej ilości towarów do sprzedaży, utrzymaniu ich odpowiedniego zapasu w sprzedaży i zapewnieniu odpowiedniej ekspozycji dla tych towarów w sklepach. Imienną listę osób, do których skierowany zostanie opisany konkurs, Spółka będzie wskazywać Agencji na podstawie informacji otrzymanych od swoich przedstawicieli handlowych. Organizacja konkursu i jego kompleksowa obsługa będą realizowane przez Agencję, w szczególności będzie się ona zajmowała kwestiami związanymi z ustaleniem listy osób uprawnionych do otrzymania nagród, wydawaniem nagród, reklamacjami uczestników, itp.

Ocena stopnia realizacji zadań konkursowych będzie należała do Spółki; co będzie realizowane przez jej przedstawicieli handlowych. Informacje o przyznanych punktach zostaną przekazane do Agencji – organizatora konkursów, która sporządzi odpowiednie zestawienia wraz z informacją o nagrodach uzyskanych przez poszczególnych uczestników. Zestawienia sporządzone przez Agencję będą podlegać weryfikacji przez Komisję Nadzoru, składającą się z dwóch osób reprezentujących: Organizatora akcji – czyli Agencję i przedstawiciela Spółki. Komisja będzie weryfikować przygotowane zestawienia laureatów oraz przestrzeganie regulaminu konkursu.

Uzyskanie jednego punktu będzie uprawniało uczestnika do uzyskania nagrody pieniężnej w wysokości 10 zł. Ilość przyznanych punktów będzie natomiast zależała od stopnia realizacji zadań konkursowych przez danego uczestnika. Stąd też wielkość przyznanej nagrody w akcji promocyjnej będzie dla każdego uczestnika uzależniona wyłącznie od jego indywidualnych wyników w realizacji zadań, a nie od wyników innych uczestników. Do każdej nagrody będą przyznawane dodatkowe nagrody pieniężne, stanowiące 11,111% wartości nagród podstawowych. Nagrody dodatkowe nie będą wypłacone uczestnikom, ale zostaną potrącone przez Agencję na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych z tytuły wypłaconych nagród. Wszystkie świadczenia dla uczestników konkursów będą wypłacane przez Agencję.

Nagrody w konkursie będą wypłacane przez Agencję. Uczestnik konkursu otrzyma imienną kartę pre-paid (przepłaconą), która będzie służyć do realizacji wypłaty nagród w wielu konkursach organizowanych przez Agencję na zlecenie Spółki (karta będzie nosić logo S.). Będzie to karta płatnicza, a na powiązany z nią rachunek bankowy zostanie wpłacona przez Agencję kwota nagrody należnej za realizację zadań konkursowych (po potrąceniu 10% podatku dochodowego od osób fizycznych od nagrody). Karta będzie uprawniała do wypłaty gotówki w bankomacie albo do zapłaty za zakupy w sklepach – do wysokości przyznanej kwoty nagrody (zasilenia rachunku karty). Karty jeszcze przed zasileniem ich środkami pieniężnymi) będą dystrybuowane wśród uczestników przez przedstawicieli handlowych (pracowników) Spółki, albo przez hurtownie sprzedające towary marki. Karty, po ich otrzymaniu przez uczestników i po zrealizowaniu zadań konkursowych, będą zasilane środkami pieniężnymi przez Agencję (w odpowiedniej wysokości – zgodnie z regulaminem akcji) – wpłaty na karty będą dokonywane z rachunku bankowego Agencji.

Konkursy mogą trwać przez dłużej niż jeden miesiąc, a wówczas ustalane będą odrębno zadania konkursowe na dany miesiąc. Będą one wówczas oceniane odrębnie dla każdego miesiąca. W takim przypadku nagrody uczestnikom będą przyznawane i wypłacane przez Agencję za każdy miesiąc odrębnie.

Wszelkie obowiązki administracyjne związane z organizacją konkursu zobowiązany będzie wypełniać jego Organizator – a więc Agencja. Agencja będzie wypłacać nagrody uczestnikom, potrącać należny podatek dochodowy od nagród i wpłacać go na rachunek organu podatkowego, a także wykazywać go w odpowiednich deklaracjach lub informacjach podatkowych.

6

Spółka będzie wypłacać Agencji wynagrodzenie w ustalonej wysokości za świadczone usługi w zakresie organizacji i przeprowadzenia akcji promocyjnej – konkursu.

Pismem z dnia 22.07.2010 r. Nr IPPB4/415-414/10-2/SP wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez przedstawienie ciągu dokumentów, prowadzących do mocodawcy, z których wynika prawo do występowania w imieniu SP. Z O.O., z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego przez Pana Jacka Ł.

Powyższe zostało uzupełnione w terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z planowanymi akcjami promocyjnymi organizowanymi dla Spółki przez Agencję, na Spółce ciążyć będą jakiekolwiek obowiązki podatkowe lub obowiązki pobrania i wpłacenia podatku albo obowiązki sporządzenia i złożenia jakichkolwiek deklaracji, zeznań lub informacji podatkowych, wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

W szczególności:

  1. Czy w związku z tymi akcjami I wypłatą nagród uczestnikom przez Agencję, Spółka będzie zobowiązana pobierać i wpłacać na rachunek właściwego organu podatkowego podatek dochodowy od osób fizycznych z jakiegokolwiek tytułu...
  2. Czy w związku z opisanymi akcjami i wypłatą nagród przez Agencję, Spółka będzie zobowiązana sporządzać i składać deklarację PIT-8AR, albo informacje podatkowe PIT-8C...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Obowiązek zapłaty podatku na rachunek właściwego organu podatkowego może być nałożony wyłącznie na podatnika, płatnika lub inkasenta – a ogólne definicje tych pojęć zawarte są w art. 7 – 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.). Zgodnie z art. 7 Ordynacji podatkowej, podatnikiem jest m.in. osoba (fizyczna lub prawna) podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. W rozpatrywanej sytuacji obowiązek podatkowy będzie powstawał w związku z uzyskaniem przychodu – nagrody w analizowanym programie promocyjnym. Jak wynika z ustaw regulujących opodatkowanie podatkiem dochodowym (w tym przypadku od osób fizycznych), obowiązek podatkowy z tytułu uzyskania przychodu (dochodu) spoczywa wyłącznie na osobie uzyskującej ten przychód (dochód). W analizowanym przypadku obowiązek podatkowy spoczywać więc będzie wyłącznie na uzyskujących nagrody uczestnikach konkursu. Uczestnicy konkursu nie będą pracownikami Agencji ani Spółki, nie będzie ich łączyła jakakolwiek umowa z tymi podmiotami, zatem uzyskiwane przez nich nagrody będą stanowiły dla nich dochód ze źródła, o którym mowa w art. 20 ustawy o PIT (inne źródła). Co zatem oczywiste, Spółka z pewnością nie będzie podatnikiem w odniesieniu do analizowanych nagród.

Zgodnie z art. 8 Ordynacji podatkowej, płatnikiem jest m. in. osoba (fizyczna lab prawna), obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Kwestią dość oczywistą, potwierdzaną przez komentatorów jest, iż „płatnikami w ustawach podatkowych bowiem ustanawia się takie podmioty, które w momencie powstania zobowiązania podatkowego dysponują środkami finansowymi podatnika lub dokonują czynności związanych z operacjami na jego majątku” (M. Niezgódka – Medek, Ordynacja podatkowa. Komentarz, S. Babiarz, B. Dauter i inni, LexisNexis, wydanie 6, s. 78 – 79.). Takim podmiotem może być wyłącznie wypłacający nagrody w analizowanym przypadki. Jest to w pełni zrozumiałe, gdyż tylko podmiot dokonujący faktycznie wypłaty ma dokładnie datę wypłaty, jej wielkość i tytuł prawny wypłaty – a zatem tylko ten podmiot (poza podatnikiem) jest w stanie określić, czy, kiedy i w jakiej wysokości podatek powinien być pobrany i wpłacony na rachunek właściwego organu podatkowego. W rozważanym przypadku nagrody będą wypłacane w postaci przelewu na rachunek bankowy powiązany z kartą pre-paid wydaną konkretnemu uczestnikowi. Przelew kwot nagród będzie dokonywany przez Agencję z jej rachunku bankowego, a Agencja będzie organizatorem konkursu i tylko wobec niej uczestnicy będą mogli dochodzić ewentualnych roszczeń o wypłatę nagród. Bez znaczenia jest tu kwestia wydawania kart – gdyż będą one wydawane przed zasileniem środkami pieniężnymi, nie stanowią one nagrody, stanowią tylko narzędzie umożliwiające odbiór nagrody (same w sobie, przed zrealizowaniem przelewu przez Agencję – nie będą mieć żadnej wartości). To przekazanie dochodu – nagrody, a więc środków pieniężnych, determinuje podmiot, który ją przekazuje, wypłaca i na którym ciążyć mogą obowiązki wynikające. z prawa podatkowego związane z tym zdarzeniem. Zadaniem Agencji jest zrealizowanie konkursu, w tym wypłata nagród uprawnionym uczestnikom. Skoro .Agencja wypłaca nagrody z własnych środków i fizycznie dokonuje przelewów kwot nagród uczestnikom, to nie ma podstaw do twierdzenia, że nagrody są wypłacane przez Spółkę. Nie ulega zatem żadnej wątpliwości, że Agencja będzie podmiotem dokonującym wypłaty nagród w analizowanych akcjach promocyjnych.

W konsekwencji tylko Agencja może być płatnikiem w odniesieniu do tych dochodów i na niej spoczywać będzie obowiązek pobrania i zapłaty podatku oraz złożenia stosownej deklaracji podatkowej Spółka nie pełni roli organizatora konkursu, nie dokonuje wypłat jest wyłącznie klientem Agencji – organizującej akcję promocyjną nie może być zatem uznana za wypłacającego nagrody i płatnika. W świetle powyższego. Spółka oczywiście nie będzie płatnikiem w odniesieniu do nagród wypłacanych uczestnikom akcji promocyjnej – konkursu. W konsekwencji Spółka nie będzie również zobowiązana do złożenia jakiejkolwiek deklaracji czy zeznania podatkowego związanego z analizowanymi nagrodami.

Potwierdzeniem powyższych twierdzeń jest choćby art. 41 ust. 4 w zw. z ust. 1 ustawy o PIT. Płatnikiem w odniesieniu do dokonywanych wypłat lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy z tytułu określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT (a więc m.in. z tytułu nagród w konkursach) są osoby dokonujące tych wypłat (wypłacający). Identyczna sytuacja występuje w przypadku wszystkich innych przypadków określonych w ustawie o PIT, w których występuje płatnik. Zawsze jest to podmiot dokonujący wypłaty środków pieniężnych, lub stawiający je do dyspozycji podatnika. Zatem, jeżeli do nagród wypłacanych w analizowanej akcji zastosowanie znalazłby art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT i art. 41 ust 4 ustawy o PIT – albo jakakolwiek inna regulacja przewidująca instytucję płatnika, to płatnikiem takim byłaby wyłącznie Agencja – jako przelewająca środki pieniężne nagrodzonym osobom, stawiająca je do dyspozycji podatników, a nie Spółka.

Natomiast gdyby w odniesieniu do dochodów – nagród stawianych do dyspozycji uczestników wspomnianych akcji promocyjnych – nie znalazł zastosowania żaden przepis przewidujący wystąpienie instytucji płatnika, to wówczas zastosowanie miałby art. 42a ustawy o PIT. Art. 42a ustawy o PIT dotyczy obowiązku sporządzania informacji PIT-8C i przesyłania jej właściwemu organowi podatkowemu i podatnikowi. Przepis ten ma zastosowanie wówczas, gdy m.in. osoby prawne dokonują wypłaty dochodów z innych źródeł (art. 20 ustawy o PIT) i nie są obowiązane do poboru podatku ani zaliczki na podatek (gdy nie nakłada się na nie obowiązków płatnika). Przepis ten nakłada obowiązek sporządzenia i przesłania informacji podatkowej PIT-8C tylko na podmiot dokonujący wypłaty należności lub świadczeń (identyczna konstrukcja jak w przypadku obowiązków płatnika). W związku z tym, że nie Spółka, lecz Agencja będzie dokonywać wypłaty świadczeń w rozpatrywanym przypadku, stąd też tylko na Agencji, a z pewnością nie na Spółce, mógłby ciążyć obowiązek sporządzenia i złożenia informacji PIT-8C, jeśli zastosowanie do danej akcji promocyjnej miałby art. 42a ustawy o PlT.

Przepisy ustawy to PIT nie przewidują instytucji inkasenta w odniesieniu do analizowanego stanu faktycznego. Z pewnością zatem Spółka nie będzie inkasentem w odniesieniu do nagród wypłacanych uczestnikom analizowanych akcji promocyjnych.

W związku z tym, że nagrody uzyskiwane przez uczestników opisanych akcji marketingowych będą wypłacane przez Agencję – tylko na tym podmiocie będą ciążyć obowiązki płatnika (obliczenie, pobór i odprowadzenie podatku oraz złożenie odpowiedniej deklaracji) albo obowiązek sporządzenia i przesłania informacji PIT-8C – w zależności od tego, jak klasyfikowane będą dochody z danej akcji promocyjnej. Spółka nie będzie dokonywać wypłaty nagród w związku z akcjami organizowanymi na jej zlecenie przez Agencję. Stąd też Spółka nie będzie podatnikiem, płatnikiem ani inkasentem w odniesieniu do nagród wypłacanych uczestnikom opisanych akcji, a zatem nie będą na niej ciążyły obowiązki związane z pobraniem i zapłatą podatku oraz złożeniem stosownych deklaracji lub zeznań podatkowych (w tym PIT-8AR,). Na Spółce nie będzie też ciążył obowiązek sporządzenia i przesłania informacji PiT-8C ani jakichkolwiek innych informacji podatkowych, gdyby w odniesieniu do dochodów osiąganych przez uczestników nie miała zastosowania instytucja płatnika.

Wnioskodawca uprzejmie prosi o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj