Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-21/13/PK
z 12 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku 10 grudnia 2012r. (data wpływu 12 grudnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od gier, w przedmiocie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w zakresie gier na automatach o niskich wygranych w przypadku uruchomienia automatu w miesiącu następującym po miesiącu w którym uzyskano zgodę na jego uruchomienie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od gier, w przedmiocie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w zakresie gier na automatach o niskich wygranych w przypadku uruchomienia automatu w miesiącu następującym po miesiącu w którym uzyskano zgodę na jego uruchomienie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych. Uiszcza podatek w formie zryczałtowanej, w wysokości 2000 złotych miesięcznie od każdego uruchomionego automatu. Wątpliwości co do powstania obowiązku podatkowego pojawiły się w niżej opisanej sytuacji.

Spółka zgłosiła z 7 dniowym wyprzedzeniem na stosownym formularzu Urzędowi Celnemu chęć uruchomienia w punkcie gier automatu do gier o niskich wygranych od dnia 13 listopada. Funkcjonariusz Urzędu Celnego - nie wyraził zgody na to uruchomienie, wskazując, iż musi zostać przeprowadzone urzędowe sprawdzenie. Po kilkukrotnych przypomnieniach ww. wyraził zgodę na uruchomienie automatu w dniu 29 listopada 2012 – od dnia 29 listopada 2012r. Uruchamianie automatu na tylko 2 dni w listopadzie wiązałoby się z koniecznością zapłacenia podatku w kwocie 2000 złotych, zaś sam automat nie zarobiłby przez te 2 dni nawet 1/3 tej sumy. W związku z powyższym spółka uruchomiła automat z dniem 1 grudnia 2012r., dokonując stosownego wpisu w księdze kontroli eksploatacji automatu do gier. Wątpliwość dotyczy podatku za miesiąc listopad 2012r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w ww. przypadku Spółka ma obowiązek zapłaty podatku od gier za przedmiotowy automat za miesiąc listopad 2012r.

Zdaniem Wnioskodawcy Automat, zgodnie z terminem wskazanym przez Urząd Celny, mógł zostać uruchomiony najwcześniej 29. listopada 2012r., zatem faktyczne jego uruchomienie w dniu 1 grudnia 2012r. powoduje, iż nie trzeba opłacać za niego podatku od gier za miesiąc listopad 2012r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 71 ust. 3 ustawy z dnia 19 listopada 2009r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540 ze zm.) zwanej dalej ustawą, obowiązek podatkowy w podatku od gier powstaje z dniem rozpoczęcia wykonywania działalności. W pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry w pokera obowiązek podatkowy powstaje z chwilą przystąpienia do turnieju.

Art. 139 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnicy prowadzący działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych uiszczają podatek od gier w formie zryczałtowanej w wysokości 2.000 zł. miesięcznie od gier urządzanych na każdym automacie.

Art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) stanowi, że obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach.

W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, że obowiązek podatkowy z tytułu prowadzenia działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych powstaje z chwilą faktycznego rozpoczęcia wykonywania przedmiotowej działalności. Ponieważ podatnicy prowadzący działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych uiszczają podatek od gier w formie zryczałtowanej w wysokości 2.000 zł miesięcznie od gier urządzanych na każdym automacie, bez względu na ilość dni użytkowania automatu w danym miesiącu, to obowiązek podatkowy powstanie zawsze w pierwszym dniu faktycznego włączenia automatu do eksploatacji w danym miesiącu.

Zgodnie z art. 78 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych są obowiązane prowadzić księgi eksploatacji automatu do gier.

Zgodnie z § 1 ust. 1 lit. c 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dokumentacji prowadzonej przez podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych z dnia 4 stycznia 2010r. (Dz. U. Nr 8, poz. 57 ze zm.) określa ono warunki prowadzenia ksiąg eksploatacji automatu do gier.

Wmyśl § 7 ust. 1-3 ww. rozporządzenia księga eksploatacji automatu do gier, prowadzona odrębnie dla każdego automatu, powinna zawierać co najmniej określenie podmiotu urządzającego gry na automatach, cechy identyfikacyjne automatu, datę i numer jego rejestracji, datę dokonania wpisu, opis zdarzenia, wskazanie liczników przed i po zdarzeniu oraz podpisy i pieczątki imienne osób uprawnionych przez podmiot do dokonywania wpisów.

W księdze, o której mowa w ust. 1, podmiot zamieszcza w szczególności informacje o: rozpoczęciu eksploatacji automatu, zmianie miejsca eksploatacji automatu, awarii automatu, ponownym włączeniu automatu do eksploatacji, zmianie zaprogramowanej wartości wygranych, o której mowa w art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 19 listopada 2009r. o grach hazardowych, zerowaniu liczników oraz uszkodzeniu i nałożeniu wymaganych plomb zabezpieczających.

Wpisów do księgi, o której mowa w ust. 1, dokonuje się bezpośrednio po wystąpieniu zdarzenia podlegającego wpisowi.

Z tych zapisów rozporządzenia można wysnuć wniosek, że w księdze eksploatacji automatu do gier muszą być zapisane wszelkie dokonane czynności związane z działaniem danego automatu, w tym również czynności wykonane przy udziale lub na zlecenie naczelnika urzędu celnego. Konieczność dokonania tych czynności może spowodować, że data zgody na uruchomienia automatu nie będzie zgodna z datą rozpoczęcia eksploatacji automatu. W przypadku zaistnienia takiej sytuacji należy przyjąć więc, że datą uruchomienia automatu jest datą faktycznego włączenia automatu do eksploatacji (rozpoczęcia eksploatacji) wynikającą z księgi eksploatacji automatu do gier prowadzonej dla danego automatu.

Z wniosku wynika, że Naczelnik właściwego Urzędu Celnego wyraził zgodę na uruchomienie automatu od dnia 29 listopada 2012r. natomiast jego faktyczne uruchomienie nastąpiło w dniu 1 grudnia 2012r. co zostało odnotowane w księdze eksploatacji automatu.

Mając na uwadze wyżej wymienione przepisy oraz fakt, że automat nie był przez Wnioskodawcę wykorzystywany do prowadzenia działalności w listopadzie 2012r. oznacza, że za ten miesiąc nie zrodził się obowiązek podatkowy, a opodatkowaniu będzie podlegała dopiero działalność od grudnia 2012r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym

Zagadnienie w przedmiocie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w zakresie gier na automatach o niskich wygranych w przypadku kradzieży automatu zostało zawarte w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj