Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-418/11-2/MK
Data
2011.06.28
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów
Słowa kluczowe
akt notarialny
nieruchomości
przekształcanie
spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
sprzedaż
umowa
Istota interpretacji
Czy w zaistniałej sytuacji, Wnioskodawca zobowiązany jest do zapłaty podatku dochodowego, czy może skorzystać z tzw. „ulgi meldunkowej”?
Wniosek ORD-IN
377 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2011 r. (data wpływu 28 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu ze sprzedaży nieruchomości – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu ze sprzedaży nieruchomości.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
W 2007 r. Wnioskodawca złożył do Spółdzielni Mieszkaniowej (dalej: SM) wniosek o ustanowienie i przeniesienie odrębnej własności lokalu. Jak Zainteresowany wskazuje spełnił wszystkie, określone pismem SM, warunki do zawarcia umowy o przekształcenie ww. prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Dnia 10 listopada 2007 r. została podpisana umowa o przekształcenie lokatorskiego prawa do lokalu na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Jednakże, w kwietniu 2009 r. Wnioskodawca otrzymał pismo SM, iż umowa zawarta w 2007 r. nie będzie wywierała skutków prawnych. Według SM przekształcenie prawa do lokalu na spółdzielcze własnościowe prawo wymaga zawierania umowy w formie aktu notarialnego. Tym samym Wnioskodawca został zmuszony do zawarcia takiej umowy, gdyż zamierzał sprzedać swoje mieszkanie.
W dniu 20 stycznia 2010 r. Wnioskodawca sprzedał ww. mieszkanie. W urzędzie skarbowym został poinformowany, iż nie może w tej sytuacji skorzystać z tzw. „ulgi meldunkowej” i będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego z tytułu zbycia nieruchomości. Wnioskodawca nadmienia, iż w wymienionym na wstępie lokalu zameldowany był od 1986 r. do 2009 r.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w zaistniałej sytuacji, Wnioskodawca zobowiązany jest do zapłaty podatku dochodowego, czy może skorzystać z tzw. „ulgi meldunkowej”...
Zdaniem Wnioskodawcy, w 2007 r. spełnił wszelkie warunki i kryteria, a umowa zawarta dnia 10 listopada 2007 r. z SM powinna być wiążąca. Tym samym, nie powinien ponosić konsekwencji błędnych interpretacji ustawy z dnia 14 czerwca 2007 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Wnioskodawca uważa, iż jako jednostka nie ma wpływu na fakt zmiany stanowiska interpretacji przepisów przez SM i notariuszy. Nadmienia, iż taka sytuacja miała miejsce tylko w X. W innych miastach Polski „zwykłe” umowy o przekształcenie prawa są honorowane i na ich podstawie są dokonywane sprzedaże mieszkań.
W rezultacie Wnioskodawca podtrzymuję swoje stanowisko i twierdzi, iż w zaistniałej sytuacji powinien być zwolniony z zapłaty podatku dochodowego z tytułu sprzedaży mieszkania spełnia bowiem warunek meldunku na pobyt stały. W tym celu w urzędzie skarbowym złożył zaświadczenie o zameldowaniu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie: - nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
- spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
- prawa wieczystego użytkowania gruntów,
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
W przypadku sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w powyższym przepisie decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu przychodu (dochodu) ma moment ich nabycia z uwagi na fakt, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ulegały zmianie.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w listopadzie 2007 r. Wnioskodawca zawarł z spółdzielnią mieszkaniową umowę o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Z kolei w kwietniu 2009 r. Wnioskodawca został poinformowany, iż umowa z listopada 2007 r. jest nieważna i niezbędne jest zawarcie nowej umowy tym razem w formie aktu notarialnego. Po zawarciu takiej umowy 20 stycznia 2010 r. Wnioskodawca sprzedał przedmiotowe mieszkanie.
Skoro zatem umowa zawarta dnia 10 listopada 2007 r. pomiędzy spółdzielnią mieszkaniową a Wnioskodawcą dotycząca przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego nie wywołała żadnych skutków prawnych, to powyższe oznacza, że datą faktycznego nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego był dzień zawarcia ww. umowy w formie aktu notarialnego. Dlatego też skutki odpłatnego zbycia ww. mieszkania powinny być oceniane wg stanu prawnego obowiązującego od 1 stycznia 2009 r.
Stosownie do art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19 % podstawy obliczenia podatku. Podstawą obliczenia podatku, w myśl art. 30e ust. 2 ustawy, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.
Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 ustawy).
Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 jest, zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 ustawy, ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poniesione w czasie ich posiadania. W myśl art. 22 ust. 6e ww. ustawy wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.
W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać: - dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
- dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.
Powołany art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy, stanowi iż wolne od podatku są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych. Katalog ww. wydatków został określony w art. 21 ust. 25 analizowanej ustawy.
Reasumując, stwierdzić należy, iż w analizowanej sprawie Wnioskodawcy nie przysługuje, tzw. ulga meldunkowa przy rozliczaniu przychodu z odpłatnego zbycia opisanego na wstępie mieszkania, bowiem nie znajdzie tu zastosowania przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2008 r. W konsekwencji, sprzedaż tego mieszkania podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 30e tej ustawy.
Z powyższych względów stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.
Końcowo tut. Organ pragnie podkreślić, iż zgodnie z art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretacje przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Treść art. 3 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego – rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych. Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.
Z uwagi na powyższe tut. Organ nie rozstrzyga kiedy faktycznie nastąpiło nabycie przez Wnioskodawcę przedmiotowego lokalu tylko przyjął zgodnie z treścią stanu faktycznego, że nabycie ww. lokalu nastąpiło w dacie zawarcia umowy w formie aktu notarialnego, tj. po 1 stycznia 2009 r.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Ponadto, informuje się, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony, do oceny dokumentów załączonych do wniosku; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Zainteresowanego i Jego stanowiskiem.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
|