Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-528/11-2/MP
z 22 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-528/11-2/MP
Data
2011.08.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Skala podatkowa


Słowa kluczowe
odliczenie podatku
składki na ubezpieczenia społeczne
składki na ubezpieczenia zdrowotne


Istota interpretacji
Odliczenia od podatku składki na ubezpieczenia zdrowotne oraz odliczenia od przychodu składki na ubezpieczenia społeczne.



Wniosek ORD-IN 342 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 09.06.2011 r. (data wpływu 16.06.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz odliczenia od przychodu składki na ubezpieczenie społeczne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.06.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz odliczenia od przychodu składki na ubezpieczenie społeczne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2010 roku Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie konserwacji i naprawy pojazdów samochodowych. Jako formę opodatkowania w zakresie podatku dochodowego wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Nie jest podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca jest uczestnikiem Projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 6.2 Wsparcie oraz Promocja Przedsiębiorczości i samo zatrudnienia współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Jako Uczestnik Projektu w ramach ww. programu otrzymuje jednorazową dotację na rozwój przedsiębiorczości w kwocie 40.000,00 zł oraz podstawowe wsparcie pomostowe na okres 6 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej z możliwością przedłużenia, jednak nie dłużej niż do dwunastu miesięcy od dnia rozpoczęcia działalności. Ze środków pochodzących ze wsparcia pomostowego można sfinansować następujące wydatki:

  • koszty składek ZUS,
  • koszty administracyjne,
  • koszty eksploatacji pomieszczeń,
  • koszty opłat telekomunikacyjnych, usług pocztowych, usług księgowych, związanych z ubezpieczeniem osób lub mienia.

Środki finansowe w ramach wsparcia wypłacane są w formie zaliczki w sześciu miesięcznych ratach w wysokości 1.200 zł, każda do dnia 15 każdego miesiąca, z tym, że wypłatę kolejnych rat beneficjent uzależnił od udokumentowania przez Wnioskodawcę jako Uczestnika Projektu opłacania składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne za ostatni miesiąc poprzedzający wypłatę kolejnej raty. Kwota wsparcia pomostowego w roku 2010 i 2011 została wypłacona terminowo i zgodnie z regulaminem, jak również wydatkowana zgodnie z ustalonymi zasadami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opłacona składka na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne sfinansowana ze środków wsparcia pomostowego może być na bieżąco (tj. w miesiącu poniesienia wydatku) odliczona od przychodu (społeczna), od podatku (zdrowotna) w 2010/2011 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, zapłacone ze środków wsparcia pomostowego składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne podlegają odliczeniu odpowiednio od przychodu (społeczne) i od podatku (zdrowotne), gdyż w zakresie dokonywania tych odliczeń ustawa o podatku zryczałtowanym osiąganym przez niektóre osoby fizyczne odsyła do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych określa, że zapłacone składki społeczne jak i zdrowotne mogą zostać odliczone od dochodu (przychodu), o ile podstawą ich wymiaru nie jest dochód zwolniony z opodatkowania. Jedynym czynnikiem zakazującym dokonywania tych odliczeń jest sytuacja, w której podstawą wymiaru byłby dochód zwolniony z opodatkowania. Według Wnioskodawcy, w zaistniałym stanie faktycznym podstawy wymiaru nie stanowi dochód zwolniony od podatku, czyli zapłacone składki można odliczyć od przychodu (społeczne), podatku (zdrowotne) w miesiącu poniesienia wydatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.) osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ww. ustawy – opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Przy czym w myśl art. 10 ww. ustawy zwolnienia od podatku dochodowego, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 43, 46, 47a, 47c, 111, 114, 122, 125, 129, 136 i 137 ustawy o podatku dochodowym, stosuje się odpowiednio do podatników opłacających ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cyt. ustawy, podatnik uzyskujący przychody wymienione w art. 6 ust. 1 i 1a, opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, może odliczyć od przychodów stratę, o której mowa w art. 9 ust. 3 i 3a ustawy o podatku dochodowym, oraz wydatki określone w art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, jeżeli nie zostały odliczone od dochodu lub nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym. W przypadku dokonywania odliczeń od przychodów, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy art. 9 ust. 3 i 3a oraz art. 26 ust. 5-7h, 13b i 13c ustawy o podatku dochodowym (art. 11 ust. 2 ww. ustawy). Natomiast w myśl art. 13 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne opłaconej przez podatnika, o której mowa w art. 27b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, jeżeli nie została odliczona od podatku dochodowego. W przypadku dokonywania obniżki, o której mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy art. 27b ust. 2-4 ustawy o podatku dochodowym (art. 13 ust. 2 ww. ustawy).

Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwoty składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887 ze zm.) zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących, – odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z ww. przepisem, odliczenie od podstawy opodatkowania nie dotyczy tych składek, których podstawą wymiaru był dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie przepisów ustawy oraz składek, dla których podstawą wymiaru był dochód, od którego na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Jeżeli zatem składki obliczone były od dochodu, który nie podlegał opodatkowaniu - na skutek zwolnienia ustawowego od podatku albo z uwagi na wydanie przez Ministra Finansów stosownego rozporządzenia, na mocy którego zaniechano poboru podatku od danego rodzaju dochodów - nie podlegają one odliczeniu od podstawy opodatkowania. Ponadto biorąc pod uwagę wykładnię językową przepisu art. 11 ust. 1 powołanej ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, można przyjąć, że każda składka zapłacona na ubezpieczenie społeczne, jeśli mieści się w przepisach regulujących system ubezpieczeń społecznych, stanowi wydatek, o który można zmniejszyć przychody wymienione w art. 6 ww. ustawy, jeżeli nie została odliczona od dochodu lub nie została zaliczona do kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym. Ustawodawca podatkowy nie wprowadza w tym zakresie żadnych innych ograniczeń.

Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych prowadzących pozarolniczą działalność stanowi, zgodnie z art. 18 ust. 8 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek, ogłoszonego w trybie art. 19 ust. 10 na dany rok kalendarzowy. Kwota ta stanowi również podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe oraz ubezpieczenie wypadkowe (art. 20). Natomiast w myśl art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 ze zm.); opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki (art. 27b ust. 2 ww. ustawy). Natomiast, zgodnie z art. 81 ust. 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne osób prowadzących działalność pozarolniczą, stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż 75% przeciętnego wynagrodzenia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej otrzymał wsparcie finansowe z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Środki finansowe w ramach wsparcia wypłacane są w formie zaliczki w sześciu miesięcznych ratach, z tym, że wypłatę kolejnych rat beneficjent uzależnił od udokumentowania przez Wnioskodawcę jako Uczestnika Projektu opłacania składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne za ostatni miesiąc poprzedzający wypłatę kolejnej raty.

Mając na względzie powołane powyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż Wnioskodawca ma prawo odliczyć zapłacone składki na ubezpieczenie społeczne oraz składki zdrowotne jednakże tylko w sytuacji, gdy podstawą ich wymiaru nie będzie przychód zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj