Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443-31/11-5/IB
z 14 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP3/443-31/11-5/IB
Data
2011.09.14


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dokumenty
klimatyzacja
montaż
stawki podatku


Istota interpretacji
Zastosowanie stawki podatku VAT dla świadczonych usług montażu urządzeń klimatyzacyjnych i dokumentowania powierzchni użytkowej budynku lub mieszkania.



Wniosek ORD-IN 236 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia z dnia 26 maja 2011 r. (data wpływu 30 maja 2011 r.) uzupełnionego pismem z dnia 24 sierpnia 2011 r. (data wpływu 29 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zastosowania stawki podatku VAT dla świadczonych usług montażu urządzeń klimatyzacyjnych – jest prawidłowe,
  • dokumentowania powierzchni użytkowej budynku lub mieszkania – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 24 sierpnia 2011 r. (data wpływu 29 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT dla świadczonych usług montażu urządzeń klimatyzacyjnych i dokumentowania powierzchni użytkowej budynku lub mieszkania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą głównie na świadczeniu usług montażu urządzań klimatyzacyjnych. Symbol PKWiU 2007 dla celów podatkowych Jego głównej działalności to 43.22.Z „Wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych, klimatyzacyjnych”. Dział 43 to roboty budowlane specjalistyczne. Działalność Wnioskodawcy polega na sklimatyzowaniu pomieszczeń w biurach, sklepach, halach produkcyjnych i innych obiektach użyteczności publicznej. Sporadycznie w lokalach mieszkalnych, budynkach mieszkalnych, domkach letniskowych.

We wpisie do ewidencji Wnioskodawca ma również wpisaną „Pozostałą sprzedaż detaliczną prowadzoną poza siecią sklepów, straganami i targowiskami” PKWiU 2007 47.99.Z. W większości przypadków przy wykonywaniu usługi Wnioskodawcy to On kupuje urządzenia klimatyzacyjne i pozostałe materiały od producentów lub w wyspecjalizowanych sklepach dla zleceniodawcy w celu wykonania pełnej usługi. Zdarzają się również przypadki, że zleceniodawca ma już zakupione urządzenie wówczas Wnioskodawca wykonuje samą usługę montażu instalacji klimatyzacyjnej.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 dla przedmiotowej działalności Wnioskodawca stosuje dla wszystkich odbiorców usług stawkę 23% podatku VAT (osoby fizyczne, podmioty gospodarcze i inne instytucje).

Przed wykonaniem usługi głównie z dużymi instytucjami Wnioskodawca podpisuje umowę na wykonanie klimatyzacji. W pozostałych przypadkach nie stosuje umów. Niezwłocznie po wykonaniu usługi wystawia fakturę VAT. Na fakturze w opisie wpisuje typ urządzenia + montaż, bądź montaż klimatyzatora.

Opis szczegółowy usługi:

Usługa Wnioskodawcy polega na przewierceniu otworów w ścianach i zainstalowaniu urządzeń jednostki wewnętrznej w pomieszczeniu-chłodnicy i jednostki zewnętrznej-agregatu na ścianach budynku, na dachach w zależności od możliwości i konstrukcji. Poprowadzeniu rur łączących agregat z chłodnicą i odprowadzających wodę od urządzenia. Rury te Wnioskodawca montuje w ścianach, bądź na ścianie w specjalnych korytach maskujących. Następnie podłącza zasilanie elektryczne. Po zainstalowaniu urządzenie jest trwale połączone z bryłą budynku. Demontaż urządzenia jest możliwy, podobnie jak stolarki okiennej czy drzwi, jednak wymaga spuszczenia gazu z urządzenia i rozłączenia rur.

Ponieważ niektóre osoby fizyczne, którym Wnioskodawca przedstawia ofertę wskazują, iż otrzymują od innych konkurencyjnych firm ofertę w stawce 8% na usługi montażu klimatyzacji i niestety wybierają przez ten fakt ofertę konkurencji, Wnioskodawca zapoznał się z art. 41 ust. 2,12,12a, 12b, 12c jak również z licznymi interpretacjami Dyrektorów Izb Skarbowych i radców prawnych i uważa, że jeżeli będzie świadczył swoją usługę dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej w budynku mieszkalnym, bądź lokalu mieszkalnym – w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym sklasyfikowanym w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych dziale 11 Budynki mieszkalne, to ma prawo zastosować do całej usługi wraz z materiałem stawkę VAT 8%.

W uzupełnieniu z dnia 29 sierpnia 2011 r. (data wpływu) Wnioskodawca dodał, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Powierzchnia użytkowa obiektów, w których Wnioskodawca będzie świadczył przedmiotowe usługi czasami może przekraczać: 300 m2 w odniesieniu do budynków mieszkalnych jednorodzinnych i 150 m2 w odniesieniu do lokali mieszkalnych, gdyż powstają coraz częściej nowe budynki zbiorowego zamieszkania, w których można zakupić duże apartamenty. Jak również duże domy jednorodzinne. Dlatego Wnioskodawca będzie świadczył usługi zarówno dla lokali mieszalnych o powierzchni użytkowej do 150 m2 jak i przekraczających taką powierzchnię oraz dla budynków jednorodzinnych o powierzchni użytkowej do 300 m2 jak i przekraczających taką powierzchnię.

W celu upewnienia się jaką dany lokal czy budynek ma powierzchnię oraz czy jest budynkiem stałego zamieszkania Wnioskodawca będzie pobierał odpowiednie oświadczenie od właściciela obiektu.

Jeżeli Wnioskodawca będzie wykonywać usługę kompleksowo, przy której to Wnioskodawca zakupi klimatyzator i sprzeda usługę z urządzeniem to zawsze wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczonych usług będzie przekraczać 50% tej podstawy. Natomiast gdy Wnioskodawca będzie wykonywał montaż urządzenia, które jest własnością usługobiorcy wówczas wartość materiałów (rury, wkręty, korytka) nie przekracza 50% tej podstawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy stanowisko Wnioskodawcy w stosunku do zdarzeń przyszłych jest prawidłowe w stosunku do osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, a spełniających wymogi art. 41 ust 12 i 12a i 12b ustawy o VAT...
  2. Czy przy wystawianiu faktury za usługę dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej spełniającej wymogi z art. 41 ust. 12a i 12b wystarczy, że w opisie Wnioskodawca napisze "wykonanie instalacji klimatyzatora wraz z materiałem" i całość opodatkuje stawką 8%... Czy Wnioskodawca powinien osobno wyszczególnić na fakturze urządzenie klimatyzacyjne i opodatkować stawką 23% VAT, a osobno wartość usługi opodatkować stawką 8%...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Jeżeli będę świadczył moją usługę dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej w budynku mieszkalnym, bądź lokalu mieszkalnym - w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym sklasyfikowanym w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych dziale 11 Budynki mieszkalne, to mam prawo zastosować do całej usługi wraz z materiałem stawkę VAT 8%, jeżeli lokal mieszkalny będzie miał powierzchnię użytkową do 150 m2, a budynek mieszkalny do 300 m2, co potwierdzi zleceniodawca na oświadczeniu.

Ad. 2

Skoro przedmiotem sprzedaży Wnioskodawcy jest usługa budowlano-montażowa to nie powinienem z niej wyłączać poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, gdyż obrotem Wnioskodawcy jest uzgodniona kwota za określoną usługę - sklimatyzowanie pomieszczenia bez względu na jej poszczególne elementy (materiał, robocizna, transport, narzędzia, itp.) i do całej usługi zastosować stawkę 8% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w zakresie zastosowania stawki podatku VAT dla świadczonych usług montażu urządzeń klimatyzacyjnych i za nieprawidłowe w zakresie dokumentowania powierzchni użytkowej budynku lub mieszkania.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak stanowi art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust.1. Zgodnie z art. 146a cyt. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – zgodnie z art. 41 ust.12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, dział PKOB 11 obejmuje:

  • budynki mieszkalne jednorodzinne – 111,
  • budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe – 112,
  • budynki zbiorowego zamieszkania – 113.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Stosownie do art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei w świetle regulacji pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 ww. artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych, niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego, prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzi działalność gospodarczą polegającą głównie na świadczeniu usług montażu urządzań klimatyzacyjnych w biurach, sklepach, halach produkcyjnych i innych obiektach użyteczności publicznej. Sporadycznie w lokalach mieszkalnych, budynkach mieszkalnych, domkach letniskowych.

W większości przypadków przy wykonywaniu usługi to Wnioskodawca kupuje urządzenia klimatyzacyjne i pozostałe materiały od producentów lub w wyspecjalizowanych sklepach dla zleceniodawcy w celu wykonania pełnej usługi. Zdarzają się również przypadki, że zleceniodawca ma już zakupione urządzenie wówczas Wnioskodawca wykonuje samą usługę montażu instalacji klimatyzacyjnej.

Na wystawianych przez Wnioskodawcę fakturach w opisie widnieje typ urządzenia + montaż, bądź montaż klimatyzatora.

Wnioskodawca wskazał, iż będzie świadczył usługi zarówno dla lokali mieszalnych o powierzchni użytkowej do 150 m2 jak i przekraczających taką powierzchnię, oraz dla budynków jednorodzinnych o powierzchni użytkowej do 300 m2 jak i przekraczających taką powierzchnię. Ponadto Wnioskodawca będzie pobierał odpowiednie oświadczenie od właściciela obiektu o powierzchni danego lokalu czy budynku.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powyżej powołane definicje: „budowy,” „remontu” „modernizacji” i „przebudowy”, zdaniem tut. Organu montaż urządzeń klimatyzacyjnych zaliczyć należy do usług modernizacyjnych. Bowiem ma on na celu unowocześnienie, trwałe ulepszenie istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej.

W kontekście powyższego należy wskazać, iż do świadczenia przez Wnioskodawcę powyższych usług modernizacyjnych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w budynkach i lokalach o powierzchni przekraczającej odpowiednio 300 m2 i 150 m2, przysługuje zastosowanie preferencyjnej 8% stawki podatku VAT, ale tylko do tej części podstawy opodatkowania, która odpowiada udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej w ich powierzchni użytkowej. Do pozostałej części podstawy opodatkowania zastosować należy 23% podatek VAT.

Odnosząc się jednak do oświadczeń pobieranych przez Wnioskodawcę od zleceniodawców należy wskazać, iż przy określaniu powierzchni użytkowej należy kierować się definicją powierzchni użytkowej zawartą w obowiązującej Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, bowiem do tego aktu odwołuje się art. 41 ust. 12a, czy też art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, które określając wysokość stawki podatku odsyłają do klasyfikacji obiektów budowlanych.

Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie określają rodzaju i formy dowodów w zakresie ustaleń odnoszących się do powierzchni użytkowej ww. obiektów, którymi powinien legitymować się podatnik. Jednak podatnik, który będzie korzystał z obniżonej stawki, winien dołożyć wszelkich starań, aby w swojej dokumentacji posiadał dowody wiarygodne, które w sposób niebudzący wątpliwości potwierdzać będą przedmiotowe dane o powierzchni, rozumiane zgodnie z powołanymi powyżej przepisami w tym zakresie. Do takich dowodów należy zaliczyć w szczególności np.: kopię dokumentacji techniczno-budowlanej, na podstawie której taką powierzchnię można obliczyć, aktu notarialnego, w którym wymieniona byłaby powierzchnia mieszkania lub budynku, przydziału ze spółdzielni z wymienionymi powierzchniami poszczególnych pomieszczeń mieszkalnych. Zatem Wnioskodawca nie może opierać się jedynie na oświadczeniu złożonym przez kontrahenta o powierzchni obiektu.

W świetle powyższego, dokonując oceny prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy, tut. Organ stwierdza, że fakt posiadania przez Wnioskodawcę jedynie oświadczeń klientów o powierzchni użytkowej danego budynku lub lokalu mieszkalnego jako potwierdzenie przynależności obiektu do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie jest wystarczający do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT. Dokumenty uprawniające do obniżenia stawki podatku powinny być wiarygodne i w sposób niebudzący wątpliwości winny potwierdzać związek wykonanych robót z budownictwem mieszkaniowym. Samo oświadczenie nabywcy usługi – w ocenie tut. Organu – nie stanowi wystarczającego dowodu dla Wnioskodawcy, który będzie z tego oświadczenia wywodził dla siebie określone skutki podatkowe.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla świadczonych usług modernizacyjnych w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym przy uwzględnieniu ich powierzchni użytkowych o których mowa w art. 41 ust. 12b należy uznać za prawidłowe. Natomiast w zakresie uznania oświadczenia nabywcy dotyczącego wielkości powierzchni użytkowej obiektu za wystarczający sposób potwierdzenia przynależności obiektu do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Odnośnie natomiast sposobu fakturowania wykonywanych przez Wnioskodawcę usług należy wskazać, iż Minister Finansów na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, określił w § 5 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360.), co powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży.

Przepisy te określają m.in., iż faktura powinna zawierać nazwę (rodzaj) towaru lub usługi (§ 5 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia) i to sprzedawca decyduje jaka adnotacja dotycząca opisu towaru znajduje się na fakturze lub innym dokumencie sprzedaży. Z treści tego dokumentu winno wynikać, jaki towar lub usługa, w rzeczywistości były przedmiotem dostawy.

Ponadto należy zaznaczyć, iż zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych. Tym samym, jeżeli przedmiotem sprzedaży Wnioskodawcy jest usługa montażu, a sprzedaż montowanego sprzętu stanowi jedynie dodatkowy element, który sam w sobie nie jest głównym świadczeniem stanowiącym odrębny przedmiot sprzedaży, to w przypadku umieszczenia na fakturze opisu "wykonanie instalacji klimatyzatora wraz z materiałem", Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania stawki preferencyjnej w wysokości 8% przy spełnieniu wymogów z art. 41 ust. 12a i 12b.

Jednocześnie informuje się, że rozstrzygnięcia kwestii dotyczącej zastosowania stawki podatku VAT dla świadczonych usług montażu urządzeń klimatyzacyjnych w zaistniałym stanie faktycznym, dokonano w interpretacji indywidualnej nr IPTPP3/443-31/11-4/IB.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj