Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-933/09/11-5/S/JF
z 16 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-933/09/11-5/S/JF
Data
2011.06.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
odliczanie podatku naliczonego
przekazanie nieodpłatne
przekazanie towarów


Istota interpretacji
Nieodpłatne przekazanie przez Spółkę w ramach akcji promocyjnych i reklamowych towarów jako nagród w konkursach organizowanych przez Spółkę stanowi dostawę towarów, która jest związana z prowadzonym przedsiębiorstwem i w związku z tym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.



Wniosek ORD-IN 981 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów - uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 stycznia 2011 r. sygn. III SA/Wa 1079/10 – (data wpływu 07.04.2011 r.) stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 09.10.2009 r. (data wpływu 26.10.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów oraz odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26.10.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów oraz odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie dystrybucji wyrobów medycznych służących profilaktyce i leczeniu cukrzycy, w tym glukometrów.

Korzystanie z glukometru w celu zbadania poziomu glukozy we krwi wymaga pobrania próbki krwi i umieszczenia jej na teście paskowym, który po włożeniu do glukometru wskaże wynik badania. Produkty oferowane przez Spółkę tworzą zamknięty system: glukometry oferowane przez Spółkę nie współpracują z testami paskowymi innych firm i odwrotnie, tzn. testy paskowe spółki nie pozwalają wykonać badania przy użyciu glukometrów innych firm.

W związku z prowadzoną działalnością Spółka dokonuje nieodpłatnych przekazań towarów należących do jej przedsiębiorstwa w postaci:

  1. jednorazowo kilku - kilkunastu glukometrów o łącznej wartości przekraczającej 100 zł na rzecz publicznych lub niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej, osób prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnej lub grupowej praktyki lekarskiej bądź pielęgniarskiej (dalej: także „instytucje”). Aparaty te są wykorzystywane w działalności i badaniach prowadzonych przez te instytucje i nie są przekazywane pacjentom. Celem przekazania jest rozpowszechnienie wiedzy o urządzeniach oferowanych przez Spółkę wśród profesjonalnego personelu medycznego. Spółka jest również świadoma, iż korzystanie z jej urządzeń w celu przeprowadzenia badań pacjentów powoduje, iż również pacjenci lepiej rozpoznają urządzenia Spółki i ich markę, dzięki czemu są oni skłonni zakupić na potrzeby własne glukometr oferowany przez Spółkę bardziej niż urządzenie innej marki.
  2. wyrobów informatycznych do analizy danych w postaci:

  1. A., który jest czytnikiem wyposażonym we własne oprogramowanie, służącym do odczytu danych z glukometrów oraz pomp insulinowych oferowanych przez Spółkę, umożliwiającym przekazanie tych danych przez port podczerwieni do komputera. Dane te można analizować w postaci przejrzystych raportów i wykresów, które ułatwiają kontrolę cukrzycy, A. jest przydatny zarówno dla osoby chorej na cukrzycę, jak i lekarza diabetologa. Urządzenie to może być wydawane również z dodatkowym oprogramowaniem C. 360. Katalogowa cena brutto (wraz z podatkiem VAT) urządzenia A. wynosi 120,01 zł;
  2. Czytnika USB wraz z oprogramowaniem X , które umożliwia szybkie i intuicyjne gromadzenie danych na temat cukrzycy, ich przeglądanie i analizowanie. Oprogramowanie to ułatwia kontrolę ważnych parametrów określających stan zdrowia pacjentów (badania, ciśnienie krwi, masa ciała, poziom cholesterolu, przyjmowane leki, insulina, ćwiczenia i poziom aktywności fizycznej, dieta) czy grupy pacjentów. Pozwala na prowadzenie kartoteki, kolekcjonowania danych do badań naukowych. Daje możliwość prezentacji danych z glukometru i pompy insulinowej na jednym wykresie, pomagając poznać przyczyny i skutki różnych decyzji terapeutycznych. Katalogowe ceny brutto (wraz z podatkiem VAT) wynoszą: czytnika USB - 215,00 zł, oprogramowania C. - 45,01 zł.

    Jednorazowo Spółka przekazuje tylko wyrób A. ALBO A. wraz z programem C. albo czytnik USB wraz z programem C. Powyższe wyroby są wydawane m.in. poradniom diabetologicznym, niepublicznym zakładom opieki zdrowotnej oraz osobom fizycznym prowadzącym gabinety lekarskie. Celem przekazań jest umożliwienie lekarzom szybkiej oceny rezultatów leczenia oraz oceny wyrównania poziomu cukrzycy pacjentów poprzez zgromadzenie oraz przetwarzanie przy wykorzystaniu odpowiedniego oprogramowania danych z glukometrów i pomp C., co znacznie ułatwia prowadzenie badań, diagnozę i leczenie cukrzycy. Spółka jest świadoma, że możliwość korzystania z jej wyrobów informatycznych sprawia, że lekarze, jak i pacjenci są bardziej skłonni zakupić od Spółki kompatybilne glukometry, pompy insulinowe oraz akcesoria do tych urządzeń.

  1. glukometrów, narzędzi informatycznych, gadżetów reklamowych oraz innych towarów na rzecz osób fizycznych jako nagrody w konkursach organizowanych przez Spółkę, w przypadku gdy wartość nagrody przekazywanej jednej osobie przekracza 100 zł Spółka okazjonalnie organizuje konkursy, za zwycięstwo w których funduje nagrody rzeczowe. Nagrodami są np.: glukometry, narzędzia informatyczne (A., C. opisane powyżej), gadżety reklamowe oraz inne towary zakupione z przeznaczeniem na nagrody (np. piłki, rowery, rakietki do badmintona etc.). Konkursy te nie podlegają regulacji ustawy o grach i zakładach wzajemnych. Konkursy są organizowane na ogół przy okazji imprez takich jak konferencje i zjazdy naukowe, różnego rodzaju imprezy plenerowe promujące zdrowie i zdrowy tryb życia. Zazwyczaj konkursy nie są ogłaszane w mediach, a jedynie podczas imprez, w trakcie których są organizowane. Czasami Spółka ogłasza konkurs na swojej stronie internetowej. Każdy konkurs jest organizowany na podstawie regulaminu opisującego jego zasady i przebieg, nagrody oraz ich wartość. Konkursy są skierowane do różnych grup odbiorców: profesjonalistów (np. lekarzy, pielęgniarek, farmaceutów), osób chorych na cukrzycę albo osób zdrowych. Celem konkursów jest zapoznanie uczestników z wyrobami medycznymi oferowanymi przez Spółkę, budowanie świadomości marki tych wyrobów oraz poszerzanie wiedzy na temat cukrzycy w sposób i w zakresie odpowiednim do grupy, do której dany konkurs jest skierowany, pośrednio, poprzez zwiększenie zainteresowania swoimi wyrobami oraz wiedzy na ich temat spółka dąży do zwiększenia sprzedaży swoich wyrobów. Wartość nagrody przekazywanej jednej osobie przekracza 100 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów wskazanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku...
  2. Czy nieodpłatne przekazania towarów wskazanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli Spółce przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ich nabyciem...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Zdaniem Spółki przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem towarów przekazanych nieodpłatnie w sposób opisany w stanie faktycznym niniejszego wniosku, stosownie do art. 86 ust. 1 uptu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 uptu, co do zasady, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przepisy nie precyzują, co należy rozumieć przez związek towarów z działalnością opodatkowaną. W doktrynie i orzecznictwie jednakże podkreśla się, iż wystarczy, aby związek ten miał charakter pośredni. Z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, że nawet jeśli przekazywane przez podatnika nieodpłatnie towary nie podlegają opodatkowaniu VAT, to nie pozbawi to podatnika prawa do odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego przy nabyciu takich towarów. Uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego wiąże się powiem z towarami i usługami nabywanymi w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Kategoria ta obejmuje również towary i usługi służące wykonywaniu działalności, jednakże nie wchodzące bezpośrednio do substancji wytwarzanych towarów i usług np. różne wydatki kosztowe o charakterze ogólnym. Do tego rodzaju wydatków zaliczają się także wydatki na towary, które następnie w sposób przedstawiony w stanie faktycznym przekazywane są różnym podmiotom. Celem spółki jest zachęcanie nabywców do kupowania jej wyrobów - a więc prowadzenie sprzedaży opodatkowanej - co przesądza o tym, że wydatki te ponoszone są w celu związanym ze sprzedażą opodatkowaną (tak orzekł np. WSA w Warszawie w wyroku z 10.10.2007 r. sygn. III SA/WA 1444/07). Pośredni charakter związku z działalnością opodatkowaną podatnika jako wystarczający dla zachowania prawa do odliczenia potwierdzają także organy podatkowe.

Stanowisko to odzwierciedla m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora IS w Poznaniu z 08.05.2008 r. nr ILPP2/443-129/08-4/EN (podobnie: interpretacja Dyrektora IS w Warszawie z 16.10.2008 r. nr IPPP1/443-1518/08-5/RK).

Spółka pragnie wskazać, iż nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa Spółki na cele związane z tym przedsiębiorstwem służyć ma promocji lub zachęceniu do zakupu dalszych wyrobów medycznych oferowanych przez Spółkę, a przez to do zwiększenia obrotu z tytułu sprzedaży opodatkowanej. Istnieje zatem niewątpliwy związek tych towarów z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Spółkę.

W związku z powyższym należy uznać, że Spółce przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego VAT przy zakupie wskazanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku towarów, które potem zostają wydane nieodpłatnie.

Ad. 2.

Zdaniem Spółki nieodpłatne przekazania towarów wskazanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku jako przekazania na cele związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 7 ust. 2 uptu, w związku z czym nie podlegają one opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 uptu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 2 uptu przez odpłatną dostawę towarów rozumie się przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem (w szczególności przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników), a także wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. Z przepisu tego wynika zatem a contrario, że przekazanie towarów bez wynagrodzenia na cele związane z przedsiębiorstwem podatnika nie stanowi odpłatnej dostawy towarów.

Taką interpretację art. 7 ust. 2 uptu potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych, w którym powszechnie wskazuje się, iż przekazanie przez podatnika bez wynagrodzenia towarów należących do jego przedsiębiorstwa, na cele wiążące się z tym przedsiębiorstwem, nie stanowi dostawy podlegającej VAT, nawet jeżeli podatnik miał prawo odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem tych towarów. Takie stanowisko wyrażono w wyroku w składzie siedmiu sędziów NSA z dnia 23 marca 2009 r. sygn. 6/08. tak też wskazuje m.in. WSA w Warszawie w wyrokach: z dnia 8 maja 2008 r. sygn. III SA/WA 2185/07; z dnia 10 października 2007 r. sygn. III SAWA 1444/07; z 30 października 2007 r. sygn. III SA/WA 599/07 czy WSA we Wrocławiu w wyroku z dnia 3 kwietnia 2007 r. sygn. i SA/WR 152/07.

W przedmiotowym stanie faktycznym Spółka:

  • dokonuje przekazań o charakterze nieodpłatnym;
  • przekazuje towary należące do jej przedsiębiorstwa;
  • Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem tych towarów (patrz uzasadnienie do stanowiska spółki w zakresie pytania 1).

Pozostaje do rozstrzygnięcia, czy spółka dokonuje przedmiotowych przekazań towarów na cele związane z prowadzonym przez nią przedsiębiorstwem, czy też na inne cele.

Ad. A) W przypadku przekazania glukometrów na rzecz instytucji celem przekazania jest rozpowszechnienie wiedzy o tych urządzeniach wśród profesjonalnego personelu medycznego udostępnienie nieodpłatnie tych urządzeń profesjonalistom w celu przeprowadzenia badań poziomu glikemii pacjentów powoduje, iż zarówno instytucje, jak pacjenci lepiej rozpoznają urządzenia spółki i ich markę, dzięki czemu są oni skłonni zakupić na potrzeby własne glukometr oferowany przez spółkę bardziej niż takie urządzenie innej marki. Dlatego też nieodpłatne przekazanie glukometrów uzasadnia przekonanie, że dzięki temu w przyszłości spółka osiągnie przychód z tytułu sprzedaży kolejnych gleukometrów oraz akcesoriów potrzebnych do korzystania z nich.

Ponadto, należy podkreślić, że korzystanie z gleukometrów oferowanych przez spółkę, wymaga zakupu testów paskowych. Wyłącznie testy paskowe oferowane przez spółkę pasują do jej gleukometrów. Dlatego też nieodpłatne przekazanie gleukometrów pośrednio przyczynia się do osiągnięcia do osiągnięcia w przyszłości przez spółkę przychodów ze sprzedaży testów paskowych. Należy zatem uznać, że nieodpłatne przekazanie, mając wpływ na przyszłe przychody spółki, jest związane z przedsiębiorstwem spółki. Cel w postaci zwiększenia przychodów jest niewątpliwie także celem związanym z przedsiębiorstwem spółki, przekazanie takie zatem nie stanowi dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 uptu.

Ad B) Celem wydania narzędzi informatycznych jest natomiast umożliwienie lekarzom korzystania z systemu elektronicznego, ułatwiającego pracę z innymi wyrobami C. (gleukometry, pompy insulinowe). Jako że system ten ułatwia lekarzom diagnozowanie i koordynację terapii, jest wysoce prawdopodobne, że lekarze będą zainteresowani w tym, aby pacjenci korzystali z kompatybilnych glukometrów i pomp. Tym samym udostępnienie urządzeń informatycznych lekarzom powinno przyczynić się do zwiększenia popytu na takie glukometry (a w konsekwencji także na testy paskowe i akcesoria do glukometrów) wśród pacjentów zainteresowanych możliwością skorzystania z terapii opartej na pełniejszej i szczegółowej informacji, do której dostęp i przetwarzanie możliwe są dzięki wyrobom informatycznym. Takie działanie mające na celu zwiększenie przychodu spółki w przyszłości, ma niewątpliwie związek z prowadzonym przez spółkę przedsiębiorstwem. Przekazanie to zatem nie stanowi dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 uptu.

Ad C) Organizując różnego rodzaju konkursy, poprzez przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów możliwością wygrania nagrody rzeczowej, spółka pragnie przy okazji zapoznać uczestników ze swoją marką, wyrobami i ich zastosowaniem. Działanie takie ma charakter promocyjno - reklamowy, który może przyczynić się do zwiększenia przychodów ze sprzedaży wyrobów medycznych spółki w przyszłości. Dlatego też przekazanie nagród w konkursach należy uznać za przekazanie na cele związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem, które nie stanowi dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 uptu.

Konkluzja we wszystkich przedstawionych powyżej sytuacjach: nieodpłatne przekazanie towarów następuje na cele związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem. Przekazania te zatem nie stanowią dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 uptu zrównanej z odpłatną dostawą towarów. W związku z tym przedstawione w stanie faktycznym niniejszego wniosku nieodpłatne przekazania towarów nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 6 stycznia 2010 r. wydał interpretację indywidualną nr IPPP3-443-933/09-2/JF, w której uznał stanowisko Spółki w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego za prawidłowe, natomiast w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów za nieprawidłowe.

W dniu 31.03.2010 r. (data wpływu 06.04.2010 r.) za pośrednictwem Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku Wnioskodawca wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

WSA uwzględniając skargę uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną stwierdzając, że zaskarżona interpretacja została wydana z naruszeniem przepisu art. 7 ust. 2 w związku z ust. 3 ustawy przez dokonanie jego nieprawidłowej wykładni. Sąd powołując się na liczne w tym zakresie rozstrzygnięcia NSA (I FPS/08, I FPS 5/06, I FSK 600/07, I FSK 743/07) wskazał na wadliwą implementację do polskiej ustawy art. 5 ust. 6 VI Dyrektywy (art. 16 obecnie obowiązującej Dyrektywy), co uniemożliwia stosowanie wykładni prowspólnotowej w interpretacji przepisu krajowego, tym bardziej, że przepisy krajowe, na które powołuje się podatnik są dla niego korzystniejsze. W związku z tym nieodpłatne przekazania towarów realizowane przez Spółkę nie podlegają opodatkowaniu jako związane z prowadzoną działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu a Skarżąca posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 stycznia 2011 r. sygn. akt III SA/Wa 1079/10 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwana dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego związanego z dokonywanymi zakupami, uzależnione jest od powiązania tych zakupów z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Spełnienie tego warunku pozwala odliczyć podatek naliczony z tytułu nabycia tych towarów i usług. Przy czym przepisy ustawy ani przepisy aktów wykonawczych nie precyzują czy istniejący związek ma być bezpośredni. Tym samym wobec braku odniesienia przepisów do charakteru związku należy uznać, iż art. 86 ust. 1 ustawy określa związek bezpośredni lub pośredni. Zatem, bezpośredni związek (występujący wówczas gdy nabyte towary lub usługi podlegają dalszej odsprzedaży opodatkowanej), jak również związek pośredni (taki kiedy przekazanie towarów bądź usług wpływa na zwiększenie działalności opodatkowanej) nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, daje prawo podatnikowi do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca przeprowadza liczne akcje marketingowe i promocyjno-reklamowe, w ramach których klientom (publiczne lub niepubliczne zakłady zdrowotne, osoby prowadzące działalność gospodarczą w formie praktyki lekarskiej bądź pielęgniarskiej) przekazuje nieodpłatnie jednorazowo kilka (kilkanaście) dystrybuowanych przez siebie towarów w postaci glukometrów, wyrobów informatycznych do analizy danych (A., czytniki USB z oprogramowaniem C. Przekazania te mają na celu promowanie Spółki i zwiększenia zainteresowania swoimi wyrobami oraz wiedzy na jej temat co jest związane ze zwiększeniem sprzedaży towarów Spółki. Glukometry, narzędzia informatyczne, gadżety reklamowe oraz inne towary stanowią również nagrody w konkursach organizowanych przez Spółkę.

Powyższe wskazuje, że Spółka w ramach promocji nieodpłatnie przekazuje towary należące do prowadzonego przedsiębiorstwa, którego działalność podlega opodatkowaniu. Takie okoliczności spełniają przesłanki pośredniego związku z działalnością opodatkowaną Spółki. Wobec tego należy stwierdzić, iż Spółka ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów, w tym glukometrów, narzędzi informatycznych, gadżetów informatycznych oraz innych towarów na rzecz osób fizycznych jako nagrody w konkursach organizowanych przez Spółkę wykorzystywanych w akcjach promocyjnych, które służą promocji działalności Spółki, która podlega opodatkowaniu.

Mając na uwadze przeprowadzona analizę prawną, przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 stycznia 2011 r. sygn. akt III SA/Wa 1079/10, Organ podatkowy stwierdza, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów przekazywanych następnie jako nieodpłatnie przekazywanych towarów Spółki w ramach działań promocyjno-reklamowych oraz jako nagrody w konkursach, bowiem służą czynnościom opodatkowanym.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego należy uznać za prawidłowe.

Ad. 2.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary – w myśl brzmienia obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postaci energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy, ustawodawca zaliczył przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  • przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  • wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub części.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Ust. 4 tego przepisu definiuje prezenty o małej wartości, przez które rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  • o łącznej wartości nie przekraczającej w jednym roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  • których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Z kolei przez próbki, w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Nie jest więc opodatkowane przekazanie klientom towarów, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku) lub jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru nie przekracza 10 zł. Nie jest również opodatkowane przekazanie jednej osobie prezentów, których łączna wartość w roku podatkowym mieści się w przedziale 10,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Zatem, brak opodatkowania prezentów o łącznej wartości w przedziale od 10,01 do 100 złotych jest skutkiem łącznego spełnienia dwóch warunków:

  • obdarowanym jest jedna osoba w roku podatkowym,
  • prowadzona jest dodatkowa ewidencja osób obdarowanych.

Natomiast jeżeli wartość towarów przekazanych w roku podatkowym jednej osobie przekracza 100 zł, podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Z literalnego brzmienia części wstępnej art. 7 ust. 2 ustawy wynika wprost, że odnosi się on do takiego przekazania towarów, które nastąpiło wyłącznie na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Oznacza to, że przepis ten pomija takie nieodpłatne przekazania towarów, które zostały dokonane na cele związane z przedsiębiorstwem prowadzonym przez podatnika. Czynności wymienione w punktach 1 i 2 ust. 2 zostały podane jedynie jako przykłady (gdyż poprzedza je sformułowanie "w szczególności") wskazanego w części wstępnej tego ustępu przekazania towarów na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. W konsekwencji również wymienione w pkt 2 omawianego ustępu "wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny" to tylko takie przekazanie towarów, które zostało dokonane na cele inne niż związane z przedsiębiorstwem prowadzonym przez podatnika.

Należy zatem uznać, iż zakres przedmiotowy opodatkowania wskazany w ust. 2 tego artykułu jest określony jedynie w jego części wstępnej. Przepis ust. 3 tego artykułu określa tylko rodzaje towarów, których przekazanie wskazane w ust. 2, czyli na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, zostało wyłączone z zakresu przedmiotowego opodatkowania (wyłączenie przedmiotowe) i jest on przepisem szczególnym (zawierającym wyjątki) w stosunku do ust. 2.

Zaprezentowanej wyżej wykładni nie stoi na przeszkodzie podnoszona okoliczność, że towary wymienione w art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, a zwłaszcza próbki oraz drukowane materiały reklamowe i informacyjne ze swej istoty są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa podatnika. Wyżej przedstawiona wykładnia gramatyczna art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług, wobec niepozostających w sprzeczności do siebie zapisów ust. 2 i 3, jest na tyle jasna, że nie jest konieczne sięganie po inne metody wykładni.

Z powyższego wynika, iż na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy opodatkowaniu podlega wyłącznie nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, jeżeli wartość towarów przekazanych w roku podatkowym jednej osobie przekracza 100 zł (za wyjątkiem przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych) oraz jeżeli przekazanie nie będzie związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Natomiast niezależnie od tego czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towaru, to opodatkowaniu podatkiem VAT nie podlega nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, jeżeli nawet wartość towarów przekazanych w roku podatkowym jednej osobie przekracza 100 zł oraz jeżeli przekazanie będzie realizowane na cel związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca przeprowadza liczne akcje marketingowe i promocyjno-reklamowe, w ramach których klientom (publiczne lub niepubliczne zakłady zdrowotne, osoby prowadzące działalność gospodarczą w formie praktyki lekarskiej bądź pielęgniarskiej) przekazuje nieodpłatnie jednorazowo kilka (lub kilkanaście) dystrybuowanych przez siebie towarów w postaci glukometrów, wyrobów informatycznych do analizy danych (A., czytniki USB z oprogramowaniem C. Przekazania te mają na celu promowanie Spółki i zwiększenia zainteresowania swoimi wyrobami oraz wiedzy na jej temat co jest związane ze zwiększeniem sprzedaży towarów Spółki. Glukometry, narzędzia informatyczne, gadżety reklamowe oraz inne towary stanowią również nagrody w konkursach organizowanych przez Spółkę. Nagrodami w konkursach są również towary zakupione z przeznaczeniem na nagrody, np. piłki, rowery, rakietki do badmintona. Celem konkursów jest zapoznanie uczestników z wyrobami medycznymi oferowanymi przez Spółkę, budowanie świadomości marki wyrobów oferowanych przez Spółkę oraz poszerzanie wiedzy na temat cukrzycy w sposób i w zakresie odpowiednim do grupy, do której dany konkurs jest skierowany. Pośrednio, poprzez zwiększenie zainteresowania swoimi wyrobami oraz wiedzy na ich temat Spółka dąży do zwiększenia sprzedaży swoich wyrobów.

Ponadto, Spółka wskazuje, iż wartość nieodpłatnie przekazywanych towarów należących do Spółki przekracza kwotę 100 zł. Zatem, nie są towarami o małej wartości, nie stanowią również próbek. Dlatego też stwierdzić należy, biorąc pod uwagę przeprowadzoną analizę i opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawiony przez Spółkę a także wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie sygn. akt III SA/Wa 1079/10 z dnia 10 stycznia 2011 r., że opisane przez Spółkę działania nie wypełniają przesłanki określonej w art. 7 ust. 2 ustawy pozwalającej na opodatkowanie realizowanych przekazań towarów Spółki dokonywanych w celu promocji własnej działalności gospodarczej. W związku z tym nieodpłatne świadczenie w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności promocyjnej należy traktować jako związane z przedsiębiorstwem przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, nieodpłatne przekazanie przez Spółkę w ramach akcji promocyjnych i reklamowych towarów jako nagród w konkursach organizowanych przez Spółkę stanowi dostawę towarów, która jest związana z prowadzonym przedsiębiorstwem i w związku z tym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zaskarżonej interpretacji w odniesieniu do zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj