Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-212/11/PST
z 8 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-212/11/PST
Data
2011.07.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
bon towarowy
koszty uzyskania przychodów
nagroda rzeczowa
nagrody
promocja
sprzedaż premiowa


Istota interpretacji
Czy Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na zorganizowanie akcji promocyjnej?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 roku w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 27 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z akcją promocyjną – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 kwietnia 2011 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z akcją promocyjną.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W celu podniesienia atrakcyjności zakupu towarów, Spółka zamierza przeprowadzić akcję promocyjną mającą cechy sprzedaży premiowej. Zgodnie z regulaminem akcji promocyjnej:


  • akcja będzie skierowana do osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, które nabywają towary ze znakiem towarowym należącym do Spółki
  • spółka nie pobiera jakichkolwiek dodatkowych odpłatności z tytułu wydania nagrody,
  • dochodzi do wydania nagrody z racji nabycia towaru lub usługi,
  • nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone w regulaminie warunki zakupu,
  • nagroda zostaje przyznana w postaci:


    1. nagród rzeczowych innych niż towary lub usługi które sprzedano nabywcy,
    2. bonów towarowych,
    3. doładowanych kart pre-paid,

  • wydatki zorganizowania i przeprowadzenia akcji promocyjnej są odpowiednio udokumentowane min. regulaminem, potwierdzeniem spełnienia przez nabywców warunków do wydania nagrody, potwierdzeniem przekazania nagrody.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania.


  1. Czy wartość nagród przekazywanych nabywcom można uznać za nagrodę związaną ze sprzedażą premiową i zastosować zwolnienie z opodatkowania nagród o wartości nieprzekraczającej jednorazowo kwoty 760 zł...
  2. Czy Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na zorganizowanie akcji promocyjnej...


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych - oznaczone we wniosku nr 2. Zagadnienie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych - zawarte w pytaniu oznaczonym we wniosku nr 2 będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania drugiego.

Spółka stoi na stanowisku, iż stosowanie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztem uzyskania przychodów są wszelkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, za wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16 tej ustawy. Oznacza to, że co do zasady każdy wydatek poniesiony celowo, z zamiarem uzyskania przychodu, powinien być uznany za koszt uzyskania przychodu. Wydatki związane z organizacją sprzedaży premiowej oraz zakupem nagród wydanych w ramach sprzedaży mają wpływ na uatrakcyjnienie sprzedaży, a tym samym na pozyskanie klienta i uzyskanie przychodu. W związku z tym jako pozostające w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży, stanowią w całości koszty uzyskania przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.


Zatem aby wydatek poniesiony przez podatnika mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, muszą zaistnieć łącznie następujące przesłanki:


  • został poniesiony przez podatnika,
  • jest definitywny, a więc bezzwrotny,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie jest kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Mając powyższe na uwadze kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie tego źródła przychodów. Aby zatem wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów należy ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów – w okresie ponoszenia kosztów lub w przyszłości.

W takim ujęciu kosztami uzyskania przychodów będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim.

Tutejszy organ wskazuje, iż obowiązek jednoznacznego wykazania związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a przychodem uzyskanym z działalności, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła tego przychodu – każdorazowo spoczywa na podatniku.

W tym miejscu trzeba zauważyć, iż sprzedaż premiową należy utożsamiać z transakcją, w ramach której obok sprzedaży towaru lub usługi dochodzi do wydania nabywcy premii (nagrody). Jej konstrukcja oparta jest bowiem na założeniu, że każdemu klientowi spełniającemu określone warunki wynikające z ustalonego regulaminu, np. kupującemu określony towar lub towar o określonej wartości albo korzystającemu z określonych usług, wydawana jest nagroda. Przybiera ona zawsze postać rzeczową; nagrodą nie są pieniądze ani towary, które sprzedano nabywcy.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż w celu podniesienia atrakcyjności zakupu towarów, Spółka zamierza przeprowadzić akcję promocyjną mającą cechy sprzedaży premiowej. Zgodnie z regulaminem akcji promocyjnej:


  • akcja będzie skierowana do osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, które nabywają towary ze znakiem towarowym należącym do Spółki,
  • spółka nie pobiera jakichkolwiek dodatkowych odpłatności z tytułu wydania nagrody,
  • dochodzi do wydania nagrody z racji nabycia towaru lub usługi,
  • nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone w regulaminie warunki zakupu,
  • nagroda zostaje przyznana w postaci:


    d. nagród rzeczowych innych niż towary lub usługi które sprzedano nabywcy,
    e. bonów towarowych,
    f. doładowanych kart pre-paid,


  • wydatki zorganizowania i przeprowadzenia akcji promocyjnej są odpowiednio udokumentowane min. regulaminem, potwierdzeniem spełnienia przez nabywców warunków do wydania nagrody, potwierdzeniem przekazania nagrody.


Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż działania zmierzające do przeprowadzenia akcji promocyjnej o charakterze sprzedaży premiowej mogą mieć wpływ ma uatrakcyjnienie sprzedaży, a tym samym pozyskanie klientów co w konsekwencji może mieć wpływ na zwiększenie przychodów Spółki. Spółka może zaliczyć wydatki poniesione w związku z przeprowadzoną akcją promocyjną mającą cechy sprzedaży premiowej do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj