Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-346/11-2/AW
z 23 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-346/11-2/AW
Data
2011.09.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
targi
usługi kompleksowe


Istota interpretacji
Kompleksowa usługa organizacji targów lub imprez o podobnym charakterze nie zawiera się w regulacji szczególnej dotyczącej miejsca świadczenia usług zawartej w art. 28g ustawy. Wnioskodawca nie zakupuje usługi wstępu na przedmiotowe targi, lecz szereg czynności pomiędzy którymi występuje funkcjonalny związek. Wnioskodawca nabywa pojedyncze usługi, od podatnika mającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, wchodzące w skład świadczenia złożonego, niezbędne po to, aby w sposób pełniejszy zrealizować usługę główną. W związku z tym podlegają one opodatkowaniu na terytorium kraju i według przepisów dotyczących transakcji krajowych.



Wniosek ORD-IN 250 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 04 lipca 2011 r. (data wpływu 11 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy określone usługi związane z organizacją targów stanowić będą świadczenie kompleksowe oraz określenia miejsca świadczenia usług związanych z organizacją targów lub imprez o podobnym charakterze – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy określone usługi związane z organizacją targów stanowić będą świadczenie kompleksowe oraz określenia miejsca świadczenia usług związanych z organizacją targów lub imprez o podobnym charakterze.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny / zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji i sprzedaży produktów chemii budowlanej o zasięgu międzynarodowym. W celu promowania swoich wyrobów na rynkach zagranicznych bierze udział w charakterze wystawcy w licznych targach chemii budowlanej odbywających się w różnych krajach, na terytorium UE i poza nią. Usługi związane z organizacją targów Wnioskodawca zakupuje od firm polskich (Organizator), które z kolei nabywają konkretne usługi od kontrahentów miejscowych w miejscu odbycia targów, względnie same realizują te usługi.

W związku z uczestnictwem w targach Organizator świadczy na rzecz Wnioskodawcy usługę najmu powierzchni wystawienniczej oraz wszelkie usługi towarzyszące zapewniające Wnioskodawcy uczestnictwo w targach, w tym:

  1. pełną organizację i aranżację stoiska lub stoisk handlowych,
  2. zapewnienie pełnej logistyki przedstawicielom Wnioskodawcy biorących udział w targach (przelot, zakwaterowanie w hotelu, wyżywienie),
  3. usługi promocyjno - reklamowe polegające na umieszczaniu nazwy i oznaczeń graficznych Wnioskodawcy na wydawanych w związku z organizacją targów materiałach reklamowych,
  4. uczestnictwo w imprezach towarzyszących.

Wszystkie wskazane powyżej usługi są wzajemnie powiązane funkcjonalnie.

W związku ze świadczonymi przez Organizatora usługami Wnioskodawca wystawia fakturę VAT, w której wyszczególnia poszczególne składniki wynagrodzenia, tj. opłatę rejestracyjną, opłatę za udostępnienie miejsca wystawienniczego, opłatę za aranżację stoiska i opłatę logistyczną. Do wszystkich pozycji wskazanych na fakturze zastosowana jest jednolita stawka podatku VAT właściwa dla świadczenia usług związanych z uczestnictwem w targach (23%). Wnioskodawca nie zakupuje usługi wstępu na targi - sposób jego uczestnictwa w targach polega na czymś innym niż oglądanie prezentowanych ekspozycji. Wnioskodawca zainteresowany jest prezentowaniem swojej ekspozycji i w związku z tym ponosi koszty.

Wnioskodawca i Organizator są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Niniejszy wniosek dotyczy stanu faktycznego zaistniałego po dniu 1 stycznia 2011 roku a przed dniem złożenia niniejszego wniosku oraz zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wszystkie przedstawione w stanie faktycznym usługi związane z organizacją targów stanowić będą tzw. „usługę kompleksową” i tym samym podlegać jednolitym zasadom opodatkowania...
  2. Jakie jest miejsce świadczenia usług organizacji targów lub imprez o podobnym charakterze, w skład których wchodzą usługi opisane wyżej, w tym w szczególności najem powierzchni wystawienniczych oraz usługi poboczne takie jak zabudowa stoiska targowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania pierwszego, na gruncie przedstawionego stanu faktycznego kluczowe jest rozstrzygnięcie w pierwszej kolejności czy poszczególne usługi świadczone przez Organizatora w związku z umożliwieniem Wnioskodawcy udziału w targach mają charakter jednolity i podlegają tym samym zasadom opodatkowania, czy też są w stosunku do siebie niezależne. Z opisanych okoliczności wynika w sposób jednoznaczny, że zasadniczym celem świadczonych na rzecz Wnioskodawcy usług jest umożliwienie mu wzięcia udziału w targach w charakterze wystawcy, a poszczególne usługi wyszczególnione na fakturze wystawionej przez Organizatora służą wyłącznie realizacji tego celu. Powyższe oznacza, że te poszczególne elementy dodatkowe świadczonej przez organizatora usługi, nie mają charakteru odrębnego, autonomicznego świadczenia.

Zgodnie z ustaloną na gruncie podatku VAT praktyką krajowych sądów administracyjnych, TSUE, a także organów podatkowych, każda czynność, w tym także złożona z wielu czynności będących jej częściami składowymi, powinna obejmować z ekonomicznego punktu widzenia jedno działanie podatnika, które nie powinno być sztucznie dzielone na odpłatną dostawę towarów oraz odpłatne świadczenie usług lub kilka różnych odpłatnych usług. Oznacza to, iż jedną lub więcej jego części składowych uznaje się za czynność zasadniczą podczas gdy inne elementy traktuje się jako czynności pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do czynności zasadniczej (wyrok ETS w sprawie C-349/96; wyrok NSA z dnia 5 lipca 2006 roku w sprawie sygn. akt: I FSK 945/05; decyzja Izby Skarbowej w Zielonej Górze Ośrodek Zamiejscowy w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 28 lipca 2005 roku, sygn. PP/443-106/05).

Z uwagi na powyższe okoliczności nie powinno być jakichkolwiek wątpliwości co do tego, że wymienione powyżej usługi mają charakter kompleksowy i powinny być opodatkowane jednolicie, tak co do miejsca opodatkowania, jak i stawki podatku. Powyższe dotyczy także wszelkich opłat logistycznych związanych z transportem przedstawicieli Wnioskodawcy i ich zakwaterowaniem oraz wyżywieniem, które to czynności pozostają w ścisłym związku z uczestnictwem Wnioskodawcy w przedmiotowych targach. Na potwierdzenie powyższego stanowiska należy przytoczyć fragment interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 marca 2009 r., nr IPPP1-443-2196/08-4/AK, zapadłej na gruncie bardzo podobnego stanu faktycznego. Stwierdzono w niej, że wykonanie w ramach usługi organizacji konferencji czynności polegających na zapewnieniu przelotu bezpośredniego wynajętym samolotem czarterowym, opłaty lotniskowe, ubezpieczenie, catering na pokładzie z napojami bezalkoholowymi, obsługę pasażerską bagażową na lotniskach, paliwo, zakwaterowania w hotelu udział w programie integracyjnym, udział w programie szkoleniowym, wynajem sal konferencyjnych, transfery lotnisko - hotel - lotnisko, wyżywienie i napoje, ubezpieczenie, opiekę miejscowych przewodników na zwiedzanie, opiekę polskich pilotów i przedstawiciela organizatora - stanowi usługę kompleksową i podlega opodatkowaniu na jednolitych zasadach. Podobne stanowisko zajął WSA w Warszawie w wyroku z dnia 18 września 2009 r. (sygn. akt III SA/Wa 203/09, publ. LEX nr 534845), w którym stwierdził, że „usługi związane z organizowaniem targów i kongresów polegające jedynie na świadczeniu usług cząstkowych, tj. projektowaniu, przygotowaniu elementów zabudowy stoiska, montażu, demontażu, transporcie i serwisie nie obejmujące usługi głównej - wynajmu powierzchni wystawienniczej mieszczą się w pojęciu „usług pomocniczych” wobec kompleksowej usługi organizowania targów, wystaw i kongresów.”

W odniesieniu do pytania drugiego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że niezbędnym elementem określenia zasady opodatkowania usługi polegającej na kompleksowym zapewnieniu udziału w targach, jest dokonanie właściwej wykładni art. 28g ust. 1 i 2 ustawy o VAT w brzmieniu nadanym jej ustawą z 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 09.195.1504), która weszła w tym zakresie w życie w dniu 1 stycznia 2011 r. W jego świetle odmienne są zasady opodatkowania tych usług świadczonych na rzecz podatników VAT i konsumentów. Powyższe stanowi odejście od dotychczasowej zasady, zgodnie z którą niezależnie od statusu podatkowego nabywcy takiej usługi, miejscem opodatkowania był kraj, na terytorium którego odbywały się targi. Obecnie, zgodnie z literalnym brzmieniem art. 28g ust. 2 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, jeżeli są świadczone na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, jest miejsce, w którym ta działalność faktycznie jest wykonywana. Powyższy przepis nie odnosi się zatem do Wnioskodawcy, który jak wskazano powyżej, jest podatnikiem podatku VAT. Do przedsiębiorców odnosi się art. 28g ust. 1 ustawy o VAT, który przewiduje z kolei, że miejscem świadczenia wykonywanych na ich rzecz usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy jest miejsce w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

Zauważyć należy, że również powyższa regulacja nie może mieć jednak zastosowania w niniejszej sprawie, jak bowiem wynika z jej literalnego brzmienia, ma ona zastosowanie wyłącznie do usług związanych ze wstępem na imprezy wymienione w tym przepisie. Należy mieć bowiem na uwadze, że sposób uczestniczenia w targach może być zasadniczo odmienny w zależności od tego czy dany podmiot bierze w nich udział jako widz - klient, czy też jako wystawca promujący swoje produkty czy usługi. Z uwagi na powyższe, przy domniemaniu racjonalnego działania ustawodawcy, nie sposób uznać, że ograniczenie zakresu tego postanowienia wyłącznie do usług „wstępu” miało charakter przypadkowy. Ustawodawca w ten sposób miał na celu określenie odmiennych zasad opodatkowania dla podatników biorących udział w targach w charakterze widza i jako wystawcy.

Zauważyć jednak należy, iż na gruncie aktualnego stanu prawnego brak przepisu szczególnego analogicznego do treści art. 28g ustawy o VAT, który regulowałby zasady opodatkowania usługi polegającej na zapewnianiu podatnikowi podatku VAT uczestnictwa w targach w charakterze wystawcy. Powyższe nakazuje zastosować w tym zakresie zasadę ogólną dotyczącą miejsca opodatkowania usług świadczonych na rzecz podatników, o której mowa w art. 28b ustawy o VAT, w świetle której miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania (por. A. Bartosiewicz, R. Kubacki „VAT. Komentarz”, Lex, 2011, wyd. V).

Powyższe oznacza, ze na gruncie przedmiotowego stanu faktycznego nie wystąpi import usługi bowiem obie strony mają siedzibę na terytorium Polski. W efekcie transakcja rozliczona będzie jako świadczenie usług na terytorium kraju, tj. podmiotem zobowiązanym do rozpoznania obowiązku podatkowego będzie Organizator, tj. usługodawca. Powyższe stanowisko odnosi się do całości usługi świadczonej przez Organizatora z uwagi na fakt iż ma ona charakter kompleksowy, o czym była mowa w uzasadnieniu opinii dotyczącej pytania pierwszego.

Wydaje się ponadto, że zastosowania nie znajdzie art. 28e ustawy o podatku VAT, zgodnie z którym usługi związane z nieruchomościami powinny zostać opodatkowane w miejscu położenia nieruchomości. Pomimo tego, że Wnioskodawca nabywa usługę najmu części powierzchni wystawienniczej oraz usługę zabudowy wynajętej powierzchni wystawienniczej, regulacja dotycząca targów ma charakter autonomiczny (jakkolwiek nie wynika to z literalnego brzmienia przepisów), co oznacza wyłączenie stosowania art. 28e ustawy o podatku VAT.

W świetle powyższego, naliczony podatek VAT zawarty w fakturze dokumentującej zakup usługi związanej z organizacją targów takiej jak przedstawiono wyżej, podlega odliczeniu przez Wnioskodawcę od podatku należnego na zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad.1

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle postanowień art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Należy również zauważyć, że treść art. 5a ustawy stanowi, iż towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Ponadto należy wskazać, że zgodnie z punktem 7.6.2. załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), w przypadku gdy usługę, na podstawie przeprowadzonej analizy, można zaliczyć do dwóch lub kilku grupowań, usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, powinna być zaklasyfikowana tak, jak gdyby składała się z usługi, która nadaje całości zasadniczy charakter.

Z przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji i sprzedaży produktów chemii budowlanej o zasięgu międzynarodowym. Wnioskodawca w celu promowania swoich wyrobów na rynkach zagranicznych bierze udział jako wystawca w licznych targach chemii budowlanej, organizowanych na terytorium Unii Europejskiej, jak i poza nią. Usługi związane z organizacją targów Spółka nabywa od przedsiębiorców polskich, którzy z kolei, nabywają określone usługi od kontrahentów funkcjonujących w miejscu odbywania się targów.

W związku z uczestnictwem w targach Wnioskodawca nabywa od Organizatora następujące usługi:

  1. usługę najmu powierzchni wystawienniczej,
  2. pełną organizację i aranżację stoiska lub stoisk handlowych,
  3. zapewnienie pełnej logistyki przedstawicielom Wnioskodawcy biorących udział w targach (przelot, zakwaterowanie w hotelu, wyżywienie),
  4. usługi promocyjno - reklamowe polegające na umieszczaniu nazwy i oznaczeń graficznych Wnioskodawcy na wydawanych w związku z organizacją targów materiałach reklamowych,
  5. uczestnictwo w imprezach towarzyszących oraz wszelkie inne usługi ściśle związane z udziałem w targach.

Jak podkreśla Wnioskodawca, nie zakupuje usługi wstępu na targi, lecz prezentuje swoją ekspozycję, w związku z którą ponosi koszty.

Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy nabywane usługi związane z organizacją targów stanowić będą usługę kompleksową i tym samym podlegać jednolitym zasadom opodatkowania.

Pojęcie usługi kompleksowej wprowadzone zostało do doktryny i praktyki orzeczeniem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Commisioners of Customs and Excise przeciwko Card Protection Plan Ltd. W przytoczonym wyroku Trybunał orzekł, że każde świadczenie dla celów opodatkowania VAT należy traktować jako odrębne i niezależne, jednakże w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych.

Charakterystyka świadczenia złożonego była również przedmiotem orzecznictwa Trybunału w późniejszym okresie, m.in.: wyrok ETS z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV, orzeczenia z dnia 9 marca 2006 r. w sprawie C-114/05 Ministre de l’Économie, des Finances et de l’Industrie, wyroku z dnia 11 czerwca 2009 r. w sprawie 572/07 RLRE Tellmer Property sro.

Trybunał wyodrębnił usługę zasadniczą oraz pomocniczą. Usługa pomocnicza to taka usługa, która nie stanowi celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. Natomiast usługa główna to czynność przeważającą, nadającą danemu świadczeniu jej dominujący charakter, przy czym wszystkie zmierzają do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego, wskazanej w umowie. W skład świadczenia złożonego wchodzić może nie tylko świadczenie usług, lecz również dostawa towarów.

Aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi do jednego celu. W związku z tym każdorazowo należy dokonywać analizy transakcji, celem ustalenia, czy podatnik wykonuje kilka odrębnych czynności zasadniczych czy też jedną usługę. Pojedyncza czynność ma miejsce przede wszystkim wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do czynności zasadniczej.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) należy uznać, że wymienione we wniosku poszczególne usługi służą wykonaniu czynności zasadniczej, a ich realizacja prowadzi do jednego celu, jakim jest udział w targach organizowanych w krajach Unii Europejskiej, jak i poza nią.

Wnioskodawca zakupuje wszystkie ww. usługi, ponieważ zainteresowany jest uzyskaniem końcowego efektu ekonomicznego w postaci udziału w targach organizowanych poza terytorium kraju. Takie świadczenie złożone, składające się z różnych usług pomocniczych wskazuje zawsze usługę główną, której charakter determinuje miejsce świadczenia a zarazem opodatkowania całej usługi kompleksowej.

Ad.2

Stosownie do art. 28a ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2011 r., na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej; (zmieniony z dniem 1 lipca 2011 r. ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym, Dz. U. 2011 r. Nr 134, poz. 780, w następującym brzmieniu: osobę prawną niebędąca podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej)
  1. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z regułą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2011 r., miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2011 r., miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n (Dz. U. 2011 r. Nr 134, poz. 780).

Wynika z tego, iż do dnia 30 czerwca 2011 r. w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika, miejscem ich świadczenia jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności, natomiast od dnia 1 lipca 2011 r. miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, czyli opodatkowanie usług zostaje przeniesione do państwa, gdzie następuje faktyczna ich konsumpcja.

Jednym z wyjątków od zasady ogólnej jest art. 28g ust. 1 ustawy, gdzie stwierdza się, że miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają. Należy zwrócić uwagę, że przepis ten w obowiązującym brzmieniu wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2011 r. Ta regulacja szczególna jest węższa od swojego poprzedniego brzmienia i obejmuje tylko usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usługi pomocnicze związane z usługami wstępu na te imprezy.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nabywa usługę organizacji targów chemii budowlanej, związaną z kompleksowym zapewnieniem uczestnictwa, od przedsiębiorców polskich, posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju. Przedmiotowe targi odbywają się na terytorium Unii Europejskiej i poza nią, a Spółka występuje w roli wystawcy, promującego swoje wyroby. Jak wskazuje Wnioskodawca, w związku z uczestnictwem w targach nabywa od Organizatora szereg usług związanych z profesjonalnym wykonaniem przedmiotowej usługi, w tym m.in.: wynajem powierzchni wystawienniczej oraz inne usługi poboczne. Zarówno Wnioskodawca, jak i Organizator są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

W omawianej sprawie, jak podkreśla Wnioskodawca, usługą główną jest udział w targach organizowanych poza terytorium kraju, gdzie usługodawca i usługobiorca są podatnikami, spełniającymi definicje zawartą w art. 28a ustawy. Charakter takiej usługi oraz złożoność, której efektem jest osiągnięcie zamierzonego celu przez nabywcę, nie pozwalają zakwalifikować jej do jakiejkolwiek z usług, stanowiących wyjątek od zasady ogólnej określającej miejsce świadczenia usług. Z punktu widzenia Wnioskodawcy jako nabywcy usługi, związanej z udziałem w targach, pojedyncze usługi, wchodzące w skład świadczenia złożonego są potrzebne po to, aby w sposób pełniejszy zrealizować usługę główną.

Reasumując, stwierdzić należy, że kompleksowa usługa organizacji targów lub imprez o podobnym charakterze nie zawiera się w regulacji szczególnej dotyczącej miejsca świadczenia usług zawartej w art. 28g ustawy. Wynika to przede wszystkim z charakteru nabywanej usługi, gdyż Wnioskodawca nie zakupuje usługi wstępu na przedmiotowe targi, lecz szereg czynności pomiędzy którymi występuje funkcjonalny związek. Wnioskodawca nabywa pojedyncze usługi, od podatnika mającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, wchodzące w skład świadczenia złożonego, niezbędne po to, aby w sposób pełniejszy zrealizować usługę główną. W związku z tym podlegają one opodatkowaniu na terytorium kraju i według przepisów dotyczących transakcji krajowych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Nadmienia się ponadto, że nie jest rolą organu podatkowego interpretacja zawartej przez Podatnika umowy, a zatem udzielając niniejszej interpretacji tut. organ uwzględnił przedstawiony we wniosku stan faktyczny (przyszły) sprawy zareprezentowany przez Wnioskodawcę (nabywcę usługi), nie biorąc pod uwagę stanowiska podmiotu świadczącego usługę, który także posiada informacje niezbędne do określenia kategorii usługi.

W związku z powyższym, w zależności od tego jakie usługi będą przedmiotem zawartej przez Podatnika umowy, rozliczenie podatku od towarów i usług powinno być dokonane z uwzględnieniem powyżej cytowanych przepisów.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii przedstawionej w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz stawki podatku od towarów i usług od zakupu przedmiotowej usługi, gdyż problem ten nie był przedmiotem zapytania.

Niniejsza interpretacja nie dotyczy sposobu fakturowania/ujęcia na fakturze świadczonej usługi kompleksowej, gdyż nie było to również przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj