Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1005/11/KW
z 28 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1005/11/KW
Data
2011.09.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
akredytacja
kształcenie
stawki podatku
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie z podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę szkoleń instruktora bezpiecznej pracy na wysokości oraz technik dostępu linowego, do prowadzenia których posiada akredytację Kuratorium Oświaty.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2011r. (data wpływu 14 czerwca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 lipca 2011r. oraz pismem z dnia 12 września 2011r. (data wpływu 16 września 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę szkoleń instruktora bezpiecznej pracy na wysokości oraz technik dostępu linowego, do prowadzenia których posiada akredytację Kuratorium Oświaty – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie zwolnienia z podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę szkoleń instruktora bezpiecznej pracy na wysokości oraz technik dostępu linowego, do prowadzenia których posiada akredytację Kuratorium Oświaty.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 lipca 2011r. oraz pismem z dnia 12 września 2011r. (data wpływu 16 września 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 31 sierpnia 2011r. znak: IBPP1/443-1005,1006/11/KW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie organizacji i prowadzenia szkoleń. Przedmiotowe szkolenia mają charakter kompetencyjny, w zakresie kształcenia zawodowego związanego z pracami na wysokościach.

W odniesieniu do dwóch spośród prowadzonych szkoleń, dotyczących prowadzenia kursów instruktora bezpiecznej pracy na wysokości oraz technik dostępu linowego Wnioskodawca legitymuje się akredytacją udzieloną przez Kuratorium Oświaty. Akredytacja ta została wydana na podstawie przepisów o systemie oświaty. Szkolenia te są prowadzone w międzynarodowym standardzie ....

Wnioskodawca nie posiada podobnej akredytacji w odniesieniu do żadnego innego spośród prowadzonych przez siebie szkoleń m.in. z uwagi na fakt, iż ich program obejmuje liczbę godzin mniejszą od wymaganego celem uzyskania stosownej akredytacji (tj. mniej niż 30 godzin).

W kwestii finansowania szkoleń Wnioskodawca podniósł, że w przypadku jednego ze szkoleń, na które Wnioskodawca posiada akredytację, jest ono finansowane w całości ze środków publicznych pochodzących z Wojewódzkiego Urzędu Pracy.

Ponadto Wnioskodawca zaznaczył, że prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia każdorazowo – choć jedynie w części – obejmują zagadnienia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, o których mowa w przepisach Kodeksu Pracy i rozporządzeń wykonawczych.

W uzupełnieniu z dnia 12 września 2011r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

1. Wnioskodawca podlega pod nadzór Kuratora Oświaty w zakresie obejmującym prowadzenie szkoleń, na które posiada stosowną akredytację.

2. Szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę mają charakter szkoleń zawodowych lub przekwalifikowania zawodowego w przypadku, kiedy dotyczą alpinizmu przemysłowego (dostęp linowy) lub kształcenia instruktorów.

Uczestnikami przedmiotowych szkoleń są zarówno osoby, które dopiero będą wykonywać prace na wysokości jak i osoby już ją wykonujące. Dlatego w indywidualnych przypadkach uczestnicy szkoleń nabywają nowe informacje a w innych poszerzają oraz aktualizują posiadaną już wcześniej wiedzę i umiejętności.

3. Szkolenia ... (alpinizm przemysłowy czyli dostęp linowy) są prowadzone na podstawie paragrafu 6 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216). Paragraf 2 ww. rozporządzenia mówi:

„Uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących pozaszkolnych formach kształcenia:

Pkt 1. Kurs.

Pkt 2. Kurs jest pozaszkolną formą kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż 30 godzin zajęć edukacyjnych, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności lub kwalifikacji zawodowych realizowaną zgodnie z programem przyjętym przez organizatora".

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2010r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. Nr 82 poz. 537) alpinista przemysłowy jest zawodem (numer klasyfikacji zawodu do celów rynku pracy 713301).

Paragraf 2 pkt 2 ww. rozporządzenia mówi:

„Klasyfikacja jest stosowana w zakresie (...) szkolenia zawodowego".

4. Prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia ... (alpinizm przemysłowy czyli dostęp linowy) są w 100% finansowane ze środków publicznych w przypadku gdy zlecającym jest Urząd Pracy.

5. W przypadku szkoleń ... (alpinizm przemysłowy czyli dostęp linowy) Wnioskodawca podpisuje umowę z Powiatowym Urzędem Pracy, następnie zgodnie z ową umową wystawia faktury za zrealizowane szkolenia, którymi obciąża Powiatowy Urząd Pracy. PUP dokonuje płatności za ww. faktury na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

6. Wnioskodawca jest głównym i jedynym wykonawcą świadczonych usług szkoleniowych.

7. W zakresie szkoleń ... (alpinizm przemysłowy czyli dostęp linowy), jak wspomniano w pkt 5, Wnioskodawca podpisuje umowę z Powiatowym Urzędem Pracy. Strony określają zakres usług szkoleniowych, do przeprowadzenia których zobowiązuje się Wnioskodawca, który czyni to w imieniu własnym.

8. Uczestnikami szkoleń są bądź osoby skierowane przez Powiatowy Urząd Pracy bądź przez podmioty gospodarcze podpisujące umowy z Wnioskodawcą. W przypadku, gdy zleceniodawcą jest osoba fizyczna, jest ona również uczestnikiem szkolenia.

9. W przypadku szkoleń ... (alpinizm przemysłowy czyli dostęp linowy) uczestnicy nabywają wiedzę oraz praktyczne umiejętności umożliwiające im wykonywanie zawodu alpinisty przemysłowego.

10. Uczestnikami przedmiotowych szkoleń są zarówno osoby, które dopiero będą wykonywać prace na wysokości jak i osoby już ją wykonujące. Dlatego w indywidualnych przypadkach uczestnicy szkoleń nabywają nowe informacje a w innych poszerzają oraz aktualizują posiadaną już wcześniej wiedzę i umiejętności.

Szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę mają charakter szkoleń zawodowych lub przekwalifikowania zawodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym, od dnia 1 stycznia 2011r. świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie organizacji i prowadzenia opisanych szkoleń w zakresie uzyskanej przez Wnioskodawcę akredytacji podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług, świadczenie przez Wnioskodawcę usług w zakresie szkoleń kształcenia zawodowego, w zakresie których Wnioskodawca posiada akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Nie ma tutaj znaczenia fakt, czy dane szkolenie jest w całości finansowane ze środków publicznych pochodzących z Wojewódzkiego Urzędu Pracy czy też nie, gdyż warunkiem wystarczającym do objęcia danego szkolenia zwolnieniem z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest posiadanie stosownej akredytacji w tym zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., a od dnia 26 sierpnia 2011r. t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady, stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Wszelkie zaś odstępstwa od tej zasady poprzez zastosowanie obniżonej stawki lub zwolnienie z opodatkowania, należy uznać za wyjątek w stosowaniu ww. przepisu.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe … oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20, obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe … oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288, s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że na szkolenia dotyczące prowadzenia kursów instruktora bezpiecznej pracy na wysokości oraz technik dostępu linowego Wnioskodawca posiada akredytację udzieloną przez Kuratorium Oświaty. Akredytacja ta została wydana na podstawie przepisów o systemie oświaty.

Szkolenia ... (alpinizm przemysłowy czyli dostęp linowy) są prowadzone na podstawie paragrafu 6 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216), zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2010r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. Nr 82 poz. 537) alpinista przemysłowy jest zawodem (numer klasyfikacji zawodu do celów rynku pracy 713301).

Prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia ... (alpinizm przemysłowy czyli dostęp linowy) są w 100% finansowane ze środków publicznych w przypadku gdy zlecającym jest Urząd Pracy. Wnioskodawca podpisuje umowę z Powiatowym Urzędem Pracy, następnie zgodnie z ową umową wystawia faktury za zrealizowane szkolenia, którymi obciąża Powiatowy Urząd Pracy. PUP dokonuje płatności za ww. faktury na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Uczestnikami szkoleń są bądź osoby skierowane przez Powiatowy Urząd Pracy bądź przez podmioty gospodarcze podpisujące umowy z Wnioskodawcą. W przypadku, gdy zleceniodawcą jest osoba fizyczna, jest ona również uczestnikiem szkolenia. Uczestnicy przedmiotowych szkoleń nabywają wiedzę oraz praktyczne umiejętności umożliwiające im wykonywanie zawodu alpinisty przemysłowego. Uczestnikami przedmiotowych szkoleń są zarówno osoby, które dopiero będą wykonywać prace na wysokości jak i osoby już ją wykonujące. Dlatego w indywidualnych przypadkach uczestnicy szkoleń nabywają nowe informacje a w innych poszerzają oraz aktualizują posiadaną już wcześniej wiedzę i umiejętności. Szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę mają charakter szkoleń zawodowych lub przekwalifikowania zawodowego.

Mimo zadanego pytania Wnioskodawca nie wskazał czy jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a zatem tut. organ przyjął, że Wnioskodawca nie spełnia powyższego warunku.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących pozaszkolnych formach kształcenia:

  1. kurs;
  2. kurs zawodowy;
  3. seminarium;
  4. praktyka zawodowa.

Należy jednakże w tym miejscu zauważyć, że ww. rozporządzenie zostało wydane na podstawie art. 68c ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), który stanowi, że minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych, a także może określić warunki i tryb przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych umożliwiających uzyskanie tytułów zawodowych, skład, warunki powoływania i odwoływania przez kuratora oświaty państwowych komisji egzaminacyjnych, wzory wydawanych świadectw i dyplomów, wysokość opłat za przeprowadzenie egzaminów kwalifikacyjnych oraz warunki wynagradzania członków komisji.

W myśl art. 1 pkt 8 ww. ustawy system oświaty zapewnia w szczególności m.in. możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

Zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty system oświaty obejmuje m.in. placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zaś art. 3 pkt 17 ww. ustawy stanowi, że przez kształcenie ustawiczne należy rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek – art. 82 ust. 1 ustawy systemie oświaty.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że ww. przepisy skierowane są do jednostek objętych systemem oświaty, a z treści wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca był placówką i organizatorem kształcenia, o których mowa w ww. przepisach, nie jest tym samym adresatem ww. rozporządzenia, które to rozporządzenie jest rozporządzeniem ogólnym i nie zawiera zasad i form w jakich mają być prowadzone szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę.

Takimi przepisami nie jest również rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2010r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. Nr 82, poz. 537), przez które zgodnie z § 1 określa się klasyfikację zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż przedmiotowe szkolenia prowadzone w międzynarodowym standardzie ... prowadzone przez Wnioskodawcę spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Szkolenia te mają bowiem charakter szkoleń zawodowych lub przekwalifikowania zawodowego, uczestnicy nabywają nowe informacje lub poszerzają oraz uaktualniają posiadaną wiedzę i umiejętności do wykonywania zawodu alpinisty przemysłowego lub instruktora bezpiecznej pracy na wysokościach.

Szkolenia przeprowadzane przez Wnioskodawcę, co prawda, mają charakter szkoleń zawodowych lub przekwalifikowania zawodowego, ale nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, a zatem nie będą korzystały ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca na przedmiotowe szkolenia posiada akredytację Kuratora Oświaty, która została wydana na podstawie przepisów o systemie oświaty.

Zgodnie z art. 68b ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), placówki i ośrodki, o których mowa w art. 68a ust. 1 pkt 2, prowadzące kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, mogą uzyskać akredytację, stanowiącą potwierdzenie spełniania określonych wymogów i zapewniania wysokiej jakości prowadzonego kształcenia. Akredytacja może obejmować całość lub część prowadzonego kształcenia.

Akredytację przyznaje kurator oświaty właściwy dla siedziby placówki lub ośrodka, w drodze decyzji administracyjnej wydawanej po przeprowadzeniu przez zespół powołany przez kuratora oświaty oceny działalności danej placówki lub ośrodka w zakresie określonym w ust. 3 (ust. 2).

Akredytację może uzyskać placówka lub ośrodek, które:

  1. zapewniają bazę wyposażoną w środki dydaktyczne;
  2. zatrudniają wykwalifikowaną kadrę;
  3. opracowują i udostępniają materiały metodyczno-dydaktyczne (ust. 3).

W postępowaniu o uzyskanie akredytacji kurator oświaty uwzględnia również wyniki nadzoru pedagogicznego sprawowanego nad placówką lub ośrodkiem (ust. 4).

Kurator oświaty, w drodze decyzji administracyjnej, może cofnąć akredytację, jeżeli stwierdzi niespełnianie przez placówkę lub ośrodek warunków wymaganych do uzyskania akredytacji (ust. 5).

Zatem jeśli Wnioskodawca posiada powyższą akredytację na prowadzenie przedmiotowych szkoleń od dnia 1 stycznia 2011r., to spełnia przesłanki do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b na przedmiotowe szkolenia od dnia 1 stycznia 2011r.

W tej sytuacji dalsze badanie ewentualnego spełnienia przesłanek wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług jest bezcelowe.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług, świadczenie przez Wnioskodawcę usług w zakresie szkoleń kształcenia zawodowego, w zakresie których Wnioskodawca posiada akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług, przy czym nie ma tutaj znaczenia fakt, czy dane szkolenie jest w całości finansowane ze środków publicznych pochodzących z Wojewódzkiego Urzędu Pracy czy też nie, gdyż warunkiem wystarczającym do objęcia danego szkolenia zwolnieniem z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest posiadanie stosownej akredytacji w tym zakresie, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj