Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-527/11/TJ
z 11 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-527/11/TJ
Data
2011.08.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Pobór zaliczek przez pozostałych płatników


Słowa kluczowe
płatnik
pomoc materialna
stypendia
uczniowie
zasiłki


Istota interpretacji
Opodatkowanie stypendiów i zasiłków szkolnych przyznanych na podstawie ustawy o systemie oświaty.



Wniosek ORD-IN 643 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zmianami) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu 24 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendiów i zasiłków szkolnych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendiów i zasiłków szkolnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Ośrodek Pomocy Społecznej wypłaca uczniom z terenu gminy świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym w formie świadczeń pieniężnych o charakterze edukacyjnym (stypendiów szkolnych) oraz zasiłków szkolnych. Świadczenia te przyznawane są na podstawie ustawy o systemie oświaty (art. 90c pkt 1) oraz uchwały Rady Gminy, w której określono regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym. Na wyżej wymienione dodatki Gmina otrzymuje dotację z budżetu państwa.


Wobec powyższego zadano następujące pytania.


  1. Czy Ośrodek Pomocy Społecznej jako płatnik świadczeń pieniężnych w postaci stypendiów i zasiłków szkolnych jest obowiązany do sporządzenia PIT-8S...
  2. Czy świadczenia te są zwolnione z opodatkowania w całości, czy zwolnienie to jest ograniczone do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 380 zł...


Zdaniem Wnioskodawcy, wymienione świadczenia korzystają ze zwolnienia z opodatkowania w całości na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie nie należy sporządzać informacji PIT-8S. Zwolnienie to nie jest ograniczone kwotowo.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zmianami) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Ośrodek Pomocy Społecznej wypłaca uczniom z terenu gminy świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym w formie stypendiów szkolnych oraz zasiłków szkolnych. Przedmiotowe świadczenia przyznawane są na podstawie art. 90c pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1997 r. o systemie oświaty (t. jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) oraz uchwały Rady Gminy, w której określono regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym. Środki przeznaczone na ww. świadczenia pochodzą z dotacji otrzymanej przez gminę z budżetu państwa.


Odnosząc się do tak przedstawionego stanu faktycznego wyjaśnić należy, że zgodnie z art. 90c ust 1 ww. ustawy o systemie oświaty pomoc materialna ma charakter socjalny albo motywacyjny. Stosownie natomiast do ust. 2 tego przepisu świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym są:


  1. stypendium szkolne;
  2. zasiłek szkolny.


Artykuł 90f ww. ustawy stanowi natomiast, że rada gminy uchwala regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy, kierując się celami pomocy materialnej o charakterze socjalnym, w którym określa w szczególności:


  1. sposób ustalania wysokości stypendium szkolnego w zależności od sytuacji materialnej uczniów i ich rodzin oraz innych okoliczności, o których mowa w art. 90d ust. 1;
  2. formy, w jakich udziela się stypendium szkolnego w zależności od potrzeb uczniów zamieszkałych na terenie gminy;
  3. tryb i sposób udzielania stypendium szkolnego;
  4. tryb i sposób udzielania zasiłku szkolnego w zależności od zdarzenia losowego.


Z kolei w myśl art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

Z treści zacytowanego przepisu wynika, że zwolnieniem w nim uregulowanym, po spełnieniu wszystkich przesłanek w nim wskazanych, objęte są zarówno stypendia, jak i inne świadczenia mające charakter pomocy materialnej dla uczniów. Zauważyć również należy, że wskazany przepis nie zawiera ograniczenia kwotowego wypłacanych świadczeń, a więc z omawianego zwolnienia korzystają one w pełnej wysokości.

Powyższe ustalenia sprawiają, że wypłacana przez Ośrodek Pomocy Społecznej pomoc materialna o charakterze socjalnym w postaci stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych, przyznawana na podstawie ustawy o systemie oświaty oraz uchwały Rady Gminy, finansowana ze środków otrzymywanych w formie dotacji pochodzącej z budżetu państwa, korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do obowiązku wystawiania informacji PIT-8S wyjaśnić należy, że w dniu 12 lutego 2011 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 stycznia 2011 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. Nr 25, poz. 131). W § 1 pkt 3 lit. a) ww. rozporządzenia określony został wzór informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C), stanowiący załącznik nr 8 do rozporządzenia. Obowiązek wystawienia informacji PIT-8C, wynikający z art. 35 ust. 10 ustawy, ciąży jedynie na podmiocie wypłacającym stypendium, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższe sprawia, że Wnioskodawca nie ma obowiązku sporządzenia takiej informacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zmianami). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj