Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-499/11-2/TO
z 29 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-499/11-2/TO
Data
2011.06.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Opodatkowanie dochodów z udziału w zyskach osób prawnych

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów


Słowa kluczowe
akcjonariusz
certyfikat rezydencji
dywidendy
Krajowy Rejestr Sądowy (KRS)
urząd skarbowy
zwolnienie


Istota interpretacji
Spełnienie warunku określonego w art. 22 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku polskiego akcjonariusza otrzymującego dywidendę.



Wniosek ORD-IN 310 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20.05.2011 r. (data wpływu 25.05.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie spełnienia warunku określonego w art. 22 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku polskiego akcjonariusza otrzymującego dywidendę – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.05.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie spełnienia warunku określonego w art. 22 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku polskiego akcjonariusza otrzymującego dywidendę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka S.A. (zwana dalej „Wnioskodawcą” lub „Spółką”) świadczy usługi telekomunikacyjne w zakresie telefonii komórkowej jako operator sieci... Do akcjonariatu Spółki należą również akcjonariusze polscy mający siedzibę w Polsce, podlegający w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Spółka ma zamiar wypłacić akcjonariuszom wypracowaną za poprzedni rok podatkowy dywidendę. Wypłata dywidendy będzie zwolniona z podatku, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.) zwanej dalej „ustawą o CIT” ze względu na spełnienie przez wypłacającą Spółkę i przez akcjonariuszy wszystkich warunków określonych w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT. W związku ze zmianą od 1 stycznia 2011 r. przepisów ustawy o CIT powstaje kwestia warunków jakie muszą być spełnione, aby wypłata dywidendy nie podlegała opodatkowaniu podatkiem określonym w art. 22 ust. 1 ustawy o CIT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym dokumentem potwierdzającym warunek określony w art. 22 ust. 4 pkt 2 ustawy o CIT jest tylko i wyłącznie oryginał Certyfikatu Rezydencji Podatkowej polskiego akcjonariusza otrzymującego dywidendę wydany przez polski urząd skarbowy...

Czy może być to inny dokument np. wyciąg z Krajowego Rejestru Sądowego określony przepisami ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (tj. Dz. U z 2007 r. nr 168 poz. 1186 ze zm.) potwierdzający siedzibę w Polsce...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki w opisanym powyżej stanie faktycznym aby skorzystać ze zwolnienia przy wypłacie dywidendy Spółka wypłacająca nie musi posiadać Certyfikatu Rezydencji Podatkowej polskiego akcjonariusza wydanego przez polski urząd skarbowy. Takim dokumentem może być np. wyciąg z KRS-u potwierdzający siedzibę polskiego akcjonariusza w Polsce. Zgodnie bowiem z art. 180 Ordynacji podatkowej za dowód w postępowaniu należy dopuścić wszystko, co może się przyczynić do wyjaśnia sprawy, a co nie jest sprzeczne z prawem.

Art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT jednoznacznie wskazał zdaniem Spółki, iż tylko w przypadku akcjonariuszy mających siedzibę poza terytorium Polski jedynym dokumentem poświadczającym prawo do zastosowania zwolnienia o którym mowa w art. 22 ust. 4 jest certyfikat rezydencji podatkowej. Stosując wykładnię a contario należy stwierdzić, iż w przypadku polskiego akcjonariusza takiego wymogu nie ma. W takim przypadku ustawodawca zostawił podatnikom swego rodzaju swobodę w udokumentowaniu miejsca siedziby polskich akcjonariuszy. W związku z czym dokumentem, który w pełni potwierdza siedzibę w Polsce i co za tym idzie uprawnienie do zwolnienia z opodatkowania określonego w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT jest np. wyciąg z Krajowego Rejestru Sądowego albo inny dokument urzędowy określony innymi przepisami.

Posłużenie się zatem innym dokumentem urzędowym w sprawie dokumentowania zwolnienia z opodatkowania wypłacanej dywidendy polskiemu akcjonariuszowi nie będzie sprzeczne z prawem, jak stanowi norma prawna określona w art. 180 Ordynacji podatkowej, ergo jak najbardziej będzie mógł służyć jako dowód w sprawie i będzie potwierdzał spełnienie warunku zawartego w art. 22 ust. 4 pkt 2 ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011r., Nr 74, poz. 397 ze zm.) podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Natomiast art. 22 ust. 4 ww. ustawy stanowi, iż zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
  3. spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1,
  4. spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Zwolnienie to ma zastosowanie, w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości nie mniejszej niż 10% nieprzerwanie przez okres dwóch lat (art. 22 ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W świetle art. 26 ust. 1c ww. ustawy osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1, w związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4, stosują zwolnienia wynikające z tych przepisów wyłącznie pod warunkiem udokumentowania przez spółkę, o której mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2 albo w art. 22 ust. 4 pkt 2, mającą siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego:

  1. jej miejsca siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od niej certyfikatem rezydencji, lub
  2. istnienia zagranicznego zakładu - zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej państwa, w którym znajduje się jej siedziba lub zarząd, albo przez właściwy organ podatkowy państwa, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.

W przypadku należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1, wypłacanych na rzecz spółki, o której mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2 oraz art. 22 ust. 4 pkt 2, lub jej zagranicznego zakładu, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat tych należności, stosują zwolnienia wynikające z art. 21 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4, z uwzględnieniem ust. 1c, pod warunkiem uzyskania pisemnego oświadczenia, że w stosunku do wypłacanych należności spełnione zostały warunki, o których mowa odpowiednio w art. 21 ust. 3a i 3c lub w art. 22 ust. 4 pkt 4 (art. 26 ust. 1f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Cytowane przepisy wprowadzają wyjątek od generalnej zasady opodatkowania przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych wyrażonej w art. 22 ust. 1 ustawy oraz pobierania podatku z tego tytułu przez podmiot dokonujący wypłaty zgodnie z art. 26 ust. 1 ww. ustawy.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż wskazane powyżej warunki muszą zostać wszystkie spełnione łącznie, aby istniała możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania przychodu (dochodu) zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi telekomunikacyjne w zakresie telefonii komórkowej. Do akcjonariatu Spółki należą również akcjonariusze polscy mający siedzibę w Polsce. Spółka ma zamiar wypłacić akcjonariuszom wypracowaną za poprzedni rok podatkowy dywidendę.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż aby zastosować zwolnienie przy wypłacie dywidendy polskiemu akcjonariuszowi:

  • muszą być spełnione warunki określone w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz
  • Spółka wypłacająca uzyska pisemne oświadczenie, że w stosunku do wypłacanych należności spełnione zostały warunki, o których mowa w art. 22 ust. 4 pkt 4 (art. 26 ust. 1f ww. ustawy).

Ponadto należy dodać, iż ustawodawca w przypadku podatnika mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie nakłada obowiązku udokumentowania siedziby podatnika certyfikatem rezydencji. Obowiązek ten dotyczy tylko podatników mających siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 26 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W takiej sytuacji należy odwołać się do zapisu art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) zgodnie, z którym jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy, iż stosując zwolnienie z opodatkowania przy wypłacie dywidendy polskiemu akcjonariuszowi Spółka wypłacająca nie musi posiadać certyfikatu rezydencji akcjonariusza, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj