Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-286/11/AŻ
z 2 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-286/11/AŻ
Data
2011.06.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
działalność wykonywana osobiście
koszty uzyskania przychodów


Istota interpretacji
określenia kosztów uzyskania przychodu z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2011r. (data wpływu do tut. Biura – 02 marca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia kosztów uzyskania przychodu z tytułu pełnienia funkcji prezesa zarządu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 marca 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia kosztów uzyskania przychodu z tytułu pełnienia funkcji prezesa zarządu.

Z uwagi na stwierdzone braki formalne wniosku, pismem z dnia 10 maja 2011r. Znak: IBPP2/443-321/11/ICz oraz IBPBII/1/415-286/11/AŻ wezwano wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Wnioskodawca nie uzupełnił wniosku. Zatem zgodnie z pouczeniem zawartym w treści wezwania wniosek podlega rozpatrzeniu jedynie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Z kolei w zakresie podatku od towarów i usług wydane zostało postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest prezesem zarządu spółki akcyjnej. Obok funkcji korporacyjnej prezesa zarządu - piastuna organu osoby prawnej w rozumieniu art. 38 Kodeksu cywilnego jest aktualnie związany ze spółką umową o pracę. Spółka podlega przepisom ustawy z dnia 3 marca 2000r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (tzw. ustawy kominowej), z mocy art. 1 lit. t) tej ustawy. W spółce 85% akcji posiada jednoosobowa spółka Skarbu Państwa. Zgodnie z art. 3 ustawy kominowej nie ma ona zastosowania m.in. do osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej oraz osoby prawnej, z którą Spółka, zawrze umowę o świadczeniu usług w zakresie zarządzania, a wspomniana osoba fizyczna ustanowi zabezpieczenie osobowe lub rzeczowe ewentualnych roszczeń powstałych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy albo na własny koszt ubezpieczy się lub ubezpieczy osobę wskazaną do pełnienia funkcji członka zarządu od odpowiedzialności cywilnej powstałej w związku z zarządzaniem. Organy statutowe spółki, we właściwym dla nich trybie, przewidziały możliwość zastosowania wobec wnioskodawcy regulacji art. 3 ustawy kominowej. W przyszłości wnioskodawca będzie związany ze spółką jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, umową cywilnoprawną, która będzie odpowiadała wymogom wskazanym w treści art. 3 ust. 2 ustawy kominowej i art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaki będzie status podatkowy wnioskodawcy - w odniesieniu do podatku VAT i podatku dochodowego od osób prawnych (winno być osób fizycznych), w zakresie zagadnienia kosztów uzyskania przychodów - w sytuacji gdy jako prezes zarządu będzie związany ze spółką umową cywilnoprawną jako przedsiębiorca (m.in. w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej)...

Wnioskodawca wskazał, iż ustawa o podatku od towarów i usług w art. 15 ust. 1 stanowi, że podatnikiem podatku VAT jest m.in. osoba fizyczna wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą (określoną bliżej w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług), bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przy czym z mocy art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Innymi słowy art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje sytuację, w której dana osoba fizyczna nie jest podatnikiem podatku VAT. Z kolei art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 tej ustawy, uważa się m.in. przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułu wymienionego w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a jeżeli podatnik tego samego rodzaju przychody uzyskuje od więcej niż jednego podmiotu albo od tego samego podmiotu, ale z tytułu kilku stosunków prawnych, w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 22 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodu z działalności wykonywanej osobiście mają charakter ryczałtowy określony bliżej w treści wskazanego przepisu.

W konsekwencji, zdaniem wnioskodawcy, jako prezes zarządu spółki, związany ze spółką umową cywilnoprawną jako przedsiębiorca, nie będzie on podatnikiem podatku VAT z tytułu czynności wykonywanych osobiście jako prezes zarządu, a w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych - koszty uzyskania przychodów z powyższego tytułu, będą określone w sposób ryczałtowy, tak jak np. koszty uzyskania przychodu ze stosunku pracy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska wnioskodawcy jedynie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przepisu art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wynika, iż źródłem przychodu jest działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 7 ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. Stosownie zaś do treści pkt 9 powołanego artykułu przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika jednoznacznie, iż przychody osoby fizycznej uzyskiwane z tytułu pełnienia określonych funkcji we władzach spółki (np. jako członka zarządu) kwalifikuje się do źródła przychodu, o którym mowa w art. 13 pkt 7 powołanej ustawy, bez względu na to, w jaki sposób osoba ta została powołana do wykonywania tych funkcji. To oznacza, że nawet kiedy czynności związane z wykonywaniem tychże funkcji wykonywane są w ramach działalności gospodarczej – przychód uzyskiwany z tegoż tytułu zalicza się do przychodu z działalności wykonywanej osobiście, określonej w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji do przychodów osiąganych z ww. źródła należy zastosować koszty uzyskania przychodów określone w treści art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli takie jak ze stosunku pracy. Z powołanego przepisu wynika, iż koszty uzyskania przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 5, 7 i 9 ustala się w wysokości określonej w ust. 2 pkt 1 (111 zł 25 gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1.335 zł), a jeżeli podatnik tego samego rodzaju przychody uzyskuje od więcej niż jednego podmiotu albo od tego samego podmiotu, ale z tytułu kilku stosunków prawnych, w wysokości określonej w ust. 2 pkt 2 (nie mogą przekroczyć łącznie 2.002 zł 05 gr za rok podatkowy).

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż w przyszłości wnioskodawca jako prezes zarządu będzie związany ze spółką umową cywilnoprawną.

Należy zatem wskazać, iż osiągane z tego tytułu przychody kwalifikowane będą do źródła określonego w art. 13 pkt 7 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy, a więc do działalności wykonywanej osobiście. Koszty uzyskania przychodu z tego źródła będą zatem określone ryczałtowo stosownie do art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj