Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB2/415-488/11-8/KSU
z 9 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB2/415-488/11-8/KSU
Data
2011.11.09


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
diety
działalność wykonywana osobiście
komisja
przychody z innych źródeł
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zryczałtowana dieta za udział w posiedzeniu Komisji Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego Pielęgniarek i Położnych, Komisji socjalnej, Okręgowej Komisji Wyborczej, gdy członkowie ww. Komisji nie należą do składu żadnego z organów OIPiP - pełniącego tą funkcją społecznie, jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 312 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych reprezentowanej przez radcę prawnego, przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2011 r. (data wpływu 10 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania zryczałtowanych diet wypłaconych członkom Komisji nienależącym do składu żadnego z organów Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów członków organów Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych oraz członków Komisji nienależących do składu żadnego z organów Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych, zwana dalej „OlPiP” jest jednostką organizacyjną samorządu działającą w oparciu o ustawę z dnia 19 kwietnia 1991 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (Dz. U. Nr 41, poz. 178 ze zm.), zwana dalej „ustawą”. Przepis art. 1 ust. 2 przyznaje Okręgowym Izbom Pielęgniarek i Położnych osobowość prawną.

Stan faktyczny/zdarzenie przyszłe Nr 1

Organami OlPiP są zgodnie z art. 12 ustawy, Okręgowy Zjazd Pielęgniarek i Położnych, Okręgowa Rada Pielęgniarek i Położnych, Okręgowa Komisja Rewizyjna, Okręgowy Sąd Pielęgniarek i Położnych, Okręgowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej. Członkowie organów Okręgowej Rady Pielęgniarek i Położnych (poza osobami pełniącymi funkcje Przewodniczącego Rady, Wiceprzewodniczącego, Sekretarza, Skarbnika), członkowie Okręgowej Komisji Rewizyjnej, Okręgowego Sądu Pielęgniarek i Położnych oraz Okręgowego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej za udział w posiedzeniu tychże organów, które tworzą otrzymują zryczałtowaną dietę (naliczaną osobno za każde posiedzenie), nie przekraczającą 200,00 zł za udział w posiedzeniu. Podstawą naliczenia diety jest obowiązująca uchwała Rady OIPiP, z członkami organów nie są zawierane żadne umowy. Natomiast wchodzący w skład Rady Przewodniczący Rady wybrany przez Okręgowy Zjazd oraz wybrani przez Radę spośród jej członków: Wiceprzewodniczący Rady, Sekretarz i Skarbnik otrzymują comiesięczne wynagrodzenie z tytułu pełnionych funkcji (nie otrzymują natomiast zryczałtowanych diet za udział w posiedzeniach Rady czy Prezydium Rady). Wnioskodawcę i ww. osoby nie wiąże żadna umowa, z tytuły której osoby te miałyby otrzymywać ww. przychody, podstawą naliczenia diety (wynagrodzenia) jest uchwała Rady.

Stan faktyczny/zdarzenie przyszłe Nr 2

Podstawowe zadania samorządu na obszarze działania OlPiP, wykonuje Rada Pielęgniarek i Położnych w Opolu, zwana dalej „Radą". W ramach tego organu, ustawa o samorządzie pielęgniarek i położnych (art. 25 ust. 1 ustawy) wyodrębnia Prezydium. W skład Prezydium wchodzą, obok Przewodniczącego Rady, Wiceprzewodniczących, Sekretarza, Skarbnika - którzy otrzymują comiesięczne wynagrodzenie z tytułu pełnionych funkcji w Radzie - pozostali członkowie Prezydium.

Prezydium działa w imieniu Rady w sprawach określonych jej uchwałą, jedynie za wyjątkiem spraw związanych ze sprawozdaniami z działalności Rady oraz wykonania budżetu. Pozostali członkowie Prezydium Rady (będący również członkami Rady) otrzymują zryczałtowane diety w określonej wysokości za udział w posiedzeniu Prezydium Rady nie przekraczającą 200,00 zł za udział w posiedzeniu Prezydium. Osobno wypłacana jest zryczałtowana dieta za udział w posiedzeniu Rady. Wnioskodawcę i ww. osoby nie wiąże żadna umowa, z tytuły której osoby te miałyby otrzymywać ww. przychody, podstawą naliczenia diety jest uchwała Rady.

Stan faktyczny/zdarzenie przyszłe Nr 3

Niektórzy członkowie organów OlPiP (np. Rady), wchodzą również w skład regulaminowych komisji (komisje te nie są organami OlPiP - poza katalogiem z art. 12 ustawy) np. Komisji Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego Pielęgniarek i Położnych - rozpatrującej wnioski pielęgniarek położnych o refundację kosztów związanych z kształceniem i doskonaleniem zawodowym, Komisji Socjalnej - rozpatrującej wnioski o zapomogi losowe, zapomogi socjalne przyznawane pielęgniarkom, położnym w ramach świadczonej przez OlPiP pomocy socjalnej, Okręgowej Komisji Wyborczej - przygotowującej i nadzorującej wybory na delegatów na Okręgowy Zjazd OlPiP. Z tego tytułu otrzymują zryczałtowane diety w określonej wysokości za udział w posiedzeniu danej komisji (naliczane osobno za każde posiedzenie). Diety te obecnie wynoszą 75,00 zł za udział w posiedzeniu członka komisji (a w wypadku przewodniczących komisji 155,00 zł), a w przypadku członków Okręgowej Komisji Wyborczej 50,00 zł za udział w zebraniach wyborczych. Należności te stanowią ekwiwalent za wykonaną na rzecz samorządu pracę, osobno osobom tym służy również wypłata środków z tytułu zwrotu kosztów podróży liczona na podstawie wypełnionych delegacji, zgodnie ceną biletu środkiem komunikacji publicznej (bilety PKP, PKS). Wnioskodawcę i ww. osoby nie wiąże żadna umowa, z tytuły której osoby te miałyby otrzymywać ww. przychody, podstawą naliczenia diety jest uchwała Rady.

Stan faktyczny/zdarzenie przyszłe Nr 4

W ramach przynależności do OlPiP wykonywane są przez jej członków także czynności związane z uczestnictwem w regulaminowych komisjach (komisje te nie są organami OlPiP, - poza katalogiem z art. 12 ustawy) np. Komisji Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego Pielęgniarek i Położnych - rozpatrującej wnioski pielęgniarek położnych o refundację kosztów związanych z kształceniem i doskonaleniem zawodowym, Komisji Socjalnej - rozpatrującej wnioski o zapomogi losowe, zapomogi socjalne przyznawane pielęgniarkom, położnym w ramach świadczonej przez OlPiP pomocy socjalnej, Okręgowej Komisji Wyborczej -przygotowującej i nadzorującej wybory na delegatów na Okręgowy Zjazd OlPiP. Członkami tychże komisji są (obok osób będących jednocześnie członkami organów - stan faktyczny Nr 3) osoby niepełniące żadnych funkcji w organach OlPiP. Będące jedynie członkami samorządu zawodowego. Diety te obecnie wynoszą 75,00 zł za udział w posiedzeniu członka komisji (a w wypadku przewodniczących komisji 155,00 zł), a w przypadku członków Okręgowej Komisji Wyborczej 50,00 zł za udział w zebraniach wyborczych. Wypłacane należności stanowią ekwiwalent za wykonaną w ramach komisji pracę na rzecz samorządu pielęgniarek i położnych. Osobno osobom tym służy również wypłata środków z tytułu zwrotu kosztów podróży liczona na podstawie wypełnionych delegacji, zgodnie ceną biletu środkiem komunikacji publicznej (bilety PKP, PKS). Wnioskodawcę i ww. osoby nie wiąże żadna umowa, z tytuły której osoby te miałyby otrzymywać ww. przychody, podstawą naliczenia diety jest uchwala Rady. Do chwili obecnej od ww. zryczałtowanych diet odprowadzany jest podatek. Jednakże Wnioskodawca ma wątpliwości, czy przychody te nie korzystają czasem ze zwolnienia przewidzianego przez art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Pytania do stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Nr 1:

  1. 1. Czy uzyskiwane przez członków organów OlPiP określonych w art. 12 ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (Dz. U. Nr 41, poz. 178 ze zm.), przychody (tj. zryczałtowane diety za uczestnictwo w posiedzeniach organów oraz wynagrodzenia otrzymywane przez Przewodniczącego Rady, Wiceprzewodniczących, Sekretarz i Skarbnika) należy zaliczyć do źródeł przychodu, o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  1. 2.Czy w przypadku członków organów OlPiP otrzymujących zryczałtowane diety za uczestnictwo w posiedzeniach organów (wynoszące 75,00 zł) w przypadku wynagrodzenia niższego niż przysługująca kwota kosztów uzyskania przychodów - koszty należy pomniejszyć do wysokości otrzymanego przychodu, a w rozliczeniu rocznym należy uwzględnić za poszczególne miesiące roku podatkowego pełną normę kosztów, a w przypadku wystąpienia straty, podatnik będzie mógł ją odliczyć od dochodu z tego samego źródła w ciągu pięciu kolejnych lat, czy może w sytuacji, gdy przewidziane wynagrodzenie za udział w posiedzeniu organów, nie przekracza kwoty 200,00 zł możliwe jest zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku do dochodowym od osób fizycznych i pobranie zryczałtowanego podatku w wysokości 18% przychodu...

Pytanie do stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Nr 2:

  1. Czy przychody uzyskiwane przez członków Prezydium Rady będących jednocześnie członkami Rady OlPiP (poza Przewodniczącą, Wiceprzewodniczącym, Sekretarzem i Skarbnikiem) z tytułu udziału w posiedzeniach Prezydium Rady powinny zostać opodatkowane na zasadach określonych w art. 13 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Pytanie do stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Nr 3:

  1. Czy przychody osób wykonujących funkcje w komisjach regulaminowych: Komisji Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego Pielęgniarek i Położnych, Komisji Socjalnej, Okręgowej Komisji Wyborczej - zryczałtowana dieta za udział w posiedzeniu komisji, gdy członkowie ww. komisji są jednocześnie członkami organów OIPIP (np. Rady) należy zaliczyć do innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym istnieje obowiązek sporządzania informacji o wysokości otrzymanych dochodów na formularzu PIT-8C...

Pytanie do stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Nr 4;

  1. Czy w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zryczałtowana dieta za udział w posiedzeniu Komisji Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego Pielęgniarek i Położnych, Komisji Socjalnej, Okręgowej Komisji Wyborczej, gdy członkowie ww. Komisji nie należą do składu żadnego z organów OIPiP - pełniącego tą funkcją społecznie, jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku numerem 4. Wniosek w zakresie pytań oznaczonych numerami 1.1, 1.2, 2 i 3 zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 4, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich – do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2,280 zł. Zwolnienie opisane wyżej obejmuje przychody ze źródła określonego w art. 13 pkt 5 cyt. ustawy. Przepis ten stanowi, że za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7. Wskazane wyłączenie odnosi się do przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (art. 13 pkt 7 ustawy).

Nie ma zatem wątpliwości, iż diety i inne kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych nie mieszczą się w zakresie zwolnienia przedmiotowego, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy. Jeżeli natomiast diety lub zwrot kosztów otrzymuje członek podmiotu, niepełniący żadnej funkcji w organie stanowiącym osoby prawnej - to przychody te zdaniem Wnioskodawcy – do wysokości określonej w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy korzystają ze zwolnienia.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ani inne przepisy) nie definiują pojęcia „obowiązków społecznych lub obywatelskich”. Jak wyjaśnił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 7 października 1997 r. (III SA 253/96), pojęcie to „należy rozumieć bardzo szeroko. Nie ma bowiem legalnej definicji tego wyrażenia ani w przepisach podatkowych ani też w innych przepisach prawa. W świetle Słownika języka polskiego (Warszawa 1993, t. II, s. 435 i t. III, s. 296) wyraz „społeczny” oznacza między innymi „zorganizowany, przeznaczony dla społeczeństwa, do obsługiwania społeczeństwa, do zaspokojenia jego potrzeb, będący przedstawicielem społeczeństwa, pracujący dla społeczeństwa, dla dobra ogółu”. Jeżeli chodzi o wyraz „obywatelski” to, oznacza on "obowiązek obywatelski, Prawa obywatelskie, Komitet, Sąd obywatelski, Straż obywatelska zorganizowana z osób prywatnych, ochotników, niefachowców, do doraźnej pomocy władzom, jako instytucje tymczasowe". Natomiast w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25 listopada 1997 r., U 6/97, wyrażono pogląd, że „o pełnieniu obowiązku obywatelskiego możemy mówić wtedy, gdy dana osoba uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwowymi jako obywatel, zgodnie z zasadami demokratyzmu instytucji publicznych (a nie np. osoba odpłatnie świadcząca usługi eksperckie czy jako pracownik wykonujący swe obowiązki zawodowe). Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy zaś do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji (w szczególności instytucji samorządu terytorialnego lub samorządu zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie (tego rodzaju funkcje należy odróżnić od usług świadczonych w celach zarobkowych). Tak rozumiane obowiązki społeczne lub obywatelskie można pełnić nie tylko na podstawie wyboru lecz także w wyniku powołania przez właściwy organ, wyznaczenia przez upoważnioną organizację społeczną lub na skutek podobnych prawem określonych zdarzeń”. Jak z tego wynika Trybunał Konstytucyjny do pojęcia „pełnienia obowiązków społecznych" zaliczył także prace w instytucjach reprezentujących daną społeczność zawodową. W ocenie Wnioskodawcy praca w komisjach regulaminowych OlPiP: Komisji Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego Pielęgniarek i Położnych - rozpatrującej wnioski pielęgniarek położnych o refundację kosztów związanych z kształceniem i doskonaleniem zawodowym, Komisji socjalnej - rozpatrującej wnioski o zapomogi losowe, zapomogi socjalne przyznawane pielęgniarkom, położnym w ramach świadczonej przez OlPiP pomocy socjalnej, Okręgowej Komisji Wyborczej przygotowującej i nadzorującej wybory na delegatów na Okręgowy Zjazd OlPiP ma charakter społeczny, przy założeniu, że jej członkowie nie należą do składu organów OlPiP. Tym samym podlegać będzie zwolnieniu. Stanowisko prezentowane przez Wnioskodawcę znajduje swoje potwierdzenie także, w interpretacjach indywidualnych wydanych między innymi przez Izbę Skarbowa w Katowicach z dnia 14 października 2009 r., IBPBII/1/415-606/09/MK, Izbę Skarbową w Poznaniu z dnia 21 maja 2010 r., ILPB2/4 15-283/10-2/JK, w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 17 grudnia 2009 r., DD3/033/104/IM D/09/629.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak stanowi art. 13 pkt 5 ww. ustawy, przychodami z działalności wykonywanej osobiście, są przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Z treści art. 13 pkt 7 ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W świetle powyższych przepisów – przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich oraz osoby należące do składów zarządów, rad nadzorczych, komisji (...) - stanowią wyodrębnione kategorie przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Przepis powyższy przewiduje zwolnienie niektórych przychodów związanych z osobistym pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich, a mianowicie tylko i wyłącznie diet oraz kwot stanowiących zwrot kosztów i odnosi się wyłącznie do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia w prawie podatkowym są nie tylko odstępstwem od zasady wyrażonej w treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy, lecz również stanowią wyjątek od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania, dlatego też wykładnia przepisów ustanawiających te zwolnienia musi być wykładnią ścisłą, co oznacza, że nie może być ani rozszerzająca, ani też zawężająca.

Przy wykładni pojęć użytych w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – by uniknąć zastosowania wykładni rozszerzającej - należy przyjąć zasadę, że kryteria rozumienia powyższych pojęć muszą mieć w pierwszej kolejności charakter kryteriów ustawowych, a tylko pomocniczo, tj. w kwestiach nie rozstrzygniętych przez ustawy mogą odwoływać się do znaczeń pozaprawnych. Zatem, aby uznać określone świadczenie za „dietę”, bądź „kwotę stanowiącą zwrot kosztów” nie wystarczy takie nazwanie świadczenia przez świadczeniobiorcę lub stronę świadczącą, lecz konieczne jest, aby świadczenie było w taki właśnie sposób nazwane przez ustawodawcę i następowało w wykonaniu ustawowego uprawnienia do tego rodzaju świadczenia, po drugie, „obowiązki” w rozumieniu interpretowanego przepisu muszą mieć charakter obowiązków wykonywanych na podstawie ustawy w tym sensie, że funkcja, z pełnieniem której obowiązki te się wiążą, jest funkcją unormowaną ustawowo.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach przynależności do OlPiP wykonywane są przez jej członków także czynności związane z uczestnictwem w regulaminowych komisjach (komisje te nie są organami OlPiP, - poza katalogiem z art. 12 ustawy) np. Komisji Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego Pielęgniarek i Położnych - rozpatrującej wnioski pielęgniarek położnych o refundację kosztów związanych z kształceniem i doskonaleniem zawodowym, Komisji Socjalnej - rozpatrującej wnioski o zapomogi losowe, zapomogi socjalne przyznawane pielęgniarkom, położnym w ramach świadczonej przez OlPiP pomocy socjalnej, Okręgowej Komisji Wyborczej - przygotowującej i nadzorującej wybory na delegatów na Okręgowy Zjazd OlPiP. Członkami tychże komisji są (obok osób będących jednocześnie członkami organów - stan faktyczny Nr 3) osoby niepełniące żadnych funkcji w organach OlPiP. Będące jedynie członkami samorządu zawodowego. Diety te obecnie wynoszą 75,00 zł za udział w posiedzeniu członka Komisji (a w wypadku przewodniczących komisji 155,00 zł), a w przypadku członków Okręgowej Komisji Wyborczej 50,00 zł za udział w zebraniach wyborczych. Wypłacane należności stanowią ekwiwalent za wykonaną w ramach komisji pracę na rzecz samorządu pielęgniarek i położnych. Osobno osobom tym służy również wypłata środków z tytułu zwrotu kosztów podróży liczona na podstawie wypełnionych delegacji, zgodnie ceną biletu środkiem komunikacji publicznej (bilety PKP, PKS). Wnioskodawcę i ww. osoby nie wiąże żadna umowa, z tytuły której osoby te miałyby otrzymywać ww. przychody, podstawą naliczenia diety jest uchwala Rady.

Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia „obowiązków społecznych lub obywatelskich”. Zgodnie zatem z ukształtowanym przez doktrynę poglądem wyrażenie „osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich” należy rozumieć bardzo szeroko, nie ma bowiem legalnej definicji tego wyrażenia ani w przepisach podatkowych, ani też w innych przepisach prawa. W świetle Słownika języka polskiego (Warszawa 1993 r. t. II str. 435 i III str. 296) wyraz „społeczny” oznacza między innymi „zorganizowany, przeznaczony dla społeczeństwa, do obsługiwania społeczeństwa, do zaspokojenia jego potrzeb, będący przedstawicielem społeczeństwa, pracujący dla społeczeństwa, dla dobra ogółu”. Jeśli chodzi o wyraz „obywatelski”, to oznacza on „obowiązek obywatelski, prawa obywatelskie, Komitet, Sąd obywatelski, Straż obywatelską zorganizowaną z osób prywatnych, ochotników, niefachowców, do doraźnej pomocy władzom, jako instytucje tymczasowe”. Za pełnienie obowiązków obywatelskich i społecznych należy więc uznać działalność posłów i senatorów, radnych i innych przedstawicieli samorządu terytorialnego, składów komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, składów inspekcji Państwowej Komisji Wyborczej i inspekcji wojewódzkich komisarzy wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, Trybunału Stanu, ławników sądów powszechnych” (Podatkowe Komentarze Becka – Podatek dochodowy od osób fizycznych, Rok 2006, pod redakcją J. Marciniuka).

Jak wynika z powyższego, z obowiązkami społecznymi i obywatelskimi mamy do czynienia w przypadku czynności i zadań związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych jakimi są obowiązki wynikające z funkcji np. radnego, posła czy senatora. Będą to przede wszystkim obowiązki związane z uczestniczeniem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej (zarówno wykonawczej, sądowniczej, jak i ustawodawczej). Dotyczy to również określonych funkcji w ramach organizacji o charakterze społecznym (organizacje pozarządowe), w tym również w ramach wolontariatu.

Powyższe oznacza, że pojęcie obowiązków społecznych i obywatelskich jest spełnione w przypadku czynności i zadań, związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych. Natomiast faktu bycia członkiem Komisji Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego Pielęgniarek i Położnych, Komisji Socjalnej, Okręgowej Komisji Wyborczej nienależącym do składu żadnego z organów OIPiP nie należy utożsamiać z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich. Członkowie ww. komisji nie reprezentują całej społeczności, reprezentują jedynie określoną grupę osób, działają w jej interesie, nie sprawują również funkcji publicznych – nie zawiadują sprawami państwowymi i nie uczestniczą w działaniu instytucji publicznej. Pojęcie obowiązków społecznych i obywatelskich odnosi się zatem do zadań publicznych i państwowych, a nie do czynności związanych z pełnieniem określonych funkcji w organach statutowych, choćby miały one charakter społeczny.

Ponadto do uznania określonego świadczenia, przyznanego przez Wnioskodawcę, za dietę nie wystarczy użycie w nazwie świadczenia słowa „dieta” przez podmiot dokonujący wypłaty, ale niezbędne jest by świadczenie o takiej nazwie miało oparcie w ustawie. Wymienione przez Wnioskodawcę „diety” nie są świadczeniem określonym przez ustawę z dnia 19 kwietnia 1991 r. (Dz. U. Nr 41, poz. 178 ze zm.) o samorządzie pielęgniarek i położnych, ale świadczeniem wynikającym wyłącznie z uchwały Rady.

Diety z ww. tytułu wypłacane przez Wnioskodawcę nie podlegają zatem pod dyspozycję przepisu art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, diety otrzymywane przez osoby w związku z ich udziałem w posiedzeniach regulaminowych komisji, nienależące do składu żadnego z organów Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych, podlegają opodatkowaniu, a tym samym nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Ponadto należy podkreślić, że przywołane przez Wnioskodawcę wyroki sądów administracyjnych dotyczące przepisów prawa wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mogą być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach. Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.), źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Z uwagi na powyższe przywołane wyroki sądów administracyjnych, nie są wiążące dla tut. Organu podatkowego. Każdą sprawę Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj