Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443A-19/11-2/IB
z 14 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP3/443A-19/11-2/IB
Data
2011.10.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii


Słowa kluczowe
akcyza
alkohol etylowy
arbitraż
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Prawo do korzystania ze zwolnienia przez pośrednika sprzedającego aromaty spożywcze (zawierających w swym składzie alkohol etylowy) przeznaczone do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętości mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości



Wniosek ORD-IN 155 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia przez pośrednika sprzedającego aromaty spożywcze (zawierających w swym składzie alkohol etylowy) przeznaczone do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętości mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia przez pośrednika sprzedającego aromaty spożywcze (zawierających w swym składzie alkohol etylowy) przeznaczone do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętości mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zajmuje się nabywaniem wewnątrzwspólnotowym oraz dystrybucją aromatów spożywczych na rynku polskim. Aromaty będące mieszaniną substancji zapachowych i aromatycznych pochodzą z Francji. Wnioskodawca chciałby poszerzyć swoją ofertę o aromaty spożywcze zawierające w swym składzie alkohol etylowy. Nabywane wewnątrzwspólnotowo aromaty mogą zawierać ponad 90% alkoholu etylowego w swoim składzie. Przy czym aromaty będą odsprzedawane na terenie Rzeczpospolitej Polskiej w stanie niezmienionym producentom wyrobów spożywczych. Nabywcy będą ww. aromaty stosować do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętości mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jako pośrednik w sprzedaży aromatów spożywczych (zawierających w swym składzie alkohol etylowy) przeznaczonych do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętości mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości może być zwolniony z uiszczania podatku akcyzowego...

Jakie procedury nabycia i zbycia aromatów z zawartością alkoholu są poprawne i wystarczające...

Zdaniem Wnioskodawcy, jako pośrednik w sprzedaży aromatów spożywczych z zawartością alkoholu etylowego do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 (ustawa o podatku akcyzowym) jest zwolniona z opłacania podatku akcyzowego od alkoholu etylowego zawartego w ww. aromatach.

Za poprawne i wystarczające procedury nabywania i zbywania aromatów z zawartością alkoholu Wnioskodawca uważa:

  1. Oświadczenie na fv sprzedażowej o następującej treści:
  2. „Oświadczamy, iż na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 (ustawa o podatku akcyzowym) jesteśmy zwolnieni z obowiązku uiszczania podatku akcyzowego. W związku z tym podatek akcyzowy za alkohol etylowy zawarty w wymienionych na FV aromatach nie został opłacony”.
  1. Deklaracja ze strony nabywcy aromatu podlegającego zwolnieniu o następującej treści:
  2. „Oświadczamy, iż kupowany przez naszą firmę (dane kontrahenta) aromat spożywczy (dokładna nazwa z numerem identyfikacyjnym aromatu), zawierający w swym składzie alkohol etylowy, zostanie wykorzystany wyłącznie do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości”.,
  1. Prowadzenie ewidencji zakupu i sprzedaży aromatów spożywczych z zawartością alkoholu etylowego podlegających zwolnieniu dokumentująca nabycie i zbycie ww. aromatów obejmująca:
    • Rejestr FV zakupu aromatów spożywczych zawierających w swym składzie alkohol etylowy;
    • Rejestr FV sprzedaży aromatów spożywczych zawierających w swym składzie alkohol etylowy;
    • Deklaracja kontrahenta dotycząca ostatecznego wykorzystania aromatów spożywczych zawierających w swym składzie alkohol etylowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 43 ww. załącznika określony został jako wyrób akcyzowy (bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy) alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

Zgodnie z art. 93 ust 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętości mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Zgodnie natomiast z zapisem art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2 % objętości.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest pośrednikiem w sprzedaży na rynku polskim, pochodzących z Francji aromatów spożywczych, będących mieszaniną substancji zapachowych i aromatycznych. Wnioskodawca chciałby poszerzyć swoją ofertę o aromaty spożywcze zawierające w swym składzie alkohol etylowy. Nabywane wewnątrzwspólnotowo aromaty mogą zawierać ponad 90% alkoholu etylowego w swoim składzie. Aromaty te będą w stanie niezmienionym odsprzedawane producentom wyrobów spożywczych na terenie Polski. Nabywcy będą ww. aromaty stosować do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętości mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Należy zauważyć, że Minister Finansów na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 38 ust. 2 pkt 1 ustawy, mógł określić w drodze rozporządzenia dodatkowe warunki i tryb stosowania zwolnień, o których mowa w art. 30 i 32 ustawy, w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania uprawnienia do stosowania zwolnień.

I tak też dnia 30 sierpnia 2010 r. zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075), którego regulacje jednak nie będą odnosiły się do sytuacji przedstawionej w przedmiotowej sprawie.

Zatem uznać należy, iż powyższe zwolnienie nie jest uwarunkowane formalnymi wymogami, a jedynie zużyciem nabytych aromatów w określonym celu. Tak więc, wystarczającym do zastosowania zwolnienia będzie wykazanie przez Zainteresowanego, iż sprzedał aromaty określonym podmiotom na cele o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy. Zaznaczyć jednak należy, iż ustawodawca nie wskazał, jakimi dokumentami należy się posłużyć przy skorzystaniu z powyższego zwolnienia.

Niemniej jednak w interesie Wnioskodawcy będzie wskazanie, np. w toku kontroli lub prowadzonego postępowania, iż przedmiotowe wyroby zostały faktycznie wykorzystane lub mają być wykorzystane na cele zwolnione od podatku akcyzowego.

W przedmiotowej sprawie należy uznać, iż wskazane przez Wnioskodawcę w stanowisku oświadczenie na fakturze sprzedażowej odnośnie korzystania ze zwolnienia z art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, jak i oświadczenie od nabywcy, iż kupowany przez niego aromat spożywczy, zawierający w swym składzie alkohol etylowy, zostanie wykorzystany wyłącznie do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, będą stanowiły dokumenty, z których wynika wykorzystanie na cele zwolnione przedmiotowych aromatów.

Reasumując, Wnioskodawca pośrednicząc w sprzedaży aromatów przeznaczonych do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, jest uprawniony do zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego, na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy. Powyższy cel wykorzystania aromatów może wynikać z oświadczenia nabywcy, o ile będzie to dokument zawierający wiarygodne i prawdziwe informacje.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj