Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1045/11/LG
z 3 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1045/11/LG
Data
2011.10.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
finanse publiczne
finansowanie
podatek od towarów i usług
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT dla usług szkoleniowych finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2011r. (data wpływu 21 czerwca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług szkoleniowych finansowanych w co najmniej 70% lub w całości ze środków publicznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług szkoleniowych finansowanych w co najmniej 70% lub w całości ze środków publicznych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 sierpnia 2011r. (data wpływu 30 sierpnia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 18 sierpnia 2011r. znak: IBPP1/443-1045/11/LG.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca organizuje w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej szkolenia głównie z zakresu wiedzy dotyczącej przepisów prawnych obowiązujących w budowlanym procesie inwestycyjnym. Usługi wykonywane przez Wnioskodawcę zakwalifikowane są do grupowania statystycznego PKWiU 80 - „pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane". Za uczestnictwo w szkoleniach do 2010r. wystawiane były faktury VAT z zastosowaniem stawki „zw” zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy oraz załącznikiem nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do końca 2010r. W poz. 7 tego załącznika wymienione zostały usługi o symbolu PKWIU ex 80. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę kwalifikują się do tego grupowania. W roku bieżącym działalność Wnioskodawcy jest kontynuowana w takim samym zakresie.

Prowadzone w ramach działalności gospodarczej szkolenia są usługami szkolenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, szkolenia te służą zdobywaniu wiedzy i jej doskonaleniu do wykonywania określonych zawodów. Świadczone usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wnioskodawca nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wnioskodawca nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Wnioskodawca przy realizacji szkoleń korzysta z wiedzy innych osób (trenerów/wykładowców), z którymi zawiera na realizację usług umowy cywilnoprawne lub w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą otrzymuje faktury.

Wnioskodawca bierze udział w przetargach na organizację szkoleń z zakresu prawa budowlanego, planowania przestrzennego, procesu inwestycyjno-budowlanego, których celem jest podnoszenie wiedzy kadr administracji samorządowej oraz kadr podmiotów komercyjnych.

Przetargi te są ogłaszane przez:

  • administrację samorządową oraz
  • podmioty komercyjne niebędące organami administracji publicznej.

Szkolenia będące przedmiotem przetargów uzyskały dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej i będą finansowane w wysokości co najmniej 70% tych środków.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 sierpnia 2011r. Wnioskodawca wskazał, iż:

1. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 12 października 2011r. z tytułu wykonywania działalności gospodarczej.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy są:

  • 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,
  • 85.60.Z Działalność wspomagająca edukację,
  • 47.19.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzana w niewyspecjalizowanych sklepach, 47.99.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepów, straganami i targowiskami.

2. Zleceniodawcą są dla Wnioskodawcy:

  1. Jednostki administracji samorządowej, rządowej itp., czyli:
    • Urzędy Miast i Gmin,
    • Starostwa Powiatowe,
    • Urzędy Marszałkowskie,
    • Urzędy Wojewódzkie,
    • Ministerstwa.
  2. Jednostki budżetowe:
    • szkoły,
    • wojewódzkie, powiatowe urzędy pracy.
  3. Spółki handlowe.

Z powyższymi Zleceniodawcami Wnioskodawca zawiera umowy na przeprowadzenie szkolenia dla pracowników Zleceniodawcy w ramach projektów unijnych, współfinansowanych przez Unię Europejską.

W ramach umowy Wnioskodawca jest zobowiązany do:

  • zorganizowania i przeprowadzenia szkolenia dla pracowników Zleceniodawcy,
  • opracowania szczegółowego programu szkolenia wraz z harmonogramem,
  • zapewnienia materiałów szkoleniowych, ankiet, zaświadczeń z odbytego szkolenia,
  • zapewnienia sali konferencyjnej wraz z wyposażeniem oraz usługi gastronomicznej,
  • zapewnienia noclegów dla uczestników (w przypadku szkoleń kilkudniowych).

  1. O dofinansowanie w ramach funduszy unijnych ubiegał się wyłącznie Zleceniodawca Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie ubiegał i nie ubiega się o żadne dofinansowanie w ramach funduszy unijnych.
  2. Zleceniodawca płaci bezpośrednio Wnioskodawcy w całości za wykonaną kompleksowo usługę szkoleniową zgodnie z zawartą umową. Na podstawie umowy Wnioskodawca wystawia Zleceniodawcy F-rę VAT. Wnioskodawca płaci: trenerom/wykładowcom szkolenia, podmiotom wynajmującym sale szkoleniowe, firmom cateringowym, hotelom itp. na podstawie otrzymanych F-r VAT oraz umów cywilnoprawnych z wykładowcami.
  3. Wnioskodawca świadczy kompleksową usługę szkoleniową na rzecz Zleceniodawcy.
  4. Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę stanowi dla Zleceniodawcy dowód poniesienia wydatku w ramach realizowanego projektu.
  5. Środki, którymi Zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za usługi szkoleniowe są środkami uwzględnionymi w realizowanym przez Zleceniodawcę projekcie na nabycie danego rodzaju usługi szkoleniowej świadczonej przez Wnioskodawcę.
  6. Dla uczestników szkolenia nauczanie to pozostaje w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem i ma również na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
    Przykłady przetargów na szkolenia dla administracji samorządowej, o które ubiegał się Wnioskodawca:
    Celem tych szkoleń jest np. „Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej. Modernizacja zarządzania w administracji samorządowej", czyli np.:
  • zmniejszenie o 5% liczby wydanych przez Urząd Miasta decyzji z zakresu urbanistyki uchylonych przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze
  • szkolenie dla pracowników Wydziału Architektury i Urbanistyki, temat szkolenia: Ustalanie warunków zabudowy oraz lokalizacji inwestycji celu publicznego, na podstawie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w świetle przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego
  • zaznajomienie z przebiegiem procesu sporządzenia opracowań planistycznych w Gminie z uwzględnieniem obu stron postępowania oraz usystematyzowanie wiedzy z zakresu obowiązujących przepisów dotyczących prawa budowlanego i planowania przestrzennego - z uwzględnieniem najnowszych zmian legislacyjnych, potrzebnych do sprawnego i efektywnego prowadzenia procesu inwestycyjnego - dla pracowników Wydziału Architektury i Planowania Przestrzennego - temat szkolenia: planowanie przestrzenne.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować do sprzedaży usług szkoleniowych w opisanym powyżej zakresie w przypadku wystawiania faktury VAT za uczestnictwo pracowników administracji publicznej tj. gdzie nabywcą oraz płatnikiem są urzędy administracji rządowej lub administracji samorządowej a jaką stawkę VAT należy zastosować dla innych, niż wyżej wymienionych, uczestników szkoleń...

Zdaniem Wnioskodawcy, szkolenia, które są finansowane w całości lub przynajmniej w 70 proc. ze środków publicznych, a środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu UE, w tym pochodzące z funduszy strukturalnych takich jak EFS są zwolnione z podatku VAT niezależnie od podmiotu zlecającego tzn. czy jest to organ administracji samorządowej czy też podmiot komercyjny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., a od dnia 26 sierpnia 2011r. t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe … oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r., zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Ponadto z wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca posiadał status uczelni, jednostki naukowej i jednostki badawczo rozwojowej.

Należy zauważyć, iż powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują również zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, iż Wnioskodawca organizuje szkolenia głównie z zakresu wiedzy dotyczącej przepisów prawnych obowiązujących w budowlanym procesie inwestycyjnym, a szkolenia te są usługami szkolenia zawodowego, służą bowiem zdobywaniu wiedzy i jej doskonaleniu do wykonywania określonych zawodów.

Przy czym przedmiotowe szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Ponadto Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Analizując powyższe okoliczności stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i b ustawy o VAT warunkujące prowadzenie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub posiadanie akredytacji do przeprowadzania tego typu szkoleń.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
    1. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    2. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    3. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    4. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    5. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    6. z innych operacji finansowych;
    7. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł;
    8. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.


Jak stanowi art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b.

Art. 4. ust. 1 ustawy o finansach publicznych określił, iż przepisy ustawy stosuje się do:

  1. jednostek sektora finansów publicznych,
  2. innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Ponadto z opisu sprawy wynika, iż dla Wnioskodawcy Zleceniodawcą są jednostki administracji samorządowej i rządowej (Urzędy Miast i Gmin, Starostwa Powiatowe, Urzędy Marszałkowskie, Urzędy Wojewódzkie, Ministerstwa), jednostki budżetowe (szkoły, wojewódzkie i powiatowe urzędy pracy) oraz spółki handlowe z którymi to Wnioskodawca zawiera umowy na przeprowadzenie szkoleń dla pracowników Zleceniodawców w ramach projektów unijnych. Dla uczestników szkolenia nauczenie pozostaje z bezpośrednim związku z branżą lub zawodem i ma również na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Celem przedmiotowych szkoleń jest m. in. wzmocnienie potencjału administracji samorządowej i modernizacja zarządzania w administracji samorządowej. O przedmiotowe dofinansowanie ubiegał się Zleceniodawca, który płaci bezpośrednio Wnioskodawcy w całości za wykonaną kompleksową usługę szkoleniową. Na podstawie zawartych umów Wnioskodawca wystawia danemu Zleceniodawcy fakturę VAT, która stanowi dla Zleceniodawcy dowód poniesienia wydatku w ramach realizowanego projektu. Środki, którymi Zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za usługi szkoleniowe są środkami uwzględnionymi w realizowanym przez Zleceniodawcę projekcie na nabycie danego rodzaju usługi szkoleniowej świadczonej przez Wnioskodawcę. Następnie Wnioskodawca płaci trenerom/wykładowcom szkolenia, podmiotom wynajmującym sale szkoleniowe, firmom cateringowym, hotelom itp. Na podstawie otrzymanych faktur VAT oraz umów cywilnoprawnych z wykładowcami. Przedmiotowe szkolenia finansowane są w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Wobec powyższego jeżeli świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, w sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r., bez znaczenia pozostaje kwestia, czy uczestnikami szkoleń świadczonych przez Wnioskodawcę są pracownicy administracji publicznej (gdzie nabywcą oraz płatnikiem są urzędy administracji rządowej lub administracji samorządowej) czy też uczestnikami są podmioty komercyjne. Istotne jest jedynie, aby szkolenia te były finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Ponadto należy zauważyć, iż gdyby świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe były finansowane w całości ze środków publicznych, wówczas korzystałyby ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że szkolenia, które są finansowane w całości lub przynajmniej w 70% ze środków publicznych są zwolnione z podatku VAT niezależnie od podmiotu zlecającego (tzn. czy jest to organ administracji samorządowej czy też podmiot komercyjny), należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem, wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj